Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

február 2019
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28

2010.04.21. 23:00 erminavet

Forgalomba engedték a kopott kerekű kocsit, 140-nel siklott

Ha a MÁV-csoportban pontosan betartják a karbantartási, vizsgálati előírásokat, valószínűleg nem engedhették volna pályára a súlyos, bár szerencsés kimenetelű balesetet okozó személykocsit.

Talán a sors fintorának is tekinthető, hogy a hegyeshalmi vasúti fővonalon hétfő este történt siklásos balesetben megsérült az éppen akkor szembejövő Flirt motorvonat, történetesen a legfiatalabb, 60. sorszámú. Ezeknek a korszerű vonatoknak ugyanis a karbantartását is az eladó svájci Stadler végzi az általa – egy elhagyott MÁV-telephelyen – létrehozott bázison. A Flirtök kiváló állapotnak is örvendenek, ritkán van velük műszaki probléma.

A MÁV-csoport többi járművét viszont zömmel a hagyományos vasúti műhelyek tartják karban, bár az üzemeket külön cégekbe szervezték, amelyek általában a MÁV leányvállalatai. A régi vasutas gárda a gazdája a Tatánál kisiklott „halberstadti” személykocsinak is. Az eddig napvilágra került adatokból úgy látszik, hogy nem jó gazdája. Bár a vizsgálatok a MÁV-on belül és kívül épp csak elkezdődtek, kérdésünkre több szakember is azt mondta nem hivatalosan, hogy úgy tűnik, ez a kocsi nem kapott megfelelő karbantartást.

Tevan Imre: IMG 4249

Azt már a MÁV is megerősítette kérdésünkre, hogy siklást a 9408-as sz. gyorsvonat harmadik kocsija egyik kerekének repedése és törése okozta.

Csúnya, de szerencsés baleset volt, személyi sérülés nem történt. Az ott megengedett legnagyobb sebesség 140 km/h, feltehető, hogy a vonat ennyivel, vagy majdnem ennyivel ment. A négy tengelyéből kettővel a síneket elhagyó kocsi két kilométer hosszan szántotta föl a pályát, közölte a MÁV. A szakemberek szerint alighanem az volt a legnagyobb szerencse, hogy a szerelvény nem szakadt el, a kisiklott köztes kocsit elölről és hátulról is tartotta a többi, ha nem is a pont pályán, de nagyjából annak vonalában.

Még elképzelni is rossz, mi történt volna, ha a kocsi fölborul vagy csak elfordul, és mondjuk, összeütközik a szembejövő Flirttel. A két vonat telítettségének függvényében nagyon is elképzelhető, hogy ebben az esetben halottak is lettek volna, és nem is feltétlenül csak néhányan.

A MÁV-tól azt is megtudtuk, hogy a kocsi a baleset előtt öt nappal járt időszakos karbantartáson, március 17-én pedig komolyabb, a kerekek ultrahangos vizsgálatát is tartalmazó ellenőrzésen. A MÁV közlése szerint egyik esetben sem mutattak ki üzemveszélyes sérülést.

Az Index Fórumára feltöltött képeken (amely a Kötött pálya információi szerint hitelesek) látható a bűnös kerék. Nemcsak azt érdemes megfigyelni, hogy milyen nagy darab hiányzik a kerékből, hanem azt is, hogy a törési felület jelentős darabon rozsdás. Vagyis volt a repedés olyan régi, és olyan nagy, hogy a víznek volt ideje befolyni, a rozsdának kialakulni. Ráadásul ha csak egy szűk repedésről van szó, a kerék apró belső elmozdulásai lecsiszolták volna a rozsdát, vagyis a kerékben, mint egy lyukas fogban már jelentős ideje ott kellett lennie a nagy üregnek.

Hogy ez a jelentős idő mennyi, arról megoszlik a szakemberek véleménye. Van, aki el tudja képzelni, hogy kevesebb, mint egy hónap, vagyis az ultrahangos vizsgálatkor még nem létezett a később végzetesnek bizonyuló repedés.

Tevan Imre: tata1

De ha feltesszük is, hogy az egy hónappal a baleset előtt elvégzett karbantartás idején még nem volt repedés, a másik hibának biztosan fel kellett volna tűnnie. Arról van szó, hogy az előírás szerint a kerék külső, szélesebb részének, az úgynevezett kerékkoszorúnak legalább 3 centi vastagnak kell lennie. Márpedig a baleset után mindössze 24 millimétert mértek. Az biztos, hogy pár nap alatt nem kophatott ennyit a kerék, vagyis az április 14-i időszakos karbantartáson is ki kellett volna buknia ennek a problémának. Egy szakember számára már szabad szemmel is látszik, hogy legalábbis kétséges az előírt kerékkoszorú-vastagság megléte, ha ez után megméri, kiderül, hogy hibádzik a 30 milliméterből.

Van egy további védelmi vonal is a kerekek ellenőrzésére. Bizonyára sok utazónak is feltűntek azok a kalapácsos emberek, akik néha megütnek egy-egy kereket. Ennek is az a célja, hogy megállapítsák, hogy ép-e a kerék. A kocsivizsgálók jelenleg a személyszállító MÁV Start állományában vannak. Noha az előírások szerint elég sűrűn kell ezeknél a kocsiknál elvégezni a kopogtatást, a jelek szerint így sem sikerült a hibás kereket kiszúrni.

Az tehát biztosnak látszik, volt olyan vizsgálaton a kocsi, ahol nem mehetett volna át ez a túlkopott kerék. Hogy mégis engedték közlekedni a járművet, duplán érthetetlen, hiszen az erről döntőknek is tudniuk kellett, hogy a használtan vett német kocsiknak ez az Achilles-sarkuk.

A vasutas közvélemény körülbelül egy éve tudja, hogy a 300, Halbinak becézett személykocsinak gyenge pontja a futó- és fékrendszere. Megfigyelték ugyanis, hogy a kerekeikben gyakrabban keletkeznek repedések. A vasúttársaság karbantartó, fenntartó üzemeit egyesítő MÁV Gépészet vizsgálata arra jutott, hogy ennek az a legfőbb oka, hogy a fékek túlságosan erősen fékezik a kocsikat.

Márpedig a túl erős fékezéskor, ha a személyautók blokkolásgátlójához hasonló berendezés kicsit lassabban működik, a kerekek meg-megcsúsznak a sínen, ilyenkor mechanikai és hőhatás is éri az adott pontot, a kerék ellaposodhat, hajszálrepedések keletkezhetnek. (Felmerülhet, hogy Németországban miért nem jelentkezett tömegesen ez a gond. Valószínűleg azért, mert némileg eltérnek a két ország fékezési előírásai, szokásai, körülményei. Nálunk például általában közelebb vannak egymáshoz a jelzők, így gyorsabban kell megállni.)

A probléma orvoslására többféle intézkedést is kidolgoztak. Volt, amikor a mozdonyvezetőknek a mozdonyokkal is kellett fékezniük, olyan esetben is, amikor más típusú kocsiból álló szerelvénynél (éppen a mozdonyok drágább futóművének kímélése végett) a kocsikkal kellene fékezni. Program indult arra is, hogy a német kocsik fékrendszerét átállítsák gyengébb fékezésre, végül megsűrítették a kocsik rendszeres ultrahangos vizsgálatát, most háromhavonta van ilyen. (Persze fölmerülhet, hogy ez elég-e, ha egy hónap alatt is kialakulhat egy ekkora repedés.)

