Egy elvágott villamost állított ki a francia Alstom a Magyar Tudományos Akadémia fővárosi épülete előtt a budapesti Roosevelt téren. A járművet péntekig mindenki megnézheti, nappal belülről is.
Az erőművi és kötöttpályás berendezéseket (köztük vasúti járműveket, villamosokat, metrókat) gyártó multi, amely a 4-es és a 2-es metró szerelvényeire kiírt közbeszerzés nyertese, ezzel azt jelzi, hogy indulna a négy magyar villamosos város közeljövőben várható járműtenderein.
Debrecen, Miskolc, Szeged részben EU-s pénzből vásárolna járműveket a közlekedési operatív programon (közop) belül.
A korábbi elképzelések szerint Budapest nem vett volna új villamosokat. A közopos projekt az 1-es és 3-as villamos déli meghosszabbítására járt volna ugyan járműfejlesztésekkel, de az nem új villamosokat jelentett volna, hanem az 1-esen járó Tátrákhoz alacsonypadlós pótkocsikat, a 3-ason közlekedő hannoveriekhez alacsony középrészt rendelt volna a főváros. (Tehát mindkét esetben motor nélküli részeket.)
A Kötött pálya információi szerint ez az elképzelés megváltozott, az aktuális városházi elképzelések most arról szólnak, hogy mindkét villamosvonal kap néhány új, alacsonypadlós villamost, de korántsem annyit, hogy csak ezek járjanak valamelyik viszonylaton.
Az Alstom most kiállított Citadisának egyik erőssége, hogy felső vezeték nélküli üzemre is kínálják, sőt, a franciák háromféle ilyen technológiát is tudnak szállítani. Az egyik akkumulátoros, a másik (csak a jármű érkezésekor feszültség alá kerülő) alsósínes, a harmadiknál pedig lendkerékben tárolódik az energia, amely a felső vezeték nélküli rövidebb szakaszokon hajtja a járműveket.
A bemutató helyszíne finom célzás az Alstom részéről: a maguk részéről szívesen átépítenék az MTA mellett elhaladó 2-est úgy, hogy a felső vezeték ne zavarja a városképet, de fotomontázson ugyanezt Miskolc villamosvonalára is bemutatták.
Az újságírók kérdéseire az Alstom vezetői azt is megerősítették, ha erre magyar igény mutatkozik, olyan járművet is tudnak kínálni, amely villamossínen és nagyvasúton is járhat, utóbbin akár dízelüzemben is, a MÁV jelenlegi, 25-50 általános használatú villanymozdony megvásárlását célzó tenderére pedig éppen most adták be ajánlatukat.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Toymao 2007.10.03. 18:21:51
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.03. 18:27:17
Az MTA előtt kiállított példány nekem is tágasabbnak tűnt, de a hozzáértők azt mondják, összességében nem fér el több utas benne, mint a pesti Combiban. Csak abban egyenletesen "oszlik el" az alacsonypadlósság miatt a futóműnek, hajtásnak elvett hely, ebben pedig koncentráltan a kerekes modulokban, amelyekben alig marad állóhely a 2+2 ülés között. A köztes, "lebegő" modulok viszont nagyon tágasak.
laze · http://laze.hu 2007.10.03. 18:45:49
Gieppetto 2007.10.03. 18:51:08
pályaelhagyó 2007.10.03. 18:59:26
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.03. 19:05:12
Pályáztak a 4/6-ra, pontosabban őket is meghívták, úgy emlékszem meghívásos volt. És szerintem a külső dizájn a többi gyártónál is variálható.
Pepita 2007.10.03. 19:12:09
68 2007.10.03. 19:18:14
Más: Az alacsonypadlós kiviteleknél nincs sok lehetőség a játékra, mivel a zsámolyoknál mindenképpen elveszünk helyet, méghozzá sokat. Ezen akkor lehetne változtatni, ha nem a villamost vinnénk alacsonyabbra, hanem a peront magasabbra. Persze akkor megint kezdődne a probléma, azzal, hogy oda hogyan jut fel a babakopcsi/tolókocsi. :-)
gaze 2007.10.03. 19:18:43
Ugyan..
A combino borzalmas, abszolút nem alkalmas arra amire itt próbálják erőltetni, olyan szakaszon, mint a 2-es villamos ott talán kevésbé okádna mindenki tőle, mert ilyen tempójú utascserélődésre egyszerűen szar.
És nekem az a döbbenetes, hogy akik ezt választották, azok vagy nem is látták soha ezt a járművet, vagy nagyon jól le volt ez az egész vajazva (az hogy a siemens világ szerte mindenféle kenőpénzes vesztegetési botrányokban szerepel.. és bp-n nagyon gyanúsan épp siemens villamosok nyernek.. amik nem is alkalmasak, és át is kellett épyteni miattuk a fél várost.. áhh, a kettőnek biztosan nincs semmi köze egymáshoz)
Szóval, kishazánkban az hogy valami szakmailag helyes lenne, sokadrangú kérdés a mutyi-zónában.
Cáfoljon meg valaki... jó lenne.
Luchador 2007.10.03. 19:28:09
Es valoban, egyseges villamsoparkot (except siemens) !
picigé 2007.10.03. 19:34:10
MÁS: szerintem a halk villamosok és metrok lennének a legkisebb probléma nálunk... én pl. szeretnék egyszer olyan nyugodtan lelépni a zebrára, mint nyugaton bárhol... szeretném, ha a parkokat nem kellene biztonsági őrnek védenie a rongálóktól, ha nem lenne kátyu mindenhol.... ilyenek. haladunk ezen az úton, de nem a villamossal és nem az úttal van a baj... mentalitás... ezen kellene először változtatni.
bo 2007.10.03. 19:41:34
A Combino helykihasználása egy nulla. Vagy ajtó, vagy csukló vagy kerék... állóhelyek, ülőhelyek elvétve. Egy sikátorban kell tömörülni az ülések között állóknak, úgy, hogy a lábfejüket különböző furcsa pózokba forgatják, mert nem lehet bedugni az ülés alá. Viszont az ablakpárkányon van jó sok hely, muskátlisládák is elférnének. Na most mindenki azt mondja, hogy persze, de ezt csak így lehet megoldani, mert alacsonypadlójú stb. Hát ez egyáltalán nem igaz. Hágában olyan alacsonypadlójú villamos furikázik (sajnos nem emlékszem a típusára), amin rengeteg hely van. Mert a kerekeket berakták a csuklóba, ami úgyis betüremkedik a villamos testébe, egyébként az egész kocsi mentes a felesleges akadályoktól. Ha ezt valaki egyszer már feltalálta, és létezik, akkor arról az itthoni szakembereknek tudniuk kellett volna, és azonnal kipenderíteni ezt a szrt a tenderről. Vagy talán nem voltak ott azok a szakemberek????
nikii 2007.10.03. 19:44:29
Nekem az a bajom a Combinoval, hogy kívül széles, belül keskeny, ablakai meg nem nyithatók.
Bailey 2007.10.03. 19:57:22
Amúgy a bécsi metró nem gumikerekes,hanem hagyományos,de sokkal halkabb mint a pesti az tény.A berlini szintúgy.De a zaj a pálya állapotától is függhet,mert pl.Prágában egyes szakaszokon ugyanaz a régi orosz metró sokkal hangosabb mint pesten.És ott még az új Siemens metrók is hangosabbak ugyanazon a vonalon.
Darázs Csaba 2007.10.03. 20:00:55
A Siemens 1 milliárd eurót költ évente az értékesités "olajozottabbá tételére" - a müncheni ügyészség szerint.
Ugyan kit érdekel a képviselt műszaki vagy komfort szinvonal ?
JóZsiráf 2007.10.03. 20:09:36
Egyetértek, hogy Mo.-n nincs rendes szakember. Külföldön annyi-annyi jó példát látni... Amikhez NEM kell pénz, csak gerinc felvállalni a haladást.
Fel kellene ismertetni az emberekkel, hogy a \\\"villamos\\\" nem \\\"vasból van, sárga, csörömpöl , és lassan jár\\\", hanem \\\"gyors, nem dugóban álló, környezetbarát (kb= szagtalan) közlekedési eszköz\\\".
Bpesten (lerágott csont, bocs\\\') anno megszüntették a villamosvonalakat, mert kell a hely a forgalomnak -> plusz két sáv nyereség. De kell sok busz, mert az emberek közlekedni akarnak -> legyen sok busz. Szmog. De a buszok a forgalomban állnak -> lett hát buszsáv = mínusz két sáv a forgalomtól. Ugyanott tartunk, mint régen, csak büdösebb van, illetve rosszabb, mert EGY buszsáv effektíve nagyobb helyet foglal el, mint EGY villamos űrszelvény.
Ez a francia alsópályás táplálás nagyon jó ötlet. Itthon nem hinném, hogy bárhol bevezetnék, mert 1: szűklátókörűek, 2: városközpontokban van jelentősége, ahol kézzel fogható a nyeresége a \\\"szabad légtérnek\\\" (turisták!), és Bpest kivételével minden villamosos nagyvárosban már jár hagyományos, felsővezetékes villamos a belvárosban.
Amúgy: \\\"villamost mindenhová!\\\" :)
sanya18 2007.10.03. 20:10:50
Bailey 2007.10.03. 20:12:48
sanya18 2007.10.03. 20:13:56
padisah · http://www.padisah.mindenkilapja.hu 2007.10.03. 20:19:25
Bailey 2007.10.03. 20:22:08
Sok Tatra T3-at átépítettek már,és a csuklós Tátrák nagy részét is.Ezt talán itt is meg lehetne tenni.
sanya18 2007.10.03. 20:30:23
Bombardier fan 2007.10.03. 20:31:24
re 2007.10.03. 20:31:38
Koppány 2007.10.03. 20:33:10
Nem szeretnék állást foglalni az Alstom/Siemens vitában. Az tény, hogy a hozzánk került Combinók nem sikerültek. Talán Svájcban (de nem vagyok benne biztos) sikerült néhányat eladni, de ott vissza kellett adni a pénzt, és el lehetett vinni a villamosokat, mert rengeteg volt velük a probléma.
A budapesti Combinokkal nekem - a használatra való alkalmatlanságon, a légkondicionáló hiányán, a sok műszaki problémán, a drága fenntartáson, a forgalomba állításhoz szükséges átépítéseken túl - a darabonkénti 2 milliárd forintos árral van bajom. Négy új Duna-hidat építhettünk volna abból a pénzből, amennyibe a Combinók kerültek az országnak. Nekünk. Mert az én pénzemből vették.
Debrecenben légkondicionált villamosokat vettek. Magyar gyártótól töredék pénzért...
A gumikerekű metrók (bizonyos viszonylatokon) Párizsban járnak, hogy mennyire hangos a metró - vagy a villamos - az a járműtől és a pályától is függ. Egyszerűbb tesztelési módszer, ha utazunk egy Budapest-Tatabányát a folyamatosan karbantartott Budapest-Bécs viszonylaton vasúton, vagy egy Budapest-Pécs viszonylatot azokon a pályákon...
Egyébként a jövő a kötött pálya és a metró. Bécsben 1990 óta 150 kilométer villamos- és metróvonal épült!
A budapesti metróépítés árából 120 Duna-hidat építhetnénk (480 milliárd osztva 4 milliárddal). Ezzel meg ez a bajom.
Jó adófizető vagyok, nem picsogok! :)
Bailey 2007.10.03. 20:41:14
A Combinókkal pedig mindenhol voltak problémák.Ha jól emlékszem akkor Szegedről visszavittek már ideszállított Tátrákat Potsdamba mikor ott ki kellett vonni a Combinókat egy időre.
re 2007.10.03. 20:42:06
Bailey 2007.10.03. 20:49:48
És ha az amerikaiaknak jó volt Portland új villamosvonalaira a Skoda,akkor talán nem olyan rossz.
re 2007.10.03. 20:49:49
sanya18 2007.10.03. 20:51:16
re 2007.10.03. 20:51:23
pgsm 2007.10.03. 21:00:40
mikka 2007.10.03. 21:03:44
a baj az hogy magyarorszag kepes lenne jo minosegu,tetszetos kulseju villamosokat epiteni...ez a baj hogy nem tesszuk..
Kando Kalman hazajaban..
nem éri meg 2007.10.03. 21:05:01
Bailey 2007.10.03. 21:07:05
Asszem a BKV vezetése a gödöllői hévet hozta fel hogy nincs kihasználva(magyarul azt is ritkítani akarják).
Ez a magyar módi:legyen dugódíj hogy az emberek a tömegközlekedést használják.És hogy ezt vonzóvá tegyék az emberek számára ritkítják az amúgy is zsúfolt járatokat,és emelik a jegyárakat.Arról nem is beszélve hogy hová lehetne letenni az autót a külvárosokban hogy onnan buszozzál tovább?
És mindig arra hivatkoznak hogy nyugaton is egyre több helyen van dugódíj.Ez igaz,csakhogy ott jó a tömegközlekedés és a külvárosok tele vannak P+R-el.
Londonban mikor bevezették a dugódíjat sürítették a buszokat és új járatok is indultak.És most olvastam hogy csökkentették a jegyárakat hogy mégtöbben buszozzanak.
DeR 2007.10.03. 21:08:20
Farkas István 2007.10.03. 21:09:02
mestska 2007.10.03. 21:13:05
Nem "guruló lépcsőház", mint a skoda gyártmány, nem szűk vacak, mint a strasbourgi Eurotram,stb. Ja igen, és a mi "Combinonknak" köze nincs szerkezetileg a régebbi Combinokhoz, tehát ezt is felesleges felemlegetni.
A kedvenecem egyébként az a hozzászólás, hogy aki kicsit is ért a dolgokhoz, az tudja, hogy az Alstom villamosok jobbak a Siemensnél. Nem, mindkettőnek megvannak a maga bajai...
mindegy, látom itt úgyis mindenki remekül ért a villamostervezéshez..
mestska 2007.10.03. 21:15:11
komolyan, röhögni fogok idejárni.
tudjátok ti mit beszéltek?
Fricy 2007.10.03. 21:15:48
1. Nálunk közlekedő csendes kötöttpályás járművek: Combino, Flirt, Talent.
2. Bécsben nincs gumikerekes metró. Van viszont Párizsban, Toulouse-ban (ezzel utaztam is), Lille-ben, stb.
3. A Combino nem lehet elővárosi vonat, mert nem felelne meg az erre vonatkozó szabványoknak, továbbra nem tud felvenni 25kV-ot az áramszedőjével.
4. Párizs, London. Csak két nagyváros, ahol teljesen megszűnt a villamosközlekedés a 60-as években. Mindkét helyen csak a külvárosokban jelent meg újra. Ezek a vonalak már nem az általunk ismert villamosvonalaknak felelnek meg, egy teljesen új koncepcióra épülnek mind jármű, mind pálya, mind utasforgalmi létesítmények tekintetében.
5. Bécsben nem épült 150 km új metró és villamos.
6. 4 milliárdból nem építesz Duna hidat.
7. Grazban közlekedő Bombardier villamosban kisebb ablakok vannak, mint a mi Combinóinkban. Volt részem a nyári 40 fokos kánikulában utazni velük. Úgy látszik ez máshol is probléma.
8. A metró mindig zajos lesz, mert a kerék-sín kapcsolat során keletkező hanghatás visszaverődik az alagút faláról. Halkabb lehet, mint pl. az M2-n alkalmazott új leerősítéseel, de a zaj marad. Ezért is gyártanak egyre több olyan metrószerelvényt, amin nincs ablak, így nem jön be a külső hang sem. Cserébe kell bele légkondi.
Hozzászóló 2007.10.03. 21:17:40
Ez tipikusan pont hogy nem magyar jelenség. A volt szocialista országokban különösen, de egész Európában (lásd Barcelona, ahol már egyáltalán nincs) az elmúlt ötven évben fokozatosan megszüntették a villamosvonalakat (Varsóban például amúgy a trolit is). Most viszont újra a villamoshálózat bővítése a trend, és ez nálunk is megtörténik: a 18-ast kivitték a Savoya Parkig (oké, az nem túl nagy fejlesztés), épül (elvileg) az 1-es Lágymányosi hídon átvezető szakasza, és a 3-assal is akarnak valamit még csinálni, úgy tudom. Csak a hannoveri villamosokat kéne sürgősen lecserélni arról a vonalról. És az sem mellékes, hogy a közlekedésfejlesztés lassan mindennapi téma lesz... tíz éve egy szót nem lehetett hallani ilyesmiről.
Fricy 2007.10.03. 21:22:00
Az 1-es villamost 12 éve nem bírták átvinni a Dunán.
Az 1-es és 3-as vonalak bővítésére beadott pályázat szégyen.
Miért kéne lecserélni a hannoverieket a 3-asról?
sanya18 2007.10.03. 21:28:01
pályaelhagyó 2007.10.03. 21:34:13
mestska 2007.10.03. 21:34:37
A hannoverieket meg nem lecserélni kellene, hanem a rendeltetésüknek megfelelően használni.
sanya18 2007.10.03. 21:37:29
eldée 2007.10.03. 21:43:15
mestska 2007.10.03. 21:54:06
gaze 2007.10.03. 21:56:33
Ennyi.
Az hogy közben az egész város beledöglik a szmogba, már nem tétel. 17 éve ugyanaz a polgármester, az ucssó választásanál volt némi versengés, de az is csak 2 jelölt között, nemhogy 3-4...
Szál, a "verseny" ugye..
Budapesten nem jó élni. Ezt hülyeség tagadni (persze, Budán, egy villában, zöldövezet, terepjáró..) De, az egész ország gyakorlatilag ebből az egy városból áll (kereseti lehetőségek, munkahelyek, szolgáltatások, stb) ezért aki nem önmaga ellensége, az sajna kénytelen felköltözni.
Meg is lehet nézni milyenné válik egy város amit nem szeretnek a lakói, puszta kényszerből vannak itt, abszolút nem érzik otthonuknak.
Mit lehet tenni.. tárja szét karjait Budapest örökös vőlegénye..
Talán, lehetne otthonosabbá tenni, élhetőbbé, zöldebbé, felvilágosultabbá, modernebbé.
Kezdésnek esetleg a Blahán nyilvánosan lefejezni a Combinó tenderért felelősöket...
commentor 2007.10.03. 21:59:16
tom-a-hawk 2007.10.03. 22:12:53
Tévedésben vagy, Debrecenben nincs légkondicionált villamos. Az "új" villamosokat a 90-es években gyártó cégek (Ganz-Hunslet, Ganz-Ansaldo) rég nem léteznek. A villamosok drága járművek, és a 4 hazai villamosos nagyváros (eddig Debrecent kivéve, ahol azóta semmit sem vettek) szívesebben vásárol használt járműveket, mint újakat. Egyszerűen így uannyi pénzből több minőségi ugrást jelentő járművet tudtak venni.
