Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

2008.04.28. 00:00 erminavet

Kinyírják az utolsó szakembert a BKV-nál?

Somodi László bűne alighanem az, hogy túl jól dolgozott.

Úgy látszik a BKV-n belüli és kívüli politikusok kiadták a kilövési engedélyt Somodi László fejére. Ezt leginkább a Szabad Nép, mit nem írok, a Népszabadság cikkéből lehet tudni, de a dolgozók szocialista brigádjai azazhogy helyesebben szakszervezetei is közleményben követelik a vezérigazgató-helyettes leváltását. A szocialistákhoz közel álló napilap figyelemre méltó cikket közölt szombaton. A rövidke írás csak úgy hemzseg a valótlan állításoktól, tévedésektől, pontatlanságoktól (például Somodit sohase menesztették a BKV-tól, Bősze Sándor már rég nem közlekedési főosztályvezető), és arról szól, hogy hamarosan eltávolítják a cég néhány vezetőjét, köztük pedig Somodi közlekedési vezérhelyettes a legmagasabb rangú.

De miért csinálok én úgy, mintha az ötvenes években élnénk? Csak nem hiszem, hogy ma is a pártlapon keresztül intézi az MSZP a személyzeti politikáját? Szeretném nem hinni. De sajnos picit több mint egy éve történt már egy nagyon hasonló eset. Akkor egy másik közlekedési cég, a MÁV lövészárkai közt dúló harcba szállt be a Népszabadság. Devecz Miklós személyszállítási főigazgatót támadták a nevéhez kapcsolt utasbarát, ütemes menetrendet rágalmazva. Azt a cikket is - a mostanihoz hasonlóan - a területtel régóta foglalkozó, tájékozott szakújságíró írta, mégis számos valótlan állítást tartalmazott. Devecznek távoznia kellett, igaz, nem azonnal, csak néhány hónappal később, az ütemes menetrend ügye - noha az irányító GKM és a MÁV-csoport hivatalosan támogatja - azóta is csak alig halad előre.

De ki is az a Somodi, és mi a bűne? Somodi László a BKV felső vezetésének egyetlen olyan tagja, aki a cégben nőtt föl. Így bizonyos értelemben kilóg a BKV 2006 végén, 2007 elején kialakult új topmenedzsmentjéből, amelyet a Hagyó Miklós szocialista főpolgármester-helyettes által hozott Antal Attila vezetett, amíg a botrányok miatt felmentését nem kellett kérnie. Somodit, a fiatal közlekedésmérnököt munkája mindig Budapest közlekedéséhez kötötte, a BKV-nál egyre följebb emelkedett, ezt csak egy rövid kitérő szakította meg, de a Főpolgármesteri Hivatalnál is ugyanezzel a területtel foglalkozott. A hobbija is a közlekedés. Úgy is mondhatnánk, ő az egyetlen ember ma a nagyfőnökök közül, aki tudja, merre jár a 276E busz.

Hogy mi a bűne, azt nem tudom, lehet, hogy csupán ennyi, vagyis hogy ő az egyetlen brancson kívüli. Mert amit a említett Népszabadságos cikk és más források bűneiként emlegetnek, azok egy része igaz, más része nem, viszont mindegyik olyan tett, amiért inkább dicséretet érdemel, illetve érdemelne, ha tényleg elkövette volna.

Alapvetően két üggyel támadják a közlekedési vezérigazgató-helyettest. Kezdjük a kevésbé fontossal. A múlt pénteki sztrájk idején néhány villamosvezető dolgozott, pár vonalon közlekedtek a járművek. Az ilyesminek általában nem örül a szakszervezet, hiszen ők azt szeretnék, ha a sztrájk teljes körű lenne. Az már kicsit furcsább, hogy a sztrájktörők miatti dühüket egyetlen emberre, Somodira vetítik.

Az még furcsább, hogy az erről szóló közleményüket a cég Regőczi Miklós vezérigazgató-helyettes által irányított sajtórészlege továbbítja a nyilvánosságnak. Adva van tehát egy sztrájk, ahol elvileg a szakszervezetek harcolnak a cég ellen. A cég érdeke az, hogy ne legyen sztrájk, a cégnek elvileg támogatni kellene azt, aki mégis dolgozik. Regőcziék mégis a "szakszervezetek" bosszúért lihegő vezetőinek szolgálatába állítják a BKV infrastruktúráját. Ráadásul úgy továbbítják a nyílt levelet, hogy azt "a BKV szakszervezetei küldik". Azt se derül ki, hogy melyik érdekképviselet, egyáltalán hány a több tucatból. Sőt, még csak nem is ellenőrzik, hogy igazak-e a közlemény állításai. Merthogy nem igazak. Itt a közlemény:

"Tárgy: Azonnali intézkedést követelünk!

A múlt pénteken lezajlott sztrájkot értékelve a sztrájkbizottság felszólítja a BKV menedzsmentjét, hogy azonnal hatállyal intézkedjen a Közlekedési Vezérigazgató-helyettes leváltása ügyében!

A sztrájkot megelőző napon kötött megállapodás értelmében csak azon a vonalakon lehetett volna szolgáltatást indítani, ahol az egyébként közlekedő járművek minimum 50%-ki tud menni. A megállapodás az élet-, vagyon- és közlekedésbiztonság érdekében történt, egyébként a BKV ZRT vezetése a tárgyalások során mindvégig ragaszkodott az elégséges szolgáltatásnál az 50%-os mértékhez.

Az érintett Vezérigazgató-helyettes ezt megszegve szabadságot adott olyan kollégáknak, akik sztrájktörőkként viselkedve kivittek forgalomba villamosokat, ezzel veszélyeztetve a maguk és a járművek épségét! Ennek kirívó példája volt az egyik Combino esete, amikor a 820 millió forintot érő járművet egy olyan kolléga vezette, aki azelőtt soha nem vitte egyedül ezt villamost a Nagykörúton. A kiállás után az illető 500 méter megtétele után le is robbant a járművel.

