Nemcsak én írtam meg, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) is elmondta a véleményét az új vasúti menetrendről. Két közleményt is kiadtak, egy elemzőt, és egy másikat, amely konkrétan, vonalanként mutatja be és értékeli a változásokat. A legegyszerűbb, ha ide másolom az elsőt és a második bevezetőjét.
Újabb pofon az utasoknak – értelmetlen és esztelen járatritkítás a 2009-es MÁV menetrendben
Több pénzből kevesebb vonat: ez a MÁV programja 2009-re
A néhány napja nyilvánosságra hozott új vasúti menetrend jelentős járatritkításokat, értelmetlen kínálatszűkítést és a vasúti közlekedés színvonalának jelentős leromlását tartalmazza – mindez viszont nem kevesebb, hanem épphogy több pénzbe kerül majd.
December közepétől a vasúttal utazók legnagyobb csoportja, a budapesti elővárosi utasok komoly színvonalromlással néznek szembe. A délelőtti személyvonatok zömmel csak iskolaidőszakban fognak közlekedni, akkor, amikor az iskolások épp a tanórákon ülnek, ráadásul egyes esti vonatok megszüntetése sem magyarázható az iskolaszünettel. Nyáron viszont a diákok mellett a bevásárló, ügyet intéző utasokat is „szamárpadba” ültetik: az elővárosi vonatok követése duplájára nő az eddiginek.
Budapest környékén az Újszász-Szolnok vonalon egész évben 60 perces követés várható a jelenlegi félórás helyett, Kunszentmiklós-Tass felől közel kétórás „lyuk” tátong a reggeli vonatok között. Székesfehérvárról reggel csak személyvonattal lehet utazni, mivel két gyorsított vonattal kevesebb közlekedik majd. A Veresegyház-Vác vonalon a csúcsidőben járó gyorsított vonatok megszűnnek, tanszünetben 60 percesre nő a vonatkövetés. A főváros és Mende, illetve Monor között 6, Gödöllő esetében pedig napi 8 vonatot kell az utasoknak nélkülözniük, itt is órásra növelik a követési időt. A zsúfolt elővárosi vonatok megszüntetésével a kormány és a MÁV vezetése újabb hathatós intézkedéseket tesz az elővárosi közlekedés ellehetetlenítése, a hosszabb dugók és a nagyobb légszennyezés érdekében.
Vidéken sem jobb a helyzet, a távolsági utasok sem ússzák meg az új menetrend hátrányos következményeit: a kelet-magyarországi sikeres ütemes menetrendet szétverve rosszabb csatlakozásokra, kevesebb eljutási lehetőségre lehet majd számítani. Kiskunhalas felé 8 helyett 6 pár távolsági vonat marad, Debrecen, Nyíregyháza, Eger, Miskolc, Szeged felé az eddigi ütemes menerendet szétverték, számos vonat tűnt el a menetrendből. A Balaton északi partját Budapesttel csak három vonatpár köti össze, Tolna megyéből pedig csak hosszú tortúrával lehet vonaton eljutni a fővárosba, mivel az összes gyorsvonatot egy tollvonással megszüntették.
Egyesületünk ugyan rokonszenvez pár kedvező újdonsággal, az összkép azonban katasztrofális. Az utasokat az egyéni közlekedésre kényszerítő, utasellenes intézkedéseknek csak kára van. Semmilyen valódi megtakarítás nem jelentkezik, hiszen ugyanannyi vasutasra, ugyanannyi járműre lesz szükség, azonban az alacsonyabb szintű szolgáltatás utasriasztó hatása miatt akár jelentős jegyárbevételtől is eleshet a vasút.
A VEKE ezúton felszólítja Molnár Csaba frissen kinevezett közlekedési minisztert, hogy első intézkedéseként azonnal vizsgáltassa felül a kiadott menetrendet, és januártól állítsa vissza a zavaros elvek alapján megszüntetett elővárosi és távolsági járatokat. Az ország és a MÁV vezetőinek dolga az utasok kiszolgálása, nem a közpénzek pazarlása, több pénzből rosszabb szolgáltatást biztosító vasúttársaság fenntartása.
