Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2007.10.25. 12:30 erminavet

Az utasbarát vasúti menetrendnek annyi

Ha nem is nagy, de az érintett emberek számához mérten talán így is picit túlzott figyelmet kap ezekben a napokban a sajtóban a hazai vasúti mellékvonalak újabb csoportjának bezárása. Ami nem baj, hiszen a döntésfolyamat a „személyszállítás szüneteltetéséről” annyira dilettáns (ahogy tavaly is az volt), hogy érdemes vele foglalkozni az államkapitalizmus hatékonytalan strukturáit éppen állítólag megreformáló hazában.


De a december 9-én életbe lépő új menetrendből nemcsak 21, vagy 16, vagy akárhány mellékvonal vonatai hiányoznak majd, hanem a mostani tervek szerint a megmaradó vonalak számos vonata is, és ez nagy ostobaság. Mindjárt kiderül, hogy miért ostobaság, de előbb nézzük, hogy miért a ritkítás.


A 2008-as menetrend megszerkesztésének folyamatába egyszer valahogy bekerült a szaktárca, a MÁV és friss személyszállító leányvállalata, a MÁV Start közötti háromszögbe a 10 százalékos teljesítménycsökkentés. Nemigen lehet tudni, hogy ki döntötte el, hogy ennyi legyen, pláne nem, hogy mi alapján. A minisztérium egyszer kérte a MÁV-ot, hogy négy verzióban készítse el a 2008-as menetrendet, az egyik kért verzió volt, hogy ne kerüljön többe, mint az idei. A MÁV ezt teljesítette, de úgy, hogy azt mutatta ki, mennél kevesebb vonatot járat, annál többe kerül. Ez persze nonszensz. Később szintén a vasút adta be üzleti terveként a visszafogós verziót, ugyancsak jelezve, hogy a fővonali fűnyírás nem megtakarítást hoz, hanem bevételkiesést.

 


Mindegy, a tárca fiatal vezetői bevadultak a vérszagtól, vagy ahogy egyikük szokott fogalmazni, élvezni kezdték, hogy a MÁV, ez a borzalmasan túlméretes tengerjáró, ha lassan is, de végül arra fordul, amerre ő mondja. A magyar vasútban rengeteg a pazarlás, nem véletlenül költünk el a MÁV-ra évente száz és száz adómilliárdot. Teljesen jogos, hogy ezt megelégelték a GKM vezetői, pláne, amikor a megszorítások korszakát írjuk, pláne, amikor az ország politikai életét népszavazásostul, demagógiástul meghatározó egészségügyi, oktatási problémák egy nagyságrenddel kisebb pénzekről szólnak.

De a Gazdaságtalan és Közlekedésellenes Minisztérium nagyon rossz spórolási metódust választott, már megint a fűnyírást. A valódi pazarlások megszüntetéséhez ugyanis nem tizenhat másodpercig kell dolgozni, mint a „tízszázalékos teljesítménycsökkenés” kimondásához, ráadásul konfliktusokkal jár, például a nagy hatalmú szakszervezetekkel. Hiszen nálunk a mozdonyvezetők nem hajlandók például jegyet adni az egykocsis motorvonaton, nem engedik bevezetni a feltételes megállót, hogy meg lehessen spórolni a kalauz bérét illetve a vonatok megállás utáni elindításának többletfogyasztását, hogy csak két olyan apró példát mondjunk, ami más országban működik.


Ehelyett maradt a hasraütés és a 10 százalékos teljesítménycsökkenés, amit egyébként vonatkilométerben számolnak, magyarán a tervhivatalnak, akarom mondani a minisztériumnak egyre megy, hogy a szóló Bz nem döcög jövőre két utassal 100 kilométert, vagy a tizenvalahánykocsis vasárnapi gyorsvonat sok száz utasával nem megy ugyanennyit. Szerintük ugyanannyi a megtakarítás. Jól mutatja a vonalbezárások jelentőségét, hogy a 2008-ra eredetileg tervezett 21 vonal még így, aránytalanul fölértékelve se hozza a 10 százalékos mínuszt, hanem csak hármat. Vagyis ki kell még húzni a menetrendből jónéhány vonatot.

 


Nem lehet-e racionális a legkevésbé kihasznált járatokat megszűntetni, kérdezhetnénk jogosan. De, úgy általában lehet. Csakhogy a fűnyírás azt jelenti, hogy a hosszú késlekedés után tavaly decemberben – a tervezettnél kisebb területen, csak az ország harmadán, de – végre bevezetett utasbarát menetrendet szétverik, ami igazi magyaros ostobaság. Egyrészt azért, mert az ütemes, utasbarát menetrendi rendszer sokkal jobb az utasoknak, így több utast, nagyobb bevételt hoz a vasútnak, tehát sokat lehet veszíteni a fölbontásával. Másrészt az ütemes menetrend lényege, hogy a meglévő jármű- és humánerőforrások jobb kihasználására épül, vagyis a megszüntetésével alig lehet spórolni.


Lássuk először az utas oldaláról! Az ütemes menetrendből először azt szokás megérteni, hogy a vonatok egy adott állomásról adott irányba mondjuk 30, 60, 120 percenként indulnak, vagyis például (nappal) minden óra azonos percében. Könnyen megjegyzem, hogy Füzesabonyból minden 05-kor megy személy Miskolcra, 58-ra oda is ér, de ha nagyon sietek 58-kor is indul IC, azzal már 32-re ott vagyok. Így egyszerű kialakítanom a programomat, „bármikor” indulhatok. Ha kiszednek ebből a rendszerből egy-két vonatot, meg kell jegyeznem, hogy melyik 05-kor, melyik 58-kor nem jön vonat.


Ráadásul oda a stabilitás, a tapasztalatok szerint az ütemesség rendszerétől megszabadított menetrendben a megmaradt vonatok is lassan elkezdenek pár perccel ide-oda kúszni, mert a vasutasoknak valamiért úgy jobb, vagy a polgármester, vagy a képviselő elintézi, mert valamelyik ismerősének úgy jobb (ilyenkor nem szokás megnézni, hogy hány utasnak rosszabb). Vagyis hamarosan oda a jól memorizálható rendszer.


