Stílusosan az öreg villamosmozdonyokról szóló szakmai ülésen* jelentette be Heinczinger István, a MÁV-vezérigazgatója, hogy a miniszter aláírta a 25 Traxx típusú mozdony beszerzéséről szóló szerződést, így már csak a finanszírozás kérdéseit kell tisztázni ahhoz, hogy a kanadai székhelyű Bombardier gépeit tényleg megvehesse a MÁV.
A 25 (opcionálisan még ugyanennyi) mozdony közbeszerzési tenderét még tavaly írták ki kétáramnemű járművekre. A mozdonyok tehát az osztrák, német pályákon is mehetnek majd (de például az összes szlovákiain nem). A teherszállító Cargo privatizálása miatt elsősorban személyvonatok élén képzelik el az új járműveket. (A villamosított vonalakon ma a V43-as sorozat a legközönségesebb. A mintegy háromszáz Szili élettartama végére jár, elsősorban forgóvázaik menthetetlenek.)
A versenyt a Bombardier úgy nyerte meg, hogy a többi indulót kizárták. A korábbi tervek szerint az első mozdonyok már jövőre megérkeztek volna, de az aláírás elhúzódása miatt most 2010 tűnik reálisnak.
Az eredetileg még az AEG-nél fejleszteni kezdett, majd a gyárak többszörös fúzióival az ADTranzhoz végül a Bombardier-hez került Traxx egy négytengelyes moduláris mozdonysorozat. (A járműszerkezeti részek tehát közel azonosak a dízel- és villamos változatoknál.) A hozzánk kerülő, Kasselban készülő villanymozdonyok 5600 kilowatt névleges teljesítményűek és 160 km/h végsebességűek.
Már jelenleg is üzemel Traxx mozdony Magyaországon több magánvasútnál is. A képeken az Eurocom gépe látható.
*A MÁV História Bizottság Járműalbizottságának kibővített, ünnepi ülését tartották múlt csütörtökön a Magyar Vasúttörténeti Parkban. Az alkalmat az adta, hogy idén 50 éves a V41-es Ward-Leonard rendszerű villanymozdony, továbbá 25 éves a V46-os sikeres villamos tolatómozdony és 20 éves a BDV motorvonat, a Hernyó.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Zahal 2008.10.06. 11:34:52
de finom?
csibra 2008.10.06. 11:36:57
Geyza 2008.10.06. 11:39:31
Azért a legaranyosabb mondat: "A versenyt a Bombardier úgy nyerte meg, hogy a többi indulót kizárták." - mielőtt még bárkinek is illúziója lenne arról, hogy hol él(ünk).
Persze az eddigi örök győztesnél, a Siemensnél (Desiro, Taurus/1047, Combino, stb.) kibukott a korrupció - a hazai döntéshozókat is kenték vastagon, majd pont nálunk nem - nem merték bevállalni őket újra, legyen akkor a Bombardier, nekik be kell tömni a szájukat a botrányos Flirt-beszerzés után, ahol a Talent jobb volt, de a svájciakat kellett behozni.
Persze mikor az osztrákoktól kimaradt Talenteket olcsóért be lehetett szerezni, akkor hirtelen már a MÁV-nak is megfelelt a Talent, amit ki akartak fikázni nem sokkal korábban.
siralmas.hu :-(
Egy apró szempont: tetszenek még emlékezni a botrányos NoHAB-selejtezésre? Romos Szergejeket élesztgettek, a strapabíró NoHAB-okat meg kidobták, mondván, "kis sorozat, drága fenntartás".
Most mi van? 10 db 1047-es, aztán 25 db TRAXX, a legközelebbi beszerzés pedig ezek alapján valószínűleg Altom Prima lesz. Gratulálunk, kedves "szakemberek", csak így tovább! Ez a kis sorozat már nem az a kis sorozat, ugye????
Geyza 2008.10.06. 11:41:20
Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.10.06. 11:57:17
Egyiken sem, vagy nem mindegyiken?
Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2008.10.06. 11:59:46
(Nem csak) szerintem a Flirt a jobb, csak szarul írták ki a pályázatot, és ezért a Talent nyert volna - addig kellett patkolni, amíg a Flirt lett az első, aztán ez a Bombardiernek nem igazán tetszett... megj. tök jogosan nem tetszett nekik.
tyra 2008.10.06. 12:06:37
Megnéztem mert még nem láttam ilyet. Sokkal rondább mint a Siemens és motorvonatra hajaz.
Egy utánérzés lehet. Nem mai.
Mersenne-prím 2008.10.06. 12:10:59
Ez azonban kevés, mert a finanszírozási tendert még ki köll írni. Csakhogy Hewinczinger eftársat az összes szóba jöhető bank elhajtotta a vérbe.
csibra, ez nem zenél, ez már IGBT-s.
W 2008.10.06. 12:12:59
Kopi3.14 2008.10.06. 12:13:05
Egyebkent: index.hu/politika/bulvar/mne081006/
Tudom, hogy nagyon off, de nem rohejes? IC-be megy bele a szemelyvonat. Vagy csak materializalodott a MAv midnen kozlekedesi politikaja szemelyszallitas teren?
King 2008.10.06. 12:15:26
És régi típusnak látszik.
siptex 2008.10.06. 12:37:41
5600 kw. nézzük már meg eu. országaiban mekkora teljesítménnyel haladnak a vonatok!!!!!!!
Nem csak a személy szállításra kell gondolni!
A teherszállításra is kell!
Ja, majd vesz az állam a pénzünkből arra valókat. Ez a siralmas beszerzés!!!
Vagy 10 vagon csapnak hozzá?
Megint elqrták!
Benbe · http://www.benbe.hu 2008.10.06. 12:39:48
A MÁV-mozdonyokról itt van két fantáziakép, nem hivatalosak persze:
forum.index.hu/Article/viewArticle?a=75675573&t=9169296
forum.index.hu/Article/viewArticle?a=74446913&t=9169296
apu 2008.10.06. 12:40:20
Tomsojer04 2008.10.06. 12:45:00
Benbe · http://www.benbe.hu 2008.10.06. 12:48:08
Bombardier TRAXX MÁV-verzió: 5600 kW, 160 km/h. Alig van különbség.
koviubi · http://www.mavti.hu 2008.10.06. 12:52:32
gramercy (törölt) 2008.10.06. 13:10:12
személyforgalomba viszont CSAK motorvonatot kellene vásárolni, azzal egyidejűleg meg lehetne oldani a kocsik és a mozdonyok elöregedése jelentette problémát
+ hatékonyabb (pl. energia visszatáplálás), könnyebb, kevésbé terheli a pályát, részben itthon épülhetnének.....
25 mozdony - bocsánat - sz@rt se ér
Atesz 2008.10.06. 13:16:30
nyunyo 2008.10.06. 13:44:26
Nasty.... 2008.10.06. 13:47:41
nemistudom az öbb nek mennyi van demár jóval 200 as pályaszám felett járnak...
Kopi3.14 2008.10.06. 13:49:57
kipu · http://www.metacafe.com/watch/10223063/mtva_trollh_rad/ 2008.10.06. 13:58:59
primatus 2008.10.06. 14:10:15
Vakondszósz 2008.10.06. 14:11:27
Vakondszósz 2008.10.06. 14:18:01
abdi 2008.10.06. 14:20:23
lülüke 2008.10.06. 14:21:46
TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2008.10.06. 14:29:52
Az, hogy a MÁV esetében nem az üres étkezőkocsi van a szerelvény végén (jelenleg is ez volt a legveszélyesebb hely, nem először), hanem egy utasokkal teli kocsi (első osztály: Fizess külön a veszélyesebb helyért). Ez nem az üzlet ára, hanem a vasutasok kényelmének ára. Bizonyára egy kicsit kényelmetlenebb lenne máshogy összeállítani a szerelvényeket (ami többnyire az utasoknak amúgy is jobb lenne)
Lehet, hogy rossz volt a biztosító berendezés, de ugye ekkor ismerjük az előírást, s tudjuk, hogy nem sikerült ezt tartani. Miért? Mert a vasutas kényelméhez hozzátartozik: Ha időnként elromlik valami, nem akar ezért felesleges túlórát. Nem tudom, hogy most is ez történt-e, de ugye emlékszünk rá: nemrég volt ilyen.
Az, hogy vehetünk új mozdonyokat sajnos nem azért kell, hogy az utasnak is jobb legyen, tisztességes versenyben a legjobb megoldást kapjuk. Hanem ez is hozzá tartozik ahhoz, hogy ezeket az embereket eltartjuk.
Elavultak a szilik, stb. de jóval kevesebb problémát jelent, mint a pálya állapota, az odafigyelés hiánya, stb. De, ha a sürgősebb dolgokon változtatnának, adott a baj: ott nem lopni, hanem dolgozni kell. Szomorú.
mvgyak. 2008.10.06. 14:35:25
Őrület 2008.10.06. 15:16:02
bezony 2008.10.06. 15:37:20
Azt ugye nagyon gyorsan elmagyarázza valaki, hogy hogyan csúszhatott egymásra a két szerelvény 2008-ban a mai tragédiában?!
----On---
bezony 2008.10.06. 15:38:14
KiNG 2008.10.06. 15:39:18
Bár inkább a sínhálózatot újítanák fel, hogy bírják a 160 kmph sebességet, és a 67 km-es Szfvár-Bp távolságot a csupán Kelenföldön megálló gyorsvonat ne 1:10 alatt tegye meg (~57 km/h átl. seb.), hanem pl. 0:35 alatt (~115 km/h átl. seb.)
Vagy még inkább végelszámoljanak. Mindenkinek jobb lenne egy új vasúttársaság, nem pedig egy 40 éves lemaradásban lévő, balkáni szellemiségű állami pénznyelő.
Mika · http://vasut.bam.hu 2008.10.06. 15:51:54
TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2008.10.06. 15:55:57
DE(!) gondolom te is tudod, hogy rengeteg tanulmány született arról, hogy akár az a rendszer ami a helyfoglalásokat kezeli (helyjegyeket adja), hogyan csökkentheti a balesetek súlyosságát: Mindig a biztonságosabb helyekre ad előbb jegyet.
Nyílván azt is tudod, hogy egy szerelvény átrendezése nagy munka, de az, ha egy vasúti szerelvény utolsó kocsija olyan másodosztályú kocsi, amibe csak akkor adnak ki helyjegyet, ha már máshova nem tudnak vagy egy érkezőkocsi az adott esetben, akkor jóval kevesebb utas jut a baleset esetén legjobban megrongálódó szakaszra.
Ideális esetben, ugye megoldható az, hogy a legjobban sérülő (és tervszerűen gyűrődő) részén a szerelvénynek csak kerékpárok legyenek (utas ne).
wolf45 · http://wolf45 2008.10.06. 15:57:49
Windows NT 2008.10.06. 16:03:45
Véleményem szerint a Taurus teljesítményét nem tudjuk kihasználni igaz jó nagy tartalék van benne, de, ha a DB és a SBB-nek is elég a teljesítménye akkor ide a jórészt alföldi és kis emelkedőjű hálózatunkra is elégnek kell lennie az 5600 kW-nak.
(igaz svácban kettő van összekapcsolva, de nem a kimondott teljesítmény miatt, hanem meg is kell tudni egy nagy emelkedőn indítani a tehervonatot és kettőnek könnyebb mint egynek a tapadás miatt is, fékteljesítményről nem is beszélve)
Szóval 5600 kW elég a hazai viszonyokra, igaz a Taurusok beváltak és nagyobb közelebbi is a szervízháttér (Linz) szerintem is lehetett volna még 100 teknőt venni, ez az ebből veszünk tízet abból 25-t amabból ennyit valóban változatossá színesebbé teszi a vasutat, de szerviz és karbantartás valamint alkatrész ellátás szemszögéből valóban nem jó ötlet.
a 160 km/h óra sebesség bőven elég kis hazánkban, az e feletti tempó már nemcsak komolyabb zártabb pályára lenne szükség, de az összes szintbeli átjárót meg kellene szüntetni, ismeretes a hazai autósmorál. Arról nem is beszélve inkább a tartós sebesség azaz tartani hosszabb távolságon egy azonos tempót pl: 120-at mintsem egy kicsi 160 azt utána egy kicsi 120 azt megint 160 azt megint 80 az megint 140 és így tovább, gazdaságosan továbbítani egy vonatot csak akkor lehet, ha minnél kevesebb a lassú jel és tartani tud egy adott tempót, az örökös fékezésekkel és gyorsításokkal sem vagy előbb a célnál mintha tartana a vonat egy állandó tempót, lásd akár most mi a helyzet.
A Cegléd-Szolnok-Debrecen vonalon ott lehetne tartósan kihasználni a 160 km/h, sőt akár a 200-t is, de örüljünk inkább annak, hogy 120-l mehet folyamatosan és ne "nőjenek ki a földből a lassú jeles kis sárga" táblák.
Szlovákia déli részét 25 kV-l villamosították/ják egészen Kassáig. Kassa előtt lesz a "rendszerváltás" ahol találkozik a 3 kV egyenárammal, tehát elvileg Pozsonyig és a déli részen közlekedhetne. (jó biztber stb. most hadjuk)
Lényeg le kell cserélni a Sziliket.
Egyébként nekem az 1216-os annyiból tetszik jobban, hogy abban már érintőképernyős a display és nicknévadóm az oprendszer rajta (ha jól tudom).
Windows NT 2008.10.06. 16:29:09
A Sziliket lasabb vonalakon lásd Kelebiai és tehervonatokon még jók, egy egy kisebb forgalmú villamosított vagy valamilyen lassabb vonat továbbítására még jó darabig használhatók.
Reálisnak inkább kisebb darabszám, de későbbiek folyamán megint egy bizonyos mennyiség beszerzése lenne jó, így folyamatosabb lehet a korszerűsítés, ha mindig a szükséges de korszerű mozdonyokkal fejlesztjük az állományt.