Tevan Imre: kalapácsos

Kérdés persze, hogy mit érnek a szigorítások, ha nem vagy nem szabályosan végzik el az előírt karbantartási, vizsgálati munkafázisokat.

Úgy tudni, az is szóba került, hogy a „Halbik” sebességét 140 helyett 120 km/h-ban maximálják. Abban minden általunk megkérdezett szakértő egyetért, hogy egy ilyen intézkedést legfeljebb pótcselekvésnek nevezhetünk. Ezek a kocsik sokfelé előfordulnak az országban, így útjuk zömén eleve nem mennek 120-nál gyorsabban. Viszont ha széttörik menetközben egy kerék, az 120-nál is nagyon veszélyes balesetet okozhat.

* * * 

Végül idemásolom a MÁV-nak föltett kérdéseimet, a válaszokat, és a vasút eredeti sajtóközleményét az esetről.

Kedves sajtóosztály!

A balesettel kapcsolatban lenne néhány kérdésem. Természetesen a vizsgálat fog majd teljeskörű választ adni a baleset okaira, ezért igyekszem olyat kérdezni, ami már most is tudható. Számomra fontos a gyorsaság, ezért ha valamelyik kérdésre mégis lassabban lehetne csak választ adni, kérem akkor azt hagyjuk ki, és inkább a többire válaszoljanak gyorsan. Köszönöm.

1. Igaz-e, hogy a balesetet a kerék abroncsának törése okozta?

2010. április 19-én 20 óra 35-kor a Tatabánya és Tata állomások között közlekedő 9408 sz. személyszállító vonat siklását a vonatba harmadikként besorozott személykocsi 6. sz. csapjánál a monoblokk kerék repedése és törése okozta.

2. Igaz-e, hogy az érintett kocsi egy használtan vett német személykocsi, és ezeknél jelentősen növelték a kerekek ultrajangos vizsgálatának sűrűségét?

2006 februárjában a MÁV Zrt. 300 db jó műszaki állapotú, használt „halberstadti” személykocsit vásárolt a Német Vasúttól (DB), melynek köszönhetően a MÁV személykocsiparkjának egytizede megújult. Az ilyen típusú vasúti személykocsikat jelenleg is közlekedteti az eladó Német Vasút. A balesetet okozó személykocsi a használt német kocsik egyike volt. A kocsik üzembiztonságának emelése érdekében az ultrahangos vizsgálatok MÁV-nál előírt gyakoriságát megszigorítottuk, így azt hat hónap helyett három hónap gyakorisággal végzik.

3. Mikor volt ennél a kocsinál ilyen vizsgálat illetve az utolsó időszakos karbantartás?

A balesetet okozó kocsinál 2010. március 17-én végeztek ultrahangos vizsgálatot, időszakos karbantartáson pedig 2010. április 14-én volt. Sem az ultrahangos vizsgálat, sem az időszakos karbantartás nem mutatott ki üzemveszélyes sérülést.

4. Igaz-e, hogy a sérült kereken találtak régebbinek tűnő (rozsdás) repedést is?

A baleseti vizsgálat még nem zárult le. A sérült kocsi kerekén anyagszerkezeti és mechanikai vizsgálatot fognak elvégezni, a baleset után feltárt kerékrepedés keletkezésének vélhető idejét annak eredménye ismeretében lehet pontosan meghatározni.

5. Milyen vastag volt a keréken az abroncs? Mennyi a minimális abroncsvastagság, amelynél még üzemelhet a kocsi?

A balesetben vizsgált tömbkerék monoblokk kivitelű, egy darabból áll, nem abroncsos. A tömbkerék esetében megengedett anyagkopási határt a keréken esztergált jelzéssel szabják meg. Az úgynevezett „kerékkoszorúvastagság” méret nem csökkenhet 30 mm alá. Európa számos vasútja üzemeltet monoblokk kivitelű kerékkel ellátott személykocsikat.

6. Milyen hosszan sérült a pálya?

A pálya 2000 méter hosszban rongálódott meg, melynek következtében kb. 1800 darab betonaljat szükséges cserélni, 1400-at pedig javítani. A baleset pályaszakaszán a helyreállítás befejezéséig 60 km/h ideiglenes sebességkorlátozást vezetett be a vasúttársaság.

* * *

Műszaki hiba okozhatta a késéseket tegnap este a hegyeshalmi vonalon

Április 19-én este a Budapest–Hegyeshalom vonalon egy gyorsvonat harmadik kocsijának két tengelye lesodródott a sínekről. Személyi sérülés nem történt. A szakemberek azonnal megkezdték az eset kivizsgálását és a sérült pályaszakasz helyreállítását.

Amint a MÁVINFORM április 19-én este tájékoztatta utasainkat, a Budapest–Hegyeshalom vonalon, Tatánál egy gyorsvonat harmadik kocsija két tengellyel lesodródott a vasúti pályáról. Személyi sérülés nem történt. Az esemény miatt a vonatok a másik vágányon váltakozó irányban késésekkel tudtak csak közlekedni. A közlekedés kedd délelőtt 8 óra 50 perctől mind a két vágányon megindult. A szakemberek megkezdték megrongálódott pálya helyreállítását. A munkálatok várhatóan több hétig fognak eltartani annak érdekében, hogy a vágányok ismét a teljes pályasebességgel járhatók legyenek. Az előzetes vizsgálatok szerint a kocsi kilépését annak műszaki hibája okozhatta.

A MÁV vezetősége vizsgálatot rendelt el az eset pontos okának feltárása érdekében.

A vizsgálat lezárultáig sebességkorlátozást vezetnek be, ami a közlekedő vonatoknál átlagosan 10 perc menetidő-növekedést okoz.

MÁV Zrt. – Kommunikációs Igazgatóság

174 komment

Címkék: havaria németország vasút közép dunántúl


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr581940536

elég.volt 2010.04.22. 08:41:37

Ilyenkor hol van az a hájfejű mávszakszervezetis paraszt? És vajon mit mond?

Jankove 2010.04.22. 08:43:31

@flimo13: "Biztos be nem jelentett sztrájkot tartottak a karbantartók."

Nem hinném hogy karbantartók hibája. Szegény megboldogult faterom a BKV-nál volt anno szerelő, és már 8 évvel ezelőtt is -a balhé kirobbanása előtt sok évvel- arról panaszkodott, milyen áldatlan állapotok uralkodtak a cégnél. Alkatrész sosem volt, szinte mindent tákolni kellett, legjobb esetben kibontani valami lelakott szerelvényből. A szerelő abból dolgozik amiből tud, szarból meg nem lehet várat építeni. Főleg amíg az ilyen Szalainé-k viszik haza talicskában a nagy lét. A BKV-nál csak a felszint kapargatták meg, azt kiderült hogy rohad az egész, nyilván más állami vállalatoknál is hasonló a szitu.

Manyizga (törölt) 2010.04.22. 08:45:10

@záporjózsi: Semmi sem tökéletes. Csak a németeknél szerintem van felelős és felelősségre vonás. Nyilvánosan.