Több pénzből kevesebb vonat:
a 2009-es vasúti menetrend részletei
A kecske éhenhalt, a káposztát megették: így lehetne jellemezni a MÁV-START 2009. évi menetrendjét. Az év közben megfogalmazott - és feltehetően többször megváltozott célok az integrált ütemes menetrend dunántúli kiterjesztését és ésszerűsítést céloztak. Az eredmény több mint elkeserítő: az ésszerűsítés címén sikerült a Kelet-Magyarországon és a budapesti elővárosban működő ütemes menetrendet járatritkításokkal szétverni, míg Nyugat-Magyarországon nem jött létre az a csatlakozásokra épülő ütemes menetrend, mely valódi kínálatot teremtve kötné össze a régió városait. A sajtóban többször idézett menetrendi ésszerűsítés pénzügyi eredménye több mint kétséges: valódi megtakarítást (személyzet, jármű) feltehetően nem értek el, Kelet-Magyarországon csupán a közlekedtetett vonatok mennyiségét mérő ún. vonatkilométer-mérőszám csökkent, ennek kapcsolata a vasút igazi költségeivel viszont nem lineáris. Jól mutatja ezt az, hogy várhatóan sem élőmunka-, sem eszköz-megtakarítás nem fog keletkezni a MÁV-csoportnál, ugyanannyi vasutasra, járműre, mozdonyra lesz szükség, csupán az utasok számára meghirdetett vonatból lesz kevesebb, amivel várhatóan a bevételek is csökkennek az autót választó utasok miatt.
Kétségtelen, hogy az egész ország számára fontos az évről évre egyre több pénzt elnyelő vasút veszteségeinek kordában tartása. Erre azonban nem a megfelelő eszköz a közlekedtetett vonatok számának ész nélküli csökkentése, a vasúti üzem sajátosságai miatt ugyanis az összköltség nem arányos a vonatok számával: közel azonos költséggel lehet közlekedtetni a jelenleginél pár százalékkal több vagy kevesebb vonatot is.
Az egyes vasútvonalakat érintő változásokat itt foglalta össze a VEKE.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
amondó (törölt) 2008.12.01. 23:00:52
Vajon butaság vagy rosszindulat?
molnibalage 2008.12.01. 23:32:11
petya.bacsi 2008.12.01. 23:56:02
Mende és Sülysáp között 1 megálló van, így értelmetlen a mendei személyvonat, mikor sülysápra is megy... pár perc különbséggel.
Pl. aki Nagykátánál tovább utazik, annak óránként 1 vonatja van. Ez normális dolog? A kivett mendei vonatot simán lehetett volna továbbközlekedtetni Újszászig vagy Szolnokig, hogy a messzebbre utazó utasok ne szívjanak... de persze könnyebb törölni, mint ésszel gondolkodni.
vrp 2008.12.01. 23:59:03
G.T. 2008.12.02. 01:03:41
g 2008.12.02. 02:04:12
torissrac 2008.12.02. 03:50:16
Ott diszkrét 10-15 perc várakozás a beérkező szembevonatra várva.
Minden előny - Rákosrendező és Istvántelek megállások kihagyása - , ami a gyorsitott vonatból következett, elveszett a szembevonatra való várakozásban.
Természetesen mindez csak akkor állt, ha a vonat kapott szabad bejáratot Palotáról. Ha nem, még több ácsorgás még a bejáraton is.
Sajnos a 70-es 71-es vonalak alkalmatlanok bármiféle korszerű vasúti közlekedés fenntartására.
Ugyanez dettó a 2-esnél is. A Nyugatiból eleve 2 perc késássel induló (mindig!) esztergomi vonat alapból 10 percet (vagy még többet) álldogál Angyalföldön a "természetesen" késve érkező szembevonatra várva....
