Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2008.12.17. 11:00 erminavet

MÁV rombolta, MÁV építteti

Védett épületet kezdett bontani a vasút Kelenföldön, most helyre is állítja.

Úgyhogy ez egy pozitív történet. De azért azt ne felejtsük, hogy kidobtak egy csomó pénzt a bontásra, majd most bizonyára több pénzből kell rendbe hozni az épületet, mintha nem kezdték volna el bontani. A MÁV-os felelősök megnevezéséről eddig nincs hírünk.

Alább a Nosztalgiavasút 2010 Építészeti Értékek Védelme Alapítvány közleménye olvasható:

A MÁV múlt pénteken bontási engedély nélkül, részlegesen lerombolta a hatóság által védettnek nyilvánított, a Kelenföldi Pályaudvar mellett található Pécsi Vasúti Indóházat. A Nosztalgiavasút 2010 Építészeti Értékek Védelme Alapítvány üdvözli a MÁV vezetésének tegnapi döntését, mely szerint — elismerve a jogszerűtlenséget — a megrongált Indóház újjáépítésére, helyreállítására pénzügyi forrást biztosít. Az Alapítvány vezetésének célja, hogy a megújuló Indóház méltó része legyen a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa Programnak.

Mint ismeretes, 2008. december 12-én a MÁV állami vállalat, állami telken, törvénytelenül, azaz bontási engedély nélkül, közpénzből, részlegesen lerombolta a hatóság által védettnek nyilvánított, a Kelenföldi Pályaudvar épülete mellett található Pécsi Vasúti Indóházat.

Ma a MÁV Zrt. vezérigazgatója — elismerve a cég eljárásának jogszerűtlenségét — ígéretet tett arra, hogy a MÁV jelentős pénzügyi forrást biztosít a megrongált Kelenföldi indóház újjáépítésére-helyreállítására.

Elismerésünket és köszönetünket fejezzük ki a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal elnökének is, hogy mindent elkövetett a jogszerűtlenség helyreállítására.

Alapítványunk többek között azzal a céllal jött létre, hogy a 126 éve, az első Pécsre induló szerelvény indítására épített Kelenföldi Indóháznak új, mai funkciót találjon. Alapítványunk újult erővel folytatja munkáját: amint a helyreállítási munkálatok megkezdődnek, kiírjuk a már korábban tervezett pályázatunkat. Ennek célja, hogy a fiatal építészek javaslatokat, ötleteket adjanak az Indóház végleges arculatának és új funkciójának megtalálásához. Meggyőződésünk szerint a műemlék a Pécs 2010 EKF Program „kulturális nagykövetsége" lehet a fővárosban, amely elsősorban a Pécsre látogató vendégek számára teljes körű információkkal szolgál a programsorozatról.

A Nosztalgiavasút 2010 Alapítvány egyúttal felhívással fordul a pécsi cégek, vállalkozások felé, hogy adományaikkal segítsék a helyreállítást, és az épület végleges arculatának kialakítását.

Reméljük, hogy — az Alapítványunk által készíttetett részletes műemléki és építészeti állapotfelmérés alapján — hamarosan elkezdődik az épület helyreállítása, és az összefogás eredményeként különleges építészeti és kulturális érték fogadhatja majd a hazánkba látogató turistákat és az EKF program vendégeit.

37 komment

Címkék: r vasút építészet városi közlekedés peage


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr87827773

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cbc 2008.12.17. 12:04:19

Tipikus vaskalapos, múltba révedős, bor mellett sírdogálós gondolkodás.

Az egész kelenföldi pályaudvart úgy ahogy van a föld színéről el kellene törölni, az omladozó, hugyos, hajléktalanos épülettekl együtt, hasonlóan a Móriczon a kör alakú épülethez, és felépíteni valami rendeset.

Helyette inkább óvjuk a sittet. Tessék mondani, hány tagja van ennek a csodás alapítványnak, ugye 1....

