Ha a MÁV-csoportban pontosan betartják a karbantartási, vizsgálati előírásokat, valószínűleg nem engedhették volna pályára a súlyos, bár szerencsés kimenetelű balesetet okozó személykocsit.
Talán a sors fintorának is tekinthető, hogy a hegyeshalmi vasúti fővonalon hétfő este történt siklásos balesetben megsérült az éppen akkor szembejövő Flirt motorvonat, történetesen a legfiatalabb, 60. sorszámú. Ezeknek a korszerű vonatoknak ugyanis a karbantartását is az eladó svájci Stadler végzi az általa – egy elhagyott MÁV-telephelyen – létrehozott bázison. A Flirtök kiváló állapotnak is örvendenek, ritkán van velük műszaki probléma.
A MÁV-csoport többi járművét viszont zömmel a hagyományos vasúti műhelyek tartják karban, bár az üzemeket külön cégekbe szervezték, amelyek általában a MÁV leányvállalatai. A régi vasutas gárda a gazdája a Tatánál kisiklott „halberstadti” személykocsinak is. Az eddig napvilágra került adatokból úgy látszik, hogy nem jó gazdája. Bár a vizsgálatok a MÁV-on belül és kívül épp csak elkezdődtek, kérdésünkre több szakember is azt mondta nem hivatalosan, hogy úgy tűnik, ez a kocsi nem kapott megfelelő karbantartást.
Azt már a MÁV is megerősítette kérdésünkre, hogy siklást a 9408-as sz. gyorsvonat harmadik kocsija egyik kerekének repedése és törése okozta.
Csúnya, de szerencsés baleset volt, személyi sérülés nem történt. Az ott megengedett legnagyobb sebesség 140 km/h, feltehető, hogy a vonat ennyivel, vagy majdnem ennyivel ment. A négy tengelyéből kettővel a síneket elhagyó kocsi két kilométer hosszan szántotta föl a pályát, közölte a MÁV. A szakemberek szerint alighanem az volt a legnagyobb szerencse, hogy a szerelvény nem szakadt el, a kisiklott köztes kocsit elölről és hátulról is tartotta a többi, ha nem is a pont pályán, de nagyjából annak vonalában.
Még elképzelni is rossz, mi történt volna, ha a kocsi fölborul vagy csak elfordul, és mondjuk, összeütközik a szembejövő Flirttel. A két vonat telítettségének függvényében nagyon is elképzelhető, hogy ebben az esetben halottak is lettek volna, és nem is feltétlenül csak néhányan.
A MÁV-tól azt is megtudtuk, hogy a kocsi a baleset előtt öt nappal járt időszakos karbantartáson, március 17-én pedig komolyabb, a kerekek ultrahangos vizsgálatát is tartalmazó ellenőrzésen. A MÁV közlése szerint egyik esetben sem mutattak ki üzemveszélyes sérülést.
Az Index Fórumára feltöltött képeken (amely a Kötött pálya információi szerint hitelesek) látható a bűnös kerék. Nemcsak azt érdemes megfigyelni, hogy milyen nagy darab hiányzik a kerékből, hanem azt is, hogy a törési felület jelentős darabon rozsdás. Vagyis volt a repedés olyan régi, és olyan nagy, hogy a víznek volt ideje befolyni, a rozsdának kialakulni. Ráadásul ha csak egy szűk repedésről van szó, a kerék apró belső elmozdulásai lecsiszolták volna a rozsdát, vagyis a kerékben, mint egy lyukas fogban már jelentős ideje ott kellett lennie a nagy üregnek.
Hogy ez a jelentős idő mennyi, arról megoszlik a szakemberek véleménye. Van, aki el tudja képzelni, hogy kevesebb, mint egy hónap, vagyis az ultrahangos vizsgálatkor még nem létezett a később végzetesnek bizonyuló repedés.
De ha feltesszük is, hogy az egy hónappal a baleset előtt elvégzett karbantartás idején még nem volt repedés, a másik hibának biztosan fel kellett volna tűnnie. Arról van szó, hogy az előírás szerint a kerék külső, szélesebb részének, az úgynevezett kerékkoszorúnak legalább 3 centi vastagnak kell lennie. Márpedig a baleset után mindössze 24 millimétert mértek. Az biztos, hogy pár nap alatt nem kophatott ennyit a kerék, vagyis az április 14-i időszakos karbantartáson is ki kellett volna buknia ennek a problémának. Egy szakember számára már szabad szemmel is látszik, hogy legalábbis kétséges az előírt kerékkoszorú-vastagság megléte, ha ez után megméri, kiderül, hogy hibádzik a 30 milliméterből.
Van egy további védelmi vonal is a kerekek ellenőrzésére. Bizonyára sok utazónak is feltűntek azok a kalapácsos emberek, akik néha megütnek egy-egy kereket. Ennek is az a célja, hogy megállapítsák, hogy ép-e a kerék. A kocsivizsgálók jelenleg a személyszállító MÁV Start állományában vannak. Noha az előírások szerint elég sűrűn kell ezeknél a kocsiknál elvégezni a kopogtatást, a jelek szerint így sem sikerült a hibás kereket kiszúrni.
Az tehát biztosnak látszik, volt olyan vizsgálaton a kocsi, ahol nem mehetett volna át ez a túlkopott kerék. Hogy mégis engedték közlekedni a járművet, duplán érthetetlen, hiszen az erről döntőknek is tudniuk kellett, hogy a használtan vett német kocsiknak ez az Achilles-sarkuk.
A vasutas közvélemény körülbelül egy éve tudja, hogy a 300, Halbinak becézett személykocsinak gyenge pontja a futó- és fékrendszere. Megfigyelték ugyanis, hogy a kerekeikben gyakrabban keletkeznek repedések. A vasúttársaság karbantartó, fenntartó üzemeit egyesítő MÁV Gépészet vizsgálata arra jutott, hogy ennek az a legfőbb oka, hogy a fékek túlságosan erősen fékezik a kocsikat.
Márpedig a túl erős fékezéskor, ha a személyautók blokkolásgátlójához hasonló berendezés kicsit lassabban működik, a kerekek meg-megcsúsznak a sínen, ilyenkor mechanikai és hőhatás is éri az adott pontot, a kerék ellaposodhat, hajszálrepedések keletkezhetnek. (Felmerülhet, hogy Németországban miért nem jelentkezett tömegesen ez a gond. Valószínűleg azért, mert némileg eltérnek a két ország fékezési előírásai, szokásai, körülményei. Nálunk például általában közelebb vannak egymáshoz a jelzők, így gyorsabban kell megállni.)
A probléma orvoslására többféle intézkedést is kidolgoztak. Volt, amikor a mozdonyvezetőknek a mozdonyokkal is kellett fékezniük, olyan esetben is, amikor más típusú kocsiból álló szerelvénynél (éppen a mozdonyok drágább futóművének kímélése végett) a kocsikkal kellene fékezni. Program indult arra is, hogy a német kocsik fékrendszerét átállítsák gyengébb fékezésre, végül megsűrítették a kocsik rendszeres ultrahangos vizsgálatát, most háromhavonta van ilyen. (Persze fölmerülhet, hogy ez elég-e, ha egy hónap alatt is kialakulhat egy ekkora repedés.)
Kérdés persze, hogy mit érnek a szigorítások, ha nem vagy nem szabályosan végzik el az előírt karbantartási, vizsgálati munkafázisokat.