Ленина · http://szanalmas.hu 2010.04.22. 08:45:30

A "kalapácsos" ember néha ráb@sz egyet a kerékre, meg a rugókra, mert (elméletben) olyan hallása van mint Bachnak, és a vájt füleivel meghallja, ha csendül a kerék/rugó (ekkor ép az acél) vagy puffan (ekkor törött). Nem kell ezt a vasutasoknak sem túlmisztifikálni. Az már más kérdés, hogy az idők folyamán emlékeznek-e, hogy anno miért kezdték el ütni a kerekeket?

TottaKár 2010.04.22. 08:47:01

Gratulálok az alapos és jól összefogott íráshoz.

Engem meggyőzött.

Ha én lennék itt a " király " akkor nagyon sok ember félkezű lenne. Például az ilyen mulasztások következménye maradandó lenne.

Alex3000 2010.04.22. 08:49:01

Na fasza. A MÁV az ilyen hibákat úgy szűri ki, hogy 30 km/h-val közlekednek a szerelvények, ebből nagy baj nem lehet. Kár, hogy ez a 21. században történik. Valahol olvastam, hogy az 1930-as években magasabb volt az átlagsebesség a MÁV-nál, mint ma. Durva, de el tudom hinni.

Ленина · http://szanalmas.hu 2010.04.22. 08:49:26

Ezenfelül a szabályzat tekjes vizsgálatot ír elő, azaz mindkét oldalon az összes kerék/rugó és futóműfődarab vizsgálandó (csapszegek is) és nem csak néha kell ötletszerűen rácsapni a kerékre. Lehet, hogyha a kocsivizsgálók nem a csajokat néznék az állomásokon, hanem a munkájukat végeznék, kevesebb lenne a baj a vonatokon. Ha száz felett siklik egy kocsi, akkor nagy baj lehet, ha fel is borul (amire volt már példa magyarországon a Ceglédi vonalon is) akkor mégnagyobb.

Jankove 2010.04.22. 08:49:57

@záporjózsi: "Kell emeletes, egyszintes, elővárosi, IC, vezérkocsi, stb. Kis sorozatban"

Szerintem elég lenne működőképes, új biztonságos vagonokat készíteni. Az extrák jelen pillanatban másodlagosak.

záporjózsi 2010.04.22. 08:51:29

@Manyizga: Eschedénél sem a valódi felelőst, hanem a legkönnyebben deresre húzható embert találták bűnösnek.
@Ленина: A Közlekedési Múzeumban magad is kipróbálhatod.

Ленина · http://szanalmas.hu 2010.04.22. 08:51:56

"Valahol olvastam, hogy az 1930-as években magasabb volt az átlagsebesség "

Csak jelzem, hogy a MÁV anno a svájci mechanikus drótos váltórendszereket (Például Nyugati Pu.) használtan vásárolta meg svájcból, azért, mert ezeket ott korszerűtlennek nyilvánították, és leselejtezték...

záporjózsi 2010.04.22. 08:52:55

@Jankove: Milyen extrák? Ezek szegmensek, amelyeket ki kell szolgálni.

primatus 2010.04.22. 08:59:29

Ez nagyon durva eset. Az borzaszt el még a dolog eleve borzasztó volta mellett, hogy ezen a helyen kívül nem találkoztam ezzel a hírrel. Nincs hírértéke? Nem fontos a vasút biztonsága? Ha valaki fellapozza a BTK-t, akkor láthatja, hogy a vasúti, légi, vízi közlekedés biztonsága kiemelt jelentőséggel bír, így kiemelten büntetik is a biztonsága elleni cselekményeket. Ha ezt félreteszem, akkor is hihetetlen, hogy a média nem cuppan rá, mert "halálos tömegszerencsétlenség" lehetett volna belőle. Nagyon fontos lenne az alapos kivizsgálás, hogy hol hibáztak, mert ennek nem szabad soha többé előfordulnia!

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.04.22. 09:02:17

@Ленина: Ez nem igaz. Ezek egyrészt német rendszerek (Siemens), másrészt az első néhány darabot leszámítva Magyarországon készültek.

zolikal 2010.04.22. 09:02:19

Tönkre kellett tenni a Ganzot, aztán használt német kocsikat venni az unió kedvére. Itt az eredmény.

záporjózsi 2010.04.22. 09:02:29

@primatus: Nem az a kérdés, hogy elő fog-e fordulni, hanem hogy mikor. Ugyanúgy, ahogy kb. 10-15 évente "megújul" a Déliben a hambis.

¿Qué tapas hay? 2010.04.22. 09:04:58

Néhány megjegyzés:

- koszorúvastagságot általában nem mérnek tömbkeréknél, hanem a homlokoldali kopásjelző horony meglétét vizsgálják.
- Az átrepedt kerékkoszorú nem zárul össze, mert a repedést a koszorúban megnőtt húzófeszültség okozza.
- A kocsik származása és a hiba között semmi okozati összefüggés nincs. Az eltört kerék egy emelt hőtűrésű tömbkerék volt, amit Németosrszágban széles körben használnak - különös hibák nélkül.
- az Indexen több vasúti topik van, van amelyikben ez a baleset már részletesebben is elemezve volt.

eszterencs 2010.04.22. 09:05:55

A magam részéről nem tudom megítélni, hogy a cikk elég szakmai-e. Csupán azt, hogy a sajtóközleményből és a másutt megjelent hírekből egy apró műszaki hibának véltem a dolgot, ami okozott károkat, de majd kijavítják. Ebből a cikkből pedig kiderül, hogy a MÁV-nál a vezérigazgatótól kezdve lefelé a kalapácsos emberig tegnap sokszázan mondhattak hálaimát a jóistennek, hogy az esetből csak egy pársoros sajtóközlemény lett, meg nemtudomhánymilliós talpbetoncsere, nem pedig "123 ártatlan áldozat Tatánál" Blikk-címlap.
A 123 potenciális áldozat csak azért nem mond hálaimát, mert nem tudja, hogy mit úszott meg.

Jómagam gyakran utazom vonaton (nincs autóm), az állapotok rémesek, a 20-30 perces késés mindennapos, a kocsiknak nemcsak a kereke rozsdás, hanem a közepe és a teteje is, a WC-ajtók becsukhatatlanok, az egész ragad a kosztól. Egy 240 km-es menettérti jegy 8000 forint. Valóban csak az utazik vonaton, akinek muszáj (nincs autója, nem kaphat jogsit), vagy akinek ingyen van.

primatus 2010.04.22. 09:08:04

@Con Storm:
Ezt komolyan gondolod? A rozsda ugye kifejezetten jót tesz.... :-)

Ráadásul monoblock kerékről beszélünk, ez meg ne zavarjon meg..... :-)

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2010.04.22. 09:16:30

Gratulálok. Tehát akkor nem sejtettem rosszul, hogy a MÁV-nál elég jól foshatnak a karbantartásra...

záporjózsi 2010.04.22. 09:17:29

@primatus: Az agyra azért rá kell sajtolni valahogy. ;)

@eszterencs: 17 Ft/km. Ez annyit tesz, hogy egy autó 2 vagy 3 emberrel kerül ugyanannyiba, mint a vonat.

