De a december 9-én életbe lépő új menetrendből nemcsak 21, vagy 16, vagy akárhány mellékvonal vonatai hiányoznak majd, hanem a mostani tervek szerint a megmaradó vonalak számos vonata is, és ez nagy ostobaság. Mindjárt kiderül, hogy miért ostobaság, de előbb nézzük, hogy miért a ritkítás.
A 2008-as menetrend megszerkesztésének folyamatába egyszer valahogy bekerült a szaktárca, a MÁV és friss személyszállító leányvállalata, a MÁV Start közötti háromszögbe a 10 százalékos teljesítménycsökkentés. Nemigen lehet tudni, hogy ki döntötte el, hogy ennyi legyen, pláne nem, hogy mi alapján. A minisztérium egyszer kérte a MÁV-ot, hogy négy verzióban készítse el a 2008-as menetrendet, az egyik kért verzió volt, hogy ne kerüljön többe, mint az idei. A MÁV ezt teljesítette, de úgy, hogy azt mutatta ki, mennél kevesebb vonatot járat, annál többe kerül. Ez persze nonszensz. Később szintén a vasút adta be üzleti terveként a visszafogós verziót, ugyancsak jelezve, hogy a fővonali fűnyírás nem megtakarítást hoz, hanem bevételkiesést.
Mindegy, a tárca fiatal vezetői bevadultak a vérszagtól, vagy ahogy egyikük szokott fogalmazni, élvezni kezdték, hogy a MÁV, ez a borzalmasan túlméretes tengerjáró, ha lassan is, de végül arra fordul, amerre ő mondja. A magyar vasútban rengeteg a pazarlás, nem véletlenül költünk el a MÁV-ra évente száz és száz adómilliárdot. Teljesen jogos, hogy ezt megelégelték a GKM vezetői, pláne, amikor a megszorítások korszakát írjuk, pláne, amikor az ország politikai életét népszavazásostul, demagógiástul meghatározó egészségügyi, oktatási problémák egy nagyságrenddel kisebb pénzekről szólnak.
De a Gazdaságtalan és Közlekedésellenes Minisztérium nagyon rossz spórolási metódust választott, már megint a fűnyírást. A valódi pazarlások megszüntetéséhez ugyanis nem tizenhat másodpercig kell dolgozni, mint a „tízszázalékos teljesítménycsökkenés” kimondásához, ráadásul konfliktusokkal jár, például a nagy hatalmú szakszervezetekkel. Hiszen nálunk a mozdonyvezetők nem hajlandók például jegyet adni az egykocsis motorvonaton, nem engedik bevezetni a feltételes megállót, hogy meg lehessen spórolni a kalauz bérét illetve a vonatok megállás utáni elindításának többletfogyasztását, hogy csak két olyan apró példát mondjunk, ami más országban működik.
Ehelyett maradt a hasraütés és a 10 százalékos teljesítménycsökkenés, amit egyébként vonatkilométerben számolnak, magyarán a tervhivatalnak, akarom mondani a minisztériumnak egyre megy, hogy a szóló Bz nem döcög jövőre két utassal 100 kilométert, vagy a tizenvalahánykocsis vasárnapi gyorsvonat sok száz utasával nem megy ugyanennyit. Szerintük ugyanannyi a megtakarítás. Jól mutatja a vonalbezárások jelentőségét, hogy a 2008-ra eredetileg tervezett 21 vonal még így, aránytalanul fölértékelve se hozza a 10 százalékos mínuszt, hanem csak hármat. Vagyis ki kell még húzni a menetrendből jónéhány vonatot.
Nem lehet-e racionális a legkevésbé kihasznált járatokat megszűntetni, kérdezhetnénk jogosan. De, úgy általában lehet. Csakhogy a fűnyírás azt jelenti, hogy a hosszú késlekedés után tavaly decemberben – a tervezettnél kisebb területen, csak az ország harmadán, de – végre bevezetett utasbarát menetrendet szétverik, ami igazi magyaros ostobaság. Egyrészt azért, mert az ütemes, utasbarát menetrendi rendszer sokkal jobb az utasoknak, így több utast, nagyobb bevételt hoz a vasútnak, tehát sokat lehet veszíteni a fölbontásával. Másrészt az ütemes menetrend lényege, hogy a meglévő jármű- és humánerőforrások jobb kihasználására épül, vagyis a megszüntetésével alig lehet spórolni.
