Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2008.09.26. 18:00 erminavet

Félállami Delfin-testek

A cikkben ilyen motorvonatokról lesz szó.

 

Pénteken aláírták a svájci székhelyű Stadler járműgyártó és a magyar állam közötti szerződést, amelynek értelmében a Flirt motorvonatok alumínium kocsitesteit előállító szolnoki üzem létrehozása központi támogatást kap.

A segítség mértékét titokként kezelik a felek, amíg az EU illetékesei rá nem bólintanak, ám a Kötött pálya információ szerint az 5 milliárd forintosra tervezett beruházás ki fogja használni a régióban érvényes maximális támogatásintenzitást, azaz az állam a teljes summa 50 százalékával, körülbelül 2,5 milliárddal száll majd be végső soron.

Első körben konkrétan 250 millió forinttal az üzem berendezéseinek megvásárlását támogatják, 160 milliót munkahelyteremtésre adnak, 1 millió eurót pedig az alkalmazottak képzésére. Ha 240 forintos euróárfolyammal számolunk, ez összesen 650 millió forint.

A berlini Stadler-gyárban így készülnek a Delfinek.

 

A gyár az összeg további részéhez úgy juthat hozzá, hogy nyereségesen termel, ekkor ugyanis az állam elengedi a társasági adót addig (de legfeljebb 10 évig), amíg az összes támogatás el nem éri az 50%-os szintet. A lehívható adókedvezmény tehát 1,8-1,9 milliárd forintra becsülhető.

Szolnok városa azzal támogatja a befektetést, hogy 15 évig évi 1 euróért adja bérbe a telket az ipari parkban, csak utána kér majd piaci árat.

Az idén májusban építeni kezdett gyárban már ez év utolsó napjaiban Flirt-kocsikat kell összehegeszteni. A svájciak 200 fő foglalkoztatását vállalták, derült ki az eseményről kiadott közleményből. Ha jól fogy a Delfinnek is becézett fürge és korszerű motorvonat, persze több is készülhet belőlük a Tisza-parti városban az indulásnak tervezett évi kétszáznál, így alkalmazottból is kellhet több.

A beruházás folytatásaként egy másik üzemről is szó van, itt a Flirtök végszerelése történne. Az összeszerelő – elsősorban a szükséges csarnokon belüli vasúti infrastruktúra miatt – többe kerülne, ez a beruházás 10 milliárd forintos lenne. Ha megvalósul, természetesen ennél is szó lehet állami támogatásról.

 A májusi alapkőletétel képei

22 komment

Címkék: politika alföld vasút flirt stadler


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr17683470

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dunga 2008.09.26. 23:05:38

jo hir....

huta9020 2008.09.27. 08:59:04

Tehát egy állami megrendelést elnyert cég (a nyerés feltétele volt a magyarországi gyártás, nem?) állami támogatást kap, hogy teljesíthesse a vállalt feltételeket. Persze, tudom, munkahelyteremtés meg minden, de akkor miért nem Szabolcsban építik az üzemet? És mennyi támogatás jut egy leendő munkahelyre? Megéri?

Rabbeleben 2008.09.27. 09:04:21

FLIRT - betűszó!
Delfin?
Senki sem hívja így!

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.09.27. 09:20:25

Kedves Rabbeleben!

Muszáj mindig lejátszani ugyanazt a vitát?

Igen, betűszó is (meg közszóval azonos tulajdonnév), de közszavasult, ezért helyes nem csupa nagybetűvel. Én Delfinnek hívom, nem baj?

Flirt-névvita lezárva.

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.09.27. 10:35:04

Kedves Huta9020!

Nem, nem volt ilyen feltétel. Ez a feltétel ezzel a beruházással bajosan is teljesülne (több okból is).

Nemcsak Szabolcsban van munkanélküliség, ezért sorolják Szolnokot is az 50%-os támogatás-intenzitású zónába. (Engem Szolnoknál kissé jobban zavar pl. Etyek, Budapesttől a 3. falu, de a legfejletlenebb zónába rakták, nem véletlenül van ott a filmstúdió.)

Hogy megéri-e? Bárki eldöntheti. Mindenesetre ma ilyen világban élünk, az ilyen beruházásokra szinte mindig van támogatás.

ti

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2008.09.27. 12:06:03

Pedig ugye a lakmuszpapír és az Ikarustól meghízott Székesfehérvár...no nem baj, Szolnokon legfeljebb tanulmányútra átugranak a járműjavítóból páran :)

HG 2008.09.27. 16:17:02

Kedves Imre!
Szerinted az, hogy vasúti járműgyár létesül Magyarországon, jelenti-e azt is egyben, hogy még több FLIRT-et rendel a MÁV? Nem igazán látom, hogy fejlődne a járműpark. Miért nem írsz arról, hogy mi van a 3. generációs IC-vel? Gyakorlatilag az összes IC-t le kellene cserélni. Hiába újítják fel a mostani kocsikat, ezek már elavultak. Mi van a használt német kocsikkal? Abból miért nem hoznak be még többet? A bulgárok elviszik a legjobbakat belőle, nekünk megint csak a resztli jut. Mi van a görög Desirókkal, amelyekről az újság is írt? Utána tudsz nézni ezeknek? Te újságíróként rá tudsz ezekre kérdezni...