ICLaci 2010.04.22. 09:17:47

A kiszervezett karbantartó cégeknél csak a pénz lenyulás a lényeg a karbantartás minőségéről lehetne hossszasan mesélni! "Jó állapotú kocsik" Ezek a kocsik sokat futottak és nem csak mi hanem a környező országok is vásároltak belőle a poén h. mi utolsóként a maradékot vettük meg! A Németországban ez a probléma azért nem merült fel mert ott a korszerű mozdonyok képesek egymagukban megfékezni egy vonatot igy nincsenek kitéve a kocsi kerekek ekkora fékezéseknek ! Nálunk persze a pályák kiváló állapota indokolja a gyakori fékezést! Igy kibujt a szög a zsákból ,előjöttek a problémák! Az is furcsa h. ezek elővárosi kocsik (sok ajtó) és nem távolságiak, persze É-balkánon igen mert újszerű! Hangosak ,nyáron klima hiányában és a kevés nyitható ablak miatt szauna efektus! Ezek a kocsik kihúzták a vasútat a kronikus kocsihiányból, igy kényszer is volt! Márcsak annyit h. az utazóközönség nem szereti mert a fel és leszálás a magas peronok hiánya miatt nyaktörő mutatvány! Karbantartásuk takaritási technológiályuk (szönyegpadlós) nulla! Mávcsoportnál bevett szokás h. új beszerzések esetén nincs ráépülő karbantartás (pl. desiro) kivéve flirt!

Alex3000 2010.04.22. 09:19:29

@eszterencs: durva, hogy svájci árak mellett indiai minőséget kapunk cserében. Szerinted mi magyarok, miért vagyunk ilyen birka nép, hogy nem csinálunk ez ellen semmit, nincs rá igényünk? Németországban, ha egy vonat késik pár percet, már óriási felháborodást vált ki, itt ez miért nincs így? És miért van az, ha valaki pampog, akkor a többi még rá néz csúnyán.

primatus 2010.04.22. 09:25:05

@záporjózsi:
Nem ott volt rozsdás. És nem a tengelyre sajtolásra értettem, már csak azét sem, mert a monoblock-ot sem arra értik ugye......

TKatee 2010.04.22. 09:27:53

Ezen a vonaton utaztam az ablakok berepedtek majdnem szétesett az egész a földön feküdtük és a fejünket fogtuk, ha berobbanna az üveg..
és a kalauz meg csak annyit mondott hogy csak felverődött egy kis kavics..
és az újságban meg netes cikkekben az volta hír hogy késnek a vonatok, nem az hogy majdnem meghaltunk..

Emberek élete függ ilyen alulképzett ostoba emberektől, mint a máv dolgozói..

itt van 2 kép a leesett kerékről:

kepfeltoltes.hu/view/100422/20100419073_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

kepfeltoltes.hu/view/100422/20100419081_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Píter 2010.04.22. 09:29:50

Nem vagyok szakértő, de azt mindenki tudja, aki utazik néha mávval, hogy gyakoribb a satufék az utakon, mint a 160km-es sebesség elérése. Legyen az railjet, vagy csak 1 halbi sopronba, akkora satufékeket szoktak nyomatni a pályán, hogy minden repül amerre lát... Nem csoda, hogy tropára mennek a kerekek. Meg nem erősített információm szerint már railjet-et is sikerült elbaszniuk ezell a gyakorlatukkal. Ausztriában és Németországban is vonatoztam már, és meg kell mondjam, ott nem találkoztam (még) ezzel a jelenséggel.

jack o'neill 2010.04.22. 09:30:12

1, Gratula az íráshoz.
2, Azért valahol vki, nagyon vigyáz az utasokra, ebből tényleg nagyon nagy baj lehetett volna....
3, Konkrétan ahhoz, hogy a MÁV-nál alami javulás történjen valakinek meg kell sérülni? Ne adja az ég...
4, Habikat azóta nem szeretem, mióta 4 éve utaztam velük először. Állomáson állva alig lehet megmaradni közelükben olyan hanggal fékeznek. Szörnyű. Akkor inkább posta Bhv......
5, Gratula a MÁV-nak, hogy megsérült a legújabb NPV...
Zseniális, bas*zák meg.
6, erminavet, vagy akár vki más.
Tudtok arról, hogy pl a GySEV-nél vannak-e gondok a Halbikkal? (Ha jól emlékszem, náluk régebben vannak.)

atompyka 2010.04.22. 09:33:36

@Liquid_Night:
Volt, hogy ugyanazon márkának egyszerre volt a családban hazai és japó gyártású típusa. Reggelre valahogy mindig csak a hazainak volt rozsda a féktárcsáján...

záporjózsi 2010.04.22. 09:33:54

@primatus: ??? Con Storm viszont igen.

2010.04.22. 09:34:18

lehet a cikk írója nincs tisztában dolgokkal, de az írás nagyrészt feltételezésekből és a máv által adott válaszokból áll.. szöveget érteni és értelmezni kell.

azt nem hiszem el 2010ben, hogy egy ilyen hiba nem derül ki adott állomáson..

ha úgy istenesen siklik ki a kocsi, áldozatokkal meg mindennel, akkor még nehezebb lenne elmagyarázni, hogy csak úgy eltörhet egy kerék napokkal a vizsgálat után.. picit azért gyanús nem?

és végül, egy ilyen cikknek sem feltétlen az a dolga, hogy összeesküvéselméleteket gyártson, sokkal inkább felhívja a figyelmet arra, hogy van baj. az meg már más tészta, hogy fontosabb a szakmaiatlanság elemzése és a máv védelme..

Kniight 2010.04.22. 09:35:06

@primatus: Hidd el, ha lett volna áldozat, akkor a média is felkapta volna, és valamelyik miniszterelnökünk is elbőgte volna magát a kamerába.

záporjózsi 2010.04.22. 09:36:52

@jack o'neill: A GYSEV megtanulta kezelni a kocsikat, mert az átmenti megoldásban is a hosszútávon megbízható kocsit látják...

====== vadparaszt ====== (törölt) 2010.04.22. 09:38:30

@Liquid_Night: Parkolj füvön, vagy nézd meg a féktárcsáidat egy esős napon, pár órával megállás után. Természetesen gyári féktárcsáim vannak, ez nem oszt, nem szoroz.

Szörnyülködésed alapján nem sokat érthetsz az autókhoz.

Én se a vonatokhoz, pedig apám egész dinasztiája aktív vagy nyugdíjas vasutas, 190+ év MÁV munkaviszony van a családban, az én egy évemet is beleértve, amikor is váltókezelőként szolgáltam a Déli pályaudvar 1-es tornyában. De nem értek hozzá, nem is szeretnék állást foglalni.

CApa (törölt) 2010.04.22. 09:40:15

Nem tudni mennyivel ment a vonat???
Még egy 5milliós szakadt buszban is van retarder, az 1000 főt szállító vonaton meg semmi? Legalább egy 30 ezer forintos adattárolós GPS?

Múlt héten Pécsre mentünk 4-en autóval, félárú diákjeggyel is duplájába került volna a vonat.

25 éve nem ültem vonaton, de nem is vágyom rá...

záporjózsi 2010.04.22. 09:45:22

@CApa: A mozdonyokon van GPS, de hivatalosan a menetregisztráló berendezésből származnak a sebességi adatok egy hivatalos vizsgálatkor. A GPS ugyanis nem tekinthető erre alkalmas mérőeszköznek.

"Múlt héten Pécsre mentünk 4-en autóval, félárú diákjeggyel is duplájába került volna a vonat."
Remélem nem közgazdász vagy, mert akkor elégtelen, leülhet.

primatus 2010.04.22. 09:45:48

@záporjózsi:
Igazad van. :-) Ugyanakkor a 19. kép és az 5. válasz alapján ennek nincs köze a tengelycsonkhoz. Emiatt azt gondoltam, hogy csak rosszul fogalmazott. Bocsánat!

záporjózsi 2010.04.22. 09:47:08

@primatus: Semmi gáz nincs, ebből is látszik, hogy mennyire félreérthető a dolog.

primatus 2010.04.22. 09:51:21

@záporjózsi: Azt Te tudod, hogy ezt a bizonyos ultrahangos repedésvizsgálatot hogyan végzik? pl. kézi eszközökkel emberek végzik, vagy mondjuk egy soron átküldik a kocsit és automatikusan megtörténik és a rendszer jelez, ha valahol gáz van.

öcsi55 2010.04.22. 09:54:48

Máv-START azt a közleményt adta ki,
Tóvároskert megállóhelynél, ki sodródott a gyorsvonat.
Mert a gyorsonatok csak ugy kiszoktak SODRODNI!!!
Ej STATR MINDIG LEJJEBB!

¿Qué tapas hay? 2010.04.22. 10:09:12

Nomégvalami:

"kopott kerék"
A fent olvasható MÁV-válasz szerint a legkisebb üzemi koszorúvastagság-méret 30 mm. Összevetve ezt a MÁVSZ 2616-5:2004 szabvány 3. táblázatával (Járműkerékpárok profiljellemzői, javítási és üzemi határméretei mm-ben), erre a személykocsira az üzemi határméret 20 mm. De, mint írtam, ezt üzemben nem lehet pontosan mérni, e mérés helyett vannak a kopásjelző-hornyok a kerékkoszorú homlokfelületébe szúrva.

Másik: az ultrahangos repedésvizsgálat csak a ténylegesen meginduló repedést mutatja ki. A repedési hajlamra utaló megnövekedett belső feszültséget - szintén ultrahangos eljárással - kell a kerékkoszorún mérni, a repedésre veszélyeztetett kerekek kiszűrése végett.

TKatee 2010.04.22. 10:15:32

És azt melyik vizsgálat mutatja ki, hogy a kalauz nem képes arra hogy észrevegye, hogy ki akar siklani a vonat és a hangos zörej és ablakrepedés nem természetes dolog és veszélyhelyzetre utal?

2 km-en keresztül húzta a vonat maga alatt a kereket és már jóval előtte hallottunk valami zörejt alulról, már akkor meg kellett volna állítani a vonatot.

záporjózsi 2010.04.22. 10:19:36

@TKatee: 2 km 120 km/h esetén 1 perc. 2 kocsival arrébb alig érezni valamit. Hol volt a jegyvágó? Mit csináljon ilyenkor? Milyen zörej volt? Mennyi ideig? Mennyivel az esemény bekövetkezése előtt repedt el az ablak?

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.04.22. 10:22:57

@záporjózsi: Fölmerül az a kérdés, hogy 80 km/h felett miért nem kötelező egy olyan kommunikációs rendszer, amin át a műszaki kérdésekben kompetens mozdonyvezetővel értekezni tudnál. Ha már vészféket láthatóan közvetlen vészhelyzetben sem mer senki húzni - ami egyébként nem baj, Horvátországban pár hónapja sokan meghaltak vészfékezés miatt. Ha a mozdonyvezető ki tudta volna iktatni a vészféket, vagy az utas a belső telefonhoz nyúl a vészfék helyett, többek szerint túlélték volna.

PeterBlau · http://4smallwheels.blog.hu 2010.04.22. 10:23:06

Szabadban tartott, korrózióra hajlamos fémfelületen pár nap alatt kialakul egy rozsdaréteg. Elég megnézni egy féktárcsát ha mondjuk egy hétig nem használod az autódat és esős az idő.

CApa (törölt) 2010.04.22. 10:24:44

@záporjózsi: akkor számoljál: 4x4700 Ft az oda-vissza diákjegy (ELVIRA alapján), az 18 800 Ft. Autóval tele tankkal indultam és visszérkezéskor töltöttem rá 10 600 Ft gázolajat.

Na jó, nem pont a fele...
[rendőr/postás/vasutas] :)) - ja, Te is számolhatnál - autót láttál már?

Teljes árú jeggyel a vasút anyagi katasztrófa lett volna az autóhoz képest, az oda-vissza 1-1 órával tovább tartó útról és a közismert utazási körülményekről nem is beszélve.

Joindulat SC 2010.04.22. 10:25:08

És ezek sztrájkolnak folyton....

záporjózsi 2010.04.22. 10:25:20

@Benbe: GSM-R. Elvileg már nagyon építjük...

PeterBlau · http://4smallwheels.blog.hu 2010.04.22. 10:28:37

@Liquid_Night: Neked biztos valami hiper szuper űranyagból vannak a kocsidon a féktárcsák :-D A gyári féktárcsa is oxidálódik, és nem azért mert hibás vagy rossz az anyagösszetétel és le kellene cserélni :-D Ez teljesen normális dolog :-) Persze ha neked kerámia féktárcsák vannak a Porsche-don akkor nem szóltam :-D

CApa (törölt) 2010.04.22. 10:30:13

@záporjózsi: ha van retarder, akkor vajon mi lehetett rajta, ha nem merték nyilvánosságra hozni? Leolvasni 10 másodperc, még egy útszéli rendőr is képes rá. Lehet hogy kicsit gyorsabb volt a tempó a megengedettnél?
Azért a MÁV-nál is lehet pár csontváz a szekrényekben...

PeterBlau · http://4smallwheels.blog.hu 2010.04.22. 10:32:11

@CApa: Neked van igazad. Egy nagyon alacsony fogyasztású autóval (pl. Suzuki) már egy személynél is megéri autóval ha a teljes árú jegyet veszed. Sokat jártam autóval Pécsre, számolgattam én ezt eleget. A vonat mellett az szól, hogy ott sétálgathatsz, olvasgathatsz, alhatsz, ehetsz - ihatsz, tanulhatsz. Autóban meg az utat bámulhatod órákig :-)

záporjózsi 2010.04.22. 10:32:32

@CApa: Autót láttam már. Egy autó 1 km-t kb. 35-40 Ft-ból gurul Ebből mondjuk 25-30 Ft az üzemanyag. Mondjuk 400 km, az 14-16000 Ft - legyen mondjuk 25%-kal olcsóbb, ami személyenként 1200 Ft. Bőven nem a fele. Meg lehet indokolni, hogy miért nem vonattal mész, és azt mondhatod, hogy annyit (2-3 sör egy kocsmában kb. annyi idő megtakarításával, ami alatt el is lehet szürcsölni) neked megér, de legalább számolni próbálj meg...

TKatee 2010.04.22. 10:35:07

az igaz ha meghúztuk volna vészféket biztosan kettészakad a két kocsi így is fél méterrel lejjebb volt az egyik..

ami még szerencse lehetett hogy nagyon hosszú volt a vonat és a középen kieső kocsit megtartották

záporjózsi 2010.04.22. 10:36:04

@CApa: Retarder? Az a lejtmeneti és lassító fék a buszokban. Tachográf? Az a menetíró a nehéz gépjárművekben. Menetíró? az a menetíró a mozdonyban. Telocnak is hívják, de természetesen nem mindig és mindegyik az. Az útszéli rendőr meg ha hozzányúl a telochoz egy kicsit nagyobb baj, mintha ott sem lenne...

