Két hét múlva máris módosul a menetrend, de lényegében csak a fehérváriakon segítenek.
Ha szabad szubjektív vallomással kezdeni, néhány napja már lehetett tudni, hogy a december közepén bevezetett menetrendet még februárban módosítják, hogy a korábbi menetrendhez képest bevezetett utasellenes lépések legkirívóbbjai közül néhányat korrigáljanak.
A pletykák arról szóltak, hogy a Kötött pálya sorozatában is szóvá tett számos (és szóvá még nem tett jónéhány további) menetrendrombolás (elsősorban kihasznált vonatok törlése, a kínálati, utasbarát menetrend szétcseszése, utasok szállítása helyett üresen rohangáló szerelvények beállítása) közül csak kevésnél visszakoznak, azoknál, ahol a helyi erők (polgármesterek, önkormányzatok) a leghangosabban tiltakoznak.
A most nyilvánosságra hozott változások még ezt a várakozást is alulmúlták: a szánalmasan sivár dombok korcs kis patkányt hoztak erre a cudar világra. A menetrend létrehozásáért felelős szervezetek (szaktárca, RKI-k, MÁV, MÁV Start) mindössze a székesfehérváriak jogos panaszait voltak hajlandók részben meghallgatni, így Fejér megye székhelyéről újra lesznek reggel közvetlen gyorsvonatok a fővárosba. Mégpedig úgy, hogy egy-egy, a Balaton déli illetve északi partjáról érkező, jelenleg csak Székesfehérvárig menő vonat továbbhalad a főváros felé, és ezek délutáni párjai is Budapestről mennek Nagykanizsa illetve Tapolca felé. A többi változás (a részletekről később) elhanyagolható az idei menetrend hibáihoz képest.
Ha mégis optimistán nézzük a február 22-én életbe lépő változásokat, az alábbiakat szögezhetjük le. (Már persze azon túl, hogy a 30-as vonal utasainak kiszolgálásán javít a változás.)
1., A csupán egyetlen vonalon, de mégiscsak meghosszabbított útvonalú vonatok a burkolt, de egyértelmű beismerését jelentik annak, hogy nem mondtak igazat a MÁV és a MÁV Start vezetői, amikor azt állították, csak kihasználatlan, napközbeni “szellemvonatokat” húztak ki a menetrendből. (A MÁV vezérigazgatója éppen a reggeli fehérvári járatok kihúzásáról érdeklődő kérdése mondta ezt szemrebbenés nélkül néhány hete az ATV-ben.) Ha nem irtottak ki kihasznált vonatokat, most miért tették azokat vissza?
2., A menetrend készítői alkalmatlanok voltak a feladathoz, hiszen a most korrigált fehérvári hiba már laikus szemmel is látható volt, ha most módosítani kellett, nyilvánvaló, hogy eleve nem lett volna szabad ilyen menetrendet tervezni, jóváhagyni.
3., Szabó Pál, amúgy már elfelejtett közlekedési miniszter ostoba teljesítményvolumen-korlátja most már egyértelműen értelmetlen, hiszen február 22-én vállrándítás nélkül fogják kidobni a szemétbe, ahová való, azok, akik eddig áthághatatlan szentségként hivatkoztak rá, amikor meg kellett indokolni, hogy miért szúrnak ki szerte az országban utasok ezreivel.
A konkrét változások fontosabbik fele tehát a 30-as vasútvonalat érinti. Négy vonat útja meghosszabbodik Székesfehérvár és Budapest Déli között. Ezzel Székesfehérvár újabb, viszonylag gyors összeköttetést kap a fővárossal, a Balaton térsége pedig újabb közvetlen vonatokat az eddigi átszállásos megoldások helyett.
Konkrétan, a Tapolcáról 4:29-kor induló 9719-es személyvonat február 22-től nem fejezi be útját 7:17-kor Székesfehérváron, hanem 7:30-kor továbbindul onnan, hogy 8:42-re a Délibe érjen.
