Több mint egy éve húzódik a MÁV-csoport új mozdonyainak beszerzése, de úgy tűnik, hogy most már nem sokáig. A MÁV igazgatósága csütörtöki ülésén jóváhagyta a 25 Bombardier Traxx villanymozdony finanszírozását, így a mozdonyos leányvállalat, a MÁV Trakció felveheti a hitelt az új vontatójárművekre.
A MÁV felügyelőbizottságának és a szaktárcának még jóvá kell hagynia az ügyletet, így várhatóan december elején írják alá a szerződést – derült ki a Trakció közleményéből. Persze eddig sem a tulajdonosi jóváhagyás hiányzott, hanem a válság kitörése után egyszerűen nem akadt olyan pénzintézet, amely a csapnivaló gazdálkodási mutatókat produkáló MÁV-csoport vásárlását megfinanszírozta volna. (Erre külön közbeszerzést írtak ki, így több mint egy évig hiába nyerte meg a másik, a mozdonyokra kiírt versenyt a kanadai-német Bombardier, tényleges szállításra nem kerülhetett sor.)
Most sem az üzleti szférából akadt finanszírozó, a 79,6 millió eurós (21-22 milliárd forintos) vételárra. A pénz 48%-át az Unió pénzintézete, az EIB (Európai Beruházási Bank), 52%-át pedig a német állam fejlesztési bankja, a KfW Bank adja. A hitel futamideje 15 év, törleszteni 2013-tól kell.
A kétáramnemű, tehát a német nyelvű országok villamosított vonalain is közlekedni képes Traxxokból elvileg újabb 25-re is van opciója a magyar vasútnak, de ezek beszerzéséről a jelenlegi gazdasági helyzetben egyelőre nemigen esik szó.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Játszótér 2009.11.06. 20:46:07
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
KeD 2009.11.05. 22:35:16
Izzycsek 2009.11.05. 22:54:02
tompysoft 2009.11.05. 23:16:38
De legalább lesz fejlesztés. Ennek is csinálnak vadonatúj átalakítótt vezérlőkocsikat lepukkant 300-as BDt-ből, vagy vesznek új Bybdtee-ket? xD
teddybear01 2009.11.05. 23:25:14
teddybear01 2009.11.05. 23:26:24
Dr Milton 2009.11.05. 23:43:58
BobaNorbi 2009.11.06. 02:08:47
Hozzászólás © 2009.11.06. 02:37:26
Meg aztán ennyi pénzből egy gyárat is létre lehetett volna hozni ahol legyártják...
Ja jut eszembe most leépítik, vagy fejlesztik a MÁV-ot? Ha pár mrd megspórolásáért leépítenek, de megint hitelt vesznek fel egy költséges fejlesztés miatt, akkor hogy van ez??
Hellisfitar 2009.11.06. 06:46:59
De biztos a belbecs a lényeg.
jocee (törölt) 2009.11.06. 07:23:33
laikus11 2009.11.06. 07:50:07
terrer 2009.11.06. 08:01:56
Hurrá.
Most ennek valaki biztosan örül. Egyrészt ugye az osztrákok, akik mégegy ilyen hülyét, mint mi, nem találtak volna a földkerekségen.
De magyarok is örülnek! Legalábbis azok, akiknek a számunkra ennyire előnytelen biznisz megkötéséért telitömték a zsebüket.
Nem gond. Majd mi, adófizetők, megfizetjük. Ezt is. Gondolom, úgy a negyedik évezredre ki is keveredünk az adósságokból.
baraka 2009.11.06. 08:15:34
Eltona 2009.11.06. 08:54:07
záporjózsi 2009.11.06. 08:54:29
A MÁV ezt a gépet (kivételesen) egész értelmes áron megúszta. Amúgy tényleg van jobb, de az is tud így kinézni...
@Hozzászólás ©: Lett vasúti járműgyárunk, Szolnokon a Stadler. Egyelőre legyen elég ennyi. Ezeknél a rendelési mennyiségeknél örüljünk, ha szóba állnak velünk... Mondjuk 100+200 mozdonynál már bármelyik gyártó bármit megtett volna azért, hogy kb. 5 évre lekössünk egy gyárat. Építeni viszont 5 évre sem fog senki.
Az érdekesség, hogy a német 185-ösök és a Talentek forgóvázai pl. Mátranovákon készültek. Értékben ez magasabb, mint a Graboplast a Combinoban.
záporjózsi 2009.11.06. 08:56:25
PanelProli 2009.11.06. 08:56:57
záporjózsi 2009.11.06. 08:59:39
nyunyógomez · http://indafoto.hu/arecibo 2009.11.06. 09:10:31
hu.wikipedia.org/wiki/ÖBB_1014
Leeroy of SMV Design 2009.11.06. 10:03:01
záporjózsi 2009.11.06. 10:21:40
bunko_jobbos 2009.11.06. 10:41:02
De a legjobb, hogy 2013-tól kell törleszteni!!!!