Ez tűrhetetlen és felháborító! Milliárdos értékeket nem lehet ilyen felelőtlen módon kezelni! A szakszervezetek minden megkötött megállapodást betartanak, és ezt joggal várják el a cég vezetésétől is!

A Vezérigazgató-helyettes úr megszegte a megállapodást! Tőle ez nem szokatlan, hiszen a 2007. december 14-i megállapodást sem tartotta be és nem egyeztetett a szakszervezetekkel a Paraméterkönyvről!

Felszólítjuk a BKV vezetését, hogy azonnal hatállyal intézkedjen az ügyben!"

 

Valójában 50 százalékos megállapodás nem volt. Legalábbis érdeklődésünkre ilyet senki nem tudott mutatni. Állítólag szóban elhangzott ilyen elv. Az viszont biztos, hogy a közlekedő villamosokon nem alakult ki olyan zsúfoltság, ami veszélyes lett volna, hiszen a sztrájk miatt eleve jóval kevesebb ember akart utazni. Kissé álszentnek tűnik a "szakszervezetek" biztonsági aggodalma azért is, mert ők maguk azt ajánlották még elégséges szolgáltatásként, hogy csak az éjszakai buszok járjanak, ami nem 50, hanem három százalékos teljesítményszint lett volna a csúcsforgalmihoz képest. Vagyis sokkal nagyobb zsúfoltsággal járt volna.

Az se igaz, hogy Somodi adott volna bárkinek szabadságot, hogy sztrájkot törhessen. (A közlemény kiagyalói bizonyára arra gondolnak, hogy néhány BKV-s irodai alkalmazott - akik hobbiból szoktak villamost vezetni - most is a sztrájktörők között volt, nekik kellett szabadságra menni főállásukból.) A beosztottak szabadságát ugyanis nem a vezérhelyettes adja, hanem a közvetlen főnök.

Valójában senki sem vitt ki villamost, akinek ne lett volna erre meg az összes engedélye.

Valótlan a lerobbant Combino esete is. Ezt a villamost egyébként egy főállású villamosvezető vezette, tehát nem olyan, akinek szabadságot kellett volna adni. És valójában nem azért állt meg 500 méter múlva, mert elromlott, hanem azért, mert a sztrájkolók elállták az útját.

Meglehetősen gyenge lábakon áll tehát ez a vádaskodó közlemény, amikor azt próbálja bizonyítani, hogy Somodi szervezte a sztrájktörést. Ha mindehhez bármilyen köze van, akkor csak annyi, hogy ő a területért felelős vezető. De ha igaz lenne az állítás, a vezérhelyettes akkor is inkább dicséretet érdemelne főnökétől, nem kirúgást.

A vádak másik fele a paraméterkönyvvel kapcsolatos. Mint emlékezetes, a főváros politikai vezetése először arra utasította a BKV-t, hogy egy olyan 2008-as összmenetrend-tervezetet készítsen, amely 6 milliárd forinttal kevesebb teljesítményt jelent. Amikor kiderült, hogy ez a lakosság számára elviselhetetlen járatcsökkenést eredményezne, és minden érintett tiltakozik ellene, Hagyó és Demszky Gábor főpolgármester is kihátrált az elképzelés mögül, és egyre kisebb járatritkítást jelentő verziókat rendelt meg.

Somodi csapata minden esetben elkészítette a politika által belőtt pénzügyi feltételeknek megfelelő szakmai változatot. (Tehát olyan nem volt, hogy megkérdezték volna őket a szakmailag optimális megoldásról.) A legutóbbi terv sem kapott támogatást a főváros városüzemeltetési bizottságában, elsősorban bizonyos formai hiányosságok miatt, az adatok egy része ugyanis nem szerepelt. A következő, most készülő tervezetnek tehát ezeket is ki kell küszöbölnie.

De nézzük mit állít a Népszabadság!
 

"Ha Somodi is közöttük lesz [a kirúgottak között], akkor arra egy, a napokban végrehajtott partizánakciója is magyarázat lehet. A legutóbbi sztrájktárgyalások egyikére ugyanis olyan teljesen új paraméterkönyvet vitt a szakszervezetek elé, amelyet előzőleg nem hagyatott jóvá a városházán, sőt annak a tényét sem közölte a fővárosi döntéshozókkal, hogy egy merőben új menetrendet készített(ek)."

 

Somodi bűne tehát az lenne, hogy "teljesen új paraméterkönyvet" készített. Vagyis nemcsak szükséges adatpótlásokat végezték el, hanem ezen túl is változtattak csapatával.

A valóság ezzel szemben az, hogy a főváros városüzemeltetési és környezetgazdálkodási bizottsága április 16-ai ülésén az alábbi határozatot hozta:

„A Városüzemeltetési és Környezetgazdálkodási Bizottság [Vübi] felkéri a főpolgármester urat, hogy a Paraméterkönyv szakmai tartalmának pontosítását, az üzemidők, az útvonalak, a megállókiosztások, a járműtípusok és a fordulóidő szerepeltetésével, illetve a követési idők pontosításával, az egyes viszonylatokhoz rendelt forgalmi teljesítmény, a társaság bevételeire és költségeire gyakorolt hatások teljes körű bemutatásával végezze el, folytassa le a szükséges (civil, szakmai, szakszervezeti, kerületi szinten történő) egyeztetéseket és ezt követően terjessze a bizottság 2008. május 14-ei ülésére.”

A Somodi és munkatársai által elkészített legújabb tervezet mindenben megfelel ennek a határozatnak. Az ugyanis nemcsak a hiányzó adatok pótlását követeli, de előírja a "szükséges (... szakmai ...) egyeztetéseket is. Márpedig a legújabb változat a pótlásokon kívül a főváros közlekedési ügyosztályának észrevételeit integrálta a tervezetbe.

Mindenképpen érdemes elidőzni a Népszabadság-cikk ezen vádjánál. Tehát Somodit azért kell elmarasztalni, sőt kirúgni, mert túl jól dolgozik? Mert olyan verziót készít, amely a közlekedési ügyosztály javaslatait is tartalmazza?

Sőt, olvassuk el a cikk következő, utolsó bekezdését!
 

