Ideje újrakezdeni a nap kötött pályás képe sorozatot, mert az utóbbi időben háromszor is jártam Erdélyben, rengeteg érdekes vonatos, városi közlekedéses (meg persze általános turistás) megfigyelni valót láttam, fotóztam.
A román vasút (nevezzük úgy, ahogy általában a helyiek: CFR, bár most nem egészen ez a hivatalos név) borzalmas állapotban van, minden szempontból, ebből az is következik, hogy aki a jelenlegi helyzet pillanatfelvételét akarja rögzíteni, siessen, egy csomó minden nemsokára nem lesz, vagy máshogy lesz. Ugyanakkor izgalmas járműveket, ósdi kohószökevényeket, másrészt Nyugat-Európából levetett, Romániában színvonalugrást jelentő vasakat láthatunk. Hasonlóan jellemezhető a városok tömegközlekedése is. (Épp most számolták föl az ország bezzegvárosában, Nagyszebenben a trolihálózatot.)
A nemzetközi menetrend bőséges lehetőséget kínál Románia különböző részeinek meglátogatására, különösen az éjszakai vonatokat ajánlom, a megfizethető fekvőhelyes kocsiban aludva reggel a jókora ország belsejében kezdhetjük az ismerkedést a környékkel.
Akad persze olyan vonás, amiben a román vasút veri a magyart: a személyszállításban gyorsan nyer teret néhány magánvállalkozás, amely a “cseferénél” jobb (ám korántsem nyugati színvonalú) járművekkel és menetrenddel ér el sikereket elsősorban mellékvonalakon.
De erről majd később, most csak azért hozom szóba, mert divat lett nálunk mostanában a “Románia mindjárt utolér minket” kijelentés, sőt abban a horrorisztikus formában is, hogy már le is hagyott. Nos ez egy nagy marhaság. Románia pontosan az a nehéz múltú, csóró, lepukkant, agyonszemetelt, fejlődő ország, amilyennek hagyományosan hisszük. Legfeljebb apró szigetek jelentenek kivételt, például pár nagyváros szűk belvárosa. Lakóinak többsége a mindennapi megélhetésért küzd, és próbál alkalmazkodni a mindennapokban az egyáltalán nem az atlanti centrumra emlékeztető köz- és gazdasági állapotokhoz.
Szó se róla, mindez egyszersmind óriási növekedési potenciált is jelent a Nyugat-Európával most már Unióban álló, olcsó és rugalmas, ráadásul az újlatin nyelveken elboldoguló munkaerőt felsorakoztató országnak. De ha valaki nekem még egyszer azzal jön, hogy Románia lekörözött minket, azt fülön csípem, magammal viszem, és bezárom néhány kóbor kutyával valamelyik mellékvonali állomás várójába.
Illusztrációnak (a fönti kép) a temesvári főpályaudvar (Északi, azelőtt Józsefváros) egy jellemző részletét választottam. Persze nem ez a leglepukkantabb rész (és persze Magyarországon ezer helyen mutatok ennél rosszabbat), de nekem tetszik a kép (tudom, nem kéne mindent halszemmel). A közeli váróban hajnalban szundikáló nehéz sorsú emberek fotózására nem vitt rá a lélek és a bátorság. Alant a csíkban az utazás összes képe látható.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
midnight coder 2009.11.14. 16:00:33
Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.11.14. 16:03:06
Ez nálunk nehezebben menne, tekintve, hogy már az ajtó sincs meg, de azért hiszek neked ;)
HalivudEstevez · http://www.halivud.hu 2009.11.14. 16:10:50
Káposztakukac 2009.11.14. 16:16:11
szóval, tök ugyanolyan mint magyarország...
mallac 2009.11.14. 16:51:14
Egyébiránt én is úgy tapasztaltam hogy Románia messze van attól hogy lehagyjon minket,nincs autópálya nincs a falvakban vízvezeték,csatorna földgáz stb. Az út menti autóspihenő olyan de olyan mocskos inkább tovább megy az ember mert az étvágyát elveszi.
midnight coder 2009.11.14. 16:55:37
Veér Farkas 2009.11.14. 16:55:42
Mellesleg nálunk (Magyarország) is a mindennapi megélhetésért küzd az emberek többsége, és itt a városok nagyon szűk belvárosa IS tele van szemetelve.
Románia ugyan biztos van, amiben el van maradva, sok tekintetben azonban már most előttünk jár.
Veér Farkas 2009.11.14. 16:57:43
"nincs a falvakban vízvezeték,csatorna földgáz stb."
Pont mint Magyarországon.
ruba 2009.11.14. 17:10:37
Balián 2009.11.14. 17:12:55
Sorold!!!
mallac 2009.11.14. 17:13:45
boszor 2009.11.14. 17:15:51
Én továbbra is szívesebben élek Romániában, állomás ide vagy oda. Ott nem cigányozzák le az erdélyi magyart. Budapesten igen.
2009.11.14. 17:18:35
akinek meg csak ez az ezer éve elcsépelt szar jut az eszébe az meg biztos, hogy nem sikeres ember...
Az ős kaján 2009.11.14. 17:19:47
mallac 2009.11.14. 17:34:16
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.11.14. 17:35:06
;-))
Az ős kaján 2009.11.14. 17:44:15
2009.11.14. 17:44:53
Rogerius 2009.11.14. 17:45:00
A valosagban Romania egy keso kozepkori mentalitassal megaldot allamjellegu improvizacio...Magyarorszag pedig, megha nyikorogva is, de egy europai mercevel merheto EU-s orszag.
2009.11.14. 17:47:44
Ott nem, ott bozgorozni szoktak meg megy az "Afară, afară, cu ungurii din ţară!" De ha neked ez jobban tetszik...
kefekötő-gödény 2009.11.14. 18:01:50
Veér Farkas 2009.11.14. 18:02:13
Mondjuk nagyjából minden elektronikai cuccot ott gyártanak Európában (úgy értem, azt, ami nem Kínában készül).
Van autógyártásuk, román márkájú autóval (és lehet a Daciát fikázni, de az új Daciák semmivel sem rosszabbak, mint a nálunk a németeknek gyártott Opelek vagy Suzukik).
Veér Farkas 2009.11.14. 18:06:12
Na ja, de ott a román parlamantben a magyaroknak van képvisletük. A kormányban is.
Nálunk a cigányoknak, szlovákoknak, németeknek mi is van? Lófasz a seggükbe?
Hát ennyit a középkori államszervezetről.
Manyizga (törölt) 2009.11.14. 18:09:08
midnight coder 2009.11.14. 18:09:29
Nick Leeson 2009.11.14. 18:12:29
Csak hogy ők erre a kicsivel nagyobb GDP-re, HÁROMSZOR annyian vannak!!! Tehát az életszínvonal (nagy átlagban nézve) kb. 1/3-a miénknek!
Erről ennyit!
Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.11.14. 18:14:16
kafferbivalybalamber 2009.11.14. 18:14:33
Ezt sokszor hallom/látom, és ilyenkor mindig elgondolkodom, hogy vajon hogyan alakul ugyanez a vonatnál. Ott hány ember utazik meg hány tonna vas mozgatásával?
Tényleg nem tudom, viszont ránézésre a vonat se az a kimondott pehelysúlyú.
aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.11.14. 18:21:47
Ami nagy kár, hogy lebontották (vagy nem tudom, mi lett vele) a Pfaff Ferenc-féle pályaudvarépületet:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/66/Temesvar_Jozsefvarosi_Palyaudvar_1917a.jpg
Nem vagyok fideszes 2009.11.14. 18:43:01
Járt már valamelyikőtök Havasalföld, vagy Moldva egykori szocialista ipari, mára totálisan lerohadt részein? Duna-delta környéke megvolt valakinek? Iszonyat. Komolyan mondom, mintha nem is Európában volna, hanem valahol fekete Afrika legmélyén, vagy Dél-Amerika nyomorgó részein. Na, OTT aztán kutya nem mondaná azt, hogy "Románia is mán' jól lehagyta Magyarországot".
Viktus 2009.11.14. 18:47:17
Nem vagyok fideszes 2009.11.14. 18:47:41
levim 2009.11.14. 18:49:07
baglama 2009.11.14. 18:56:37
ezt csak egy bődületes baromságot az tudja mondani, aki mindenféle háttértudás nélkül tengődik szánalmas kis irígy életében, vagy a dolgok szándékos figyelmen kívül hagyásával beleszarik a saját fészkébe.
1. a szlovákiai, délvidéki, erdélyi magyarok nem önszántukból élnek másik országban, mint a nálunk élő, románok, németek, görögök, stb. Ez nagyon fontos különbség, ők anno a jobb megélhetés! miatt jöttek ide szülőföldjükről.
2. a szlovákiai és erdélyi magyarok azt gondolod csak úgy kapták a pártjaikat, képviseletüket, tévedés.
Ha az itt élő németek, szlovákok, romák is pártot, képviseletet akarnak, rajta, alakítsanak pártot, induljanak a választásokon és máris lesz képviseletük.
Rogerius 2009.11.14. 19:05:10
Rogerius 2009.11.14. 19:07:34
victor vacendak 2009.11.14. 19:08:40
Mikor az ellenzéki párt tojásfelű szónokai a pofámba hazudnak, hogy Románia elhagyott minket, akkor mindig elcsodálkozom, hogy ezeknek miért ad bárki is a szavára...
