Alighanem új tendert kell írni
Könnyen lehet, hogy új (ötödik!) fordulóra lesz szükség Debrecenbem a város második villamosvonalára szánt 18 új villamos megvásárlására kiírt közbeszerzési tenderben.
Noha az eredményhirdetés szerint a spanyolországi CAF megnyerte az üzletet, ahogy megírtuk, több pályázó (AnsaldoBreda, Stadler, Koncar, Skoda) is a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult. A KDB pedig kedd délután megtiltotta a szerződés – holnap reggel esedékes – megkötését.
A KDB ilyen döntése elvileg csak egy ideiglenes felfüggesztés a végleges döntés meghozataláig. (Hiszen a vizsgálatnak van némi időigénye, másrészt viszont nehéz lenne a helyzet, ha a szerződéskötés után derülne ki, hogy érvénytelen az eredmény.)
A konkrét esetben azonban legalább egy olyan vitathatatlan hiba akad az első két helyre sorolt pályázók (CAF és Skoda) anyagaiban, amely egyértelműségével azt vetíti előre, a KDB végleges döntése valószínűleg az eredmény megsemmisítése lesz. Maga a KDB-határozat is úgy fogalmaz: „A Döntőbizottság a jogorvoslati eljárással kapcsolatban rendelkezésre álló iratokból megállapította, hogy valószínűsíthető a közbeszerzésre … vonatkozó szabályok … megsértése …”
Nevezetesen arról van szó, hogy a felszállósávokra jutó utasmennyiség egyszerűen jóval több, mint a kiírásban szereplő maximális érték. Magyarán az eredményhirdetéskor hivatalosan is nyilvánosságra hozott adatlapok szerint a villamosoknak nincs elég ajtajuk. (Vagy azért, mert az adott gyártó eltévesztette a számítást, vagy azért, mert a kínált villamoson valóban nincs elég ajtó.)
A KDB döntése indoklásában nem tesz különbséget az egyes ajánlattevők egyes kifogásai között, csupán ezek számbavételére vállalkozik (az ideiglenes intézkedés természetének megfelelően). Ezt tesszük most mi is röviden:
1. Stadler (svájci-német)
1.a: A győztesként kihirdetett CAF és a pontok alapján másodiknak sorolt Skoda pályázatában a már tagolt mutató meghaladja a tenderkiírásban rögzített 25-ös értéket. Az arányszám azt mutatja, hogy egy-egy ajtónyílásra (ajtósávra, felszállósávra) hány utas jut, a villamos teljes kapacitását figyelembe véve. (Ajtónyílás vagy sáv: ahol egyszerre egy utas mozoghat a járműbe/-ből, tehát egy dupla ajtó két sáv.)
2. AnsaldoBreda (olasz, magyar partnere a BKV VJSZ Kft.)
2.a = 1.a
2.b: A CAF ajánlatában szereplő 233 férőhely „nem reális kötelezettségvállalás”, az ajánlatkérő városnak érvénytelennek, nem győztesnek kellett volna nyilvánítania a pályázatot.
2.c: Az olasz pályázatot azért zárta ki Debrecen, mert a BKV VJSZ-t két minőségben is feltüntették partnerként, ez pedig szabálytalan. Az AnsaldoBreda azonban úgy véli, az ajánlatkérő rosszul kérdezett tőle ebben az ügyben, a helyzet egyértelmű volt, tehát nem kellett volna őket kizárni.
2. d: Jogsértő volt Debrecen, mert olyan kérdésekben engedett menet közben javítást a Stadlernek, a Skodának, a CAF-nak és a Koncarnak, amelyekben nem lett volna szabad.
3. Koncar (horvát)
3.a = 1.a
3.b: A Skoda ajánlott villamosa nem felel meg a kiírásnak, mert a jármű végeinél nincs (legalább jobb oldalt) utastéri ajtó, hanem vezetőfülkébe vezető ajtó van.
4. Skoda (cseh)
4.a: A CAF ajánlatát érvénytelennek kellett volna nyilvánítani, mert a csatolt bankgarancia nem tér ki arra, hogy volt-e 30 napot meghaladó sorban állás az érintett számlákon.