@Hozzászóló
Varsóban valóban megszüntettek villamosvonalakat, az utolsót a 70-es években. A 80-as, 90-es években újra épültek új villamosvonalak, a nagy lakótelepek felé. Tudtommal ekkor Pesten még mindig a megszüntetésnél tartottak (Thököly út), de Pestet nem ismerem annyira, szval erről inkább nem írnék.
A troli nem játszott nagy szerepet varsói létezésének második korszakában. 1 vonal volt, elővárosi jellegű, ez szűnt meg 1995-ben, mert 1 vonalért nem érte meg fenntartani a hálózatot. Szomorú, de tény.
sanya18 2007.10.03. 22:23:01
9-143 2007.10.03. 22:23:05
fulopke 2007.10.03. 22:38:51
Maximálisan egyet értek azzal, hogy bűn a nyáron egyre forróbbá váló városokba légkondicionáló nélküli járműveket rendelni, illetve azzal is, hogy a villamos vonalak újbóli létrehozását kell támogatni, és nem a buszhálózat kiterjesztését. Külföldön ez is jobban műödik, van elégséges P+R parkoló, illetve nem is nagyon engednek új lakónegyedeket építeni kötöttpályás kapcsolat nélkül. Én személy szerint támogatom az un. dugódíjat, de kizárólag akkor, ha már megteremtették ennek a feltételeit: több ezernyi P+R parkolót, és megfelelő színvonalú közlekedést. Először cselekedjen a főváros, azután a polgárok.
fx 2007.10.03. 22:49:24
MAti 2007.10.03. 22:50:53
Mintha a Ganz próbálkozott volna, csak őket is kicsukták a tenderről.
Olcsóbb lett volna, mint a Combino, de nem tudom eldönteni, mennyivel gyengébb, mert annyira nem érzem magam szakembernek...
fromdtod 2007.10.03. 22:54:43
A Combinok tényleg nem tömegekre épültek, legalábbis olyannak tűnnek. Erre a legjobb, hogy nem jól vannak a kapaszkodók elhelyezve.... Én tudok, mert 192 vagyok, de 160 centis hölgyek legfeljebb belém...
Továbbá nekem tetszik, hogy lassan nyílik ki az ajtó. Türelemre nyugalomra nevel. Hova rohansz????
Londohoz. Nem tudom mi lennne, ha bevezetnék az onpeak offpeak díjakat itt nálunk, amikor kiderülne, hogy reggel x-szer drágábbak a jegyek bérletek, mint napközben és este. A magyar hülye úgy gondolkodna: hát akkor jár mindenki, ezért szegény embereknek legyen már olcsóbb. (mint a gáz). Nevetséges.
lorro 2007.10.03. 23:05:15
suhard 2007.10.03. 23:05:23
Combinok Amszterdamban is vannak, de kb egyharmad olyan hosszúak, mint a mi sárgánk (nem tudok hozzászólni a műszaki tartalomhoz). És a szigorúan vett belvárosi vonalokon járnak.
Skoda jó dolog, de ha már lehet \"rendes\" villamost venni, akkor lépjünk ki KKEurópából! Szép volt az a korszak, romantika meg nosztalgia, de azért a \"nyugatiak\"kal nem veszik fel a versenyt (kutatásra és fejlesztésre rendelkezésre álló tőke, üzemeltetés során visszacsatolt tudás, piac igényessége, folytonosság, stb).
A berlini SBahn lehet, hogy kívülről lepukkant, de látszik rajta, hogy rendszeresen karbantartott, ápolt. Inkább ilyen jól gondozott \"retró\"s kocsikban utazzak, mint a fél éve vadiúj Bp-iben, amit úgy kezel az utazóközönség, ahogy és annyi figyelmet fordítanak a karbantartásra, tisztításra, stb, amennyit BKV elvtárs. Szerintem.
nemvagom a temat 2007.10.03. 23:08:09
fromdtod 2007.10.03. 23:25:01
andris 2007.10.03. 23:27:02
hát kíváncsi vagyok az árára. :) ha a combino darabja 1 milliárd volt (persze lopással együtt), ez mennyi lehet? főleg ha vezeték nélküli...apropó, légkondi?
rohadt demszky.
ennyi
Álmos 2007.10.03. 23:34:10
mint London? uh, ezt se hallottam meg. Mik vannak.
gaze: "Budapesten nem jó élni. Ezt hülyeség tagadni" en pedig imadok. Es ismerek meg par ilyet. Pedig combinoval jarok minden nap, es meg budan sem lakom. Velem van a baj?
mindenki: tenyleg vicces dolgokat tudtok irni. a combino nem "igazi" alacsonypadlos, elovarosi vonat, amit arra terveztek, hogy ne szallitsanak vele embereket, vagy ha megis, akkor azok fulladjanak meg. Ne menjetek kozlekedes mernoknek.
olda 2007.10.03. 23:40:44
Tágas, világos, kényelmes, csendes és természetesen a tarifa és zónarendszer integráns része.
Amsterdamban a kaller a kis kuckóban nem közlekedési szempotból van, hanem azért, hogy a fogyatékkal élők ne a segélyre várjanak, hanem dolgozhassanak és értékes tagjai lehessenek a társadalomnak. Inkább szociális intézkedés, mint jegyvizsgálat. (azért ne bliccelj, mert ordítanak, mint a sakál)
az alacsonypadlóról:
a pálya sűllyesztése nem reális, a körút alatt például komoly vezetékek jönnekmennek, víz, csatorna, mibánat, nem triviális oda áskálódni. Amúgy is sokkal többe kerülne a pályát süppeszteni, mint egy-egy megállót megemelni a kerekesszéket használók miatt.
Barcelonában például az összes buszmegállót megemelték és a buszok térdelnek. (nemtom mi a szakkifejezés)
Ja, és ott nincs légkondi nélküli járgány, se busz se metro se villamos. (igen, tudom, más az éghajlat)
Egyébként szerintem is hülyeség légkondi nélküli járműveket venni ilyen zsúfolt városba.
DeVill 2007.10.04. 00:05:18
Viszont ha már itt tartunk, had meséljek valamit... Nemrég jártam Hong Kong-ban, és valami nagyon feltûnt: AZ ÖSSZES ÁLLOMÁS ÉS KOCSI CSILLOGÓAN TISZTA!!! Nem egyszerüen tiszta... nem... egy porszem sincs a padlón! Egy olyan viszonylaton, ahol akkora a forgalom, hogy a mi metronknál legalább 2szer hosszabb szerelvényekre váró emberek sorban álnak, és soha nem fér fel az összes ember... igaz 60 másodperc a követés... és ott meg tudják oldani... tiszta, és kellemes... még csak tömeg érzetem se volt! Példát kéne venni...
