Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

2009.10.29. 19:00 erminavet

Szily blogpápa a világ leglustább újságírója

Van a fogyasztóvédelmi újságírásnak olyan formája, amikor a kedves olvasó valamilyen panasszal, üggyel, esettel fordul hozzánk, és ha azt érdekesnek találjuk, akkor utánanézünk, utánakérdezünk, megkeressük az érintett céget, és eldöntjük, hogy a cég volt hülye vagy az ügyfél, esetleg egyik se, vagy esetleg nem döntjük el, csak a kiderített tényeket közöljük.

És van a fogyasztóvédelmi újságírásnak egy sokkal egyszerűbb módja, amikor az ember semmilyen módon nem jár a probléma után, hanem bekopipészteli az olvasói levelet az újságba (a szakblogba), még a helyesírási hibákat sem javítja ki, már miért kéne dolgozni, legfeljebb ad egy frappáns címet meg egy röpke felvezetést, amiben leírja, hogy hülye a cég és hazudozik, hiszen miért lenne másképp.

Szily Laci az utóbbi módszer híve. A blogpápa annyira elfoglalt, hogy nemcsak az érintett céget, a mi esetünkben a MÁV-csoportot nem keresi meg, de segítséget se kér attól, aki esetleg nála jobban ért a vasúthoz.

Történt ugyanis, hogy pár napja egy vonat nem tudott a megállóhelyen megállni, mert megcsúszott a nedves faleveleken. Ez lehet, hogy laikus szemmel hihetetlen, de aki ért picit a vasúthoz, az tudja, hogy van ilyen, a nedves levél a vonat legnagyobb ellensége. Ebben az esetben ráadásul vissza sem tudott tolatni a vonat. Megpróbált, de nem tudott, így az utasok lemaradtak a vonatról, csak a következővel utazhattak.

Ez bizony felháborító, rossz, baj. De sajnos van ilyen. Olyan is van, hogy baleset történik, sőt olyankor néha még meg is sérülnek vagy halnak az utasok. Szerintem a kérdés az, hogy milyen gyakran történik ilyesmi.

Bárki gondolhatja azt, hogy valamilyen előforduló probléma, például az őszi megcsúszás miatt számára elfogadhatatlan eszköz a vasút, ő nem fogja használni. Gondolhatja, hogy rossz a vasút működését meghatározó jogszabályi környezet, mert ilyen esetekre nem írnak elő kártérítési kötelezettséget (sőt, megengedik a vasútnak, hogy kizárja azt).

Egy valamit nem kellett volna tennie Szily szerkesztő úrnak. Azt, hogy hozzáértés és minimális utánajárás nélkül eldönti, hogy a csúszós levelekről szóló magyarázat hazugság, és ezt címben is jelzi.

Mert sajnos nincs igaza. A MÁV mozdonyos leányvállalata, a Trakció teljesen igaz és korrekt választ adott az utaspanaszra. Én azóta több vasútközeli ismerőssel is beszéltem, és tudom, hogy aznap több mint egy tucat túlcsúszós eset történt. Sőt, egyikőjük válaszát el is küldtem Szily blogminiszternek. De nyilván nem olvasta, ahogy telefonon sem tudtam elérni. Laci, máskor inkább kérdezz meg!

89 komment

Címkék: index időjárás havaria vasút másodrész peage utaspanasz


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr901484838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pengusz 2009.10.29. 20:03:42

Akkor én szeretnék egy hiteles (!) FIZIKAI magyarázatot kapni a jelenségre.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.10.29. 20:06:05

@pengusz:

Csúszik a nedves levél (kicsi a mű), ezért a kerék kipörög. Nem olyan bonyolult.

ti

pengusz 2009.10.29. 20:07:11

esetleg érdemes lenne azt is megtudni, hogy az első eset után mit tettek a veszély elhárításának érdekében?
Értesítették-e a többi vonatot, hogy mások az "útviszonyok"? (Csúszós a pálya vagy mittomén)

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.10.29. 20:07:50

@erminavet: A kipörgés indulásnál probléma, a mi esetünkben ez a visszatolatást akadályozta meg. A túlcsúszást a megállóhelyen a fékezés elégtelensége okozta ugyanazon okból.

ti

pengusz 2009.10.29. 20:13:58

@erminavet: Akkor rosszul vannak megtervezve a vonatok (nem ilyen primitív magyarázatra gondoltam, olvasd el ahomáron az utolsó hsz-emet :)
egy mérnök nem érvelhet azzal, hogy kicsi a mü :) Itt emberéletekről van szó!
Egyébként a csúszási súrlódási erő függ a mozdony tömegétől, ami jó nagy.
A mü értéke egyébként csak egy nagyságrenddel csökken ilyen esetben, tehát azért ezt illik beletervezni.
A kerék kipörgése az elindulásnál okoz gondot (nagyon kicsi a tapadási súrlódás.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.10.29. 20:20:21