Úgy tudni, az is szóba került, hogy a „Halbik” sebességét 140 helyett 120 km/h-ban maximálják. Abban minden általunk megkérdezett szakértő egyetért, hogy egy ilyen intézkedést legfeljebb pótcselekvésnek nevezhetünk. Ezek a kocsik sokfelé előfordulnak az országban, így útjuk zömén eleve nem mennek 120-nál gyorsabban. Viszont ha széttörik menetközben egy kerék, az 120-nál is nagyon veszélyes balesetet okozhat.
* * *
Végül idemásolom a MÁV-nak föltett kérdéseimet, a válaszokat, és a vasút eredeti sajtóközleményét az esetről.
Kedves sajtóosztály!
A balesettel kapcsolatban lenne néhány kérdésem. Természetesen a vizsgálat fog majd teljeskörű választ adni a baleset okaira, ezért igyekszem olyat kérdezni, ami már most is tudható. Számomra fontos a gyorsaság, ezért ha valamelyik kérdésre mégis lassabban lehetne csak választ adni, kérem akkor azt hagyjuk ki, és inkább a többire válaszoljanak gyorsan. Köszönöm.
1. Igaz-e, hogy a balesetet a kerék abroncsának törése okozta?
2010. április 19-én 20 óra 35-kor a Tatabánya és Tata állomások között közlekedő 9408 sz. személyszállító vonat siklását a vonatba harmadikként besorozott személykocsi 6. sz. csapjánál a monoblokk kerék repedése és törése okozta.
2. Igaz-e, hogy az érintett kocsi egy használtan vett német személykocsi, és ezeknél jelentősen növelték a kerekek ultrajangos vizsgálatának sűrűségét?
2006 februárjában a MÁV Zrt. 300 db jó műszaki állapotú, használt „halberstadti” személykocsit vásárolt a Német Vasúttól (DB), melynek köszönhetően a MÁV személykocsiparkjának egytizede megújult. Az ilyen típusú vasúti személykocsikat jelenleg is közlekedteti az eladó Német Vasút. A balesetet okozó személykocsi a használt német kocsik egyike volt. A kocsik üzembiztonságának emelése érdekében az ultrahangos vizsgálatok MÁV-nál előírt gyakoriságát megszigorítottuk, így azt hat hónap helyett három hónap gyakorisággal végzik.
3. Mikor volt ennél a kocsinál ilyen vizsgálat illetve az utolsó időszakos karbantartás?
A balesetet okozó kocsinál 2010. március 17-én végeztek ultrahangos vizsgálatot, időszakos karbantartáson pedig 2010. április 14-én volt. Sem az ultrahangos vizsgálat, sem az időszakos karbantartás nem mutatott ki üzemveszélyes sérülést.
4. Igaz-e, hogy a sérült kereken találtak régebbinek tűnő (rozsdás) repedést is?
A baleseti vizsgálat még nem zárult le. A sérült kocsi kerekén anyagszerkezeti és mechanikai vizsgálatot fognak elvégezni, a baleset után feltárt kerékrepedés keletkezésének vélhető idejét annak eredménye ismeretében lehet pontosan meghatározni.
5. Milyen vastag volt a keréken az abroncs? Mennyi a minimális abroncsvastagság, amelynél még üzemelhet a kocsi?
A balesetben vizsgált tömbkerék monoblokk kivitelű, egy darabból áll, nem abroncsos. A tömbkerék esetében megengedett anyagkopási határt a keréken esztergált jelzéssel szabják meg. Az úgynevezett „kerékkoszorúvastagság” méret nem csökkenhet 30 mm alá. Európa számos vasútja üzemeltet monoblokk kivitelű kerékkel ellátott személykocsikat.
6. Milyen hosszan sérült a pálya?
A pálya 2000 méter hosszban rongálódott meg, melynek következtében kb. 1800 darab betonaljat szükséges cserélni, 1400-at pedig javítani. A baleset pályaszakaszán a helyreállítás befejezéséig 60 km/h ideiglenes sebességkorlátozást vezetett be a vasúttársaság.
* * *
Műszaki hiba okozhatta a késéseket tegnap este a hegyeshalmi vonalon
Április 19-én este a Budapest–Hegyeshalom vonalon egy gyorsvonat harmadik kocsijának két tengelye lesodródott a sínekről. Személyi sérülés nem történt. A szakemberek azonnal megkezdték az eset kivizsgálását és a sérült pályaszakasz helyreállítását.
Amint a MÁVINFORM április 19-én este tájékoztatta utasainkat, a Budapest–Hegyeshalom vonalon, Tatánál egy gyorsvonat harmadik kocsija két tengellyel lesodródott a vasúti pályáról. Személyi sérülés nem történt. Az esemény miatt a vonatok a másik vágányon váltakozó irányban késésekkel tudtak csak közlekedni. A közlekedés kedd délelőtt 8 óra 50 perctől mind a két vágányon megindult. A szakemberek megkezdték megrongálódott pálya helyreállítását. A munkálatok várhatóan több hétig fognak eltartani annak érdekében, hogy a vágányok ismét a teljes pályasebességgel járhatók legyenek. Az előzetes vizsgálatok szerint a kocsi kilépését annak műszaki hibája okozhatta.
A MÁV vezetősége vizsgálatot rendelt el az eset pontos okának feltárása érdekében.
A vizsgálat lezárultáig sebességkorlátozást vezetnek be, ami a közlekedő vonatoknál átlagosan 10 perc menetidő-növekedést okoz.
MÁV Zrt. – Kommunikációs Igazgatóság
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
belepofazok 2010.04.22. 00:58:26
Az általános trehányság okán, ami az országban van, valószínű nagyon sokan sérültek már le, vagy haltak meg.
Ilyen ez a vasúti kerék, de ilyen és sokkal evidensebb az utak állapota. Tiszta kátyú, lekopott, nem egyértelmű felfestés az egész úthálózat, az autósok figyelmét erősen lekötik az úthibák, nem pedig pl az előretekintéssel vannak elfoglalva. Biztos, hogy a jópáran élhetnének, ha az utak normálisan karban lennének tartva.
Ez a kőkeményen büntetendő gyilkosság. Mindenki, aki ilyesmiért felelős, érdemelne 30 év börtönt, kényszermunkát.
flimo13 2010.04.22. 00:58:46
riding 2010.04.22. 01:00:34
na az azért durva
Surko 2010.04.22. 01:02:52
Gratula és köszönet érte!
====== vadparaszt ====== (törölt) 2010.04.22. 01:17:11
- Rendi - 2010.04.22. 01:24:34
MP 2010.04.22. 01:46:49
pg2 2010.04.22. 02:16:14
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.22. 02:22:07
ti
eml 2010.04.22. 03:01:46
" Az ott megengedett legnagyobb sebesség 140 km/h, feltehető, hogy a vonat ennyivel, vagy majdnem ennyivel ment. A négy tengelyéből kettővel a síneket elhagyó kocsi két kilométer hosszan szántotta föl a pályát, közölte a MÁV. A szakemberek szerint alighanem az volt a legnagyobb szerencse, hogy a szerelvény nem szakadt el, a kisiklott köztes kocsit elölről és hátulról is tartotta a többi, ha nem is a pont pályán, de nagyjából annak vonalában."
- Ha lett volna közben egy kitérő és kivetődik a pályáról?