Jah... és annyira vigyáznak a villamosaikra, hogy 100 éve ugyan azok járnak... igaz tökéletesen tehermentesíti ôket a metró... az emberek pedig a villamos elején a tárolón hagyják a táskájukat, hogy kényelmesen le tudjanak ülni... mert ezt is megtehetik... ott marad...
Hátezmármi (törölt) 2007.10.04. 00:12:02
Rechtsanwalt 2007.10.04. 00:13:11
***
"de ha már lehet \"rendes\" villamost venni, akkor lépjünk ki KKEurópából! Szép volt az a korszak, romantika meg nosztalgia, de azért a \"nyugatiak\"kal nem veszik fel a versenyt"...
***
Ezen jót nevettem. Tudod például, hogy az első, tolócsuklós alacsonypadlós autóbuszt ki tervezte, ki tudta megcsinálni? És hogy hol futottak legelőször? Elárulom. Keletről, az IKARUS szalagjairól futott le, és igencsak nyugaton futkározott...Budapesten még csak nem is hallottak róla. Nem is járt. Miután pedig az Ikarust sikerült a szándékosan tönkretenni ( a legrosszabb befektetőnek eladni) jöhettek a Volvók. Érdemes lenne egyébként ezeket a volvókat összehasonlítani az Ikarus 417esekkel. Ja hogy nem tudod, miről beszélek? Talán nem véletlen...
Egyebekben sok "nyugati" patináns cégnél magyar szürkeállomány dolgozik. Elhanyagolható cégeknél, mint pld. a BMW.
Hogy nincs pénz itt R&D-re? Persze, mert valahová elfolyik, nem oda ahová kell. Nézd a médiát, s rájössz mire gondolok.
***
Klíma a kombínókba? Minek arra a 4-5 hétre
***
Na aztán ez is egy marha jó hozzászólás...Akkor miért klímával gyártják szériában? Gondolom válaszod erre az, mert ahová tervezték, ott kevesebbszer nyílik az ajtó, van értelme a klímának. Ez is egy olyan "majd megmagyarázzuk amit elkú_tunk" érvelés. Szállj fel a 2007-es sorszámmal ellátott Combinóra, s meglátod, hogy a sok ajtónyitogatás ellenére van értelme...
Összegezve: Akkor tudnánk összehasonlítani a különböző villamosokat, amik a tenderen részt vettek, ha lenne mihez viszonyítanunk. A "városvezetés" a combinokkal akart kampányolni, a főkolbászmester gondolom egy Combinó előtti képen szerepelt volna, ha nem bukott volna egy hatalmasat az egész Combino projekt. A szánalmas, hogy ezt a szerencsétlent ennek ellenére valakik újraválasztották.
Mindegy. Hosszú távon fognak úgyis vizsgázni ezek a villamosok. Lesz egy igazán hideg tél, no meg aztán ki tudja, mennyire tartós a valóban körúti igénybevételnek kitett sok kiszolgáló egység. Azt mondjuk nem tudom, hogy hány év ezekre a hernyókra a garancia. Mert ha lejár...Major....uck.
IIsten 2007.10.04. 01:05:34
V 2007.10.04. 01:18:56
budapester 2007.10.04. 02:15:27
hát, nem tudom ki hol járt és hol nem, de a tisztánlátás végett:
- varsóban van villamos, nem is kevés. Barcelonában is van, de még Párizsban és Londonban is.
A külföldi jiper-szuper villamosokról (persze vannak tényleg nagyon jók is, de nem kell mindegyiktől dobni egy hátast..) fentebb írtatok a strasbourgiakról. háát. szép meg minden, csak van egy kis baja. ami technikailag nem gond, csak éppen a használati értékét rontja. Az ajtók egyszárnyúak (az első szérián), magyarul egy irányba nyílik egy normál méretű ajtó. emiatt a nyitás alatt át lehet futni egy rövidebb újság cikket. ezenkívűl az se egy tánctér. a lille-i metró. aki látta már az nem zeng róla ódákat. az egész nagyon apró, két kocsiból áll (szvsz a 2-es villamos több utast tud szállítani) és egyáltalán nem hangtalan...(mellesleg utána lehet nézni, h melyik cég volt az egyik konstruktőr. a lustábbak kedvéért megsúgom, h a siemens) Na mindegy, nem részletezem a többit, csak nem jó az a hozzáállás, hogy a hazait alapból szidjuk és a külföldit alapból dícsérjük. persze van rengeteg pozitív példa (barcelonai villamos, müncheni, frankfurti s-bahnok, stb). de a hazai se annyira rossz. a légkondi hiánya tényleg nagyon ciki (azt pedig nem lehet a siemensre kenni..)de a többi... nem annyira rossz, mint amennyire azt sokan szeretnék látni. nagyon halk, nagyon nagyok az ablakai, stb. miért nem lehet néha-néha ezeket is megemlíteni?! vagy mindenkinek hiányzik a régi ganzok csöröpölése? ha máshol lennének ilyen villamosok, akkor még turisztikai színfoltot is csinálnának belőle, annyira dícsérnék.. számtalan városban lehet villamos/metró makettet kapni (amit persze sok helyen reklámoznak), pl a nagyon ronda zöld frankfurti villamosok kicsinyitett másait is árulják. meg az angolok is mekkora bizniszt csinálnak a saját tömegközlekedésülből. (mert ugye emeletes busz nem csak ott van?!) apropó angolok, hányan szidják a saját metrójukat? az új kocsik londonban annyira elb.szottak amennyire csak lehetnek. már a formájuk is. és? mégse ezen rinyálnak. bocs, h ezt ennyi ideig részletezem, csak már egy kicsit bosszantónak érzem, h mást se lehet olvasni az ilyen oldalakon, mint azt h mennyire rosszak a combinók (->a mi döntésünk) és h a többi országban minden milyen szupi. az alstom villamosai a hatalmas technikai újításaikkal lépten-nyomon lerobbannak a francia városokban. kb szerelőgárdát is utaztatnak rajtuk. persze, nyilván javul a helyzet, de a budapesti leállások semmik ahhoz képest, amik azokkal az überalles astomokkal történtek. (pl kisiklás). a tömegközlekedési koncepció meg tényleg semmilyen pesten. konkrétan nem történik semmi; ha van valami változás, akkor azt is csak fikázzák.. az új trolik helyett nem hiányoznak mellesleg ezeknek az embereknek a régi ZIU-k? el lehet ezen gondolkodni..
