Az új, egységes bérlet vonatra terelne az elővárosban, de kevesebb lesz belőlük.
Tegnap a fővárosi közgyűlés elfogadott egy határozatot, amelyben negatívan értékeli az új vasúti menetrendet, konkrétan az elővárosi forgalomban kihúzott vonatokat. A hírben az a legérdekesebb, hogy a budapesti képviselő-testület egyhangúan fogadta el az ellenzéki határozatot, tehát a kormányzó SZDSZ, sőt az ország kormányát, és a vonatritkítást elrendelő minisztert adó MSZP képviselői is megszavazták. Ugyancsak igent nyomott a közlekedési (BKV-s) ügyekben illetékes két főpolgármester-helyettes, Ikvai-Szabó Imre és Hagyó Miklós.
A határozati javaslatot két fideszes képviselő, Fónagy János volt közlekedési miniszter és Riz Levente, a közlekedés ügye iránt talán leginkább érdeklődő kerületi polgármester, a XVII. kerület fiatal vezetője adta be. Az indoklásban és a felszólalásokban megjelent az a szempont is, hogy pont akkor, amikor januártól kizárólagos lesz az egységes, vonatra is érvényes bérlet, tehát amikor feltehetően többen akarnak majd vonattal utazni a főváros régiójában különösen káros a vonatirtás.
Finom utalásként ugyan, de megjelenik egy anyagi fenyegetés is, az egységes bérletből járó összeg felülvizsgálatának belengetése. (A tervek szerint a 9000 forintos havi bérletárból 100 forint jut a Volánoknak és a MÁV Startnak, a 3550 forintos kedvezményes bérlet összegéből pedig 50 forint.)
A határozat szövege:
A Fővárosi Közgyűlés úgy határoz, hogy
[1.] az elővárosi közlekedés versenyképessége szempontjából kedvezőtlennek tartja a vasúti menetrend változásának egyes, teljesítménycsökkentést jelentő elemeit
[2.] felkéri a főpolgármestert, hogy a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszterrel folytasson egyeztetést a MÁV-Start 2009. évi menetrendjében foglalt egyes, a Főváros közlekedéspolitikai céljai szempontjából kedvezőtlen változások kapcsán, és az egyeztetés eredményeiről legkésőbb a februári rendes Közgyűlésig adjon tájékoztatást
[3.] felkéri a főpolgármestert, hogy vizsgáltassa meg a 2009. évi vasúti menetrend teljesítmény-változásának hatását a Budapest-bérlet bevételeinek megosztására vonatkozóan és biztosítsa a fővárosi érdekek érvényesülését.
Határozathozatal módja: egyszerű szótöbbség
Határidő:
az 1. pont esetében azonnal,
a 2. pont esetében a februári Közgyűlés,
a 3. pont esetében 30 napFelelős: Dr. Demszky Gábor
Budapest, 2008. december 18.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Walmer 2008.12.19. 13:06:57
TothJanos 2008.12.19. 13:27:58
Vajon milyen alapon akar a VDSzSz több tízezer vasutasnak fejenként nettó 250 ezer forintot kifizettetni? Vajon a mostani gazdasági helyzetben miért veszélyezteti a vasutasok munkalehetőségét, munkahelyeit? Vajon miért gördíti tovább a VDSzSz a jogilag, szakmailag, gazdaságilag teljesíthetetlen követeléseivel meghirdetett sztrájkot?
Jogilag teljesíthetetlen követelés. Bárki vihet bármit?
Az állami vagyonról szóló törvény, a privatizációról szóló törvény és egyéb jogszabályok, így a Btk. is lehetetlenné teszi, hogy az állami vagyon különböző részeire – így a privatizációból származó bevételre, jelen esetben a Cargo-privatizáció bevételére – tetszés szerint bárki igényt nyújtson be. Ha ez így lenne, akkor bárki, bármikor, bármit hazavihetne az állami vagyonból.
Kifizetés az energiaszektorban? – 17 ezer fő elbocsátása…
Privatizációs nyereségből a hazai privatizáció elmúlt húsz éves története során eladó cég munkavállalói soha nem részesedtek. A VDSzSz által említett energiaipari példa esetében a privatizáció során 6 év alatt elbocsátásra került közel 17 000 munkavállaló kapott újrakezdési támogatást, korengedményes nyugdíjat. Az aktív munkavállalók nem kaptak többletjuttatást.
Mit mond a Privatizációs Törvény?
A Privatizációs Törvény 55. §-ában a kedvezményes munkavállalói tulajdonszerzés a MÁV Cargo, azaz a privatizált cég munkavállalóira vonatkozik, ezért a MÁV – és később önállósult más leányvállatainak – munkavállalói tekintetében semmiféle ilyen technika nem alkalmazható. A törvények szövegéből és szelleméből egyértelműen következik, hogy a Privatizációs Törvény kizárólag a privatizált, de nem az eladó társaság munkavállalóira vonatkozik.