4.b: A CAF által megadott energiafogyasztás nem lehetett valós, hiszen 40%-kal alacsonyabb, mint amit a gyártó egy korábbi fordulóban megadott.
4.c: A CAF ajánlatában szereplő jármű kerékabroncsainak átmérője csak 590 mm, pedig az ajánlat szerint legalább 600 mm-nek kellene lennie.
Debrecen a jelenlegi egyetlen villamosvonalából kiágazó második járat számára (és az 1-es legöregebb járművei helyett) kíván vásárolni 18 darab, legalább kétszáz fős, minimum 70%-ban alacsony padlós, légkondis, csuklós villamost. A beruházást az EU közlekedési operatív programja (Közop) támogatja.
A különböző okokból sikertelen három forduló utáni negyedikre hat gyártó jelentkezett, a Szegeden győztes lengyel Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA lekéste a beadási határidőt. A város kizárta a Koncar-Elektricna Vozila d. d.-t és az AnsaldoBreda Spa.-t. A ringben maradt három gyártó közül a spanyolországi, baszkföldi Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S. A. (CAF) kapta a legtöbb pontot, ezért győztesnek hirdették. A következő a rangsorban a Skoda Transportation a. s. lett, a harmadik pedig a Stadler Pankow Gmbh. A ponszámoknak persze nem lesz jelentőségük, ha új fordulót kell kiírni.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Darw 2010.03.16. 17:32:44
Notung 2010.03.16. 17:36:19
Tepsifan · http://kephatas.blog.hu 2010.03.16. 17:46:55
zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2010.03.16. 17:52:24
rakaz 2010.03.16. 17:59:44
őrölnek.
pause 2010.03.16. 18:02:32
Nem tudom, nem is érdekel! 2010.03.16. 18:05:06
civistroll 2010.03.16. 18:13:06
Mijafaxért kell eldemszkisiteni Debit?
(Mondjuk a tehermentesítő Hatvan-Erzsébet 2X3 sáv is megérne egy misét...)
veny 2010.03.16. 18:29:19
kepviselofunky.blog.hu/2010/01/25/kosa
veny 2010.03.16. 18:31:46
Hogy pont oda-e, azt passz, de hogy ennek a derék, közel budapestnyi területű városnak már elkelne egy ideje a másfeledik villamosvonala, az eléggé biztos.
lbalazs 2010.03.16. 18:43:43
Vagy valaki másképpen tudja?
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.03.16. 18:48:35
Villy 2010.03.16. 18:52:46
gigantomán 2010.03.16. 18:52:56
lbalazs 2010.03.16. 19:04:01
Most 11 Ganz van es kb 8-10 Bengáli. Gondolom az új vonalon is szükség lenne ennyire. Ennyi meg nem lesz a Bengálik nélkül.
Fercsee 2010.03.16. 19:14:56
2010.03.16. 19:15:18
veny 2010.03.16. 19:15:38
A belső részen mindkettő jár ugyanazon a sínen, tehát jó sűrű a járat, a külváros az meg külváros, még ha egyetem is van ott, gondolom... :(
Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.16. 19:48:27
veny 2010.03.16. 20:22:50
gszlaszlo 2010.03.16. 20:23:54
veny 2010.03.16. 20:24:12
veny 2010.03.16. 20:33:23
Az már egy egész más kérdés, hogy az amúgy jó célhoz milyen tervezés és végrehajtás társul az adott helyen. Szegedet sajna nem ismerem ilyen szempontból; a fenti post szerint viszont Kósa bácsi csapata alaposan alulmúlta az általa előszeretettel gyalázott Demszkyéket, amiért mindenképp járna valami díj...
