Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2009.11.15. 01:23 erminavet

Nincs már troli Nagyszebenben – NKPK 63.

Tevan Imre: IMG 7233

Romániai kötött pályázásunkat Nagyszebenben folytatjuk. Ezt a képet - bár csak néhány napja készült - ma már nem lehetne megcsinálni. Pár hete hozta a hírt Vilmos, hogy az erdélyi városban a megállókban hirdetmények tudatják, november idusán teljesen átalakul a város közösségi közlekedése, és az új viszonylatlistán, térképeken már csak buszok vannak, nyomuk sincs a troliknak és a híres resinári villamosnak.

Hát ezt az elővárosi villamost nem lehet kihagyni, így gyorsan Daciára ültünk, hogy dévai átszállással Nagyszebenbe menjünk.

A villamoson a szinte idegenvezetői feladatokat is ellátó lelkes vezértől tudtuk meg, hogy a villamos marad, de a trolik befejezik pályafutásukat. Még szerencse, hogy azt is kipróbáltuk.

Gondolom, nem állnak jól járművekkel, az egykor jelentősebb hálózat már csak két vonalból állt, a T1 egész nap félóránként járt, pedig forgalmas, számos busszal párhuzamos útvonalán lett volna értelme a sűrűbb követésnek. Nem kevesebbet kellett várni a T2-re se.

13 komment

Címkék: fotó románia erdély villamos troli városi közlekedés nkpk


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr681525524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.11.15. 10:09:08

Kár. Pedig egy ekkora város elbírná a troli. De nyilván ezekkel a járművekkel már nem volt túl gazdaságos az üzemeltetés.
A nagyszebeni villamos 1000 mm-es, vagy csak a képen tűnik annak?

is 2009.11.15. 12:35:14

hát a troli mindenütt jóval drágább, mint a busz (cserébe zaj- és környezetszennyezése kisebb). pár éve olvastam, hogy a BKV-nak évi plusz 7 milliárdba kerül a belvárosi trolihálózat a buszos változathoz képest. már ha valaki a BKV hiányának okait keresi a végkielégítéseken túl (amik azonban csak évi párszázmilliók, nem pedig milliárdok).

Ronald 2009.11.15. 12:51:09

Azért az érdekes, hogy miért drágább a troli a busznál?
Hisz egy korszerű villanymotor+egy okos, elektronikus vezérlés együttes hatásfoka összemérhetetlenül jobb - mint egy dizelmotoré.
Ráadásul a motor-rész gyakorlatilag nem igényel karbantartást, nem kell bele 100 liter olaj, stb.
Egészen biztos, hogy drágább a troli futtatása a busznál?
Vagy csak a dizel-alkatrész beszállítóknak rosszabb üzlet?
.

Sziszifusz 2009.11.15. 12:59:03

Lerohadok ettől a szemlélettől, hogy a busz gazdaságosabb. És? Van itt még néhány szempont, emberek. A kis faluban nem gazdaságos az iskola, de hát esélyegyenlőségről is hallottunk már. Én se akarok itt a 7kerben százéves ikaruszoktól fuldokolni.

Ronald 2009.11.15. 13:07:13

@Sziszifusz: Szerintem meg simán olcsóbb is a troli.
Csak túl sok ember él (nagyon jól) abból, hogy a 100 éves buszokat állandóan gányolni kell - ezért, ha kell, még azt is kimutatják akár, hogy a troli áramszedője gamma-sugarakat bocsát a járókelőkre.
Bár ki se kell mutassák - elég ha belengetik.
A mobil-teló kártékonyságát se sikerült eddig senkinek se bizonyítania...mégis mekkora hiszti lett belőle?
.

zoozo 2009.11.15. 15:31:16

Azt olvastam címnek, hogy: Nincs már troll Nagyszebenben. Gondoltam ezt megnézzük. De nem az... :(

2009.11.15. 15:56:52

@is: "hát a troli mindenütt jóval drágább, mint a busz"

Ezt honnan veszed? Ha csak az üzemeltetést nézzük, a delej jóval olcsóbban hajtja a trolit, mint a diesel a buszt. A buszt továbbá nyakig kell kenni olajjal, a korszerűeket adblue-val. A felsővezeték és úgy en-bloc a hálózat karbantartás persze troliknál sokkal tetemesebb, de még így is jobban megéri. Ha még a környezeti hatáskülönbségeket is beleszámítjuk...

Volt az index.hu-n egy cikk úgy két éve, ahol toronymagasan a csuklós troli volt a legolcsóbban üzemeltethető jármű... Csak sajnos nem találom, ha meglesz, jön a link!

v2peti 2009.11.15. 16:08:32

Osztrák felmérés szerint a troli 1,1-szer drágább, mint a busz. Azaz nem siokkal több, csak a járművek ára nagyon magas. Viszont nagyobb hálózat esetén ez a szám csökkenhet, mert a vezeték karbantartása nem egyenesen arányos a forgalommal.

Amúgy árulja el valaki már, hogy miért kerül tízmilliós összegekbe a troli áramátakakítója??? Mi az ami drága benne?

v2peti 2009.11.15. 16:13:11

@v2peti: Mármint ami a járműveken van, ne az utcán vagy a telephelyen lévő berendezések.

Ronald 2009.11.15. 17:23:22

@v2peti: Nem, semmiképp nem drágább egy átalakító - mint mondjuk egy dizelmotor az összes tartozékával együtt.
Ráadásul egy átalakító soha nem kopik el, karbantartást, rendszeres alkatrészcserét nem igényel, még ezer millió km-en sem.

Persze, ha a BKV szerzi be - akkor egy átalakitó ára min. 600 darab, vadonatúj, komplett, Volvo-dizelmotor ára lesz.
.

2009.11.15. 17:35:36

is: bárcsak a troli hálózat üzemeltetésére 7 milliárd jutna egyévben...
Törtrésze ennek a költsége.
A troli valószínüleg összköltségében drágább mint a busz, de nem sokkal.
Jegyzem meg a pesti hálózat egyébként valóban nem ideális, lehet hogy a jelenelgi vezetékezéssel is lehetne versenyképesebbé tenni.

SzL

Őrláng · http://autostat.hu/autos-forum 2009.11.19. 14:35:43

Nagyon jópofa a képen látható troli, nekem csak az hiányzik, hogy piros legyen. Hiába már az agyamba égtek a színkódok jármű ügyben.
süti beállítások módosítása