Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

október 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

2009.11.05. 21:00 erminavet

Most már tényleg jönnek az új mozdonyok a MÁV-csoporthoz

Több mint egy éve húzódik a MÁV-csoport új mozdonyainak beszerzése, de úgy tűnik, hogy most már nem sokáig. A MÁV igazgatósága csütörtöki ülésén jóváhagyta a 25 Bombardier Traxx villanymozdony finanszírozását, így a mozdonyos leányvállalat, a MÁV Trakció felveheti a hitelt az új vontatójárművekre.

A MÁV felügyelőbizottságának és a szaktárcának még jóvá kell hagynia az ügyletet, így várhatóan december elején írják alá a szerződést – derült ki a Trakció közleményéből. Persze eddig sem a tulajdonosi jóváhagyás hiányzott, hanem a válság kitörése után egyszerűen nem akadt olyan pénzintézet, amely a csapnivaló gazdálkodási mutatókat produkáló MÁV-csoport vásárlását megfinanszírozta volna. (Erre külön közbeszerzést írtak ki, így több mint egy évig hiába nyerte meg a másik, a mozdonyokra kiírt versenyt a kanadai-német Bombardier, tényleges szállításra nem kerülhetett sor.)

 

Most sem az üzleti szférából akadt finanszírozó, a 79,6 millió eurós (21-22 milliárd forintos) vételárra. A pénz 48%-át az Unió pénzintézete, az EIB (Európai Beruházási Bank), 52%-át pedig a német állam fejlesztési bankja, a KfW Bank adja. A hitel futamideje 15 év, törleszteni 2013-tól kell.

A kétáramnemű, tehát a német nyelvű országok villamosított vonalain is közlekedni képes Traxxokból elvileg újabb 25-re is van opciója a magyar vasútnak, de ezek beszerzéséről a jelenlegi gazdasági helyzetben egyelőre nemigen esik szó.

36 komment · 1 trackback

Címkék: németország vasút bombardier traxx


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr421503589

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Játszótér 2009.11.06. 20:46:07

Volt nekem egy játszóterem. Szép nagy játszótér volt, tele vonatokkal, mozdonyokkal. Egyedül játszhattam rajta, magam határoztam meg a játékszabályokat is. Aztán, ahogy növögettem, lettek gyerekeim is, lányaim. Még mindig főleg én játszottam, de enged...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KeD 2009.11.05. 22:35:16

Köpedelem ronda ez a vas. Legalábbis ránézésre. Utálom, hogy itt mindig hasábok húzzák a vonatokat. MOZDONYT akarok, nem gépet!

Izzycsek 2009.11.05. 22:54:02

Szerintem nem ronda. Könnyen lehet amúgy, hogy az új mozdonyok kék-sárga MÁV-festéssel érkeznek. Vasutas-szlengben egyébként gépnek hívják a mozdonyt, de ne izgasson. :)

tompysoft 2009.11.05. 23:16:38

Éjjjjen. Megint egy kis darabszámú mozdonysorozat. Aztán a pénz meg majd megy a karbantartóbázisra, vagy külföldre...
De legalább lesz fejlesztés. Ennek is csinálnak vadonatúj átalakítótt vezérlőkocsikat lepukkant 300-as BDt-ből, vagy vesznek új Bybdtee-ket? xD

teddybear01 2009.11.05. 23:25:14

Nálam nem látszik kép, ez csak nálam van így?

teddybear01 2009.11.05. 23:26:24

Bocs, az adblock letiltotta..

Dr Milton 2009.11.05. 23:43:58

Elég réginek tűnik. Biztos olyan nagy business?

BobaNorbi 2009.11.06. 02:08:47

Ez az! Hurrá! Örvendjünk! Fel lehet venni a hitelt, tiszta kiváltságos vállalat! :)

Hozzászólás © 2009.11.06. 02:37:26

Hát nem tűnik valami új fejlesztésű vasnak. Persze nem értek hozzá, úgyhogy tévedhetek is.

Meg aztán ennyi pénzből egy gyárat is létre lehetett volna hozni ahol legyártják...
Ja jut eszembe most leépítik, vagy fejlesztik a MÁV-ot? Ha pár mrd megspórolásáért leépítenek, de megint hitelt vesznek fel egy költséges fejlesztés miatt, akkor hogy van ez??

Hellisfitar 2009.11.06. 06:46:59

Hű, be randa. :((
De biztos a belbecs a lényeg.

jocee (törölt) 2009.11.06. 07:23:33

Viszonylag új gépek,de ez a 25 db nem húzza ki a malajból a Trakciót.Közel 850db ilyen-olyan lerohadt gépparkal rendelkezik,de talán ezt a lóvét a személykocsik részleges lecserélésére kellett volna költeni.Tehát megint adtak a szarnak egy pofont.

laikus11 2009.11.06. 07:50:07

@jocee: Egyetértek! Ebből 107 db harmdik generációs IC-t lehetett volna venni.

terrer 2009.11.06. 08:01:56

A magyar állam hitelre vett az osztrák tulajdonú Cargo huzigálására mozdonyokat. (Piaci alapon? UGYAN!!! Az ármegállapítás is kábé így történhet...)
Hurrá.
Most ennek valaki biztosan örül. Egyrészt ugye az osztrákok, akik mégegy ilyen hülyét, mint mi, nem találtak volna a földkerekségen.
De magyarok is örülnek! Legalábbis azok, akiknek a számunkra ennyire előnytelen biznisz megkötéséért telitömték a zsebüket.
Nem gond. Majd mi, adófizetők, megfizetjük. Ezt is. Gondolom, úgy a negyedik évezredre ki is keveredünk az adósságokból.

baraka 2009.11.06. 08:15:34

Hát ez bűnronda egy mozdony!

Eltona 2009.11.06. 08:54:07

@terrer: EGYETÉRTEK! Ha ésszerű beruházást akarnak végrehajtani, akkor a közszolgáltatási személyszállítás igényeit kell figyelembe venni. Tehát további motorvonatokat kellene beszerezni állami kezességgel. A piaci alapon működő, külföldi tulajdonban lévő áruszállító vállalat igényei kiszolgálásához miért kell hitelből mozdonyt vásárolnunk? Van az osztrákoknak elég kihasználatlan Taurusuk.

záporjózsi 2009.11.06. 08:54:29

@KeD: ...akkor vegyél magadnak. Szerintem egyedi darabként valamely sorozathoz csatlakozva akár már 1 milliárd Ft-ból megúszhatod.

A MÁV ezt a gépet (kivételesen) egész értelmes áron megúszta. Amúgy tényleg van jobb, de az is tud így kinézni...

@Hozzászólás ©: Lett vasúti járműgyárunk, Szolnokon a Stadler. Egyelőre legyen elég ennyi. Ezeknél a rendelési mennyiségeknél örüljünk, ha szóba állnak velünk... Mondjuk 100+200 mozdonynál már bármelyik gyártó bármit megtett volna azért, hogy kb. 5 évre lekössünk egy gyárat. Építeni viszont 5 évre sem fog senki.

Az érdekesség, hogy a német 185-ösök és a Talentek forgóvázai pl. Mátranovákon készültek. Értékben ez magasabb, mint a Graboplast a Combinoban.

záporjózsi 2009.11.06. 08:56:25

@eltona: A Traxx-ok alkalmasak személyforgalomra is. Inkább szerelvényt kellene hozzájuk beszerezni. Így már olcsóbb és jobb, mint a motorvonat.

PanelProli 2009.11.06. 08:56:57

Nem értem, szabadságon volt a formatervező amikor ezt tervezték?!?!

záporjózsi 2009.11.06. 08:59:39

@PanelProli: Nem. Csak éppen ennél nagyobb dizájnolásra semmi szükség. A Taurusnak - pontosabban az alapjának, amelyet már említettem - van ugyanilyen formájú változata. A célnak megfelel, a helykihasználása jó.

nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2009.11.06. 09:10:31

Vettek volna az ÖBB-től 1014-eseket. (Asszem Sisi-nek hívták). Az legalább szép. Ezt a rengeteg vonatot meg biztos el tudná cibálni...Meg biztos, hogy jóval olcsóbb lett volna.

hu.wikipedia.org/wiki/ÖBB_1014

Leeroy of SMV Design 2009.11.06. 10:03:01

Nem hiszem, hogy a szépség jobban nyomna latban a funkcionalitás ellenében... mondhatni sokadrendű kérdés, ha mozdonyokról beszélünk. Ha a szépség szempont volna, a negyvenx éves, erősen füstölő NOHAB-ok még ma is járnának.

záporjózsi 2009.11.06. 10:21:40

@nyunyógomez: Olcsóbb? Nem biztos. Az ÖBB-nél nem szeretik, mert kis teljesítményű, ugyanakkor mindenhova beosztották és pakolgatták őket. Mára nagyon lepukkantak, így nekünk fel kellett volna újítani. Szó se róla, Szili V6* helyett jobban jártunk volna, de azért nem elsőrangú vétel.

bunko_jobbos 2009.11.06. 10:41:02

Azé adtak a németek hitelt, mert tőlük veszünk valamit?

De a legjobb, hogy 2013-tól kell törleszteni!!!!

"Vegyél Suzikit 0 Ft-ra, és két évig még törlesztened sem kell."

Szégyen.

ubk 2009.11.06. 10:41:29

@nyunyógomez: Vagy ennyi erővel az Olaszok Ciccolináját is megvehettük volna. Papiron nagyon erős és jó gép volt, de valójában....
Ámbár kár, hogy a Horvátok Tirisztorkáit nem vettük meg :-)

Ezek a Bombardierek legalább nem prototípus, soha ki nem próbált gépek. A dizájn meg majdnem olyan, amilyet a megrendelő (MÁV) kér.

Rollende Landstrasse 2009.11.06. 10:48:12

@nyunyógomez: Igazi, hozzáértő hozzászólás volt. Az 1014-es sorozatból kevesebb készült, mint amennyi TRAXX-ot most rendelte. Kisebb a teljesítménye, ráadásul elég rossz az üzemkészség-mutatója. Közel két évtizedes konstrukció, ami önmagában nem gond, de a sok meghibásodás miatt a napjai már meg vannak számlálva. Szóval azt akarod, hogy ebből vegyünk?

Rollende Landstrasse 2009.11.06. 11:02:34

@eltona: A Cargo már beszerezte a saját mozdonyait, bérelte, lízingelte vagy megvette az ÖBB "kihasználatlan" Taurusait, az a mi szempontunkból mindegy. A személyszállításban egyre terjednek a motorvonatok, tehát ez a folyamat elindult, ezért kell egyelőre csak 25+25 mozdony. De ezekre mindenféleképp szükség van, mert az EC, IC, távolsági gyorsvonatok még nagyon sokáig mozdonyvontatással fognak közlekedni.

Rollende Landstrasse 2009.11.06. 11:07:03

@laikus11: valóban lehetett volna sok-sok harmadik generációs IC kocsit venni ebből. És azokat mi húzza majd? A negyven éves Szili, aminek 120 km/h a sebessége, nem UIC kompatibilis, és nem képes EP fékezésre?

Sir Nyű 2009.11.06. 11:11:41

@nyunyógomez: Ugyes link, azt irjak rajta, hogy megbizhatosagi problemak miatt az OBB az osszes 1014-et leselejtezte. Hatalmas uzlet volna megvenni!

Főállású Ingázó 2009.11.06. 12:24:44

Remélem ez a 25 darab Traxx mozdony sikeresen kiváltja legalább az 1000-es sorozatú v43-ok nagy részét mert azok vannak a leglerobbantabb állapotban.Felújítani már nem hiszem hogy érdemes lenne őket mert Pl: a V43 1001-es ( az első szili) is már 45 éves. Festegethené a MÁV a végtelenségig őket már az sem segít rajtuk. Mert hiába volt jó konstrukció annak idején , sok mindent nem tudtak rajtuk módosítani ( Pl: A fokozatkapcsolót ami még a 2000-es sziliken is megmaradt így még mindig megtapasztalható az úgynevezett "vonóerőugrás" ami felfogható v43-as sajátosságnak és amit már több mint 30 éve nem tudtak érdemlegesen "orvosolni". Úgy hogy reméljük ebben a típusban nem kell csalódnunk.

Rollende Landstrasse 2009.11.06. 12:53:39

@V63 forever!: Így van. Ráadásul nem esett szó egy energetikai tényezőről A Szilik és Gigantok működése közben nagyban növelik a fáziseltolódást, ezért a MÁV elég jelentős összeget fizet a cosinus fí után (nem találtam meg a betűkészletemben a megfelelő jelet rá). Tehát a TRAX-ok kevesebbet fognak fogyasztani, ráadásul azt még kisebb meddő teljesítménnyel.

Jegkoko 2009.11.06. 20:35:56

Majd 2030 ban a szilik taurus formájúra lesznek kalapálva és V9xxx pályaszámot kapnak

Az Építész 2009.11.07. 12:19:28

Egyesek eléggé fogalmi zavarban vannak.

Egy mozdonynál sokadlagos szempont a formaterv. Elsődleges a megbízhatóság, gazdaságosság, teljesítmény. Tehát nem a forma számít. Egyébként a "dizájnosabb" Taurus elődjének formája ennél még kockább volt. Azért lett mégis ívesebb, mert a nagyobb végsebesség miatt áramlástechnikai problémák jelentkeztek a szögletes formánál. A TRAXX végsebessége nem indokol semmilyen alaktani módosítást. (Nem tudom ezek milyen áttétellel jönnek, de 160km/h-nál nem lesznek gyorsabbak.) A TRAXX sokkal modernebb technikát alkalmaz, a lényeg belül van. Egyesek súlyosan tévednek, mivel AZ ÁLLAM NEM A CARGO-NAK VETTE A MOZDONYOKAT, HANEM A TRAKCIÓNAK. Ez a kettő nem ugyanaz, semmi közük nincs már egymáshoz. Noha a Cargo rendel (és még egy ideig fog is) vontatást a Trakciótól. A másik dolog, hogy személykocsikra is lehetett volna költeni. Ezzel tud vajon annyi költséget megtakarítani, mintha az energiapazarló gépeket cserélné le? Aligha. Az 1014-es sorozatot megvenni, na az lenne igazán ráfizetés. Bukott széria, soha nem is hozta az elvárt teljesítményt. Mozdonygyárat idehozni? Volt. Eladták, tönkretették, felszámolták. A tervezőgárda meg már Isten tudja hová lett. Visszatérve a sorozathoz, máshol jól bevált. Ha annyira réginek vélik egyesek, akkor valószínűleg a DB konszern még "hülyébb" is, mint a MÁV, mivel ők többszázas nagyságrendben vették/veszik mai napig. De az ideírkálók ezt biztosan jobban tudják... Valóban, 25 db gép csepp a tengerben. 50 db már azért érezhetőbb, de még mindig kérdéses a karbantartás gazdaságossága. 100-as darabszámnál már nem lenne gond... De kérdés tényleg, valóban mennyi gépre lesz szükség... Távolsági forgalomban még igenis szükség van rájuk, de ehhez kell megfelelő személykocsipark és vezérlőkocsi is, főleg IC-khez. Ami az árukat illeti, jó vételnek mondhatók, hiába is vélik ezt másképp a "hozzáértők". Én örülök ennek a fejlesztésnek, de már jópár éve kellett volna... :)

hegylako01 2009.11.08. 10:31:21

Örülök neki, hogy végre van valami fejlesztés. Remélem nem állnak meg 25nél. Mert az édes kevés.
Az a baj, hogy a pályát is rendbe kéne tenni legalább a fővonalon. Mert vehetnek ezek akármien mozdonyt meg x generációs kocsikat, ha csak 80-nal engedik haladni.

hegylako01 2009.11.08. 10:37:14

Annak örülnékha nálunk is az lenne, mint amit egy másik blogon elmesélt az egyik kommentelő.

"Stockholm melletti kisvárosban lakunk, a párom időnként Göteborgba jár át pár napra, ami cirka 500 km. Az út két átszállással kicsivel kevesebb, mint 4 órát vesz igénybe."

Ehez kéne mozdony, kocsi, jó pálya. Meg sok sok pénz amit nem lpnak el útközbe.

D.D:D. 2009.11.23. 12:16:59

Ha jól olvasom, hogy 21-22 milliárd hitelt vesznek fel, akkor kb 800-900 millió Ft-ba kerül 1 mozdony.

Következik az aranybecsü mondat.

Mi kerül ezen a mozdonyon 900 millió forintba?

Ashi Valkoinen 2009.12.01. 23:31:44

@D.D:D.: alapanyag + gyártási költség + "a benne lévő tudás".

Főleg a legutolsó.

eversmann (törölt) 2010.01.16. 19:12:16

mégis mit hittél mennyibe kerül egy ilyen? odaadják neked anyagköltségbe aztán kész? Ez nem papírból van hajtogatva...
Hasonlítsd össze: egy csuklós volvó busz közel 65mil HUF... nincsen olcsóság a világban...
süti beállítások módosítása