Lássuk először az utas oldaláról! Az ütemes menetrendből először azt szokás megérteni, hogy a vonatok egy adott állomásról adott irányba mondjuk 30, 60, 120 percenként indulnak, vagyis például (nappal) minden óra azonos percében. Könnyen megjegyzem, hogy Füzesabonyból minden 05-kor megy személy Miskolcra, 58-ra oda is ér, de ha nagyon sietek 58-kor is indul IC, azzal már 32-re ott vagyok. Így egyszerű kialakítanom a programomat, „bármikor” indulhatok. Ha kiszednek ebből a rendszerből egy-két vonatot, meg kell jegyeznem, hogy melyik 05-kor, melyik 58-kor nem jön vonat.
Ráadásul oda a stabilitás, a tapasztalatok szerint az ütemesség rendszerétől megszabadított menetrendben a megmaradt vonatok is lassan elkezdenek pár perccel ide-oda kúszni, mert a vasutasoknak valamiért úgy jobb, vagy a polgármester, vagy a képviselő elintézi, mert valamelyik ismerősének úgy jobb (ilyenkor nem szokás megnézni, hogy hány utasnak rosszabb). Vagyis hamarosan oda a jól memorizálható rendszer.
Ennél is nagyobb baj, hogy az ütemes rendszer ütemes az átszállásokra is. Mivel (például) óránként minden ismétlődik, ki lehet alakítani a lehető legkedvezőbb átszállásokat. Ha egy mellékvonal összeköt két fővonalat, meg lehet csinálni, hogy az „alsó” és a „felső” végén is legyen mindig csatlakozása legalább a fontosabb irányba. Most az egyik fővonalon az egyik, a másikon egy másik vonathoz tartozó csatlakozás esik ki, magán a mellékvonalon meg ismét más vonatok, hiszen a fűnyírás kapkodva készül, rég teljesnek kellene lenni az egész menetrendnek. De a dolog természetéből is az következik, hogy a ritkítással biztosan szétrombolunk egy csomó csatlakozást. Az ilyesmi megjósolhatóan komoly utasvesztéssel jár, az emberek inkább busszal, saját autóval fognak menni.
A minisztériumi vagy a MÁV központjában lévő Excel-táblák bizonyára azt mutatják, hogy ha egy vonalon a naponta közlekedő húsz vonatból kettőt törlünk, akkor a költségek tíz százalékát megtakarítjuk. Nézzük a valóságot! A 80-as vonalon az 5217-es személyvonat ma 8:49-kor indult el Sátoraljaújhelyről. A szerelvény 9:45-re ért Szerencsre, ahonnan egy fél óra múlva 5232-esként indult vissza, a menetrend szerint 11:11-kor ért ismét Újhelyre. Oda is, vissza is vitt utasokat, lehet, hogy nem sokat, csak pár tucatot.
Mit fog ugyanez a szerelvény csinálni December 9-én? Ezt a pár órát Sátoraljaújhelyen fogja tölteni, hiszen nem keletkezik hirtelen új járat, ahol be lehetne vetni. A Csörgő mozdony motorja végig járni fog, hiszen az előírások szerint fűteni kell a kocsikat. Nyáron talán a szünet egy részében, mondjuk legfeljebb két órára leállítják, de a gépet akkor is be kell melegíteni. A mozdonyvezető marad mozdonyával, nincs más vonat, amit vinne, meg némi dolga is van. Persze a szünet zömében pihengetni fog, természetesen teljes fizetésért, ilyenek a szabályok, nem orvos ő, hogy az „ügyeletért”, amikor semmit se csinál, csak ott kell lennie, kevesebbet kapjon. Valószínűleg ugyanez fog történni a kalauzzal, beül kávézgatni a kollégáihoz, teljes fizetésért. Legjobb esetben föltehetik egy másik vonatra második jegyvizsgálónak, akkor dolgozni fog, bár aligha tölti hasznosan az idejét, hiszen az első kalauz ma is el tudta látni a feladatát.
