Minden fenéknek külön helye van.
Ma bemutatták a sajtónak az első új budapesti metrószerelvényt, konkrétan a 2-es metróra szánt egyik Alstom járművet. (Mint ismert, ezekhez hasonló, de rövidebb és vezető nélküli vonatok mennek majd a 4-esen is.)
Mivel az Index is beszámol a bemutatóról, én csupán egyetlen témát ragadok ki, egyik kedvencemet, az ülések optimális illetve kényelmes/önző kihasználását. (Azért a képeken sok részlet látható.) Korábban részletesen kifejtettem már azon nézetemet, hogy helytelenül cselekszünk, amikor a jelenlegi, szovjet metrókocsikban a hatszemélyes ülésekre úgy ülünk, hogy csak öten, esetleg négyen férjenek el.
Anélkül, hogy az akkori szenvedélyes vitát újrakezdenénk, megállapítom, hogy az Alstom Metropolis fantázianevű járműveiben erre talán kevesebb késztetést érzünk majd. A helyek (itt öt illetve három van egymás mellett) ugyanis határozottan el vannak választva, pontosabban ki vannak jelölve. Csak a fenekeknek szánt helyen van textil, vagyis egyértelmű, mennyi helyet szántak egy ülő utasnak. (Összesen egyébként 209-en lehetnek.)
Az más kérdés, hogy ezen azért nem fog kényelmesen elférni egy testes ember, pláne akkor nem, ha a szomszéd hely(ek)en is hasonló alkatú(ak) ül(nek) majd.
A teljesen egyterű Metropolis amúgy rendben van így első látásra, én az illetékesek helyében abbahagynám azt a süket propagandát, amely valamiféle különlegességnek próbálja eladni a szerelvényeket. Hogy olyan, mint a kisföldalatti, hogy nekünk dizájnolta möszjő gzavjé, hogy mi szavaztunk a külsejéről.
Ugyan már! Ez egy egyszerű, szép, sima, új jármű, olyan, amilyet mostanában munkába állítanak bárhol Európában, Ázsiában vagy Amerikában. A belseje funkcionális, egyszerű, és ez így is jó. Igen, némi esztétikai értéket is hordoz, például a háromágú szilvamag alakú kapaszkodó nekem tetszik, praktikus is (még véletlenül sem kell egymás kezéhez érni), bár kicsit félek, hogy a művelt közönség majd szemetesnek használja.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
marvin 2009.02.09. 16:29:59
2009.02.09. 16:39:54
Kopi3.14 2009.02.09. 16:41:33
____ 2009.02.09. 16:46:28
Kopi3.14 2009.02.09. 16:47:34
I-brahi 2009.02.09. 16:56:08
musi 2009.02.09. 16:58:15
is 2009.02.09. 17:12:48
Ray2 2009.02.09. 17:13:18
Stormbird 2009.02.09. 17:29:53
Valami ilyesmit képzelnék el
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Valencia_Metro_Train.jpg
Új Nick 2009.02.09. 17:47:25
_zahnrad 2009.02.09. 18:26:52
Nincs huzatmentesítő üveg az ajtók mellett! Például a "barbi" metrókban van...
scarlet ruby blue 2009.02.09. 18:30:14
mildi 2009.02.09. 18:32:40
2009.02.09. 18:39:08
elinor 2009.02.09. 18:47:25
az igazi MPL melegebb éghajtra költözött. lö pá! ( 2009.02.09. 19:11:44
a világ más fővárosaiban (Párizs) is van alstom metro, kifejezetten kulturált, tetszetős és kényelmes
meglátjuk, hogy a szerelvényen kívül a környezetet hogy sikerül és milyen minőségben prezentálni
testdrive (törölt) 2009.02.09. 19:16:34
az igazi MPL melegebb éghajtra költözött. lö pá! ( 2009.02.09. 19:38:52
lamed 2009.02.09. 19:54:18
Londonban láttam olyan üléseket, ahol karfák is voltak. Na oda üljön be egy kövér ember, vagy feküdjön el egy hajléktalan/részeg.
juszu 2009.02.09. 20:06:19
murcicomp 2009.02.09. 20:08:44
Na on!
