Az új szlovák kormány ki akar hátrálni abból a tervezett projektből, amelynek az lenne a célja, hogy Ukrajnán és Szlovákián át Bécsig közlekedhessenek a széles nyomtávú orosz tehervonatok.
MTI/APA/Kötött pálya
A szlovák SITA hírügynökség csütörtökön idézett abból a programtervezetből, amely állítólag a leendő kormány jövőbeni közlekedési politikáját vázolja fel.
A dokumentum szerint jelenleg a szlovák, az osztrák, az ukrán és az orosz állami vasúttársaság szakemberei dolgoznak a széles nyomtávú projekt megvalósíthatósági tanulmányán. Várhatóan idén őszig kiderül, hogy gazdaságos lenne-e az átállás a széles nyomtávra, ami azt jelentené, hogy a transzszibériai vasútvonalon Vlagyivosztoktól egészen Bécsig lehetne árut szállítani vasúti átrakodás nélkül.
Kassáig már elér a széles vágány, zömmel a normál mellett
A beruházás jelentőségére utal, hogy Dmitrij Medvegyev orosz elnök is tárgyalt a kérdésről áprilisban Pozsonyban, mielőtt Barack Obama amerikai elnökkel találkozott volna Prágában, hogy aláírják a hadászati támadó fegyverekről szóló új szerződést.
A széles nyomtáv továbbépítése a magyar vasút világában is érdeklődést kelt. Nálunk sokak meggyőződése, hogy Oroszország politikai okokból választotta, választaná Szlovákiát a projekthez, hiszen a hegyrajzi viszonyok miatt északi szomszédunknál viszonylag költséges lenne a pálya megépítése, annak ellenére is, hogy a Kassai kohóig már eljutnak az egymástól 1520 milliméterre fektetett sínek.
Négyszekciónyi mozdony viszi a kassai kohóból vissza az üres vagonokat
E vélemények szerint helyesebb volna Magyar- esetleg Lengyelországon át építeni az új vasutat. Magyarország mellett a sík terep szól, Lengyelország mellett pedig az, hogy ott jóval az ország közepén túl, a felső-sziléziai iparvidékig ér a szovjet rendszerű vasút. Az áthidalandó távolság pedig innen jóval kevesebb Bécsig mint Kassától vagy Záhonytól.
A szkeptikusok úgy vélik, a projektnek nincs túl sok értelme, hiszen mindegy, hogy Ukrajna nyugati határán vagy Bécsben kell átrakni a vagonokat 1435 milliméterre, Lisszabonig meg csak nem építhető széles nyomtáv.
A záhonyi átrakókörzet még tovább pusztul majd, ha Bécsig ér a széles?
Valójában azonban azon áll egy ilyen építkezés gazdaságossága, hogy az új végponton mekkora árumennyiségnek lehet végcélja. Márpedig a pozsonyi-bécsi iparvidék számos feldolgozóüzemébe tartó keleti alapanyagok így megúszhatnának egy átrakási műveletet. És itt persze egyre inkább az Oroszországon túlról, Kínából jövő árura kell gondolni.
Ezért a Kassa-Bécs szélesprojekt egészen előrehaladt orosz vezetéssel. Kijelölték a nyomvonalat, amely Szlovákia déli részének közepén teljesen új, keleten és nyugaton viszont meglévő, európai nyomtávú vonalak mellett vezet. Sőt, már a költségeket és az ütemezést is megtervezték.
Utóbbi szerint 2016-ban indultak volna a vonatok, de most úgy látszik, a megalakuló új, jobbközép kormány kevésbé támogatja a projektet, mint a Fico-kormány.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Duna-stratégia: a magyar álláspont 2010.08.06. 08:30:04
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
2010.06.24. 19:16:54
Csak 1-1 hiba: Oroszország, Kína
"És itt persze egyre inkább az oroszországon túlról, kínából jövő árura kell gondolni."
na__most__akkor 2010.06.24. 19:32:25
Mocskos világ.
Hülye amerikaiak mindent collban számolnak ...
Mocskos világ.
A billiónak számolt milliárdról nem is beszélek.