A 3:15-kor Nagykanizsáról induló 8519-es 6:27-re ér Fehérvárra, de 22-től onnan továbbindul 6:43-kor, és 8 előtt 3 perccel ér a budai végállomásra. (Emlékszünk, ő az, akinek a mozdonya üresen most is följön Pestre.)
Délután a 9716-os Budapest–Déli pályaudvarról indul 15:18-kor, Székesfehérvárra érkezik: 16:33-kor, hogy továbbinduljon 16:47-kor Tapolcára (19:37).
E vonatok a főváros és Fehérvár között csak Kelenföldön, Érd felsőn és Gárdonyban állnak meg.
A 8506 számú vonat a Déliből indul 16:13-kor, Székesfehérvárra érkezik: 17:20-kor, továbbindul 17:21-kor Nagykanizsára (20.20). Új megállási helyek: Kelenföld, Gárdony.
A kisebb jelentőségű változások egyike, hogy 22-től a székesfehérvári zónázó vonatok Budatétény megállóhelyen (vagyis a Camponánál) is megállnak.
Az utolsó módosítás a MÁV Start hirdetménye szerint, hogy a 4217. számú vonat (Dunaújvárosról jelenleg indul 07:38-kor) Dunaújváros–Pusztaszabolcs között, és a 4234-es vonat (Budapest Déli pályaudvarról indul 13:58-kor) Pusztaszabolcs–Dunaújváros állomások között is megállnak Adony, Kulcs és Rácalmás állomásokon.
A módosítások miatt néhány más vonat menetrendje is módosul néhány perccel a Budapest-Tatabánya, valamint Budapest-Pusztaszabolcs-Dunaújváros viszonylatban.
A vvv sorozat összes posztja itt érhető el.
Témák szerinti csoportosítás:
2009-es menetrend: ahol romlott az összeköttetés
2009-es menetrend: Fölösleges vagy elégtelen szolgáltatás?
Általános menetrendi kritika, politika, publicisztika, sztrájk
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
HavocS · http://www.obsidianshell.com 2009.02.06. 23:48:58
tompus 2009.02.07. 00:12:12
Misu · http://hu.linkedin.com/in/viktoradorjan 2009.02.07. 00:14:57
Mindez köszönhetően annak, hogy a Fehérvárra érkező vonatok rendszeresen késnek legalább negyed órát, amiből simán lesz 25 perc a Déliig, úgy, hogy egyébként meg sem kell állni (az volt a kaller indoka a múltkor, hogy csúszik a peron és az utasok lassan szállnak fel, egyébként csak eső esett, nem hó).
Arról meg már nem is beszélek, hogy ha Kelenföld környékén van dolgom, akkor sem tudok soha úgy odaérni, hogy ne legyen fél óra mínuszom vagy pluszom :(
Ehh, bárcsak Fehérváron fel lehetne férni a nyugatról érkező távolsági buszokra...
petya.bacsi 2009.02.07. 00:41:42
HavocS · http://www.obsidianshell.com 2009.02.07. 00:50:17
Amúgy a 120a-nak sem a vonatok a baja, hanem a rengeteg lassújel, meg hogy 90%-ban 100-as... és ez is egy bürökratikus f*ság miatt, mert minimum Rákostól Nagykátáig simán lehetne 120-as, persze az M0 híd maradna 80-as, meg a mendei 80-60-asok is ott maradnának.
A kedvencem mondjuk akkor is az, hogy egy egész nyáron át kapirgálták a vágányokat Nagykáta és Tápiószele között, hogy a 40-es lassújelet 60-asra cserélhessék. Az egyik legforgalmasabb fővonalon, 15 km hosszan. Bravó... :)
PTibor (törölt) 2009.02.07. 00:55:07
mondjuk nem hiszem, hogy a blog miatt, inkább valakinek a valakije arra jár és közölte, hogy így szánalmas.. :)
Kopi3.14 2009.02.07. 01:48:04
A legszebb: már tíz éve folyamatosan van egy szép hoszú 40-es lasújel Nagykátánál, Szolnok fele. De szép házakat lehet ott nézegetni azért.
Imre' mikorra éred el a 350. részt? Akkro lemondhatod, hogy midnen napra egy(rém)mese.
Jegkoko 2009.02.07. 07:21:47
rexter 2009.02.07. 07:34:23
rikkancs101 2009.02.07. 08:11:34
Baja kb 40.000 fő, Szekszárd 35.000, Bonyhád 14.000, egyéb környéki települések legalább 50.000 fő. Százezer ember nem számít ennek a kurva MÁV-nak?
Nem lehetne feloszlatni az egészet és újraszervezni úgy, hogy akik eddig bármilyen formában kötödtek a MÁV-hoz, azokat nem alkalmazni?
Utas Guszti 2009.02.07. 08:14:52
Közöd?? (törölt) 2009.02.07. 08:25:41
marpeter 2009.02.07. 08:28:34
nemlinearis.blog.hu/2008/09/10/milliardokat_hozott_a_holland_vasutaknak_a_matematika
2009.02.07. 08:39:03
Igazad van. A 40-es vonal meg le van szarva. Gyorsvonatok kiirtása, az egy dolog (elég gázos), de ez az átszállósdi PusztaSZARbolcson, az tényleg több a soknál. Amíg világ a világ volt, mindig Sárbogárd volt az átszállóközpont (meg Dombóvár). Szabolcs, mint "előváros", na ne röhögtessen, tisztelt MÁV Start! :(((
rikkancs101 2009.02.07. 08:46:59
Nomrális menetrendért IS? Én úgy vettem észre hogy a követelésük az volt hogy "gyurcsánymondjonle és adjatok negyedmilliótcsakúgy"! A motivációjuk meg az, hogy kényelmesen el tudják intézni a karácsonyi bevásárlást.
passenger 2009.02.07. 08:48:24
rikkancs101 2009.02.07. 09:03:46
Hát úgy, hogy politikai kérdéssé degradálódik. Magyarán, az ellenzéki polgármestereket választó települések le vannak szarva. És ebben nem különb sem a szoci, sem a fidesz kormány.
Jelenleg - és nézzük most a már általam említett Baja.... Budapest vonalat -
Baja polgármestre fideszes
Szekszárd polgármestere fideszes
Bonyhád polgármestere fideszes
Paks polgármestrere fideszes.
Na most akár ez véletlen is lehetne, ha én személy szerint nem hallottam volna egy MSZP-s politikustól, hogy ez bizony szempont!
pocogteto 2009.02.07. 09:29:18
Közöd?? (törölt) 2009.02.07. 09:45:09
Fly_G_Fly 2009.02.07. 10:55:58
Egyébként korábban minden menetrendváltáskor elküldték a tervezetet az érintett önkormányzatoknak véleményezésre, csak az önkormányzatok többsége cseszett válaszolni. Leginkább csak az ország keleti országrészében lévő önkormányzatok válaszoltak. Nem véletlenül van több IC a Dunától keletre!
BKV figyelő.hu · http://bkvfigyelo.hu 2009.02.07. 11:12:28
Azzal csak támogatást akartak szerezni az utasok részéről, az igazi követelések és a sztrájk igazi oka nem ez volt. Ez csak a mézesmadzag volt.
Aki meg ennek bedőlt, sikeres ember nem lehet.
Kopi3.14 2009.02.07. 11:19:08
@Közöd??: Az ütemes menetrendet kik fúrták meg?
@passenger: 65000ember Érden? Ez biztos?
@Selkath: meg lehetne oldani egyszerűen: Sabolcsról áttenni a váltást és elővároshatárt Sárbogárdra.
pharmacyli 2009.02.07. 11:34:07
Miért van az, hogy ha késik a vonat, gázolt, műszaki okok okán nem megy, titkolják? Titkolják az utasok elől a Gödöllő Keleti, a Rákoskert Keleti vonalon ezen tényeket. A Keletiben nem írják ki. Jelszavuk: órát, s percet nem ismerek, nem tartom a menetrendet... és akkor a későbbi vonat korábban jő, a korábbi vonat későbben megy, s az egészt úgy kell szervezni, hogy előbb üljenek be az utasok a 2. vágányon álló vonatba, majd valaki szóljon be: nem ez a vonat megy, hanem a 13. vágányról... S a nép fut körbe, fut a sineken? Ezt napi rendszerességgel megteszik....
Manyizga (törölt) 2009.02.07. 11:41:09
csak a pontosság kedvéért 2005-ös adatok a lakosságról:
Baja: 37690 fő
Amúgy egyetértek. :)
rikkancs101 2009.02.07. 11:47:27
Nézd, nem arról van szó, hogy mindent szétver az aktuális kormányzat, de súlyozza a dolgokat. Ahol ellenzéki a vezetés ott nem fejleszt, ha el kell venni, onnan vesz el.
rikkancs101 2009.02.07. 11:52:30
Nem, ezt elképzelni sem lehet!
asdf 2009.02.07. 12:00:12
Tobbedik forumon, tobbedik alkalommal jegyzem meg, hogy a Sulysapon leszallonak (Uriak, Kokaiak) egyetlen vonat jo -a harombol-: amihez buszcsatlakozas van (tehat lenyegeben nincs valasztasi lehetoseguk). Ez minima egy evtizedig a Katai gyorsitott volt, tavaly kb. szeptembertol visszacsapott a buszokbol a volanbusz, es a szolnoki zonazohoz jarnak a buszok.
Sofian 2009.02.07. 12:23:52
@passenger:
Az M7-es környékén élőknek sosem fogja megérni a máv! Én innen 25 perc alatt kelenföldön vagyok busszal. Mávval ez 10 vagy 15 + 25 perc lenne!
(Ha valaki a Déli fele jár annak talán megéri)
petya.bacsi 2009.02.07. 12:24:34
acsbar 2009.02.07. 12:31:31
Hát igen, ez az igazi szellemvasút...:) Mozdonyvezető nélküli mozdony.
petya.bacsi 2009.02.07. 12:34:20
Ha átvariálnák a menetrendet, a nyakamat rá, hogy akkor is a zónázó menne tömve, a többin meg még hely is lenne. Félre ne érts: nem a sülysápiakkal, vagy az onnan tovább utazó emberekkel van a bajom, hanem ezzel a töketlenkedéssel, ami a menetrendnél van. Persze, kényelmes fotelből könnyű klikk-klikk menetrendet gyártani, de nem ártana figyelembe venni az utasok igényeit, illetve a valóságban kipróbálni a dolgokat. A menetrend egy valami, amit nagyon nehezen tudnak betartani a vasutasok - önhibájukon kívül.
Eleve a Sülysáp / Nagykáta (vagy Tápiószecső) / Szolnok triumvirátust hagynám meg, az ilyen mendei szellemvonatokat a francba kiszedném. Helyette menjen le Újszászig, és ott forduljon vissza, vagy menjen le Szolnokig.
Nem tudom, hogy a MÁV az utasszámlálását ki végzi - erről is hallottam és olvastam azt hiszem a MÁV blogon: megintallunkvazze.blog.hu/2007/11/26/utasszamlalas ) -, de ha igaz, amit írnak, akkor ne legyünk meglepve, hogy ilyen profi a menetrend.