@pengusz: Elolvastam, és most már tudom, hogy sokkal többet okoskodsz, mint amennyire okos vagy. De azért ne sértődj meg, inkább nézz utána, mit jelent az adhézió szó, és akkor megérted az általad vélt ellentmondás felodását! Az meg nem olyan bonyolult dolog, hogy a nedves levél csúszik a sima acélon. De ha mindenáron molekulaszintű magyarázatot akarsz, gondolom a vízmolekulák könnyen elmozdulnak, ugyanis a víz ebben az esetben folyadék.

ti

ave 2009.10.29. 20:24:00

tulcsuszast nem falevelek okoztak, hanem a vezeto.
Baze, ez kozuton olyan kurva alap, hogy ihaj. Ha csuszik, lassabban megyunk.
Nehogyma a mozdonybol nem latszik...

dr.chelesby 2009.10.29. 20:27:48

@erminavet: te figyi, a posztban az írta a ficak, hogy a vonat túlment az állomáson, megállt, várt 5 percet majd továbbindult. ha tolatni nem tudott hogy a vérbe ment tovább???

dr.chelesby 2009.10.29. 20:31:57

@chelesby: ja látom választ az emelkedő :)

Ferenczi 2009.10.29. 20:46:00

@ave: Lehet közúton lassabban mész, de vonatnál ha seggig érő köd van, vagy szakad az eső ugyanúgy 120-al fogsz menni ott ahol lehet menni 120-al. Menetrendet be kell tartani, csak van amikor nem sikerül az megint más tészta. A faleveles őszi időjárás mióta vasút van azóta probléma, ez ellen védekezünk a homokóló berendezéssel, de nem fékezésre van kitalálva hanem vontatásra. Sokan okoskodnak, de közben nem látnak a színfalak mögé sajnos.

Benbe · http://www.benbe.hu 2009.10.29. 20:48:47

@ave: a vasúti sín tapadási viszonyai igen hirtelen tudnak megváltozni. Ezt a mozdnyvezetők is tudják, ezért a legtöbbször óvatosan közelítenek, ráhagynak a fékezésre, így, ha jól sikerül, az utolsó száz métert lassan gurulva teszik meg. Ha nem sikerül, akkor pontosan állnak meg. Ha nagyon nem sikerül, akkor túlcsúsznak.

Az arrafelé közlekedő motorvonatok száz kilométer per órás sebességről száraz sínen olyan háromszáz méteren megállnak. Ennek ellenére a fékúttávolság 700 méternek van kijelölve, biztos, ami biztos alapon.

Sajnos vannak esetek, amikor ez az elővigyázatosság is kevés, ilyenkor következik be a túlcsúszás. Ennek azonban az emberéletre nézve semmiféle veszélye nincsen. Ilyen okból legfeljebb egy-két száz méter túlcsúszás következhet be, olyan távolságon belül pedig másik vonat nem lehet (még akkor sem, ha a következő térköz foglalt, mivel a térközök 1000-1300 méter hosszúak, a legnagyobb elméleti vonathossz pedig 750 méter).

Ennél nagyobb túlcsúszáshoz ritka nagy balfogás kell, de ezt részben a gép megakadályozza (bár a viszonylag fiatal magyar vonatbefolyásolás számos előnye mellett, mint például a folyamatos jelfeladás és jelzésfrissítés, rendelkezik egy komoly hátránnyal, mégpedig, hogy a 160 km/h-s üzemet leszámítva nem állítja meg a vörös jelző előtt a vonatot, csak a meghaladása után vált ki kényszerfékezést), részben pedig sorozatos szabálytalanságok kellenének hozzá. Jelen esetben viszont a mozdonyvezető kellően körültekintő és szabályos volt.

Amiről eddig nem esett szó, és ami az igazi probléma, hogy a vonat csak a megállás helyéről volt képtelen visszagurulni!

Ha továbbhaladás után befut a következő állomásra, onnan lendületet véve gond nélkül visszatérhetett volna az ottmaradt utasokért a megállóba. Amikor ezt nem rendelte el a START-irányító, akkor súlyosat hibázott, és újabb bizonyítékát szolgáltatta annak, hogy a jegyvásárlásnak nem egyoldalú szerződésnek kellene lennie.

prometheus_X 2009.10.29. 20:50:43

@chelesby: Feltehetően előtte nem, csak mögötte voltak falevelek a sínpáron. Hm?

Nyilván az állomáson található fák levelei hullottak a sínre. Ha túl csúszott az állomáson, akkor értelemszerűen nem lehetett már előtte falevél, csak mögötte.

ui.: Szily meg no comment.

KiNG 2009.10.29. 20:52:41

homok? van még olyan a mai mozdonyoknál?

SLacc 2009.10.29. 21:00:54

@Ferenczi: "Menetrendet be kell tartani, csak van amikor nem sikerül..."
Igen, időnként előfordul :)

A fenti jelenségről most hallottam először, de nem tartom teljesen kizártnak.