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2008.12.02. 06:55:50
l 2008.12.02. 07:23:51
zsolt 2008.12.02. 08:03:19
De ha megkérdeznének valakit aki ért hozzá. !!!!!
A MÁV-on csak a privatizáció segit de VALAMI normális vezetés kell..
bajaj 2008.12.02. 08:09:10
Most jön ez a járatritkítás...
Szerintem mindenkinek összeáll a fejében a kép: a TERV az, hogy annyira le kell zülleszteni a város környéki vasúti közlekedést, hogy azután egy megkönnyebbülés legyen mindenkinek, mikor átjátsszák pár fityingért egy magáncégnek.
Miután ez megtörtént, ki fog derülni, hogy jé!, lehet ezt jól és nyereségesen csinálni.
A vidéki, veszteséges járatokat meg vonszolja majd tovább a MÁV.
Ami nekünk káosz és esztelenség, az egy másik szinten egy régen kimódolt terv óramű pontosságú végrehajtása.
toth S 2008.12.02. 08:30:21
Timmy 2008.12.02. 08:58:39
TheMuezzin 2008.12.02. 08:59:01
Jasperek 2008.12.02. 09:05:30
" Ezt a mávinformatika csinálta?"
Nem nem a mavinformatika csinálta:)
Az adatbázis a MÁV-START tulajdona az informatika csak kirakja az oldalra
Az adatokat a MÁV-START ZRt. Személyszállítási Információs Központja tartja karban, amely minden változást előre berögzít ELVIRA adatbázisába, a friss adatok pedig néhány órán belül kikerülnek az internetre, így az adatok mindig naprakészek.
Persze adatrögzítési hibák előfordulhatnak; ha ilyet talál, kérjük, jelezze a makao@mav-start.hu címen.
A MÁV Zrt. oldalán közvetlenül elérheti és letöltheti az aktuális menetrendváltozásokat pdf formátumban.
A MAV-START menetrendszerkesztői alkotják(?) a menetrendet:)
Feca 2008.12.02. 09:14:06
Repülni tudsz, ha nem is Maszovlet-tel.
kocsis laci 2008.12.02. 09:14:25
A MÁVról részemről ennyit, váltok autóra: vonatozni a munkába járónak luxus, nem engedhetem meg magamnak hogy ennyire lassan érjek célba.
A VEKE megfigyeléséről meg annyit hogy ez fel sem tűnt nekik. Jól illenek a MÁVhoz, zsák a foltját.
szabfer 2008.12.02. 09:16:19
A csucs az, hogy hivatalosan RakosCsabatol a Keletiig, kb 20 perc a menetido, amit rendszeresen 30-40 perc alatt sikerul megtenniuk a vonatoknak. Godollorol meg kesik fel orat azon az irdatlan nagy transsziberiai tavolsagon.
SzabcsaSoft 2008.12.02. 09:19:35
EBM KBM
azaz
Ez BazdMeg Kész BazdMeg
bene 2008.12.02. 09:19:37
Andrew.wiggin 2008.12.02. 09:29:19
Autóval 2,5h legyen 4e Huf :-)
Vonattal:
I:07:15 É:11:50 4:35 226 km 4.030 Ft
I:14:10 É:20:03 5:53 226 km
Busz:
Pécs, autóbusz állomás Sümeg, autóbusz állomás I:13:10 É:17:00 3:50
Ki az a marha aki vonattal közlekedik a megjelölt útvonalon. Jah, gyorsvonat! (Néhol hirtelen sebes...)
A koncepció évek óta szerintem a vonatozástól történő eltaszítás.
Balogh Ágnes 2008.12.02. 09:30:34
méregkeverő 2008.12.02. 09:33:01
Akkor nézzük a letöltött menetrendet mendétől Budapest felé:
Kora hajnali vonatokat nem ismerem
Reggeli csúcsidőben (6-8 óra között) ugyanannyi vonat közlekedik.