"Hogy ez a jelentős idő mennyi, arról megoszlik a szakemberek véleménye. Van, aki el tudja képzelni, hogy kevesebb, mint egy hónap, vagyis az ultrahangos vizsgálatkor még nem létezett a később végzetesnek bizonyuló repedés."
- Én egy-két hétre tippelek, páratartalom, és csapadék függvénye. A személyautómon két hét üzemszünet után 'vasalni' kell a féket, ha sok eső --> pára volt.
"Felmerülhet, hogy Németországban miért nem jelentkezett tömegesen ez a gond."
- Azért mert ott pályán megy a vonat, nem szántóföldön.
"A balesetben vizsgált tömbkerék monoblokk kivitelű, egy darabból áll, nem abroncsos."
- A Deutsche Bahn ezzel a kerékkel szinte csak szív, állandóan reped, még náluk is. Többek között Eschede után évekkel újra leállították az ICE-ket kerékbajok miatt kb 2 hétre. 3-4 éve tán? Az S-Bahnoknál is gond.
en_té 2010.04.22. 03:53:13
Tekintettel arra, hogy nem 2napja foglalkozik a kötöttpályás üzemekkel, ezért egy halvány 3-mast adok a cikkre.
Oka:
A kalapácsos ember feladatával nincs tisztában, de azért véleményt formál róla. (bár sajtósoknál nem elvárás a tisztessèges munka)
A helyszínen nem járt és tèves információkat közöl a pàlya sèrülèsèről.
imi972 2010.04.22. 05:05:32
Megj: Nem a mundér becsületét védem, aki hibázott az feleljen a hibájáért, de ne általánosítson egy esetből az egész cégre.
mindegykivagyok 2010.04.22. 05:52:06
Trehànysàg minden vonalon a MÀv-nàl!
Balkàni àllapotok,talàn az hiànyzik a müködésböl,amit kitalicskàztak!
Luca Badoer 2010.04.22. 06:01:56
imi972: Ezzel az a baj, hogy egy repülőgép lezuhanásánál is az egész légitársaságot vizsgálják, mert 1 gép lezuhanása is óriási kár!! Az emberek meg nem szívesen fognak ezek után vonatozni, ha tudják, hogy a MÁV gépészet csak 98%-ban dolgozik megfelelően.
magyar bucó 2010.04.22. 06:02:54
Kihagytam valamit?
Sixx! Anyád is nyugger? 2010.04.22. 06:09:06
Ha a magadfajta "szakértő" alakok szerkesztik. Az egész förmedvényedből süt a rosszindulat és a dilettantizmus. Időszerű lenne beadni a le- és felmondását.
ga 2010.04.22. 06:21:37
Amennyiben a cikkben közöltektől eltérő a véleményük, kéretik megírni. Ha csak azt írják le, hogy a cikk szerzője szakmaitlan de azt nem hogy miben, ez minket, valóban hozzá nem értőket tökéletesen meg fog győzni arról hogy neki van igaza. Türelmetlenül várjuk az érdemi hozzászólásokat!
Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2010.04.22. 06:23:25
Kalapácsos embernek azért hosszú a kalapácsa, hogy sétapálcaként tudja használ. A gumigyűrűk rajta meg az eltöltött éveket jelölik. dolgozni még nem láttam őket bár lehet mi dilettánsok nem is tudjuk mi lehet a valódi dolguk. Bárcsak elmondaná valaki!
magyar bucó 2010.04.22. 06:39:14
"Ha csak azt írják le, hogy a cikk szerzője szakmaitlan de azt nem hogy miben, ez minket, valóban hozzá nem értőket tökéletesen meg fog győzni arról hogy neki van igaza. "
Pedig nagyon úgy néz ki, mert még egyetlen állítását sem cáfolták, korrigálták.
Sixx! Anyád is nyugger? 2010.04.22. 06:44:29
Black Bamba 2010.04.22. 06:46:00
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.22. 06:50:45
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.22. 06:54:12
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.22. 06:56:24
magyar bucó 2010.04.22. 06:56:28
Csak a szerencsén múlott, hogy nincs (több) száz halálos áldozat. A vasúti közlekedés biztonságáért a vasutasok a felelősek.
Eddig még egyetlen állítást sem cáfoltak, legszakmaibb "érvük" az vol, hogy a cikkíró nem ért hozzá. Ez nem érv, tessék szépen vállalni a felelősséget...
en_té 2010.04.22. 06:58:20
A balkáni állapotok valósag sajnos, de erről nem a máv tehet, hanem az az ország, amelyik így hagyja.
Rabbeleben 2010.04.22. 07:00:35
:o)))))
"Az ott megengedett legnagyobb sebesség 140 km/h, feltehető, hogy a vonat ennyivel, vagy majdnem ennyivel ment."
Nincs arra 100-as lassúság?
"A kocsivizsgálók jelenleg a személyszállító MÁV Start állományában vannak."
Meg a Cargo-nál.
Meg néhány egyéb cégnél.
"mozdonyvezetőknek a mozdonyokkal kellett fékezniük"
mozdonyvezetőknek a mozdonyokkal IS kellett fékezniük
1. és 6. kérdés :o))))))
en_té 2010.04.22. 07:01:46
"De akkor mi a kalapácsos ember dolga már, ha nem az, hogy kopácsolja a kerekeket??? Pls írd le!"
A válaszomat a konkrét kifogásomra hegyezem ki:
A kalapácsos embernek a tömbkerekes járműveknél nem kell a csengő hangot ellenőrizniük, csak az abroncsosaknál!
is 2010.04.22. 07:02:00
Rabbeleben 2010.04.22. 07:02:00
"Köszi a cikket, korrekt írás."
:o))
is 2010.04.22. 07:03:20
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.22. 07:04:14
1. Mi a baj ezzel? Hiányolod a konkrét rendelkezésre állási adatot?
2. Én úgy tudom, ott még pont nincs, de nincs pontos infóm, ezért is írtam így.
3. Ez egy személyvonat volt, azok a kocsivizsgálók, akikről itt szó van a Startnál vannak. Legjobb esetben is lényegtelen szőrszálhasogatás.
4.Az isben igazad van, javítom. Bár nem nevezném olyan hibának, ami érdemben befolyásolja a cikk tartalmát.
en_té 2010.04.22. 07:04:56
"A pálya sérüléséről pontosan azt közlöm, amit a MÁV közölt velem. Amit egyébként már az eredeti közleménybe is beleírtak, de aztán kihúzták."
Tehát a "máv" azt írta, hogy felszántotta? Néhány órája jártam arra és felszántásnak nyomát se láttam, pedig direkt figyeltem. A betonaljakon valóban látszik, hogy valami történt, de nem beszélnék "szántásról".
en_té 2010.04.22. 07:06:26
Rossz a fordítód!
Benbe · http://www.benbe.hu 2010.04.22. 07:06:28
Manyizga (törölt) 2010.04.22. 07:08:55
Vétkesek közt cinkos aki néma...
(gyengébbek kedvéért: aki nem mondja el, hogy mi történt/hogy volt SZERINTE, csak nagyokat hallgat, hogy "NEM ÚGY VOLT", az cinkos a baleset okozóival.)
en_té 2010.04.22. 07:09:43
Az ilyen vélemények legyökerezése miatt keseredik meg a maradék 10%-nak a lekesedése és tenniakarása.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.22. 07:10:41
Sose hallott még a képes beszédről? A hasonlatról? A metaforáról?