"Úgy tudjuk, ezt a tervezetet már a legvérmesebb érdekképviselő is tárgyalási alapnak tartja, mert elsősorban szakmai alapokon nyugszik, nem úgy, mint a korábbi - egyébként még érvényben lévő -, amelyet főként a pénzügyi megtakarítás elve, s a városvezetés diktált."

 

Nahát, tehát az a baj a tervezettel, hogy a szakszervezetek sem utasítják el azonnal, mint az összes eddigit? Talán az a baj ezzel az utolsó verzióval, hogy ennek alapján már meg lehet egyezni a szakszervezetekkel, amelyek mára már jóformán csak a járatcsökkentési tervek illetve a jelenlegi hálózat megoldatlan finanszírózása miatt sztrájkolnak?

(Érdemes azt is megfigyelni, hogy Somodin hol van sapka, hol nincs. A leváltását követelő szakszervezeti közlemény utolsó bekezdése azzal vádolja, hogy korábban nem egyeztette velük a paraméterkönyvet, a Népszabadság szerint meg az a baj vele, hogy most a szakszervezeteknek tetsző paraméterkönyvet csinált.)

De miért fájna a Népszabadságnak, ha megegyeznek a paraméterkönyvről, ha esetleg nem lesz több sztrájk? Vagy nem is a lapnak fájna ez, hanem annak, aki a lap újságíróját "informálta"?

Ezen a ponton érdemes lenne olyan forrást keresni, amely a szocialista lap gondolatmenetéhez hasonlóan érvel. Nézzük meg, mit tartalmaz a Regőcziék által szombaton (tehát az ominózus cikk megírása után) kiadott egyik közlemény, amely a Vübi fent már idézett paraméterkönyv-határozatát citálja, majd ezt írja:

 

"A BKV Zrt. a határozatban foglaltakat végrehajtja, mivel a döntéshozók szerint az addig elkészült anyag szakmailag alkalmatlan volt az elfogadásra. Tehát nincs új Paraméterkönyv, hanem folyik a szakmai hiányosságok pótlása és az egyeztetés a határozatban megfogalmazottak szerint."

 

A nincs új paraméterkönyv gondolata tehát itt is fölbukkan. Vajon véletlen-e, hogy Regőcziék nagyon is készségesen segítenek a közelebbről meg nem nevezett "szakszervezeteknek" Somodit alaptalanul támadni, és hogy Regőcziék "nincs új paraméterkönyv" állítását visszhangozza előre a szocialista lap?

Ha ehhez hozzávesszük, hogy az első, még félnapos, hétfői sztrájk előtt a BKV vezetői nem mindig teljes erőbedobással próbálták megakadályozni a munkabeszüntetést, hiszen a mostani demonstrációk tulajdonképpen a cég érdekében, a nagyobb állami támogatásért folynak, akár az is felmerülhet bennünk, hogy esetleg nem a cégen belülről szervezik-e a leszámolást a megegyezést kereső Somodival?

A szocialista Hagyó bizalmasaként ismert, de a szocialistákkal saját jogon is kapcsolatban álló (előző, politikusi "életében" utoljára az MSZP-nél politizáló) Regőczi mindenesetre fújt már feltűnően egy követ az általában elvileg vele ellenérdekelt szakszervezeti vezetőkkel. Amikor tavaly novemberben szerveződött sztrájk, a VEKE szóvivőjét, a BKV felügyelő bizottságában is tag Vitézy Dávidod érte az a vád, hogy munkabeszüntetésre buzdított. A vád annyira komolytalan volt, hogy még azt az aktivistát sem nevezték meg, akivel állítólag Vitézy beszélt, Regőczi mégis fontosnak érezte, hogy személyesen telefonáljon az Index szerkesztőségébe, hogy feltétlenül és azonnal hozzuk le az erről szóló érdek-képviseleti közleményt.

Összeesküvés-elméletünkről megkérdeztük Regőczi Miklóst is, ő azonban határozottan cáfolta, hogy bármilyen módon befolyásolta volna a szakszervezeteket a Somodi leváltását követelő levél megírására.

62 komment

Címkék: vélemény politika karrier sztrájk ütemes menetrend városi közlekedés


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr48444707

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nyocker 2008.04.28. 00:31:54

Kedves Imre, ha ér valamit a zindexes szerkesztői szavad, akkor ezt most ki főcímnek! Nehogymá a Népszabó szabja meg :-)

hm 2008.04.28. 00:41:14

Nagyon jó a cikk. Egészen objektív.

brlv24 2008.04.28. 00:49:50

Hudejo cikk:)

Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2008.04.28. 00:55:16

és igen, címlap! remélem sokan végigolvassák!

judge dredd (törölt) 2008.04.28. 00:55:55

Baba írás de nemkicsit. Főcikknek!!!!!

veny 2008.04.28. 01:47:53

Ennyire nincs miről írni?
Adjak tippeket?

bak.ter 2008.04.28. 01:55:29

Köszönet a tájékoztatásért, remélem lesz is hatása a cikknek!

sfi 2008.04.28. 05:30:01

"És valójában nem azért állt meg 500 méter múlva, mert elromlott, hanem azért, mert a sztrájkolók elállták az útját."

Ez részben igaz. Csak miután ez a helyzet elhárult, ő még 9 percen keresztül tényleg nem bírt elindulni.

sfi 2008.04.28. 05:33:17

"Valójában 50 százalékos megállapodás nem volt. Legalábbis érdeklődésünkre ilyet senki nem tudott mutatni. Állítólag szóban elhangzott ilyen elv. Az viszont biztos, hogy a közlekedő villamosokon nem alakult ki olyan zsúfoltság, ami veszélyes lett volna, hiszen a sztrájk miatt eleve jóval kevesebb ember akart utazni. Kissé álszentnek tűnik a "szakszervezetek" biztonsági aggodalma azért is,"

Azért az tudható, hogy a BKV azért ragaszkodott az 50%-os elégséges szolgáltatáshoz, mert így tartotta biztonságosnak. Tehát, ha álszent a szakszervezet hivatkozása, akkor a cégé is, ha kiengedett jóval 50% alatt is közlekedési eszközt.

sfi 2008.04.28. 05:38:10

"amelyek mára már jóformán csak a paraméterkönyv miatt sztrájkolnak?"