Ennél is nagyobb baj, hogy az ütemes rendszer ütemes az átszállásokra is. Mivel (például) óránként minden ismétlődik, ki lehet alakítani a lehető legkedvezőbb átszállásokat. Ha egy mellékvonal összeköt két fővonalat, meg lehet csinálni, hogy az „alsó” és a „felső” végén is legyen mindig csatlakozása legalább a fontosabb irányba. Most az egyik fővonalon az egyik, a másikon egy másik vonathoz tartozó csatlakozás esik ki, magán a mellékvonalon meg ismét más vonatok, hiszen a fűnyírás kapkodva készül, rég teljesnek kellene lenni az egész menetrendnek. De a dolog természetéből is az következik, hogy a ritkítással biztosan szétrombolunk egy csomó csatlakozást. Az ilyesmi megjósolhatóan komoly utasvesztéssel jár, az emberek inkább busszal, saját autóval fognak menni.

 


A minisztériumi vagy a MÁV központjában lévő Excel-táblák bizonyára azt mutatják, hogy ha egy vonalon a naponta közlekedő húsz vonatból kettőt törlünk, akkor a költségek tíz százalékát megtakarítjuk. Nézzük a valóságot! A 80-as vonalon az 5217-es személyvonat ma 8:49-kor indult el Sátoraljaújhelyről. A szerelvény 9:45-re ért Szerencsre, ahonnan egy fél óra múlva 5232-esként indult vissza, a menetrend szerint 11:11-kor ért ismét Újhelyre. Oda is, vissza is vitt utasokat, lehet, hogy nem sokat, csak pár tucatot.


Mit fog ugyanez a szerelvény csinálni December 9-én? Ezt a pár órát Sátoraljaújhelyen fogja tölteni, hiszen nem keletkezik hirtelen új járat, ahol be lehetne vetni. A Csörgő mozdony motorja végig járni fog, hiszen az előírások szerint fűteni kell a kocsikat. Nyáron talán a szünet egy részében, mondjuk legfeljebb két órára leállítják, de a gépet akkor is be kell melegíteni. A mozdonyvezető marad mozdonyával, nincs más vonat, amit vinne, meg némi dolga is van. Persze a szünet zömében pihengetni fog, természetesen teljes fizetésért, ilyenek a szabályok, nem orvos ő, hogy az „ügyeletért”, amikor semmit se csinál, csak ott kell lennie, kevesebbet kapjon. Valószínűleg ugyanez fog történni a kalauzzal, beül kávézgatni a kollégáihoz, teljes fizetésért. Legjobb esetben föltehetik egy másik vonatra második jegyvizsgálónak, akkor dolgozni fog, bár aligha tölti hasznosan az idejét, hiszen az első kalauz ma is el tudta látni a feladatát.


Egy picit más lesz a helyzet mondjuk az egy-egy kanyart Pesten „kibekkelő” IC-kkel. Ezeknek a kocsijait se kapcsolhatják le az áramról, nyáron előhűteni, télen fűteni kell. Ráadásul a zsúfolt fejpályaudvarokon nem maradhatnak az utasperonok mellett, kell a hely a többi vonatnak, a kocsikat majd kitolják valahova, hogy aztán pár óra múlva visszatolják őket. A nem járó vonatokért nem kell pályahasználati díjat fizetni, de ez nem megtakarítás, hiszen a szintén a MÁV-hoz tartozó pályavasútnak pontosan ennyivel lesz kevesebb a bevétele.


A tényleges megtakarítás nagyon kicsi, a kilométerenként pár száz forintos vontatási költség egy része lehet csak. Ha pár tucat utas emiatt nem vesz jegyet, mert a korábbi vagy későbbi vonat neki már nem jó, el is veszett a teljes összeg. Persze valamennyivel kevésbé kopnak a sínek, a járművek, később kell karbantartani őket, ezt a megtakarítást azonban nem lesz könnyű kimutatni. Ha kevesebb járműre lenne szükség, az tényleg megtakarítás lenne, hiszen akár új, akár felújított kocsikról, mozdonyokról beszélünk, hatalmas beruházásra van szükség. Csakhogy a legnagyobb igény csúcsidőben van a vonatokra (az elővárosokban reggel és délután, távolsági forgalomban pénteken, vasárnap, hétfőn), a délelőtt kiritkított vonatok csak az álló járművek számát növelik.

 


Remélem, a kedves olvasó, ellentétben a hivatásos vasutasok és vasútirányítók jelentős részével, már kezdi érteni az ütemes menetrend lényegét üzemviteli oldalról: úgy nyújtunk lényegesen jobb szolgáltatást, hogy csak kevéssel több erőforrást használunk föl, mert egész nap pörgetjük, kihasználjuk, amink van, mozdonyt, kocsit, vasutast.


Sok vasutas eleve idegenkedett az ütemes menetrendtől. A végeken azért, mert többet kell dolgozni, a feszes munkarendben kevesebbet lehet kavarni, a vezetők azért, mert az ütemes menetrendet egy lelkes, fiatalokból, ráadásul sok kívülről jött szakemberből álló csapat erőltette keresztül a személyszállítást vezető, szintén autszájder Devecz Miklós vezetésével. Deveczet sikerült eltávolítani, a MÁV-ot, MÁV Startot most irányító igazi vasutasok már az úttörővasúton is tudták, milyen az igazi vasút, nehogy már kívülről mondják meg nekik, mi a jó. Ezért aztán nem álltak ellen a minisztérium voluntarista akaratának, legalábbis hatékonyan nem.


A dolgok jelenlegi állása szerint december 9-én, ahelyett, hogy a Dunántúlra is kiterjesztenék az utasbarát menetrendet, elkezdik szétverni. Nemcsak néhány újabb mellékvonaltól búcsúzhatunk tehát el, hanem a MÁV jövőjétől is.

64 komment

Címkék: vélemény politika vasút ütemes menetrend


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr54206984

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Manyizga (törölt) 2007.10.25. 13:31:07

Reméljük a MÁV-romjain majd egy normális cég alakul ki. A mostaniról egyre kevésbé tudom elhinni, hogy képes és akar javulni. Bármilyen téren is.

(Mai vasutassztrájk: a kedves mozdonyvezetők még véletlenül se álltak le a tehervonatok továbbításával, mert esetleg azért a szállítmányozó cég seggberúgjra őket és a munkaadójukat. Ki nem tudja érvényesíteni érdekeit velük szemben? Az utas...)

levi 2007.10.25. 13:45:38

Kb 1 éve nem voltam már Pesten . Miért a vonatjegy Pécsröl oda -vissza 8000 ft . Amig egy türhetö áron mozgott 4000- 4800 ft addig havonta 2 alkalommal is költöttem erre . Most pénzkidobás szerintem az utazás a MÁVval . Inkább beszállok a benzinköltségbe... stb .