Mire szolgál a Cargo eladásából befolyó pénz?
A Cargo értékesítéséből befolyó pénzt a MÁV hiteleinek törlesztésére és műszaki, technológiai fejlesztésre fordítja, amely a munkavállalók munkavégzési feltételeit és az utazó közönség utazási feltételeinek javítását szolgálja.
Sztrájk – szemben a társadalommal?
A VDSzSz-t az indokolatlan, jogszerűtlen követelései nem csak a MÁV Csoporttal és a többi szakszervezettel, hanem valamennyi adófizető magyar állampolgárral szembeállítják. A MÁV nem osztogathatja, és nem is osztogatja szét a privatizációs bevételek egyetlen fillérjét sem! Mint ahogy nem osztja szét a munkavállalók között a felhalmozott veszteségeket, a kamatokat, a megrongált vasúti berendezések kárának költségeit sem.
Finanszírozható az extra plusz 10%-os béremelés az önállósult MÁV-vállalatok dolgozói számára?
Nézzünk csak körbe, hogy miről szólnak a hírek manapság! A legnagyobb nemzetközi és hazai cégek leállítják gyártásukat, üzemek zárnak be, szolgáltatók jutnak csődbe. Százával küldik el a dolgozókat külföldön és itthon is. A VDSzSz pedig ilyen gazdasági körülmények között tízezernél több embernek követel 10%-os extra béremelést. Vajon nem veszélyezteti ezzel a vasutas dolgozók munkahelyeit?
Mindemellett nincs semmi olyan jogszabály, szerződés, külső vagy belső megállapodás, amire hivatkozva megfogalmazta ezt a követelését a VDSzSz.
Mit kockáztat az, aki sztrájkol?
A biztonságunkat, a fejlődésünket és munkahelyünket! Erről szól a történet. Amennyiben a vasút és a vasúti dolgozók nem teljesítik – szerződésben rögzített – közszolgáltatási feladatukat, a minisztérium elvonhatja tőlünk a személyszállításra fordított pénzt, és odaadja a Volán társaságoknak. Nem marad a zsebünkben semmi! Oda lesz minden, amit terveztünk, amiért eddig küzdöttünk!
Milyen károkat okoz a VDSzSz sztrájkja?
- A VDSzSz sztrájkjával a vasutat, a vasutasokat károsítja meg, hiszen a károkat valakinek állnia kell, így kevesebb jut jóléti kiadásokra, bizonytalanabbá válnak a hosszú távú foglalkoztatás feltételei.
- A teljesíthetetlen követelésekre épülő sztrájkkal az utasokat hozza méltatlan és megalázó helyzetbe.
- Anyagi és erkölcsi károkat okoz, gátolja a vasútüzem működését, a fejlesztéseket, a vasút megújulását.
- A vasutasok nagyon nagy többsége dolgozni szeretne, a munkabeszüntetés ebben gátolja őket.
A vasutasok hitelüket veszítik, még azok is, akik egyébként dolgoznak, dolgozni szeretnének.
A kisebbség lerontja a becsületes, szolgáltatni akaró törekvést.
A VDSzSz alaptalan, teljesíthetetlen követelésekre épülő sztrájkja a munkahelyek jövőbeni biztonságát veszélyezteti, és az utasoknak a magyar vasútba vetett bizalmát. Beláthatatlan kockázatot és veszteségeket eredményez gazdaságilag és társadalmilag a MÁV-vállalatok számára.
veny 2008.12.19. 13:38:23
Kárász Béla 2008.12.19. 13:48:21
A Bakonyvasút Szövetség felhívása
A Cuha-völgyi Bakonyvasút Szövetség, mely a 11-es sz. Győr-Veszprém vasútvonal hosszú távú fenntarthatósága, és hatékony üzemeltetése támogatása érdekében alakult önkormányzati és civil szervezet, felhívja a VDSZSZ-t, illetve a VDSZSZ által meghirdetett sztrájkokban résztvevő vasutasokat, hogy a Győr-Veszprém vasútvonal menetrend szerinti személyvonatainak forgalmát sztrájkjaik idején is maradéktalanul biztosítsák. A VDSZSZ többször kinyilvánította, hogy követelései között szerepel a Kormány által veszteségesnek ítélt, kis forgalmú vasútvonalak megtartása. A VDSZSZ rendszeres sztrájkjai azonban a vasúti mellékvonalak forgalmát, utasmegtartó képességét végletesen szétzilálják. Ez feltétlenül igaz a Győr-Veszprém vasútvonalra, ahol a győri pályaudvar felújítása miatti sok hónapig tartó átszállási anomáliák, valamint az immár sokadik VDSZSZ sztrájk miatt a napi ingázó utasforgalom jelentős csökkenését tapasztaljuk. A Bakonyvasút Szövetség úgy ítéli meg, hogy a vasútvonal forgalmát csak pontos, és kiszámítható vonatközlekedés biztosítása esetén lehet stabilizálni és középtávon növelni. Az ezzel ellentétes lépések a versenytárs közúti személyszállítási szolgáltatások nagy lefedettsége, valamint a személygépkocsi használat uralkodóvá válása miatt e vasútvonalon teljes utasvesztéshez, ezáltal a közlekedés végleges ellehetetlenüléséhez vezethetnek, ami egyben a sztrájkoló és nem sztrájkoló vasutas dolgozók munkahelyének megszűnését is jelentené.
