Onnan látszik, hogy kezdő vasútbuzi vagyok, hogy azt hittem, nálunk nincs ilyen kiadvány, pedig szlovákot, lengyelt, németet már lapozgattam. Holott nem egészen így van, magyar mozdonyos könyv 22* és 14** éve is megjelent, de ezek nagyon rég voltak, és szerintem atikváriumban is ritkán kaphatóak, legalábbis a Bookline-ban*** én még nem találkoztam velük. Meg persze azóta új típus is akad jócskán a hazában, főleg motorvonatok (Merthogy azok is szerepelnek az ilyen vontatójárműves könyvekben, az eddigi mozdonyos szóhasználat tehát nem precíz, viszont egyszerűbb.) És a teljesség kedvéért tegyük hozzá, hogy a magyar Wikipedia is jó a témában.
De egy szép, gazdag, lapozgatható album nagyon hiányzik. Most ilyen készül az Indóháznál, ezért megkértem T. Hámori Ferenc főszerkesztőt, informáljon. Nos a 7990 forint listaárú, nagyalakú (30X22 centis), 272 oldalas, tehát az igényes, vastag papírt is figyelembe véve elég vaskos könyv a nagyközönségnek szól, az alkotók igyekeznek közérthetően, ugyanakkor szakmailag helytállóan írni, úgy, hogy a sok adat mellett a járművek karaktere is kirajzolódjon az olvasók előtt. A szerzőknek egyébként egy része indóházas, de sok ismert vasúti szakember is bemutat egy vagy több járművet.
De a lényeg, hogy mi lesz az albumban. Alapvetően a jelen normál nyomtávú járműveit mutatja be, vagyis az összes most a MÁV-nál és a GYSEV-nél szolgáló villamos és dízelmozdony, motorvonat részletes ismertetőt kap. Azonban a gőzösöknek is a másik két vontatási nemmel egyenlő hangsúly jut. Itt az volt a szempont, hogy elsősorban a nosztalgiacélra használt, vagyis a vasútbarátok számára némelykor látható mozdonyok szerepeljenek (275, 301, 324, 328, 375, 411, 424, 520, 601). Ugyanez igaz néhány már kivont, de mutatóban pár működő példányt még fölmutató villamos és dízel hajtású mozdony- (pl. V41 {a képen}, V42) és motorvonattípusra (BCmot ABbmot, Bbmot), sőt, egy ilyen gép, a Nohab kapja az egész könyvben a legnagyobb, 16 oldalas terjedelmet.
A bemutatott járműveknél a minimum két oldal három képpel. Ennél kisebb terjedelmet kapnak a bejáró mozdonyok, vagyis a szlovák, osztrák, horvát, szerb, román vasutak nálunk is fölbukkanó, például magánvasúti vontatásban jeleskedő típusai. Megjelenik azonban a könyvben a múlt is, a három vontatási nem történetét egy-egy, legalább tucatnyi oldalas tanulmány mutatja be.
Az album november elején jelenik meg, az összes nagy könyvterjesztő árulja majd.
* Lányi-Lovász-Mohay-Szontágh-Villányi: Nagyvasúti Vontatójárművek Magyarországon, Budapesti Közlekedési Múzeum, 1985
** Mezei István: MÁV vontatójármű album 1868-1993, MÁV Rt., 1993
*** A Bookline (amely munkahelyemmel, az Index.hu-val részben azonos tulajdonos kezében van) értesítőt tud küldeni az új könyvek mellett a rendszerében felbukkanó antikvár kiadványokról is.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.25. 14:01:22
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.09.25. 14:05:00
Szerencsére nem egészen értem minden részét a kommentednek, Hámori úr tudtommal egy előszót ír a könyvbe és persze szerkeszti.
crash 2007.09.25. 14:24:22
Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.25. 14:25:50
Siemens113 2007.09.25. 14:31:07
Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.25. 15:14:00
No de mindegy, hátha jó lesz...
Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.25. 15:19:26
Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.25. 15:19:44
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.09.25. 15:29:10
Én nem mondtam, hogy THF írja az egyetlen előszót.
braun 2007.09.25. 16:08:20
A fényképanyag: Kubinszky professzor, Máthé Zoltán, Nagy Tamás, Vörös Attila stb stb
Siemens113 2007.09.25. 17:21:14
vettem természetesen, szerintem nincs köztünk emiatt nézetletérés. Igazából én úgy vagyok vele pártállástól és laptól tökéletesen függetlenül, hogy ha belenézek és tetszik (nem mellesleg az anyagiak is engedik) akkor megveszem ha belenézek és elsőre nem jön be akkor marad a boltban. de oprimista vagyok szerintem érdemes lesz beruházni.:)
_szakács_ 2007.09.26. 09:03:35
- előre is elnézést a hangnemért -
Endre! Mi lenne ha lepihennél végre egy tehervonat elé? Hidd el, neked is jobb lenne. Ismeretlen rajongód: Szakács László, Indóház
RLC 2007.09.26. 09:15:06
Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.26. 09:35:56
Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.26. 10:09:36
Szóval, nem hiszem, hogy komolyan gondoltad az előbbi beszólást, ezért úgy veszem, hogy az általam írt bántó szándékú megjegyzésre írt másik bántó szándékú megjegyzés, úgyhogy kvittek vagyunk.
Aztán majd remélem megdícsér a főszerkesztőd...
Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.26. 10:20:50
Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.26. 10:50:09
braun 2007.09.26. 12:51:18
Mondd meg nekem őszintén, hogy miért van az, hogy az újságtól már megvált egykori kollégák egyike sem veszi a fáradtságot arra, hogy köpködni járjon. Maximum a humor és a szarkazmus eszközét alkalmazva, tesznek észrevételt (jó tudom, ez intelligencia kérdése). Erre Te sosem voltál és leszel képes. Elvesztettél már nem egy nicknevet és a hiteled is, miközben alig néhány hónapot dolgoztál az újságért és az olvasókért, ellenben azokkal, akik esetleg már két éve is teszik ugyanezt. Ha gondod van a főszerkesztővel, akkor üljél le vele és beszéld meg vele.
Arról már nem is ejtek egy szót sem, hogy a habzó szájjal előre megkritizált album szerzőit esetleg megkövesd.
Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.27. 10:14:42
Az albumot nem kritizáltam, csak a főnököd.
_szakács_ 2007.09.27. 10:30:14
Barta!
1. Miért zavar, ha visszaütünk? Ki is akkor az érzékeny?
2. Azért mert braun leugatott én miért nem tehetném meg?
3. Pitiánerségedre pitiánerséggel válaszolok. Nem érdemelsz ugyanis többet, mást.
S ezt minden egyes alkalommal megkapod, mos itt rögtön először, amikor nyivlánosan kritizálod a vélt vagy valós SZEMÉLYES sérelmeidért a főszerkesztőt. Ugyanis a jelek szerint annyira gyáva vagy, hogy nem mered vele face to face lerendezni a dolgot. Kettőtök problémája ugyanis nem tartozna elvileg senki másra csak rátok, te mégis minden egyes alkalmat megragadsz arra, hogy nyilváosan pocskondiázd őt.
Tehát Barta Endre egy kisstílű, pitináner, túlérzékeny, hisztis, önző, féltékeny vasútb*zi, aki képtelen túllépni saját korlátain, és ezt büszkén hirdeti is!
Még egyszer elnézést a személyeskedésért!
Szakács László
Indóház
Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.27. 11:20:49
2. Braun nem ugatott le, hanem először normálisan válaszolt. Te sajnos először is bunkó voltál.
3. A "pitiáner" egy jelző, megítélése szubjektív, ne befolyásuljuk az olvasót.
Nézd, én szoktam a te munkádat minősíteni, se nyíltan, se a hátad mögött. Hozzád az égvilágon semmi közöm, és nem értem, ha egyszer ez az egész az én és Hámori úr személyes ügye, akkor te miért szólsz bele?
Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.27. 12:23:01
...én nem szoktam...
_szakács_ 2007.09.27. 23:22:13
Hiszek abban, hogy a hülyéket is meg lehet győzni előbb vagy utóbb, éppen ezért megpróbálom még egyszer.
"...ha egyszer ez az egész az én és Hámori úr személyes ügye, akkor te miért szólsz bele?"
Azért, mert kiteregeted elém! Mással sem foglalkozol, csak azzal, hogy amikor csak tudsz és bírsz, belerúgsz. Ami nem lenne baj, ha ketten egymás közt csinálnátok, de te itt és máshol is, azaz nagy nyilvánosság előtt teszed. Épp ezért írtam az előző hozzászólásban is, hogy Barta Endre egy kisstílű, pitináner, túlérzékeny, hisztis, önző, féltékeny vasútb*zi, aki képtelen túllépni saját korlátain, és ezt büszkén hirdeti is!
Talán, ha még egyszer leírom, hogy Barta Endre egy kisstílű, pitináner, túlérzékeny, hisztis, önző, féltékeny vasútb*zi, aki képtelen túllépni saját korlátain, és ezt büszkén hirdeti is, akkor talán már kezded kapiskálni ezt az egészet.
Üdv.:
Szakács,
aki nem ügyvéd, nem talpnyaló, csak egy egyszerű, normális kolléga, akit egy idő után zavarnak, idegesítenek bizonyos dolgok, épp ezért a "maga módján harcol" ezek ellen.
Érted már, kedves Barta Endre te kisstílű, pitináner, túlérzékeny, hisztis, önző, féltékeny vasútb*zi, aki képtelen túllépni saját korlátain, és ezt büszkén hirdeti is?!
Imre! Még egyszer elnézést, kár ezért a postért, hogy ilyen kommenteket kell elviselni/ned alatta. Ne haragudj!
Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.28. 08:55:41
Tettem egy apró megjegyzést, amire persze rögtön ugrott az igyekvőbb fajta Indóházas, de az értelmesebb egy idő után rájött, hogy provokáció.
Szakács kolléga viszont égeti tovább a csapatot... Jaj, mit fogsz te ezért kapni a remélt dícséret helyett :)
Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.28. 09:16:02
braun 2007.09.28. 13:08:28
Barta Endre · http://www.trains.hu 2007.09.28. 14:12:01
A lényeg az, hogy (az eredeti témánál maradva) készül egy album, amit az elmondottak szerint a szakma értő képviselői írnak. A tartalommal így valószínűleg nem lesz gond. A szerkesztéssel és a nyomdai előkészítéssel kapcsolatban nekem sajnos csak régi, és nem túl jó tapasztalataim vannak. De bízzunk benne, hogy az a munka nem ugyanabban a rohanó tempóban készül, és lesz idő átgondolni a képkivágásokat, a képek válogatását, ésszel fognak a szövegen rövidíteni, és az előszó sem a főszerkesztő saját emberi nagyságáról fog majd szólni. A közreműködő vasútbarátoknak jó munkát és sok sikert kívánok.
braun 2007.09.28. 21:58:44
crash 2007.09.29. 00:24:56