re 2007.10.04. 05:41:37
szuper 2007.10.04. 08:27:48
angel25 2007.10.04. 08:53:19
Nekem az a véleményem,amit már vki előttem is leírt,hogy először is a mentalitásunkon kellene változtatni...mert nekünk magyaroknak mindig minden rossz....semminek sem tudunk örülni...persze tényleg sok dolog hibádzik..de lehetne egy kicsit a pozitívabb dolgokat is nézni..igen, lehetne más a combinok helyett..de még mindig jobbak mint a régiek..
légkondi?ja igen, lehetne,meg az is lehetne,ha az a sok hülye ember kinyitná egyáltalán az ablakokat..de nem!!!mindig észreveszem villamoson is meg buszon is,h dög melegben és büdösben sem nyitja ki senki az ablakokat...pafff.
a combino is lehetne egy kicsit kényelmesebb, ha nem állna meg minden hülye ember az ajtóban...csak azért mert azt hiszi,h nem fog tudni leszállni...beljebb meg ott a csomó hely...
amúgy meg tényleg sokkal több hozzáértő szakember kellene a közlekedésbe...mert ez így tényleg nem jóóóóó!
De lehetne rosszabb is...változtassunk már kicsit ezen az magyar mentalitáson...
Saca 2007.10.04. 09:01:57
felucca 2007.10.04. 09:04:11
kjr 2007.10.04. 09:06:08
Combino és a helykihasználás: megdöbbenve tapasztaltam, hogy a Combino nem Jacobs-forgóvázas, mint mondjuk körúti elődje, a Ganz volt (ahol forgóváz a csukló alatt van). A Combino tulajdonképpen 6 db kéttengelyes villamos összekötve. Gondolom eredetileg azért alakították ki így, mert akkor lehet belőle akár kétmodulosat is készíteni, aminél felesleges lenne forgóváz a csukló alá, illetve n db modul esetén nem kell n+1 forgóvázat beletenni. A mi hatrészesünknél viszont nagyon jól jött volna, ha nem a hasznos utastérből ment volna el a hely a kerekek számára.
hurrá torpedó 2007.10.04. 09:19:48
alacsonypadló, magaspadló, szerintem kurváramindegy.
szerencsétlen tolókocsis hogyan megy át a peronra? a lépcsős aluljárón keresztül?
ha már itt vagyunk, és ez megoldva akkor nyugodtan lehetne a peron akár 30-40-50 centivel magasabb is.
szerintem az akadály mentesítés nemcsak a peron-jármű közé kellene érteni, mert a peronra is el kéne valahogy jutniuk
Bailey 2007.10.04. 09:21:31
Pont ugyanezt mondták annó a Volvókra is,aztán azóta mégis beszerelték a klímát,és nem panaszkodik senki hogy túl hideg van.
smartie 2007.10.04. 09:23:21
Bailey 2007.10.04. 09:30:13
Azért a londoni metró szellőzése a legrosszabb.Ablaka nincs csak a kocsi két végén az ajtón lévő ablakok vannak lehúzva.Ott még akkor is lehet izzadni ha kint hűvösebb van.
Perix 2007.10.04. 09:36:49
És még 1: nem én vettem a Combinót! Sajnos olyan töketlen és korrupt hivatalnokok, mérnökök és főleg politikusok, akik még csak véletlenül sem ismerik a pesti tömeg!közlekedést!
Elég volt a 17 évből!
/x
Bailey 2007.10.04. 09:47:16
vakmacska 2007.10.04. 09:52:53
Máltán mászkáltam a 70-80 éves Bedfordokkal, még mindig gyorsulnak, muris volt rajtuk menni, ja és ragyogóan tiszták. Végállomáson sofőrbácsi kannából tölti az olajat bele.
A többi tökmindegy, odavaló legyen ahol használják, menjen és ki lehessen fizetni.
Norbi 2007.10.04. 09:58:18
Néhány gyakran elhangzott felvetésre, problémára reagálnék.
Helyprobléma: volt alkalmam az elmúlt néhány hónapban Düsseldorf, Rotterdam és San Francisco tömegközlekedését használni. Minden villamosnak kizárólag jobb oldalon voltak az ajtajai és persze minden megálló a jobb oldalon van. Jelentős helyek szabadulnak fel az ajtók helyén!
Nálunk miért nem lehet minden megállót így építeni?
Buszsávok: San Francisco-ban a buszok és trolik simán a villamos síneken közlekednek, nem zavarják az autóforgalmat és szépen kivárják egymást amíg az utasok le és felszállnak. A villamosok a trolik felsővezetékének egyik felét használják a közös szakaszokon.
Kényelem: Szintén San Francisco, minden járművön ( villamos, busz, troli ) bárhol lehet jelezni a leszállási szándékot. Körbe fut egy gusztusos zsinór az ablakok mentén, meghúzza az ember és kész. Apróság, de javítja az utazási komfortot.
És ami mindenhol egyforma: a buszokra, trolikra csak az első ajtónál lehet felszállni és csak a hátsó ajtó(ko)n lehet leszállni. Jegyet, bérletet sofőrnek mutatni, ha nincs ott lehet jegyet váltani. És csúcsforgalomban is működik!
Kerekes szék, bicikli: San Francisco-ban a buszok, trolik, elején két bicikli részére van tároló. Biciklis odamegy lehajtja, rárakja a bringát és felszáll. Kerekes székes első ajtó mellett kívül gombot megnyomja, padló egy része leereszkedik, szépen rágurul és már megy is fel. És a sofőr és utasok türelmesen kívárják.
Ülőhelyek: szintén San Francisco, a járművek első felének ülései kizárólag időseknek, korlátozott mozgásképességű utasoknak, terhes anyáknak van fenntartva. Természetesen bárki leülhet, de ha az előbb felsoroltak közül érkezik valaki, át kell adnia a helyet. És ez törvénybe van foglalva!
Azt hiszem a fentieket nézve van hová fejlődnünk! Sajnos!
Szitya 2007.10.04. 10:14:04
zsírospingvinmájfolt 2007.10.04. 10:47:57
komment 2007.10.04. 10:51:39
mirrmurr 2007.10.04. 11:03:58
Bla 2007.10.04. 11:10:03
Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2007.10.04. 11:22:22
pulcsi 2007.10.04. 11:29:44
Yorgos 2007.10.04. 11:53:36
Nem tudom, Széchenyiék hogy csinálták anno az összegründolt Lánchíd Rt-vel...