Kőváry Orsolya · www.irodatunder.hu 2008.12.17. 12:05:08

Adófizetők pénzéből jogtalanul lebontották, most az adófizetők pénzéből újraépítik. Szép. :/

cbc 2008.12.17. 12:06:20

..a hazánkba Pécsre érkező vendégek közelébe nem kerülnek majd (szerencsére) ennek a romnak, és kulturális nagykövetségi funkcióra sem lesz alkalmas a bozótos és a sínek között.

emberek, NEM MINDEN MŰEMLÉK, ami régi.

cbc 2008.12.17. 12:08:01

..adott ez alapítvány amúgy már egyetlen fillért is az egész fejlesztésre? vagy csak 0 ft-ba kerülő pályázatokat írunk ki, és verjük a tamtamot a sajtóban?

ajánlom még, hogy minden 60 éves WC-t is őrizzünk meg, tisztítatlan állapotban.

vasziljevics 2008.12.17. 12:18:19

most komolyan. ezek azt az épületet beszámítanák a Pécs2010EKF kódjelű, eleve reménytelen marhaságba? mégis mit akarnak papolni kultúráról, meg imázsról Magyarország egyik (ha nem a) legszakadtabb vasútállomásán? cbc-nek igaza van, a Kelenföldi pu. úgy ahogy van, megérett a dózerolásra. a helyére meg tessék valami olyat csinálni (úgyse fognak, mert belátható időn belül nem lesz rá pénz), ami funkcionálisan és külcsínre is megfelel a kor elvárásainak.

süssmájer 2008.12.17. 12:40:51

itt látszik, mit hívnak fent "részleges bontás"-nak. hát nem tudom.

www.vasutallomasok.hu/kr.php?a=11

Kopi3.14 2008.12.17. 12:42:54

vasziljevics: majd ha a 4-es metró elkészült, és midnent rendbevágtak, jöhet a máv, és szétverheti a környéket megint felújítás címén. Persze okosan, kapcsolatot a metróval, távolsági buszokkal véletlenül sem fog normálisan kiépíteni, mert minek. (Lásd békéscsabai állomásrekonstrukció, ami mellett ott az aluljáróval megtámogatott buszpályaudvar.

1116001 2008.12.17. 13:15:30

Ha műemlék, akkor miért csak év végiig szólt a védettsége? Ez csak nekem furcsa?

felucca 2008.12.17. 13:23:36

Nagyon helyes, a bontást tovább kell folytatni teljes lendülettel és egy füst alatt le kell bontani a vasútállomás épüetét is. A tisztelt pécsi vendégeknek az fogja a legjobbat tenni, ha risszrossz épületek helyett végre egy kulturált állomást találnak. A XXI. sz elején egy kulturált állomás egyenlő 30 db jegyautomatával, meg egy 5 m2-es helyiséggel, amiben a takarítógépet tárolják. Az összes többi vasútállomási funkció egy nyáklapon elintézhető. Akkor most mi a f...t akarunk még?
Ja, és a jelenlegi 30 vágányból elég 6 db-ot megtartani, azon a mainál jobb színvonalon lebonyolítható a teljes vasúti forgalom.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2008.12.17. 13:24:32

Betonkockát nekik, nem műemléket...

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2008.12.17. 13:45:31

Hihetetlen, hogy a kommentelők közül senkit nem érdekel ennek az épületnek a megmentése. Nyilván nem lepusztultan, hanem felújítva, és a megfelelő modern kiegészítésekkel ez simán találhat funkciót. De ebben az országban (nem csak ebben..) divat, hogy felejtsük el a múltat, dózeroljuk el, mintha nem is lett volna :(

Egy ilyen alapítvány tiszteletet érdemelne, hogy van valaki, aki foglalkozik ilyenekkel. Pénzük nem hiszem, hogy van, honnan lenne. De értékéhez képest nem túl sok többletköltség a MÁV-nak, hogy az új pályaudvarba beillessze ezt a régi állomást emlékként.

nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2008.12.17. 13:55:26

"Hihetetlen, hogy a kommentelők közül senkit nem érdekel ennek az épületnek a megmentése"