Egy picit más lesz a helyzet mondjuk az egy-egy kanyart Pesten „kibekkelő” IC-kkel. Ezeknek a kocsijait se kapcsolhatják le az áramról, nyáron előhűteni, télen fűteni kell. Ráadásul a zsúfolt fejpályaudvarokon nem maradhatnak az utasperonok mellett, kell a hely a többi vonatnak, a kocsikat majd kitolják valahova, hogy aztán pár óra múlva visszatolják őket. A nem járó vonatokért nem kell pályahasználati díjat fizetni, de ez nem megtakarítás, hiszen a szintén a MÁV-hoz tartozó pályavasútnak pontosan ennyivel lesz kevesebb a bevétele.
A tényleges megtakarítás nagyon kicsi, a kilométerenként pár száz forintos vontatási költség egy része lehet csak. Ha pár tucat utas emiatt nem vesz jegyet, mert a korábbi vagy későbbi vonat neki már nem jó, el is veszett a teljes összeg. Persze valamennyivel kevésbé kopnak a sínek, a járművek, később kell karbantartani őket, ezt a megtakarítást azonban nem lesz könnyű kimutatni. Ha kevesebb járműre lenne szükség, az tényleg megtakarítás lenne, hiszen akár új, akár felújított kocsikról, mozdonyokról beszélünk, hatalmas beruházásra van szükség. Csakhogy a legnagyobb igény csúcsidőben van a vonatokra (az elővárosokban reggel és délután, távolsági forgalomban pénteken, vasárnap, hétfőn), a délelőtt kiritkított vonatok csak az álló járművek számát növelik.
Remélem, a kedves olvasó, ellentétben a hivatásos vasutasok és vasútirányítók jelentős részével, már kezdi érteni az ütemes menetrend lényegét üzemviteli oldalról: úgy nyújtunk lényegesen jobb szolgáltatást, hogy csak kevéssel több erőforrást használunk föl, mert egész nap pörgetjük, kihasználjuk, amink van, mozdonyt, kocsit, vasutast.
Sok vasutas eleve idegenkedett az ütemes menetrendtől. A végeken azért, mert többet kell dolgozni, a feszes munkarendben kevesebbet lehet kavarni, a vezetők azért, mert az ütemes menetrendet egy lelkes, fiatalokból, ráadásul sok kívülről jött szakemberből álló csapat erőltette keresztül a személyszállítást vezető, szintén autszájder Devecz Miklós vezetésével. Deveczet sikerült eltávolítani, a MÁV-ot, MÁV Startot most irányító igazi vasutasok már az úttörővasúton is tudták, milyen az igazi vasút, nehogy már kívülről mondják meg nekik, mi a jó. Ezért aztán nem álltak ellen a minisztérium voluntarista akaratának, legalábbis hatékonyan nem.
A dolgok jelenlegi állása szerint december 9-én, ahelyett, hogy a Dunántúlra is kiterjesztenék az utasbarát menetrendet, elkezdik szétverni. Nemcsak néhány újabb mellékvonaltól búcsúzhatunk tehát el, hanem a MÁV jövőjétől is.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Manyizga (törölt) 2007.10.25. 13:31:07
(Mai vasutassztrájk: a kedves mozdonyvezetők még véletlenül se álltak le a tehervonatok továbbításával, mert esetleg azért a szállítmányozó cég seggberúgjra őket és a munkaadójukat. Ki nem tudja érvényesíteni érdekeit velük szemben? Az utas...)
levi 2007.10.25. 13:45:38
Siemens113 2007.10.25. 13:56:13
Imre, nem lehet, hogy téged láttalak ma a Keletiben úgy 11 környékén? Ott a lépcső felé ha jól emlékszem bár én rohantam.