Mondjuk átfesteni alatta a lovat kékre? :)
stepboy 2010.03.16. 22:51:48
Fejér Lilla 2010.03.16. 23:31:26
matkó 2010.03.17. 01:14:33
Thickleg 2010.03.17. 01:20:17
De nem kell aggódni jön a Főnök, lesz itt stadion, villamos, tejjel-mézzel folyó Kánaán. :D
szaunas 2010.03.17. 02:40:07
Mindez a mai állapotoknak megfelelő adat, de azt tudni kell, hogy 1960-as években a "közigazgatási rendezéssel" Debrecentől több mint 600 négyzetkilométernyi területet csatoltak el egy tollvonással, pedig azok a területek Debrecen város saját tulajdonát képezték... Akkoriban nem lehetett egy vidéki város nagyobb területű mint a főváros! Ennek nyomát láthatod pl. ha a 33-as útról Egyek felé fordulsz, ott egy tábla jelzi, hogy itt volt Debrecen határa: ez a várostól nyugatra, 67,2 km-re található...
A mai viszonyok mellett indulj el helyi busszal Felső-Józsáról pl. Bánkra, egy és egy negyedórát buszozhatsz úgy, hogy el sem hagytad a várost...
ON
Ami a villamos tendert illeti: így lehet önmagunk alatt vágni a fát...
Pedig de jó lenne, ha a Ganz továbbra is gyártana villamosokat, a KCSV-k nagyon jól üzemelnek, én azokból látnék a legszívesebben még vagy 20-at!!! Az 500-as psz.-ból meg egy darab van az egész világon - ráadásul szép is!
mindegykivagyok 2010.03.17. 08:13:54
adatok(keréknagysàg,ajtoszàm,stb)és
beprobàlkoznak egész màssal!Na ezeket kellene aznnal kizàrni!A szarokat adjàk el màshol!
bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.17. 08:20:55
Ehelyett egy teljesen külföldi pályázó, külföldi munkaerő kapta volna a mi EU-s támogatásunkat és a mi lehetőségünket egy ilyen több sebből vérző pályázattal.
Szerintem ez szomorú, hogy nem ez számít...
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.03.17. 08:58:00
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.03.17. 09:01:42
Már eleve, mekkora jelentősége van a villamoshálózat szempontjából egy város közigazgatási területének? Tehát annak, hogy mekkora üres puszták/tanyák tartoznak hozzá?
Másrészt véletlenül nem azért "vették el" Debrecentől a Hortobágyot, mert a tanyavilág besűrűsödött annyira, hogy önálló községgé nyilvánították? Erről Budapest tehet?
ti
Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2010.03.17. 09:17:08
(Pestiek! 19 éve voltam a szintén kétmilliós Harkovban. Ott, akkor négy működő, tiszta metróvonal hálózta be a várost...)
jet set 2010.03.17. 09:46:16
is 2010.03.17. 10:38:17
de tényleg gratulálunk az ajánlatot beadóknak is, mert ha igazak azok, amiket egymás feljelentéseiben írtak, akkor nagyon bénák.
veny 2010.03.17. 11:12:21
Debrecen területe 461,65 km², Budapesté 525,16 km².
veny 2010.03.17. 11:14:53
Nem.
Mert a városháziak képtelenek két kétjegyű számot összehasonlítani.
A másfeles villamos halogatása lassacskán versenyképes lesz a 4-es metró mellett is, a Nagykörút már rég lehagyva... :-P
veny 2010.03.17. 11:26:24
Úgy mondanám, hogy milliárdos üzletre pályázó multinál csak akkor maradhat ilyen a doksiban, ha eleve tudják, hogy nem számít, mi van ott.
pepin_nymburk 2010.03.17. 12:17:09
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.03.17. 13:22:28
Stara Paka
szaunas 2010.03.17. 21:04:16
Érdekes, hogy régen Pesten is jók voltak a Ganzok, de mivel megszünt a villamos gyártás, Pesten is kénytelenek voltak Hannoveri használtat, meg Combinót venni stb.
Persze az ésszerűség azt diktálta volna, hogy a 3 vidéki város jelenleg kb. 60 villamos igényét itthonról elégítsük ki, de hát Magyarországon vagyunk, mindenki onnan veszi ahonnan tudja...:(
Feri BPO-537 2010.03.18. 00:01:37
bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.18. 09:12:56
Ha az AB-tól vásárol Magyarország, akkor magyar munkaerőt is támogat hiszen a VJSZ Kft közreműködésével 10% feletti alvállalkozóként az összeszerelés itt Magyarországon, magyar munkaerővel történne.
