Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

2009.01.16. 23:00 erminavet

Miért kell új helyett öreg, szutykos kocsikat járatni hétvégén? - Visszásságok vasutunk világából 47.

Így rosszabb az utasnak, rosszabb a vasútnak.

Most lássunk egy olyan témát, ami eddig csak érintőlegesen szerepelt a vvv-ben! Járműgazdálkodás. Nem tudom, megfigyelte-e már a kedves olvasó, hogy hétvégén “sokkal több” új Volvo buszt látni Pesten, mint régi Ikarust? Persze valójában nincs több, honnan is lenne, csak relatíve, mert kevesebb a régi busz. Ilyenkor összesen kevesebb járműre van szüksége a BKV-nak, így inkább a Volvokat járatja és a régi járgányokat pihenteti.

Ez általános elv is a közlekedésben: az új járműveket kell a legjobban futtatni. Ezek üzemeltetési költsége rendszerint kisebb, mert a járműgyártásnál általános tendencia a kisebb költséggel üzemeltethető termékek előállítása, és az új ritkábban is hibásodik meg. Másrészt az új jármű a legtöbbször jobb szolgáltatást nyújt az utasoknak, de minimum jobb állapotban van.

A BKV sem tartja be mindenhol ezt az elvet (érdekes történet, hogy miért nem jár hétvégén Combino az 1-es villamoson, pedig rég elhatározták), de most a városi közlekedés csak példa.

Igazi témánk a MÁV Start. Láttunk már példát arra, hogy pont a legkorszerűbb, vadiúj 3gIC-kocsikat pihentetik hétvégén. Erről kiderült, hogy egyszerűen véletlenül alakult így. A vasúton sok lehet a véletlen, mert a jelenlegi rend szerint például Budapest elővárosában sem érvényesül ez a takarékossági elv.

A 70-es (Budapest-Vác-Szob) és 120a (Budapest-Újszász-Szolnok) vonalon például találkozhatunk hétvégén is a régi ingavonatokkal, pedig az új, piros csíkos, felújított kocsikból állókból is lenne elegendő az ilyenkor kevesebb vonat kiállításához. (Ingának az olyan vonatot nevezik, amelyben a vagonok sorát a mozdonnyal átellenes végen egy vezérlőkocsi zárja, olyan tehát, amelyből vezethető a szerelvény. Így a végállomáson nem kell bonyolult tolatási műveleteket végezni, mielőtt visszaindulhatna.)

A csíkos ingák sokkal jobb állapotúak, kényelmesebbek (bár biztos lesz olyan kommentelő, aki megjegyzi, hogy üléselrendezésüket nem szereti), finoman szólva megbízhatóbb a fűtésük, mint a régieknek. Ráadásul megengedett sebességük 120, nem pedig 100 km/h. Igaz, – éppen a régi szerelvények szereplése miatt – a menetrend is százas tempóra készül, de az új vonatokkal legalább késés esetén lehetne gyorsabban menni (ahol a pálya megengedi), így behozni a lemaradást.

Racionális oka tehát nincs a régi szerelvények szereplésének, alighanem itt is a MÁV Start legendás kocsigazdálkodásának írhatunk be egy szép nagy fekete pontot.

 

A vvv sorozat összes posztja itt érhető el.

Témák szerinti csoportosítás:

2009-es menetrend: ahol romlott az összeköttetés

2009-es menetrend: Fölösleges vagy elégtelen szolgáltatás?

Menetrendkönyv, Elvira

Általános menetrendi kritika, politika, publicisztika, sztrájk

Egyéb visszásságok, panaszok

25 komment

Címkék: alföld vasút bombardier városi közlekedés dunakanyar vvv vvv panasz


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr36882951

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gery · http://gery.blog.hu 2009.01.17. 07:58:51

miért lenne bárkinek is baja a felújított Bhv-k üléselrendezésével? legjobb, nem kell mindig "négyesben" utazni.

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2009.01.17. 08:52:06

gery: Mert nem lehet elférni rajtuk, ha nagyobbra nőttél, mint 160 cm?

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.01.17. 10:23:36

@Szarvas:

Pontosabban ezt a hazugságot terjesztik, akiknek ez az érdekük.

A valóság ezzel szemben az, hogy a Siemens-garancia csak akkor válna érvénytelenné, ha az úgynevezett fehér könyv előírásainak nem felelne meg az 1-es pályája. Akkor viszont semmilyen villamos nem járhatna ott, Tátra se.

Hogy a Siemens miért nem akarja odaengedni a Combijait, azt értem. Hogy a BKV illetékesei miért állnak saját cégük érdekével szemben a Siemens oldalán, azt csak találgatni tudom. Neked van ötleteted?

ti

Píter 2009.01.17. 11:03:14

Itt vmi nagyon nagy sumákolás van, mert régen a Combinok az 1-es vonalán jártak (!!!) Igaz csak tesztelték vagy mi, de én is többször láttam ott régen. Ha akkor közlekedhetett ott, akkor most miért nem??

Jurtás 2009.01.17. 11:04:59

Az 1-es villihez.
Az , hogy a garancia mire vonatkozik azt szerintem még ők sem tudják tisztán.
Viszont a Honvéd kórháznál olyan mérvű a nagy panelek süllyedése , mozgása hogy az a szerelvények aljának csapódhat ( már 2 kocsin okozott gondot ) , viszont sem pénz nincs a pálya felújításra - Uniós forrást várnak - sem "paripa" és lovas nincs a pótlásra. Azaz busz. Remek példa , hogy összes mennyi apró "karbantartás csúszott meg.

pharmacyli 2009.01.17. 11:07:33

Az utóbbi 50 év talán egyetlen pozitív közlekedésfejlesztése Budapesten a rákoscsabai és a XVII. kerületi autóbuszközlekedés átszabása volt. Az örömbe üröm vegyül. Olyan ócska, szutykos és agyonfirkált buszok sehol sem járnak, mint Rákoscsabára. Zajártalmat szenved a buszutas. Itt szinte semmit nem fejlesztettek, a rákoscsabaiaknak a szutyok és a redva jut és még a szmog riadó. Talán 500-1000 méterre vannak az M0-as lejárók a XVII. kerületben, de amikor tilos az autóhasználat, akkor sem mehetünk vidékre, pedig egy karnyújtásra van az M0.
Ezeknek csak a saját haszna jár az eszükbe, a city koncepció, a többi meg nem izgalmas... Hát így van ez a vasúttal is....

pharmacyli 2009.01.17. 11:20:37

Majd nem elfelejtettem. Nincs, ami úgy irritálna, mint a következő mondat: ".. és mit szólnak hozzá a külföldiek?". Most feloldozást kérek attól, hogy idézem. KÖKI, oda már a brezsnyevi retro diszkrét bája, szétvágták az épületet. A kisebbik fele, meghaladja az 1980-as években Călăraşnál és Szilisztránál (Románia és Bulgária határa, ceauseşcui idő) látottakat. Csak míg Románia fejlődik, mi oda csúszunk, ahol ők akkor voltak.
A szutyok, redva és kosz tengerében álló tépett monstrumtól kb 200 méter az új "autóbusz-megálló". Kb. 1,5 méter széles aszfaltcsik, itt várakozik az egykori autóbuszpályaudvar teljes úri közönsége. Egy-egy buszkimaradást követően a tömeg saját hátsófertályát belöki az aszfaltcsik mögötti sártengerbe, ezek sáros, mocskos lábaikat ráhelyezik a buszok padlatjára, ha jönnek. Száll a por, mocskos, rendezetlen minden, betegszik a nép.
De az igazi a látvány. A KÖKI. Egyik olvasmányélményem az idex cikke volt a KÖKIről, ahol Giuseppe pár évvel ezelőtt a brezsnyevi pangást tanulmányozhatta.
Várom vissza Giuseppét. Elképedne, hogy még mindig van hová süllyedni és úgy hiszem, előre tovább a megkezdett úton....

elővárosi ember 2009.01.17. 12:24:04

egy kis védelem a MÁV Startnak:
én a Keletiből járok a Budapest-Gödöllő-Hatvan vonalon, és ott minden hétvégén az új szép, tiszta és piros hi-tech vonatok járnak, frissen mosott és fodrászolt hajú kalauzokkal, akik udvariasak is, és még a wc is remek. Szóval egy pirospont részemről a saját szakaszomra.
és mi ez a sok off topic a buszokról meg a KÖKI-ről hmm?