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.09.27. 17:44:59

Kedves HG!

Köszönöm, hogy megtisztelsz bizalmaddal. általánosságban sokkal több téma lenne, amelyről írhatnék, mint amennyire időm van.

Konkrétan:

1. Elvileg nem rendelnek ettől több Flirtöt. Hogyan is rendelnének, hiszen ha vásárolni akarnak járművet, akkor kiírnak egy közbeszerzést, azt előre meghatározott szempontok szerint elbírálják, és a legjobb nyer.

Elvileg a hazai gyártást se lehetne preferálni az EU-ban. Akkor már inkább jelent előnyt, hogy egy típus, egy gyártó már bent van az országban.

Gyakoratilag meg nagyjából azt vesz a MÁV, amit akar. Ha most jól látom, mindent akar, beszélnek újabb Flirtökről, emeletes Flirtökről is.

2. Amennyire tudom, újgenerációs-IC-ből mindössze párat rendelnek, gyakolatilag nem jelent javulást, persze be lehet mutatni sajttájon az elsőt.

3. Nem tudom, hogy újabb használt kocsikról szó van-e, azt se tudom, emnnyire lenne szükség ezekre. (Persze minőségjavításként mindenképp jó lenne.)

4. A Desireuszokra rákérdezek.

ti

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2008.09.27. 20:02:22

Én mindig is delfinnek hívtam, teljesen úgy néz ki profilból...

x 2008.09.28. 00:33:18

Amit nem értek, hogy ennyi pénzből, adókedvezményből, támogatásból az állam egy saját 100% állami tulajdonban lévő járműgyártat is építhetne. Ezután csak a licencet kéne megvásáolni a vonatgyártásra.

admiraL_ 2008.09.28. 02:14:40

én ilyen vonatot még életbe nem láttam.

nálunk vác felé csak szutyok szarok járnak!

és akkor a graffity a legnagyobb para.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.09.28. 09:30:05

Kedves Admiral!

Most ha demagóg akarnék lenni, azt mondanám, hogy a felétek járó vonatok nem is olyan öregek, ti (az arra utazók) tették elsősorban ilyen szutyokká. Persze nem te. Azt azért könnyű belátni, hogy nem járhatnak mindenfelé a legújabb beszerzésű járművek.

ti

Gyuri 2008.09.28. 11:25:57

Azt hittem erminavet szereti a delfineket.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.09.28. 11:33:26

Gyuri, nem értelek. Szeretem a Delfineket. Miért gondolod, hogy nem?

ti

Misi 2008.09.29. 14:24:27

Tisztelt hozzászólók!

Nem mindent kéne kintről behozni... NEM a Stadlernek kéne ÁLLAMI TÁMOGATÁS... Hanem, rendbe kéne hozni a régi Ganzot, lenne megint motorvonatunk, legalább MAGYAR lenne! Érdekes, a környező országokban van vasúti járműgyár! (Csehek, Lengyelek, Ausztria, Németo., soroljam még????) NÁLUNK NINCS, mert hazavágták, sőt! SOHA, de SOHA nem kapott egy fikarcnyi támogatást sem!!! Kinek az érdeke???? :-/

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2008.09.29. 22:16:02

Misi teljesen igazad van, sajnálom az összes magyar járműgyárunkat.

Amelyek most vannak félig-meddig magyarként (pl. Kravtex és a Credo-i) azok sem kapnak ekkora összegeket, a lengyel Volvo-licenc és az Alfa használt szutykok sokkal jobbak...

...Persze csak valakinek, mert az utasokat biztos nem.

A svájci próba-Flirt miért volt ezerszer kényelmesebb (távolsági ülések, két WC, nem csak egy) mint a MÁV-megrendelt 30 és újabb 30?

Előváros Győr, Székesfehérvár, de a német használt elővárosi kocsik is olyan elővárosokba járnak, mint a Balaton, Szombathely stb.

A 3. generációs IC kocsik egy éve a Keletiben "állnak". Vasúti engedélyt nem kaptak mostanáig, mert nem tudták megfelelő sebességgel vizsgáztatni (nálunk papíron 160 a legjobb pálya, 240-nel hol próbázzon?), ezért állnak majd csak most forgalomba - Győr-Bécs felé az 1-es vonalon.

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2008.09.29. 22:21:16

Ha sikerül levizsgáztatni az IC-kocsikat (persze külföldön, ahol van megfelelő pálya és ahová végre kiengedi vontatni őket ideiglenes engedéllyel a vasúti hatóságunk) szerencsére elsőként próbálhatom ki őket, majd leírom (napi szinten utazok Győrbe).

Amúgy vehetnének végre TÁVOLSÁGI kocsikat az elővárosi vonalakról meg a Posta-BHV-k eltűnhetnének.

A Vác felé járó, magyar Ganz kocsikat, "hernyókat" én mindig szerettem, ha jól tudom jövőre kezdik "nagyfelújítani" az összeset.

Sajnos kevés van belőlük, "selyemhernyóból" ami meg az IC-változata összesen 3x4 kocsi (3 szerelvény).

Dunai Zoltán 2008.09.30. 16:30:05

Kedves hozzászólók !

Csak a teljes kép kedvéért szabadjon megjegyeznem, hogy ezeket az állami támogatási formákat NEM a Stadler kedvéért hozták létre. Ezek létező, meghirdetett támogatási formák. A Stadler ezeket a jogszabályoknak megfelelően igényelte és megkapta. Naná, majd nem. Ezért aztán ne tessék azon polemizálni, hogy ebből a pénzből milyen más gyártókat lehet(ett volna) életben tartani. Lehet általában polemizálni azon, hogy az állam meghirdessen-e támogatási programokat külföldi befektetőknek. De ha vannak, lesznek ilyen meghirdetett lehetőségek, akkor azokkal élni fogunk, mert ki az a hülye, aki nem kér pénzt ha egyszer kérhet? Ez az egyik dolog, ami kikívánkozik belőlem, a másik pedig az, hogy ugyanez a beruházás kerülhetett volna pld. Lengyelországba is, szerintem egy ici-picit azért lehet(ne) annak örülni, hogy ez nem így történt. Kétségtelen tény, hogy ehhez az állami támogatások hatékony igénybevétele is hozzájárult. A Stadlernek, félreértés ne essék, akkor is 60 motorvonatra szóló rendelésállománya lenne, ha egy fillért sem fektetne be Magyarországon.

dirtyharry 2008.10.01. 18:44:55

Tisztelt Dunai Úr!

Egyetértek az Ön által elmondotakkal, ugyanakkor ha nem haragszik, egy kicsit "pofátlan" leszek. Mi lenne, ha a MÁV Start egyszer bekövetkező - inkább üzemeltetői szintű - privatizációjánál, pl. a villamosított fővonali szegmens területén a Stadler is ringbe szállna? Bár bp.i révén inkább csak az alkalmi kirándulások során utazom vonattal, a tisztaság - járműkarbantartás meglátásom szerint sokkal jobb kezekben lenne Önöknél, mint a "Gányoldában" és társainál. Egyrészt saját maguknak gyártanák az új motorvonatokat, másrészt feltételezem, hogy a protestáns svájci munkaetika - takarékos gazdálkodás kettőse révén akár kevesebből is kijönne a Bp. környéki elővárosi, ill. vidéken a fővonali interregionális vasúti közlekedés. (bár szerintem az adófizető a jel.i költségszint ellen sem tiltakozna, amennyiben a szolgáltatás tényleg minőségi lenne)
Ha rossz helyre címeztem volna meglátásomat, vagy ha sértőt, rosszat mondtam volna, akkor elnézést kérek, számomra a vasút, mint politikai kérdés - issue - számít, így csupán arról érdeklődtem volna, h. el lehetne - é indulni ebbe az irányba?

Dunai Zoltán 2008.10.02. 08:44:28

Kedves dirtyharry!

A MÁV-Start esetleges jövőbeni - egészbeni, vagy részbeni - privatizációja esetén komolyan ringbe fogunk szállni. De ha csak egyes járatok, vonalak üzemeltetését írják ki, akkor arra. Alapfilozófiánk, hogy nyerni csak akkor lehet, ha vannak kiírások, illetve csak létező kiírást lehet megnyerni. Manapság ott tartunk, hogy már mindegy csak írjanak ki valamit.
Más kérdés, hogy sajnos a mai agyonpolitizált helyzetben még egy pottyantós budit se lehet privatizálni, mert azonnal jönnek a megfelelő szövegek hogy miért nem az állam meg ennyiért az állam is tudná üzemeltetni meg satöbbi.

Dunai Zoltán 2008.10.02. 08:47:28

Ja, egyébként meg a kollégáim nevében is köszönöm a megtisztelő elismerést ami a karbantartási és tisztítási tevékenységünket illeti!

neobalance 2008.10.02. 11:04:14

Kedves Közlekedésguru! Kíváncsi lennék rá, hogy milyen 3G IC-ket láttál "állni" a Keletiben, amik nem tudnak 240km/h-ás ??? futópróbát tenni az 1-es vonalon?
süti beállítások módosítása