A berkekből olyan pletykát hallani, hogy összevonják az északi és a szolnoki járműjavítót, és az egyesült cég Szolnokon kap helyet. Vagyis fölszabadul a MÁV Északi Járműjavító hatalmas telke a fővárosban a Kőbányai út mellett. Sőt, szól a nem feltétlenül jóindulatú verzió, az egész akció voltaképpeni célja a jó fekvésű ingatlan fölszabadítása, hogy lakópark épülhessen rá.
Ez persze nem is lenne feltétlenül baj (legfeljebb néhány építészetileg talán értékes ipari épületért aggódhatunk), ha a telek reális ára a MÁV-hoz folyik be, csökkentve veszteségeit. Baj akkor van, ha mondjuk a Sógoromkáeftéje Kft. megveszi az ingatlant kicsit olcsón, aztán – mondjuk arra hivatkozva, hogy milyen költséges bontás, tereprendezési munkákat kellett elvégeznie -, sokkal többért passzolja el a tényleges vevőnek, hogy csak a legprimitívebb módszert vázoljuk.
Persze senki fejébe se látok bele, fogalmam sincs, hogy van-e bárkinek ilyen szándéka. Mindenesetre bárkivel is beszéltem a vasúttársaság környékéről, azt állította (nem hivatalosan), hogy a két járműjavító összevonása valóban fölmerült, de szó sincs még semmilyen döntésről.
Az ingatlan jó helyen van, Gyakorlatilag a Könyves Kálmán körútnál kezdődik. Két fontos villamosvonalon, az 1-esen és a 28-ason is elérhető, az utóbbinak három megállója is van az Északi előtt, talán ez érzékelteti a méreteit, meg az alábbi térkép a Google Earthről. Látható, hogy kelet-nyugati kiterjedése megegyezik a Népligetével.
A Kötött pálya által megkérdezett ingatlan-beruházási szakértő úgy véli, a telek akkora, hogy az már szinte hátrány, mindenesetre szerinte körültekintően szabad csak belevágni a hasznosításába, bár ettől függetlenül ígéretes lehet a projekt. Metrókapcsolat nélkül nem szabad plázát építeni, tehát valóban lakóparknak alkalmas a hely, ahogy egyébként a szemközti telken, a Kőbányai út másik oldalán most fejeznek be egy ilyen beruházást, egy másik lakópark pedig pár éve készült el. (Ez és a következő fotók az Északiról egyaránt Huszti István képei.)
Az ingatlan mérete miatt kisebb kereskedelmi egységeket is kellene építeni a területen, sőt a környéket ismerve óvoda, iskola is elkelne a lakóházak között, folytatta a szakértő. A most már eléggé telített újlakáspiacon feltehetően csak fokozatosan érdemes fölhúzni az épületeket, így az első költözők még évekig építkezés mellett fognak élni. Ez, és a területet két oldalról határoló vasúti fővonalak valamivel csökkentik az itt elérhető lakásárakat, ez azonban nem változtat azon, hogy a terület mindenképp megér jó pár milliárd forintot.
A többlépcsős beépítés kifejezetten passzolhat a MÁV Északi Járműjavító Kft. kitelepítésének lehetőségeihez, hiszen nem egy elektronikai összeszerelő üzemről van szó, ahol egy hétvégén teherautóra pakolják a gépeket. A mozdonyok felújítását, átépítését szolgáló, méretes berendezéseket sokszor nem lehet, vagy nem érdemes mozgatni. Viszont „szerencsére” ezek némelyike elég öreg is, így az áttelepítés talán úgy történhet meg a gyakorlatban, hogy amelyik részlegnél új technológiát kell beépíteni, az már Szolnokra kerül, és a fölöslegessé vált üzemterület helyén épülhet a lakópark. A folyamat tehát évekig is eltarthat, a szakembergárda leköltöztetése vagy újbóli szolnoki kiépítése se megy majd egyik pillanatról a másikra.