Dehogynem. Akkor, ha látnánk azt, hogy valamiféle felújítás történne, nem pedig "állagmegóvás".
Az összes ilyen alapítványt odakötözném, oszt védjék csak! Persze amíg rájuk nem dől az egész kóceráj. Igazuk is van. Nem baj, hogy egy nagyobb szellő összedönti, de védjék csak, hiszen műemlék...Szánalmas.

vasziljevics 2008.12.17. 14:08:57

airdace:

szerintem én simán meghalok anélkül, hogy a kelenföldi pu. az én életemben valaha is előnyére megváltozzon. pedig elég fiatal vagyok még. már évek, ha nem évtizedek óta neki kellet volna állni. amilyen állapotban most van, már megérett a pusztulásra.

más: "De ebben az országban (nem csak ebben..) divat, hogy felejtsük el a múltat, dózeroljuk el, mintha nem is lett volna :("
attól, hogy egy pályaudvar átépítődik, még marad elég sok, ami őrzi a múltat. a keleti, vagy a nyugati valóban érték önmagában is, amit meg kell őrizni. a kelenföldi viszont, azon kívül, hogy az összedőlés szélén áll, még csak nem is annyira jellegezetes. százszámra akadnak hasonló, monarchista stílusú állomásépületek az országban, marad elég. németo.-ban bezárták a tempelhof repteret. pedig műemléknek az sem volt utolsó. csak már képtelen volt ellátni a funkcióját. nem lehet folyton a tradíciókra hivatkozva gátat vetni az értelmes, javító szándékú fejlesztéseknek. semmi sem tart örökké...

Bélabá01 2008.12.17. 14:32:43

Ezt is biztos a MÁV Cargo pénzéből csinálják. Akarnak részesedést az épületből a MÁV-dolgozók? Mert az biztos jár nekik.

pityu84 · http://pityu84.extra.hu/ 2008.12.17. 14:56:03

Kelenföldi pu-t már régóta ígérgetik és avval az ürüggyel válaszolnak, hogy majd a metró után... Röhej.
Szép kis nyugati kapu: rettegett aluljáró, omladozó épület, szörnyű emberek. Amúgy minden szép lenne, én szeretem a régit. Felújítva sokkal jobban tetszene, mint vmi "modern" csili-vili épület.

A cikkben lévő régi Pécsi Indóház merre (volt) található a pályaudvarhoz képest? A választ előre is köszönöm.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2008.12.17. 15:38:46

Itt nem vet senki gátat a fejlesztéseknek, csak egy kis figyelem kell, hogy amikor felépítik az új komplexumot, hagyjanak meg egy-két régi elemet felújítva. Nem nagy kérés, csak kicsit bele kell gondolni, nem eszementen fejleszteni.

A Tempelhofot sem fogják lebontani, csak bezárják. Aztán majd találnak valami új funkciót neki, ahogy ez sok esetben megtörtént, Magyarországon is (Millenáris Park, Gizella-malom, Vizafogó vasútállomás, stb.).

szmoker (Homo Trollicus) 2008.12.17. 15:39:43

Megnéztem a képeket.
A megmaradt részekből ítélve ez egy omladozó, életveszélyes rom, amit körbenőtt az erdő, a dzsindzsától nem is látni.

Szuper ötlet újraépíteni. Szükség van rá, egyértelmű. Mi lenne velünk omladozó romok nélkül?!

Kis madzsar busongó (kesergő) 2008.

Teljes mértékben egyetértek az első kommentelővel.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2008.12.17. 15:41:25

Aki nem ismerné ez utóbbit:
www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=bviz

Jelenleg irodaház, ha jól tudom.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2008.12.17. 15:45:01

Bazz, miután lebontották, nyilván rom. Előtte nem volt az. A dzsindzsát ki lehet irtani, és nyilván ki is fogják, mikor megépítik a pályaudvart-plázát-parkolót-miegyebet.

1116001: Azért csak egy évig él a védettség, mert először csak ideiglenes védettséget kérhet a KÖH, a részletes vizsgálat és miniszteri döntés után lehet "rendes" műemlék.

