Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

2008.02.09. 10:00 erminavet

Egy jó pont a BKV-nak

Tegnap, este 10 elmúlt, Újpest (nem Pest, tanya)központ metróvégállomás. Holtfáradtan egy átdolgozott hét után, mikor jön már a szerelvény, most ment el. Végre megjön. A Lehel térig jutok vele, ott az ajtók záródnak, várunk, nyílnak, záródnak, várunk. Párszor ez a ciklus, szóval feltehetően a közösségiközlekedési-járművek leggyakoribb hibája: elromlott az ajtónyitó automatika.

A vezető határozott, de udvarias hangja harsog a hangszórókból, műszaki hiba, szálljunk le, elnézést. Hangja kint összekeveredik a diszpécser határozott, de udvarias hangjával, amely az állomás hangszóróiból jön, műszaki hiba, szálljunk le, elnézést, a biztonsági sávot hagyjuk szabadon. Így kissé kaotikus, nagyon igyekeznek, a túlbuzgóságnak inkább örülök, mint bosszant.

Rossz metró el. Úristen, mikor jön a másik? Mi már eléggé tele voltunk, mire ideértünk, jó tömegnyomi lesz a következőn, gondolom. (Persze máshol nem kizárólag a követési idő nyújtásával igazítják a mozgatott kapacitást az este csökkenő utasszámhoz, nálunk is szétcsatolhatnák a szerelvényeket rövidebbekre, és azok járhatnának sűrűbben, színvonalasabb lenne a szolgáltatás. Most még. A 4-es metróra, meg a 2-esre, leváltani a régieket, már sikerült végig egyterű szerelvényeket rendelni, hogy ennek még a lehetősége se legyen meg.) Nézem, valószínűtlen nagy számot látok, talán 13 perc, jajistenem, vendégek vannak nálunk, a Catan-partit már úgyis lekéstem majd játszom a neten botokkal.

És akkor, szinte csak másodpercek múlva begördül egy teljesen üres szerelvény. Mint a csoda. Nem tudom, honnan kerítették, talán egy Újpesten kiálló lett volna? (Van ilyen egyáltalán, vagy csak Kőkin állnak ki, hiszen ott a forgalmi telep? Nem tudom.) Szóval se tömeg, se hosszú várakozás. Egy plusz pontocska a BKV-nak, a mínusz mellé. (Azé a gyerek lehetett volna máshol is raktáros.)

Bónusztrekk (trekk, érted, kötött pálya, hehe): a bezáródó ajtókon át még hallom, ahogy a diszpécser még egyszer elnézést kér a kellemetlenségekért.

22 komment

Címkék: városi közlekedés utastájékoztatás


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr40332157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vagodeszka 2008.02.09. 12:13:57

és utána felébredtél az ébresztőórára :D

Gabesz-UTE 2008.02.09. 12:43:16

Tanya központ... Még is ott szálsz fel...Ezt nem kéne hangoztatni ilyen stílusban.

Az Árpád hídnál van mindig egy tartalék szerelvény, ilyesmi esetekre.

metrós 2008.02.09. 12:44:07

Nem ajtó autómatika... valószínűleg egy ajtó nem záródott.

Ne akard, hogy szétcsatolva közlekedjen a metró mert hidd el, hogy nagyon nem jó az... nagyon baleset veszélyes!

Az Árpád állomásnál lévő tartalék vonat állt be a "dög vonat" helyére.

Több helyszínen is éjszakáznak szerelevények, nem csak a KöKi kocsiszínben.

bonzó 2008.02.09. 13:17:17

tanya- központ? tanyán nem közlekedik metró,ez eddig nem tünt fel?vagy netán a tehenészetből tértél fáradtan haza?

Fikázó · http://zsarufika.blog.hu/ 2008.02.09. 15:01:21

nem a tehenészet, a zindex van újpesten - különbség elhanyagolható, barmok itt is, ott is vannak ;)

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.02.09. 15:15:13

Kedves tanyasiak!

Legalább tanuljátok meg a kedvemért helyesen leírni:

tanyaközpont. Egy szóban.