2009.10.29. 21:01:50

@pengusz: Tök mindegy a tömeg, azt, hogy adott sebességről mekkora úton tud megállni, lényegében a mű fogja megszabni.

2009.10.29. 21:02:41

@chelesby: visszafelé emelkedik a pálya.

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2009.10.29. 21:04:13

Ha tudott dolog, hogy ilyen veszélyes a vizes falevél a síneken, akkor nem kéne esetleg (f)eltakarítani onnan?

2009.10.29. 21:05:06

@ZöPö (inda): Ez már bennem is felmerült.

regression 2009.10.29. 21:06:13

Azért megmondaná valaki, ha ez ilyen problémákat tud okozni, akkor miért nem takarították el a leveleket a sínekről? Ehhez nem egy-két levél kell, hanem jelentős mennyiség.

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2009.10.29. 21:08:16

@zulu: nem akarom a spanyolviaszt feltalálni, egyszerűen csak leéltem 45 évet úgy, hogy ilyen problémáról nem hallottam és most k.ra nem értem. :-(

2009.10.29. 21:09:33

@ZöPö (inda): Hja kérem, régen fogta a bakter a seprűt és leseperte.

Benbe · http://www.benbe.hu 2009.10.29. 21:09:44

@ZöPö (inda): eltakarítani nemigen lehet őket, legalábbis nem olyan módszerrel, ami nem rongálja a pályát is.

Viszont van egy szabály, hogy villamosított vasútvonal 12 méteres körzetében nem lehet fa, kezdésnek ennek betartása is sokat lendítene az ügyön. Ja, hogy a szabály meghozása óta majd' 200 000 embert küldtek el a vasúttól és nincs rá pénz sem? Akkor tűrni kell...

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2009.10.29. 21:11:04

@regression: valahogy az az érzésem, hogy megint sz.tak bele a tisztelt bakterok, "hiszen hol van még karácsony", hogy Regős Bendegúzt idézzem.

regression 2009.10.29. 21:11:32

@Benbe: Mi az hogy nem lehet eltakarítani? A leveleket? Ezt nem igazán értem.

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2009.10.29. 21:14:13

@Benbe: na, azt viszont már senki nem adja be nekem, hogy a sínkoronáról nem lehet lesöpörni egy forgó kefével, mert akkor jajmegkarcolódik (a sínkorona). Ez viccnek is rossz.

Lord_Cica (törölt) 2009.10.29. 21:20:55

viszont a Szily az ultra szexy, és ez egyensúlyba hozza a mérleget!

pengusz 2009.10.29. 21:21:17

@erminavet: Nézd, én semmi olyasmit nem állítottam, hogy okos vagyok.
Nyilván te nagyon ismersz, ezért mondasz ítéletet, ezért nem is sértődök meg.:)
Egyébként elárulom, hogy ötös volt az államvizsgám fizikatanár szakon. (ami ugyan nem jelenti azt, hogy okos lennék, de talán egy laikus embernél, aki a google-ba beír egy szót, majd az első öt találat elolvasása után vérprofinak érzi magát, nos tőle talán jobban átlátom a témát :)
A hsz-emben pont azt írtam, hogy nem olyan egyszerű a probléma, mint amilyennek látszik.
Nem kvantummechanikai magyarázatra vágytam, csupán annyit állítottam, hogy a csúszási és tapadási súrlódási erőket nem adhéziós (van der Waals) erők okozzák.
Tisztában vagyok az adhézió fogalmával, de a téma kicsit bonyolultabb annál, mint amit a wikipédia ír (egyébként ott is csak a ragasztókat említi példának)
Műszaki szemmel meg azt nem értem, hogy ahol emberek élete múlik rajta, ott miért nem tervezik úgy a gépeket, hogy biztonságosak legyenek?
Miért nem tisztítják a pályát?
Miért nem figyelmeztették a többi vezetőt, hogy ácsi lassabban, hosszabb fékút!
@zulu: A "lényegében" nem túl elegáns fizikai megfogalmazás, egzakt indoklást kérek :D
Elég ha maradunk a newtoni mechanikánál :D

gszlaszlo 2009.10.29. 21:21:57

a mundér becsületes, avagy gól: tevan
örülök, hogy házon belül is nyilvános "nyírjátok" egymást. ez jó, kár, hogy nálunk nincs ilyen, pedig kéne... ;-) :-( (nem tudom eldönteni, melyik smiley a helyes, sajnos...)

há zé · http://indafoto.hu/hhzz 2009.10.29. 21:22:10

Mondjuk ami a menetrend betartását illeti... Pár napja az esztergomi vonat hét perces késéssel érkezett a Nyugatiból Újpestre... (sacc/kb. 6-7km-es távon) - és nem először...
----
Ami meg szilly-t illeti... mióta blogolgat a kis agyatlan? És még mindig nem ismeritek?