Pelikan Jozsef 2008.12.19. 14:35:52
-G: Adjatok nekünk 10%-emelést!
-MÁV:De Pista, te is tudod, hogy a bíróság kimondta, hogy ez a kollektív szerződés miatt (amit amúgy éppen ti sztrájkoltatok ki,majd írtatok alá) TÖRVÉNYTELEN, nem adhatunk.
-G: Az nem érdekes mit mondott a bíróság, nekünk az jár, mint ahogy az 1,1%-os plusz emelés is, az infláció miatt, ugye.
-MÁV: De Pista, hisz ezt is kimondta a bíróság, hogy jogtalan, hisz szerződésbe és törvénybe is ütközik.
-G: Lényegtelen, nekünk az jár, különben sztrájkolunk. Ja és ne zárjatok be mellékvonalakat!
-MÁV: Pistám, ez le van vajazva, mindenhova megrendelte a miniszter a vasutat, egy ideig nem lesz még bezárás, ez tárgytalan.
Második forduló:
-G: Ajánlom is! De aztán a 250.000 ezrünkről meg ne feledkezzetek, amit a Cargo árából kapunk!
-MÁV: Pista, ha TE eladod a SAJÁT autódat, az árából adsz a sofőrödnek, a szerelődnek, a kocsimosódnak és a gumisodnak belőle? Ugye hogy nem. Ez nem így megy, ez törvénytelen, méltánytalan és nevetséges.
-G: Úgy? Pedig nekünk az jár, különben sztrájkolunk! Mert megérdemeljük!
-MÁV: Ugyan Pistám, te is tudod, hogy a vonatok késnek, piszkosak, az emberek mondanak mindenfélét rólatok.
-G: Úgy? Hát majd megmutatjuk nekik, mire mennek nélkülünk, úgy szídják legközelebb a késő vonatokat!
-MÁV: De azt is tudod, hogy több 10milliárdos a veszteség, mégis miből fizethetnénk?
-G: Az nem az én dolgom, gazdálkodjátok ki!
Harmadik forduló:
-MÁV: De Pistám, mostanában 15-20 ezer embert rúgnak ki, mindenki más kevesebb pénzt keres majd, válság van, legalább erre lehetnétek tekintettel.
-G: Parancsolsz? Hogy jön ez ide? Mi nem más pénzét akarjuk, hanem ami jár. Különben sztrájkolunk.
-MÁV: Ennyit nem adhatunk, nem is tudunk adni, és nem is fogunk adni. De ha már sztrájkoltok, legalább, mint KÖZSZOLGÁLTATÓ valami elégséges szolgálatást biztosítsatok!
-G: Ja, 90%-ot mi? Még mit nem, ahhoz már dolgozni kell! Ha sztrájk, akkor sztrájk! Befűtünk a köcsög Gyurcsánynak!
-MÁV: Mert majd pont a Fletó fog késve beérni, meg buszon nyomorogni és órákat várakozni mi? Nem is az a néhány százezer szerencsétlen, akinek nem tellik másra!
-G: Majd megtanulják értékelni a munkánkat! Késünk, büdösek vagyunk, de legalább vagyunk! Sztrájk!
Sztrájk alatti tárgyalások:
G: Adjatok, és teljesítsétek a követeléseinket!
MÁV: Nem adhatunk, nem tudunk adni, nem fogunk adni!
G: Adjatok!
MÁV: Nem adunk!
G: Adjatok!
MÁV: Nem adunk!
G: Adjatok!
MÁV: Nem adunk!
.
.
.
Dr Milton 2008.12.19. 19:19:32
Am sztem meg kéne nézni mely politikusok rokonai ingáznak az elővárosban, lehet, hogy mindkét oldalról van 1-2 azért ez a nagy egyetértés:D