Megjegyzem tudtommal a Koncar is ebben gondolkodott, csak ő az SZKT (Szegedi Közlekedési Társaság) közreműködésével...
Tehát van választási lehetőség, MAGYAR lehetőség. Nemcsak külföldi...
bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.18. 09:15:50
Hosszú távú célunk egyébként a GANZ szerepét tovább vinni és a magyar villamosgyártást újra szeretnénk éleszteni, itt Magyarországon, magyar munkaerővel.
bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.18. 09:19:32
Hosszú távú célunk egyébként a GANZ szerepének a továbbvitele és a magyar villamosgyártás újraélesztése itt Magyarországon, magyar munkaerővel.
Szerintem ez a fontos.
bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.18. 09:20:17
premium salmon 2010.03.18. 10:35:37
Válaszoltam: „A magyar villamostendereken tán nem elhanyagolható - bár képmutató EU módon nem értékelhető szempont – a helyi munkahelyteremtő, más szóval helyi fejlesztés-generáló hatás. Ha ismeri az „olasz melós” szándékait, ossza meg a blog közösségével, mire készül e téren az Ansaldobreda. Addig meg hadd drukkoljak a felében, harmadában, vagy negyedében magyar villamosoknak a magyar városokban.”
Nem osztott meg semmit az olasz gyártó esetleges magyar munkahely-teremtési szándékairól.
Aztán büszkén jelezte: „A járművek teljesen más típusúak, mint a Debrecennek és Miskolcnak kínált “Sirio”; ez utóbbiakat teljes mértékben az AnsaldoBreda tervezi és gyártja…” cities.blog.hu/2010/02/05/az_olasz_melos#comments.
Ezek szerint ízig-vérig olasz a Sirio, olasz mérnökök tervezik, olasz melósok gyártják.
Most, hogy nyilvánosságra kerültek az ajánlatok részletei és a kizárások okai, így tudható, hogy az Ansaldobreda magyar alvállalkozóval indult, ezt írta:„…szomorú, hogy Debrecen egyúttal azt is elérte, hogy 100 magyar ember új munkalehetőséghez jusson és a magyar villamosgyártást újraélessze. Ehelyett egy teljesen külföldi pályázó, külföldi munkaerő kapta volna a mi EU-s támogatásunkat és a mi lehetőségünket egy ilyen több sebből vérző pályázattal.”
Mire gondol?
Végül bizonyára egyetértünk: az elkötelezettség nem zárja ki sem a következetességet, sem a közérthetőséget :-)
bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.18. 12:44:33
Nem értelek, hogy veszed a bátorságot, hogy ilyen dolgokat és valótlanságokat, rossz következtetéseket leírj és ezzel megtévessz bárkit.
1. megjegyzésem: valóban írtam a Koncar ellen, meg kedves SZKT ellen, bocs, hogy a konkurenciának nem drukkolok, de nem is csak ez a bajom velük, mondjuk ezt itt most nem részletezem.
2.: ez a képmutató, EU módon nem értkelhető: hát ne haragudj, ha neked képmutató, hogy magyar munkaerőt alkalmazna a projekt és ezzel magyar embereket segítenénk akkor megkérdőjelezhető a benned rejlő erkölcsösség, testvériség is, de mind1. Tipikus magyar hozzáállás (VEKE?) mindenben a rosszat keresni...
3.: Igen, valóban nem tudtam egyszerre mindent elárulni, tudod vannak ilyen üzleti titkok is meg ilyenek amit egy mezei blog oldalon nem igazán szeretne az ember rögtön nyilvánosságra hozni. De mivel köztudott lett, hogy mi mint 10% feletti alvállalkozók meg lettünk nevezve, hát hulljon a lepel.
Ne félj, lesz ennek még visszhangja, egyéb cikkek amik ezt mind alátámasztják, ne haragudj hogy a 3 hónapja aláírt együttműködési megállapodást nem tudom ide becsatolni amiben minden munkafolyamat, tevékenység benne van amit mi az AB-nek végzünk.
IGEN, magyar munkaerővel, Magyarországon, akár tetszik, akár nem, és IGEN munkalehetőséget fog biztosítani magyaroknak. Ez a lényeg, PR ide vagy oda.
Ez tény és nem mellébeszélés.
premium salmon 2010.03.18. 17:50:02
Ad 1 Köszönöm diszkrécióját: hogy nem részletezi a debreceni villamosok jövőjéről szóló posztban bajait. Külön elismerésem a nagyvonalúságért, amivel közvetve elismeri a szabad drukkolás alapvető emberi jogát.
Ad 2 Teljesen félreérti mondandómat: az általam képmutatónak nevezett EU tender kiírási gyakorlat szerintem nem veszi figyelembe és nem értékeli az esetleges helyi munkahelyteremtést. A kiírás és az összegző kivonat alapján például tizenhét(!) bírálati szempont volt Debrecenben, ám egy sem utalt, még közvetve sem a helyi foglalkoztatás bővítés elismerésére.
Megjegyzem, a külföldiség nehezményezése itt nem releváns - magyar villamosgyártás híján ugyan kitől vásárolhatnánk? Ám a külföldi gyártók többféle gyakorlatot folytathatnak a helyi vállalkozások bevonását illetően – ennek valamiféle figyelembevételét hiányoltam.
Úgy hírlik, a hazai vállalkozások helyzetbehozásán a közbeszerzésekben már munkálkodnak a politikusok és a Közbeszerzések Tanácsa is. Állítólag létezik EU-konform megoldás, vizsgálják többek közt a francia gyakorlatot. Hajrá!
Miután súlyosan félreértett, megértést és önmérsékletet gyakorolva nem érdemesítem válaszra származtatott egyéniségjegyeimet, úgy mint "megkérdőjelezhető erkölcsösség, testvériség, de mind”.
Ad 3 Nem félek attól, hogy nem lesz visszhangja a debreceni tendernek és nem haragszom azért, mert nem lett csatolva az együttműködési megállapodás (micsoda bornírt dolog lenne ezt elvárni)
Egyelőre csak jámbor remény, de nem tény, hogy a debreceni győztes „munkalehetőséget fog biztosítani a magyaroknak”. Ebben gondolom, mindnyájan egyetértünk. Ez szerintem a „tipikus magyar hozzáállás”, amúgy magától értetődő, normális közpolgári gondolkodásmód.
Ön – most már „veszem a bátorságot” és sokadik megnyilvánulása után meg kell megállapítanom - nem túl belátó, vagy tanulékony. Nemrég bezártak egy posztot a „fellengzős, beképzelt fikázó” stílusa miatt, most itt nyomul, vaktában tüzel, mielőtt töltene és gondolkodna. Eközben a magyar nyelv és az európai viselkedés alapvető szabályait - jóindulatú figyelmeztetések ellenére - továbbra is semmibe veszi, de a formális logikával is hadilábon áll, mikor ír.
További szemelvények e „rossz következtetés” további alátámasztására - távolról sem a „megtévesztés” szándékával”. Idézetekkel nehéz is megtéveszteni az olvasót
Ezt nem nekem, de egy tiszteletre méltó blogírónak vágta oda:
„Másrészről szégyelld magad, mert magyar vagy és magyar munkaerőt támogatna (nem is keveset ilyen ínséges időkben teszem hozzá) ha nyert volna Debrecenbe is az AB.” cities.blog.hu/2010/02/05/az_olasz_melos#comments
Nem erre, hanem egy korábbi gyalázkodására reagáltam imígyen:
„Eddig nem volt jellemző a közönséges személyeskedés ezen a blogon, szerintem ennek a jövőben is így kellene maradnia. Amíg nem ismerjük a pályázókat, ne bocsátkozzunk állításokba. Amúgy meg miért ne a (villamos)pályán dőljön el, mit tud a (dél)-magyar melós?