pengusz 2009.10.29. 21:22:23

@zulu: Nem olvastad: a söprű rongálja a pályát :)

2009.10.29. 21:22:45

@pengusz: Nyiss ki egy elsős fizikakönyvet, és megleled. :-)

gszlaszlo 2009.10.29. 21:23:07

apropó: mondtad már neki, hogy mozdonynak hívják? ;-)

SLacc 2009.10.29. 21:23:43

@zulu: Nem, mert ahhoz valakinek fel kellene emelnie a seggét, és az rohadt dolog ám... :(((

2009.10.29. 21:23:56

@pengusz: Hát van olyan szar állapotban levő pálya mifelénk. :-)

pengusz 2009.10.29. 21:26:25

@zulu: Elsőben nem tanítanak fizikát, először hetedikben van :)
Én úgy tudom, hogy a tapadási súrlódási erő egyenesen arányos mű x m x g :)
Na de nem okoskodok, inkább megnézek egy elsős fizikakönyvet ;)

kovacsferenc123123 2009.10.29. 21:28:41

@szellemi verőlegény:
szily konkrétan regisztrált egy nicket (mert a nicket ma regisztrálták, és ez az egy hozzászólása van) és álnéven beoltja a tevant? nem várt fordulatok.

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2009.10.29. 21:30:39

OFF

@pengusz: én kicsit előbb végeztem fizika szakon, mint te. Akkor még hatodikban kezdődött a fizika. Még egy évet elvettek a tantárgytól? :-(

pengusz 2009.10.29. 21:33:09

@ZöPö (inda): Szeva ZöPö :)
Bizony bizony, sőt 11-ig volt csak (-1 év) + az óraszámokat is csökkentették, amikor én abbahagytam (3 éve) asszem visszaálltak a 12.-re (hatalmas reform volt, először elvettek egy évet , aztán 5 év múlva visszaadták :D)

2009.10.29. 21:35:34

@pengusz:

Én vagyok annyira idős, hogy az elsős fizika középiskola első osztályát jelenti.

Egyébként meg a lassításhoz szükséges erő ez esetben a csúszási súrlódási erő.

A mozdony lassulása a következő egyenletből számítható:

m*a=mű*m*g

azaz a=mű*g

Jé, hát nem tömegfüggetlen? :-)

pengusz 2009.10.29. 21:37:52

@ZöPö (inda): Bocs, én hatosztályos gimiben tanítottam, nem ismerem az általános iskolai tantervet :)
(csak a tényszerűség miatt)
De nem emlékszem, hogy a diákjaim valaha is említették volna az általános iskolai fizikát

pengusz 2009.10.29. 21:43:08

@zulu: Persze hogy az, ez a tudományos indoklása :)
Milyen érdekes, hogy te vagy az egyetlen (mindkét blogon), aki egy ilyen egyszerű kérdésre tudja az indoklást, és szintén te vagy az egyetlen, aki személyeskedés nélkül válaszol :D

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2009.10.29. 21:44:15

@pengusz: én viszont egy EÜ szakközépben, úgyhogy ott se nagyon építhettem arra, hogy "na kislányok, mire tetszenek emlékezni?" :-)

hard 2009.10.29. 21:46:10

hát nagyon fasza. Nem bír megállni a vonat. És erre a nagyon fasza járműre fognak januártól kötelezni mindenkit, aki Győr-BP között jár. És akkor majd lehet elkésni tárgyalásról, vizsgáról, orvostól, mert a levélen elcsúszik a picsába a vonat. Akkor a kedves sztrájkolgató máv alkalmazottnak nem úgy kéne megválasztani a sebességet, hogy levélen is megálljon?

MikroHenry 2009.10.29. 21:46:22

Ha a hülyeséget forgási energiává alakíthatnánk, akkor abból ami itt kommentekben van, simán elmenne 2-3 V43-as mozdony.

2009.10.29. 21:50:12

@MikroHenry: Sőt a hozzászólásod után akár 4-5 is. :-)

Lord_Cica (törölt) 2009.10.29. 21:51:27

@zulu: jajj múltkor egy villamosmérnök és egy orvos próbált meggyőzni arról, hogy a leejtett test gyorsulása függ a tömegtől. Aztán levezettem nekik az ellenkezőjét képlettel, és emlékeztettem őket a vákumcsöves kísérletre, de még kicsit kételkedtek :)

pengusz 2009.10.29. 21:53:51

@Lord_Cica: Engem meg egyszer mérnökök akartak meggyőzni róla, hogy a csillagoknak nincs saját fényük, hanem a Nap fénye verődik vissza róluk :) (halál komolyan)

pengusz 2009.10.29. 21:54:27

@ZöPö (inda): ÉN meg protestáns gimiben :D

2009.10.29. 21:58:39

@pengusz: Erről nekem a klasszikus vicc jut eszembe, mikor a főtörzs vegzálja az újoncot:

-Kovács honvéd, mi maga civilben?