"Vegyél Suzikit 0 Ft-ra, és két évig még törlesztened sem kell."
Szégyen.
ubk 2009.11.06. 10:41:29
Ámbár kár, hogy a Horvátok Tirisztorkáit nem vettük meg :-)
Ezek a Bombardierek legalább nem prototípus, soha ki nem próbált gépek. A dizájn meg majdnem olyan, amilyet a megrendelő (MÁV) kér.
Rollende Landstrasse 2009.11.06. 10:48:12
Rollende Landstrasse 2009.11.06. 11:02:34
Rollende Landstrasse 2009.11.06. 11:07:03
Sir Nyű 2009.11.06. 11:11:41
Főállású Ingázó 2009.11.06. 12:24:44
Rollende Landstrasse 2009.11.06. 12:53:39
Jegkoko 2009.11.06. 20:35:56
Az Építész 2009.11.07. 12:19:28
Egy mozdonynál sokadlagos szempont a formaterv. Elsődleges a megbízhatóság, gazdaságosság, teljesítmény. Tehát nem a forma számít. Egyébként a "dizájnosabb" Taurus elődjének formája ennél még kockább volt. Azért lett mégis ívesebb, mert a nagyobb végsebesség miatt áramlástechnikai problémák jelentkeztek a szögletes formánál. A TRAXX végsebessége nem indokol semmilyen alaktani módosítást. (Nem tudom ezek milyen áttétellel jönnek, de 160km/h-nál nem lesznek gyorsabbak.) A TRAXX sokkal modernebb technikát alkalmaz, a lényeg belül van. Egyesek súlyosan tévednek, mivel AZ ÁLLAM NEM A CARGO-NAK VETTE A MOZDONYOKAT, HANEM A TRAKCIÓNAK. Ez a kettő nem ugyanaz, semmi közük nincs már egymáshoz. Noha a Cargo rendel (és még egy ideig fog is) vontatást a Trakciótól. A másik dolog, hogy személykocsikra is lehetett volna költeni. Ezzel tud vajon annyi költséget megtakarítani, mintha az energiapazarló gépeket cserélné le? Aligha. Az 1014-es sorozatot megvenni, na az lenne igazán ráfizetés. Bukott széria, soha nem is hozta az elvárt teljesítményt. Mozdonygyárat idehozni? Volt. Eladták, tönkretették, felszámolták. A tervezőgárda meg már Isten tudja hová lett. Visszatérve a sorozathoz, máshol jól bevált. Ha annyira réginek vélik egyesek, akkor valószínűleg a DB konszern még "hülyébb" is, mint a MÁV, mivel ők többszázas nagyságrendben vették/veszik mai napig. De az ideírkálók ezt biztosan jobban tudják... Valóban, 25 db gép csepp a tengerben. 50 db már azért érezhetőbb, de még mindig kérdéses a karbantartás gazdaságossága. 100-as darabszámnál már nem lenne gond... De kérdés tényleg, valóban mennyi gépre lesz szükség... Távolsági forgalomban még igenis szükség van rájuk, de ehhez kell megfelelő személykocsipark és vezérlőkocsi is, főleg IC-khez. Ami az árukat illeti, jó vételnek mondhatók, hiába is vélik ezt másképp a "hozzáértők". Én örülök ennek a fejlesztésnek, de már jópár éve kellett volna... :)
hegylako01 2009.11.08. 10:31:21
Az a baj, hogy a pályát is rendbe kéne tenni legalább a fővonalon. Mert vehetnek ezek akármien mozdonyt meg x generációs kocsikat, ha csak 80-nal engedik haladni.
hegylako01 2009.11.08. 10:37:14
"Stockholm melletti kisvárosban lakunk, a párom időnként Göteborgba jár át pár napra, ami cirka 500 km. Az út két átszállással kicsivel kevesebb, mint 4 órát vesz igénybe."
Ehez kéne mozdony, kocsi, jó pálya. Meg sok sok pénz amit nem lpnak el útközbe.
D.D:D. 2009.11.23. 12:16:59
Következik az aranybecsü mondat.
Mi kerül ezen a mozdonyon 900 millió forintba?
Ashi Valkoinen 2009.12.01. 23:31:44
Főleg a legutolsó.
eversmann (törölt) 2010.01.16. 19:12:16
Hasonlítsd össze: egy csuklós volvó busz közel 65mil HUF... nincsen olcsóság a világban...