Hivatalosan egyelőre arról van szó a MÁV-nál – erre már bizottságok is alakultak – hogy megvizsgálják az egész gépészeti üzletág sorsát. Ez ugyanis két alapvető részből áll, a vontatásból (amikor a mozdonyok dolgoznak), és a fenntartásból (amikor a mozdonyokat olyan állapotba hozzák, hogy dolgozhassanak). Mivel az előbbit külön cégbe szervezik, és szó van annak privatizálásáról is, a fenntartás árván marad. Pontosabban ennek a napi karbantartást, meg a közepes fenntartási munkákat végző része, hiszen a legnagyobb munkákat csináló járműjavítókat már mind külön cégbe rakták, némelyiket részben privatizálták is.
Az egyik megoldás a karbantartók és járműjavítók közös irányítása alá helyezése, és ha már átszervezés, fölmerült Szolnok és az Északi integrálása. A jelenleg egyaránt 850-850 főt foglalkozható két, MÁV-os tulajdonú üzem összevonása eleve egy hatékonyabb céget eredményezhetne a méretgazdaságosság okán, mondják az ötlet támogatói. A másik ok, hogy a MÁV Szolnoki Járműjavító Kft. elsősorban a dízelmozdonyokra specializálódott, az utóbbi években sok megrendelést hozott neki a MÁV remot programja, amikor az öreg dízelmozdonyok (M41 Csörgő, M62 Szergej, M44 Bobó) úgy kapnak teljes felújítást, hogy a motorjukat is kicserélték. A remotizáció lassan véget ér, így Szolnok megrendeléshiánnyal küzd, miközben az Északi, amely jobb lóra (a villanymozdonyokra) tett, állítólag néha kapacitáshiánnyal néz szembe.
Persze ezt a verziót északisok mesélték nekem, lehet, hogy Szolnokról másképp fest a történet. Az összevonás mindenesetre két lépcsőben történhetne meg, először szervezetileg kerülne egy cégbe a két kft., a költözés a Tisza partjára egy későbbi, második lépés lehetne.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
kopa. · http://kopa.blogja.net/ 2007.09.28. 14:05:11
kopa. · http://kopa.blogja.net/ 2007.09.28. 14:12:03
Itt SZolnokon mi csak örülünk, mert az északi sok munkát elvett, és így több lesz a munka, plusz lehet, hogy végre eltünnek a felsővezetők
IGe · http://vilagnezet.blog.hu/ 2007.09.28. 14:17:50
Akyto 2007.09.28. 14:20:34
redanger 2007.09.28. 15:03:09
Azokat a virágládákat még mi szeretük fel a tanműhely melett :-) de régen is volt az... Nem lesz egyszerű a tereprendezés, mert állítólag minimum 15cm beton van mindehol lerakva.
redanger 2007.09.28. 15:04:08
Fidel Castra 2007.09.28. 15:05:37
J. 2007.09.28. 15:13:00
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.09.28. 15:21:06
Köszönöm, javítottam.
The_Mask 2007.09.28. 16:34:42
Remelem az asszem Eiffel iroda tervezte csarnoknak talanak valami funkciot, (pl. en abc-t raknek bele,) es nem bontjak el.
Mask
Hamster 2007.09.28. 16:45:54
UB 2007.09.28. 16:57:34
Z 2007.09.28. 17:10:26
A Google képen látszik, hogy az új területnek sincsenek jobb adottságai, mert a már említett Kőbányai út, ill. a vasút közé szorul.
Chris 2007.09.28. 17:16:20
exmv 2007.09.28. 20:02:08
Kelenföldön új aluljáró épül a régi helyett-mellett, becsatlakozással a leendő metróállomáshoz. Ha minden jól megy, kulturáltabb lesz a jelenleginél. Persze, ez a használóin is múlik...
Király István 2007.10.02. 13:22:40
Az Északiért egyébként nem csak néhány építészetileg értékes épület miatt lenne kár. Az északi elsősorban műszaki, szakmai értéket képvisel, immár 140 éve! A hazai villamos járműipar szinte egyedüli képviselője.