Meglepően sokan utaznak még Nagykátán túl is - Nagykátán túl is van élet és vannak megállók, ha esetleg a MÁV-nál ezt nem tudnák -, és nagyon sokan utaznak, és óránként csak 1x tehetik meg. Mivel pl. van olyan állomás, ahol a vonat sajnos az egyetlen közlekedési forma, pl. Tápiógyörgye egy gyűjtőtelepülés, a környező településekről - pl. Újszilvás - autóval hozzák át a Szolnok-Újszász-Bp vonalon dolgozókat. Tehát kedves MÁV lentebb is van élet. Csak ugye ahhoz fel kéne kelni a kényelmes fotelből, és megnézni...
petya.bacsi 2009.02.07. 12:38:44
A vonat ablakából kinézve iszonyat látni a combnyak / kéz / láb / boka stb. törést kockáztató idős és fiatalabb utasokat, amint az artistákat megszégyenítő tornamutatvánnyal próbálnak le vagy felszállni a vonatról, miközben még csomagjuk is van.
Sebaj, peronra nincs pénz, mert minek, de Nagykáta eleve jó peronját szétverték - szerintem sok kis település örülne olyan peronnak, ami ott volt... - és újat építettek - arra volt pénz.
petya.bacsi 2009.02.07. 12:39:52
petya.bacsi 2009.02.07. 12:42:03
HavocS · http://www.obsidianshell.com 2009.02.07. 13:59:09
petya.bacsi 2009.02.07. 14:02:32
asdf 2009.02.07. 14:17:56
Szerintem az sokat nem oszt nem szoroz, leven az Uriak es a Kokaiak vagy 3-4* annyian vannak mint akik Sulysapiak szallnak le a zonazorol. Legalabbis este mindenkepp. Mondjuk ha az emlitett ket busz nem a 1420-as vonatra indulna (mint allitolagos legdurvabb vonat), hanem a kataira, az nemkicsit csokkentene a szolnokin levo tumultust. Szerintem. De hat a volant nem erdekli a mav nyomora, neki az a lenyeg, hogy a sajat buszaibol minel kevesebbel es minel kevesebb kanyarral oldja meg a sajat teruletet...
davidz; · http://zoldhegyi.extra.hu 2009.02.07. 14:30:27
nem egy nagy település, de kb mi tettük eddig a leglátványosabb dolgokat a menetrend ellen
kihívtam a Hír Tv-t, ami még aznap leadta a velem készült riportot a Hírekben
aztán kihívtuk az m1-et is, ők pedig az egyik csütörtök esti Szempontben sugározták az adást
szomorú, hogy az egyik legfontosabb vonalat szarják le
állandóan késnek a vonatok Pécsről (hát persze, ekkora távon nem lehet időben felérni..)
és akkor szabolcson várjuk meg a Dunaújvárosból késő személyvonatot, ami 3 emberrel jön, majd este hazafelé ugyanennyivel vagy kevesebbel fordul le Dunába.. és 50-60 Pécs felé tartó utasnak meg át kell szállnia, kész röhej
a pusztaszarbolcsi állomás meg kész röhej
egy szánalomhegy, 0 utastájékoztatás, a váróterem egy csövestanya, a peronok szűkek
remélem lesz itt is intézkedés, mert pofátlanság, hogy elvették a gyorsvonatokat és egy 4 órás sávban nem megy pusztaszabolcsra vonat, amiről át lehetne szállni
este meg eljön a 18:58-as vonat, mint utolsó
fuck máv
davidz; · http://zoldhegyi.extra.hu 2009.02.07. 14:34:02
mi mindig válaszoltunk, javaslatot tettünk, de még választ sem kaptunk
így minek írjon az ember??
davidz; · http://zoldhegyi.extra.hu 2009.02.07. 14:36:39
ez a Sárbogárdos téma tényleg jó ötlet lenne
szálljon át az a 3-4 ember szabolcson, aki dunából jön, de az 50-60 (ha nem több) pécsi
combo 2009.02.07. 14:56:57
Én most a reggeli IC-ről beszélek (Nagykanizsa - 6:01 Kaposvár - Budapest).
1. Először le akarták fújni.
2. Következik hecckampány politikusok részéről (elfelejtették mondani, hogy 2 óránként lesz ütemes IC Dombóvári átszállással - a régi menetrendben ilyen nem volt)
3. megyei felháborodás (természetesen zömmel olyanok részéről, akik még vonatot sem láttak).
4. Kormány beszarik (ismerős forgatókönyv), Gyenesei (somogyi) miniszter ígéretet tesz az IC megtartására.
5. Ezután született egy olyan terv, hogy megtartják, de Dombóváron összerakják egy pécsi IC-vel.
6. Felháborodás, +10 perc menetidő, a Keletibe megy a Déli helyett, a miniszter hazudott (miért?) stb.
7. Beszarás, 2. felvonás, IC megtartva, fél órával előrébb hozva.
Eredmény: A reggel legjobb időpontban induló pécsi IC-t nemes egyszerűséggel kihúzták a francba (Pécsről Pestre reggel van fél 6-kor meg fél 8-kor, a kihúzott ment volna fél 7 körül), a reggeli Somogy IC meg (továbbra is) KONG AZ ÜRESSÉGTŐL.
Na, valahogy így működik Magyarországon a menetrendtervezés. (Én nem vagyok MÁV-os, de a híreket követve nekem ez jött le, majd pontosít, aki akar).
combo 2009.02.07. 15:01:46
Fucksee 2009.02.07. 16:03:36
almika 2009.02.07. 20:54:16
Egymástól kérdezgetik az emberek, hátha valaki tudja, melyik is a neki megfelelő vonat.
Amikor pedig a média segítségét kéred, hogy végre "illetékes" minisztériumhoz eljusson a panasz, a válasz ennyi: "1000 fős településhez nem lehet menetrendet szabni", hát igen, azt elfelejtik, hogy csak Pusztaszabolcs és Sárbogárd között közel 20.000 embert érint ez az új "utasbarát és ütemes menetrend"..... Ha ez az ára, akkor én szívesen lemondok az ütemes menetrendről és kérem a régi, jól bevált menetrendet vissza!!!!
passenger 2009.02.07. 21:58:58
Amúgy gyors, vagyis nem minden útszéli bokornál megálló vonatokra gondoltam.De most is azért reggel én mindig beérek Kelenföldre Alsóról kb. 15-18 perc alatt, pedig mindenhol megáll.Ezt autóval senki nem tudja elérni, ha megfeszül sem. Persze ehhez tényleg egy jó, pontos, kényelmes vonatokat működtető szolgáltatóra lenne szükség, nem a jelenlegire.
siófoki35 2009.02.07. 22:51:49
Jegkoko 2009.02.08. 07:26:41
schwung 2009.02.08. 19:12:47
Más: én életemben egyszer vagy kétszer próbáltam meg busszal Budapestre jutni. Esküszöm, többé nem teszem. Pedig szabadjegyem van a buszra...
davidz; · http://zoldhegyi.extra.hu 2009.02.08. 21:08:30
úgy látszik, hozzászoktál a jóhoz
mi Bp-Pécs vonalon lakunk, 74 km és 2 óránként járnak vonatok, napközben egy 4 órás lyukkal
és itt is ugyanígy vannak dolgozó emberek, iskolás diákok
óránkénti vonat.. az egész környék álma
davidz; · http://zoldhegyi.extra.hu 2009.02.09. 00:18:47
Febr. 19-én 14-18 óra között a KTI fogadóórát tart Sárbogárdon a vasúti és buszos menetrend észrevételeinek megosztása céljából...
passenger 2009.02.09. 09:11:35
almika 2009.02.09. 10:20:55
almika 2009.02.20. 17:33:16
Egy hozzáértő felvetette, hogy miért nem mennek az új Stadler Flirt-ök Pusztaszabolcsig két kocsival, majd ott szétválasztva: az egyik kocsi Dunaújvárosba menne, a másik Sárbogárdra, ugyanez lehetne visszafelé is, mivel a menetidő kb. egyforma. Tényleg ez így miért nem megoldható, kérdezem én is?
A fogadóóráról jegyzőkönyv készült, várjuk a konkrét fejleményeket, esetleges eredményeket.