Végül megjegyzem, nem csak az alapvető emberi jogokat, így a szabad drukkoláshoz fűződő elidegeníthetetlen jogot tisztelem, de a magyar nyelvtan és helyesírás szabályait is – a hol kérdésre azt tanultam -ban -ben a helyes végződés.”
cities.blog.hu/2010/02/01/rovidhirek_100201#comments
Ajánlott olvasmány: „A Bika kellemetlen helyzetbe kerülhet ma” www.boon.hu/hirek/Eletmod/cikk/napi-horoszkop---csutortok/cn/news-20100318-07170970 :-)
bikappavuvjsz (törölt) 2010.03.18. 20:17:12
Uram, elnézést kérek ha megsértettem, volt akkor egy félreértés, mindenesetre az Ön bejegyzése tele volt alaptalanul negatív megállapításokkal rán nézve (talán ezt elismerheti). Dehogy ezt miért kell állandóan. Na mindegy...
Annyit engedjen meg, hogy ez a stílus bármilyen barokkosan fogalmazta is meg, lehet, hogy ez megfelel az Ön európai viselkedési szabályainak, de ugyanúgy nagyon sértő, én nem tudom mikor minősítettem Önt ilyen negatív jelzőkkel..Ez olyan példamutató viselkedés?
Nem mondtam, hogy nem tisztelem az Ön véleményét és örülök ha a Koncarnak drukkol. Kint volt, megnézte, vendégül látták, minden oka megvan rá...Szurkoljunk!
„Másrészről szégyelld magad, mert magyar vagy és magyar munkaerőt támogatna (nem is keveset ilyen ínséges időkben teszem hozzá) ha nyert volna Debrecenbe is az AB.”
Ezt most is fent tartom az az ember csak szégyellheti magát, aki nem ismeri be, hogy rengeteg valótlant állított a cikkében és miután közzé tettem a hivatalos infókat még Ő volt megsértve és eszetlenül kötözködött tovább...az ilyen tiszteletreméltó?..
Az meg, hogy valaki nem tudja kezelni a kicsit fellengzős stílust, hát ne haragudjon 1-2 fellengzős választ azért visszakaptam.
A többire meg most ne haragudjon nekem nem áll módomban reagálnom; mondjuk azt, hogy azokat még csak arra sem méltatom...
Lezögezném, nekünk a jövőben nem kell semmilyen szinten érintkeznünk,
"Nocsak! Nemrég eltanácsolt mindenkit attól, hogy a debreceni tenderen magyar részvétellel készülő villamosnak drukkoljon, írván: „hát mostmár ne drukkoljunk nekik.”(sic!)
vagyis legközelebb ne ilyen megszólítással kezdjen és higgye el a kommunikáció is európiabb lesz;)
premium salmon 2010.03.19. 06:19:28
Elnézés kérését nyugtázom, részemről az ügy megnyugtatóan lezárva :-)
bikappavuvjsz_vs_spazzatura 2010.03.20. 21:07:14
Nézze én most se kommentálnám, mivel az akkori kommentem lényege is inkább egy hír volt, hogy kizárták a Koncar-t, gyakorlatilag már nagyon korán. Kérdezem, ha valakit ilyen korán kizárnak, az egyszerű gondolkodással is nem valami masszív ajánlattal álhatott elő, ráadásul egy alapvető elvárást nem tudott teljesíteni (bankgarancia), ami gazdasági okokhoz is visszavezethető, nem csak puszta tévedésnek tudható be. Ne érszletezzük, de áfa és különböző vámok, illetékek nélkül nekik (mint nem EU-s ország) könnyű volt ilyen jó árajánlatot adni. Megjegyzem nem EU-s ország révén ezt könnyen támadni is lehetett volna és több okból is kizárást eredményezne (ha egyébként se zárták volna ki).
Szóval ezek után még úgy gondolja jelentős SZKT-s támogatással persze, hogy be kell nyújtani végtelen számú jogorvoslati kérelmet amiben márcsak azt nem támadja meg, hogy miért 18 villamost írtak ki:)
Na mindegy, ne tetézzük, mindezektől függetlenül nem gondolom, hogy a Koncarnak esélye lenne a jövőben Mo-n és úgy az EU-ban is bármilyen pályázatot megnyerni (jelentős támogatás nélkül persze).
De leszögezem, egyébként szurkolok!! Hajrá Koncar!
damus 2010.05.31. 02:23:50
damus 2010.06.23. 23:05:45