Azt sem tudom, hogy éhenkórász diákok hogy tudták a 19. században bejárni fél Európát.
Ja, hogy MINDEN sokkal olcsóbb volt? Hogy azóta többezer százalékos infláció volt világszerte?
Miért kerül most minden ilyen őrülten sokba? Hogy fenn tudjuk tartani ezt az idióta fogyasztói társadalmat, hogy mindenki a szükségleteit többszörösen meghaladóan tudjon élni, különös tekintettel a menedzserekre és tulajdonosokra, nem beszélve a korrupt "döntéshozókról".
Plazmatévét mindenkinek, éljen a Nyugat.
Igen, így négymilliárdból kb. tíz centi aszfaltcsíkot lehet építeni.
buta-pesti 2007.10.04. 11:58:23
buta-pesti 2007.10.04. 12:16:11
Zollerlich 2007.10.04. 12:54:00
Van itt vki egyáltalán, aki szereti a Combinot? Vagy azok nem olvasnak (fórumot), max csak a szavazni mennek el (Demszkyre)...?
Meg azt meg tudná mondani vki, hogy miért kellett mindenáron SZÉLESÍTENI a villamosmegállókat? Persze, tudom, a tömegközlekedők, de azért néha lehetne gondolni azokra a rohadt autósokra is! Csak egy kicsit... Lehet, hogy én vagyok gyáva, de egyik-másik körúti megállónál nem merek busz/teherautó mellett autózni, mert folyton átlógnak, annyira le lett szűkítve a 2 sáv...
the real 2007.10.04. 13:16:38
daito 2007.10.04. 13:20:20
Azért azt érdemes megnézni, hogy nálunk 1 éve van ez a villamosvonal, persze légkondi nélkül, de a felújított megállók már úgy néznek ki, mintha Moszkva külvárosában lennének. Arról biza nem Demszky és a Siemens vezérkar tehet, hogy ebben a városban (is) olyan állatfajok élnek, akiknek pl nehezére esik az egyre drágább pénzért megvett cigit és rágót legalább a kukába beejteni. Vagy nem összefirkálni a villamost, buszt, lefújni minden házfalat.
Tiszta sor, hogy gyanús volt a tender, biztos sokan loptak is, nincs légkondi és a Ganz is szebbet gyártott volna; de ez nem indok arra, hogy valami igénytelen módon lelakjunk mindent. Ez nem kizárólag a karbantartás és a takarítás hiánya. Ilyen bunkó népség vagyunk.
Mielőtt mindenki új villamosvonalat álmodik, meg szebb levegőt, meg kell nézni, hogy ebben a városban lakik és él 2 millió ember (vagy 1,7 millió), de mekkora helyen? A szűken vett belváros, városmag akkora, mint egy vidéki város, mégis napközben milliónyi ember fordul meg ott.
Ez az ország köztudottan fővárosfüggő, szó szerint fejnehéz. Ez egy dolog, és nem is érdemes itt abba belemenni, hogy ez mennyire és kinek jó. Azonban még itt is aránytalanul oszlik meg a terhelés. Mert az természetes, hogy xy cég Budapestre hozza az egész világot kiszolgáló support centrumát és hejehuja, de ezt a 1-2000 munkahelyet teremtő irodaházat nem a XVII. kerület óriási, kényelmes, pesti viszonylatban tiszta területére építik, hanem durrbele a Váci útra, vagy a XI. kerületbe, vagy mondjuk valahová az V.-be.
A 4-6-os villamosnak szemmel láthatóan olyan embertömeget kell cipelni, ami már nem villamos szintű. Másrészt a város méretéhez képest hosszú a vonal, ennek ellenére gyakori, hogy két megálló 1-200 méterre van egymástól.
Kicseréled a 2-es villamos vonalát tiszta, új Alstomokra? És? Attól még nem fognak sokkal többen utazni rajta.
Az, hogy valaki utazik-e tömegközlekedéssel, csak részben pénzfüggő. Ha 3 megállót megy naponta, nem fog kocsiba pattani, ha a külvárosból, és van autója, benzinre pénze, akkor igen.
Nemcsak azért, mert nincsenek rendes parkolók a metrók végállomásain, hanem mert nem akarnak lassú, zsúfolt, mocskos marhavagonokban utazni órákat, 5 átszállással.
Ebből a mocskot az utasközönség saját szórakoztatására prezentálja, és olyat még nem nagyon láttam, hogy valamelyik kis bunkót farbarúgták volna, mert elköpte a rágóját a peronon, az utasok egy része pedig nyugodtan eszik-iszik a járművön. Sőt.
A zsúfoltság az már közös projekt az utasok, a BKV és a városvezetés között.
Lehet visítani; de amíg a szűken vett magba tolják be az embereket, mert ott vannak az irodaházak, iskolák, egyetemek, plázák, utakat szélesíteni nem lehet, mert sok a műemlék, meg különben is, egy új irodaház / pláza munkahelyet, új adót teremt, míg a helyén lévő út, pálya csak kiadás; addig ez lesz.
Ennek a városnak nem a Combino a rákfenéje. Demszkyre már lehet mutogatni, mégis ott van fent és kicsit túl régóta; de azért ebben a sz*répítésben rajta kívül még résztvesz néhány emberke és cég.
Ide aztán hozhatunk madridi, linzi, londoni példát; csak tök felesleges. Más anyagi lehetőségekkel rendelkező városok és országok; és hát az emberek hétköznapi kultúrája, tisztasághoz, rendhez való hozzáállása is más.
Amikor majd az utasok 80-90%-a rendesen vesz jegyet, bérletet; nem köpköd, eszik, iszik a vonalakon, a kisfiúk és kislányok nem költik az alulfizetett szülők pénzét savas filcre és festékszóró spray-re; akkor szipoghatunk, hogy Stuttgartban mennyivel jobb.
Addig megoldhatnánk ezeket mi itthon is.
(És ha már előjön az, hogy az adónkból, az én és Te adódból fizetjük ezt és ezeket; tegyük hozzá, hogy ebben benne van a kiskunmajsai vállalkozó adója, a paksi reaktoroperátoré, a kőszegi tanáré; esetleg életük 95%-ban villamost csak tévében és újságban látnak. Szóval...)
Grateful Dezső 2007.10.04. 13:24:28
Zollerlich:
"miért kellett mindenáron SZÉLESÍTENI a villamosmegállókat?"
Talán azért, mert alig lehetett elférni a kis helyen összepasszírozott tömegben. Ez ráadásul balesetveszélyes is volt.
"néha lehetne gondolni azokra a rohadt autósokra is! egyik-másik körúti megállónál nem merek busz/teherautó mellett autózni, mert folyton átlógnak, annyira le lett szűkítve a 2 sáv..."
Ezeken a helyeken nem kell mellette autózni. Lehet mögötte is. Ilyen egyszerű. Sajnos kénytelen vagy elfogadni, hogy nem te vagy egyedül a világon.
buta-pesti:
"Szűk, kevés a hely és csak az álnyomorékok (kerekesszékbe átülő koldusok) használják ki. Valódi rászorult már csak azért sem megy a Combino-val"
Nem, a kerekesszékesek soha nem járnak Combinóval, ők repülni szoktak a város felett.
Grateful Dezső 2007.10.04. 13:27:29
NemesZ 2007.10.04. 13:29:03
Megjegyzem Montpellier-ben sok probléma volt a frissen átadott villamosokkal.
Miután közismert a Siemens számos kudarca pl. Svájcban. Mint megtapasztalhattuk Magyarországra sem tudtak jobb minőséget szállítani.
Nagyon alaposan ki kellene vizsgálni az egész combino ügyet valóban független szakértőkkel. Jelenleg erősen korrupciógyanús az egész történet (tudva, hogy a Siemensnél ez gyakorlat). Az hogy nem zajlik komoly vizsgálat nyílván az MSZP-SZDSZ + Demszky összesküvésének következménye.
Úgy tűnik megint drágán vettek rosszat közpénzekből
Álmos 2007.10.04. 14:48:02
Illetve az ugye mindenkinek megvan, hogy egy combiban tobb hely van, mint ket csatolt ICS-ben.
feith dóra 2007.10.06. 13:52:39
Falcon 2007.10.10. 19:53:47
Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2007.10.11. 13:32:25
Falcon: A svájci Combino más felépítésű -ún. multicsuklós- villamos. Abban fixen vannak a kerekek, míg a mienkben el tudnak fordulni egy közös kereten. Ennek a megoldásnak kicsit nagyobb helyigénye van, ezért nem hagyhatóak el a párkányok. Annak az elrendezésnek is van hátránya, pl. sokkal kisebb modulokból állhat a villamos, ami szintén a hely rovására megy.
A budapestit eredetileg a bázelihez hasonló felépítésben tervezték, és kb. ugyanannyi ülő- és állóhely lett volna benne.
Itt látható mindkét kivitel jellegrajza:
villamosok.hu/nza/combino/
Kontra 2007.10.18. 18:09:46
gondolom ezt egy kisfiu irta akkora baromság müszaki szemmel. De még jozan paraszti ésszel is az.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.18. 19:37:22
Elmondod, nagyfiú, micsodás gondolatok jártak koponyád berkeiben, amikor monitorra vetetted fenti kritikádat? Talán motor volna a Tátra-pótkocsiban avagy a TW-középrészben?
Tátott szájjal várom:
ti
levisboy · http://www.hill123.extra.hu 2007.10.30. 19:15:35
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.11.01. 14:40:23
Könyörgöm, melyik Ganzot? Nincs pillanatnyilag olyan "Ganz", amely villamost tudna gyártani.
Meg mi az, hogy kérik meg? Tendert írnak ki, amin "bárki" indulhat, aki teljesíti a feltételeket. (Tudom, hogy ez nem ilyen egyszerű, senkinek nem kell beírni, de most ehhez a gondolatmenethez ez a jó leegyszerűsítés.)
És akkor most nem is megyek bele abba, hogy miért kellene eröltetni, hogy magyar gyártó legyen? (Én is örülnék neki persze.)
A világgazdaságban elég sokmindent lehet gyártani, szinte mindegy az ország boldogulása szempontjából, hogy gumiabroncsot, ATM-et, vérnyomásmérőt, autót vagy villamost gyártunk sikeresen, csak legyenek ilyen termékek. Mindent úgysem fogunk gyártani. Az utasnak az a fontos, hogy jó villamoson utazzon.
Ha a hazai ipar véletlenül tud jó villamost csinálni, úgyis van annyi előnye a tenderen, hogy legyen esélye nyerni. Ha nem tud jó villamost, akkor kibabrálunk a vevővel, utassal, ha előírjuk, hogy azt kell venni. Pillanatnyilag semmilyet nem tud gyártani a hazai ipar.
Az utolsó, járműgyártásban részt vevő, nevében Ganzot hordó cég éppen kezdett újra lábrakapni, egyre nagyobb mértékben vett részt ebben az iparágban rekonstrukciókkal, új járművek alvállalkozójaként. Talán egyszer újra lehetett volna akár saját terméke is. Aztán a tulajdonosa (derék magyar, sőt székely ember) tönkretette, szerintem félig szándékosan.
ti
Szergej Alekszejevics Budenszkij 2008.03.26. 13:00:55
A KCSV-k olyanok, mint a tobbi villamos, a gyerekbetegségeket ugyanúgy állnia kell a vevőnek/gyártónak, amit csak nagyobb cégek/cégcsoportok bírnak.
Mellesleg az Alstomnál érdemes megemlíteni, hogy az alsósínes megoldás mekkora bukás is a franciknál...
Én nem vagyok az alacsonypadló híve, a peronokat ésszerűbb emelni, mert az alacsonypadló erőltetése vezet mindig ahhoz, hogy a végén egy inkább műszaki csoda gördül elénk, mint egy utasbarát. Akárki akármit mond, a magaspadlósak kényelmesebbek utazási szempontból és a balesetveszélyt is nagyban csökkenti, hogy menet közben nem kell lépcsőzni (mint a félig alacsonypadlósoknál). Én a cseheknél beváló magaspadlós szóló+alacsonypadlós pótkocsi kialakítás híve vagyok. Így energiát is meg lehet takarítani akkor, ha nincs annyi utas....
Műszakilag egyszerűbb kialakítás, nem olyan drága, van jozzá alacsonypadló és az egyszerűbb szerkezet miatt megvásárolható áron lenne benne csúcstechnika és utaskényelmi szolgáltatás.
Szerintem ez kellene, nem alacsonypadlós egybenyitott csodák, amik a bonyolult szerkezetüket a még jobban bonyolított táppal meg vannak fűszerezve. 600 V DC!!!!!!