-Jelentem villamosmérnök!

Mire a főtörzs gúnyosan végigméri: No arra villamosra se szállnék föl....

[imi] · http://twitter.com/forgoimi 2009.10.29. 22:08:36

szily mikor írt úgy valamiről, hogy előtte utánajárt volna?

Lord_Cica (törölt) 2009.10.29. 22:11:54

Még eszembe jutott két dolog:
egyrészt ez a Tevan nem kommunista véletlenül?

másrészt a Szilynek már tényleg kéne egy aktnaptárat csináltatnia magáról, mert mióta elhagytam a bibliámat, nincs mire masztizni.

Benbe · http://www.benbe.hu 2009.10.29. 22:14:33

@regression: nem a leveleket, hanem a csúszós nyálkát, ami marad utánuk.

Másrészt nem csak a sínkoronáról kell leszedni a leveleket, hiszen a menetszél gyorsan visszahordaná, hanem az ágyazatról is. Onnan pedig már erős kefével vagy légsugárral kellene, ami adott esetben átrendezheti az ágyazatot, különösen az oldalán, és ez erózióhoz vezethet.

Eastbay1 2009.10.29. 22:34:38

Csak mint laikus kérdezem: Svájcban hogyapicsába nem csúsznak meg a vonatok? Nincsenek falevelek vagy stoplis vonatkerek vannak?

Solkim 2009.10.29. 22:50:07

Teljesen laikusként is fura volt, hogy hazugságnak nevezték a mávos magyarázatot. Emlékszem, hogy a vasút őshazájában is állandóan visszatérő, komoly gondot jelent. Minden évben cikkeznek róla.

news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/503221.stm

>>The leaves cause a problem akin to "black ice" on the roads.

When the wind strips the leaves from the trees lining the tracks, the rain makes them stick to the lines.

The first train to pass over them crushes the leaves, forming an iron-hard, Teflon-like coating which causes the trains to slide. <<

Solkim 2009.10.29. 22:51:18

hehe... látom nem csak nekem volt ismerős a helyzet...stipistopi...

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2009.10.29. 22:56:03

@MikroHenry: a V43-at nem elektromos energia hajtja? Nem emlékszem, hogy lenne rajta nyílás a felhúzókulcsnak. :-)

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2009.10.29. 22:59:48

@Solkim:

> The first train to pass over them
> crushes the leaves, forming an
> iron-hard, Teflon-like coating
> which causes the trains to slide.

Köszönöm szépen, így már értem. Erre nem gondoltam.

Tevan-Szily 1:0

solesz · www.index.hu 2009.10.29. 23:07:59

szily nyilván azért írta a posztot a máv-ról úgy ahogy írta, mert erre lesz megasok kattintás és gigasok komment.

azaz szily pont ugyanazt akarja mint te imre.

eddig csak azért nem szóltál be neki, mert nem került át a te térfeledre.

de itt is gyűlnek a hozzászólások, a te posztod is gyönyörű.

ilyen ez a mai zsurnalizmus - ugye?

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2009.10.29. 23:08:05

@hard: Levél az Mosonmagyaróvár és Hegyeshalom között van, tehát Győr és Budapest között biztosan nem csúsznak meg a szerelvények Levélen. :-D

OmegA404 (törölt) 2009.10.29. 23:12:29

Erröl a jelenségről semmilyen történelmi feljegyzést nem találtam. Biztos most fordul elő először?

LEVIN 2009.10.29. 23:17:56

Japánban (a barbároknál) fel van festve a betonra az ajtó szám.
Tájfun után 30 perccel is ott fog megállni a Shinkanzen.

stulquec 2009.10.29. 23:48:53

Teljesen igaza van a poszt írójának! 2 héttel ezelőtt a Vinye- Porva-Csesznek között a cuha-patak völgyében kis BZMOT-tal mentünk veszprémig. A vonat nem tudott vinye után tovább menni a falevelek miatt, visszatolatott 50métert, majd megint megpróbálta aztán utána ezt még jópárszor eljátszottuk. Nem sértődtünk meg. a kalauz nagyon rendes volt. élveztük a tájat magyarország legszebb hegyvidéki vasútvonalán ( a vp-zirc között szakaszt a kormány bezáratja nemsokára..) a lényeg hogy az 5km-es szakaszt kerek 40perc alatt tettük meg:) dehát istenem ősz van!

combo 2009.10.30. 01:23:11

No, ez itt teljesen OFF, de ez az írás pont arról szól, hogy lehet kérdezni, így kérdezek. Valaki, aki ért hozzá, legyen szíves írja már le, hogy mennyit fogyaszt egy Bzmot 100-on, mondjuk 40-nel döcögve. Mert eddig nem tudtam kideríteni, de érdekelne...