Miért a BKV finanszírozása megoldottá vált az előrehozott kifizetéssel? :o

sfi 2008.04.28. 05:40:21

"(Érdemes azt is megfigyelni, hogy Somodin hol van sapka, hol nincs. A leváltását követelő szakszervezeti közlemény utolsó bekezdése azzal vádolja, hogy korábban nem egyeztette velük a paraméterkönyvet, a Népszabadság szerint meg az a baj vele, hogy most a szakszervezeteknek tetsző paraméterkönyvet csinált.)"

Ha jól értem itt van némi összemosódás. Másért akarja kirúgatni a szakszervezet és másért néz rá ferdén a cégvezetés. Ez nem a van rajta sapka, nincs rajta sapka verzió.

Professor Pizka 2008.04.28. 07:07:51

A Tanu 3-at a BKV-nal kell leforgatni ez mostmar biztos. Nem lehetne ezeknek egy buszkirandulast szervezni valami szerpentinre egy fekhibas kereklampassal?

vomit 2008.04.28. 07:24:43

a plutokracia mukodesi elve:
giving power to those who deserve it the least

www.progressiveliving.org/plutocracy_defined.htm
a plutocracy is any form of government in which the wealthy exercise the preponderance of political power, whether directly or indirectly.

Autós 2008.04.28. 07:35:19

Én ugyan nem értek a BKV-hoz, de sztem a dolog végét egy sokkal prózaibb irányból is meg lehet fogni.
Miszerint: a szakszervezeteknek nem kell szakmailag jól felkészült vezető, mert vele nehezebben lehet szkanderozni. Magyarán nem olyan könnyű megvezetni, mint vmi inkompetens odaejtőernyőzött fütyit.
A menedzsment többi részének nem kell szakmailag felkészült, hozzáértő kolléga, mert akkor az ő inkompetenciájuk még kirívóbb, hangsúlyosabban megjelenő lesz, így ki kell vetni a töbnyire homogén módon hozzá nem értő vezető testületből a kakukktojást.
Hogy nálunk kakukktojás a hozzáértő ember a BKV (és nem csak a BKV) menedzsmentjében? . . . Piha!

Professor Pizka 2008.04.28. 07:44:32

Autos: egyszerubb ez ennel. A szakszervezetek mindenutt a vilagon kezivezereltek. Nehany regi kiprobalt regi harcosban benne van az emlek, hogy ugy kell azt csinalni, hogy Ivan Szergjevics Gyepenkur sztahanovista az irkutszki Krasznaja Zvezda 473. szamu szovhoz traktorosa olvasoi levelet kuld a Pravdanak, hogy: "mikor valtjak mar le a hanyag kozlekedesi vallalati vezetoket, akik olyanokert felelosek, mint a Harkovi Kozlekedesi Vallalat mult heti esete, amikor az egyik busznak majdnem olajfolyasa lett?" Es ilyenkor a nep nyomasanak engedve Genagyij Lavrentyinovics Babuskin osztalyvezeto elvtars megy a levesbe...

Duci 2008.04.28. 07:50:55

Ez az egész úgyszar ahogy van a fidesszel és mszpvel együtt meg a többi pártal ja meg a dáviddal is

Autós 2008.04.28. 07:55:09

Professor Pizka: Ja! Ez így még prózaibb. :-D

is 2008.04.28. 08:15:37

amennyire én is mereme a helyzetet (Somodit nem), ez a cikk rendben van, és ezért ha kirúgják Somodit, akkor az jel lesz.

siptex · http://siptex.blog.hu 2008.04.28. 08:32:47

Nagyapám mondta: 40 év kell még, hogy kitisztuljon a Kárpát-medence. Ha kirúgják Somodit akkor lesz az igazi tüntetés!?

vidéki szakszervezetes 2008.04.28. 08:35:30

"a cég...sajtórészlege továbbítja a nyilvánosságnak"
a fenti mondatrészhez: ez kötelessége a cégnek, mivel az MT szerint a cég köteles a szokásos kommunikációs eszközeit a szakszervezet rendelkezésére bocsátani, ha ezt nem tenné akár pert is indíthatnának a szakszervezetek
üdv. "egy vidéki"

LöGar 2008.04.28. 08:44:51

Olybá tűnik, hogy valaki nagyon hajt arra, hogy NE működjön a BKV.
Csak nem privatizálni kellene megint egy olyan vállalatot, ami nem működik jól állami gazdával?
Node -kérdem- melyik körből is jöhet vevő ide?

tothnorb 2008.04.28. 08:47:31

Az nekem is szemet szúrt, amikor olvastam a népszabiban a cikket, hogy azért fúrják, mert olyan javaslatott tett az asztalra, amit a "legvérmesebb" érdekképviselő is tárgyalási alapnak tekint, mert szakmailag jó. Hát vakartam a fejem... Jó volt most itt erről olvasni.

sfi 2008.04.28. 08:52:09

"Csak nem privatizálni kellene megint egy olyan vállalatot, ami nem működik jól állami gazdával?"

Ami egyébként igaz. Tényleg nem működik jól, és tényleg kb. azért, mert állami cég. (Megrendelő, aki nem fizet, azonos a tulajdonossal, aki viszont eredményt követel.) A baj az, ha előbb invesztálnak bele egy csomót (4-es metró, Combino), majd a csődközeli állapot miatt mégis túlolcsón privatizálnák.

Bicajos 2008.04.28. 09:18:24

Somodi Lacival, vagyis Somával évfolyamtársak voltunk a gimiben, már akkor közlekedésbuzi volt, a szónak a jó értelmében. Nagyon képben volt, tudni lehetett, hogy a közelekdés lesz az élete. Persze lehettek rossz döntései, (kinek nincsenek), mindeképpen az egyik legjobb szakember. A cikkírót megerősítve azt tudom mondani, bár nem ismerem a BKV vezetésének képzettségét, de azt bizton állítom, hogy Soma jó szakember. Lehet, hogy jobb lenne, ha kirúgnák, és elmehetne oda, ahol valóban hagyják dolgozni. A BKV-nál erre nincs szükség.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2008.04.28. 09:20:41

RE: Professor Pizka 2008.04.28. 07:07:51

Kár lenne a buszért! Nem lehetne csak a kipuffogó rendszert átalakítani bepuffogóra?

pitiáner 2008.04.28. 09:22:54

"Devecz Miklós személyszállítási főigazgatót támadták a nevéhez kapcsolt utasbarát, ütemes menetrendet rágalmazva."