Siemens113 2007.10.25. 13:56:13

OFF

Imre, nem lehet, hogy téged láttalak ma a Keletiben úgy 11 környékén? Ott a lépcső felé ha jól emlékszem bár én rohantam.

üdv

ON

mobo 2007.10.25. 13:58:21

Az USA-ban sokan nem jutnak el életükben a fővárosba: nincs rá pénzük. Nálunk is ez lesz. Csak hát az egy kontinensnyi ország, mig ez... 3.14csányi.

TaTa86 2007.10.25. 14:16:53

Csatlakozom lavihez, én Vácra jártam le régebben hetente, ettől alaposan elvette a kedvemet a 2x drágább vonatjegy.

De hogy ne csak a mávot szidjuk. Nógrádi volán szintén élen jár a kölséghatékonyságban. Régebben Bokorra csúcsidőben óránként járt a busz, és értelemszerűen visszafelé is. Rájöttek nyilván hogy ez drága, ezért most csak odafelé járnak óránként, visszafelé 5óránként. Tehát 5 ből 4 busz üresen megy vissza, és nem lehet felszálni rá.
Ezt magyarázza el nekem vki hogy ez miért jó?

nevetőharmadik 2007.10.25. 14:17:48

Emlékszem, amikor beindult az ütemes menetrend, mennyire örültem neki, piszok kényelmes, és (legalábbis a szegedi vonalon) tényleg nem igényel több szerelvényt, mint amennyi előtte járt.

Mondta is egy barátom, hogy aha! Ha ez jó, akkor meg fogják szüntetni. Mire én: ugyan már, ne légy ennyire pesszimista, ezért nem jut az ország sehova.

Végül pedig igaza lesz. A fene rúgja meg.

keptnkirk 2007.10.25. 14:22:04

> Inkább beszállok a
> benzinköltségbe...

Az árak elérték egy 5,5-6 literes átalgfogyasztásnak megfelelő benzinköltséget, vagyis még akkor is jobban jársz, ha egyedül mész autóval (legalább helyben is lesz mivel mozognod).

Ettefene 2007.10.25. 14:23:22

Egyre inkább úgy látom, itt már csak a forradalom segíthet. Lámpavasra vagy ezer vasúti felső- és középvezetőt!

A jegyárakról meg: Ha el akarok utazni mondjuk Miskolcra vagy Szegedre, autóval fizetek egy autópálya-matricát, (1170 Ft) és még oda-vissza kb. 400 km-nyi benzint (ami legyen kb. 9000 Ft). Ez összesen kb. 11000 Ft. Ehhez képest vasúton a retúrjegy ára 5560 Ft, két személynek szinte hajszálra az autó költségével egyezik. És akkor nincs órás sorbanállás a pénztárnál, dzsuvás kupé, bunkó kaller, szinte menetrendszerűen késő vonat.

candy · http://wunderbike.postr.hu 2007.10.25. 14:31:08

Kar, hogy a tomegkozlekedes pont a neveben szereplo dolgokat nem tudja megvalositani, a tomegek kozlekedeset. Egyre dragabb, szerintem indokolatlanul, egyre kevesebb a jarat, es a szolgaltatas minosege is lefele konvergal...

1047 005-2 2007.10.25. 14:35:05

Sajnos megint egy cél szentesíti az eszközt alapon írt bejegyzés.

Pld.:
Nemcsak 1 órás ütem létezik!

Érdekes módon az IC-k is tudtak fordulni a fejállomásokon nem kellett ki-,behúzgálni őket.

A pályavasútnak nem lesz kevesebb bevétele,csak kisebb részét fizeti a MÁVStart.

Stb..

(Az autszájder mit jelent?)

exmv 2007.10.25. 14:37:44

1047 005-2:
outsider: kívülálló

ki? 2007.10.25. 14:40:47

amúgy a máv vezetői láttak már vonatot életükben?
utaztak egyáltalán vonattal rendszeresen?

a vezetőknek megtiltanám hogy kocsival járjanak... így nem lehet tervezni semmit sem
erre az általános iskolás gyerekek is képesek...

Lev 2007.10.25. 14:41:39

Ez ellen az ordító hülyeség ellen bezzeg nem tüntet senki.

GayBears · http://gaybears.blog.hu/ 2007.10.25. 14:41:39

Én azt tartom felháborítónak hogy a minisztérium a tavalyihoz képest megduplázódott árakat további 50%-al akarja emelni. Mind vonat, mind busz tekintetében.

Kíváncsi vagyok mikor érjük el hogy egy aglomerációs település volánbusz bérlet ára = lesz a minimálbérrel. Mert kb ez azt jelentené.

A vonat még olcsóbb... egyenlőre. Habár azt is mondták hogy azt is egálba kel hozni!

eladni 2007.10.25. 14:46:30

Nem nagyon hiszek a közösségi közlekedés/egészégügy/oktatás...stb privatizálásában, de mit lehet tenni: el kell adni az egész csehót, kirugni mindenkit és hagyni, hogy valaki irtózatosan meggazdagodjon. Nekünk meg lesznek drága jegyeink,és használható vonatunk, vagy marad az egyre drágább jegy és egyre rosszabb állapotú, használhatatlan vonatunk. Csak nehogy félreértsük, amikor az állam fizet 100 milliárdot évente a MÁVnak azt az adózók fizetik a vezetők és cégeik zsebébe. Akkor inkább kirúgni, eladni értelmes emberek gazdagodjanak.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2007.10.25. 14:46:30

Manyizga, nem a teherforgalom viszi a közpénzt, hanem a személyszállítás, az érintett mellékvonalakon (sőt, úgy általában mellékvonalon) csak elenyésző teherforgalom van, ha egyáltalán van. Éppen ezért ezzel csak azoknak volt értelme odacsapni, akik ebben érintettek. A MÁV Cargo ráadásul ettől teljesen független, egyrészt se a bezárandó vonalakkal nem rendelkezik, se nem nagyon fuvaroztat rajtuk. Persze tény, hogy ezzel az utas szív, de amíg benne van a vasúttársaság nevében az Állam szó, a közvetlen döntéshozók között meg olyanok vannak, akik leszarják a vasutat, és csak a közutat nyomják orrba-szájba...