Mellesleg kb. 700 család kenyéradója, és néhány milliárd forintos adóbefizető évente.
Elmondható ugyanez a Hungária körút túloldalán az érdekes védettségben, szinte érinthetelenül „dolgozó”, eszméletlen szemetet és disznóólat termelő „Tigris” piacról is?
A kreatív telek spekulánsok miért nem a piac területén alkotnak? Miért nem oda álmodják gusztustalanul összezsúfolt „lakóparkjaikat”, vagy a 120. felesleges plázájukat?
buster53 2007.10.02. 13:24:26
Az Északi területének egészben vagy részletekben történő hasznosítása, beépítése úgy marhaság ahogy van! A cikk írója még arról sem hallott, hogy az Északi javítja a kizárólag a magyar vasút által használt V43 és V63 mozdonyokat. Ezt más már nem fogja megtanulni. Aki csinálta, (GANZ), azt már széthordták!
Ennek a javításnak a technikáját –úszómedence nagyságú betonágyakban álló gépek – nem lehet áttelepíteni részletekben! Ráadásul a technológiai lánc végig vonul a gyár hosszában! (ami tényleg 3 villamos megálló, tehát számolni tud a cikkíró)
Amíg ezek a mozdony típusok futnak és javítani kell őket, addig az Északihoz nem lehet hozzányúlni!
De lehet, hogy lesz a MÁV-nak (nekünk adófizetőknek?) néhány felesleges milliárdja, hogy a technikát áttelepítse Szolnokra és akkor valami kedves kuncsaft végre hozzájuthat a hőn áhított telekhez. (Miért nem kell neki a Józsefvárosi pu. rég lezárt területe?)
A szakembergárdát, mint egy csordát szintén áthajtják Szolnokra? Nem hiszem, hogy menni fog!
Akkor ki fog villamos mozdonyt javítani? A szakképzést ugyanis már tényleg szétverték!
Ha cél valóban a teljes hazai villamos járműipar szétverése, akkor az eredmények biztatóak. És akkor tényleg jó ötlet az Északi tönkretétele is. Illik a sorba!
Gratulálok a kiötlőknek!
buster 2007.10.02. 13:25:52
Az Északi területének egészben vagy részletekben történő hasznosítása, beépítése úgy marhaság ahogy van! A cikk írója még arról sem hallott, hogy az Északi javítja a kizárólag a magyar vasút által használt V43 és V63 mozdonyokat. Ezt más már nem fogja megtanulni. Aki csinálta, (GANZ), azt már széthordták!
Ennek a javításnak a technikáját –úszómedence nagyságú betonágyakban álló gépek – nem lehet áttelepíteni részletekben! Ráadásul a technológiai lánc végig vonul a gyár hosszában! (ami tényleg 3 villamos megálló, tehát számolni tud a cikkíró)
Amíg ezek a mozdony típusok futnak és javítani kell őket, addig az Északihoz nem lehet hozzányúlni!
De lehet, hogy lesz a MÁV-nak (nekünk adófizetőknek?) néhány felesleges milliárdja, hogy a technikát áttelepítse Szolnokra és akkor valami kedves kuncsaft végre hozzájuthat a hőn áhított telekhez. (Miért nem kell neki a Józsefvárosi pu. rég lezárt területe?)
A szakembergárdát, mint egy csordát szintén áthajtják Szolnokra? Nem hiszem, hogy menni fog!
Akkor ki fog villamos mozdonyt javítani? A szakképzést ugyanis már tényleg szétverték!
Ha cél valóban a teljes hazai villamos járműipar szétverése, akkor az eredmények biztatóak. És akkor tényleg jó ötlet az Északi tönkretétele is. Illik a sorba!
