Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

2009.07.31. 01:23 erminavet

Almamellék megszűnés előtt - NKPK 2.

Tevan Imre: IMG 2420

Különleges, szép és kedves kisvasút az almamelléki. 600 milliméteres nyomközű, ilyenből pedig csak kettő működik Magyarországon. (A másik a kemencei.) A szám sajnos alighanem megfeleződik a közeljövőben, lehet, hogy már a nyár végén.

Almamelléket ugyanis a hírek szerint nem tudja finanszírozni az erdészet, amelynek egyéb üzletágai is bajban vannak. A 7 kilométeres kisvasút már most is alig él, csupán heti két vonatpár jár rajta. Vagyis szombaton és vasárnap indul 10-kor vonat Almamellékről Sasrétre, majd délután kettőkor vissza.

Elvileg létezik még, a menetrendben is szerepel a lukafai kiágazás, ahol vonat azonban már nem jár. Nem is járhatna, a 2425-ös és 2429-es képen látható egy útátjáró, ahol igencsak belepte a pályát a sár. (A sínt felirat jelöli az elsőként említett fotón.) Maga a lukafai végállomás is a természeté már (2439).

A gyönyörű tájon, idegenforgalmi célpontok közelében található zselici kisvasút (ma Baranya megye somogyi határnál fekvő része) a fővárosból például gyakorlatilag nem közelíthető meg közösségi közlekedéssel, hacsak nem száll meg az ember a közelben. (Egykor nagyvasút is volt Almamelléken.) Autóval is elég korán kell elindulni, mi is így tettünk július 4-én. De megérte a hajnali kelést!

16 komment

Címkék: fotó utazás programajánló vasút kisvasút dél dunántúl nkpk


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr761278818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cherax 2009.07.31. 02:08:21

:( Nagyon kár érte, szép lehet még nem voltam.

www.hackthat.net/df/ddos/77097/index.hack

Andie 2009.07.31. 08:07:10

Bizisten "almamellek"-nek olvastam a címet bazz... Elvonási tünetek??

wagabound 2009.07.31. 08:19:31

Andie: éhes makk disznókat álmodik! :-))

wagabound 2009.07.31. 08:21:42

... Amúgy nincs ebben semmi rendkívüli. Az erdészeteknek kisebb gondjuk is nagyobb annál, mint hogy kisvasutat üzemeltessenek. Erre se pénzük, se szakértelmük nincs. Az ilyesmire szakmai befektetőknek kellene összeállniuk, de Magyarországon csak az számít üzletnek, amivel hetek-hónapok alatt meg lehet gazdagodni, miután csődbe vittük a céget...

Kis ember 2009.07.31. 08:25:03

@Andie:
Én is. Pedig nekem biztosan nincsenek elvonási tüneteim. Kinek mire áll rá az agya. :))

miskagyerek 2009.07.31. 08:32:40

Az almamellek után lukafa..
Pajkos kis vonal volt, kis PR-ral különleges szerelem vonatocskát lehetett volna csinálni belőle. Néhol megáll a mozdony egy rekettyésben, a párok kiszállnak fél órára néprajzot kutatni, a végén az urak behorpadt homlokkal, a hölgyek kipirult orcával és szénaszálakkal tűzdelve kászálódnának le a vonatocskáról, és fáradnának hálásan a kasszához.
Kár érte.

exilis 2009.07.31. 08:35:14

Én még gyerekként jártam az egykori Almamellék-Szigetvár vonalon, amíg meg nem szüntették a 70-es évek vége felé. Egy rokonom volt utána a masiniszta a kisvasúton, így még vezethettem is a kismukit ( így hívták akkoriban a kisvonatot).

Megdöbbenéssel olvasom a cikket, mert látszólag minden rendben volt, szépen rendbetették a vasútállomást, minden gondozott a környéken. Hol vannak ilyenkor a támogatók? Kulturális Örökség Minisztérium, Önkormányzatok? Ez akár Ipari műemlék is lehetne. Szerintem pályázati forrást sem lehetetlen szerezni, amilyen marhaságokra önti a pénzt az EU.

ladislaus 2009.07.31. 09:41:29

Valami leirhatatlan elmeny mikor erdobol a mezore ér a kisvasut! Imádom! Voltam ott és fogok is menni! Ezek kuriozumok a világon, tudnám miert nem éri meg a (kulfoldieknek szant) turizmust erre is kiterjeszteni, fejleszteni. Holmi bkv-s manager szerzodesekbol hosszu hosszu evekig meg lehetne alapozni a sikeres mukodtetesuket!

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2009.07.31. 10:12:55

Az a durva, hogy a bkv, máv meg egyéb mutyi cégek vezetőinek extrabéreinek töredékéből lehetne az ilyeneket fenntartani... :-(

hipokrita 2009.07.31. 10:16:04

Kár lenne, ha megszűnne.. azért azt remélem, hogy ha a forgalom szünetelni is fog, a pályát és a hozzá tartozó épületeket nem bontják le, és a járműveket sem adják el ócskavasnak, habár nálunk az efféle pusztítás simán belefér.
Aki meg az almamellekre éhezik, az rossz blogot nyitott meg :D

siófoki35 2009.07.31. 11:02:44

Kedvenc kisvasutam... :-(

ladislaus 2009.07.31. 11:39:24

a Kisvaros c. sorozatban az a kastelyszallo van AlmamallÉken!

Az Építész 2009.07.31. 17:08:58

Szomorúan olvastam e híreket. Még a nyáron le kell mennem oda. Terveztem, hogy megyek, de így sürgetőbb a dolog. Azért remélem lesz összefogás a megmentéséért, mondjuk a Kisvasutak Baráti Köre egyesület. Ők a profik 600 mm-ben! ;)
süti beállítások módosítása