Hülyéknek áll a világ, komolyan mondom. Az emberiségnek meg kellene tanulni újra az ujjakon számlálást. Többre jutnánk még avval is.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.06.24. 19:57:49
Kalapból nyúl 2010.06.24. 20:12:24
gramercy 2010.06.24. 20:23:22
akkor sem volt, amikor a szlovakoknal peddzegettek, es magyarorszagon sem lenne
szlovakiaban -a terep miatt is- 5 milliard eurora taksaltak, ha ez lejonne nalunk 3 milliardra, vagy kettore, akkor is 6-900 milliard forintrol beszelunk...ugye a szaros allomasok es vonatok vilagaban mindenki el tudna kepzelni jobb es gazdasagosabb hasznositast? (pl. 4-700 flirt?)
arrol nem is beszelve, hogy kinabol/ba edesmindegy hogy van e meg parszaz kilometer es csak utana kell e atrakodni kamionra/masik vonatra vagy elobb
10.000 kilometert utaznak a kontenerek, az a par szaz kilometer nem oszt nem szoroz
arrol nem is beszelve, hogy status quo nekunk JO, jo a keleti veg potencialja szempontjabol is
es ami a legnyilvanvalobb, hogy a modern vilagban a pedzegtetett ertekek tizedeert lehetne olyan atrakodo terminalt epiteni, ami ket egymas mellett allo tehervonat kozott lezerrel iranyitott daruval kepes atrakadoni a szabvany kontenereket, percek alatt, minimalis elomunkaval
ha ezek az alternativak, akkor mi a turonak kene az osztrakokat elonyosebb helyzetbe hoznunk azaltal, hogy ezutan ott lenne a logisztika es a ra epulo ipar????
ha ebbol barmi megvalosul, az csak a jo oreg mav es vonzaskorzetenek mutyija lesz
Divi 2010.06.24. 21:04:09
Kis űrszevény mérés, itt ott oszlop áthelyezés és kész is...
Kevesebb költség, használhatnák ugyanazt a bizbert. Mindenki boldog.
Hülye vagyok?
Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.06.24. 21:09:21
max 8600 kilómétert kell átépíteni.:-)
amúgy nem megoldható hogy 4 sin futna egyhelyen??tehát alig kéne szélesebb helyen kialakítani.
Tudom 3 sinnel nem megoldható.
mig8 (törölt) 2010.06.24. 21:22:26
És az ívek? meg a váltók? Mit csinálsz, ahol 3-4-több vágány van egymás mellett? És mi van az orosz vagonok méretével?
ruba 2010.06.24. 21:33:25
sebi77 2010.06.24. 21:34:33
Divi 2010.06.24. 21:35:13
¿Qué tapas hay? 2010.06.24. 21:57:21
Háromsínszálas fonódott vágányt folyópályában nem tudsz építeni, mert a síntalpak és a kapcsolószerek helyigénye miatt túl kicsi lenne a két sínszál között (a nyomtávolságot figyelembe véve) meglévő távolság. Négysínszálas fonódott vágányt (európai rendszerben) gazdaságtalan lenne használni, mert akkor a megengedett vonathosszak miatt osztani kéne a vonatokat. Cmszavakban néhány probélma:
- vonathossz
- térköztávolság
- állomások vonatfogadó vágányainak hossza
- tengelyterhelés
- folyóméter-terhelés
Fordított esetben (orosz rendszerű vasúton fonódott pályán közlekedő európai vonatok) nincs probléma, mert az európai rend szerint összeállított vonatok kényelmesen "lötyögnek" az orosz infrastruktúra adottságai között.
Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.06.24. 22:05:55
akkor az oroszok huzanak közé még egy szálat.
Amúgy manapság már konténerek vannak amiket egyszerűbb átpakolni.
Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.06.24. 22:08:12
Fransisco Miranda 2010.06.24. 22:13:44
Ha jól tudom, azóta már moznonyon is van változtatható nyomtáv.
Tehervonatokra vajon ezt nem lenne olcsóbb kivitelezni, mint komplett új vasútvonalat felhúzni?
ruba 2010.06.24. 22:24:58
killermoney 2010.06.24. 22:33:00
¿Qué tapas hay? 2010.06.24. 22:33:18
Fransisco Miranda 2010.06.24. 22:36:54
gramercy 2010.06.24. 22:41:09
de a gorduloallomany lecserelesenel is sokkal gazdasagosabb egy vaganypar meg egy mozgo daru szamitogeppel kiegeszitve
a kontenerek meg elegge standardek...
az meg hogy melyik gyorsabb, elegge nevetseges, amikor a vonat meg igy is 3x gyorsabb a hajonal, pedig 20 km/h koruli az atlagsebessege
elegge elkepeszto allapotok uralkodnak zahonytol keletre, nem eppen 160-nal hasitanak a kinai zoknik...
Fransisco Miranda 2010.06.24. 22:41:40
Apám el sem akarta hinni elsőre, amikor először meséltem hogy ez hogyan is történik Portbou-nál :)
Kard 2010.06.24. 22:53:54
ninimimi 2010.06.24. 23:15:07
A görcsös igyekezet az egyébként értelmetlen továbbépítésre csak azt bizonyítja, hogy a szovjet elvtársak még mindig nem tettek le az Európa elleni sztálini invázió tervéről. Ez a"logika" az egészben.
Észérv semmi nincs mellette, és azt is érdekes lenne tudni, miért is lelkendezik érte, aki érvek nélkül ezt teszi...
jabloko 2010.06.24. 23:43:25
irolvas 2010.06.25. 00:24:52
Az amerikában használt mértékegység rendszer más logikájú (szvsz egységesebb) én 79/80 környékén hibátlanul megtanultam és használtam, probléma csak a vákum és nyomás értékek átszámolása jelentett.
A másik:
A Mávag és a Ganz területéről több vágánykapcsolat volt több, 2 vagy 3 nyomtávval részben a józsefvárosi pu, illetve a a népliget felé, az utóbbinál mind a 3 legelterjedtebb egy vágányrendszerben megvolt. Tehát megoldható!
Apropó Mávag, nem tudja vki, hogy a jóvátételben gyártott gőzmozdonyokat "lábon" vitték ki a "megrendelőhőz" ?
sanyix 2010.06.25. 03:35:43
ruba 2010.06.25. 05:29:01
6ai 2010.06.25. 06:58:11
Dzsok 2010.06.25. 07:03:39
Pont ezért kezdte el az EU a vonalak egységesítését, nemzetközi viszonylatban interoperabilis (átjárható) rendszerek kialakítását támogatni, hogy ebben a tekintetben is utolérjék az USA államokat, ahol mind a vasúti áruszállítás aránya, mind a sebessége is jóval nagyobb mint az EU-ban.
###################
Más téma a kínai árukkal kapcsolatban. Az EU is támogatna vasúti projektet a témában. Ők a Konstancai kikötő vasúti elérését akarják megvalósítani, ebből minket a Hegyeshalom - BP - Lökösháza korridor érint. Az adott vonal modernizációjára, ERTMS rendszer kialakítására kb. 5-600milliárdFT támogatást szánnak a magyar részre.
vorosilov 2010.06.25. 08:23:38
ninimimi 2010.06.25. 08:27:24
Magam is utaztam szovjet hálókocsikban, nem is keveset. Sajnos ennél kevesebbet, de Nyugat-Európában is volt szerencsém kipróbálni a keskeny nyomtávra épített, emeletes kocsikat. Részletezzem a kényelmi eltérést...?
Ha zongorázni tudnám a különbséget, akkor Liszt Ferencnek hívnának.
Marslakó 2010.06.25. 08:28:37
Oroszországban hatalmas mennyiségben bányásznak mindenféle földi jókat, tartályvonatok, vasérces szerelvények, szénvonatok közlekednek, vonatonként óriási árumennyiségeket továbbítva. Ez amiatt lehetséges, hogy szelesebb a nyomtáv, nagyobbak a kocsik.
Meglepő módon az USA-ban, ahol szintén nagyobb az űrszelvény és egy más tetején két konténer is elfér a vasúti kocsin, valamint esetenként 100-150 vagont húznak a mozdonyok, az áruszállításban sokkal nagyobb a vasút részesedése, mint bárhol Európában. És mindez üzleti alapon!
Az oroszok is profitot termelnek a vasúti áruszállításból, nem is keveset. Nyilván a Bécsig vezető szélesnyomtávú vonal kiépítését is az oroszok erőltetik, és nyilvánvaló, hogy gazdasági érdekből. Ehhez a közbenső és célországok, akár Szlovákián keresztül halad majd a vonal, akár Magyarországon, csak asszisztálni tudnak. De hát tudjuk, hogy a pénz beszél, a kutya ugat!
Magyarországnak akkor lenne érdeke a szélesnyomtávú vonal, ha nem csak fogadni akarná az orosz nyersanyagokat, hanem exportálni tudna Oroszország irányába nagy mennyiségben terméket, pl. mezőgazdasági termékeket. Sajnos ehhez a magyar mezőgazdaság teljesítménye már nem elegendő, teljesen lezüllesztették azt. Illetve lassan olcsóbban, jobb minőségben és többet tud termelni az ukrán, orosz mezőgazdaság, mint a miénk :-(
2010.06.25. 08:34:49
papi65 2010.06.25. 08:37:30
mig8 (törölt) 2010.06.25. 09:35:17
Viszont a legtöbb politikai "álomnak" határt szab a gazdasági realitás. De e pillanatban nemcsak ellene vannak érvek, hanem mellette is. Tehát az gondolom, hogy az oroszok még forrást is hajlandóak lennének beleinvesztálni.