Csak a T. Szerző kapcsolja a nevéhez, senki más. Igazából ez egy több évtizedes koncepció, de E. ezt minden cikkében elsüti.

Árnyoldal 2008.04.28. 09:29:56

Azért álljon meg egy kicsit a menet mielőtt még glóriát emel valaki. Kezdjük ott, hogy kívülről baromira nem látja senki hogy milyen munka folyik benn. Azért mert esetleg valaki jó közlekedési szakember, nem jelenti hogy felsővezetőnek is alkalmas. Sajnos a fent nevezett szakember belső támogatottsága gyakorlatilag nulla, és ez sokat elárul. Határozatlan, óránként változó elképzelésekkel nem lehet irányítani egy igazgatóságot. A szakszervezetek csak a hab a tortán.

Nagy Zsombor 2008.04.28. 09:56:09

szemét kommunisták sajnos itt maradtak elég sokat a mult rendszerből, és ami a legnagyobb baj, hogy vezető pozioban is van elég sok! És sajnos elég töketlen minden ellenzék arra, hogy dunába lőjék az ilyen mocskokat és megtisztitsák az országot a szennytől! Mert addig itt nem lesz normális élet! bocs, kicsit trágár, de senki nem meri kimondani!

Mihala 2008.04.28. 10:10:37

Kedves Árnyoldal!

Micsoda pátosz, micsoda misztikum! Én a magam részéről találkoztam már néhány "felsővezetőnek is alkalmas" úriemberrel pár nagy cégnél (nem csak állami!) itthon és külföldön, akiknek nem igazán volt közük ahhoz, hogy mit is csinálnak a dolgozóik. És olyat is láttam már, hogy egy szakmailag, és emberileg is kiváló vezető hirtelen légüres térben találja magát, mivel nincs a sleppben, és fontosabb a kifúrása mint a cég működése. Számszerűen meg kapásból lehetett tudni a néhány százmilliós "veszteségről" amit egy ilyen belharc okoz, elég jól láthatóan az értelmesebbek közül azon dolgozók számára akiket bagóért dolgoztatnak, többször törvénytelenül sokat. Aztán terjed a szamizdat... Egy nagy cég sajnos igen gyakran működik a szocializmushoz hasonlóan (külföldön is!).

A BKV nem működik jól, bár ezzel nem mondtam újdonságot. Informálatlan vagyok: Mennyi ideje is volt a jelenlegi vezetésnek bizonyítani? Nem ismerem ezt az úriembert, de nem neki kéne esetleg maradnia és a többinek eltűnni farkabehúzva? És nem a szokásos BKV, MÁV, POSTA, OTP, MOL stb... körbeejtőernyőzős játékot művelni továbbra is...

"baromira nem látja senki milyen munka folyik benn" - elég baj ez, kénytelenek vagyunk a kívülről látható igen gyenge teljesítmény alapján megítélni a dolgot, pedig lehet, hogy már megtalálták a szent grált... :-)

"óránként változó elképzelésekkel nem lehet irányítani egy igazgatóságot" ...
- na ja, kérem, ha egy országot meg gazdaságot megy :-)

Üdv:

Mihala

Winston Smith 2008.04.28. 10:12:04

"Valótlan a lerobbant Combino esete is. Ezt a villamost egyébként egy főállású villamosvezető vezette, tehát nem olyan, akinek szabadságot kellett volna adni. És valójában nem azért állt meg 500 méter múlva, mert elromlott, hanem azért, mert a sztrájkolók elállták az útját."

Szerényen érdeklődnék, hogy a villamos útját elállók ellen indult eljárás pl. a közlekedés veszélyeztetéséért? A villmossínen állni és a közlekedő villamost akadályozni ugyanis büntetendő cselekmény, akár én állok ki most a 4-es 6-os elé, akár a sztrájkolók a sztrájktörő villamos elé. Legjobb tudomásom szerint a sztrájkolóknak csak arra van joga, hogy ők ne dolgozzanak, nem arra, hogy a dolgozókat akadályozzák.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.04.28. 10:40:24

Kedves Aljas Pitiáner!

Gondolod, hogy ér bármennyit is egy mindenféle érv nélkül, név nélkül előadott vélemény?

Nemsokára írok majd újra - terveim szerint - az ütemesről, akkor megvitathatjuk, pláne, ha összeszedsz annyi bátorságot, hogy névvel írj. Addig maradsz egy gyáva ellenérdekelt vasutas. A tények mindenesetre nem téged igazolnak.

ti

dezsőjóska 2008.04.28. 10:45:16

Jó a cikk! Remélem segít megmenteni némi szakmaiságot a cégen belül.

trackz 2008.04.28. 10:57:28

Most mit pampog a szakszervezet, hogy "veszélyezteti az utasokat az olyan, aki nem gyakorlott"? Meg nincs helyismeret meg hasonlók.
Amikor a szakszervezet ugyanezt csinálja (hallani olyanokról hogy hibás fékkel mennek ki buszok), akkor az nem érdekes? Magukat nem akarják kirúgatni az ilyen jellegű "veszélyeztetésért"?

Breitkopf 2008.04.28. 10:58:03

Ide figyelj Tevan, sokmindent elárul rólad, hogy az Indexnek is írsz, a blogodban meg pártlapnak, Szabad Népnek, szocialista közelinek nevezed a Népszabit. Most vagy nem tudod az igazságot, vagy szakmailag olyan amatőr vagy, amennyire ez ebből az írásból fölsejlik: az újságíró információkat szerez és azt megírja. Lehet hogy több pontatlanságot is tartalmaz az írás (ami nagy baj!), de a menesztést a szakszervezetek követelik, meg a fővárosi vezetés.
Na msot akkor miért is baj, hog ezt kiszivárogtatva egy újság megírja, hogy korábban lehessen rá reagálni? A Népszabadság a szándékot írta le, nem a tény.
Ami itt a Somodi-dossziéba került az pro és kontra egyre követhetetlenebb, viszont ha Somodi tényleg azt csinálta, amit mondanak - és ezt TE SE cáfoltad, csak annyit írtál, hogy nem ő adott szabadságot, akkor viszont takarodjon a cégtől.
Ha nem, akkor azok, akoik ezt állítják. Ez mostmár kb. csak oroszruletten dőlhet el. Csak azért kár pártlapozni, meg mittomén miket írni, mert épp fel vagy háborodva valakiért.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.04.28. 11:09:16

Te ki vagy, Breitkopf? Ismerjük egymást, hogy tevanozol?

Szerinted az általam említett népszabós cikkek megfelelnek az újságírás minimális követelményeinek? Szerinted a szerző utánajárt? Megkereste Somodit? Ellenőrzött bármit is? Vagy egyszerűen csak leírta, amit diktált neki valaki valamilyen érdekből?

ti

zeneovi 2008.04.28. 11:24:13

Ragyogó írás.
Regőczi mehetne már valahová, mert jaj Nekünk ha övé lesz a cég, amire sajnos elég nagy esély van, miután a legpénzesebb, BKV tulajdonú cégeknek már Ő a vezetője. 1-2 év és egyszemélyű tulajdonai leszünk. Egyébként Somodi Úr nagyon hozzáértő, közvetlen, a beosztottjait tisztelő, de a munkát megkövetelő szakember. Mentsük meg, ne hagyjuk, hogy a 600.000 Ft.-ot kereső szakszervezeti vezetők irányítsanak mindenkit, akik már rég elfelejtették milyen is a forgalomban dolgozni, ÁFI-n tengetik életüket.

Ottokár 2008.04.28. 11:26:42

Azért baj, kedves Breitkopf, mert amit te leírtál, azt űgy hívják, pértszócső. Objektív tájékoztatás, nem demagogia hintése.

akke 2008.04.28. 11:40:49

magyarországon mindenkit eltávolítanak, aki szakértô, mert az ilyen "mindenlébekanál" emberekre nincs szükség a pénzlenyúláshoz (sôt, akadályozzák azt...)

Kivülálló 2008.04.28. 11:45:31

A Zindex nagyon átment vállalati újságba. Nagy erővel nyomul egy csókos megmentése érdekében ez a Belterjes Béla által összeállított védőbeszéd. Egyébként, meg szégyen lenne, ha igaz volna a cím,
de ez a szubjektív összeállításból nem is derül ki, hiszen a szakmaiság ismérve, hogy tudod-e merre jár a 74/D-c otóbusz...

Breitkopf 2008.04.28. 11:47:43

Itten szerintem az a baj, hogy egy szakmailag gyenge cikkből - nem ellenőrizte le, nem szerzett még egy forrást, roszul megjelölt titulusok - egyből átfutunk a pártlapozásba. Nem mondom, hogy jobb az, ha valaki szakmai hibát vét, és azt sem tudom, hogy mikor feltételezzük róla a legrosszabbat: akkor ha, hibázik, vagy akkor, ha diktálják a cikket.
Tekintve hogy a cikket nem diktálták, hibázhatott Németh H. Erzsébet, de szezon-fazon, az ugye más dolog. Az pedig nem cáfolat, hogy "Somodi márpedig nem adott szabadságot senkinek". A videón nyilatkozók beszélnek egy szabadnapos kollegájukról, aki kint van a körúton, a kislisszoló Combinót pedig egy "műszakos" vitte ki a felvételen elhangzottak szerint.
Ezekkel mind nem Somodi ellen beszélek, félreértés ne essék. Csak van úgy, hogy egy igazat beszélő ember a stílusával mindent áthúz.
A fenti megszólításért akkor pedig elnézést kérek, ERMINAVET.

Whitemouse 2008.04.28. 11:58:54

Jogosak a cikkíró felvetései, csak miért kell rögtön szabadnépezni, kommunistázni?
A cikkből nem véleménynyilvánítás tűnik ki, semmilyen prekoncepció nincs benne. Csak leírja, hogy a szakszervezet munkáltatónak gondolja magát.
Ha már politika, akkor a nagyszerű nemzeti oldal sajnos elég nagy lovat adott a magát szintén remekül átmentő "szakszervezeti" apparátus alá, hogy népfelség nevében tomboljanak.

IQutas 2008.04.28. 12:01:43

Szerintem fontosabb kérdés hogy vajon miért hallgatnak a médiában és a BKV-nál arról hogy miért nincsenek zónák Budapesten más európai nagyvároshoz hasonlóan? Szerintem logikus lenne, hogy ha a legnagyobb költségtétel a BKV-nél az üzemanyag, személy jellegű ráfordítás és az amortizáció – ami ugye a használattal arányos - akkor a díjaknak is ezt kellene követnie. Nálunk viszont nem ez van, mert ha 1 buszmegálló távolságot utazol vagy a belvárosban akkor ugyanannyit fizetsz mint ha mondjuk felszállnál Óbudán az 1es villamosra és lemennél Lágymányosig kb 20km-et??? (vagy Újpestről Kőbányáig a metróval)

Szerintem 3 zónát kellene csinálni és mindhárom zónában x ideig egy jeggyel utazhatnál vagy bérlettel. Bevezetni sem lenne bonyolult, csak mondjuk 3 féle színű jegyet és bérletet kellene nyomtatni és az ellenőr néni a luk helyett a dátumot nézné illetve a jegy szintét. Ha pedig valaki a fél Budapestet át akarja utazni, akkor kérem fizessen többet, mert többet utazik! Ilyen egyszerű! Persze tudom hogy ez tuti politika, de akkor meg ki kellene mondania a BKV vezetésének hogy mi ezt akartuk, megpróbáltuk, fizessen aki utazik mert nem vagyunk szociális intézmény. Mi megpróbáltuk de, a politikai beledumált.