Gratulálok a kiötlőknek!
kacsa! 2007.10.03. 19:50:07
Lám-lám elkezdődött a mozgolódás.. azt mesélik az okosok (nálam sokkal okosabbak), hogy nem lesz több főműhely (villamosmozdony nagyjavítás), márpedig ha nem lesz, fontos munkájától esik el a Jj. És teszem azt mi lesz akkor, ha kipusztulnak a V43asok, és nem V43ast szerez be valahogy a MÁV, hanem nyugati technikát? Lesz-e akkor szükség egy ekkora gigakomplexumra? Azért, hogy laptoppal néha lehívják a hibaüzeneteket? Ha végre kipusztulnak a Szilik a.: vagy nem lesz mit karbantartani, mert mozdony se lesz; b.: az új gépeket remélhetőleg nem kell egy darabig. Mi értelme van a 40éves gépek foltozgatásának, festegetésének? V43 3000?!?! LOL!
"Baj akkor van, ha mondjuk a Sógoromkáeftéje Kft. megveszi az ingatlant kicsit olcsón"... szomorú, hogy nálunk Magyarországon rögtön ez az első, ami eszünkbejut, és sajnálatos, hogy nem véletlenül... Ne feledjük, van egy futó villamosmozdony, és egy nemsokára futó motorvonat tenderünk is... mire számítsak?
Kacsa voltam.
Dagober 2007.10.04. 19:31:54
Örülök, hogy így aggódsz a járműjavító jövőjéért. Had meséljek neked arról, hogy Európa boldogabbik felén pl. Ausztriában ahol tudvalévő, hogy nem ócska V43-asokkal járkálnak, 5 darab járműjavító éli nem éppen lepusztult életét. Az Északi sem tette le a nagyesküt, hogy a Szilin kívül mást -mondjuk Taurust vagy korszerű motorvonatot- nem enged be a gyárba. Az új mozdonyokat is előbb-utóbb javítani kell. A legfrissebb beszerzésű MÁV-Taurus mozdonyok idén már forgóváz-javítást kaptak. S ez az Északiban történt. De részt vettünk volna annak idején az összeszerelésben is, de anyánk, a MÁV ezt nem tartotta fontosnak. Ausztria úgy vett Taurust, hogy Linz-ben szerelték össze. Talán ők fontosnak tartják a hazai ipar jövőjét is. Elmondható ez nálunk is?
Tehát az Északi képes és kész az új technikát megtanulni (legyen az laptop és diagnosztika) ha hagyják, vagy ha fontosnak tartják mondjuk a magyar ipar vagy vasút jövőjéről döntők, hogy ez a kultúra itthon is meghonosodjon. Erről álmodnak az Északiban, nem a toldozás-foltozásról. De ha a szakadt magyar vasútnak jelenleg csak erre futja!
1047 005-2 2007.10.10. 08:52:03
Ugye Békéscsabán van egy fiókműhely ahol a villanymotorok,stb javítása,felújítása töténik?!
Egy járművet szétszedni,összerakni nincs szükség a pesti telepre.
Ezekre kitünő példa az Északi privilégiumának tekintett M62 javítást,remotorizációt végző Szolnok.
Az túl bulváros,hogy a járműjavítók választottak jobb,rosszabb tevékenységi területet!!
Sanyi 2007.10.10. 15:49:33
Nem csak vasútbuzi az, aki lát jövőt egy régi épületben, annak a felszereltségében.
A sok spekuláns meg az olyan mérnököknek köszönhetik a sikerüket, akik nem látnak előbbre a saját nyugdíjuknál.
Kitartás, éljen a "MAGYAR IPAR" maradéka, ha a többit az elvtársak, és a libások már mind eladták...
m77 2009.06.27. 14:18:03
Sajnos én a legdurvább verziókról hallok. Tudtommal az Északi jj területére egy hasonló profilú iparvállalat fog beköltözni(Ganz-Skoda?).Nem tudom hogy egy cég managementjének miért a munkavállalók magyarázzák el, hogy egy telephelyről úgy kell kiköltözni, hogy oda más hasonló tevékenységet végző cég ne tudjon beköltözni.
Amúgy mindegy, mert jövőre a trakciót is meg a gépészetet is privatizálják.
zzzzzz 2009.07.26. 21:56:14