üdv
ON
mobo 2007.10.25. 13:58:21
TaTa86 2007.10.25. 14:16:53
De hogy ne csak a mávot szidjuk. Nógrádi volán szintén élen jár a kölséghatékonyságban. Régebben Bokorra csúcsidőben óránként járt a busz, és értelemszerűen visszafelé is. Rájöttek nyilván hogy ez drága, ezért most csak odafelé járnak óránként, visszafelé 5óránként. Tehát 5 ből 4 busz üresen megy vissza, és nem lehet felszálni rá.
Ezt magyarázza el nekem vki hogy ez miért jó?
nevetőharmadik 2007.10.25. 14:17:48
Mondta is egy barátom, hogy aha! Ha ez jó, akkor meg fogják szüntetni. Mire én: ugyan már, ne légy ennyire pesszimista, ezért nem jut az ország sehova.
Végül pedig igaza lesz. A fene rúgja meg.
keptnkirk 2007.10.25. 14:22:04
> benzinköltségbe...
Az árak elérték egy 5,5-6 literes átalgfogyasztásnak megfelelő benzinköltséget, vagyis még akkor is jobban jársz, ha egyedül mész autóval (legalább helyben is lesz mivel mozognod).
Ettefene 2007.10.25. 14:23:22
A jegyárakról meg: Ha el akarok utazni mondjuk Miskolcra vagy Szegedre, autóval fizetek egy autópálya-matricát, (1170 Ft) és még oda-vissza kb. 400 km-nyi benzint (ami legyen kb. 9000 Ft). Ez összesen kb. 11000 Ft. Ehhez képest vasúton a retúrjegy ára 5560 Ft, két személynek szinte hajszálra az autó költségével egyezik. És akkor nincs órás sorbanállás a pénztárnál, dzsuvás kupé, bunkó kaller, szinte menetrendszerűen késő vonat.
candy · http://wunderbike.postr.hu 2007.10.25. 14:31:08
1047 005-2 2007.10.25. 14:35:05
Pld.:
Nemcsak 1 órás ütem létezik!
Érdekes módon az IC-k is tudtak fordulni a fejállomásokon nem kellett ki-,behúzgálni őket.
A pályavasútnak nem lesz kevesebb bevétele,csak kisebb részét fizeti a MÁVStart.
Stb..
(Az autszájder mit jelent?)
exmv · http://catenary.extra.hu 2007.10.25. 14:36:42
exmv 2007.10.25. 14:37:44
outsider: kívülálló
ki? 2007.10.25. 14:40:47
utaztak egyáltalán vonattal rendszeresen?
a vezetőknek megtiltanám hogy kocsival járjanak... így nem lehet tervezni semmit sem
erre az általános iskolás gyerekek is képesek...
Lev 2007.10.25. 14:41:39
GayBears · http://gaybears.blog.hu/ 2007.10.25. 14:41:39
Kíváncsi vagyok mikor érjük el hogy egy aglomerációs település volánbusz bérlet ára = lesz a minimálbérrel. Mert kb ez azt jelentené.
A vonat még olcsóbb... egyenlőre. Habár azt is mondták hogy azt is egálba kel hozni!
eladni 2007.10.25. 14:46:30
HavocS · http://www.obsidianshell.com 2007.10.25. 14:46:30
Azt meg tessék ám figyelembe venni, hogy most a mozdonyvezetők nem ám fizetésemelés miatt sztrájkoltak, hanem pont amiatt, hogy egyrészt ezzel a rengeteg vonalbezárással sokaknak a munkájuk kerül veszélybe...
Sadist 2007.10.25. 14:47:26
Zak 2007.10.25. 14:49:29
VissztérőJeti 2007.10.25. 14:53:18
Hogy dögölnének meg. Minden évben a terveztt hiány felülmúlásával arányos prémiumot szavaztatnak meg maguknak. Hogy az ördög rágja meg a lelküket. (Ez egy ősi román átok akar lenni.)
utas 2007.10.25. 14:54:44
feri 2007.10.25. 15:10:46
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.25. 15:12:26
Biztos, hogy nem én voltam, nem jártam ma ott.
Scipio 2007.10.25. 15:12:42
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.25. 15:19:22
"Sajnos megint egy cél szentesíti az eszközt alapon írt bejegyzés."
Kifejtenéd kicsit jobban?
"Pld.:
Nemcsak 1 órás ütem létezik!"
Ez tökre így van. De hogy jön ide? Én azt írtam, hogy nem?
"Érdekes módon az IC-k is tudtak fordulni a fejállomásokon nem kellett ki-,behúzgálni őket."
Ezt kifejtenéd bővebben? Mire írod? Mit cáfol?
"A pályavasútnak nem lesz kevesebb bevétele,csak kisebb részét fizeti a MÁVStart."
Ezt kifejtenéd bővebben?
"Stb.."
Mikre gondolsz még?
"(Az autszájder mit jelent?)"
Erre már választ katál.
Sadist 2007.10.25. 15:21:43
Az egész országnak kell még LEGALÁBB 20 év, míg ez a cocializmusból visszamaradt szemléletmód képes lesz kihalni.
1047 005-2 2007.10.25. 15:24:35
outsider: kívülálló
Ezt a szavat ismerem,a másikat most láttam először.
1047 005-2 2007.10.25. 15:30:18
Pld.:
"Ennél is nagyobb baj, hogy az ütemes rendszer ütemes az átszállásokra is. Mivel óránként minden ismétlődik, "
A kérdéseid igazolnak engem.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.25. 15:32:37
Esküszöm, lögközölöbb az örödöti helyesírást alkalmazom, nöhogy valamilyen szabályzatot vagy szökszörvözöti ölőírást mögszögjök! A világért sem akartalak összözavarni!
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.25. 15:36:49
68nyara 2007.10.25. 15:37:14
winzip (törölt) 2007.10.25. 15:37:38
Szerintem ennél csak az lenne jobb, ha most visszamondanák az új motorvonatokra vonatkozó megrendelést, és felújítanának pár gőzmozdonyt.
tuckey 2007.10.25. 15:46:34
nemrég hallottam róla hogy megemelték a vonatjegy árát,nem beszélve a diákkedvezmény csonkításáról,erre még rájön a tandíj+ bérlet...
senki sem megy tanulni,elbutul az ország!!!
visszajön a jobbágyvilág???
vagy mi lesz???
nem beszélve arról,hogy a sok piszkos nyugdíjjas oda megy ahová akar ingyen!!! kitalalták,hogy fizessenek kiáállítási dijjat a jegyért,jelképes összeg,de felháborodtak. mire fel???
ma a vonatok felén csak nyugdíjjas van,mert unatkozik,a szerencsétlen diák meg álljon órákat fáradtan??
ez helyes????
Pumatex 2007.10.25. 15:49:10
"Az egész országnak kell még LEGALÁBB 20 év, míg ez a cocializmusból visszamaradt szemléletmód képes lesz kihalni."
Ha nem csöpög be egy kis kultúra az emberek fejébe (márpedig erre kevés a remény), 40-60-80 év is kevés lesz... Mert EZT megöröklik az utódok. Ellenben a kúúttúúrrát meg nem. Miért?...
niki23 2007.10.25. 15:53:40
utas 2007.10.25. 15:56:32
Nem akartam újra hozzászólni, de ezt nem hagyhatom szó nélkül:
"Aztán, mikor megszünt, alapítani egy állami céget, amely vezetésének kiknevezése 3/4-es országygyűlési határozattal 10 évre szól. Jól körülhatárolt feladatokkal, és felelősséggel" - szerintem a politikának nagyon sok helyről el kéne tünnie. Magyarán: ez így nem jó. Komoly fejvadász cégeket kell megbízni, hogy keressenek odaillő embereket, és csak (megfelelő) szakmai indokok alapján lehessen leváltani, valamint az első 10 évben pénzt, paripát, hatalmat mindent oda kell adni a kezébe.
TRK 2007.10.25. 15:58:19
Azt hiszem ez magáért beszél. :(
TRK 2007.10.25. 16:01:09
összeesküvés-elmélet 2007.10.25. 16:08:34
Mesterszakács · http://sztereotip.freeblog.hu 2007.10.25. 16:16:30
Van egy olyan érzésem, hogy tele van dilletáns dilisekkel a mostani politikai elit...
tompysoft · http://tompysoft.myftp.org 2007.10.25. 16:20:24
Érdekes módon bármelyik országot megnézzük, mindenhol fejlődik a vasút, minden egyre ütemesebb, és marad pénz fejleszteni: vontatóállományt modernizálni, kocsikat felújítani, kiszolgáló létesítményeket karbantartani... A MÁVnak miért kell totál ellenkező irányba menni? Makacsságból? Vagy csak szimplán olyanok irányítanak, akiknek közük nincs az egészhez? (költői kérdés volt...:) )
utas 2007.10.25. 16:26:28
rtz 2007.10.25. 16:27:15
összeesküvés-elmélet 2007.10.25. 16:27:28
Prez (törölt) 2007.10.25. 16:27:50
vanek 2007.10.25. 16:40:23
Mert én rendre ezt látom. Az Indexes fórumokon (és a belőle kinőtt VEKE nemegy ötletében), a különböző blogokon.
Aztán persze ott a másik oldal is: ha véletlenül sikerül is bevezetni egy (nyugaton már évtizedek óta jól működő) jó rendszert, azt a helyi kiskirályok (akiknek persze nem olyan jó, mint a régi posvány) addig fúrják, míg megszűnik. Ilyen (volt?) az ütemes menetrend.
Magyarország, XXI. század
Icarus 2007.10.25. 16:46:37
tetszik az elgondolásod. az a helyzet, hogy ilyen megoldásokat máshol, más területeken is ki kéne dolgozni, és csinálni is, és akkor az egész ország hipp hopp felvirágozna.
szeretném, ha te olyan befolyásos döntéshozó lennél, aki meg tudja valósítani ezt. és a többi döntéshozó is ilyen lenne ;).
és ha pl hagynák élni az ilyen embereket, nem lehurrogni meg perrel fenyegetni, meg megpróbálni eltávolítani, mint pl a VEKE-t.
kár, hogy az emberek 99 százaléka vagy nem ilyen, vagy leszarja, épp ezért tart ez az ország ott ahol...
érdekes, de az elmúlt másfél években mást se hallok, csak f*st, f*st és f*st és ez csak egyre rosszabb lesz... nem csak kormányt és parlamentet, de ideológiát, és morált is kellene cserélni Magyarország teljes lakosságán... kár, hogy ez egy olyan projekt, ami egyelőre látszólag sosem fog megvalósulni nálunk :|
az egyik oldalon csak tesznek tönkre mindent, akik meg tehetnének ellene, azoknak csak jár a szájuk és egymásra mutogatnak, végül pedig ott a kisember, aki meg olvassa, és tudja, még tán megoldással is élhetne, no neki meg marad a szívás és a beletörődés.
már már én is ott tartok, hogy nincs mit reagálni az ilyen cikkekre, mert itt vagy egy teljes újraépítés / lecserélés / újratervezés, de főleg egy teljsen más hozzáállású társadalom kellene...
(jaj de nagyon elszaladtam:P)
decoati 2007.10.25. 16:50:35
exmv · http://catenary.extra.hu 2007.10.25. 16:52:45
"Ezt a szavat ismerem,a másikat most láttam először."
Ejtsd ki, írd le :)
erminavet:
"Húhú, Bika, igazad van"
Nevezd 5-ös Taurusznak, azt jobban szereti :)
68nyara:
"A magántársaságoktól kicsit tartanék, látva az Angol példát."
Az angol koncessziós személyszállító társaságok sokkal több figyelmet fordítanak az UTASra, mint egy magyar állami vasút...
vanek:
Mert az ő fejükben friss ész van, nem belegyöpösödött, rossz beidegződések halmaza.
vanek 2007.10.25. 17:14:42
Mert az ő fejükben friss ész van, nem belegyöpösödött, rossz beidegződések halmaza."
Ez így önmagában igaz, de kicsit szétnézve a nagyvilágban azt lehet látni, hogy normális helyeken nem a VEKE jellegű szervezetek mondják meg az önkormányzatoknak, mit és hogyan is lehetne javítani (pl.) a tömegközlekedési szolgáltatásokon, hanem kitalálják maguktól, és különösebb nyomás nélkül is megvalósítják. Ha pedig valami jól működik, azt nagyon nem abajgatják, csak ha még javítani tudnak rajta.
Lehet, hogy ott a szakemberek képezik magukat? Lehet, hogy ott egy párizsi tanulmányút nem a Moulin Rouge-ban telik el? Lehet, hogy ott azt vallják, nem szégyen a jó ötleteket másolni?
exmv · http://catenary.extra.hu 2007.10.25. 17:29:09
(Saját egyedi véleményem szerint) sehol semmi nem működik jól, ahol nincs következménye a herdálásnak, veszteséges gazdálkodásnak. A MÁV felső vezetése Sipos utántól kádertemető. Nem azért ül ott a vezérigazgató, mert értelmes (emberekkel körülvéve és) ötletekkel jobbítani tudna, hanem azért, mert kiérdemelte...
Nemcsak, hogy nincs érdekelve az eredményesség, hatékonyság javításában, sőt: ha elb@ssza, felelősségre vonás sincs.
még valaki 2007.10.25. 17:29:28
tuckey 2007.10.25. 17:56:19
nem akartam tiszteletlennek látszani, csak azzal nem értek eggyet, hogy pl. egy bizonyos vonalon a kocsik számát csökkenttette a máv , mivel nincs kihasználva,mindamellett, hogy a fele nyugdíjjas és azzal jár pl piacra,de arról semmi papir sincs,vagy nyoma,hogy ők is ott vannak.
mindamellett a nyugdíjjak mértékével,a nagyszüleim 1,5 ször annyi nyugdíjjat kapnak mint a szüleim aki napi 10 órát dolgoznak.
mindamellett sokszor volt ahhoz is szerencsém,hogy szegény kisnyugdíjjaspiacról tér hazafelél nagy csomaggal amit maga mellett tart az ülésen egy helyet elfoglalva,és véletlenül sem engedi fölrakni a csomagtartóra.
nem beszélve a kiskocsijaikról,amivel ha fölszálnak a villamosra/buszra, tökön paszulyon keresztül rohannak ha meglátnak egy helyen,olyankor jó a szemük,a te lábadon húztak már keresztül ilyen kocsit??? nekem többször volt már hozzá szerencsém.
mindamellett az újjáépítés tőlük szép dolog volt,csak ha nézzük a jövőt,és elbutul az ország,mert már a tvovábbtanulás az luxus!!! akkor mi lesz kb 20-30 év múlva???
Walmer 2007.10.25. 18:11:57
gramercy 2007.10.25. 18:16:41
a végcél a KÖZÖSSÉGI közlekedés privatizálása, lehatárolt érdekcsoportok előnyben részesítése a KÖZzel szemben
- a pályavasút kb. 4000 km-nyi gerinchálózata mint természetes monopólium marad állami kézben, annak megfelelő minőségben
- a nyereséges teherszállítást már privatizáljuk
- a szándékosan lerohasztott személyszállítást pedig majd lehet mézesen-mázasan beadva privatizálni
csak azt magyarázza meg nekem majd valaki, hogy mondjuk a bp-tbánya szakaszon hogyan lehet valódi versenyt csinálni? sehogy, lesz jó kis monopólium, magánkézben
Andi 2007.10.25. 18:54:36
sundial · http://www.hh.com.tw 2007.10.25. 19:09:14
Siemens113 2007.10.25. 20:27:13
Két órás általános figyelmeztető utas-sztrájk kell aztán meg általános. :))))
Viccen kívül igazad van csak ehhez megfelelő (és elfogadott) eszközt én nem látok.
babo 2007.10.25. 20:28:40
- irigység
- kapzsiság
Ha vki olyan pozicióba kerül, hogy milliós (esetleg milliárdos) pénzekhez tud jutni, akkor nem néz onnantól semmit, csak azt, hogy azt megkaparintsa, nem törődve annak következményével másokra nézve.
Ha pedig ugy látja, hogy ki fog esni a pixisből, akkor még kárt is okoz, hogy az utánnajövő, - aki őt kitúrta - minnél nagyobbat szívjon. És mondanom se kell, hogy ilyenkor még kevésbé érdekli a következmény.
Ez a mi receptünk arra, hogy hogyan tudjuk tönkreverni a dolgainkat.
Megj.: amit irtam általánosságban írtam nem kívánok személyeskedni.
kacsa! 2007.10.25. 20:45:32
Berkenye Kriszta 2007.10.25. 21:14:36
Más: Ne gondold, hogy a szvabódnoja-gyemokrata GKM (a menetrendhez és általában a vasúthoz tényleg tehetségtelen) tisztviselői képtelenek felfogni, hogy vasút az (mindenhol) drága és pusztán erőforrást zabáló vízfejként nézik a vasutat és csupán koncepció nélkül "lőnek" Mezőhegyestől - Villányig! Lehet, hogy nem vonatozik, de megvan neki, hogy ez egy közszolgáltatás, amiről egy uniós állam nem mondhat le. És a Strabag-demokrata technokrata is tudja a nagy házban(miközben kórházakat, iskolákat zárunk be), hogy "nem megy" már 6-7000Km-en tovább a "buli" és oda kell lépni . (Ja, be vagyunk ijedve pártállástól függetlenül, hogy ha meg kellene mondani mekkora hálózatot álmodnánk és mennyit és milyet tervezzünk véglegesen). Nyáron elaltatták a kistérségeket, de most keményen és gyorsan odaléptek:bezárrrrunk! Aztán visszakozunk/vitatkozunk/ sztrájkolunk/taktikázunk...telik-múlik az idő és amíg az autópályaépítő korszak befejeztével rá nem döbben nek a nagymenők, hogy uniós forrás mellet a vasútfejlesztés is nagy buli, nem is történik semmi. Az meg, hogy a öreganyám Martonvásárról, mé' nem tud lemávni Paksra (vagy a ténsasszony Kolozsvárról Budapestre hogy vonatozik)...a kutyát sem érdekli. 10%-os verzió??! Hi-Hi! Tudd meg, hogy nem is létezik! Kriszta
charlie 2007.10.25. 21:21:48
Pl. amit Én ismerek az a Körmend-Zalalövő.
Mikor a GySEV átvette (megvette) a Szombathely-Szentgotthád vonalat, voltak targyalasok a MÁV-val, hogy a zalalövői vonalat is adják el/át/oda, mivel akkor a GySEV-nek lenne rendes észak-déli kapcsolata a szlovén határ felé. Viszint ha a pletykák igazak, akkor a MÁV ezt elutasitotta eléggé keményen, erre most bezárják. Gratula. Igy most ha pl. Bécsből akarna egy (teher)vonat menni Koperbe (vagy Triesztbe) (kikötő), akkor az mehet körbe Z.szentiván felé, szar pályán, stb. Igen, fel kéne ujitani a Körmendi vonalat, de azért mégiscsak olcsobb 20-30 km vasutat megcsinalni, mint a Szhely-Z.szentiván-Z.lövő vonalat. Vagy ami még roszabb nem erre megy, hanem Ausztrián át.
asdf 2007.10.25. 22:05:44
asdf 2007.10.25. 22:16:43