Egyébként ez nem új ötlet, pl. Münchenben és a német nagy városokban pl. ez így működik.
Apropó németek, ott valahogy az ellenőr is másképp csinálja. Ritkábban járnak – és nem azért veszik fel őket hogy minimál bérért ácsorogjanak a metró bejáratnál smuzolva a csajokat - de falkában bárhol(!) megjelenek és azonnal rendőrrel. Akit pedig ha elkapnak megbírságolnak, és ha nem fizet pl. nem vehet kedvezményes bérletet (mert az névre szól). De ez még mind semmi ugyanis egy idő után a notórius bliccelő bekerül a SCHUFA-ba ami ugye a kinti magyar BAR (Banki adósok nyilvántartási rendszere) megfelelője és hitelt sem kap addig amíg nem rendezi a tartozását! Ott nem is bliccelnek pedig nem okosabbak és jobbak nálunk csak hát a tömegközlekedés nem politikáról és szociális juttatásokról szól, hanem arról hogy amiről kell. Ja és a közlekedési vállalt vezetői ezt a célt akarják elérni és nem a politikus főnökeiknek nyalnak...

huta9020 2008.04.28. 12:18:57

Azért az objektivitás nem a cikk erőssége. A BKV-nak meg alapvetően nem az a baja, hogy nincsenek a felsővezetésben közlekedési szakemberek.

adofizeto2 · http://adofizeto2 2008.04.28. 12:34:21

Én tanultam és dolgoztam a Somával. Egy dolgot ismer: Budapesten legyen közösségi közlekedés!

sissy 2008.04.28. 12:44:24

sfi: "Azért az tudható, hogy a BKV azért ragaszkodott az 50%-os elégséges szolgáltatáshoz, mert így tartotta biztonságosnak. Tehát, ha álszent a szakszervezet hivatkozása, akkor a cégé is, ha kiengedett jóval 50% alatt is közlekedési eszközt."

Sztrájk idején a dolgozó köteles felvenni a munkát, utána ha sztrájkol, akkor egy arra kijelölt szobába vonul. Senki nem kényszeríthető sztrájkara, mintahogy mindenki csak saját felelősségére hagyhatja el a Remizt. Hogy valaki miért megy ki?? Talán azért, mert sztrájk idejére nem kap fizetést, mármint kapna, ha a sztrájk két napos lenne, ilyenkor a szakszervezeti alapból adnának neki, de a szakszervezeti vezetők féltve őrzik, hogy sztrájkjuk a 24 órát ne haladja meg. Magyarul így senki nem kap pénzt. És a számlákat ki fogja kifizetni???

Bicajos 2008.04.28. 12:50:38

"Azért az objektivitás nem a cikk erőssége. A BKV-nak meg alapvetően nem az a baja, hogy nincsenek a felsővezetésben közlekedési szakemberek."

Az viszont baj, ha van ott egy, aki ért hozzá, azt ki akarják rúgni. Vélhetően azért, mert ő valóban a közlekedéssel akar foglalkozni, illetve annak fejlesztéséért. S nem feltétlenül lopni, mint a többiek. Egy ilyen "remek" állapotban lévő cégnél pedig különösen jó, ha szétrabolják, és kirúgják azt, aki dolgozni akar...

Soma, jobban teszed, ha szétnézel külföldön, hátha ott jobban megbecsülnék a munkádat. Bár tudom, a budapesti közelekésbe vagy szerelmes...

sfi 2008.04.28. 12:54:29

"Talán azért, mert sztrájk idejére nem kap fizetést, mármint kapna, ha a sztrájk két napos lenne, ilyenkor a szakszervezeti alapból adnának neki, de a szakszervezeti vezetők féltve őrzik, hogy sztrájkjuk a 24 órát ne haladja meg. Magyarul így senki nem kap pénzt. És a számlákat ki fogja kifizetni???"

Tényszerűen nem igaz. Az előző sztrájknál is kaptunk pénzt a szakszervezettől. A mostani után is lesz pénz.

kovi 2008.04.28. 14:01:44

"Egyébként Somodi Úr nagyon hozzáértő, közvetlen, a beosztottjait tisztelő, de a munkát megkövetelő szakember."
Egy kívülállónak fogalmas sincsen hogy belül milyen egy vezető. Közlekedésmérnökként kiváló szakember, de vezetőként és menedzserként nulla. A beosztottjait nem tiszteli, pusztán eszközök a munkához. Ha kellően karakán lenne, az elmúlt hónapok paraméterkönyvi cirkusza nem történt volna meg. Nem felelős vezető az, aki nem képes határozott döntéseket hozni, és javarészt helyükön hagyja az alkalmatlan középvezetőket (ez utóbbi általánosságban igaz a legtöbb állami/önkormányzati cégnél dolgozó felsővezetőre).

robbie 2008.04.28. 14:54:01

sfi: Ez nagyon klassz hogy a szakszervezet fizet a nemdolgozóknak is. De ki fizet azoknak akik a sztrájk miatt nem tudtak dolgozni a munkahelyükön?
És ki fizet a bérletemből ellopott nap után? A szakszervezet?
És egyébként is, sztrájkoljanak a webtervezők is, meg az óvónők, gépírók, tévészerelők, fodrászok, kozmetikusok, nyugdíjasok, a címfestők cipészek, eladók, szinházi súgók, órások és mindenki aki dolgozik, vagy nem akar dolgozni...

Ez volt a legjobb komment: magyarországon mindenkit eltávolítanak, aki szakértô, mert az ilyen "mindenlébekanál" emberekre nincs szükség a pénzlenyúláshoz (sôt, akadályozzák azt...)
Örök hála érte!
R

Moszkvicsslusszkullcs 2008.04.28. 17:33:58

Elvtársak!

Szemünk legyen párás a meghatottságtól!