Különben ez egy vélemény, semmi baj, ha nem értetek velem egyet. Nekem Újpest kifejezetten vidékies hangulatú hely. (Kisváros, nem tanya, persze, a régi rigmus kitalálója alighanem a túlzás eszközével élt, gyakori ez, az iróniával jár kézenfogva.)

És a vidékiességnek nemcsak hátránya, előnye is van, van, ami kifejezetten tetszik.

Például a kifőzdék a piacon. Sokkal inkább van hangulata a helynek, mint a belvárosnak. Egy csomó apró műszaki üzletecske. Meg persze mindenféle! Szerszámboltok, motorműhelyek, cukrászdák. Vagy röltexből van vagy öt, "Pesten" gyerekkorom óta nem láttam ilyesmit. Imádok sétálgatni Újesten, ha jó az idő.

Az speciel, hogy itt van a szerkesztőség, elég nagy szopó, de persze a mi bajunk, nem a tiétek.

Nehéz innen bejárni a fővárosba, ha esemény van, ha találkozni akarsz valakivel. Nincs igazán olyan étkezde, ahol nap mint nap jól lehetne ebédelni.

Fáradtan, télen, késő este lebattyogni az aluljáróba sem a legszívderítőbb program. Se a hely, se az ott tartózkodók zöme nem igazán szimpi.

Szóval nem kell tőlm megvédeni Újpestet. De ami szar, az szar, kár fényezni.

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.02.09. 15:16:12

Gabesz!

Köszi az infót, nem tudtam, hogy vannak a metrón "állomási tartalékok".

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.02.09. 15:17:27

Metrós!

Nem értem, miért lenne balesetveszélyes, ha rövidebb szerelvények járnának este?

ti

bumeráng 2008.02.09. 15:40:59

a lenéző stilust ott okatják a tanyán,ahol oly sokáig dolgoznod kell?
a balesetveszélyről csak annyit...szerintem nem sok ész kell hozzá,hogy megértse egy laikus...szóval az emberek java hozzászokván az állomáson végiérő szerlvényt,simán beugranának a pályára,ahol éppen már nincs az utolsó kocsi! azt hiszem ez elég indok!

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.02.09. 15:47:19

Szerintem nincs igazad, Mariann, hátha nem mindenki olyan ostoba, mint te, ahogy a legtöbb embernek például nem citromailos mélcíme van, mert cikinek tartja. De ezt nem azért írom, mert lenézem őket, csak nem értem, mi az a "ail".

Persze gondolni kell a tehenekre is, belátom, de asszem valami kihúzható kordonféle is megteszi. Az miért van, hogy nálunk azonnal megmagyarázzák, hogy mit miért nem lehet megcsinálni, ami a világ számos pontján jól működik. Főleg a közlekedésben. Te is ott dolgozol?

ti

mariann 2008.02.09. 16:09:21

köszi,hogy a nevemet leírtad! látom a műveltséged ebben éled ki,hogy embereket próbálsz kiosztani,mert úgy gondolod,hogy neked arra valamiféle felhatalmazásod van,hogy az index alkalmazásában állsz! lehet,hogy nem vagyok oly művelt,mit hatalmasságod,ráadásul citromail-em is van! istenem micsoda bűnök...hogy is szólhat egy ilyen senki egy ilyen hatalmassághoz,aki az indexnél áll alkalmazásban!
mégegyszer bocsánat,hogy írni mertem ,mert látom,hogy az ilyen művelt emberek nem alacsonyodnak le a földi halandókhóz!

mr z. 2008.02.09. 16:30:42

Jólvan, a törlés gombot még megtalálod az egérrel barátom. Moderálni azt tudsz, de inkább magadat moderálnád. Jujj , ciki a citromailes cím...jézusom, mint az óvodában.
Mindenkinek magánügye milyen e-mail szolgáltatót használ.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.02.09. 17:17:27

Szerintem is magánügy, hasonlatként írtam, mr z.

Itt az a szabály, hogy lehet engem is anyázni, de azért ne szabaduljon el nagyon a stílus, legalább minimálisan legyen ontopik, és egy pici színvonalat is megkövetelek, pl. érvet. A te kommented az utóbbi kritériumon bukott el.

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.02.09. 17:21:42

Mariann!

Örülök, hogy most már vállalod a neved, nem csúnya, nem kell szégyellni. Arra még esetleg megkérhetnélek, hogy az írásjelek (pl. vessző) után (ne elé!) tegyél egy szóközt, mert úgy helyes. Tudom, hogy apróság, de engem idegesít. Rólad meg azt hihetik, hogy nagyon buta vagy, vagy gyerek. Köszi.

És még annyit szeretnék kérni, hogy elsősorban közlekedési, meg hasonló témákban beszélgessünk itt. Köszönöm.

ti

Snake 2008.02.09. 22:44:35

Egyesek simán beszállnának az ott sem lévő metrókocsiba.Nem kell csodálkozni,hiszen nyomtak már fel tanuló villamosvezetőt,mert nem nyitott ajtót a felszállónak(hiszen az a TANULÓJÁRAT tábla viccből van kint),de hallottam már olyanról is,hogy a Mukiról(szürke fakarosszériás tehervillamos)tessékelte le a vezető a kedves "utast".

ZBR 2008.02.10. 00:28:33

Az orosz metrószerelvényeket NEM ÚGY lehet csatolni mint a Desirokat. Olyan hosszú technológiai ideje van -ami NEM hagyható el- hogy akkor inkább járjon hosszabban a vonat. És akkor még jön a - már említett - balesetvédelmi szempont.

Árpád-hídon áll egész nap az E06-os tartalék, vlszg. az segített titeket ki.

Semmi káosz nincsen. A metrónál szabvány eljárás, hogy gyors az eljárás. Itt nincs 10 perc eldönteni, hogy hibaelhárítunk, vagy lerámoljuk az utasokat, vagy mi is legyen... MÁSODPERC alapú a menetrend! És eléggé szent dolognak számít, egy perc késésnél már keresik a rádión az illetékes mkv.-t. Ha rohangál a járművezető az banális okok miatt van: mondjuk azért, mert a szerelvény másik vége nem a lába előtt, hanem attól usque 120 méterre van.

NGabor 2008.02.10. 00:29:21

A HÉV-en is van rövid szerelvény.

Frankfurt környékén utazgattam mostanában S_Bahn szerelvényekkel. A belvárosi szakaszon 6 - gyakorlatilag metró - vonal fut egy vágányon. Az esti órákban igen eltérő kocsihosszakkal lehet találkozni, mégsem ugrált senki a sinekre.

Budapesten persze kicsit más a helyzet. A vonatvezetőnek, védelmi automatikának, utasoknak mindegy, hogy 2 vagy 5 kocsi van összekapcsolva. Csak ebben az esetben kétszer annyi embernek kéne műszakban lennie, plusz extra kiállások a szét és összekapcsoláshoz. Nagyon nem mindegy, hogy hány ebernek kell éjszakai pótlékot fizetni.

Persze az utasoknak a rövidebb követési idő jobb lenne.

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2008.02.10. 15:42:48

Csak szólok, hogy a jelenlegi technikai szinvonal mellett már adott az olyan szerelvény is, amit szét/össze lehet kapcsolni, úgy, hogy összekapcsolása után teljesen átjárható lehet.
Villamosnál a TW 2500-esnél is van ilyen:
www.railfaneurope.net/pix/de/trams/Hannover/2500/srh01116.jpg
www.railfaneurope.net/pix/de/trams/Hannover/2500/tw2501b2.jpg
Bár igaz, hogy itt kicsit kényelmetlen a vezetőállás, ahol össze lehet kapcsolni, bár összekapcsolás után is, kb. két, TW 6000-esel felel meg az ülő/állóhelyek száma:
www.railfaneurope.net/pix/de/trams/Hannover/2500/000801_Dsc00176.jpg
Ellenben volt kb. 1 - 2 éve olyan tervről is szó, hogy a vasúti motorkocsikat akárhol szét/össze lehessen kapcsolni (a vezetőállásnak meg van külön, elfordítható ajtaja + le is lehet oda ülni), úgy hogy teljesen átjárható legyen, vagyis ilyen szerelvény már nem fikció, hanem valóság, csak az alkalmazásától ne riadnánk vissza... . (4-es metrót ismerve, kötve hinném, hogy lenne ilyen nálunk).