Délelött (8 és 11 óra között) valóban kimarad 3. nagyon ritkán használtam őket, és akkor is üresek voltak az ülőhelyek legfeljebb 20%-a volt foglalt. Este 7 után marad ki a 4.
Másik irányban ugyanez a helyzet.
Kimarad délelött 3 és a 20:25-s.
tehát nem 6, hanem 4 és kihasználatlan járatok szünnek meg.
D
bazowky 2008.12.02. 09:36:22
Bőrkabátos privatizálás típusa.
1.) Tedd tönkre az állami céget, hogy olcsón eladhasd a pénzes (aki nem annyira pénzes és hülye sem, hogy piaci áron megvegye) jóakaródnak aki annak idelyén hatalomhoz, pozícióhoz juttatott és ma is pénzel téged és a zsebedben tart. (ez lehet akár külföldi cég egy helyi börkabátoson keresztül)
2.) Közben a pozíciódnál fogva tőkésítsd fela céget, vegyél új eszközöket (sírjál évente , hoyg állampolgátrok adjanak 100 milliárdokat megmentésedre...) amik növelik a cég valós értékét, de a direkte rossz menedzsment (pazarlás) kifelé a 0-ra viszi le ennek ellenére.
3.) Add el a börkabátos privatizatörnek óóócsón amikor már senkinek sem kell mert mindenki benyelta, hogy nem lehet megrefotrmálni és nem ér semmit sem. (kapsz még zsebbe hálapénzt is)
4.) Börkabátos provatizatőr kirug minden ingyenélőt kicsit átszervez és kimutatja mekkor a potenciál van a cégben (másnem ingatlanokat értékesít és alaptőkét emel amiben ő lesz a többségi tulaj és bankokat is ki tudja mahd fizetni)
5.) Börkabátos privatizatőr a már étékén és növekedési potenciállal rendelkező céget (azért annyi tőkéje még a megszerzett ingatlanok eladásából sem lett neki..na és nem igazán szakmai befektető ő) továbbadja egy külföldi nagyobb szakmai befektetőnek. A vétel és eladási ár közti különbséget (pár 1000 milliártrd ft) pedig további hatalom kiépítésére és ingatlanbizniszre jó lesz.
6.) Ne aggódj mert sokan jól járnak belőle így mindig megmentik addig míg eladják a csőd szélétől az államőpolgárok adójából évi 100 milliárddal.
7.) Az állampolgárokkal aztán a méregdrága árazáson keresztűl a nem versenypárti vevő (egy vevő, nem darabolták szét kisebb társaságokra, tulajdonosokra és a törvényt sem módosítanak, hogy igazi versenyí legyenl) megfizetteti a szakmai befektető és éveken át kizsigereli a közönséget. Ezt biztosítják neki éveken át a törvényi szabályozással. Ez utóbbi több területen így történt.
Szóval teljesen értelmetlen ez az egész amit itt csináltok és sírtok. Ettől nem fog változni SEMMI sem!
Ata 2008.12.02. 09:37:02
grigorij (törölt) 2008.12.02. 09:45:28
Muppet Show-figurák... Átszámozáz százmilliókért, politikai propaganda, eszetlen tiltakozások...
Ez az!
Bezzeg hangjukat nem hallani, ha a BKV emeli a tarifákat, ha a bérletár emelést a BKV csökkentésnek nevezi...
Mindig csak akkor megy a tiltakozás, ha nincs veszélyeben a kis politikai szervezetük pozíciója...
Na jó, akkor én is tiltakozom, mert hátha tőlem is elveszik azokat a vonatokat, melyeket soha nem használok, de miattuk emelik a bérletem árát...
bazowky 2008.12.02. 09:45:35
"Értelmetlen és esztelen" ez a topic ... :)
Mert nem a lényeggel foglalkozik!