WindyB 2009.01.17. 13:09:20

Tökéletesen egyetértek a cikkíróval. Január 10-én szombaton BP-re mentem, gondoltam jó lesz az a másfél óra a kellemesen temperált, tiszta és csöndes Flirtön. Erre a régi szutyok kék termeskocsival kellett zötyögnöm, hidegben, még az ablakon sem láttam ki. A Flirtöket kéne járatni szerintem is, olcsóbb, jobb. De az a faszari MÁV-vezetőség biztos spórol velük, nehogy kopjon (vagy esetleg jó legyen az utasnak).

WindyB 2009.01.17. 13:11:56

Bocs, elfelejtettem az előbb, Székesfehérvárról utaztam Budapestre. Egyébként az is fáj, hogy pont a Balaton északi pártján járatják a legszutyokabb vagonokat. Tudja valaki, hogy miért?

kolozsR 2009.01.17. 13:41:34

Az un. csíkos ingákhoz külön tipusvizsga is kell a mozdonyvezetőknek, tehát akkor itt át is lehet térni a járműgazdálkodásról a személyzetgazdálkodásra is. Pl. ugy tudom, hogy nem mindenkinek van meg a Papagájra a vizsgája azok közül,akik a 70es,71es vonalon vezetik a Hernyókat(BDV) és a Sziliket(V43-a kék).Tehát bizonyos esetekben egyszerűbb a régi vonatokat közlekedtetni.
Apropó,picit off: ma reggel volt szerencsém végignézni a Nyugatiban egy hernyó kitakaritását: bejött a csapat,megnézett egy szemetest és az első ülés alól kisepert egy kis koszt, és már kész is... igazán gyors munka volt, bár a vonat tisztább nem lett:(

pharmacyli 2009.01.17. 14:06:01

Kedves Elővárosi Ember,
Én a kommunizmus legsűrűbb idején születtem. (1952). Tanították, hogy miként kell kommunikálni. Ha például egy hadi tudósítást negatív színben szerettek volna transzformálni, akkor arról kellett írni, hogy két gyermeket is eltaláltak a lövedékek... No ilyen lövedék a piros Flirtek megemlítésre. Én az ősreakciós menjek a fenébe, igenis van már piros vonatunk... De a negatívvá tételből a valóságban nem következik az, hogy eltűntetné valaki a redvát a KÖKI-ről, a rákoscsabai buszokról, és arról, hogy a KÖKI szutykos megállójából indul MAGYARORSZÁG EGYETLEN NEMZETKÖZI REPÜLŐTERÉRE a 200E autóbusz... Azután a piros Flirtek azt sem takarhatják el, hogy egész héten milyen vonatok mennek, hogy WC-ik retkesek, WC papír, víz nincs, hogy valamennyi állomásépületet privatizálták. Én is a Gödöllő Pécel Rákoscsaba Keleti útvonalon járok be, és több ezren e vonalon járnak be, mármint akkor, ha nincs műszaki hiba, nincs vezetékszakadás és bár mindenki tudja, hogy hétvégeken valóban Flirtek járnak, de több ezer ember azt is látja, mi van hétköznap. Mármint munkanap hetente 5 alkalommal van, 2 alkalommal pedig hétvége. És legtöbb ember hétvégén nem is Flirt-öl, vagy ha igen, azt nem a piros vonatokon teszi.
Azután tessék leírni, hogy néz ki a rákoscsabai állomás, az újcsabai állomás, van-e utastájékoztató berendezés valamennyi állomáson Budapest határán belül, van-e váróterem, vagy eső elleni védelem... Ha majd ez egy hozzászólásban együtt áll, akkor objektív lesz az olvasó tájékoztatása. Addig pedig azt kérem, hogy mindenki tegyen egy utat a 6.50-kor Rákoscsabán áthaladó vonaton, ez a legredvásabb, büdösebb és zsúfoltabb, és persze Flirtöljön egyet... De ne feledjük, hétköznapból van több

asdf.asdf 2009.01.17. 14:10:03

Köki nem off. Ott megáll a vonat, és egy sáros peronról szutykos buszra lehet átszállni. :(

A vonatok hétvégén problémára meg egy lehetséges megoldás, hogy a motorvonatoknál szokott lenni olyan, hogy rendszeres fővizsga. A hernyók esetleg fővizsgáznak olyankor. A menetrendet meg úgy alakították ki, hogy a hétvégén vizsgázó hernyók helyett vannak ezek a csodálatos szutykok. A piroscsíkos (állítólag kényelmes) csodák meg épp Monor, Cegléd, Szolnok felé kapják olyankor az újabb vandálkodást.

