Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

2009.12.14. 11:00 erminavet

Hazudott a miniszter, Ausztriában nem zárnak be 58 vasútvonalat

Bevégeztetett. Vasárnap óta 24 magyar vasútvonalon nem járnak személyvonatok. (Jellemző a szaktárca hozzáértésére, hogy közleményeiben – mostanáig – nem sikerül eltalálnia a helyes számot.)

A kormánypropagandának bedőlő, vagy a kormánnyal szimpatizáló, esetleg az adófizetők pénzét féltő közönség azt hiszi, hogy a döntés helyes és szükséges, hiszen a rosszul működő vasútra évente több százmilliárd forintot pazarlunk el, a válság kellős közepén tehát nem engedhetjük meg magunknak, hogy olyan vonalakat tartsunk fönn, ahol alig van utas.

A gondolatmenet kiindulása helyes. A MÁV-csoport borzalmasan pazarlóan működik. Csakhogy nem a kisforgalmú mellékvonalak miatt. Hanem egyrészt azért, mert rossz a működés hatékonysága, másrészt azért, mert nem vigyáznak a közpénzekre, ha értik, mire gondolok.

A vonalbezárásból tehát nem lesz érdemi megtakarítás. 2007 márciusában, Kóka János minisztersége alatt is megszűntették a személyszállítást 14 mellékvonalon, ám a vasút közpénzigénye azóta csak nőtt, a vonalbezárásból nem tudtak megtakarítást kimutatni.

De ha nekem nem hisznek, higgyenek a hivatásos vonalbezárásnak. Antali Károly kormánybiztos és az általa betanított Hónig Péter miniszter is évi néhány milliárdos megtakarítást emlegetett a mellékvonali szolgáltatások felhagyása eredményeként! Persze ennyit se lehet majd kimutatni, de ez az összeg egyszerűen nem tétel, se a százmilliárdos adófizetői hozzájáruláshoz, se a válságban rendkívüli hitelt adó IMF-nek és EU-nak megígért 40 milliárdhoz képest. A MÁV a beígért 2-3 milliárdos spórolás kétszeresét takarítja meg egyetlen ügyesen megkötött szerződéssel, a kedvezőbb villamosenergia-vásárlással.

Az áldozat tehát, a bezárt vonalak mentén lakó emberek áldozata (mert sok helyen nem lesz egyenértékű a buszos pótlás) hiábavaló lesz. Ráadásul szakmai szempontból rendkívül ostobán alakították ki a megszűnő vonalak listáját. Miközben leálltak valóban reménytelen helyzetű, kisforgalmú vonalakon, hasonlóan „utasmentes” szakaszok megmaradnak, ha erős politikus területén futnak. Kiiktattak viszont hálózati szempontból fontos és nem jelentéktelen forgalmú vasútvonalakat.

A legnagyobb baj az ország szempontjából azonban az, amit nem tesz meg az Antali-csapat. Hogy szemben azzal, amit meghirdettek, amikor a Bajnai-kormány megbízást adott a közösségi közlekedés megreformálására, ténykedésük eredménye csak a rombolás és a buszos közlekedés előtérbe állítása lesz. Az ellenkezője tehát, mint amit ígértek, a párhuzamosságok nem csökkennek, hanem nőnek, a Volánok számos új járattal konkurálnak a vasúttal, tovább növelve az egyaránt közpénzből is finanszírozott két alágazat együttes támogatási igényét, hiszen hiába ígérték meg Antaliék, távolsági buszjáratok sehol nem szűntek meg!

A mellékvonalak bezárásán kívül azonban nem nyúlnak a vasúthoz. Nem tudnak, vagy nem akarnak, egyre megy. Mindegy, hogy Antali és Hónig hazudott, amikor egy karcsúbb, hatékonyabb MÁV-ról beszélt vagy komolyan gondolták, de nem mérték föl, mit tudnak megtenni. Tevékenységük egyaránt káros.