Az egész ország ilyen. A médiából kapott csontokon csámcsognak és marakodnak az emberek. Ahelyett, hogy végre civil módon lépnénel fel és nem pártoknak és 'jól' informált megmondóknak ülnének fel/szavaznának.
tandrás 2008.12.02. 09:48:19
Francescoli · http://smints.blog.hu/ 2008.12.02. 09:55:56
És ezen a hangulaton nem sokat javított a ma reggeli villáminterjú ezzel a Molnár nevű, cinikusan mosolygó, harmincas szocialista-yuppie kinézetű miniszterrel.
(miniszter kisbetűvel, igen! Mondjuk Baross Gábor volt Miniszter Úr, nem egy ilyen senkiházi...)
A "Következmények Nélküli Ország" megint belehúzott. "Megcsináltuk! Igen!"
:-(
bugesz 2008.12.02. 09:56:21
Az állam idén 173 milliárd támogatást ad a MÁV-Startnak a jövő évi fejlesztésre. Nincs az a pénz, amit vasúti (vissza)fejlesztés címén ne lehetne elosztogatni.
ikke i drift 2008.12.02. 10:21:28
Az egyébként egy vicc, hogy az elővárosi forgalmat zülleszti lejjebb a MÁV, egyszerűen röhej. Én tök szívesen járnék vonattal, a 71-esen szinte háztól házig mennék, de először áttették 10 perccel későbbre a gyorsítottat, ami nekem már csak akkor jó, h 5-6 percnél nem késik többet - erre számítani nem lehet, másrészt itt van ez az eszement döntés, az eredmény az, hogy kocsival járok, és talán negyedévente egyszer van olyan szívás az úton, hogy úgy érzem, megérte volna vonattal. Mindez úgy, hogy a Nyugatitól 5 percre dolgozom, tehát BKV-znom nem kell.
Jakab 2008.12.02. 10:22:21
"Bezzeg ha a máv- vezetői is vonattal utznának . Akkor is igy müködne-e amenetrend !--- "
Hát igen, volt vala egy Citadella IC (Bp-Veszprém-Zalaegerszeg-Ljubjana), amely régen csak nagyobb városokban és forgalmi okokból állt meg. Kivéve Zalalövő települést, ahol KETTŐ megállója is volt. Ezt a helyiek sem értették. Aztán jött egy új kormány, új vasúti vezetés. Ma már csak egyetlen állomáson áll meg Zalalövőn.
--------
Jövőre pedig ahogy elnézem, gyorsvonatként minden éppenhogy városi rangot kapott településen megáll. Furcsa dolgok ezek.
toff 2008.12.02. 10:24:41
az is -számomra tény - hogy a vasutasok süsük, de ez a VEKE a fideszes makifej miatt számomra hiteltelen, átpolitizált pszeudocivil akármi
nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2008.12.02. 10:52:20
Bezzeg ha a máv- vezetői is vonattal utznának . Akkor is igy müködne-e amenetrend !--- "
Az még rosszabb:
kotottpalya.blog.hu/2007/11/26/55_perccel_tobbet_vartak_a_fizeto_utasok
xstranger 2008.12.02. 11:51:40
Zotya 2008.12.02. 13:27:13
Ez logikus, az ingázók délelőtt inkább a nagyváros felé közlekednek, délután meg hazafelé... De ezek szerint, akkor csak Monorról Budapestre közlekedjen vonat ezen időszakban?
Az ütemes menetrendnek pont az a lényege, hogy nem hagyja állni a szervényeket, mert akkor még az a kevés utas sem lesz. A költségeket pedig összességében kell nézni, nem járatokra vagy vonalakra lebontva.
Ha valaki pont utazni akar délelőtt Budapestről Monorra és abban az időszakban nem jön vonat, akkor beül az autóba és hazafelé a délutáni kihasznált vonatot sem fogja használni...
Akit érdekel a Debrecen környéki vasútvonalak változásai:
www.derke.hu/hirek/menetrend2009