Lehet, hogy kényelmesebbek lennének. Én a 168 centimmel a piroscsíkosban felteszem a térdem az előttem levő szék támlájára.

Azoknak a vonatoknak nem tesz jót a Monori vonal utazóközönségének sajátos összetétele. Nyáron majd a megbízható fűtést is biztos kezelésbe veszik, most még csak az üléseket zúzzák rendszeresen. Grafiti csak azért nincs rajtuk, mert a helyi vandálok sajátos összetétele miatt nincs rá pénzük.

Bezzeg a 70-es vonal vandáljai. Múltkor olyan hernyón volt alkalmam utazni, amit tokától bokáig megbüntettek. A vezetőálláson épp ki lehetett látni, de a kaller csak onnan tudta hol van, ha leszállt és körülnézett.

petya.bacsi 2009.01.17. 14:18:04

Én örülök, mikor a régebbi típusú vonattal mehetek, igaz, hogy nagyon sokszor megfagyunk, de kevésbé mocskos - pedig elég öregek már ezek a kocsik -, mint az új piros csíkos vonatok, amik ugye felújítottak.

Az ilyen felújított kocsik ülései plüss ülések - hatalmas ötlet ! - hányingert keltő bűz terjeng belőlük, mocskos, gyanús foltok tarkítják, némely ülés kék fejtámlája fekete a mocsoktól. Amíg ilyennel utaztam a ruhámat a nap végén öblíteni kellett, mert elhánytam magam a ruha szagától, amit a vonaton szedett össze.

petya.bacsi 2009.01.17. 14:20:03

@elővárosi ember: "én a Keletiből járok a Budapest-Gödöllő-Hatvan vonalon, és ott minden hétvégén az új szép tiszta és piros hi-tech vonatok járnak, frissen mosott és fodrászolt hajú kalauzokkal, akik udvariasak is, és még a wc is remek."

Még... még tiszta, még hi-tech, még egyben van. Néhány vandál utas, és a kocsik elhanyagolása miatt majd térjünk vissza pár év múlva erre a témára, hogy mennyire lesz tiszta meg hi-tech.

pongesz 2009.01.17. 14:31:17

@Szarvas: az 1-es villamos pályája maximálisan alkalmas a combinonak, annyira, hogy azon a vonalon tesztelték. ezt biztosan tudod, csak nem írod le :)

elővárosi ember 2009.01.17. 14:31:49

@pharmacyli:

20 éve ingázom én is Pécel és Budapest között, és láttam hogyan semmisül meg pld. a Rákosligeti és Rákoscsabai állomás,
és látom azt is hogy hétköznap milyenek a vonatok, hiszen én is utazom rajtuk napjában kétszer. Engem is idegesít ha késik, ha leszakad, ha baleset van ha nem jön semmi és nem tájékoztatnak, a munkahelyem hiába vár.
DE.
Azt szeretném csak megérni hogy az öszes firkász, karcolgató, törő és zúzó, izzólopkodó és vécépapírdobáló, cipőjét az ülésre feltevő derék embereket az utasok vagy a kalauz vagy bárki más de tüntesse el a vonatokról. Lehet szidni a MÁV-ot meg az utódait, de nem ők teszik tönkre a vonatokat. Ha kevesebb a kosz és a rongálás akkor nem kell annyi takarító embert alkalmazni talán és pótolni a tönkretett dolgokat, lesz több pénz új kocsikra is, mert megéri belénk, utasokba fektetni a pénzt.
nem védeni akarom a MÁV-ot csak fárasztó már az egyoldalú diskurzus.

dei · http://erdei.aplus.pl 2009.01.17. 14:32:17

A net mindent elbír, de azért magunk között . Hogy lehet ilyen ökörséget (nem tudok jobb szót) leírni, mint:
"Csak míg Románia fejlődik, mi oda csúszunk, ahol ők akkor voltak" ?