Azaz, ha ellene akarunk érvelni, akkor annál komolyabb érveket kell mondanunk, mint amik eddig elhangzottak. És jó lenne pár politikait is.
radegast 2010.06.25. 09:36:05
irolvas 2010.06.25. 09:47:13
mig8 (törölt) 2010.06.25. 10:14:31
Gyurbán Fletor 2010.06.25. 10:37:19
capor_ 2010.06.25. 10:50:49
http://en.wikipedia.org/wiki/Rail_transport_in_the_People's_Republic_of_China
KCB 2010.06.25. 10:54:59
Érdekes hogy a légi közlekedésben is simán gyerek mérettel számolják az üléseket (pedig ott ugye nem kéne átméretezni a légi folyosókat), mert mindig n+1 embert raknak oda, ahol még normálisan elférne n ember.
padisah 2010.06.25. 10:58:14
Nekünk tényleg hasznos lenne egy használható vasúti árukapcsolat az oroszok felé. És itt elsősorban az ömlesztett nyersanyagokra kell gondolni, ami az oroszok felől jön, Oroszoroszág előnye hogy hatalmas a területe, amihez képest kevés a népesség, ergo sok nyersanyagot tudnak termeni. Ezeket mi feldolgozva tovább tudjuk szállítani nyugatra, ezt a szerepet jó lenne megnyerni.
Marslakó 2010.06.25. 11:13:23
Angliában anno két méternél is szélesebb vasutat is építettek, aztán valahogy nem jött be:
en.wikipedia.org/wiki/Isambard_Kingdom_Brunel#Great_Western_Railway
irolvas 2010.06.25. 12:53:14
"the decision was made to use Stephenson's standard gauge, mainly because this had already covered a far greater amount of the country"
Költséghatékonyság, azt nem úgy építették, mint a 4. metrót.
sanyix 2010.06.25. 13:25:16
Egyedül a spanyoloknak van épkézláb magyarázatuk, hogy anno a hegyes völgyes vidékre, nagyobb kazánnal elláttott gőzmozdonyok kellettek, ezért a jóval szélesebb nyomtáv (nem csak néhány centivel mint az oroszoknál).
irolvas 2010.06.25. 14:10:08
en.wikipedia.org/wiki/Rail_gauge
mig8 (törölt) 2010.06.25. 14:15:13
Köszönöm.
@sanyix:
Ez így nem teljesen kerek. Akkor átépítteték volna az összes KGST országgal széles nyomtávúra simán.
ruba 2010.06.25. 16:35:54
sanyix 2010.06.25. 16:44:01
irolvas 2010.06.25. 17:18:14
en.wikipedia.org/wiki/Russian_gauge
Amikor Hajmáskérnél láttam a feliratot az oldalt a pőre kocsi szélén túlnyúló T-55 tankokat szállító vagonokon: Túlméretes szerelvény.
De 1842-ben erről még nem lehetett szó.
gramercy 2010.06.26. 18:47:48
Zotya 2010.06.29. 19:55:48
A széles nyomtávú pálya nagyobb tengelyterhelést elbír, nagyobb az űrszelvény is. A tengelyátszerelt kocsiknak mindkét űrszelvénynek és tengelyterhelésnek meg kell felelnie, jelen esetben a normál nyomtáv a mérvadó, hiszen az a kisebb. Az áruval jól megrakott széles nyomtávú kocsik normál pályán túlsúlyosak lennének és az űrszelvényen túlnyúlnának. A széles pályán pedig a normál nyomtávú pálya feltételeinek a betartása gazdaságtalan lenne, hiszen nem lehetne azt maximálisan kihasználni.
Albu 2010.07.20. 03:43:05
Brouwer-Power ---> ihajbimbam.blog.hu 2011.06.01. 15:56:42
www.youtube.com/watch?v=mcnr4DHe6hE&feature=related
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2011.06.01. 15:59:05
és? mit akarsz ezzel mondani?
Brouwer-Power ---> ihajbimbam.blog.hu 2011.06.02. 10:34:27
Csak mutattam egy videót arról, hogy nyugaton hogy oldják meg a nyomtávkülönbséget, ahogy azt jópáran már említették. Gondolom, páran azért kíváncsiak arra, hogy hogy is néz ez ki, én is az voltam. Bocsáss meg, ha szerinted nem ideillő. -.-
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2011.06.02. 10:38:13
nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2012.08.14. 10:32:42
A franciák már a 1970-es években megoldották a tehervonatok nyomtávállítását. Az oroszok az átrakókon tudták átállítani, többnyire csak főjavításra adták vissza, addig vígan fuvaroztak vele otthon. A zárt tehervonataik pedig csak otthon járnak - www.youtube.com/watch?v=-IIyddYfL7I&feature=related