Azt meg tessék ám figyelembe venni, hogy most a mozdonyvezetők nem ám fizetésemelés miatt sztrájkoltak, hanem pont amiatt, hogy egyrészt ezzel a rengeteg vonalbezárással sokaknak a munkájuk kerül veszélybe...

Sadist 2007.10.25. 14:47:26

Kívülálló. Olyan ember, akit nem fertőzött meg ez a gané rendszer, hanem tényleg próbált valami kapitalista szemléletmódot vinni a MÁV-ba.

Zak 2007.10.25. 14:49:29

szomorú vagyok. megint az van, hogy néhány ember saját érdeke határozza meg milliók kényelmét - vagy inkább kényelmetlenségét. S nem érzek mást, csak tehetetlenséget, hogy megint csak nézhetem hogy tesznek tönkre jó kezdeményezéseket. Amikor azon gondolkozom, kik lehetnek ezek az emberek, akkor egy 50-60 éves undokképű valakit képzelek el egy irodaasztal mögött, amint bután elgondolkozik azon, hogy néhány külsős már megint változtatni akar valamin, amitől neki több lesz a munkája, és ettől megijed. Reflexből nem mindenre. Így jó ahogy van. Persze ez csak képzelgés, de nem biztos, hogy messze van a valóságtól. Úgy gondolom kell még vagy 20 év mire a MÁV-ból lesz valami. Addigra talán kihalnak ezek az emberek

VissztérőJeti 2007.10.25. 14:53:18

Azért megy a MÁV-nál mindig minden tönkre, mert a vezetésben rendre bukott szdsz-es, meg mszp-s emberkék ülnek, akiket azért tettek oda,mert azt gondoltk, hogy ott már biztosan nem tudnak ártani. Hát de.
Hogy dögölnének meg. Minden évben a terveztt hiány felülmúlásával arányos prémiumot szavaztatnak meg maguknak. Hogy az ördög rágja meg a lelküket. (Ez egy ősi román átok akar lenni.)

utas 2007.10.25. 14:54:44

A MÁV egy nagy rakás szar! Ennyi! Ezen nincs mit magyarázni. Az állam meg átvállal valamennyi tartozást ismét, ahelyett, hogy mondjuk (nem tudom ezeknek a pontos nevét) műholdas követő/irányító rendszert építenének ki, aminek az lenne a következménye, hogy több tehervonat közlekedne, több pályahasználati díjat tudna beszedni, és nekem kevesebbe kerülne ez a nagy szarság, vagy mondjuk újítanák a pályákat. De az lesz, hogy majd elérjük a 10-15 évvel ezelőtti menetidőt, aztán mindenki örülni fog, meg lesz gondolom tűzijáték, konfetti stb. Nem értem a vasút működését, de már régóta nem is érdekel.

feri 2007.10.25. 15:10:46

Cáfoljatok meg, ha nem jól emlékszem arra, hogy kb. fél éve jelent meg egy hír/interjú arról, hogyan is keletkezik (részben) a vasút bődületes vesztesége. A MÁV-on belüli kvázi önálló cégek (pl. pályvasút) minden reális költségbecslés nélkül számláznak egymásnak, úgy hogy a túlszámlázások sara a személyszállításnál, tehát az adófizetőknél csapódik le, miközben a MÁV-on élősködő siserehad (pl. volt MÁV vezetők cégei) mint Marci a Hevesen...

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.25. 15:12:26

Siemens113!

Biztos, hogy nem én voltam, nem jártam ma ott.

Scipio 2007.10.25. 15:12:42

A Máv nevetséges! Ész nélkül kapkodnak hátha be jön nekik valami,ami jó azt meg kell szüntetni! Hisz az jó!!! Sajnos ez nem csak a máv ra igaz!Véleményem szerint az ütemes menetrend bevált, sokkal könnyebb volt közlekedni!Én Cegléd-Szolnok-Salgótarján vonalon utazok havi rendszereséggel eddig! Félek pokol lessz de gondolkodom az autón olcsóbbnak vélem. Máv nak vége lessz! Felkopik az álla majd!

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.25. 15:19:22

Kedves 5-ös Bika!

"Sajnos megint egy cél szentesíti az eszközt alapon írt bejegyzés."

Kifejtenéd kicsit jobban?

"Pld.:
Nemcsak 1 órás ütem létezik!"

Ez tökre így van. De hogy jön ide? Én azt írtam, hogy nem?

"Érdekes módon az IC-k is tudtak fordulni a fejállomásokon nem kellett ki-,behúzgálni őket."

Ezt kifejtenéd bővebben? Mire írod? Mit cáfol?

"A pályavasútnak nem lesz kevesebb bevétele,csak kisebb részét fizeti a MÁVStart."

Ezt kifejtenéd bővebben?

"Stb.."

Mikre gondolsz még?


"(Az autszájder mit jelent?)"

Erre már választ katál.

Sadist 2007.10.25. 15:21:43

"Úgy gondolom kell még vagy 20 év mire a MÁV-ból lesz valami. Addigra talán kihalnak ezek az emberek"

Az egész országnak kell még LEGALÁBB 20 év, míg ez a cocializmusból visszamaradt szemléletmód képes lesz kihalni.

1047 005-2 2007.10.25. 15:24:35

exmv

outsider: kívülálló

Ezt a szavat ismerem,a másikat most láttam először.

1047 005-2 2007.10.25. 15:30:18

erminavet

Pld.:

"Ennél is nagyobb baj, hogy az ütemes rendszer ütemes az átszállásokra is. Mivel óránként minden ismétlődik, "

A kérdéseid igazolnak engem.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.25. 15:32:37

Kedves Bika!

Esküszöm, lögközölöbb az örödöti helyesírást alkalmazom, nöhogy valamilyen szabályzatot vagy szökszörvözöti ölőírást mögszögjök! A világért sem akartalak összözavarni!

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.25. 15:36:49

Húhú, Bika, igazad van mindjárt beleírok egy példáult, úgy jó lesz? Mert ez a hiba aztán tényleg összevarta a cikk megértését. Köszi a segítséget. Van még hiba?

68nyara 2007.10.25. 15:37:14

A MÁV esetében mindenképpen meg kellene lépni azt amit senki nem mert még ebben az országban állami céggel kapcsolatban. Felszámolás. Nem jogutóddal, miegymás, megszűnés, az nem lenne jó, mert mindenki automatikusan menne vele az őj céghez. Nem, felszámolás, felelősségre vonás, ameddig visszamenőleg lehet, ha már elévült, akkor is megnevezni az okozott kárt, és az elkövetőt. Aztán, mikor megszünt, alapítani egy állami céget, amely vezetésének kiknevezése 3/4-es országygyűlési határozattal 10 évre szól. Jól körülhatárolt feladatokkal, és felelősséggel. Ja és a visszahívás szintén 3/4-es intézményével. Mondjuk az sem ártana, ha kötelező lenne a z állomásfőnöktől fölfelé a szakirányú felsőfokú végzettség. Ennyi. Ja és az induló cég TELJES vezetését kiküldeni elötte Németországba, Japánba, Franciaországba tanulmányútra, egy-egy hónapra. Szigorúan ellenőrizve, hogy valóban dolgoznak e kint, nem nyaraláson vannak e? Aki a költségeket sokallja, annak annyi, hogy abból a pénzből amit jelenleg elköltünk évente a MÁV kistafirozására abból ez cirka meg is oldható. A magántársaságoktól kicsit tartanék, látva az Angol példát. Új járművekkel, amelyek nagyságrenddel takarékosabbak a maiaknál (mikor is szereztük be a V43, V46, stb-ket? mennyit fogyasztanak? milyen költséghatékonysággal juttatnak el egy szerelvényt A-ból B-be?), komfortosabbak a maiaknál, stb. És onnantól NORMÁLIS árakon, állami támogatással, mert sajnos anélkül tömegközlekedés még nem működött, lehetne működtetni.

winzip (törölt) 2007.10.25. 15:37:38

utas: Jó neked, ha nem érdekel;
Szerintem ennél csak az lenne jobb, ha most visszamondanák az új motorvonatokra vonatkozó megrendelést, és felújítanának pár gőzmozdonyt.

tuckey 2007.10.25. 15:46:34

én 2000 től 2005-ig vonattal jártam vidékről bp-re, oda-vissza 700 km. ez egy útra 5,5-8 óra között mozgott.ekkor besolkaltam és vettem autót, ami kicsit drágább is,de 3-3,5 óra alatt megteszem ugyanazt.
nemrég hallottam róla hogy megemelték a vonatjegy árát,nem beszélve a diákkedvezmény csonkításáról,erre még rájön a tandíj+ bérlet...
senki sem megy tanulni,elbutul az ország!!!
visszajön a jobbágyvilág???
vagy mi lesz???
nem beszélve arról,hogy a sok piszkos nyugdíjjas oda megy ahová akar ingyen!!! kitalalták,hogy fizessenek kiáállítási dijjat a jegyért,jelképes összeg,de felháborodtak. mire fel???
ma a vonatok felén csak nyugdíjjas van,mert unatkozik,a szerencsétlen diák meg álljon órákat fáradtan??
ez helyes????

Pumatex 2007.10.25. 15:49:10

Sadist 2007.10.25. 15:21:43

"Az egész országnak kell még LEGALÁBB 20 év, míg ez a cocializmusból visszamaradt szemléletmód képes lesz kihalni."

Ha nem csöpög be egy kis kultúra az emberek fejébe (márpedig erre kevés a remény), 40-60-80 év is kevés lesz... Mert EZT megöröklik az utódok. Ellenben a kúúttúúrrát meg nem. Miért?...

niki23 2007.10.25. 15:53:40

Én Mo-n nagyon régen utaztam tömegközlekedve, vonattal meg jópár éve (eleve a lakóhelyemet tekintve nincs is meg a vonat lehetősége). Nyáron kint voltam Angliában, ott utaztam turistáskodva a 20-25 km-re lévő városba Newcastle-Durham távon. A jegy ára retúr kb 2200 Ft-volt. Nem olcsó, de álomszerű a magyar viszonyokat nézve! Ott az embereket megértem miért vonatoznak autó helyett! Pontos menetrend, digitális kijelzők vonaton is az ajtónál, hogy honnan- hova. Abszolút tisztaság, steril tiszta wc. Wifi a vonaton, ülőhely mindenkinek. A vonat siklik és nem zakatol. A 25km-t kb 10-15 perc alatt megtettük, csodálkoztunk is, hogy már le kell szálni. Visszafele 16.25-kor száltam fel a vonatra Durham-ban és 17.00-kor már a szállásomon voltam, ami 7 metró megállónyira és 5 perc gyaloglásra volt vonatállomástól! Komolyan mondom azt hittem álmodom!

utas 2007.10.25. 15:56:32

winzip - amennyire távol lakom Bp.-től olyan nagy a valószínűsége, hogy a mi vonalunk kapná a gőzmozdonyt. (ja de örülnénk neki mert olyan mint új korában)

Nem akartam újra hozzászólni, de ezt nem hagyhatom szó nélkül:
"Aztán, mikor megszünt, alapítani egy állami céget, amely vezetésének kiknevezése 3/4-es országygyűlési határozattal 10 évre szól. Jól körülhatárolt feladatokkal, és felelősséggel" - szerintem a politikának nagyon sok helyről el kéne tünnie. Magyarán: ez így nem jó. Komoly fejvadász cégeket kell megbízni, hogy keressenek odaillő embereket, és csak (megfelelő) szakmai indokok alapján lehessen leváltani, valamint az első 10 évben pénzt, paripát, hatalmat mindent oda kell adni a kezébe.

TRK 2007.10.25. 15:58:19

Én Békéscsabára járok heti 3 alkalommal. Miután megemelték a jegyárakat egy utazás 1800 forintba kerül. Autóval (1,4 diesel) ugyanezt az utat 1300 forintból teszem meg, ha egyedül megyek.
Azt hiszem ez magáért beszél. :(

TRK 2007.10.25. 16:01:09

JA és persze vonattal az 50 kilóméter másfél óra, autóval 40 perc !!!

összeesküvés-elmélet 2007.10.25. 16:08:34

Az elmúlt jónéhány évben már rengetegszer megfordult a fejemben: Nem létezik hogy bizonyos döntési pozícióban lévő emberek enyire idióták legyenek, kell hogy legyen emögött valami más is, valami rejtett, ami értelmet ad a döntéseiknek, még ha orbitális önérdekről van is szó. És rengetegszer jutottam arra: De, létezik.

Mesterszakács · http://sztereotip.freeblog.hu 2007.10.25. 16:16:30

Csak azt nem tudom, hogy amennyiben ez az egész rendszer ilyen könnyen, érthetően bemutatható, átlátható és tiszta, akkor miért nem úgy csinálják az okoskák, ahogy itt fentebb a T. Kolléga leírta?
Van egy olyan érzésem, hogy tele van dilletáns dilisekkel a mostani politikai elit...

tompysoft · http://tompysoft.myftp.org 2007.10.25. 16:20:24

Nekem már a t*köm tele van az egész menetrendes mizériával. Már az aug. végi tervezet is káosz volt. Bezárnak, szétvernek, ömlik a pénz kitudjahova. Tetszik a cikk, csak sajnos nem érünk el vele semmit... :(
Érdekes módon bármelyik országot megnézzük, mindenhol fejlődik a vasút, minden egyre ütemesebb, és marad pénz fejleszteni: vontatóállományt modernizálni, kocsikat felújítani, kiszolgáló létesítményeket karbantartani... A MÁVnak miért kell totál ellenkező irányba menni? Makacsságból? Vagy csak szimplán olyanok irányítanak, akiknek közük nincs az egészhez? (költői kérdés volt...:) )

utas 2007.10.25. 16:26:28

Még valami mert itt súlyos tévedések vannak! Ha autóval utazol számolj hozzá 15-... akármennyi HUF-ot (de átlag 20HUF elég) kilóméterenként. Kb ennyi az autód amortizációs költsége. (4 millós autó 200.000 km =20HUF/km)

rtz 2007.10.25. 16:27:15

Nem lehetne átadni a MÁV járatait a GYSEV-nek? Az is állami cég, mégis tudtommal nyereségesen működik.

összeesküvés-elmélet 2007.10.25. 16:27:28

Külföld??? Hát létezik szeglete az univerzumnak ahol a vasút nyereséges tud lenni?? Tehát meg lehet csinálni? Hihhetetlen!

Prez (törölt) 2007.10.25. 16:27:50

Jaja, én is autósként tévedtem ide... Bár, nekem 2 literes benzines, de majdnem Záhonyig kellene mennem vonattal... Ami min. 4 óra. Helyette eltespedek a kocsiban, 4en 3500 Ft/kopf az egész, és 3 óra alatt ott vagyok (m3 nyíregyig rulez). Vonattal a retúrjegy 10k HUF/kopf fölött lenne.

vanek 2007.10.25. 16:40:23

Elgondolkozott már azon valaki, hogy miért van az, hogy sült outsiderek és lelkes amatőrök jobb rendszert tudnak kidolgozni, mint a(z úgynevezett) szakemberek?

Mert én rendre ezt látom. Az Indexes fórumokon (és a belőle kinőtt VEKE nemegy ötletében), a különböző blogokon.

Aztán persze ott a másik oldal is: ha véletlenül sikerül is bevezetni egy (nyugaton már évtizedek óta jól működő) jó rendszert, azt a helyi kiskirályok (akiknek persze nem olyan jó, mint a régi posvány) addig fúrják, míg megszűnik. Ilyen (volt?) az ütemes menetrend.

Magyarország, XXI. század

Icarus 2007.10.25. 16:46:37

68nyara:

tetszik az elgondolásod. az a helyzet, hogy ilyen megoldásokat máshol, más területeken is ki kéne dolgozni, és csinálni is, és akkor az egész ország hipp hopp felvirágozna.
szeretném, ha te olyan befolyásos döntéshozó lennél, aki meg tudja valósítani ezt. és a többi döntéshozó is ilyen lenne ;).
és ha pl hagynák élni az ilyen embereket, nem lehurrogni meg perrel fenyegetni, meg megpróbálni eltávolítani, mint pl a VEKE-t.

kár, hogy az emberek 99 százaléka vagy nem ilyen, vagy leszarja, épp ezért tart ez az ország ott ahol...

érdekes, de az elmúlt másfél években mást se hallok, csak f*st, f*st és f*st és ez csak egyre rosszabb lesz... nem csak kormányt és parlamentet, de ideológiát, és morált is kellene cserélni Magyarország teljes lakosságán... kár, hogy ez egy olyan projekt, ami egyelőre látszólag sosem fog megvalósulni nálunk :|
az egyik oldalon csak tesznek tönkre mindent, akik meg tehetnének ellene, azoknak csak jár a szájuk és egymásra mutogatnak, végül pedig ott a kisember, aki meg olvassa, és tudja, még tán megoldással is élhetne, no neki meg marad a szívás és a beletörődés.

már már én is ott tartok, hogy nincs mit reagálni az ilyen cikkekre, mert itt vagy egy teljes újraépítés / lecserélés / újratervezés, de főleg egy teljsen más hozzáállású társadalom kellene...

(jaj de nagyon elszaladtam:P)

decoati 2007.10.25. 16:50:35

vanek, egyetértek. A józan ész roppant kellemetlen dolog tud lenni. S ennek megléte "sajnos" nem pénz/ismeretség/pozíciófüggő.

exmv · http://catenary.extra.hu 2007.10.25. 16:52:45

1047-005-2:
"Ezt a szavat ismerem,a másikat most láttam először."
Ejtsd ki, írd le :)

erminavet:
"Húhú, Bika, igazad van"
Nevezd 5-ös Taurusznak, azt jobban szereti :)

68nyara:
"A magántársaságoktól kicsit tartanék, látva az Angol példát."
Az angol koncessziós személyszállító társaságok sokkal több figyelmet fordítanak az UTASra, mint egy magyar állami vasút...

vanek:
Mert az ő fejükben friss ész van, nem belegyöpösödött, rossz beidegződések halmaza.

vanek 2007.10.25. 17:14:42

exmv: "vanek:
Mert az ő fejükben friss ész van, nem belegyöpösödött, rossz beidegződések halmaza."

Ez így önmagában igaz, de kicsit szétnézve a nagyvilágban azt lehet látni, hogy normális helyeken nem a VEKE jellegű szervezetek mondják meg az önkormányzatoknak, mit és hogyan is lehetne javítani (pl.) a tömegközlekedési szolgáltatásokon, hanem kitalálják maguktól, és különösebb nyomás nélkül is megvalósítják. Ha pedig valami jól működik, azt nagyon nem abajgatják, csak ha még javítani tudnak rajta.

Lehet, hogy ott a szakemberek képezik magukat? Lehet, hogy ott egy párizsi tanulmányút nem a Moulin Rouge-ban telik el? Lehet, hogy ott azt vallják, nem szégyen a jó ötleteket másolni?

exmv · http://catenary.extra.hu 2007.10.25. 17:29:09

vanek:
(Saját egyedi véleményem szerint) sehol semmi nem működik jól, ahol nincs következménye a herdálásnak, veszteséges gazdálkodásnak. A MÁV felső vezetése Sipos utántól kádertemető. Nem azért ül ott a vezérigazgató, mert értelmes (emberekkel körülvéve és) ötletekkel jobbítani tudna, hanem azért, mert kiérdemelte...
Nemcsak, hogy nincs érdekelve az eredményesség, hatékonyság javításában, sőt: ha elb@ssza, felelősségre vonás sincs.

még valaki 2007.10.25. 17:29:28

1. ebben az országban nagyon sokan élnek nagyon kevés pénzből. nekik az autó nem alternatíva. azt is meg kell venni ugyanis. meg fenn kell tartani - ez összességében mégis csak többet visz el - pénzben. 2. nyugdíjasokat (nem vagyok az), kéretik nem fikázni. inkább meghallgatni. akkor rájöttök, hogy sokuk annyi melót rakott bele az utóbbi 50 évben (ld. pl. II. vh. utáni újjáépítés) ebbe az országba, amit mi sosem fogunk. és a nyugdíjuk ezzel köszönőviszonyban sincs. erről meg ennyit. 3. nem vagyok már mai csirke:), de jó nevelést kaptam, és még dögfáradt tinédzserként sem jutott soha eszembe tömegközlekedésen leülni. félreértés ne essék, álltam sokat a debreceni vonalon is egyetemről oda vagy vissza, mert már inkább én, mint a 3 gyerekes anyuka, vagy az idős néni. kibírtam, nem haltam bele. 3 órát úgyis szétültem a seggem. persze lehet, hogy az is számít, nő vagyok. több bennem az empátia. ettől még elszidom a Máv-ot én is, de pl. a Talent vonattal nagyon szeretek utazni. olyan szép, új, és még nem volt időnk, jó magyar módra tönkre tenni... csöndes az is, siklik.... még a szar magyar pályákon is. 4. a politikában először is be kellene vezetni a mindenkit érintő felelősségre vonást (ezt ugye a rendszerváltáskor a pártok - mind! - jól elmutyizták a kerekasztalnál), majd a politikát ki kellene tiltani a gazdaságból, közéletből. mert ez a MÁV-os dolog olyan mint a Bp.-i ingatlanfejlesztés - beépíthetünk minden ncm-t de ki a fene akar egy betondzsungelben lakni, még ha oly fasza építészek tervezték is?? Ami a MÁv esetében - lehet még jobban elszúrni, de ki a fene fog , akar a végén vele utazni?? akinek muszáj? vagy a turisták? megmarad 1-2 vonal nosztalgiától?? szánalmas. néha nem tudom, hogy mi magyarok zisgerből vagyunk ilyen szerencsétlenek, hogy saját magunkat tesszük tönkre, vagy mi van??? képtelen ez a nép egy értelmes dolgok valaha is folyamatosan jól csinálni?

tuckey 2007.10.25. 17:56:19

"még valaki"
nem akartam tiszteletlennek látszani, csak azzal nem értek eggyet, hogy pl. egy bizonyos vonalon a kocsik számát csökkenttette a máv , mivel nincs kihasználva,mindamellett, hogy a fele nyugdíjjas és azzal jár pl piacra,de arról semmi papir sincs,vagy nyoma,hogy ők is ott vannak.
mindamellett a nyugdíjjak mértékével,a nagyszüleim 1,5 ször annyi nyugdíjjat kapnak mint a szüleim aki napi 10 órát dolgoznak.
mindamellett sokszor volt ahhoz is szerencsém,hogy szegény kisnyugdíjjaspiacról tér hazafelél nagy csomaggal amit maga mellett tart az ülésen egy helyet elfoglalva,és véletlenül sem engedi fölrakni a csomagtartóra.
nem beszélve a kiskocsijaikról,amivel ha fölszálnak a villamosra/buszra, tökön paszulyon keresztül rohannak ha meglátnak egy helyen,olyankor jó a szemük,a te lábadon húztak már keresztül ilyen kocsit??? nekem többször volt már hozzá szerencsém.
mindamellett az újjáépítés tőlük szép dolog volt,csak ha nézzük a jövőt,és elbutul az ország,mert már a tvovábbtanulás az luxus!!! akkor mi lesz kb 20-30 év múlva???

Walmer 2007.10.25. 18:11:57

Elolvastam apostot és sikerült jól felbaszni magam. Egyszerűen nem hiszem el, hogy nem lehetne ezt a kibaszott MÁV-ot már rendbe tenni. Olyan korrupt mindenki, mint a legrohadtabb közép-amerikai banánköztársaságban.

gramercy 2007.10.25. 18:16:41

ugye senki nem gondolta, hogy mindez véletlenül történik?

a végcél a KÖZÖSSÉGI közlekedés privatizálása, lehatárolt érdekcsoportok előnyben részesítése a KÖZzel szemben

- a pályavasút kb. 4000 km-nyi gerinchálózata mint természetes monopólium marad állami kézben, annak megfelelő minőségben

- a nyereséges teherszállítást már privatizáljuk

- a szándékosan lerohasztott személyszállítást pedig majd lehet mézesen-mázasan beadva privatizálni


csak azt magyarázza meg nekem majd valaki, hogy mondjuk a bp-tbánya szakaszon hogyan lehet valódi versenyt csinálni? sehogy, lesz jó kis monopólium, magánkézben

Andi 2007.10.25. 18:54:36

én régen sokat utaztam vonaton, volt, hogy bérletem is volt, mert szinte minden nap jártam a szeged kecskemét vonalat. Nagyon szerettem az ütemes menetrendet (még a régi 2000-t is amit nem annak hívtak, és abból állt, hogy 2 óránként indult vonat) de ha szétverik a menetrendet és még drágábbak lesznek a jegyek komolyan el kell gondolkoznom az autó használatán....

sundial · http://www.hh.com.tw 2007.10.25. 19:09:14

Felháborító ez az egész. A máv csak egy dologhoz ért, de ahhoz nagyon: szivatni az embereket. Tudjátok mi a baj? Hogy mi itt szépen el kommentelgetünk, és leírjuk általában lesújtó véleményünket (teljes joggal) de ettől még semmi nem fog rörténni! És már megint velünk fognak kibaszni!!!!!!!! Ha nem lesz valami nagyon komoly össznépi összefogás akkor minden marad is így és hagyjuk hogy fát vágjon a máv a hátunkon.