Szergely 2008.02.11. 23:44:37

Nem értem ezt a beesős módszert..
Tavaly hányan estek be a 3-as vonalon, amikor a felújítás alatt álló 2-es vonal szerelvényei utasokat szállítva közlekedtek Deák tér - Kőbánya-Kispest szakaszon? Én egyről sem hallottam. (Ennyi erővel az összes metróállomáson követelhetnénk a biztonsági kapukat, mert amíg nem áll bennt teljes hosszban a vonat, bárki bármikor beeshet. Hány ilyen baleset történik évente? - Nem tudok pontos adatot, de sztem nem olyan sok.)
Ahogy előttem is írták, külföldön számos példa van különböző hosszúságú szerelvényekre egy adott vonalon.
Valóban, ha sűrűbben járatunk rövidebb szerelvényeket, az drágább, mint a ritkább hosszú szerelvények. De pont ezért vannak a "szakemberek", hogy megállapítsák, melyik a gazdaságosabb. (De azért az esti 15 perces várakozás kicsit durva szerintem.)
Össze- és szétcsatolás megoldható szvsz nappali műszakban is, hisz a metrószerelvények 2-4 óránként beállnak a kocsiszínekbe átvizsgálásra, így nem feltétlenül kell esti pótlékot fizetni a csatoláshoz.

metrós 2008.02.13. 13:53:40

Attól, hogy egy vagy két kocsival rövidebb egy szerelvény jelentősen nem befolyásolja az elfogyasztott energia mennyiségét. Jelenleg úgy működik a rendszer, hogy a Fővárosi Önkormányzat meghatározta - a paraméterkönyv alapján - hogy milyen követésre kell közlekedni (este 15 perc). Az már most sejthető, hogy a BKV menedzsmentje gazdasági okokkal indokolva ezt tovább fogja növelni.

Ugyanakkor annak lehetősége, hogy a kocsiszínben már előre előkészített szerelvények álljanak egyenelő a fizikai képtelenséggel. És főként azért mert a rendkívül rossz műszaki állapotoknak köszönhetően pontosan annyi szerelvény van, amennyi a forgalom fenntartásához elengedhetetlen. Sok esetben egy meghibásodott járművet más, üzemképes szerelvénnyel nem lehet pótolni, mert NINCS. Ha lenne is rá lehetőség sem lenne megoldható, mert a kocsiszín befogadóképessége sem végtelen, és nehézkes így a járművek tárolása.

Szergely 2008.02.13. 14:14:54

@metrós

Nem áll szándékomban kötözködni, de (csupán elvi szinten) azt lehet látni, hogy este ahogy folyamatosan ritkul a követési idő, folyamatosan csökken a vonalon közlekedő szerelvények száma, pl: csúcsidőben 22-23, majd 17-12-9-8 (nem pontos adatok, fordulóidő és követési idő alapján számolva).
Ergo, ami kiáll csúcs után, azt pl a kötelező vizsgálatok után máris lehet szétcsatolni.
Arról nincs kellő infom, hogy ezeknek a szétcsatolt szerelvényeknek mennyi tároló hely áll rendelkezésre.

metrós 2008.02.14. 00:58:16

Szinte majdnem minden jó. Csak hát reggel a forgalmat be is kell indítani... reggel pl: a déliből 3, a stadionból 1 vonat indul... ezek leállnak mondjuk 4 kocsival, és reggel indulnak 4 kocsival... ergo reggeltől kezdve 4 kocsival közlekednek, még akkor is amikor már az 5 kocsis szerelvény is kevés... mert annyi idő reggel már nincs, hogy ezekből 5 kocsis legyen !
süti beállítások módosítása