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2009.02.09. 22:48:21
@marvin: Meg a tudatlan noszemelyekkel. Biztos vannak nagyon terpeszto suhancok, nekik lehet szolni - mar ha neked meg van szad es hangszalagod. De alapbol a legtobb ferfi valamennyire terpeszben ul, mert mas formaju a csiponk, mint a noke. Nem biztos, hogy feltunt, de anatomiai teny. A nok csipoje szelesebb es mas szogben is all, a ferfiake keskenyebb, igy az eleve (joesetben) vastagabb combjaink kozt joval kevesebb hely van. Es ott kene elfernie a tokunknek. De ha a genitaliatol el is tekintunk, a tobbsegnek akkor is izomerovel ossze kell huznia a terdeit ahhoz, hogy ne legyenek nyitva. Ha elengedem kinyilik, ha feszulok zarva marad. Ha legkozelebb latsz egy pasit inkabb beszelgess vele, mint hogy leugatod. Ilyen es ennel meg sokkal erdekesebb dolgokat lehet megtudni.
záporjózsi 2009.02.09. 23:06:48
@atleta.hu: Oldja meg, hogy elférjen vagy járjon taxival. Én meg tudom oldani, pedig széles vagyok, meg csomagom is van.
tyberius 2009.02.09. 23:21:40
@Új Nick: Az alkartörésen én annyira nem aggódnék... ahhoz csuklóig be kellene nyúlni a két kar közé. Sztem ennek elhanyagolható a valószínűsége.
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2009.02.10. 00:47:29
Kapaszkodo ugyben meg igazad van, az ajtokhoz nem, vagy csak nagyon keves illetve kenyelmetlen kapaszkodot lenne szabad rakni. Azon is gondolkodtam mar, hogy esetleg - ha nem veszelyes - a padlo is lehetne gorongyos, mert a sok bunko pocs egyszeruen keptelen beljebb paszirozni a segget. Akarmilyen tomeg van, a tobbseg arra torekszik, hogy:
1., minel hamarabb felszalljon
2., ha mar fent van, akkor megall mint a .... a hidegvizben. Azonnal. Mert leszall a kovetklezonel. Vagy azutan. De valahol mindenkepp. Es ez sokkal nagyobb gond, mint az, hogy valaki esetleg 1.5 ulohelyet foglal (plane, ha nem, ugye), mert ezzel 20-30 embert is ki tud szoritani 4-5. Persze csak elvileg, mert a 20-30 lemarado nagy resze ugyanezt csinalna. A combinok ebbol a szempontbol kriminalisak.
De ha kenyelmetlen lenne ott acsorogni, akkor talan osztonosen beljebb setalnanak amig csak lehet.
dansun 2009.02.10. 01:32:16
Akkor már inkább ilyet akarok:
indafoto.hu/dansun/image/2853709-b82fd5c4
(a "szőnyeg" koszos, de az ülések kényelmesek)
4ttys 2009.02.10. 03:33:46
repecs 2009.02.10. 06:38:58
esef 2009.02.10. 06:41:23
Amanitin2 (törölt) 2009.02.10. 07:26:46
Baszki két odavissza után tele lesz rágóval, már ahol nem vagdossák le.
huta9020 2009.02.10. 08:41:05
Leül rá egy hajléktalan vagy egy már reggel hihetetlen piszkos munkaruhában dolgozni induló jómunkásember és örök mementóul ott marad szagnyomata meg a mocska.
J.G. 2009.02.10. 08:55:57
töröttszárnyú angyal (törölt) 2009.02.10. 09:02:50
a jelenlegi 30 éves metrókat gyártó cég még ma is világcég:
www.metrowagonmash.ru/
és a MÁV-nak vannak ilyen gyártányú vasútbuszai.
az Uzsgyik.
és gyorsak, kényelmesek jók
81-740 kellett volna nekünk:
www.metrowagonmash.ru/english/81-740.htm
TGV 2009.02.10. 09:30:44
fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Metro_Paris_-_Ligne_14_-_Interieur_MP_89_CA_02.jpg
fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Interierur-rame-MF2000.jpg
mindketto Alstom gyartmany.
Ugy gondolom, hogy nem a gyarto hibaja, hogy ennyire igenytelen belsot kertek tole. Ezek a szerelvenyek fognak jarni az elkovetkezendo 20-40 evben... felidoben lehet, hogy felujitjak a belsot. Talan csak a New York-i metronak ennyire igenytelen a belseje. Rendkivul csalodott vagyok.
A szilvamagrol pedig annyit, hogy nagyon praktikus kapaszkodo, en mar eleg sokat hasznaltam. Az ajto kozeleben kifejezetten hasznos, eddig nem volt hol megkapaszkodni az orosz metrokocsikban. Nem kell mindenkit a kocsi kozepebe szamuzni, egy icipici kultura elegendo ahhoz, hogy nyugodtan le tudjon szalni mindenki. Parizsban nem frusztraltak az emberek, ha az ajtotol 5 meterre vannak, amikor megerkezik a szerelveny az allomasra, elegendo nehany "pardon" es le lehet szallni. Nincs az, mint Budapesten, hogy mar fel perccel az erkezes elott elkezd noni a feszultseg...
Mocoria 2009.02.10. 09:40:20
Azért az jó hír, hogy jó esetben ez a korral mintha elmúlna - döntő többségben tizen-huszonévesek a "terpesztők", harmincas már csak elvétve fordul elő, az is agyatlannak látszik...
Ariadne12 2009.02.10. 09:44:35
Azt viszont megértem, hogy a strapontin rendszert nem vettük át, ezek azok a lehajtható ülőkék az ajtók melletti székeken. Nálunk ugyanis a buta magyar tuti azon terpeszkedne a legnagyobb tömegben is, amíg a franciának legtöbbször azért van annyi esze, hogy ha nagy tömeg van, feláll róla, így több hely lesz.
huncut_kata 2009.02.10. 09:54:35
Azt jól látom, hogy a hosszú széksorok között sincsen végig korlát? Mert akkor viszon kénytelen lesz minden álló ember az ajtók körül nyomorogni, ha csak nem akar egyensúlyozni középen.
carpete 2009.02.10. 09:57:07
marvin 2009.02.10. 10:03:20
Hát ez vicces.
Hidd el nagyon jól ismerem a férfi anatómiát. Ja és nem azért, mert orvos, csontkovács, stb vagyok, hanem mert szintén férfi.
Amiről én írtam az nem az általad is vázolt egészséges terpesz, hanem a pofátlan llazaság és nyegleségből fakadó terpeszkedés.
egeresz 2009.02.10. 10:12:03
Lehet (nem tudom) hogy emiatt nincs kagyloules, vagy egyeb komoly utasszeparacio, hogy ovohely-funkcio eseten azert vegig lehessen fekudni a padon.
dixieking 2009.02.10. 10:23:11
1) Ennek a metrónak a vezető nélküli változatának lesz pilótafülkéje? Csak mert a kulturált helyeken (pl. Kopenhága) ha már gép vezeti a metrót, az eleje teljesen üveg és lehet csodálni a kacskaringozó alagutat. (Félve merem csak remélni, hogy van ennyi eszük a fejeseknek itthon, bár attól tartok, hogy... lásd pl. a villamossínek füvesítésének a hiányát itthon, de az off most.)
2) Szerintem rendezhetik akárhogy a székeket, textiliával vagy anélkül, attól még nem jön meg az átlagutas józan esze. Hányszor láttam már az "új-de-már-rohadó" volvó buszokon, hogy a nagyseggűek székére (másfeles szék) gyakran begyűri magát két asszony, mellém is próbáltak már ott leülni és szomorúan fel kellett világosítani a kedves utast, hogy az nem kétszemélyes szék.