Benbe · http://www.benbe.hu 2009.10.30. 07:28:10

@combo: ezt még más sem. Mindössze egy éve van fogyasztásmérő a MÁV-leányok járművein, de egyelőre nyílvános adatok nincsenek.

Amit érdemes meggondolni, hogy a kilencvenes években Rába D10 motorral futottak, ugyanazzal, mint a felújítgatott Ikarus buszok. Egy IK280 kb. 17 tonna, egy Bzmot 19 tonna, így jelentős különbség nincs.

Kivéve a gyorsítások időtartamában (ugyebár a Bözönynek csak megállók után kell gyorsítania, nincs elsőbbségadási kötelezettsége, lassan bevehető kanyarok, stb., a pályaállapot miatti lassújelek pedig általában hosszúak, így darabra kevés kigyorsítás tartozik hozzájuk) és a domborzatban, hiszen a vasút nem épülhet tetszőleges emelkedéssel.

Ezek alapján egy Bzmot fogyasztása kevesebb kell legyen, mint egy csuklós buszé, ráadásul majd' kétszer annyi utast tud elszállítani, és nem jelentősen nagyobb fogyasztással még két mellékkocsit is elhúz (és igen, van jónéhány hely, ahol ezek is megtelnek).

Precíz választ már évek óta próbálunk kiszedni a vasútból, de nem megy.

regression 2009.10.30. 08:21:55

@Lord_Cica: A leejtett test gyorsulása függ a térfogattól és alaktól a légellenállás miatt, és ezt kompenzálni tudja a megfelelő tehetetlenség (ugyanakkora légellenállás kevéssé gyorsít -- vagy ezesetben lassít -- egy nagyobb tömegű testet), így általában tényleg igaz, hogy a nehezebb testek előbb érnek le. Légüres teret nem nagyon találsz a Földön, csak laborban.

Az ostoba gimis fizikát meg talán hagyjuk jó? Ez a mu*F képlet a tizenéveseknek oké, de ne vegyük már túl komolyan. A valóságban ez a mu függ a nyomástól (így tkpp a tömegtől), a hőmérséklettől (ami meg függ a nyomástól ÉS a súrlódástól), és még sok egyébtől.

Arról nem is beszélve, hogy más a gördülés meg a szabadoncsúszás, éppen ezért vannak ABS rendszerek (kipörgésgátló), ez megint egy nemlinearitás.

ZON 2009.10.30. 08:30:41

"a nedves levél a vonat legnagyobb ellensége" - én eddig azt hittem, hogy Matuska Szilveszter az... Lecsúszott a 2.helyre?

regression 2009.10.30. 08:34:00

@regression: Hogy mondjak egy egyszerű példát, ahol a mu*F teljesen hamis:

Vegyél egy szakasz ragasztószalagot, és feszítsd ki függőlegesen! Erre tegyél egy gyufásdobozt. "Elvileg" nem lehetne súrlúdás, hiszen az egyetlen erő, a gravitáció, párhuzamos a szalaggal, lefele hat, így a surlódási erő 0N lenne. De a skatulya nem esik le! Tehát fennáll a súlyának megfelelő ellenerő.

Benbe · http://www.benbe.hu 2009.10.30. 08:46:58

@regression: már hogy lenne a nehézségi erő az egyetlen? A ragasztószalagon a ragasztó szerinted mi?

Segítek: nem súrlódás, ahhoz ugyanis mozgás kell.

regression 2009.10.30. 08:55:57

@Benbe: Nem az egyetlen. "Tehát fennáll a súlyának megfelelő ellenerő." -- ezt írtam egy fél mondattal később.

A súrlódáshoz nem kell mozgás! Ekkora butaságot ne mondjál! Ha mozgás kell hozzá, akkor szerinted miért nem csúszik le a lejtős betonúton egy szenesláda? Nem mozog, ez tény, ki lehet próbálni. Mi fogja meg, ha nem a súrlódás (méghozzá tapadási)?

A ragasztószalagon a ragasztó adhéziós erőt jelent. Ugyanez az elv működik a versenyautóknál is. Szerinted viccből melegítik a gumikat Forma 1-ben?

Nyilván egy fémkerék más mint egy gumikerék, és a sín is más mint egy ragasztószalag, de a tény, hogy a mu*F csak egy durva közelítés, igaz.

pengusz 2009.10.30. 09:20:23

@regression: Na erre én is kíváncsi vagyok. Meg tudsz jelölni egy tudományos forrást azzal kapcsolatban, hogy a mű miért függ a hőmérséklettől?
Továbbá nevezd meg azt is, mit értesz nemlinearitáson? A csúszó és a gördülési ellenállás között van nemlinearitás? Nem teljesen értettem.
Ez a ragasztószalagos példa meg teljesen tévút. Ha kicsit odafigyeltél volna az "ostoba gimis" fizikaórákon, akkor tudnád, hogy ennek a jelenségnek semmi köze a súrlódáshoz!
Legyél szíves írj tudományos forrást, ami igazolja az állításodat, miszerint a súrlódást az adhéziós (van der Waals) erők okozzák!
Én tegnap átnéztem az egyetemi tankönyveimet, de nem találtam ilyesmit... (ez persze nem jelenti azt, hogy nem lehet így, ezért írj forrást)

pengusz 2009.10.30. 09:23:25

@Benbe: Segítek: a ragasztószalagot és a testet semmi nem nyomja egymáshoz, tehát tapadási súrlódás nem léphet fel. (itt valóban a van der Waals erők idézik elő a tapadást!)
Amikor ládát raksz egy lejtőre, akkor a test súlyának a lejtőre merőleges komponense nyomja össze a felületeket, ez eredményez egy tapadási súrlódási erőt

regression 2009.10.30. 09:26:37

@pengusz: Na, lépésről lépésre:

1. "Effects of temperature on friction: Constitutive equations and experiments with quartz gouge"

Frederick M. Chester

Department of Earth and Atmospheric Sciences, Saint Louis University, St. Louis, Missouri

pl.

vagy ajánlom ezt a linket:

www.newton.dep.anl.gov/askasci/eng99/eng99343.htm

regression 2009.10.30. 09:28:41

@pengusz: Nemlinaritáson azt értem, hogy nem mu*F alakú a képlet, hanem legalábbis mu(x1, x2, x3)*F alakú, ahol mu nem állandó, hanem különböző egyéb állapotváltozók függvénye. Még precízebben

mu(x1(t), x2(t), ... xk(t))*F = Fr(t)

regression 2009.10.30. 09:31:26

@pengusz: Nem az adhéziós erő okozza a súrlódást, de _hozzájárul_. Mint mondtam, nem véletlenül melegítik a versenyautók kerekeit.

Bővebben itt:
Gwidon W. Stachowiak, Andrew William Batchelor, Engineering Tribology, Elsevier Publisher, 750 pages (2000) ISBN 0750673044

(www.elsevier.com/wps/find/bookdescription.cws_home/706650/description#description)

regression 2009.10.30. 09:40:39

@pengusz: Egyébként itt egy konkrét tudományos forrás vonatkerekek és a sínek közzötti adhéziós erőkről, ha levelek vannak a sínen:

Twin disc assessment of wheel/rail adhesion

E.A. Gallardo-Hernandeza and R. Lewis, a,

aDepartment of Mechanical Engineering, The University of Sheffield, Mappin Street, Sheffield S1 3JD, UK

www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6V5B-4SN92D7-2&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=1070709104&_rerunOrigin=google&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=6606d795bcda9ef91d171d43e3ba5c12

az abstract-ból:

"Loss of adhesion between a railway wheel and the track has implications for both braking and traction. Poor adhesion in braking is a safety issue as it leads to extended stopping distances. In traction, it is a performance issue as it may lead to reduced acceleration which could cause delays.

In this work, wheel/rail adhesion was assessed using a twin disc simulation. The effects of a number of contaminants, such as oil, dry and wet leaves and sand were investigated. These have been shown in the past to have significant effect on adhesion, but this has not been well quantified."

Asszem részemről téma lezárva. Ha nem értesz egyet, írj egy cikket róla és publikáld le.

kariking · http://ralialfa.blogspot.com 2009.10.30. 10:14:42

Sosem csináltam ilyet, ezért kérdezem, hogy miért nem lehet (minden) szerelvény legelső kereke elé felszerelni egy kefét, meg valami törlő (mondjuk vastag filc) cuccot, ami automata utánállítóval mindig pont a sinekhez érintve (tehát kopás esetén is hozzáér) takarítani a sint a szerelvény előtt? Persze ez pénzbe kerül, meg folyamatosan cserélni kell ahogy kopnak, az is pénzbe kerül, de legalább nem kell kimenni a lusta takarítónak lesöpörni azt aminek nem is lenne szabad ott lennie.

kariking · http://ralialfa.blogspot.com 2009.10.30. 10:17:02

A versenyautók kerekeit a gumi anyaga miatt kell melegíteni. Melegen megpuhulva jobb a tapadásuk, puha lesz mint a rágógumi, cuppog az aszfalton, ahogy halad a kocsi. Utcai gumi kerekét még lámpás gyorsulás előtt is felesleges melegíteni, mert az csak kopik közben, nem tapad jobban.

regression 2009.10.30. 10:23:30

@kariking: De, jobban tapad, csak ez a hatás jóval kisebb, mert más a gumi összetétele. Ettől függetlenül ez is lehet jelentős, nem véletlenül kell télen lecserélni a gumikat. Itt nem csak a gumiprofil más, hanem a gumikeverék (meg kerékfelépítés) is, ami alacsony hőmérsékleten kevésbé merevedik, mint a nyári, ezért jobb a tapadása. Cserébe magas hőmérsékleten nagyon kopik.