És arról, hogy az egyik párt a két forduló között "fölszántja" azokat a körzeteket, ahol még van esélye?
Egy személyes kérdés: csak nem va-su-tas?
en_té 2010.04.22. 07:14:11
Hogy mi történt? Olvasd el a cikket. esetleg még keress vissza S-Bahn-os hiradásokat. Nah, ezt az egyveleget dolgozd fel és majd meglátod, hogy ki/kik a felelősök!
Az tény, ezekkel a járművekkel sok gond volt már eddig a repedések miatt is. És mivel ezek helyett nincs más, így leállítani nem "lehetett" őket, illetve -ha jól tudom, a tengelycserék már egy ideje folyamatban vannak.
magyar bucó 2010.04.22. 07:14:39
A céget a 90%-ról ítéljük meg. Ez van, ez a jellemző. Ha nem tetszik, lehet változtatni...
Rabbeleben 2010.04.22. 07:17:08
1. Köszi, nem hiányolom az adatokat.
Inkább tapasztalok.
100-ra levett sebességű villamosokat.
Önmagukat kiüzemelő villamosokat.
Folyamatosan nyomva tartott hibatörlő gombokat.
Ajtóhibákat, klímahibákat, WC hibákat, elalvó, majd újra felgyulladó homlokfényeket, ...
2. Nincs nálam szakirodalom, majd utánanézek
3. A cégek közti elosztásuk nem feltétlenül volt ésszerű, szakmailag indokolható.
4. Nem is állítottam.
A történetnek azért voltak egyéb pikáns mellékszálai is.
en_té 2010.04.22. 07:17:53
Az én képalkotásomban a felszántotta a pályát kifejezés azt jelenti, mint anno, amikor a németek a menekülés közben szántották maguk mögött járhatatlanná a pályát.
És tegyük hozzá, van külömbség, de nyílván a sajtószabadságot ilyen kifogással nem szabad kritikával illetni.
Igen.
magyar bucó 2010.04.22. 07:21:48
Mesélj...
magyar bucó 2010.04.22. 07:22:34
KülöNbség, ha már a szőrözésnél tartunk...
baowah · http://baowah.blog.hu 2010.04.22. 07:24:52
Manyizga (törölt) 2010.04.22. 07:32:38
Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2010.04.22. 07:34:26
Bár sokszor elegem van abból, hogy pénz és időhiányra hivatkoznak amikor kiderül valami. Én se kapok jutalmat sőt túlórát se fizetnek, de ha érzem, hogy valamit nem végeztem el ami a dolgom lett volna az azért zavar és teszek ellene.
KaPé 2010.04.22. 07:36:11
Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2010.04.22. 07:37:01
Benbe · http://www.benbe.hu 2010.04.22. 07:40:52
en_té 2010.04.22. 07:41:23
"Szerintem a lényeg azon van, hogy egy ilyen baleset bekövetkezhetett és ez azt jelenti, hogy a rendszer valahol nem működik jól."
Ez így van.
" Én se kapok jutalmat sőt túlórát se fizetnek, de ha érzem, hogy valamit nem végeztem el ami a dolgom lett volna az azért zavar és teszek ellene."
Csak az a baj, hogy a szóban forgó balesetet akárhány túlórával sem lehetett volna elkerülni. A kocsivizsgáló (első snittre) nem hunyó, a szabályozások viszont igen. A rendszer igen, a döntéshozókak meg hasonló módon felelősök, mint a politikusok. Semennyire.
en_té 2010.04.22. 07:44:02
Ha beléd rúgnak, vagy leköpnek, netán a "a mozdonyod" elé raknak egy betonkockás fémkukát (tegnap éjjel történt), akkor te felállsz és elnézést kérsz?
Liquid_Night 2010.04.22. 07:48:03
"Ha este leteszem a kertben kocsit, reggelre az összes féktárcsa vastagon rozsdás, mintha tudomisén hónapok óta ott állna..."
Ilyet még viccből se írj, mert még valaki komolyan veszi. Remélem, csak irónia volt...
Minimális anyagismerettel tudni lehet, hogy acél és acél között óriási különbségek lehetnek, sőt természetesen előfordulhat az is, hogy az acél annyira szennyezett gyárilag, hogy tulajdonképp belülről "rohad" szét, és gagyi noname cuccoknál ez a "minőség" nem ritka.
Ha a Te féktárcsád valóban ilyen jelenséget produkál, akkor nagyon-nagyon sürgősen ajánlom a cseréjét, mert egyszer csak, és sanszos hogy nemsokára, szétreped majd az is, valamint azt, hogy legalább ilyen kritikus alkatrészt ne a kínai piacon pótolj, hanem márkás forrásból (Brembo, Textar, és hasonló nevek).
Meglásd, az nem fog rozsdásodni...
Bár ha már ilyet csinál fék, akkor ott már nemcsak a tárcsa necces, hanem betét, féknyereg (alapos tisztítás, mert a finom vas-oxid ott csúnya dolgokat csinál), folyadék is.
Azon agyalok mostanában, hogy a vasút mégiscsak biztonságosabb, mint az autó, mert jó ideje csak azzal közlekedem, de úgy tűnik mégse...
katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2010.04.22. 07:49:07
A kallerek sem zavartatták magukat, sejtésem szerint akár hetekig járhattak így ezek a szerelvények, az emberek pedig nyugodtan ültek a tömött kocsiban, mondván a biztonsági előírások szigorúak, a túlméretes alkatrészek elbírják - és hál'istennek igazuk (vagy inkább szerencsénk?) volt.
Világos hogy a karbantartásra fordítható kevés pénz felét ellopják (dögölnének meg), de még ha nem lopnák, abból is csak alulfizetett, agyonhajszolt munkaerőre futná, hát még így.. Talán ezen állapotok miatt csúszott át ez a kocsi is az ellenőrzésen, nincs kapacitás (esetleg nincs, vagy drága az alkatrész?), viszont a számokat produkálni kell, az üzem nem állhat le. Tehát a kocsivizsgálókat kiáltsuk ki közvetlen bűnösnek?
Szerintem ennél többről van szó.. valahol valaki dönt erről (papíron elvégzett vizsgálat?), és biztos vagyok benne hogyha megtörténik a baj, ennek az illetőnek a neve föl sem merül. Másképp egyszerűen elképzelhetetlen hanyagságot feltételez, 30 helyett 24mm az 20% gyerekek, brutálisan sok, a vizsgálatot végző személyzet pedig közvetlenül felelős az ilyen esetekben, másrészt semmilyen érdeke nem fűződik ahhoz hogy elodázza a javítást..
Másrészt azt nem értem, ha ez egy tervezési/gyártási hiba (mi más?), már a DB-nél is "megszokott" jelenségnek számít, tehát régóta ismert potenciális halálfaktor, akkor.. Mi a halál f**ért nem oldják meg?! Nálam ez kimeríti a gondatlan veszélyeztetés fogalomkörét. Tessék másikat terveztetni, máshol legyártatni más anyagból, öntsék azt a nyamvadt kereket 1-2 centivel vastagabb koszorúval, így biztosan kicserélik (mert elfogy) még mielőtt kritikusan elgyengülne az anyag. Egyszerűen nem hiszem el hogy egy ilyen információ birtokában az ezért felelős vezetők képesek nyugodtan aludni...