Gazz 2008.12.17. 16:56:03

airdace, nem helyénvaló a nyilván szó alkalmazása.
Ez a rom rom volt már tíz évvel ezelőtt is, amikor a szomszédban tanítottam. Akkor sem értettem, miért nem dózerolták el az egész rettenetet már akkor.
Förtelmes, művészi értéket nem képvisel. Szaros, hugyos hajléktalanszálló.
És a környékre is rányomja a bélyegét.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2008.12.17. 17:58:45

OK, de ne véletlen bontsák le, csak miután megvizsgáltak _minden_ lehetőséget, hogy belefér-e az új koncepcióba, akkor. Attól, hogy romosodik, meg hajléktalanszálló, még kitűnő szolgálatot tehet később, a felújításkor. Most amúgy is eltakarják a fák, akkor meg kit zavarna addig?

Mert ez a felfogás, dózeroljunk doszt, nem köll az, aztán majd eldöntjük 30 év múlva, hogy mi lesz ott. Ja, hogy azt mégis jó lett volna megtartani? Sorry.
Ld. Flórián tér, ahol arra a pusztaságra (ahol normális óbudai házak álltak) a mai napig nem sikerült semmi értelmeset kitalálni.

nynfus 2008.12.17. 18:33:00

Gazz, te kinek tanítasz és mit? Könyörgöm, azért kell valamit lerombolni, mert húgyszagú és beleköltöztek a csövesek?? Akkor Budapest nagy részét földig lehetne gyalulni.
A környékre nem az elhagyatott régi épületek nyomják rá a bélyegüket, hanem az a temérdek tízemeletes panelház, ami már akkor szar volt, amikor építették.

pirosalma 2008.12.17. 19:45:04

Osztom Airdace gondolatait!

Ezek a most romosnak és lebontásra ítélt házak majd' száz évesek. Sokat kibírtak és még ki is bírnának, ha lenne megfelelő karbantartás, javítás.

A kelenföldi pályaudvar épülete szerintem megérne egy felújítást, modernizálást és akkor jó érzés lenne ott leszállni.

Manapság 30! évre terveznek épületeket!!! Ez normális? És milyen akkor a minőség? Meg milyen a kivitelezés, vagy maga a tervezés? Szörnyű ronda, a környezetéhez nem illő épületek születnek és ezeknél messzemenően szebbek lennének ezek a nem túl egyedi, de valódi építészetet képviselő épületek.

lastech 2008.12.17. 21:28:10

Én mondjuk szeretem ezt a KuK-s vasúti építészetet, de azzal nem tudok egyetérteni, hogy csak azért legyen valami védett, mert...
nem is tudom miért? mondjuk szép, arányos, de hogy ott a dzsuva közepén semmire sem használtan figyel egy halom tégla... gyakorlatilag mindegy az elrendeződés...
2:
de kéretik a Móricz egyetlen valamirevaló épületét (a kör alakút!!!) nem ide sorolni. Inkább követeljük együtt a tisztességes rendbehozatalát.

lastech 2008.12.17. 21:34:48

ui: najó, nem az egyetlen valamirevaló, de hogy a legjobb, az biztos.

Orsiborsi 2008.12.17. 21:36:39

pirosalma!

Igen, 30 évre építenek.
Minek is építenének 100-200 évre, mikor ki tudja, mi lesz majd akkor?
És igazuk is van!

A szüleim megépítették a böszme házat, amiben felnőttünk. Kifogástalan minőségben, nem 30, nem 50, hanem 100 évre "méretezetten".
Azt' most ott ülnek ebben a hodályban, mer' ugye a gyerekek kirepültek. És ez egy lakóház!

Képzeld csak el, micsoda igényváltozás van egy középület esetében! Vagy építsék 200 évre, de akkor rugalmasan és olcsón lehessen alakítani a belső teret, vagy építsék 30 évre, de akkor az legyen átgondolt.
És igen... Ha elrepült a 30 év, akkor dróton lógó vasgolyót az oldalába!

archangyal007 2008.12.17. 21:48:16

A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal feladata, hogy szakértőként eldöntse, hogy mely épület érdemes műemléki védelemre, a jelenlegi állapotától függetlenül.

Az, hogy a Kelenföldi Pályaudvar bármelyik épülete milyen állapotban van most, már csak azért sem mérvadó, mert amennyiben a 4-es metró 2012-ben elindul, a kelenföldi térség teljes mértékben át fog alakulni. Az építés alatt álló végállomás, illetve a két oldali intermodális épületek koncepciója egyértelművé teszi, hogy az pécsi vasút indóházán kívül a jelenlegi állomásépület is új funkciót kap.

Bár az egy nyílt városépítészeti és építészeti pályázat volt, de érdemes megnézni az építészfórumon (epiteszforum.hu/node/7319), hogy milyen átalakulás előtt áll ez a terület. Egy ilyen új világban igenis üde színfolt lehet egy-két téglaarchitektúrás emberi léptékű, múlttal rendelkező épület vendéglátó-, szolgáltató- vagy kulturális funkcióval.

Azt, hogy egy pécsi alapítvány hajlandó ezzel foglalkozni, igenis üdvözölni kéne. A MÁV súlyos hibát követett el az engedély nélküli bontással és úgy tűnik, hogy a KÖH elnökének határozott fellépésére, az alapítvány támogatásával részt fog venni annak a helyrehozásában. Európában ezt így szokás, bár a konkrét felelősök megtalálásában azért nem bízom…

lastech 2008.12.17. 22:21:01

1. Az, hogy mi műemlék és mi nem... tudjuk hogy döl el. Bizottságok, kutatók, rengeteg döntéshozó, felelős döntést hoz. OK. rendben van, ennek így kell lennie.
2. Az, hogy ha valami műemlék és nekiállnak lebontani a jelenlegi törvények szerint meg kell őket büntetni. Ez tiszta sor.
3. a hivatkozott pályázati eredményben: I. helyezett NagyBéla-Gunther-Csillag tervben, ha jól veszem ki az épület helyén épp egy olyan kb 15-20 emeletes nagyon izgalmas formájú irodaház áll (a 10 emeletes panelokhoz viszonyítva). Nem más a helyzet a II. és III. díjazottakkal. Nos... ehhez nem tudom mit lehet hozzátenni. Arról nem beszélve, hogy a pályázatok a komplett pályaudvar épületet is eltüntetik.
4. Van helyzet amikor a szépség fontosabb mint a funkció, és vannak épületek amelyeket meg lehet és kell menteni, más funkciót álmodva bele. Lehet, hogy ezt is meg lehetne. De ez a mostani "léptékváltása" a környéknek nem ebbe az irányba mutat. -- a műemlékvédelemnek azzal az ágával, ami magyarországon eléggé elterjedt, hogy csak a tilalom, és semmi előremutató egyébként... Ma aki műemléket birtokol jó eséllyel csak a szívást látja. Ebben az új környezetben pedig nem egy üde színfolt lesz az indóház hanem egy vicc.

lastech 2008.12.17. 22:39:09

Egyébként mit fognak visszaépíteni vajon?
Az épület bontás előtti utolsó állapotát? vagy a '80-as évekbelit? Vagy az építéskori állapotot? Átadtak Kelenföldön egy vadiúj indóházat! Vagy találnak neki gyorsan funkciót ami az új városközpontban is megállja a helyét? Ez lesz akkor úgymond a modern városközpont első megépült darabja...:D

Luigi 2008.12.17. 22:45:57

Csak tájékoztatásul:

Németországban a MDR (Középnémetországi Állami Televízió)
komplexuma egy nagy telken fexik, ahova felépítettek egy minden igényt kielégítő televizió stúdiót. Mellette, ugyancsak a TV telkén található 6 db kis házikó, valami hasonló stílusban épültek, mint a post-béli házikó. Ezekben az épületekben kapott helyett pl a fejlesztés, és egyéb mérnöki tevékenységet elősegítő irodák. Ezekeben a kis házikókban még a 100 éves fa padlók, ajtók korlátok voltak, bár megkopva, de mégis karbantartva.
Ilyen körülmények között fogadtak minket, amikor tanulmányúton voltunk náluk. Jó érzés volt, hogy nem dózerolták le a múltat, hanem ésszel felhasználták.