Utas Guszti 2009.01.17. 14:57:04

WindyB, én is pont este utaztam a Székesfehérvár-Budapest vonalon, de Flirt-tel. Nekem az tűnt fel, hogy 2 db eszméletlen hosszú szerelvénnyel közlekedett a járat, és összesen utaztunk rajta 10-en. Ennek sincs sok értelme. A másik dolog, hogy hiába szép és új a szerelvény, ha kirázza a lelkedet menet közben. A sínpályát ugyanis "elfelejtették" a vonathoz igazítani.

Utas Guszti 2009.01.17. 15:00:36

És még valami: az Örs vezér tere- Rákoskeresztúr vonalon buszsávot akarnak csinálni. Jómagam évekig utaztam ezen a viszonylaton BKV-val, s azt láttam, hogya Jászberényi úton a lakóházak az úttól jó 200 méterre vannak az egyik oldalon, a másikon pedig ott fut a vonat (szintén elég messze az úttól). Ide sokkal inkább el tudnék képzelni egy kéregvasutat a föld alá. Nem kell fúrni, csak ásni (ld. MILFAV), és gyors haladást tesz lehetővé nagy tömegek számára a metró.

pharmacyli 2009.01.17. 16:04:22

@dei:
Kedves Dei,
Bármennyire fáj, az embernek nyitott szemmel és szabadon gondolkodó módon kell járni a világban. Könnyű leszólni a környező államokat, így Romániát is. Én láttam Erdélyben korábban Nagyváradot, Kolozsvárt, Brassót, kisebb városokról ne is szóljak. Láttam a vasútállomásokat, éreztem Ceauşescu idején az átható gezarolra emlékeztető szagot, a városokat betöltő édeskés benzingőzt, a rossz utakat... Annyit kérek, nézze meg Nagyvárad, Kolozsvár Brassó állomását, a belvárosokat. Tisztábbak, rendezettebbek, mint a kutyaszaros Budapest. Nézze mellé a Keletit és környékét, de nézzen be a lepukkant aluljárókba... Ami pedig a KÖKI állomásépületét - az intermodális csomópontot - illeti, ne feledje egy világváros repülőtéri csatlakozása, vonat, földalatti (metró) busz végállomás és a KÖKI leamputtált épülete, csak ismételni tudom, hogy ilyen lepusztult környéket csak a harmadik világban lehet látni. Ne legyen indok az, hogy ott építkeznek, vagy a Keletinél a kb. 20 éve épülő 4es földalatti (metró) miatt olyan minden, mint amilyen. Én láttam hasonló világvárosban is földalatti építkezést. Az nem tartott tovább, mint 0,3 évtized, itt meg ki tudja, mikor avatják majd.... De addig is lehetne seperni, takarítani, az állomást kicsit tatarozni... Amikor a fejlődést értékeljük, arra is tekintettel kell lenni, honnét indult a fejlődés... Amúgy pedig javasolom Kelet-Magyarországot is megtekinteni, ahol emeletes házat lehet venni 2 millióért, Békést, ahonnét a legtöbben eltelepülnek... Ennek tükrében már más gondolom az az állítás, hogy korábban koszos állomások, városok igencsak dinamikus fejlődést mutattak az utóbbi időben Romániában, Erdélyben. Érdemes megnézni....

KékFény6 2009.01.18. 01:09:57

@Utas Guszti: Azt a kéregvasutat kb. 20 éve tervezik, azóta sem lett belőle semmi és nem is lesz. Lehetne csinálni pl. egy olyan vonalat, hogy az Örs felől a XVII. kerületen keresztül elmegy a metró Ferihegyig, onnan pedig folytatódik a Kökihez. És már is össze van kötve a két vonal...

szittya73 2009.01.19. 09:22:29

Néhány észrevétel:
1. A 120a vonalon nem csak hétvégén, de hétköznap is járnak a régi, szutykos vonatok. Pl. Budapestről a 3326-os (16:18), vagy Szolnokról a 3349-es (6:02)
2. Én 185 cm magas vagyok, és kényelmesen elférek az új kocsik ülésén is.
3. Ha már az új kocsik ülésrendje szóba került, majd számoljátok meg, hogy ennek köszönhetően ugyanannyi kocsi mellett sokkal több utas utazhat.
süti beállítások módosítása