Számtalanszor elmondták, hogy nem rúgnak ki vasutasokat, még a bezárt mellékvonalakról sem! Pedig a túlfoglalkoztatás a MÁV-csoport pazarlásának egyik legfőbb oka. Eleddig nem történt semmi a MÁV átszervezésében sem, nem léptek a regionalizálásban, a döntések regionális szintre vitelében sem. Tarifaügyben is csak a jelentős áremelés illetve a pénzt nem hozó (ám valóban fontos) regisztrációs jegy bevezetése (azoknak, akik ingyen utaznak) mutatkozik „eredménynek”. Nem mondhatok mást, mint 2007-ben a teljesen hasonlóan lezajló leállításokról: A mellékvonal-bezárás reformpótcselekvés.

A dilettáns Hónig-Antali csapatot valamiféle hasonló reformdüh kaphatta el, mint 2007-es elődeiket. Ilyenkor az embert már nem érdekli, hogy eredetileg mi volt a cél (az adófizetőknek kevesebbe kerülő, de jobban teljesítő vasút), sőt az se, hogy valójában tetteik következménye ennek az ellenkezője lesz. Ilyenkor az se számít, hogy amivel alá akarják támasztani döntéseiket (tudniillik zárjunk be minél több mellékvonalat, ahol csak lehet, függetlenül attól, hogy az adott szakasz szüneteltetése racionális-e), esetleg nem igaz.

 

Így kormányozta magát Hónig miniszter olyan helyzetbe, hogy a Parlament falai között is ordas hazugságokkal próbálta alátámasztani az akkor még csak tervezett intézkedéseket. Erre mutatunk most egy példát. A szaktárca vezetője november 9-én olvasta föl egy ellenzéki interpellációra adott válaszát. Többek között ezt:

A visegrádi négyek országai közül hazánk közlekedési operatív programja tartalmazza legnagyobb arányban a kötöttpályás projekteket. Itt, a Parlament falai között és a sajtóban is többször elhangzott, hogy a helyközi közösségi közlekedési rendszer jelenlegi működtetése a nemzetgazdaság teherbíró képességét jelentősen meghaladja. Csak példaként említem meg, hogy a szomszédos Ausztriában sincs ez másképp, ahol az elmúlt hónapban 58 vonal megszüntetéséről és 20 százalékos létszámcsökkentésről döntöttek.

A múlt hét végén jelent meg a nyilvánosság előtt, hogy a lengyel regionális vasutak fizetésképtelenné váltak, 60 vonal megszüntetését tervezik, és Belgiumban is drasztikus átalakításra szorul a vasúti közlekedés.

Megjegyezhetnénk, hogy a kötött pályás projektek nagy aránya nem a vasútnak, hanem a fővárosi 4-es metrónak köszönhető, továbbá, hogy Lengyelországban sem szűnt meg hatvan vasútvonal. De most koncentráljunk Ausztriára. Már a miniszter szavainak elhangzásakor tudni lehetett, hogy ott nem zárnak be 58 vonalat. Az érdekes inkább az, hogy ezt a magyar minisztérium végül elismerte.

A Kötött pálya kérdésére hetek múlva válaszolt a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium. Így kezdődik a válasz:

Az osztrák mellékvonalak tömeges bezárása idén ősszel szakértői javaslatként merült fel, arról kormányzati vagy társasági döntés valóban nem született. A téves hivatkozás ellenére azonban változatlanul igaz, hogy a helyközi közösségi közlekedés versenyképességének romlása más európai országokban is közbeavatkozást igényel.

Közben a VEKE is utánajárt az ügynek. Testvérszervezetük, a Fahrgast az alábbi levelet küldte a miniszternek. Érdemes elolvasni, másról is szó van benne:

Hónig Péter
Közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter úrnak Budapest

Tisztelt Miniszter Úr!

Értesüléseink szerint munkaanyagokban és a sajtóban többek közt az Ön részéről elhangzott az az információ, miszerint Ausztria több, mint 50 regionális vasútvonal bezárását tervezi. Ezáltal is igazolni gondolják az Önök kabinetjének döntését, miszerint több tucatnyi magyar vasútvonalon megszüntetik a személyszállítást.

Ez az állítás nem felel meg a tényeknek. Valóban létezik egy tanácsadó cég vitatott tanulmánya, amelyben 57 vasútvonal felülvizsgálatát javasolják, viszont ez irányú kormányzati terv nem létezik, az ÖBB sem készül jelenleg ilyen intézkedésekre és nem valószínű, hogy a hivatkozott tanulmány lényeges elemei végrehajtásra kerülnek.