Liquid_Night 2010.04.22. 07:51:26
"Minimális anyagismerettel tudni lehet, hogy acél és acél között óriási különbségek lehetnek, sőt természetesen előfordulhat az is, hogy az acél annyira szennyezett gyárilag, hogy tulajdonképp belülről "rohad" szét, és gagyi noname cuccoknál ez a "minőség" nem ritka.
Ha a Te féktárcsád valóban ilyen jelenséget produkál, akkor nagyon-nagyon sürgősen ajánlom a cseréjét, mert egyszer csak, és sanszos hogy nemsokára, szétreped majd az is, valamint azt, hogy legalább ilyen kritikus alkatrészt ne a kínai piacon pótolj, hanem márkás forrásból (Brembo, Textar, és hasonló nevek).
Meglásd, az nem fog rozsdásodni..."
en_té 2010.04.22. 07:53:14
"Hátborzongató.. bár vannak élményeim a megboldogult régi időkből amikor még jártam vonattal, hasonló "lélekvesztőkben" is utaztunk, ahol a futóműből éktelen csattogás hallatszott, az egész kocsit dobálta folyamatosan (laikusként gondolom a kerekek karimái kopottak voltak, és az egész zsámoly cikk-cakkban ment a sínek között - off: egy hozzáértő felvilágosíthatna a jelenség valódi hátteréről), szerintem azok sem álltak messze a széthullással együttjáró tömegkatasztrófától - mindenesetre számomra halálközeli élmény marad."
Ádám és Évához kellene menni a magyarázattal, hogy megértsd, nem volt veszélyes. Nem vicc, üzemszerű volt!
Kígyózásnak hívják, az 50-es években tervezett forgóvázak ennyit tudtak, mindenesetre nem volt velük hasonló kaliberű balhé.
Gempacsöki Boborján · http://hot-spot.blog.hu/ 2010.04.22. 07:55:49
magyar bucó 2010.04.22. 07:57:00
"Kígyózásnak hívják"
Ha sikló lenne, érteném, hogy ez a normális. :)
magyar bucó 2010.04.22. 08:03:38
Akkor szakértsed légyszives. Vagy te sem értesz hozzá, csak a szádat jártatod?
Karcsika_Szemüveges 2010.04.22. 08:03:47
öcsi55 2010.04.22. 08:07:09
Németország-ból.A volt NDK területén
futottak 20-25 évet.MÁV ráköltött,
több miliót minden egyeskocsira,
csak a kereket nem cserélték ki.
Elmult években tőbb kocsinál fordult
elő kerék repedés,gépészet kiszürte.
Emlitett kocsikat nem szabadna
kőzledtetni.Behozataluk nagy biznisz volt valakiknek.Remélem a Fidesz kormány megnézi ezt a beszerzést is!
Raиdoм_ · http://miemva.blogspot.com/ 2010.04.22. 08:07:30
MÁVval szemben senki se várjon tőlem jóindulatot. Közlekedtem eleget velük éveken át.
katasztrófavédelemi rendelhárító rohambrigád · http://bit.ly/2qNoFtr 2010.04.22. 08:14:57
Köszi, ma is tanultam valamit :)
Már megint, mint már annyiszor, kiderül hogy azok a régi jó cuccok.. Nem cinizmus, tényleg érdekes kérdéskör hogy az utazási komfort vagy "gazdaságos" gyártás oltárán hozott áldozatok mennyibe is kerülnek valójában.
Persze itt érhető tetten a különbség kelet és nyugat között. Oda megfelel ez is (bár Eschede kapcsán vannak kétségeim), mert náluk az ellenőrzés kielégítő. Ide viszont jobb volna a régi kígyózós kocsi a maga igénytelenségével és túlméretes alkatrészeivel, mert pillanatnyilag úgy néz ki hogy az előírt karbantartásokat a jövőben SEM lesznek képesek elvégezni, a már jól ismert okokból.
Ez egy intő jel volt. Vonatra pedig még annyira se ülök ezután mint eddig.
öcsi55 2010.04.22. 08:23:51
mert a vezetők nem mernek felülni
a vonatokra?
Fidesz kormánynak,kemény feladatai
lesznek a MÁV-nál!
HAJRÁ FIDESZ !!!
nazer 2010.04.22. 08:25:25
Con Storm · http://pszichohistoria.uw.hu/ 2010.04.22. 08:27:08
Sajnos a magyar szakképzés olyan szinten van, hogy aki a véleményezte a rozsdás tengelycsonkot, az alapvető oldható kötéstípusokkal sincs tisztában!
záporjózsi 2010.04.22. 08:30:06
@Manyizga: Ilyen kocsik a mai napig közlekednek Németországban.
@baowah: A keréklaposodások leginkább a csúszásokkor keletkeznek, semmilyen beragadásról nincs szó.
Pistiq 2010.04.22. 08:30:17
záporjózsi 2010.04.22. 08:32:35
Marianer 2010.04.22. 08:34:25
Ha pedig csak ilyen ritkán van szükség a munkájukra, miért sétálgatnak tucatjával az állomásokon? Van más feladatuk is?
Manyizga (törölt) 2010.04.22. 08:36:00
Csak azoknak kicserélték a kerekét? :) Vagy sokkal hatékonyabb a biztonsági ellenőrzés, mint a MÁV-nál. Tehát megintcsak a "mi vasútunknál" lehet a hiba? :)
papugaja 2010.04.22. 08:36:17
záporjózsi 2010.04.22. 08:38:32
záporjózsi 2010.04.22. 08:40:08
elég.volt 2010.04.22. 08:41:37
2010.04.22. 08:43:31
Nem hinném hogy karbantartók hibája. Szegény megboldogult faterom a BKV-nál volt anno szerelő, és már 8 évvel ezelőtt is -a balhé kirobbanása előtt sok évvel- arról panaszkodott, milyen áldatlan állapotok uralkodtak a cégnél. Alkatrész sosem volt, szinte mindent tákolni kellett, legjobb esetben kibontani valami lelakott szerelvényből. A szerelő abból dolgozik amiből tud, szarból meg nem lehet várat építeni. Főleg amíg az ilyen Szalainé-k viszik haza talicskában a nagy lét. A BKV-nál csak a felszint kapargatták meg, azt kiderült hogy rohad az egész, nyilván más állami vállalatoknál is hasonló a szitu.
Manyizga (törölt) 2010.04.22. 08:45:10
Ленина · http://szanalmas.hu 2010.04.22. 08:45:30
TottaKár 2010.04.22. 08:47:01
Engem meggyőzött.
Ha én lennék itt a " király " akkor nagyon sok ember félkezű lenne. Például az ilyen mulasztások következménye maradandó lenne.
Alex3000 2010.04.22. 08:49:01
Ленина · http://szanalmas.hu 2010.04.22. 08:49:26
2010.04.22. 08:49:57
Szerintem elég lenne működőképes, új biztonságos vagonokat készíteni. Az extrák jelen pillanatban másodlagosak.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.22. 08:50:49
záporjózsi 2010.04.22. 08:51:29
@Ленина: A Közlekedési Múzeumban magad is kipróbálhatod.
Ленина · http://szanalmas.hu 2010.04.22. 08:51:56
Csak jelzem, hogy a MÁV anno a svájci mechanikus drótos váltórendszereket (Például Nyugati Pu.) használtan vásárolta meg svájcból, azért, mert ezeket ott korszerűtlennek nyilvánították, és leselejtezték...
záporjózsi 2010.04.22. 08:52:55
primatus 2010.04.22. 08:59:29
Benbe · http://www.benbe.hu 2010.04.22. 09:02:17
zolikal 2010.04.22. 09:02:19
záporjózsi 2010.04.22. 09:02:29
¿Qué tapas hay? 2010.04.22. 09:04:58
- koszorúvastagságot általában nem mérnek tömbkeréknél, hanem a homlokoldali kopásjelző horony meglétét vizsgálják.
- Az átrepedt kerékkoszorú nem zárul össze, mert a repedést a koszorúban megnőtt húzófeszültség okozza.
- A kocsik származása és a hiba között semmi okozati összefüggés nincs. Az eltört kerék egy emelt hőtűrésű tömbkerék volt, amit Németosrszágban széles körben használnak - különös hibák nélkül.
- az Indexen több vasúti topik van, van amelyikben ez a baleset már részletesebben is elemezve volt.
eszterencs 2010.04.22. 09:05:55
A 123 potenciális áldozat csak azért nem mond hálaimát, mert nem tudja, hogy mit úszott meg.
Jómagam gyakran utazom vonaton (nincs autóm), az állapotok rémesek, a 20-30 perces késés mindennapos, a kocsiknak nemcsak a kereke rozsdás, hanem a közepe és a teteje is, a WC-ajtók becsukhatatlanok, az egész ragad a kosztól. Egy 240 km-es menettérti jegy 8000 forint. Valóban csak az utazik vonaton, akinek muszáj (nincs autója, nem kaphat jogsit), vagy akinek ingyen van.
primatus 2010.04.22. 09:08:04
Ezt komolyan gondolod? A rozsda ugye kifejezetten jót tesz.... :-)
Ráadásul monoblock kerékről beszélünk, ez meg ne zavarjon meg..... :-)
ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.04.22. 09:16:30
záporjózsi 2010.04.22. 09:17:29
@eszterencs: 17 Ft/km. Ez annyit tesz, hogy egy autó 2 vagy 3 emberrel kerül ugyanannyiba, mint a vonat.
ICLaci 2010.04.22. 09:17:47
Alex3000 2010.04.22. 09:19:29
primatus 2010.04.22. 09:25:05
Nem ott volt rozsdás. És nem a tengelyre sajtolásra értettem, már csak azét sem, mert a monoblock-ot sem arra értik ugye......
TKatee 2010.04.22. 09:27:53
és a kalauz meg csak annyit mondott hogy csak felverődött egy kis kavics..
és az újságban meg netes cikkekben az volta hír hogy késnek a vonatok, nem az hogy majdnem meghaltunk..
Emberek élete függ ilyen alulképzett ostoba emberektől, mint a máv dolgozói..
itt van 2 kép a leesett kerékről:
kepfeltoltes.hu/view/100422/20100419073_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
kepfeltoltes.hu/view/100422/20100419081_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Píter 2010.04.22. 09:29:50
jack o'neill 2010.04.22. 09:30:12
2, Azért valahol vki, nagyon vigyáz az utasokra, ebből tényleg nagyon nagy baj lehetett volna....
3, Konkrétan ahhoz, hogy a MÁV-nál alami javulás történjen valakinek meg kell sérülni? Ne adja az ég...
4, Habikat azóta nem szeretem, mióta 4 éve utaztam velük először. Állomáson állva alig lehet megmaradni közelükben olyan hanggal fékeznek. Szörnyű. Akkor inkább posta Bhv......
5, Gratula a MÁV-nak, hogy megsérült a legújabb NPV...
Zseniális, bas*zák meg.
6, erminavet, vagy akár vki más.
Tudtok arról, hogy pl a GySEV-nél vannak-e gondok a Halbikkal? (Ha jól emlékszem, náluk régebben vannak.)
atompyka 2010.04.22. 09:33:36
Volt, hogy ugyanazon márkának egyszerre volt a családban hazai és japó gyártású típusa. Reggelre valahogy mindig csak a hazainak volt rozsda a féktárcsáján...
záporjózsi 2010.04.22. 09:33:54
2010.04.22. 09:34:18
azt nem hiszem el 2010ben, hogy egy ilyen hiba nem derül ki adott állomáson..
ha úgy istenesen siklik ki a kocsi, áldozatokkal meg mindennel, akkor még nehezebb lenne elmagyarázni, hogy csak úgy eltörhet egy kerék napokkal a vizsgálat után.. picit azért gyanús nem?
és végül, egy ilyen cikknek sem feltétlen az a dolga, hogy összeesküvéselméleteket gyártson, sokkal inkább felhívja a figyelmet arra, hogy van baj. az meg már más tészta, hogy fontosabb a szakmaiatlanság elemzése és a máv védelme..
Kniight 2010.04.22. 09:35:06
záporjózsi 2010.04.22. 09:36:52
====== vadparaszt ====== (törölt) 2010.04.22. 09:38:30
Szörnyülködésed alapján nem sokat érthetsz az autókhoz.
Én se a vonatokhoz, pedig apám egész dinasztiája aktív vagy nyugdíjas vasutas, 190+ év MÁV munkaviszony van a családban, az én egy évemet is beleértve, amikor is váltókezelőként szolgáltam a Déli pályaudvar 1-es tornyában. De nem értek hozzá, nem is szeretnék állást foglalni.
CApa (törölt) 2010.04.22. 09:40:15
Még egy 5milliós szakadt buszban is van retarder, az 1000 főt szállító vonaton meg semmi? Legalább egy 30 ezer forintos adattárolós GPS?
Múlt héten Pécsre mentünk 4-en autóval, félárú diákjeggyel is duplájába került volna a vonat.
25 éve nem ültem vonaton, de nem is vágyom rá...
záporjózsi 2010.04.22. 09:45:22
"Múlt héten Pécsre mentünk 4-en autóval, félárú diákjeggyel is duplájába került volna a vonat."
Remélem nem közgazdász vagy, mert akkor elégtelen, leülhet.
primatus 2010.04.22. 09:45:48
Igazad van. :-) Ugyanakkor a 19. kép és az 5. válasz alapján ennek nincs köze a tengelycsonkhoz. Emiatt azt gondoltam, hogy csak rosszul fogalmazott. Bocsánat!
záporjózsi 2010.04.22. 09:47:08
primatus 2010.04.22. 09:51:21
öcsi55 2010.04.22. 09:54:48
Tóvároskert megállóhelynél, ki sodródott a gyorsvonat.
Mert a gyorsonatok csak ugy kiszoktak SODRODNI!!!
Ej STATR MINDIG LEJJEBB!
záporjózsi 2010.04.22. 09:57:58
¿Qué tapas hay? 2010.04.22. 10:09:12
"kopott kerék"
A fent olvasható MÁV-válasz szerint a legkisebb üzemi koszorúvastagság-méret 30 mm. Összevetve ezt a MÁVSZ 2616-5:2004 szabvány 3. táblázatával (Járműkerékpárok profiljellemzői, javítási és üzemi határméretei mm-ben), erre a személykocsira az üzemi határméret 20 mm. De, mint írtam, ezt üzemben nem lehet pontosan mérni, e mérés helyett vannak a kopásjelző-hornyok a kerékkoszorú homlokfelületébe szúrva.
Másik: az ultrahangos repedésvizsgálat csak a ténylegesen meginduló repedést mutatja ki. A repedési hajlamra utaló megnövekedett belső feszültséget - szintén ultrahangos eljárással - kell a kerékkoszorún mérni, a repedésre veszélyeztetett kerekek kiszűrése végett.
TKatee 2010.04.22. 10:15:32
2 km-en keresztül húzta a vonat maga alatt a kereket és már jóval előtte hallottunk valami zörejt alulról, már akkor meg kellett volna állítani a vonatot.
záporjózsi 2010.04.22. 10:19:36
Benbe · http://www.benbe.hu 2010.04.22. 10:22:57
PeterBlau · http://4smallwheels.blog.hu 2010.04.22. 10:23:06
CApa (törölt) 2010.04.22. 10:24:44
Na jó, nem pont a fele...
[rendőr/postás/vasutas] :)) - ja, Te is számolhatnál - autót láttál már?
Teljes árú jeggyel a vasút anyagi katasztrófa lett volna az autóhoz képest, az oda-vissza 1-1 órával tovább tartó útról és a közismert utazási körülményekről nem is beszélve.
Joindulat SC 2010.04.22. 10:25:08
záporjózsi 2010.04.22. 10:25:20
PeterBlau · http://4smallwheels.blog.hu 2010.04.22. 10:28:37
CApa (törölt) 2010.04.22. 10:30:13
Azért a MÁV-nál is lehet pár csontváz a szekrényekben...
PeterBlau · http://4smallwheels.blog.hu 2010.04.22. 10:32:11
záporjózsi 2010.04.22. 10:32:32
TKatee 2010.04.22. 10:35:07
ami még szerencse lehetett hogy nagyon hosszú volt a vonat és a középen kieső kocsit megtartották
záporjózsi 2010.04.22. 10:36:04
TKatee 2010.04.22. 10:38:18
CApa (törölt) 2010.04.22. 10:41:40
Benbe · http://www.benbe.hu 2010.04.22. 10:43:44
CApa (törölt) 2010.04.22. 10:44:40
záporjózsi 2010.04.22. 10:45:42
CApa (törölt) 2010.04.22. 10:46:20
PeterBlau · http://4smallwheels.blog.hu 2010.04.22. 10:46:48
PeterBlau · http://4smallwheels.blog.hu 2010.04.22. 10:48:05
záporjózsi 2010.04.22. 10:49:18
záporjózsi 2010.04.22. 10:53:49
"Múlt héten Pécsre mentünk 4-en autóval, félárú diákjeggyel is duplájába került volna a vonat."
Csak hogy egyértelmű legyen: nem az utazás, hanem a vonat volt a kommentben.
ikke i drift 2010.04.22. 10:56:37
//VV\ 2010.04.22. 10:56:54
Még egy 5milliós szakadt buszban is van retarder, az 1000 főt szállító vonaton meg semmi? Legalább egy 30 ezer forintos adattárolós GPS?"
Retarder, mint menetíró???? Talán retardált, de az Te vagy...
Ebből látszik, hogy mennyit ér Magyarországon az Internetes közösség... Sok észosztó IQ, meg annyi önérzet nélkül, hogy legalább beírjon egy szót google-be, mielőtt hülyét csinál magából...
mandarinrece 2010.04.22. 11:02:32
www.veke.hu/index.php?fc=cikk&par=530
Vészfékváltót alaphelyzetbe állító kalauzhölgy 2010.04.22. 11:07:27
Természetesen van benne menetíró típustól függően szalagos, vagy digitális.
A balesetben részes mozdonyon digitális volt, ráadásul emellett maradékút-tárolóval is rendelkezett, ami még pontosabb felbontást biztosít az adatoknak.
Minden közlekedő mozdonyon lennie kell működő menetíró készüléknek, anélkül nem mehet forgalomba.
CApa (törölt) 2010.04.22. 11:11:28
záporjózsi 2010.04.22. 11:13:56
CApa (törölt) 2010.04.22. 11:20:20
Én csak a sarki GPS boltig mennék, ott megrendelhetném kiskeráron 100-150 ezerért darabját...
A sebességről annyit, hogy én mint laikus, biztosan azt néztem volna meg először - nem is az lenne a hírben, hogy feltehetően mennyivel ment a vonat, hanem hogy pl. a mozdonyvezető nem hibás, mert az előírt 140 helyett 135-el ment a szerelvény.
Amúgy baromi hatékonyak lehetnek a MÁV előírások, ha ilyen keréktörős eset egyáltalán előfordulhat.
spellbinder 2010.04.22. 11:21:45
egyedül, vonattal:
20 perc gyalog
vonat 1280 menetidő 1:15, vagy 1:20 átszállással
buszjegy 320 15 perc
gyalog 10 perc
aztán ugyanez vissza
összesen 3200Ft 4 óra, az év nagy részében hideg, mocsok, sár, figyelsz, hogy ne nyúljanak le, stb.
ugyanez autóval, szintén egyedül
összesen 2 óra, (10L/100km) 3300Ft
Esetleg lehet autópályán menni, akkor odavissza 1:40h az idő, költség a matrica, oszd le az éves bérletet egyegy útra. Valami amortizációs költség még plusz. Ismerem nyűgét-baját, nem fog kitörni a kereke váratlanul, nincs melegem, nem is fázok.
Néha dugó van, de a vonat se mindig hozza az előrejelzéseket, ezt nem számolom.
Hát ezért inkább az autó. Ha meg egy 5L/100kmes kocsival járnék, még ennyi kérdés se lenne, de azt nem vállalom.
CApa (törölt) 2010.04.22. 11:22:08
TKatee 2010.04.22. 11:22:24
Benbe · http://www.benbe.hu 2010.04.22. 11:25:53
Más vonalakon - szintén állami támogatás nélkül - a CFR-rel versenyezve közlekednek magánvasúti vonatok is, szintén kedvező díjszabással, úgy, hogy ez esetben a pálya használatáért a CFR-nek is fizetni kell.
Összehasonlításképp Magyarországon, ha egy mellékvonalon személyvonatot akarna indítani egy magáncég, vonatonként 30-50000 forintot kellene fizetnie pályahasználat címén.
záporjózsi 2010.04.22. 11:33:24
Aztán beszereled és az NKH-ban 2 hónapig rajtad röhögnek. A sebesség alapjeleket ugyanis nem így állítjuk elő, arra tanúsított eljárások és berendezések valók.
@spellbinder: Vállalhatod, hogy autóval mész, mert - sajnos- a vonattal szemben alternatíva, csak ne torzíts. Egy "normális fogyasztású" autóval - mint írtam is - kb. 35-40 Ft/km értékkel lehet számolni. Ha valami extrém fűnyíród van, akkor esetleg egy kicsit lehet ez alá menni, de látom, hogy azért az nem játszik nálad.
Feca 2010.04.22. 11:39:15
CApa (törölt) 2010.04.22. 11:43:48
CApa (törölt) 2010.04.22. 11:44:54
Nevezhetjük tömeggyilkosságra való szándékos előkészületnek is (talán hagyjuk, hogy jogásznyelven pontosan micsoda - jogász sem vagyok).
Viszont ezt pont így értékelem: meg akartok ölni??? Tetű banda. Ha lejárt a négy éves kifogástalan autód műszakija egy napja akkor bűnöző vagy, ilyet meg lehet?
záporjózsi 2010.04.22. 11:51:56
Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.22. 11:56:13
Életedben legalább 1 alkalommal volt már kezedben GPS?