Infós 2009.10.30. 20:41:33

@kariking:
Egyszer állj ki egy alkalmas megálló vagy vasútállomás peronjára, a sárga csíktól kellően messze, és várd meg, hogy egy vonat kb. 80-nal áthaladjon. Érezni fogod, mekkora erővel próbál arrébbtenni.
Ezek után gondold végig, hogy mi történik azzal a falevéllel, ami a nálad könnyebb, a vonat kerekéhez történelmi okokból közelebb van, és a mozdony első tengelye előtt lévő technika lesöpri oldalra.
Hányadik tengelynél kerülne vissza a pályára? :)
És azt hiszem, ezzel megadtam arra is a választ, hogy miért nem érdemes seperni a vaspályáról a falevelet. :)
(Szvsz kicsit olyan lenne, mint vizet szitálni.)

kariking · http://ralialfa.blogspot.com 2009.10.30. 21:47:27

@Infós: megálló felé lassítva csaj nem ugyanez a helyzet. Ha meg igen akkor lehet oldalburkolatot szerelni a kerekekhez. Én úgy látom azért lenne megoldás ha akarnák (nem az amit én találok ki, hanem bármi), vagy ha ez valóban komoly, mindennapos probléma lenne. Mellesleg az rtlklub hiradójában is előjött ez az ügy, a cinikus komment mellett bemutatott "emelkedő" - amire nem tudott visszatolatni - után azt mondták, hogy az ABS-es mozdonyoknál nem gond a falevélen fékezés. Csak ez pont nem ABS-es volt.

Ted Striker 2009.10.30. 22:46:10

@regression: azt már eldöntöttétek, hogy a szétkent falevéltrutyi newtoni folyadéknak tekinthető-e vagy sem?

danaz · http://www.autostat.hu/autos-forum 2009.10.31. 13:30:21

Szily minden blogjában ezt csinálja, nem kell ezen meglepődni:) S emellé olyan elképesztően lenéző tud lenni a "halandó kommentelőkkel", hogy az valami félelmetes. A MÁV magyarázata egyébként szerintem elfogadható, más egy sima sínfelület, és más az aszfalt.

Infós 2009.11.01. 19:02:49

@Kariking:
"(...) vagy ha ez valóban komoly, mindennapos probléma lenne."
Igazából sztem rohadtul nem mindennapos, de én ritkán vonatozom ahhoz, hogy ezt tudhassam. :)
Kicsit olyan ez, mint a panelházban a helytelen szerelés felrobbanó gázkészülék. Persze, tök gáz, hogy statikus kell, meg minden, de úgy gondolom, ez belefér... Az emberek faszok, néha elbasszák. Hol a mozdonyvezető, hol az orvos, hol a gázos. Persze, képezni kell őket, törekedni a lehető legjobb munkavégzésre, de a napi 3000-valahányszáz vonatnak olyan kis részét érinti, hogy szvsz nem érdemes vele foglalkozni. Kis színes hír, aztán jónapot..

Infós 2009.11.01. 19:04:39

+ egy "miatt" kimaradt a negyedik sorból. Bocsánat az olvasóktól.

pulykakakas · http://www.pulykakakas.hu/b/ 2009.11.19. 14:19:47

@regression és főleg @gimnazisták:
A fizikai törvények csak a feltételeik fennállása esetén alkalmazhatók. Ahogy írod is, az hogy a tárgyak ugyanakkora gyorsulással esnek a föld felé csak légüres térben igaz. És légüres tér a környezetünkben nem lévén, ezt valóban ritkán tapasztaljuk, de azért Galilei mégis rájött és bizonyította légüres tér nélkül is. (A tízforintos és a rá tett papírfecni együttes leejtésével pedig bárhol azonnal bizonyítható.)
Két egymáson súrlódó test között ébredő erő is megadott feltételek esetén számítható a mű*m*g képlettel, valós kiterjedt tárgyak esetén ezek a feltételek különböző mértékben állnak fent, speciel a vonat és a sín esetében szerintem elég jól fennállnak, egyáltalán nem durva a közelítés.
Az, hogy a valós esetekben egyéb hatások is fennállnak és befolyásolják a jelenséget nem jelenti azt, hogy a törvény nem igaz, csak azt, hogy az adott helyzetben egyéb (szintén leírt) fizikai törvényeket is figyelembe kell venni.
Amiért ezt a hosszú rizsát írtam az pedig az, mert nem szeretném ha valakiben az maradna meg, hogy van egy "ostoba gimis fizika" amivel csak a gyerekeket szívatják, de valójában nem használható. Az a gimis fizika sok esetben nagyon is jól használható leírása a valóságos jelenségnek és a vonat megcsúszása vagy gördülése a sínen az pont ilyen eset.
süti beállítások módosítása