Megfér egymás mellett a múlt és a jövő...

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2008.12.18. 08:43:59

Hát, azért ma már nem úgy működik a műemlékvédelem, hogy csak tilalom.. Ld. Síp utca, ahol műemlék házak lebontását engedélyezte a KÖH, csak a homlokzat megtartásával és mögé 8 szint építésével..

Tény, hogy néhol talán túlságosan is ragaszkodnak az eredetihez, de látva hogy miket művelnek egyesek engedély nélkül (ablakcserék..), ez érthető.

Azhát 2008.12.18. 09:18:19

Hahó, azt észrevettétek, hogy szinte mindenütt a legkvaifikáltabb vasutasok sztrájkolnak: a jegyvizsgálók :))))))

Arról alig van hír, hogy a mozdonyvezetők vagy éppen a forgalmi szolgálattevők - de a jegyvizsgálók azok igen!

Esetleg erről valami hivatalosabb statisztikát???

Siendor 2008.12.18. 10:19:40

Konkrétan én egy darab épületet nem engednék bontani vagy akár csak megváltoztani külsőleg ami a II. vh. előtt épült nem szocreál vagy üveg-acél csoda. Módosítási tilalmat mindre, és felújítani tisztességesen, az összes modern csilivili szart a földbe döngölni és a mellette lévő házhoz hasonlót engednék csak építeni a szép, díszes homlokzattal.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2008.12.18. 13:54:28

Már megbocsáss, de ez egy hülyeség szerintem. Tartsák meg azt, aminek van építészeti értéke (ami lehet egy üveg-acél ház is!), vagy más miatt fontos (mint ez az állomásépület), vagy hogy egységes legyen az utcakép. De Isten ments, hogy bárki is eklektikus házat építsen a XXI. században! (Persze vannak ilyenek, ld. budai villanegyed egyes csodái..)

Az egy dolog, hogy Magyarországon ma kevés színvonalas modern épület születik. De vannak ilyenek (pl. Vörösmarty tér), és azoknak nem szép díszes, hanem XXI. századi homlokzatuk van, nagyon helyesen. Ha én ránézek egy házra, nagyjából be tudom lőni, mikor épült - ez lenne a normális. A házak ne szakadjanak el az élettől. Ha gépesített konyhánk van, akkor ne gipszangyalkák legyenek a homlokzaton, stb. Van ma annyi irányzat az organikustól a hi-techig, lehet közülük választani, de ne hazudjuk be a múltat egy most épített házba.

archangyal007 2008.12.18. 22:38:12

Kedves Siendor,

Azért szerencse, hogy 120 éve nem a te hozzáállásod volt jellemző Budapesten... Azért a világot szerencsére az újítok viszik előre. A most értékként védett épületek sok esetben a saját korukban megkaphatták a "modern csilvili szar" jelzőt, vagy egyszerűen csak hozták a kor átlagát. Hol lenne new York, Párizs vagy London (stb.) ha nem lettek volna bizonyos időszakonként megújítói.

Fontos lenne a vizuális kultúrára nevelés, hogy az emberek észrevgyék az újban is az értékest és a régiben is a feledhetőt.

Nagyon szép cél a tisztességes felújítás, csak sajnos ez a magánbefektetőknek nagyon kevés esetben profitábilis, így amíg az állam nem támogatja ezt a magatartást egyszerűen életszerűtlen és csak sok omladozó rom marad a végén.

A szép díszes homlokzat akkor válik majd kissé nevetségessé, amikor az ásványi gyapot hőszigetelésre ragasztott hungarocell dísz műanyag festése és a ragasztó egyszerre dönt úgy, hogy nem kíván műemlékké válni.

schwung 2008.12.23. 20:10:27

@felucca: Gratulálok. Kb mintha teherforgalom nem is lenne. ELmondom, hogy van. És 6nál már most több peronos vágány készül.
_________________________

Vannak képeim a bontási folyamatról.
süti beállítások módosítása