Tudod, hogy rossz műholdállás esetén akár 15-20m-rel arrébb is letehet?
Tudod, hogy rossz műholdálás esetén meglehetősen sokat csal a sebességmérésben?
Kötve hiszem, hogy mindezeket valaha is hallottad.
A sebesség regisztrátumokon tizedespontosságú sebességadatok jelennek meg. Minden körülmény között.
Ha te ezt nekem produkálod GPS,el, esküszöm meghajolok előtted.
De nem fogok, mert te sem fogod tudni.
A világon máshol sem tudják, és máshol sem fogadják el a GPS alapó sebességet hivatalos mérésnek, mert millió dologtól függ a pontossága.
Javaslom, kérj kölcsön egy GPS-t, vagy bérlej ki egyet egy napra, és utána ne oszd az észt ilyen marhaságokkal.
kvp 2010.04.22. 11:57:02
Egyebkent valaki emlitette, hogy miert nem epitunk itthon vagonokat. Lehetne. Egy szabvanyos forgovaz, egy szabvanyos kasztni, es egy modularis belso ter megoldana a dolgot, foleg ha a vezerlokocsikat is a normal vagonokbol lehetne kialakitani (a vagon vegen levo gyurodesi zona vezeroallasra torteno modularis lecserelesevel) Egy vagon nem all olyan sok reszbol, hogy akar egy kisebb ceg ne tudna legyartani oket, ha a mav es az allam ugy akarna.
Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.22. 11:58:00
Nem az idegen ország tulajdona miatt van baj vele.
Szimplán azzal, hogy pl alagútban rögtön nem szolgáltat jelet, ahogy sokszor sűrű falombozat alatt sem.
Pontosabban szolgáltat, de nem olyan értékelhetőet, amiből képzett sebességadat emberek életéről dönthet.
Valami csak okozza azt, hogy sehol nem elfogadott hiteles mérés a GPS a vasúton.
Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.22. 12:00:41
Rossz nicket választottam ki na, nem kell beszólni :-P
Azt nem szoktam használni.
CApa (törölt) 2010.04.22. 12:03:39
Régen a hajókon csomózott kötelet engedtek le a sebesség mérésére, az a módszer talán jó lenne ide is. Magyar kenderből magyar kötél, magyar vasút a magyaroknak. Na ezt übereljék a gonosz amcsik.
PontifexMaximus 2010.04.22. 12:09:30
Nekem a MÁV Start Klub kártya és a BKSZ miatt éri meg a vasút, de nagyon szomorú azt látni, amikor az esti gyorsról 3-an szállunk le Aszódon.
A legnagyobb vicc az, hogy ha ketten utazunk, még kedvezményekkel sem éri meg vasúton mennünk, mert akkor kb 1800 forintot kellene fizetnünk (a párom közalkalmazott) abból megjárom autóval is,
80km*7l/100km = 5.6 l benzin *330 = 1848 Ft
Régen jártunk a Balatonra vonattal, Aszódon felszálltunk, Földváron meg le, átszállás nélkül nagyon kényelmes volt. Múltkor megnéztem 2 személyre teljes áron, hát rettenetes 13.500 körül van oda-vissza (autóval 340km oda vissza kb a fele az üzemanyag költség)
záporjózsi 2010.04.22. 12:11:07
A GPS-ről sokféleképpen be lehet bizonyítani, hogy nem tekinthető hiteles eszköznek. Te működési szinten, én rendszer szinten tudtam torpedózni. Jó dolog a kommersz termék, mert olcsó, de talán a biztonsági rendszerekben ne akarjunk túl sok kommerszt alkalmazni...
CApa (törölt) 2010.04.22. 12:12:06
Az autós szakértésekhez GPS alapú mérőrendszer az előírás (NKH, hehe), mást nem is fogadnának el. Ott az M6 hosszú alagútja sem okozott problémát. De lehet, hogy vannak hosszabb vasúti alagutak Magyarországon, nem vagyok járatos az Alföldön :))
záporjózsi 2010.04.22. 12:14:06
Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.22. 12:18:31
Azért egy minimum 60 ezer forintos nagyérzékenységű készüléket annyira nem neveznék kommersz tömegterméknek, hisz a GPS annyira még nem az.
Ettől függetlenül sem alkalmazhatóak hiteles mérésre. (Pedig értem már el vele 2m-es pozíciót, de ettől független nem örülnék ha az döntené el, megyek-e a rács mögé vagy sem...)
Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.22. 12:20:26
És szerinted az M6-os bemérésétől függ bárki élete/halála?
Nem.
Az, hogy most 1m-rel arrébb szúrod le a 67-es km követ vagy hátrébb senkit nem juttat a börtönbe...
Ettől függetlenül a hatóság nagyon helyesen nem fogadja el a GPS alapú sebességméréseket hivatalos mérésnek.
Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.22. 12:22:51
Amúgy kíváncsi lennék mit jelent ez a nem okozott problémát...? Ugyanis ha a GPS-nek nincs jó rálátása az égboltra, pontos mérésről már nem beszélhetünk...
Vagy arról beszélsz, hogy az autós GPS-ed ügyesen mutatta tovább, hogy mész az alagútban? Hahaha :-)) Ez egy autós gps esetében alap...
Nekem is mutatja a sajátom, hogy megyek a vasúti alagútban. Mutatja tovább az addig utoljára mért sebességet, és pontosságot. Majd olyan 40-50 méter után sippan, hogy GPS jel megszűnt...
záporjózsi 2010.04.22. 12:23:35
Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.22. 12:27:25
Természetesen hiteles mérésre valóban az.
Érdekes, hogy a geodéziában sem a sarki GPS boltban kapható GPS-t hazsnálják, hanem a cm-es pontosságot tudó geodéziai GPS-t.
Pedig ott nem függ emberek élete tőle...
záporjózsi 2010.04.22. 12:34:27
Benbe · http://www.benbe.hu 2010.04.22. 12:39:56
záporjózsi 2010.04.22. 12:44:26
CApa (törölt) 2010.04.22. 12:48:01
Vonatra majdnem elég lenne egy olyan cucc is, mint a néhány BKV-buszon van, gyorsulásérzékelővel, kamerával, GPS-el, adatrögzítővel.
CApa (törölt) 2010.04.22. 12:48:58
Azt ugye nem mondjátok, hogy nem lehet tudni, hogy adott időpillanatban pontosan hol van egy szerelvény és milyen sebességgel halad? Ehhez aztán nem kell StarTrek technika, és egy mozdony árához képest elenyésző költség akkor is, ha egyedi gyártású a hardver.
Benbe · http://www.benbe.hu 2010.04.22. 13:02:02
Mérnek a mozdonyon. Elektronikusan. Kerékfordulat alapján. Sőt, itt minden kerék fordulatát külön-külön is mérik.
Emellett van a GPS, ami pedig "haza" közvetíti, hogy hol jár éppen a jármű. Például ide: iemig.mav-trakcio.hu/
A vonat sebességét a balesetvizsgálók a helyszínen kiolvasták a járműből. Gyaníthatólag stimmelt, mert különben már tudnánk róla. Hogy a vonat 130-cal vagy 140-nel mehetett, azt nem tudom. A Taurus-ban van "tempomat" (vasutasul: sebességalapjel-adó), tehát pöccre pontosan a megengedett sebességgel haladhatott a vonat.