Egyszerre négy nyitott ablakban kommentezik velünk a nagy Regőczi elvtárs (pitiáner, Árnyoldal, Breitkopf, Kivülálló, kovi)

Üdvözöljük szeretettel körünkben Regőczi elvtársat!

sínbohóc 2008.04.28. 17:40:46

Azt azért nem szabad elfelejteni, hogy a dolgozók igen nagy hányada nem fogja vissza sírni!

domperke 2008.04.28. 18:53:40

sfi!
Te lehet,hogy kaptál az első sztrájk után pénzt,én a mai napig egy fillért sem.A másodiknál szabin voltam.Egyébként szakszervezeti tag vagyok.

Pista 2008.04.28. 19:05:23

Jééé, itt moderálnak ?!?!

A hozzászólásomat törölték, de nem eléggé, mert oldalt a "Friss topicok" rovatban még látszik (látszott, mert ez a hsz majd eltünteti).

Na nem bajt, valószínűleg akkor ezt a hsz-emet is törlik, éljen a szólászabadság, éljen a szabad internet :-(((

Breitkopf 2008.04.28. 21:19:55

Nah, egyfelől gratulálok Moszkicsslusszkulcsnak az értékes hozzászólásért, másfelől ekkora sértést még sosem kaptam - méghogy leregőcziznek! :oD
Na, azt ma kérdeztem meg egy ebben a témában jártassabb ismerősömtől, hogy a Somodi úrnak volt köszönhető a VEKE által kidolgozott éjszakai menetrend BKV-s elfogadása.
Csak akkor ez, és az ehhez hasonlók miért nem mondta senki.
Vagy nem tudta senki, és mindenki anyázott össze-vissza, vagy a fenti "kedvesek" ezzel tisztában voltak, és tudták, milyen érdemeket szerzett a cégnél...

hami 2008.04.28. 21:33:25

Hogy az a... repült volna inkább az a fasz, hazug Regőczi meg a Hagyó. Tetű egy ország ez, tetvek vezetik, gyűlőlöm már én is...

azért ez túlzás... 2008.04.29. 06:42:01

Breitkopf! Azért az túlzás, hogy a VEKE által "kidolgozott" éjszakai menetrend lett bevezetve. Az, amit Vitézy Dávid kitalált, messze nem volt olyan hálózat, mint amit Soma megcsinált, az átszállások nem voltak összehangolva.
Az viszont tény, hogy egy valós igényre hívták fel a figyelmet, a "haszontalan" kapacitások (szolgálati buszok) hasznos felhasználása igen hasznos javaslat volt, amit "házon belül" Somáéknak nem lett volna lehetősége felvetni.
De, erős túlzás, hogy a VEKE-s MENETRENDtervek lettek volna bevezetve.
Tiszteltve VitDávid tudását és lelkesedését is, azt kell mondani, hogy azért Soma legalább egy nagyságrenddel felette áll tudásban (és pláne szerénységben).
(És örülök annak, hogy közleményben ő is elítélte Soma kirúgását.)

**********
Az pedig igen szánalmas, hogy a reggeli m1-es híradóban már "szakmai alkalmatlanság" indok szerepel a felmondásban... Mondják ezt azok, akiknek semmi közük a szakmához... Hihetetlen, legalább kennék el valami más indokkal - de úgy látszik iszonyat vastag ezeknek a bőr a pofájukon...
Nem tudok sok mindent a háttéről, de szerintem a felkínált tanácsadói posztot nem kellene elvállalnia, inkább pihenjen egy kicsit, merüljön alá, és bekkelje ki, amíg eltűnnek ezek a maffiózók a cég és a város környékéről, és utána térjen vissza.

Ali 2008.04.29. 09:33:28

Éjszakai közlekedés: ez egy hosszú történet, nagyon naív az, aki azt hiszi, hogy egy ember találta ki az egészet. Eleve adottak voltak a külföldi példák, ahonnan lehetett tanulni, jó példát átvenni. Aztán agyalt rajta a VEKE __is__, meg még mások is, nyílt fórumokon is. Aki nagyon meg akarja keresni, meg fogja találni. A VEKE érdeme, hogy "nyomta" az átalakítást, pedig rengetegszer pattantak le a BKV nevű őshüllőről. Végül mégiscsak találtak bent partnert, mert nem minden BKV-s eredendően hülye és korrupt. Csodák csodája, megvalósult, bár nem egészen úgy, ahogy a tervekben volt.

Nos, ilyen mostanában kevésbé valószínű, ha így osztják a lapokat. :(

/a/

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.04.29. 11:36:52

Kedves Breitkopf!

Ha nem egy most kitalált néven írogatnál, senki nem gondolná rólad, hogy ez vagy az vagy.

Az éjszakai hálózat bevezetésére pedig egy bizonyos Demszky Gábor nevű úr utasította a BKV-t, akinek akkor éppen rosszul állt a szénája a közvélemény előtt. (Könnyen utánanézhetsz.)

Házon belül is voltak ilyen tervek, szándékok, de Aba Botond nem engedte. Amikor jött a parancs, természetesen azok csinálták meg, akiknek ez volt a szakmájuk, feladatuk, vagyis Somodiék. (Ő akkor még nem volt persze vezérhelyettes.)

ti

Breitkopf 2008.04.29. 12:18:15

Oké, csak a dolgok - úgy veszem észre - kezdenek átmenni a kuruc.info stílusába...és még a hozzászólásaimat is rendre félreértetted..most legutóbb például az éjszakai hálózatot pozizív példaként hoztam föl.
Az meg hogy Demszkynek külön jól jött a VEKE felvetése, és hogy ez Somodi munkaköre volt, semmit sem von le az értékéből.

Breitkopf 2008.04.30. 09:04:31

tegnapi hír:"Visszahívták a BKV felügyelőbizottságából Nemes Gábort, a sztrájkbizottság alelnökét. Egy helyszíni előterjesztés alapján, a munkavállalók kérésére, a kormánypártiak szavazataival, döntött így a Fővárosi Közgyűlés Gazdasági Bizottsága."
Most akkor mi a helyzet?

Don 2008.05.01. 19:32:46

index.hu/politika/belfold/budapest/bkv0501/

Es tenyleg az volt, amit a Nepszabadsag megszelloztetett. Hihetetlen.
süti beállítások módosítása