Zárójelben jegyzem meg, hogy szerencse, hogy a szőrnyű hernyóból (BDV) csak húsz darab van, mi lenne, ha 200 darab "rontaná" a látképet, szörnyen félresikerült járgány az biztos utas szempontból (csak példának említettem, de lehet rossz).
morcos37 2008.10.06. 16:30:46
A Talent meg nem jobb a Flirtnél, egy nagy rakás szar, utazzon az rajta minden nap aki ezt mondja.
Jobban örülnék ha Flirt-ünk volna a Talentek helyett.
Morcos37
bombardierman 2008.10.06. 16:39:40
Magyarországon, Mátranovákon készül a BOMBARDIER ottani forgóvázgyárában az alváza.
Szerintem nem lehet, rossz mert nem tudnak annyit gyártani belőle amennyi el ne fogyna.
Amúgy ezeket inkább tehervonatok elé fogják be, tehát nem az esztétikum a legfontosabb!
bezony 2008.10.06. 17:06:57
Gondolom majd születik post erről is, nem offolik itt tovább.
Vakondszósz 2008.10.06. 18:51:37
Kopi3.14 2008.10.06. 19:16:20
Dvm10 2008.10.07. 09:00:41
A Siemens-Bombardier vitához meg annyitt, hogy a Taurusból gyártottak 50+282+50+60+25+15 darabot, a képen látható 185 sozartból csak a DB-nek 400-at, de bőven 600 fölött van az üzemelő mozdonyok száma. És ha beleszámoljuk a Siemens és a Bomabardier összes korszerű mozdonyát, a Bambardier igencsak nyerésre áll...
Kopi3.14 2008.10.07. 10:25:21
Dvm10 2008.10.07. 11:49:53
Az ajtó mellett balra, az M betű fölött látszik a doboza illetve az árnyéka.
Dvm10 2008.10.07. 12:12:33
Ezen még jobban látszik.
Balogh Zsolt 2008.10.08. 14:37:08
Hamarosan lesz 60 flirt + 10 talent + 50 traxx + 10 taurus. A MÁV Cargo szerintem hamarosan ÖBB gépeket fog használni, így ott is lesz felesleges kapacitás. A nemzetközi személyforgalmat nagyrészt most is az ÖBB csinálja, ehhez jönnek még hozzá a RailJetek is decembertől.
A Mávnak így lesz 130 db modern villamos járműve. Ha hozzávesszük a nagyobb rendelkezésre állást, a kevesebb karbantartási időt, továbbá a halbi vezérlőkocsikat, ezek a gépek több mint 100 db V43-at váltanak ki. És még tervben vannak az IC villamos motorvonatok is.
A sebességről:
A mozdonyokat hosszú távra vásárolják. Mikor megérkeztek az első v43-asok, túlzásnak tűnt a 130 km/h-s sebesség. Ma meg már néhány helyen kevés. A Traxxok 160 km/h-s sebessége így inkább kevés, mint sok.
xyz 2008.10.08. 22:50:58
170 Flirt (4 részes), 30 évre 250 Mrd
200 db 4 részes emeletes motorvonat 30 évre kb. 350 Mrd
200 db 6 részes motorvonat részben gyors, részben ic forgalomra 30 évre 500 Mrd
100 db 2 részes motorvonat, 30 évre 100 Mrd
összesen 1200 Mrd / 30 = 40 milliárd forint / év
mennyit is kap mostanában évente a máv? PLUSZ-ban a költségvetésből? egy nagyságrenddel többet
hova a sz@rba tűnik el a sok száz milliárd ÉVENTE????????
Dvm10 2008.10.09. 12:10:42
"
Ez így ebben a formában nem igaz, a +8 1047 opciót nem hívta le.
egy_ferencvarosi_mavos 2008.10.09. 12:31:48
Aki meg ennyire szereti a taurust, az nem dolgozott még vele... de megnyugtatok mindenkit a desiró se jobb.... aki hozzám hasonlóan taurusos fordában jár, az tudja, h nem annyira jó az a fordított fürdőkád... s flirt , meg talent helyett lehetett volna, bv-motot, meg BVh-motot venni... olcsóbb lett volna, s még a magyaroknak is lett volna valami munkájuk.... de ez van...Ők beszerzik, mi meg szopunk vele----
Balogh Zsolt 2008.10.09. 23:06:20
Nem azért, mert nem hiszem el, de esetleg erről netes forrást is tudnál mutatni?
Dvm10 2008.10.13. 17:02:54
Nagy Benedek · http://gportal.hu/beni104 2008.10.23. 01:19:09
A magyar Ganz időszaknak pedig vége van. lehet síratni még évekig de nem megyünk vele sokra. Eléggé szívás hogy így alakúlt de megtörtént azon már nem lehet változtatni. Most ez van és szerintem mindenképpen a siemens lenne a legoptimálisabb magyarországnak. Ha már így el k...tuk! Nincs jobb!!!