Egy elvágott villamost állított ki a francia Alstom a Magyar Tudományos Akadémia fővárosi épülete előtt a budapesti Roosevelt téren. A járművet péntekig mindenki megnézheti, nappal belülről is.
Az erőművi és kötöttpályás berendezéseket (köztük vasúti járműveket, villamosokat, metrókat) gyártó multi, amely a 4-es és a 2-es metró szerelvényeire kiírt közbeszerzés nyertese, ezzel azt jelzi, hogy indulna a négy magyar villamosos város közeljövőben várható járműtenderein.
Debrecen, Miskolc, Szeged részben EU-s pénzből vásárolna járműveket a közlekedési operatív programon (közop) belül.
A korábbi elképzelések szerint Budapest nem vett volna új villamosokat. A közopos projekt az 1-es és 3-as villamos déli meghosszabbítására járt volna ugyan járműfejlesztésekkel, de az nem új villamosokat jelentett volna, hanem az 1-esen járó Tátrákhoz alacsonypadlós pótkocsikat, a 3-ason közlekedő hannoveriekhez alacsony középrészt rendelt volna a főváros. (Tehát mindkét esetben motor nélküli részeket.)
A Kötött pálya információi szerint ez az elképzelés megváltozott, az aktuális városházi elképzelések most arról szólnak, hogy mindkét villamosvonal kap néhány új, alacsonypadlós villamost, de korántsem annyit, hogy csak ezek járjanak valamelyik viszonylaton.
Az Alstom most kiállított Citadisának egyik erőssége, hogy felső vezeték nélküli üzemre is kínálják, sőt, a franciák háromféle ilyen technológiát is tudnak szállítani. Az egyik akkumulátoros, a másik (csak a jármű érkezésekor feszültség alá kerülő) alsósínes, a harmadiknál pedig lendkerékben tárolódik az energia, amely a felső vezeték nélküli rövidebb szakaszokon hajtja a járműveket.
A bemutató helyszíne finom célzás az Alstom részéről: a maguk részéről szívesen átépítenék az MTA mellett elhaladó 2-est úgy, hogy a felső vezeték ne zavarja a városképet, de fotomontázson ugyanezt Miskolc villamosvonalára is bemutatták.
Az újságírók kérdéseire az Alstom vezetői azt is megerősítették, ha erre magyar igény mutatkozik, olyan járművet is tudnak kínálni, amely villamossínen és nagyvasúton is járhat, utóbbin akár dízelüzemben is, a MÁV jelenlegi, 25-50 általános használatú villanymozdony megvásárlását célzó tenderére pedig éppen most adták be ajánlatukat.
Az utolsó 100 komment: