Szeptember 27-én kollégáim az M0-s északi hídjának építkezésére mentek. Éppen nem volt más dolgom, csatlakoztam hozzájuk. A cikk most jelent meg Haász János kiváló tollából Huszti István szép képeivel.
Az írásból minden kiderül, de egy blog más, mint az újság, szóval két aprósággal kiegészíteném. Az egyik az árra vonatkozik, 63 milliárd. Sok pénz. De ha azt mondjuk, hogy ez az ország legnagyobb hídberuházása az utóbbi ezer évben, öt (vagy 9, hiszen a főmeder hídja kivételével külön szerkezetek épülnek a két iránynak) híd, teljes értékű sztráda megy majd át rajta, és csak annyiba kerül, amennyit nemrég kapott a MÁV, nem beruházásra, nem korszerűsítésre, hanem csak úgy, az adósságok törlesztésére. Szóval akkor nem sok.
A másik érdekesség technológiai. Kétségtelenül a főhíd a leglátványosabb a hatalmas pilonokkal, de erről sokat írt Jani. Viszont nekem sokkal megdöbbentőbb volt, hogy az ártéri hidak és a Szentendrei-sziget fölött átvezető szerkezeteket becsúsztatják a helyükre. A szakaszok egyik végén kialakítanak egy „elemgyárat” (az alsó képen), ahol a külső zsaluba beszerelik a vasalást, rárakják a belső zsaluzatot, kiöntik betonnal. Amikor kész az elem egy csőr védelmében előretolják egy hidraulikus szerkezettel. A híd már kész darabja így kúszik egy elemnyit a már kész pilléreken, beolajozott teflonborítású lapokon. Gondoljunk bele, ez az utolsó elemeknél a szigeti híd esetében azt jelenti, hogy egy fél kilométeres szerkezetet tolnak a helyére az egyik végéről!
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
kacsa! 2007.10.08. 16:25:34
Tóta W. Árpád · http://w.blog.hu 2007.10.08. 22:09:58
én azt a nevetséges MD-t is levenném a fejlécből, van dicsőbb járművünk elég, de ez már egyéni.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.09. 12:07:48
A linkekhez nem értek, hogy miért ilyenek, majd konzultálok a hozzáértőkkel.
Christo · http://metros.hu 2007.10.09. 13:25:16
dbridges.fw.hu/hidak/m0hid.html
www.panoramio.com/user/510240/tags/h%C3%ADd
Amúgy szerintem még mindig értelmesebb beruházás mint a Dunaújvárosi híd, amit ha a maps.google.com-on megnéztek, láthatjátok hogy tényleg a semmiből sehová vezet. Ott van alatta a Dunaföldvári ami viszont vezet valahonnan valahová.
Nah, azért az M0-ás egy olyan híd amilyen típus még nem volt Magyarországon, sőt a mérete sem elhanyagolható, de emellett a szerepe is fontos (szerintem).
A díszkivilágítás is érdekes lesz :)
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.09. 13:33:07
Szerintem M8-ra szükség van, és az épül, épülget, bár persze lehetne gyorsabban. Ha előbb épülne az út, és híd nem lenne, akkor mit mondanál? Persze lehetne egyszerre is, de arra - gondolom - nem volt pénz. És akkor szerintem logikus a híddal kezdeni.
Tóta W. Árpád · http://w.blog.hu 2007.10.09. 14:33:39
nem éppen!
hanem az, hogy nekiálltak motorvonatot építeni, aztán egyszer csak hátraléptek, és aszonták: húbazmeg, hát ez egy mozdony. na tegyünk bele csomagtartót, és akkor motorkocsi lesz. aztán megint hátraléptek: húbazmeg, és a fűtés? megvan, tegyünk egy dízelgenerátort a vezérlőkocsiba!
poggyászmotorkocsi, bazmeg, ekkora hülyeséget. végül is a szzergejbe is lehet pakolni a hátsó vezetőállásba.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.09. 14:48:16
"A szocialista magyarország megelőzte a korát, egységes megjelenésű, összeillő járműcsaládot tervezett a mellékvonalakra. Az élénk piros színben pompázó M49 mozdony, a hozzáillő formatervezett személykocsik és a vezérlőkocsi BNV-nagydíjas lett. A magyar mérnökök, technikusok és munkások álhatatos erőfesztítéseinek eredményeképpen az alacsony tengelynyomású szerelvény mozdonyábban még a poggyásztér is elfér, így a kényelmes kocsikban több hely jut a munkába siető vagy éppen jól megérdemelt pihenőre utazó dolgozóknak és családtagjaiknak."
