Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

2009.08.07. 01:23 erminavet

Szeverobajkálszk, a szovjet birodalom álmos kudarca - NKPK 9.

Tevan Imre: Szeveró, vasút, éjjel - IMG 9045

Tenyérnyi, végig lakott ország szülötteként sohasem fogjuk igazán érteni, hogyan gondol az amerikai a prérire, a brazil Amazóniára, az orosz Szibériára. Meghódítandó, kiaknázandó területként, sohasem megőrzendő, gigantikus nemzeti parkként. Csak a kiaknázás (szerencsére) nem mindegyiknek sikerült.

A cár országa ősi prémkereskedelmi útvonal mentén nyomult előre, itt építette ki a transzibériai vasutat, viszonylag délen, ahol nincs nagyon hideg és nem nagyok a hegyek. Ez volt a birodalom talán legsikeresebb projektje. A sok ezer kilométer hosszú, de néhol csak pár tíz kilométer zéles sáv, amit sikerült meghódítani.

Itt főleg oroszok élnek, kedves, szép, milliós nagyvárosok következnek napi vonatozásra egymástól, majdnem Európa. A vasút és most már itt is egyre inkább (de nem annyira mint máshol) az országút meghatározta sávon kívül sokszor még a bennszülött népek vannak többségben, falvaikban főleg a mezőgazdaságból, az erdőből élnek, sokszor hiányoznak a burkolt utak és a vízöblítéses vécék.

Amikor a birodalom szovjet lett, változtatni akart ezen. Gyerekkoromból emlékszem, hogy a Komszomol vállalt védnökséget a BAM vasútvonal, a Bajkál-Amúr-Magiszrále építése fölött. A vasút, amely egy egységgel északabbra akarta tolni a meghódított terület határát, fölépült, működik, de élet szemmel láthatóan nincs benne töredékannyi sem, mint a a cári transzibben.

A hatalmas Bajkált délről kerülő transzibből Tajsetnél ágazik ki a tótól északra vezetett BAM. Utunk hetedik napján értük el. (Lent, a nap összes fotója között a 8999-es.) Kicsit várakoztunk itt, volt idő lefotózni vonatunkat (9012), és a mellettünk elhúzó orosz méretű tehervonatot is (9007).

A BAM-on utaztunk tovább, még aznap elértük utunk végpontját, a Bajkál tavat, Szeverobajkálszk városát. A települést, amelynek lakosságát az egyre újabb útikönyvek egyre kisebbre becsülik. (Ha jól emlékszem, 10 ezer körül tartunk.)

A túlméretezett épületekből álló központ (például a pályaudvar a 9025-ös képen) és a sáros barakkvárosokra emlékeztető külső negyedek (9035) szépen példázzák, hogy hogyan nem sikerült a BAM-nak, ami a déli transzibnek igen.

A nagy kép a vasútállomás felüljárójáról készült.

A transzibériai vonatozásról a napi képsorozat többi posztjában lehet még olvasni.

2 komment

Címkék: fotó utazás oroszország vasút transib nkpk


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr281293594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ruba 2009.08.16. 10:57:40

Túlméretezett szovjet vasútállomáshoz nem is kell annyira messzire menni, elég csak kimenni Csapra, ahol a kb. 8000 lakosú kisváros állomásán 15 pénztárablak van (persze csak kettőt használnak), és akkora csarnok, hogy kb 1000 ember szerintem beférne.
süti beállítások módosítása