Egy másik súlyos félreértés az a többször ismételt vélekedés, miszerint a vonatkozó EU-alapelvek értelmében a szabadidős forgalmakat nem lehet figyelembe venni az árkiegészítésnél és egy-egy vasútvonal teljesítményének megítélése során. Itt csak kifejezetten a muzeális vasútvonalakról és a tisztán turisztikai desztinációt kiszolgáló vasutakról van szó, nem pedig olyan, a turizmus számára jelentős térségi vasútvonalakról, amelyeknek hivatásforgalmi funkciójuk is van.

Tekintettel az éghajlatvédelem aktuális vitájára hangsúlyozni kívánjuk, hogy a kötöttpályás közlekedés a főbb klímavédelmi eszközök egyike. Így nézve sokkal több vasútra lenne szükség, nem kevesebbre. Az éghajlatvédelem érdekében a megújuló energiaforrásokra való átállás feltétlenül szükséges, márpedig erre csak úgy nyílik lehetőség a rendelkezésre álló rövid időn belül, ha az energiafelhasználás és a közlekedés jóval magasabb hatékonysága által csökken a teljes energiaszükséglet. Magyarország számára is célravezetőbb lenne beruházni a regionális vasútvonalak színvonalának javításába, mint megkockáztatni az éghajlatvédelmi célok el nem érése miatti szankciókat.

Tisztelt Miniszter Úr! A vasút nálunk Ausztriában is viták tárgya és problémákkal terhelt. Engedje meg ennek ellenére a megjegyzést, hogy – amennyire rálátunk a magyarországi viszonyokra – szakmai és szakpolitikai megfontolásokból aggályosnak, sőt a jelen időpontban kimondottan nemkívánatos eredményekre vezetőnek tekintjük azt a döntést, hogy a vasút visszavonuljon a térségi közlekedésből.

Rheinland Pfalz német tartomány közlekedési minisztere az Ön SPD-s kollégája, Hendrik Hering. Itt az utóbbi években 9 szünetelő vasútvonalon újra megindították a közlekedést és további 7 vonal újraindítását tervbe vették. Az integrált ütemes menetrend 1994. évi bevezetése óta nem került sor vasútvonal szüneteltetésére Rheinland-Pfalz tartományban, ellenben a vasútvonalak reaktiválása a fenntartható közlekedési politika sikeres eszközének bizonyult. Ezáltal tervszerűen megszüntetik a hálózati hiányosságokat, közelebb hozzák egymáshoz a kistérségeket. A kötöttpályás hálózatok kiépítésének köszönhetően előre tör az éghajlatot kímélő mobilitás ügye. Szívesen segítünk előkészíteni a MÁV és a KHEM képviselőiből álló magyar delegáció látogatását Rheinland-Pfalzban.

További pozitív fejleményekre került sor többek közt Mallorca, a dél-tiroli Trentino térség, Izrael, Baden- Württemberg és Líbia térségi vasútközlekedésében is.

Linz, 2009. december 09.
Tisztelettel:
Peter Baalmann s.k.
külföldi ügyek referense
FAHRGAST - Az osztrák utasképviselet, az Európai Utasok Szövetsége (EPF) tagszervezete

103 komment

Címkék: vélemény politika ausztria vasút mellékvonal


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr321596968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2009.12.14. 12:21:08

a veke testverszervezet?
te is orban valamelyik unokoatestvere vagy, mint a vitezyek?:-D

Bodzaszedő Manager (törölt) 2009.12.14. 12:25:54

"Eurázsia mindig is Óceánia ellen viselt háborút" - George Orwell, 1984

"Köpni a közvéleményre!" - V.I. Lenin

xiau.ling 2009.12.14. 12:34:36

eddig azt hittem, hogy csak szimplán dilettánsok tömege van hatalmi pozícióban, és az a pár meg véresre keresi magát, akik a dilettánsokat befolyásolják.
de tévedtem.
a dilettánsok is véresre keresik magukat azzal, hogy a kötöttpályát ellehetetlenítő intézkedéseket preferálnak. és ez nem is fog megszűnni, amíg már nem lesz mit elmutyizni, ellopni, mert már az utolsó villanymozdonyt is véletlenül beolvasztották egy kohóban..
szánalmas ami itt megy.