Egérfogó 2009.02.10. 10:39:12
Pancsera 2009.02.10. 10:50:57
markog 2009.02.10. 10:55:55
dixieking 2009.02.10. 10:58:37
HanSolo 2009.02.10. 11:02:30
éljen"Z" éljen"Z" éljen"Z" éljen"Z" 2009.02.10. 12:23:33
Emlékszik még valaki erre az állami cégre? A mamám aki gépészmérnök 25 évig gecssölt ott és '88 '89 tályán osszehoztak egy pont ilyen szerelvényt. Ráadásul modern visszatáplálásos technikával.
Ha nincs az esztelen privatizáció most nem kéne ezektől a senkiháziaktól egy ilyen rakás színezett vasat venni és kifelé tologatni vételár címén a magyar adózók rosszul váltott eurmillióit...
hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:Ganzg2.jpg
Nézzétek meg!
A demszkyt meg börtönbe, a sleppel együtt!!!
untitled808 2009.02.10. 12:44:41
Tökéletesen igazad van.
éljen"Z" éljen"Z" éljen"Z" éljen"Z" 2009.02.10. 12:49:56
leszarom!
töröttszárnyú angyal (törölt) 2009.02.10. 13:15:17
az egy elszekszualizált konstrukció volt és ráadásul még drága si
budapestjovoje.freeblog.hu (törölt) · http://budapestjovoje.freeblog.hu/ 2009.02.10. 13:24:13
budapestjovoje.freeblog.hu (törölt) · http://budapestjovoje.freeblog.hu/ 2009.02.10. 13:26:38
budapestjovoje.freeblog.hu (törölt) · http://budapestjovoje.freeblog.hu/ 2009.02.10. 13:30:17
éljen"Z" éljen"Z" éljen"Z" éljen"Z" 2009.02.10. 13:53:08
ehelyett a Volvo busz amit meg Joerenssen csinált a svédeknél, nálunk hullik darabokra a Bosnyák tér vonzáskörzetében, a siemens-sinkansen naponta mond system errort a blaha előtt. Viszont Joerenssen amikor lerakja a csavarkulcsot S80 Volvóval megy haza a fűtött garázsba a fűtött behajtón. demagóg vagyok...? ebéd után mindíg!
budapestjovoje.freeblog.hu (törölt) · http://budapestjovoje.freeblog.hu/ 2009.02.10. 14:12:14
éljen"Z" éljen"Z" éljen"Z" éljen"Z" 2009.02.10. 15:18:54
semmilyen közületi járművön nem szabad leülni csak ha muszály. a kapaszkodót csúpasz kézzel telitenyérrel megfogni még kevésbé érdemes. azt hiszem 4 éves korom óta nem vagyok hajlandó helyet foglalni bkv járművön. akkor láttam először azt a tipikus izzadtságtócsát egy honpolgár alatt amikor felkelt az ülésről a 30 Cfokban. Pedig akkor még a mikrószkópikus élőlényekről és a hámrétegen keresztüli gombás-baktériumos-vírusos fertőzésről óvodás lévén sok fogalmam nem volt.
Szóval azóta is álldogálok lehetőleg menetiránynak háttal, ugye, kivétel az orosz trolin ami simán 1,5 g-vel tud gyorsulni ha behúz a gázpedálrelé....
éljen"Z" éljen"Z" éljen"Z" éljen"Z" 2009.02.10. 15:20:18
záporjózsi 2009.02.10. 17:55:21
Ray2 2009.02.10. 21:05:07
spag · http://railzone.nl 2009.02.20. 13:06:46
egy laza összefüggés, hogy ha nincsenek peronajtók akkor azért jobb ha valaki nézi, ki ugrik be. márpedig a peronajtókat kispórolták végül.
a koppenhágai vonalon nemtom van-e peronajtó, de a Jubilee line-on, Párizs M14-en, Orlyvalon, Lausanne M2-n igen, és épül Párizs M1-en is. Igaz London Docklands Light Railway automata (vonatkísérővel de vezetőülés nélkül), peronajtó nélkül.
spag · http://railzone.nl 2009.02.20. 13:11:14
azért nem egy mooviter, ez igaz:
www.railwaygazette.com/news_view/article/2009/02/9349/sncf_launches_frances_human_train.html