Siemens113 2007.10.25. 20:27:13

Sundial:

Két órás általános figyelmeztető utas-sztrájk kell aztán meg általános. :))))

Viccen kívül igazad van csak ehhez megfelelő (és elfogadott) eszközt én nem látok.

babo 2007.10.25. 20:28:40

Az a baj, hogy ebben az országban az emberekre 2 dolog jellemző ÁLTALÁBAN:

- irigység
- kapzsiság

Ha vki olyan pozicióba kerül, hogy milliós (esetleg milliárdos) pénzekhez tud jutni, akkor nem néz onnantól semmit, csak azt, hogy azt megkaparintsa, nem törődve annak következményével másokra nézve.

Ha pedig ugy látja, hogy ki fog esni a pixisből, akkor még kárt is okoz, hogy az utánnajövő, - aki őt kitúrta - minnél nagyobbat szívjon. És mondanom se kell, hogy ilyenkor még kevésbé érdekli a következmény.

Ez a mi receptünk arra, hogy hogyan tudjuk tönkreverni a dolgainkat.

Megj.: amit irtam általánosságban írtam nem kívánok személyeskedni.

kacsa! 2007.10.25. 20:45:32

Sajnos tényleg siralmas az egész. 68nyara gondolatai jutottak az én eszembe is.. beszántani és sóval behinteni.

Berkenye Kriszta 2007.10.25. 21:14:36

Jó cikk. Kicsit belterjes, kicsit "outsider-éltetős", de bátran leteszi a garast az ütemes mellet. (Ez utóbbi kritikájára, nevezetesen, hogy hova (nem) való ez a menetrend, vagy akár arra, hogy a MÁV-on is több mint tíz évvel ezelőtti "találmány" kérdőjeleit enyhén szólva nem fejtetted ki, itt nem térnék ki:legalább látni, hogy ki vagy és miről beszélsz, ráadásul egyenesen). Szerintem is elvitathatatlan, hogy hozott a konyhára és - főleg a Kelet-Mo.on - úgy, ahogy megtartotta az utasokat. Az utasbarát kifejezést ennek ellenére erőltetettnek tartom, a DM-kultuszt meg végképp. Az egész családom rendszeres utas, de reggel ugyanazon a vonaton és délután pedig ugyanazon a másik kettőn. (Tojunk rá, hogy délelőtt is van három vonat ugyanannyi óra/ugyanannyi perckor=ugyanannyi 10-20 utassal és nem kérdezzük, hogy kinek).
Más: Ne gondold, hogy a szvabódnoja-gyemokrata GKM (a menetrendhez és általában a vasúthoz tényleg tehetségtelen) tisztviselői képtelenek felfogni, hogy vasút az (mindenhol) drága és pusztán erőforrást zabáló vízfejként nézik a vasutat és csupán koncepció nélkül "lőnek" Mezőhegyestől - Villányig! Lehet, hogy nem vonatozik, de megvan neki, hogy ez egy közszolgáltatás, amiről egy uniós állam nem mondhat le. És a Strabag-demokrata technokrata is tudja a nagy házban(miközben kórházakat, iskolákat zárunk be), hogy "nem megy" már 6-7000Km-en tovább a "buli" és oda kell lépni . (Ja, be vagyunk ijedve pártállástól függetlenül, hogy ha meg kellene mondani mekkora hálózatot álmodnánk és mennyit és milyet tervezzünk véglegesen). Nyáron elaltatták a kistérségeket, de most keményen és gyorsan odaléptek:bezárrrrunk! Aztán visszakozunk/vitatkozunk/ sztrájkolunk/taktikázunk...telik-múlik az idő és amíg az autópályaépítő korszak befejeztével rá nem döbben nek a nagymenők, hogy uniós forrás mellet a vasútfejlesztés is nagy buli, nem is történik semmi. Az meg, hogy a öreganyám Martonvásárról, mé' nem tud lemávni Paksra (vagy a ténsasszony Kolozsvárról Budapestre hogy vonatozik)...a kutyát sem érdekli. 10%-os verzió??! Hi-Hi! Tudd meg, hogy nem is létezik! Kriszta

charlie 2007.10.25. 21:21:48

Nos, azért azt nem jelenteném ki kategorikusan, hogy a most bezarasra itelt vonalakon nincs teher forgalom. Mármint izé, vanni, nincs, de lehetni lehetne.
Pl. amit Én ismerek az a Körmend-Zalalövő.
Mikor a GySEV átvette (megvette) a Szombathely-Szentgotthád vonalat, voltak targyalasok a MÁV-val, hogy a zalalövői vonalat is adják el/át/oda, mivel akkor a GySEV-nek lenne rendes észak-déli kapcsolata a szlovén határ felé. Viszint ha a pletykák igazak, akkor a MÁV ezt elutasitotta eléggé keményen, erre most bezárják. Gratula. Igy most ha pl. Bécsből akarna egy (teher)vonat menni Koperbe (vagy Triesztbe) (kikötő), akkor az mehet körbe Z.szentiván felé, szar pályán, stb. Igen, fel kéne ujitani a Körmendi vonalat, de azért mégiscsak olcsobb 20-30 km vasutat megcsinalni, mint a Szhely-Z.szentiván-Z.lövő vonalat. Vagy ami még roszabb nem erre megy, hanem Ausztrián át.

asdf 2007.10.25. 22:05:44

Lehetne ritkitani akar esszel is. En pl. annak ellenere, hogy itt utazom, a mai napig nem fogom fel, hogy mi a bubanatnak kell _hetvegen_ a 120a-ra (bp-ujszasz-szolnok) zonazo vonat, meg egy helyi sulysaptol. Minek a helyi hetvegen? Annak a 10 utasnak? Jarjon orankent a mindenholmegallos, aztan csokolom.

asdf 2007.10.25. 22:16:43

Ja, es amivel pl. sporolni lehetne, hogy nem megy +15 fokban teljes uzemben az a k***va futes a postabhv-n, es kozlekedik szinte az osszes kocsi lehuzott ablakokkal emiatt. 2-3-4-5 eve felujitott kocskba termosztat? Ugyanmar, hova gondolok...
süti beállítások módosítása