MiKeyRuLeS 2009.11.14. 19:10:29
victor vacendak 2009.11.14. 19:21:12
győzike2009 2009.11.14. 19:24:50
Hol van hasonló honunkban. Igaz ott Katona Sándor az alpolgármester!
Dorombolo 2009.11.14. 19:25:31
Ott vonatozni, óóóhhhh...!!
Rogerius 2009.11.14. 19:28:28
Most vagy en vagyok szerencses vagy te vagy peches
Dorombolo 2009.11.14. 19:34:26
aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.11.14. 19:36:08
Egyébként nyugodtan kimondhatod, hogy "Nagyvárad", attól még nem vagy fasiszta.
changebug (törölt) 2009.11.14. 19:36:35
Amúgy tisztára mint a Keleti a Temesvári pu.
victor vacendak 2009.11.14. 19:40:49
victor vacendak 2009.11.14. 19:42:18
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.11.14. 19:44:35
Ahhoz képest, hogy mekkora ostoba nagy barom vagy, elég nagy az arcod. A magyarországi nemzetiségek ugyanúgy őslakosok, mint a határon túli magyarok a szomszédos országokban.
Csak persze jóval kevesebben vannak, főleg amiatt, mert a trianoni határokat a magyarok számára igazságtalanul húzták meg. Bizonyára hallottál már erről.
Ebből az is következik, hogy a pl. pár ezres (pár tízezres?) mo.-i románság nemigen tud a jelenlegi választási rendszerben bejuttatni egy román pártot a parlamentbe.
Ez persze nem feltétlenül baj, de az már tisztességtelen, amit te csinálsz, hogy ezért őket bénázod le. Meg az is, amit a politikai elitünk csinál, tudniillik a rendszerváltás óta be van ígérve a parlamenti képviselet a nemzetiségeknek, és ez az ígéret nincs betartva.
ti
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.11.14. 19:47:32
Az alsó képek egy galériacsík az út összes képével, ahogy ebben a sorozatban szokott lenni. Az elején az indulás képei vannak, vagyis tényleg a Keleti. Ha továbbpörgeted, egy csomó bánsági képet láthatsz.
ti
mallac 2009.11.14. 19:49:55
a román állami vasúttársaságnak nem telik gyomirtásra.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.11.14. 19:52:57
Nagyon sok magyar községben, kisvárosban működik szelektív hulladékgyűjtés, sokkal régebben és teljeskörűbben, mint Budapesten.
ti
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.11.14. 19:57:06
Igen, ahogy Magyarországon, úgy Romániában is lebontottak sok szép felvételi épületet. Ahogy nálunk, ott is akad azonban, ami megmaradt,és szépen felújítva szinte eredeti szépségében pompázik. Például Alvinc:
indafoto.hu/tevan/image/6046613-203618c4
ti
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.11.14. 20:02:08
Igen, Temesvár "mindig is" bezzegváros volt (főleg saját lakóinak fejében), de amióta Nagyszeben Európa kultfővárosa volt (2007), van egy másik bezzegváros. Biztos hallottad, hogy mozgalom indult pl. az ottani polgármester miniszterelnökségéért. Pillanatnyilag, bár a temesvári belváros is ki van nyalva, azért a szebeni jobban csillog. (Utóbbiban pl. a vasútállomás is, temesváron nem.)
ti
gabika60 2009.11.14. 20:11:02
enpera · http://c64blog.wordpress.com 2009.11.14. 20:26:04
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.11.14. 20:42:34
Temesváron
aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.11.14. 20:46:35
mallac 2009.11.14. 21:04:59
Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.11.15. 09:41:39
Ez is igaz, meg az is, hogy a forradalom óta olyan lakosságcsere folyt le Temesváron (is), ami a különbséget csökkentette. De azért Temesvárhoz képest Szeben csak egy kisváros. (Túlzó példa, hogy Debrecen belvárosa is szebb, mint Budapesté, de azért....)
győzike2009 2009.11.15. 13:58:45
ruba 2009.11.16. 23:25:18
Pl.: egy BVhmot motor vonat, olyan ami Bp-Vác között jár, 194t, ehhez 312 ülőhely társul. Munkanapokon ezek az ülőhelyek mind meg is telnek, általában még állnak is, de átlagban mondjuk, hogy mindenhol ülnek, és senki se áll, ebben az esetben egy ember 620kg vasat mozgat meg, ami fele egy személyautó súlyának. Hasonló adatok:
Bhv: 35t, 80 hely: 437kg
Bpee: 47t, 72 hely: 652kg
Bzmot: 19t, 55 hley: 345kg
Ukrán 3. osztályú kocsi 35t, 56 hely: 625kg
Nyaligátor · http://autostat.hu/technikai-szotar 2009.11.17. 14:14:55