Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

2008.07.28. 18:00 erminavet

Tévedtem, mégsem szolgáltat a MÁV

Régi adósságomat kell törlesztenem a MÁV és az R főosztály felé.

Még januárban írtam , hogy a 98-as mellékvonal „fölső” szakaszán, ahol akkor még pont úgy járt a vonat, hogy direkt lekésse a csatlakozást Miskolc (Encs, Füzesabony) felé Hidasnémetiben. Akkor részleteztem, hogy a feltételek meglennének ahhoz, hogy – ha szorosan is, de – át lehessen szállni, ha a megoldást nem akadályozná az R, akarom mondani a Forgalmi Főosztály.

Sőt a probléma annyira látványos volt, ráadásul a sajtó is fölfigyelt rá, még a tévébe is bekerült. Emiatt aztán a MÁV (látszólag) meghátrálni kényszerült, a MÁV Start illetékese a Kossuth rádióban meg is ígérte, hogy április 6-tól megoldják a problémát.

Én akkor ezt el is hittem, sőt továbbadtam a blogban. Pedig alábecsültem az R főosztályt, amely nagyon innovatív, ha valahol rontani kell valamit. (Pedig akkoriban többekkel beszéltem – helyi mozdonyvezetővel, minisztériumközeli közismert kavarógéppel –, akik maguknak tulajdonították a kérdés „megoldását”. A kis naivak!)

Lássuk csak: Ugye az ígéret úgy szólt, hogy Abaújszántó felől lesz csatlakozás Hidasban Miskolc felé. Ezt be is tartották, az óra 44-kor érkező motorkocsiról át lehet szállni áprilistól a 47-kor induló fővonali személyre. Csakhogy visszafelé ez már nem működik! A miskolci vonat óra 13-kor van Hidasnémetiben, de onnan csak a következő óra 6-kor (sőt, egy esetben a következő óra utáni órában!) megy a Bz. Azt nem kell részletezni, hogy az 53 vagy 113 perces átszállás, a két vagy három óra feletti menetidő elfogadhatatlan helyi forgalomban.

Ezt nem gondoltam volna legrosszabb álmomban sem. Már csak azért sem, mert itt elvileg ütemes menetrend van (bár ritkítva), amelynek éppen az az egyik (itt most nem részletezett) sajátossága, hogy a csomópontokon egy adott időpontra szimmetrikusan játszódnak le az indulások, érkezések. Vagyis ha például 44-kor jön a Bz és 47-kor (13 perccel egész előtt) indul a fővonali vonat, továbbá 13-kor érkezik ugyanő, akkor 13+3-kor, azaz 16-kor kell indulnia a vicinálisnak.

Félmegoldás, mondhatná a jelenleg érvényes menetrendre a nem túl gondos megfigyelő. De nem lenne igaza. Ugyanis ha valaki mondjuk Zsujtáról, Gönről, Göncruszkáról menne Encsre, Miskolcra ügyet intézni, a legritkább esetben számít arra, hogy már örökre a városi temetőben marad. Nem, az utasok vissza akarnak jönni, és aki odafelé vonattal megy, nem valószínű, hogy vissza majd helikoptert, taxit bérel vagy gyalogol. Vagyis akit a MÁV-csoport elijeszt a visszaúttól, nagy valószínűséggel az odaúttól is. (A bérletesek például nem kombinálhatják a buszt és a vonatot, akkor már inkább buszra vesznek bérletet.)

 

 

Kopaszhaj gyönyörű filmje a vonalról.
A végén látszik a csatlakozást menetrend szerint lekéső motorvonat

Itt tartunk ma, az úgynevezett kishidasi vonal átszállása nincs megoldva, bármit is állít bárki.

Legfeljebb abban reménykedhetünk, hogy előbb-utóbb tényleg megváltozik valami, hiszen a menetrendkészítés végre valóban elkerült a MÁV-tól. (Hiszen ugye az állami síneket már nemcsak egy vasút használja, vagyis kissé furcsa lenne, ha a menetrendet továbbra is az egyik versengő cég csinálná.) Reméljük, a független VPE (Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft.) hamarosan úrrá tud lenni a problémán. Ha sikerül, beszámolunk róla.