TKatee 2010.04.22. 10:38:18

Igen jó, hogy mindenki előadja a nagy szakembert gondolom akik a vonatokat karbantartják szintén így tettek.

CApa (törölt) 2010.04.22. 10:41:40

@záporjózsi: ha így nézed, akkor a vonatjegyre is rá kellene számolni azt az évi pár 100 (1000?) milliárdot, amibe valójában kerül a fenntartása... nem ennyi lenne a vonatjegy...

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.04.22. 10:43:44

@CApa: Valóban. A román vasúti reform tapasztalatai alapján állíthatjuk: kevesebb lenne.

CApa (törölt) 2010.04.22. 10:44:40

@záporjózsi: végülis tökmindegy hogy hívják, lényeg, hogy pillanatok alatt leolvasható legyen róla az adott időponthoz/helyhez tartozó sebesség.

záporjózsi 2010.04.22. 10:45:42

@CApa: Valahol 160 és 240 milliárd között. Ha az nem lenne, a vonatjegyet is másképp lehetne meghatározni. Lehet, hogy olcsóbb nem lenne, de hogy szívesebben utaznál rajta az tuti. Az állam ugyanis elég sok kezet megköt, nem enged racionalizálni (nem, nem a vonalbezárás a racionalizáció, ezt csak egyes félreinformált nagyfejűek nyomják), na meg lopnak, mint a szarka. Mellesleg még így is sok, nem forintosított hozadéka van a vasútnak, így a ráköltött milliárdok valószínűleg nettóban jóval kevesebben vannak.

CApa (törölt) 2010.04.22. 10:46:20

@Benbe: arra gondolsz, hogy legalább a fele felesleges kiadás ill. ellopják?

PeterBlau · http://4smallwheels.blog.hu 2010.04.22. 10:46:48

@záporjózsi: Számold szépen hozzá akkor azt is ha már ennyire szőrözöl, hogy ki is kell jutni az állomásra, ez mondjuk Pesten 600 Ft ha két BKV járművel utazol, Pécsen legyen csak egy busz, nem tudom most mennyi, legyen 250, és mivel oda vissza számolod az utat is akkor az már 1700 Ft pluszban az útiköltséghez, autónál is háztól házig számoltál akkor tömegközeledésnél is így kell. Na de legyünk jó fejek, csapjál hozzá csak egy ezrest a vonathoz mert mondjuk lógsz a buszon vagy valami. Mindjárt nem olyan jó a helyzet.

PeterBlau · http://4smallwheels.blog.hu 2010.04.22. 10:48:05

@záporjózsi: Számold hozzá az állomásra kijutás költségét is.

záporjózsi 2010.04.22. 10:49:18

@CApa: Valószínűleg emberek élete múlik azon, hogy azonnal birtokába kerüljünk ezeknek az adatoknak. Meg is ér pár száz millió forintot, hogy az összes régi cuccot lecseréljük... Persze a vasúti előírásoknak megfelelő, tehát kis mennyiségben gyártott típus, emellett biztonsági papírjai is vannak, amelyekkel a mozdony vezérlése is együtt mehet.

záporjózsi 2010.04.22. 10:53:49

@PeterBlau: A vonatról volt szó. Tudnék ötleteket adni, hogy mitől és hogyan lehet még olcsóbb. De most ez nem erről szól. Egyébként igen, lehet jeggyel is utazni, csak azért legalább egy helyen szokott az embernek bérletet tartani - ha elég sokat megy tömegesen. Abban az esetben 1 jegy árát érdemes ott belevenni, a másik városban Bp. esetén 4 (1280?), vidék esetén 2 jegyet (500 körül). Személyenként, menettértiben.

"Múlt héten Pécsre mentünk 4-en autóval, félárú diákjeggyel is duplájába került volna a vonat."
Csak hogy egyértelmű legyen: nem az utazás, hanem a vonat volt a kommentben.

ikke i drift 2010.04.22. 10:56:37

A halberstadti kocsik vásárlásáról: a másik reális lehetőség a halberstadti kocsiknál 10-15 évvel öregebb és még egy kicsivel többel idejétmúltabb magyar kocsik felújítása lett volna a halberstadtiak beszerzési árának többszöröséért. Ez egy akkor már régóta várt jó döntés volt.

//VV\ 2010.04.22. 10:56:54

@CApa: "Nem tudni mennyivel ment a vonat???
Még egy 5milliós szakadt buszban is van retarder, az 1000 főt szállító vonaton meg semmi? Legalább egy 30 ezer forintos adattárolós GPS?"

Retarder, mint menetíró???? Talán retardált, de az Te vagy...

Ebből látszik, hogy mennyit ér Magyarországon az Internetes közösség... Sok észosztó IQ, meg annyi önérzet nélkül, hogy legalább beírjon egy szót google-be, mielőtt hülyét csinál magából...

Vészfékváltót alaphelyzetbe állító kalauzhölgy 2010.04.22. 11:07:27

@//VV//:
Természetesen van benne menetíró típustól függően szalagos, vagy digitális.
A balesetben részes mozdonyon digitális volt, ráadásul emellett maradékút-tárolóval is rendelkezett, ami még pontosabb felbontást biztosít az adatoknak.

Minden közlekedő mozdonyon lennie kell működő menetíró készüléknek, anélkül nem mehet forgalomba.

CApa (törölt) 2010.04.22. 11:11:28

@//VV//: veled ellentétben én elolvastam az összes kommentet. Ha Te is ezt tetted volna, nem írtál volna.

záporjózsi 2010.04.22. 11:13:56

@//VV//: Szerintem fölösleges lesüllyedj a szintjére, égeti magát anélkül is a retarderével. Vészfékváltóra előjelzést adó nyíltvonali kiágazás szépen leírta a lényeget. Akinek van esze, látja, mi a dörgés...

CApa (törölt) 2010.04.22. 11:20:20

@záporjózsi: ha a MÁV közbeszerezné a szükséges felszerelést, akkor biztos bele is kerülne több száz millióba...
Én csak a sarki GPS boltig mennék, ott megrendelhetném kiskeráron 100-150 ezerért darabját...

A sebességről annyit, hogy én mint laikus, biztosan azt néztem volna meg először - nem is az lenne a hírben, hogy feltehetően mennyivel ment a vonat, hanem hogy pl. a mozdonyvezető nem hibás, mert az előírt 140 helyett 135-el ment a szerelvény.

Amúgy baromi hatékonyak lehetnek a MÁV előírások, ha ilyen keréktörős eset egyáltalán előfordulhat.

spellbinder 2010.04.22. 11:21:45

@záporjózsi:
egyedül, vonattal:
20 perc gyalog
vonat 1280 menetidő 1:15, vagy 1:20 átszállással
buszjegy 320 15 perc
gyalog 10 perc
aztán ugyanez vissza
összesen 3200Ft 4 óra, az év nagy részében hideg, mocsok, sár, figyelsz, hogy ne nyúljanak le, stb.

ugyanez autóval, szintén egyedül
összesen 2 óra, (10L/100km) 3300Ft
Esetleg lehet autópályán menni, akkor odavissza 1:40h az idő, költség a matrica, oszd le az éves bérletet egyegy útra. Valami amortizációs költség még plusz. Ismerem nyűgét-baját, nem fog kitörni a kereke váratlanul, nincs melegem, nem is fázok.
Néha dugó van, de a vonat se mindig hozza az előrejelzéseket, ezt nem számolom.

Hát ezért inkább az autó. Ha meg egy 5L/100kmes kocsival járnék, még ennyi kérdés se lenne, de azt nem vállalom.

TKatee 2010.04.22. 11:22:24

a szembejövő vonat is megsérülhetett volna komolyabban.. nem is értem, hogy ezt hogy éltük túl, valaki vigyázott ránk..

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.04.22. 11:25:53

@CApa: Arra gondolok, hogy több vonalon az állam megszűntette a személyszállítást, ezután magánvállalkozók mindenféle támogatás nélkül kezdtek vasúti személyszállításba. A dolog profitábilis lett.

Más vonalakon - szintén állami támogatás nélkül - a CFR-rel versenyezve közlekednek magánvasúti vonatok is, szintén kedvező díjszabással, úgy, hogy ez esetben a pálya használatáért a CFR-nek is fizetni kell.

Összehasonlításképp Magyarországon, ha egy mellékvonalon személyvonatot akarna indítani egy magáncég, vonatonként 30-50000 forintot kellene fizetnie pályahasználat címén.

záporjózsi 2010.04.22. 11:33:24

@CApa: "Én csak a sarki GPS boltig mennék, ott megrendelhetném kiskeráron 100-150 ezerért darabját..."
Aztán beszereled és az NKH-ban 2 hónapig rajtad röhögnek. A sebesség alapjeleket ugyanis nem így állítjuk elő, arra tanúsított eljárások és berendezések valók.

@spellbinder: Vállalhatod, hogy autóval mész, mert - sajnos- a vonattal szemben alternatíva, csak ne torzíts. Egy "normális fogyasztású" autóval - mint írtam is - kb. 35-40 Ft/km értékkel lehet számolni. Ha valami extrém fűnyíród van, akkor esetleg egy kicsit lehet ez alá menni, de látom, hogy azért az nem játszik nálad.

Feca 2010.04.22. 11:39:15

Olyan vicces, hogy Imrét szakmaiatlansággal vádolja pár kedves kommentelő, de a konstruktiv kiegészitésnek, korrekciónak nyomát sem látjuk. Az átlagpolgár ugyan honnan értesülhetne a részletekről?

CApa (törölt) 2010.04.22. 11:43:48

@záporjózsi: A műholdrendszer valóban szar lehet, gondolom a MÁV jobbat akarna, mint a hadsereg. Az NKH-t meg jobb ha nem emlegeted, az autópálya-rendszerek kapcsán tudnék néhány érdekeset mesélni a teljes inkompetenciájukról. Csak egy rakás léhűtő.

CApa (törölt) 2010.04.22. 11:44:54

Elolvastam ezt a VEKE nyilakozatot, hát ha ez igaz, akkor jobban teszi minden vasutas, ha befogja a száját.

Nevezhetjük tömeggyilkosságra való szándékos előkészületnek is (talán hagyjuk, hogy jogásznyelven pontosan micsoda - jogász sem vagyok).

Viszont ezt pont így értékelem: meg akartok ölni??? Tetű banda. Ha lejárt a négy éves kifogástalan autód műszakija egy napja akkor bűnöző vagy, ilyet meg lehet?

záporjózsi 2010.04.22. 11:51:56

@CApa: A hadsereg alatt az USA haderejét kell érteni. Egy olyan rendszert nem lehet biztonságinak tekinteni, amely egy idegen ország katonai vezetésének kezében van...

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.22. 11:56:13

@CApa:

Életedben legalább 1 alkalommal volt már kezedben GPS?
Tudod, hogy rossz műholdállás esetén akár 15-20m-rel arrébb is letehet?
Tudod, hogy rossz műholdálás esetén meglehetősen sokat csal a sebességmérésben?

Kötve hiszem, hogy mindezeket valaha is hallottad.

A sebesség regisztrátumokon tizedespontosságú sebességadatok jelennek meg. Minden körülmény között.
Ha te ezt nekem produkálod GPS,el, esküszöm meghajolok előtted.
De nem fogok, mert te sem fogod tudni.
A világon máshol sem tudják, és máshol sem fogadják el a GPS alapó sebességet hivatalos mérésnek, mert millió dologtól függ a pontossága.

Javaslom, kérj kölcsön egy GPS-t, vagy bérlej ki egyet egy napra, és utána ne oszd az észt ilyen marhaságokkal.

kvp 2010.04.22. 11:57:02

A mav hasznal par regi szerelvenyt. A regi vezerlokocsikat pl. meg az 50-es evek vegen, a 60-as evek elejen gyartottak. A nemzetkozi szerelvenyek kozott is van par ocskavas arban vasarolt TEE vagon (nagyon szepek, nemetorszagban mar csak muzeumi szerelvenyekben latni ilyeneket). Ezekkel viszont nincs sok gond. A kerdeses kerekek viszont rossz minoseguek. Tavaly Berlinben majd egy honapot allt a varosi vasut, ugyanezen hiba miatt, amikor egy toresnel kiderult, hogy az osszes szerelvenyuk hibas. (kiveve a legregebbieket, mert azok valamiert jok voltak) Egyszeruen le kellene cserelni a halberstadti vagonok kerekeit es akkor jo ideig nem lenne tobb gond veluk.

Egyebkent valaki emlitette, hogy miert nem epitunk itthon vagonokat. Lehetne. Egy szabvanyos forgovaz, egy szabvanyos kasztni, es egy modularis belso ter megoldana a dolgot, foleg ha a vezerlokocsikat is a normal vagonokbol lehetne kialakitani (a vagon vegen levo gyurodesi zona vezeroallasra torteno modularis lecserelesevel) Egy vagon nem all olyan sok reszbol, hogy akar egy kisebb ceg ne tudna legyartani oket, ha a mav es az allam ugy akarna.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.22. 11:58:00

@záporjózsi:
Nem az idegen ország tulajdona miatt van baj vele.
Szimplán azzal, hogy pl alagútban rögtön nem szolgáltat jelet, ahogy sokszor sűrű falombozat alatt sem.
Pontosabban szolgáltat, de nem olyan értékelhetőet, amiből képzett sebességadat emberek életéről dönthet.

Valami csak okozza azt, hogy sehol nem elfogadott hiteles mérés a GPS a vasúton.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.22. 12:00:41

@záporjózsi:
Rossz nicket választottam ki na, nem kell beszólni :-P
Azt nem szoktam használni.

CApa (törölt) 2010.04.22. 12:03:39

@záporjózsi:
Régen a hajókon csomózott kötelet engedtek le a sebesség mérésére, az a módszer talán jó lenne ide is. Magyar kenderből magyar kötél, magyar vasút a magyaroknak. Na ezt übereljék a gonosz amcsik.

PontifexMaximus 2010.04.22. 12:09:30

Sajnos a vasút nagyon drága lett. Én rendszeresen közlekedek az Aszód-Budapest Keleti vonalon, 51km vasúton, ugye igy 60km-es jegyet kell venni, egy menettérti jegy igy 2200Ft. közúton mindez 41km, amit ugye a Lánchidtól mérnek. Már egyedül sem éri meg vonattal menni, mert a buszon elég a 40km-es jegy, ami igy 33%-kal olcsóbb.

Nekem a MÁV Start Klub kártya és a BKSZ miatt éri meg a vasút, de nagyon szomorú azt látni, amikor az esti gyorsról 3-an szállunk le Aszódon.

A legnagyobb vicc az, hogy ha ketten utazunk, még kedvezményekkel sem éri meg vasúton mennünk, mert akkor kb 1800 forintot kellene fizetnünk (a párom közalkalmazott) abból megjárom autóval is,

80km*7l/100km = 5.6 l benzin *330 = 1848 Ft

Régen jártunk a Balatonra vonattal, Aszódon felszálltunk, Földváron meg le, átszállás nélkül nagyon kényelmes volt. Múltkor megnéztem 2 személyre teljes áron, hát rettenetes 13.500 körül van oda-vissza (autóval 340km oda vissza kb a fele az üzemanyag költség)

záporjózsi 2010.04.22. 12:11:07

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Nekem üdítő volt a változatosság. :P
A GPS-ről sokféleképpen be lehet bizonyítani, hogy nem tekinthető hiteles eszköznek. Te működési szinten, én rendszer szinten tudtam torpedózni. Jó dolog a kommersz termék, mert olcsó, de talán a biztonsági rendszerekben ne akarjunk túl sok kommerszt alkalmazni...

CApa (törölt) 2010.04.22. 12:12:06

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: az alagút tényleg gond lehet.

Az autós szakértésekhez GPS alapú mérőrendszer az előírás (NKH, hehe), mást nem is fogadnának el. Ott az M6 hosszú alagútja sem okozott problémát. De lehet, hogy vannak hosszabb vasúti alagutak Magyarországon, nem vagyok járatos az Alföldön :))

záporjózsi 2010.04.22. 12:14:06

@CApa: Ha jól értem, azt állítod, hogy a vizsgált (balesetes) gépjárműben kell legyen egy GPS alapú fekete doboz. Mert a vasútnál pont ezt kívántad GPS-szel megvalósítani.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.22. 12:18:31

@záporjózsi:

Azért egy minimum 60 ezer forintos nagyérzékenységű készüléket annyira nem neveznék kommersz tömegterméknek, hisz a GPS annyira még nem az.
Ettől függetlenül sem alkalmazhatóak hiteles mérésre. (Pedig értem már el vele 2m-es pozíciót, de ettől független nem örülnék ha az döntené el, megyek-e a rács mögé vagy sem...)

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.22. 12:20:26

@CApa:
És szerinted az M6-os bemérésétől függ bárki élete/halála?
Nem.
Az, hogy most 1m-rel arrébb szúrod le a 67-es km követ vagy hátrébb senkit nem juttat a börtönbe...

Ettől függetlenül a hatóság nagyon helyesen nem fogadja el a GPS alapú sebességméréseket hivatalos mérésnek.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.22. 12:22:51

@CApa:
Amúgy kíváncsi lennék mit jelent ez a nem okozott problémát...? Ugyanis ha a GPS-nek nincs jó rálátása az égboltra, pontos mérésről már nem beszélhetünk...

Vagy arról beszélsz, hogy az autós GPS-ed ügyesen mutatta tovább, hogy mész az alagútban? Hahaha :-)) Ez egy autós gps esetében alap...

Nekem is mutatja a sajátom, hogy megyek a vasúti alagútban. Mutatja tovább az addig utoljára mért sebességet, és pontosságot. Majd olyan 40-50 méter után sippan, hogy GPS jel megszűnt...

záporjózsi 2010.04.22. 12:23:35

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: A GPS kommersz technológia. Lehet nagyon pontos cuccot is csinálni belőle, ettől még az marad.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.04.22. 12:27:25

@záporjózsi:
Természetesen hiteles mérésre valóban az.

Érdekes, hogy a geodéziában sem a sarki GPS boltban kapható GPS-t hazsnálják, hanem a cm-es pontosságot tudó geodéziai GPS-t.
Pedig ott nem függ emberek élete tőle...

záporjózsi 2010.04.22. 12:34:27

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: A geodéziai GPS valóban más kategória. Méretben is, árban is, tudásban is. Persze a mozdonyon elfér, de azért geoméréskor szoktak izzadni a serpák... És még erre sem bíznám a mozdonyon mondjuk a befutott út számítást vagy a sebességet.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.04.22. 12:39:56

@záporjózsi: Geodéziai GPS-szel a kívánt, méter alatti pontosságot nem tizedmásodperc, hanem több perc, szélesőséges esetben óra alatt lehet elérni. 140-nél egy vonaton lehet, hogy el se kezdene mérni.

záporjózsi 2010.04.22. 12:44:26

@Benbe: Kicsit elmosódott lesz, na és?! ;) Egyszerűen arról van szó, hogy az egész GPS dolog alkalmatlan arra, hogy vasúton használják hiteles sebességmérésre.

CApa (törölt) 2010.04.22. 12:48:01

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: nem mezei 10e Ft-os GPS, ipari. A mérőautóban többek között hitelesített mérőkamera is van (meg más érzékelők), jelkimaradás esetén korrigálja az adatokat, s plusz infókat is szolgáltat pl. a felület egyenletességéről, dőléséről stb., cm-es pontossággal. Ez egy komplett rendszer, sokkal többet tud, mint amennyire a vasutnak valaha is szüksége lehet.

Vonatra majdnem elég lenne egy olyan cucc is, mint a néhány BKV-buszon van, gyorsulásérzékelővel, kamerával, GPS-el, adatrögzítővel.

CApa (törölt) 2010.04.22. 12:48:58

De tényleg, a mozdonyon mérnek, nem? Miért nem jó az egyszerű kerékfordulat alapú sebességmérés, adatrögzítővel? Állandóan kipörög a kerék menet közben? Azt is könnyű lenne korrigálni. A pálya melletti amúgy is meglevő jeladókkal még tovább pontosítható.

Azt ugye nem mondjátok, hogy nem lehet tudni, hogy adott időpillanatban pontosan hol van egy szerelvény és milyen sebességgel halad? Ehhez aztán nem kell StarTrek technika, és egy mozdony árához képest elenyésző költség akkor is, ha egyedi gyártású a hardver.

Benbe · http://www.benbe.hu 2010.04.22. 13:02:02

@CApa: Te tényleg nem olvasol?

Mérnek a mozdonyon. Elektronikusan. Kerékfordulat alapján. Sőt, itt minden kerék fordulatát külön-külön is mérik.

Emellett van a GPS, ami pedig "haza" közvetíti, hogy hol jár éppen a jármű. Például ide: iemig.mav-trakcio.hu/

A vonat sebességét a balesetvizsgálók a helyszínen kiolvasták a járműből. Gyaníthatólag stimmelt, mert különben már tudnánk róla. Hogy a vonat 130-cal vagy 140-nel mehetett, azt nem tudom. A Taurus-ban van "tempomat" (vasutasul: sebességalapjel-adó), tehát pöccre pontosan a megengedett sebességgel haladhatott a vonat.