Cobs 2009.12.14. 12:35:27

?? azt mondják NEM GAZDASÁGOS
..nálunk kis vasút szűnt meg...ha 50 évig nem költenek M5 ösre egy fillért se azt se használja SENKI..és bezárhatják...NEM gazdaságos címen..
Karbantartás nélkül egyik gép sem müködik elvártan..lol
a másik meg lehet hogy nem mindig az a jó ha vmi gazdaságos...az oktatás se gazdaságos még sem az a lényege...a MÁV carcgo pl nyereséges volt..azt eladták...a malév nyereséges volt eladták...

köszi...
takarodjanak az ilyen politikusok MÁSIK országba...

fájó dolgok ezek..nagyon fájók...

Káposztakukac 2009.12.14. 12:40:25

@Cobs: malév nyereséges?

na de most őszintén: a sok nagytudású magyarázza már el nekem, hogy hogy lehet a máv hatékonyságát javítani a kihasználatlan mellékvonalak bezárása nélkül? megértem én, hogy egyeseknek nagyon jól jött az a kisvonat, amikor évente egyszer meglátogatták a bivalybasznádi rokonokat és övék volt egy teljes szerelvény, na de azért mégiscsak enyhén szólva pazarlás, nem?

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2009.12.14. 12:45:58

@Káposztakukac: azt nehez elmagyarazni nekik, hogy az a vonatjegy, amiert o fizetett 1200 forintot valojaban 57.800 forint, csak az adofizetok a tobbit kipotoljak;-)

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 12:54:26

@az igazi Sipi:

Akkor mond meg, de ostoba Sipi, hogy jövőre mennyivel csökken az 57 800, amit még leírni se tudsz?

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 12:56:18

@Káposztakukac:

Úgy, hogy kevesebbet költesz és több bevételt érsz el.

Vagyis csökkented a pazarlást (pl. a munkaerőét) és kínálati menetrendet csinálsz, amivel több lesz az utas. Ahol megcsinálták, ott működik.

ti

Káposztakukac 2009.12.14. 12:58:24

@erminavet: inkább te mondd meg, óóó bölcs szakértő, hogy szerinted mi a megoldás a máv hatékonyságának növelésére.
magyarország egy pici ország, apró népességgel, nagyfokú urbanizációval. nincsen szükség arra, hogy minden 2000 fős faluba vonat menjen, ha ezt ki tudja váltani egy tized annyiba kerülő busz. megfelelő buszhálózat kiépítése mellett néhány kivételtől eltekintve az összes mellékvonalat fel lehetne számolni. persze nagyvárosok között annál nagyobb szerepe lehetne a vonatnak.

BéKu 2009.12.14. 12:58:39

@Káposztakukac: Lehet, hogy nincs kihasználva a vonal, de azt kellene megérteni, hogy a MÁV vesztesége nem ebből keletkezik és hogy a vonalbezárásokal nem takarítanak meg számottevő összeget!

Mi az, hogy megszüntettek 24 vonalat, de nincs elbocsájtás? Akkor az eddigi mozdonyvezetők mit fognak csinálni? Vagy csak úgy kapják a pénzt?

Nem bezárni kellene, hanem motiválni az embereket a vonatközlekedésre!

Arról meg már ne is beszéljünk, hogy ahogy Cobs is írta, ha az utakra se költenének, előbb utóbb azokat se használnák. Mint ahogy ez igaz midenre is. Fejleszteni kell, felújítani - he tetszik BEFEKETETNI a vasútba. Racionalizálni a működését minden tekintetben, de nem fűnyíró elv alapján bezárni ami éppen nem szimpi.

Érdekes, hogy politikai alapon döntöttek a vonalakról.

Observant 2009.12.14. 13:01:14

Nem értem miért mondjátok, hogy nem fejlesztik a vasutat, és hogy nincs karbantartás. Szerintem ezer fejlesztésről és karbantartásról szóló számlát tudnának mutatni, több tíz milliárd HUF összegben. Mint ahogy a takarításról is.. Nem véletlen, hogy pédamutató a vonatok pontossága, tisztasága Bezzegországban.
Üdv: P

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 13:02:54

@Káposztakukac:

Előszöris, a kurva anyáddal gúnyolódjál, de ne velem a saját blogomon. Remélem, ezt felfogtad.