13 komment

Címkék: videó r vasút ütemes menetrend mellékvonal utaspanasz


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr34587736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tompus 2008.07.29. 09:08:37

A MÁV nem szolgáltat, hanem élősködik. Amíg a kommunizmusból ittmaradt mentalitás marad, addig nem lesz itt változás. Aki ilyen menetrended állít össze, annak másnap már nem kellene bemennie a mukahelyére, mert páros lábbal kellene kirúgni.
Alternatív szolgáltatók pedig sajnos nincsenek.

bubor 2008.07.29. 09:12:42

Bocs, rosszul tudod, semmi közük hozzá :-)

www.origo.hu/itthon/20080723-a-kiokositott-mav-se-adja-ki-a-vezetok-fizeteset.html

"Szerintük ők nem vasúti szállítók

Az ombudsmani hivatal jogászai és a MÁV közötti törvényértelmezési vita lényege az, hogy a cég "jogszabályban meghatározott állami feladatot" lát-e el, vagy sem. A MÁV ugyanis tévesnek ítéli Szabó Máté azon véleményét, hogy a vállalat "fő tevékenysége a vasúti szállítás" lenne."

Higany 2008.07.29. 09:39:39

Ez az egész annyira abszurd, mintha valami Örkény novella lenne... Pedig ez csak a mai Magyarország...

viktor134 2008.07.29. 09:43:05

ritka szép film egy bz-ről.

az ember nem gondolná, hogy ilyen szépet lehet vele forgatni. :)

asdasd 2008.07.29. 10:20:30

A film nagyon jó. XD

nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2008.07.29. 10:27:35

Magam is a vasúton dolgozom,(mv), így is eléggé megdöbbentett...Gondolom a másik vonat azért valamelyik későbbi állomáson vár vagy 10 percet....
Mindez a hatalmas vízfej miatt van, bebizonyítandó hogy nekik van igazuk, akkor is úgy lesz, ahogy ők akarják! Nagyon sokat tudnék mesélni az igazgatósági "észlényekről"( t. a kivételnek). Pl adott egy 23 éves cukrászegyetemet végzett okoska, aki megkérdezte: honnan tudom a váltók állásából hogy hova fog bejárni a vonat?? És 1 kérdés tőle: tényleg azért van a villanymozdonyon áramszedő, hogy leszorítsa a sínhez...???? Megtörtént!
Na ilyenek irányítják az elvileg "szolgáltató" vasutat!

1047 005-2 2008.07.29. 13:03:08

"vagyis kissé furcsa lenne, ha a menetrendet továbbra is az egyik versengő cég csinálná." A MÁV Zrt mióta versengő cég?Pld.:ki a konkurense a 100-as vonalon?

Kálmán 2008.07.29. 21:23:18

1047 005-2 2008.07.29. 13:03:08

Arra nem jár semmilyen magán vasúttársaság?

1047 005-2 2008.07.30. 19:36:56

"Arra nem jár semmilyen magán vasúttársaság? "

Semmilyen pályaüzemeltető nem "jár" arra.

hcs18 2008.07.31. 12:25:17

Az igaz, hogy Hidasnémeti felé rossz a csatlakozás, de aki Abaújszántóról Miskolcra (Budapestre) akar utazni, az egyértelmű, hogy Szerencs felé megy, ahol kétóránként jó csatlakozás van Miskolc felé (10 perc várakozás), és elfogadható (25 perc várakozás) Budapest felé az InterCity-kre (hasonlóan visszafelé). Abaújszántóról Encsre nem hiszem, hogy sokan utaznának vonattal, a busz kerülő nélkül hamarabb ott van. A vonal felső szakaszán élőknél jelentkezik csak a gond, de abaújszántói (és szerencsi) átszállással hamarabb célhoz érnek. Sajnos nehéz mindkét oldalon összehangolni a vonatokat, és szerintem jól döntött a MÁV, hogy a sokkal nagyobb forgalmú Szerencset helyezte előtérbe.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.07.31. 12:59:47

Kedves hcs18!

Te semmit nem értettél meg, bár minden mondatod igaz. Esetleg próbáld meg elolvasni még egyszer a posztot, meg a korábbit, ami linkelve van. Ha megértettük a problémát, úgy sokkal könnyebb reagálni rá. Viszont ha nem értjük, akkor nem kötelező!

ti

hcs18 2008.07.31. 15:54:27

Megértettem a lényegét. Csak az a baj, hogy ez az egyik olyan vonal, amit meg akarnak szüntetni, így világos, hogy ilyen utasvesztő menetrendet "csinálnak" rá, hogy aztán legyen indok a megszüntetésre. Ugyanezt csinálták pl. a mezőcsáti vonallal. Sajnos ez ma Magyarország... Azért értékelem a törekvéseidet, és minden elismerésem!

hehe 2008.08.14. 07:08:37

hcs18!
Úgy látszik, mégis csak meg lehet oldani a csatlakozást Hidasnémetiben is!
www.mav.hu/mrv/szm3.pdf
(Egyébként nem Abaújszántóról utaznak Encsre, hanem pl. Göncről).
süti beállítások módosítása