És akkor te jössz itt azzal, hogy nincs az utasoknak hely a motorkocsiban.
Christo · http://metros.hu 2007.10.09. 16:54:06
sanya18 2007.10.10. 00:04:18
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.10. 00:39:58
Köszönöm a megjegyzésed, még akkor is, ha nem tudom, mire írtad. Én egy szóval se mondtam, hogy új technológia a hídbetolás, azt mondtam, hogy nekem tetszik. De legközelebb nem írunk majd arról, ha a magyarok űrhajót lőnek föl, mert nem újdonság az űrhajózás.
Imi41
sanya18 2007.10.10. 08:16:32
Csak azt nem értem, miért kell szenzációként írni valamiről, ami nem az :) A Dunaújvárosi meg az M0 főmederhíd sokkal inkább az :) Na mind1, nem szándékoztam a lelkedbe gázolni, really sorry ha mégis sikerült!
sanya18 2007.10.10. 08:52:03
en.wikipedia.org/wiki/Millau_Viaduct
www.sulinet.hu/tart/fcikk/Kjc/0/25338/1
www.geographic.hu/index.php?act=napi&rov=3&id=3853
ugyanezt csinálták, csak 300 méterrel a föld felett
L45H 2007.10.13. 22:24:25
\"nem korszerűsítésre, hanem csak úgy, az adósságok törlesztésére. Szóval akkor nem sok.\"
Hát jó. Beszélgessünk arról, hogy a MÁV-on átfogó fejlesztés nagyjából 30-40 éve nem történt? Miből kéne a saját lábán állnia? Szerintem kb. az I. (vagy na jó legyen a II.) világháború után nem is volt soha többé talpon.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.15. 10:39:32
Köszi a linkeket. Szerintem nem tálaltam szenzációként, a főmeder hídjáról bőségesen ír az Index hivatkozott cikke, én ezt egészítettem ki a saját szempontjaimmal, merthogy ez egy blog. Az enyém.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.15. 10:43:33
Igazad van, ha kockaaggyal nézed. De ez egy blognak a címe, nem a tartalmi leírása. Kb. olyan, mintha az lenne a baj, hogy a Háború és békében van szerelem. Miért nem az a címe, hogy Háború, béke és szerelem. Vagy Háború, béke, szerelem, intrika, szenvedés, bálok. És mit kaptunk a rómaiaktól?
Beszéljünk akkor arról, hogy eleget tett/tesz-e a MÁV, hogy a saját lábán álljon? És arról, hogy mennyit kell rá költeni az adófizetők pénzéből. Évi 300 mrd? 1000 mrd? 2000 mrd? És miért annyi? És hogyan, úgy, hogy ha kér a MÁV, mert elfogyott, akkor szó nélkül adunk, amennyit kér? És miért is?
L45H 2007.10.15. 18:21:28
Két demagógiát próbálunk egymással szembeállítani:
1. "szegény MÁV, segítsük már rajta"
2. "rohadék pénznyelő kút"
Egyik sem helyes, egyikre sem gondolok.
Az elöző generáció(k) hibás döntéseiért nekünk a jelenben is fizetni kell. Többet, mint amennyit szeretnénk -ezt pedig fel kell vállalni, már ha szeretnénk vasutat. De persze annak sincs értelme, hogy nyakló nélkül döntjük a lét a vasútba. Megfontolt, értelmes reformok kellenének, amik mögött szükség van azért anyagi háttérre is. Ez nem adatott meg idáig és most sincs meg és lehet, hogy nem is lesz (gondoljunk csak a Cargo privatizálásra)....