Ma eredményt hirdettek a debreceni 2-es villamosok beszerzésének tenderében. Bár az öt pályázó közül hármat nem zártak ki, a Kötött pálya úgy tudja, mégis lehet, hogy – most már negyedszer – eredménytelen lesz a tender. Ennek oka, hogy a versenyben maradt hármak közül két cég ajánlata tartalmaz olyan adatot, amely miatt nemcsak a kiírásnak, de a hatályos rendelkezéseknek sem felelnek meg a pályázók. Ha ők kiesnek, az egyetlen érvényes ajánlat sem győzhet, mert a közbeszerzés új szabályai szerint így (az összes versenytárs diszkvalikálásával) már nem lehet nyerni.
Lássuk akkor a részleteket! A három sikertelen forduló után kiírt mostani versengésre öten adtak be ajánlatot a 18 darab, legalább kétszáz személyes, alacsonypadlós villamosra. A ma délelőtti eredményhirdetésen kiderült, a horvát Koncar-Elektricna Vozila d. d.-t és az olasz AnsaldoBreda Spa.-t – formainak nevezhető hibák miatt – kizárták. A horvátok bankgaranciájának szövege nem volt megfelelő, az Ansaldo pedig a BKV VJSZ Kft. közreműködését kétféleképpen is megjelölte, a budapesti, fehér úti BKV-s üzem 10 százalékos mértéket meghaladó alvállalkozóként és erőforrásnyújtóként is szerepelt, márpedig ez tilos a közbeszerzés szabályai szerint.
A maradék három ajánlat közül a baszkföldi Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S. A. (CAF) adta a legkedvezőbb ajánlatot, tehát ha érvényes lesz a tender, ők szállíthatják, szállíthatnák a 18 villamost Debrecen új vonalára. Csakhogy a kiírás tartalmaz egy feltételt az ajtók mennyiségére. Pontosabban az ajtósávokról (felszállósávokról) van szó, ez fontos különbség. Sáv az, amin egyszerre egy ember le/fel tud szállni, magyarán egy dupla ajtó két sávnak számít. A villamosok egy-egy ajtósávjára nem juthat 25-nél több szállítható utas. Ez az előírás nemcsak a tenderkiírásban, hanem az országos vasúti szabályzatban is szerepel. (Az összes ülőhellyel és négyzetméterenként öt álló utassal számolva.) Ez nemcsak a normál használatnál, a kellően gyors utascserénél számít, hanem vészhelyzetben, mondjuk egy tűzben is. Márpedig a spanyolországi járműgyár anyagában 38-as érték szerepel az egy ajtósávra jutó utaskapacitásnál.
Hasonló a helyzet a negyedik pályázattal, a cseh Skoda Transportation a. s. anyagában is 34 ez a mutató. Ezek az adatok azt jelentik, hogy a spanyol és cseh ajánlattevőt valószínűleg kizárják, ha valaki, például az ötödik gyártó, a svájci tulajdonú Stadler Pankow Gmbh. a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordul.
A Stadler azonban, amely ebben az esetben az egyetlen érvényes ajánlat beadójának számítana, ekkor sem örülhetne, hiszen ekkor sem ő lenne a győztes – egyébként legdrágább – ajánlatával. A mai közbeszerzési szabályok ugyanis tiltják, hogy az egyetlen talpon maradt ajánlatot fogadja el a kiíró, ha eredetileg volt több pályázó, de őket egy kivételével kizárták. (Ez a szabály az olyan mutyikat hivatott megakadályozni, ahol az ajánlatkérő úgy hozza ki favoritját győztesnek, hogy a többieket, akik akár sokkal jobb ajánlatot is tehettek, kizárja.)
Az utasok számához képest túl kevés felszállósáv szereplésének két oka képzelhető el. Lehet, hogy tényleg kevés ajtóval tervezte a Debrecenbe szánt villamosokat a két gyártó. De az is elképzelhető, hogy a kapacitást nem az ajtósávok, hanem az ajtók számával osztották el, hiszen a cégeknek nem ezek lennének az első villamosaik, és nem valószínű, hogy most hirtelen kevesebb ajtót terveztek be. Ha ez a helyzet, vagyis a CAF és a Skoda csupán figyelmetlenségből adott meg saját maguk számára kedvezőtlen adatot (és erre utalnak más, az ajtókra vonatkozó paraméterek is), ajánlatukat akkor is érvénytelennek lehet nyilvánítani.
Az általunk megkérdezett szakértő úgy véli, ha a tévedés, vagyis az, hogy a dupla ajtók helyett csak szimplákkal számoltak, kiderült volna korábban, akkor menet közben az ajánlatkérő talán pontosíthatta volna még az adatokat. Így, az eredményhirdetés után azonban ez lehetetlen, vagy legalábbis sokkal nehezebb, hiszen a hivatalos eredménypapíron ott virítanak a feltételeknek meg nem felelő számok.
CAF | Skoda | Stadler | |
Ár egy férőhelyre (nettó euró) | 9696 | 10998 | 13104 |
Energiafelhasználás (Wh/km) | 15,5 | 26,5 | 26,7 |
Garanciális karbantartás ára (nettó euró/jármű/hó) | 3,048 | 1,444 | 5,157 |
Alacsonypadlós állóhelyi felület aránya (%) | 100 | 78 | 100 |
Ajtófelületek aránya (%) | 24,2 | 25,4 | 25,0 |
Egy felszállósávra jutó utasszám | 38,4 | 34,0 | 20,0 |
Kapott összpontszám* | 1937,04 | 1491,84 | 770,52 |
*=Az itt szereplő és számos itt nem szereplő paraméter alapján
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
pecz 2010.03.03. 20:05:58
2010.03.03. 20:32:02
nem volt egy nyavalyás asztal 4 székkel ahol minden résztvevővel egyenként lehetett volna egyeztetni? vagy egy skype-os konferenciára idő? ez "vérciki", de most komolyan.. mi ha nyavalyás kis házainkat tervezzük, még a kilincsekről is egyeztetünk, akarunk beépíteni valamit, odahívom aki számít, beszélgetünk, aztán mindenki tudja, mi a dolga..
amúgy szerény véleményem, hogy pontozgatással nem lehet eldönteni valamit, el kell menni ODA AHOL MÁR JÁR! megnézni mindet, bekérni az árat, költségeket, lenyomozni a tapasztalatokat..aztán dönteni!!! első benyomás többet mond, mint a 7389 pont...amúgy is, az mennyi pont, hogy valami szép?zajos?ráz?kényelmes?fapados vagy épp ocsmány a részletek kivitelezése?!?
kint 2 féle CAF-on ültem - jók voltak,belső terük baromira tetszett!!hatalmas ablakok, végiggondolt dizájn. stadler gondolom hasonló színvonal, mint a motorvonataik,azok klasszak... ellenben ahorvát vastól mentsen meg minket bármi!skoda is olyan ,h belső térben nagyon gagyi,legalábis amiken ültem Brnoban, hagyjuk... Alstom? az nem indult? pedig fra.o-ban nagyon fain kis viliken ültem, bejöttek...
azért hajrá debreceni villamos!
Veronka 2010.03.03. 21:03:43
vero · http://anal0g.blog.hu/ 2010.03.03. 21:44:22
„18 db azonos típusú, legalább 70%-ban alacsony padlós, normál-nyomtávolságú, légkondicionált közúti csuklós villamos, valamint a működtetéshez szükséges karbantartási eszközök, tartalék alkatrészek szállítása Debrecenbe és kapcsolódó szolgáltatások biztosítása”
még a tender terv is pályáztatva volt.
ki az a f@sz, aki erre nyílt eljárást írt ki?
a
taksony11 2010.03.03. 21:45:29
"Az irányadó 5 fő/m2 utasszám mellett minden 25 utasra kell egy ajtónyílást tervezni."
A nagykörúti kombájnok sem teljesítik ezt...
vero · http://anal0g.blog.hu/ 2010.03.03. 21:46:05
jazzcool 2010.03.03. 21:54:04
zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.03.03. 22:40:50
is 2010.03.04. 08:37:13
persze a te szinted, hogy ezt is mutyinak érzékeled/értékeled.
@jazzcool: ez igen gyanús, hogy a sajtóval a sajtóreferens közöl valamit. 2010, Magyarország. no comment.
is 2010.03.04. 08:41:50
ma minden kiíró paranoiás félelemben van, hogy közbeszerzést sosem látott, de rendkívül népszerű megmondóemberek az élő fába belekötnek, hergelik a népeket. ezért aztán ma egy közbeszerzési eljárás a létező legfapadosabb, legbutább, de legjobban védhető módon megy le. CSAK nyílt eljárás (a Kbt. engedne mást is), nincs kommunikáció, nincs egyeztetés, nincs korrekció. 60IQ-s eljárások mennek, mert ha ennél értelmesebb lenne, jönne zero, hogy mutyi, és hergelné a népeket.
ssra 2010.03.04. 08:43:32
daito 2010.03.04. 09:17:54
S a közbeszerzés folyamatában a Kbt csak a keretet adja meg, de még ott van a KET, a PTK, a szakmai kérdések, a szakmai kérdéseket szabályozó törvények, előírások, hatósági dolgok. És ezek egyike sem fekete-fehér általában.
Szerintem egy bonyolultabb kérdéskörben zajló közbeszerzést ép ésszel átlátni és végigvinni művészet. Viszont az, hogy ilyen emberek találkozzanak kiírói és ajánlattevői oldalon, az meg lehetetlen, de legalábbis ritkaság.
vero · http://anal0g.blog.hu/ 2010.03.04. 12:02:28
- Rendi - 2010.03.04. 16:35:42
2010.08.17. 21:06:21
nekem fura ez az egész
2010.08.17. 21:10:06