Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

2009.09.06. 16:00 erminavet

Hajszállal a föld felett

Egyszerű kérdés, miért nem tettek szert igazi jelentőségre a páncélvonatok a hadtörténetben, noha pár évtizedre feltűntek a 19. század végén és a 20. század elején. Mert ami előny a békés közlekedésben, a Kötött pálya, az hátrány az olyan erőszakos cselekedeteknél, mint a háború. Páncélvonattal legfeljebb a pályaudvart foglalhatom el, az ellenség pedig kiszámíthatja, merre megyek, oszt jól felrobbantja a sínt előttem.

Na most ugyanígy hülyeség, ha a terrorista nem hajót, repülőt, buszt térít el, hanem metrószerelvényt, sőt, a fix útvonal itt ráadásul a föld alatt van, kész csapda. A kiindulópont tehát baromság, ha a Hajsza a föld alatt ennek ellenére nézhető, nincs benne zavaró ellentmondás, akkor máris jó munkát végzett Tony Scott rendező, meg az elődök.

Már persze akkor, ha az ember nem katarzist, művészi élményt vár, de még csak nem is olyan időtálló szórakoztatást, mint a Picasso kalandjai, csak egy egyszerű egyestés szórakoztatást, mert hát mi mást. A film persze hivatalosan A kategóriás, már csak a főterrorista John Travolta és a főhős Denzel Washington miatt, de azért nekem ez B kategória, tisztes iparosmunka, és annak jó.

A világ érdemi része érdekes szubkultúrák halmaza, adjunk először a filmbuziknak. Bár ők úgyis tudják, hogy természetesen ez is remake, a magyar és az eredeti cím is ugyanaz, mint az 1974-es Joseph Sargent-opuszé (The Taking of Pelham One Two Three). Még egy érdekesség, az eredetiben színeknek hívták a bűnözőket (Mr. Blue, Mr. Green, Mr. Grey, Mr. Brown), ahogy később Tarantino Kutyaszorítóbanjában.

A rossz fiúknak itt latino meg kelet-európai nevük van, viszont a főhős hozza a családnevét (sajnos nem Zachary 'Z', hanem csak Walter Garber), de a foglalkozását nem. Már nem rendőr, az unalmas lenne. Az atlanti centrum sikeres köztársaságaiban és alkotmányos monarchiáiban, főleg persze az USA-ban a közgondolkodás szilárd része, hogy a közszolgák a köz érdekében cselekszenek, így a képernyőkön a rendőrök mögé fölsorakoztak a bűn és a baj elleni harcban az ügyészek, vizsgálóbírók, tűzoltók, a mindenféle helyszínelők, bringás és görkoris egyenruhások, vízi mentők, állat-egészségügyi gyepmesterek. Mi ezt nem értjük, nálunk Dr. Mágenheim is átnyergelt a magánszektorba. Vajon hány részt érne meg egy sorozat, amelynek a főszereplői a Centrum Parkoló őrei, MÁV-os vezető jegyvizsgálók vagy BKV-ellenőrök?

Márpedig Garber metródiszpécser, ráadásul kisfőnök, akit a korrupció gyanúja miatt nem gigantikus végkielégítéssel eresztenek szélnek, hanem alacsonyabb, de fontos beóba buktatnak vissza. A vád miatt vezekelnie kell, ettől lesz hős, meg attól, hogy kiderül, jobb túsztárgyaló, mint a hivatásos túsztárgyaló. Mert Travoltáék túszokat ejtenek, nem túszokat, csak tizenhetet. Az egész film erénye a mértékletesség, bár csábító lenne egymásba rohanó zsúfolt metrószerelvényeket robbantatni föl, de ilyen nincs, csak páran halnak meg az egész akciófilmben.

Egy metró persze nem is nagyon tudna robbanni, és akkor elérkeztünk az újabb szubkultúrához. Bár konkrétan nem tudom, hogy milyen a biztosítóberendezés New Yorkban, általános közlekedésbuzi szemmel nézve nem volt túl sok hülyeség a filmben. Klassz a metróközpont nyüzsgése, és csodálatos, ahogy a gebaszt lekezeli az első pillanatban Washington. Nálunk baj esetén nem lehet átterelni a metrót, de általában még a villamost se kerülőútirányra, marad a legbutább megoldás, a buszpótlás. New York persze más, ott párhuzamosan mennek a normál és gyorsmetrók a föld alatt, és egyáltalán, fantasztikus a hálózat.

Még egy szubkultúra kap némi szerepet, pár szakkifejezést, a brókervilág, de ez a szál igazából már sok, kifejtésére nincs idő. Meg hamar ki is lehet találni, hogy nem a váltságdíj számít, hanem a válságdíj, a terrorista (aki nem terrorista) persze szépen leshortolja a saját akcióját. (6/10)

A cikk az Index Cinematrix mellékletében is megjelent.

2 komment

Címkék: film amerika metró városi közlekedés


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr261363765

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Toymao 2009.09.07. 14:21:02

Fúúú, nagyon zsenge koromban láttam ennek az eredetijét. Sok mindenre nem emlékeszem belőle, csak hogy nagyon teszett, Walter Matthau kivételesen nem vicces volt, hanem vérkomoly (ő volt Denzel Washington, mint utánanéztem), és a főrosszfiú úgy bűnhődött meg a végén, hogy váltott a 3. sín kitérője is, és odacsukta a lábát így csinálva belőle hiányzó láncszemet a többezer voltos áramkör zárásához. :)
Meg összehvaerkodtak valahogy Walterrel a nagy dráma közepette, mert volt némi jogosság felháborodásában, de sajnos már nem nagyon emlékszem, meg kéne nézni újra.

Viszont utána sokáig nem mertem közel állni a peron széléhez a metróban, nehogy én is füstölgő cipővel halálozzak el.

Moszkvicsslusszkulllcs 2009.09.08. 13:13:59

"Páncélvonattal legfeljebb a pályaudvart foglalhatom el, az ellenség pedig kiszámíthatja, merre megyek, oszt jól felrobbantja a sínt előttem."

Nem vagyok páncélvonatszakértő, de úgy tudom a jelentőségük abban volt, hogy szinte tetszőleges tömegű, szinte tetszőleges csőhosszúságú ágyút lehet vasúti kocsira szerelni, olyat, ami közúton már nem szállítható.
A vasúti ágyúk lőtávolsága lényegesen nagyobb volt, mint gumikerekű társaiké, így az ellenség lőtávolán kívülről támadhatták a célt.
És lövés után biztos-ami biztos elmozogtak, hagyha mégis bemérték volna, abból se' legyen baj. (Ez egy beásott "közúti" ágyúval nem kivitelezhető.)
A szétlőtt síneket meg csak iolyan tempóval kell helyreállítani, amennyivel a frontvonat mozog.

Kipusztulásukat szvsz ugyanaz okozta ami a naszádok, tarackok, vontatott ágyúk halálát: a vadászgépek, bombázók megjelenése.

Ha ez off volt, akkor bocs.
süti beállítások módosítása