Kezdjük azzal, hogy amikor – például a mellékvonalak tervezett bezárása kapcsán – szóba kerül, hogy a vonat a jobb, vagy a busz, a vasútpártiak (akik közé amúgy magam is tartozom), általában érvként hozzák elő, hogy télen biztosabban járnak a vonatok. Hát ez régen talán így volt, meg technikailag lehetne is, de a MÁV-ra jelenleg biztos nem igaz.
Az államvasút véleményem szerint minden rétegében elbaltázta az év első munkanapjának közlekedését a stratégiai tervezéstől a kommunikációig. Nézzük sorban!
1. Léteznek fűthető váltók. Tudom, drágák. De hova kellene belőlük jutniuk, ha nem a fővonalak legforgalmasabb, a fővárosba bevezető szakaszaira? Amikor tíz- és százmilliárdos nagyságrendben kap évente a MÁV költségvetési pénzeket tervezetten és terven felül, akkor erre egyszerűen muszáj jutnia!
2. Alapvetően nem az történt, hogy a Szilveszter napján leesett hó miatt sorban fölmondták a szolgálatot a váltók. Nem, a MÁV önként földobta összes kerekét, megadta magát, és bevezette az „I. fokú hókészenlétet”. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a budapesti elővárosi vonalakon található belső fordítóállomásokon egyenesbe állították a váltókat, hogy ne kelljen váltani velük. Így lemondták a csak idáig közlekedő betétjáratokat. (Mivel az elővárosi forgalomban Budapest közvetlen közelében nagyobb a forgalom, ezért két gyűrűre osztották a területet, a vonatok egy része a menetrend szerint csak a belső gyűrű határáig, a fordítóállomásokig jár.) Magyarán például a 100a vonalon a Monorig közlekedő betétjáratokat törölték, a Ceglédig járó vonatok járnak elvileg, mivel azok megállás után mennek tovább Monoron, ott nem kell váltani. A kiesett kapacitást úgy pótolják, hogy a belső részen normálisan csak a nagyobb helyeken megálló zónázóvonatokat mindenhol megállítják.
3. Mikor nem lenne szükség erre a tervre? Ha lenne minden állomáson (ha már nincsenek fűtött váltók) mondjuk 4-6 munkás, aki rendszeresen kitisztítja a havas váltókat. De nincsenek. A MÁV-nál, ahol pontosan tudható, hogy rengeteg „munkaidejét ki nem töltő” alkalmazott található az irodákban vagy a mellékvonalakon, ide pont nem jut munkaerő, se állandó, se azon a pár havas napon kivezényelhető. (Ráadásul az érintett állomások némelyikén igenis vannak fűthető váltók, de hát hiába.)
4. Ha már kitalálnak egy ilyen rendkívüli menetrendet, akkor illene azt betartani. Hivatalosan most szombati menetrend szerint járnak a vonatok. Ehelyett információink szerint összevissza indulnak a szerelvények, van olyan vonat, amelynek nem kellene mennie, de megy.
5. Minderről illene helytálló és pontos tájékoztatást adni. Olvasóink beszámolói szerint az egyes állomásokon vagy nem mondanak semmit, vagy hamis információkat adnak tovább. De nincs használható központi információ sem. Elvileg tehát szombati a rend, ehhez képest ma reggel a MÁV szóvivője több helyen azt közölte, hogy hétfői rend szerint járnak a vonatok (gondolom ez lett volna, ha nincs hó.) Sőt, egy 11-kor kiadott, a rendkívüli helyzetről szóló sajtóközlemény is hétfői munkarend szerinti közlekedésről beszél. Akadt olyan állomás, ahol szombati rend helyett szabadnapi munkarendet mondtak. (Ez a fogalom valami hasonló volt, de évek óta nem létezik már a magyar vasútnál.)
6. Ennél alighanem több zavart okozott az a mindenhol, például az mti-nél is megjelenő megfogalmazás, hogy az „elővárosi vonatok” nem járnak. A MÁV kommunikáció sajnos nincs tisztában a vasútnál használatos fogalmakkal. Alighanem azt akarták mondani, hogy a fentebb már említett belsőkörös, a belső fordítóállomásokig járó szerelvények nem indultak. De természetesen a többi elővárosi, tehát a teljes elővárosi terület széléig járó vonatok (példánknál maradva a ceglédiek) igen. Hiszen a MÁV-nak is az volt a célja, hogy a teljes elővárosi területet ellássa*, csak ezt nem tudta jól elmondani.
*Eredetileg ide azt írtam, hogy elássa. Freudi elszólás. Köszönöm a kommentezőknek, hogy szóltak.
Az üggyel a VEKE is foglalkozott, a miniszter beavatkozását sürgeti.
P. S.: Megerősített információink szerint Sülysápon (a 120a vonal belső fordítóállomása) például használják azt a vágányt (tehát azokat a váltókat is), amelyek kizárását célozza az egész hókészenléti menetrend. Ezen az állomáson előzik ugyanis a gyors(ított) vonatok a mindenhol megállókat. Magyarán pontosan ugyanígy lehetne közlekedni az eredeti menetrend szerint is!
Az utolsó 100 komment: