Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

2007.09.25. 13:00 erminavet

A legszebb karácsonyi ajándék vonatmániásoknak

 

Onnan látszik, hogy kezdő vasútbuzi vagyok, hogy azt hittem, nálunk nincs ilyen kiadvány, pedig szlovákot, lengyelt, németet már lapozgattam. Holott nem egészen így van, magyar mozdonyos könyv 22* és 14** éve is megjelent, de ezek nagyon rég voltak, és szerintem atikváriumban is ritkán kaphatóak, legalábbis a Bookline-ban*** én még nem találkoztam velük. Meg persze azóta új típus is akad jócskán a hazában, főleg motorvonatok (Merthogy azok is szerepelnek az ilyen vontatójárműves könyvekben, az eddigi mozdonyos szóhasználat tehát nem precíz, viszont egyszerűbb.) És a teljesség kedvéért tegyük hozzá, hogy a magyar Wikipedia is jó a témában.


De egy szép, gazdag, lapozgatható album nagyon hiányzik. Most ilyen készül az Indóháznál, ezért megkértem T. Hámori Ferenc főszerkesztőt, informáljon. Nos a 7990 forint listaárú, nagyalakú (30X22 centis), 272 oldalas, tehát az igényes, vastag papírt is figyelembe véve elég vaskos könyv a nagyközönségnek szól, az alkotók igyekeznek közérthetően, ugyanakkor szakmailag helytállóan írni, úgy, hogy a sok adat mellett a járművek karaktere is kirajzolódjon az olvasók előtt. A szerzőknek egyébként egy része indóházas, de sok ismert vasúti szakember is bemutat egy vagy több járművet.


De a lényeg, hogy mi lesz az albumban. Alapvetően a jelen normál nyomtávú járműveit mutatja be, vagyis az összes most a MÁV-nál és a GYSEV-nél szolgáló villamos és dízelmozdony, motorvonat részletes ismertetőt kap. Azonban a gőzösöknek is a másik két vontatási nemmel egyenlő hangsúly jut. Itt az volt a szempont, hogy elsősorban a nosztalgiacélra használt, vagyis a vasútbarátok számára némelykor látható mozdonyok szerepeljenek (275, 301, 324, 328, 375, 411, 424, 520, 601). Ugyanez igaz néhány már kivont, de mutatóban pár működő példányt még fölmutató villamos és dízel hajtású mozdony- (pl. V41 {a képen}, V42) és motorvonattípusra (BCmot ABbmot, Bbmot), sőt, egy ilyen gép, a Nohab kapja az egész könyvben a legnagyobb, 16 oldalas terjedelmet.


A bemutatott járműveknél a minimum két oldal három képpel. Ennél kisebb terjedelmet kapnak a bejáró mozdonyok, vagyis a szlovák, osztrák, horvát, szerb, román vasutak nálunk is fölbukkanó, például magánvasúti vontatásban jeleskedő típusai. Megjelenik azonban a könyvben a múlt is, a három vontatási nem történetét egy-egy, legalább tucatnyi oldalas tanulmány mutatja be.

 

Az album november elején jelenik meg, az összes nagy könyvterjesztő árulja majd.

 

* Lányi-Lovász-Mohay-Szontágh-Villányi: Nagyvasúti Vontatójárművek Magyarországon, Budapesti Közlekedési Múzeum, 1985

** Mezei István: MÁV vontatójármű album 1868-1993, MÁV Rt., 1993

*** A Bookline (amely munkahelyemmel, az Index.hu-val részben azonos tulajdonos kezében van) értesítőt tud küldeni az új könyvek mellett a rendszerében felbukkanó antikvár kiadványokról is.

 


29 komment

Címkék: könyv vasút peage hellókarácsony


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr53176435

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.25. 14:01:22

Kedves Imre! Elnézzük neked az Indóházas topikban hivatkozott "önreklámot", főleg hogy nem is az volt, hanem Indóház-reklám. Biztos nagyon jó lesz a könyv, reméljük, hogy Hámori úr kellő önkritikát gyakorolva visszafogja magát az írástól. Közben néztem a blogod, sajnos csak a címekig jutottam: "Miért hazudik a MÁV?" Még szerencse, hogy csak a MÁV hazudik...

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.09.25. 14:05:00

Szia Endre!

Szerencsére nem egészen értem minden részét a kommentednek, Hámori úr tudtommal egy előszót ír a könyvbe és persze szerkeszti.

crash 2007.09.25. 14:24:22

Szem nem marad szárazon, oly' megható ezen post :)

Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.25. 14:25:50

Ha jól sejtem, nem vagy kész a részletes magyarázat fogadására... Hámori úr kommunikációs képességeire (pontosabban annak hiányára) számtalan példát írhatnék, csak reméltem, hogy ez a könyv megússza...

Siemens113 2007.09.25. 14:31:07

Szerintem jó ötlet a könyv kíváncsi leszek milyen lesz ha megtetszik természetesen meg is veszem majd. Szóval én örülök neki, hogy valaki pozitívumot is írjon. :))

Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.25. 15:14:00

Siemens! Szerintem is jó ötlet a könyv, hiánypótló, csak tudod, az ilyen könyvekhez régen a vezérigazgatók vagy a gépész szakigazgatók írták az előszót...
No de mindegy, hátha jó lesz...

Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.25. 15:19:26

Siemens113! Az ötlet valóban jó, remélem, hogy a könyv is színvonalas lesz...

Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.25. 15:19:44

Siemens113! Az ötlet valóban jó, remélem, hogy a könyv is színvonalas lesz...

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.09.25. 15:29:10

Endre!

Én nem mondtam, hogy THF írja az egyetlen előszót.

braun 2007.09.25. 16:08:20

A kedves kétkedők és ellendrukkerek megnyugtatása végett közlöm, hogy a könyv szerzői között a következő nevek találhatóak: +Beles Lajos, Soltész József, Csanádi Sándor, Nagy Tamás, Prohászka Csaba, Szórádi Ervin, Földvári István és még sorolhatnám. A könyvhöz az egyik előszót Kisteleki Mihály írja.
A fényképanyag: Kubinszky professzor, Máthé Zoltán, Nagy Tamás, Vörös Attila stb stb

Siemens113 2007.09.25. 17:21:14

Endre!

vettem természetesen, szerintem nincs köztünk emiatt nézetletérés. Igazából én úgy vagyok vele pártállástól és laptól tökéletesen függetlenül, hogy ha belenézek és tetszik (nem mellesleg az anyagiak is engedik) akkor megveszem ha belenézek és elsőre nem jön be akkor marad a boltban. de oprimista vagyok szerintem érdemes lesz beruházni.:)

_szakács_ 2007.09.26. 09:03:35

Kedves Imre!
- előre is elnézést a hangnemért -
Endre! Mi lenne ha lepihennél végre egy tehervonat elé? Hidd el, neked is jobb lenne. Ismeretlen rajongód: Szakács László, Indóház

RLC 2007.09.26. 09:15:06

Endre! Szerintem neked kellene önkritikát gyakorolni a "non-profit" (hahahaha...) fotósvonatok kapcsán, amelyek minden bizonnyal non-profit alapon kerültek megszervezésre. Hogyne. Mi meg elhisszük. Szóval ha majd a saját portádon rendet tettél, akkor fikázd a másikat, legyen szó akár az Indóházról, akárki másról.

Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.26. 09:35:56

Szívesen megmutatom a Kisterenyei Fűtőházért Egyesülettel kötött támogatási szerződést és a banki átutalás igazolását. Azok azért bizonyítékok. A mostaninál pedig (mivel Nosztalgiával közös szervezés) a pénzhez semmi közöm.

Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.26. 10:09:36

RLC! Remélem te sem gondoltad komolyan, hogy a különvonatoknál saját zsebre dolgoznék. Erre próbálok kínosan ügyelni, ezért is ajánlottam fel a mátrai túra nyereségét közhasznú célra. Ezt elég komolyan vesszük, ha a célt nem sikerül megvalósítani, akkor visszavesszük, és odaadjuk másnak. Egyébként akik eljöttek velünk vonatozni, azok azt mondták, hogy akár el is tehetném azt a pénzt, nem érdekli őket.
Szóval, nem hiszem, hogy komolyan gondoltad az előbbi beszólást, ezért úgy veszem, hogy az általam írt bántó szándékú megjegyzésre írt másik bántó szándékú megjegyzés, úgyhogy kvittek vagyunk.
Aztán majd remélem megdícsér a főszerkesztőd...

Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.26. 10:20:50

Szakács! Ha csak kettővel olvasol vissza, akkor talán rájöttél volna arra, hogy braun kollégád kezelte a problémát.

Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.26. 10:50:09

Egyébként ez a legnagyobb gond veletek... Valaki leír valamit, és rögtön lebunkózzátok. Amiből a múltkor a legnagyobb botrány volt: egy munkáját profi módon végző vasutas egy valós dologra hívta fel a figyelmet (direkt nem írom konkrétan), és a t. főszerk. lazán nevezheti agyhalottnak, ahelyett, hogy csendben elnézést kért volna: valóban hibáztunk. Ez hiányzik belőletek, és sajnos emiatt nem érzek hitelesnek semmit, ami innen jön...

braun 2007.09.26. 12:51:18

Kikérem magamnak az általánosítást, és ez már nem az első alkalom a részedről.
Mondd meg nekem őszintén, hogy miért van az, hogy az újságtól már megvált egykori kollégák egyike sem veszi a fáradtságot arra, hogy köpködni járjon. Maximum a humor és a szarkazmus eszközét alkalmazva, tesznek észrevételt (jó tudom, ez intelligencia kérdése). Erre Te sosem voltál és leszel képes. Elvesztettél már nem egy nicknevet és a hiteled is, miközben alig néhány hónapot dolgoztál az újságért és az olvasókért, ellenben azokkal, akik esetleg már két éve is teszik ugyanezt. Ha gondod van a főszerkesztővel, akkor üljél le vele és beszéld meg vele.

Arról már nem is ejtek egy szót sem, hogy a habzó szájjal előre megkritizált album szerzőit esetleg megkövesd.

Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.27. 10:14:42

Elnézést, hogy zavarok... Legutóbb márciusban mondtam valamit, ezek szerint ez is sok. Nagyon érzékenyek vagytok...
Az albumot nem kritizáltam, csak a főnököd.

_szakács_ 2007.09.27. 10:30:14

Imre, megint csak bocsesz!

Barta!
1. Miért zavar, ha visszaütünk? Ki is akkor az érzékeny?
2. Azért mert braun leugatott én miért nem tehetném meg?
3. Pitiánerségedre pitiánerséggel válaszolok. Nem érdemelsz ugyanis többet, mást.

S ezt minden egyes alkalommal megkapod, mos itt rögtön először, amikor nyivlánosan kritizálod a vélt vagy valós SZEMÉLYES sérelmeidért a főszerkesztőt. Ugyanis a jelek szerint annyira gyáva vagy, hogy nem mered vele face to face lerendezni a dolgot. Kettőtök problémája ugyanis nem tartozna elvileg senki másra csak rátok, te mégis minden egyes alkalmat megragadsz arra, hogy nyilváosan pocskondiázd őt.

Tehát Barta Endre egy kisstílű, pitináner, túlérzékeny, hisztis, önző, féltékeny vasútb*zi, aki képtelen túllépni saját korlátain, és ezt büszkén hirdeti is!

Még egyszer elnézést a személyeskedésért!
Szakács László
Indóház

Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.27. 11:20:49

1. Nem zavar, ha így válaszoltok, megszoktam és számolnom kell vele.
2. Braun nem ugatott le, hanem először normálisan válaszolt. Te sajnos először is bunkó voltál.
3. A "pitiáner" egy jelző, megítélése szubjektív, ne befolyásuljuk az olvasót.

Nézd, én szoktam a te munkádat minősíteni, se nyíltan, se a hátad mögött. Hozzád az égvilágon semmi közöm, és nem értem, ha egyszer ez az egész az én és Hámori úr személyes ügye, akkor te miért szólsz bele?

Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.27. 12:23:01

utolsó bekezdés, javítás:

...én nem szoktam...

_szakács_ 2007.09.27. 23:22:13

Barta Endre egy kisstílű, pitináner, túlérzékeny, hisztis, önző, féltékeny vasútb*zi, aki képtelen túllépni saját korlátain, és ezt büszkén hirdeti is!

Hiszek abban, hogy a hülyéket is meg lehet győzni előbb vagy utóbb, éppen ezért megpróbálom még egyszer.

"...ha egyszer ez az egész az én és Hámori úr személyes ügye, akkor te miért szólsz bele?"

Azért, mert kiteregeted elém! Mással sem foglalkozol, csak azzal, hogy amikor csak tudsz és bírsz, belerúgsz. Ami nem lenne baj, ha ketten egymás közt csinálnátok, de te itt és máshol is, azaz nagy nyilvánosság előtt teszed. Épp ezért írtam az előző hozzászólásban is, hogy Barta Endre egy kisstílű, pitináner, túlérzékeny, hisztis, önző, féltékeny vasútb*zi, aki képtelen túllépni saját korlátain, és ezt büszkén hirdeti is!

Talán, ha még egyszer leírom, hogy Barta Endre egy kisstílű, pitináner, túlérzékeny, hisztis, önző, féltékeny vasútb*zi, aki képtelen túllépni saját korlátain, és ezt büszkén hirdeti is, akkor talán már kezded kapiskálni ezt az egészet.
Üdv.:
Szakács,
aki nem ügyvéd, nem talpnyaló, csak egy egyszerű, normális kolléga, akit egy idő után zavarnak, idegesítenek bizonyos dolgok, épp ezért a "maga módján harcol" ezek ellen.
Érted már, kedves Barta Endre te kisstílű, pitináner, túlérzékeny, hisztis, önző, féltékeny vasútb*zi, aki képtelen túllépni saját korlátain, és ezt büszkén hirdeti is?!

Imre! Még egyszer elnézést, kár ezért a postért, hogy ilyen kommenteket kell elviselni/ned alatta. Ne haragudj!

Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.28. 08:55:41

Szegény Imre! Létrehozta ezt a bejegyzést, ahol próbált egy kis reklámot csinálni egy várhatóan színvonalas albumnak...
Tettem egy apró megjegyzést, amire persze rögtön ugrott az igyekvőbb fajta Indóházas, de az értelmesebb egy idő után rájött, hogy provokáció.
Szakács kolléga viszont égeti tovább a csapatot... Jaj, mit fogsz te ezért kapni a remélt dícséret helyett :)

Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.28. 09:16:02

Imre! Tiétek ez a rendszer, nem? Át kellene írni a "Szólj hozzá!" szövegű címkét "Szólj be!"-re :)

braun 2007.09.28. 13:08:28

Nem értek egyet a kollégám stílusával, de ismerve őt, megértem, hogy így reagál. Viszont az nem igaz kedves Barta Endre, hogy ez provokáció volt a részedről..inkább egy bizonyos fokú frusztráció megnyilvánulása.

Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.28. 14:12:01

Egy kicsit túlfűtött a hangulat, vagy ilyen a cégkultúra?... Mindegy...

A lényeg az, hogy (az eredeti témánál maradva) készül egy album, amit az elmondottak szerint a szakma értő képviselői írnak. A tartalommal így valószínűleg nem lesz gond. A szerkesztéssel és a nyomdai előkészítéssel kapcsolatban nekem sajnos csak régi, és nem túl jó tapasztalataim vannak. De bízzunk benne, hogy az a munka nem ugyanabban a rohanó tempóban készül, és lesz idő átgondolni a képkivágásokat, a képek válogatását, ésszel fognak a szövegen rövidíteni, és az előszó sem a főszerkesztő saját emberi nagyságáról fog majd szólni. A közreműködő vasútbarátoknak jó munkát és sok sikert kívánok.

braun 2007.09.28. 21:58:44

Te menthetetlen vagy:-)

crash 2007.09.29. 00:24:56

ez nagyon folklór...
süti beállítások módosítása