Másodszor is, rengetegszer írtam már erről, most is írtam, fogok is még. Csak az olyan köcsög, mint te nem akarod megérteni.

ti

Káposztakukac 2009.12.14. 13:02:56

@erminavet: bölcsességed elkápráztat. a pazarlás csökkentése természetesen alap. a máv dolgozóinak jelentős részét el kellene küldeni. na de ne gyere már nekem ezzel a kínálati menetrenddel. abaújszántóra akkor se mentek volna ezerszámra minden nap emberek, ha 10 percenként járna a vonat és semmibe se kerülne. meg kell érteni, hogy a máv nem egy közlekedési igényt gerjeszt, hanem egy meglévőt szolgál ki. a magyar településszerkezet egyszerűen nem alkalmas arra, hogy megfelelő keresletet jelentsen. az emberek nem fognak 1000 fős falvakból napi 3-szor oda vissza utazni, csak azért mert a máv olyan jó szolgáltatást kínál, ráadásul olcsón.

xiau.ling 2009.12.14. 13:04:51

@Káposztakukac:
mi értelme van bezárni a bivalybasznádi vonalat, ha nem csökkentenek létszámot mellette? ugyanúgy deficites lesz a dolog, csak eddig eladtak naponta 20 jegyet, ezután az sem lesz.
ott van például a bugaci vonal. nem azt mondom, hogy öljünk bele rendeget pénzt, hátha majd többen utaznak rajta hanem, hogy legalább nem kellett volna bezárni. általános iskolába jártam még mikor bugacpusztára azzal a kis csühögővel vittek minket tábotozni. élmény volt. az ott élők számára a kultúra része. plusz ha ugyan 2 óra alatt, de eljuthatnak a nagyvárosba.

Observant 2009.12.14. 13:06:59

Budapest vonzáskörzetéből messze a leggyorsabb, legolcsóbb, legkényelmesebb megoldás kocsival munkába járni Pestre. A közösségi közlekedé itthon messze színvonal alatti (lsd.: King Long télen hideg, nyáron meleg kényelmetlen, tömött buszok, pocsék csatlakozási lehetőségek, délutáni-esti busz hiány. A vonatok koszosak, büdösek, rendszeresen késnek, kiszámíthatatlan a buszos csatlakozás.)
Most viszont félek, ha "politikus" látja a kommentem, lesz megoldás: üzemanyag jövedékiadó emelés, ésnem lesz olcsóbb a kocsi. Bezzegországban így oldunk problémát.

Cobs 2009.12.14. 13:07:49

@Káposztakukac:
a gazdaságosság egy mérőszám..aminek nem biztos hogy felül kell írnia más tényezőket, pl emberi lehetőségek de ezt lelehetne vezetni hogy hosszu filozofikus vitába mind1.....ez a "gazdasgossag" neo lib. majmok hozták ránk..
mellesleg malév nyereséges volt mielott el nem adták...ennyi...

persze fontos a pénz...tény (sajnos) ...de mindennek meg van az oka hogy miért nem gazdaságos...
ha vmit nem tartasz karban, nem optimalizálod, fejleszted..az nem fog neked pénzt termelni...ilyet ne is várjál el semmitől...

megtakarítottak 5 milliárdot?
4es metro meg elvitt már 700-at?
nevetséges..érted?..nevetséges...

Káposztakukac 2009.12.14. 13:08:22

@xiau.ling: a szakszervezetnek(na meg a politikának) köszönhető, hogy nem rúgtak ki senkit. amúgy pedig a fix költségek (üzemanyag, karbantartás, felújítás) csökkennek. persze a munkabéreken még egy szép falatnyit lehetne spórolni. csak ugye ezt nem lehet átvinni...

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 13:09:25

@Káposztakukac: Olyasmivel vitatkozol, amit senki se állított. Ki mondta neked, hogy az kell, hogy ezer fős falvakból mindenki naponta háromszor utazzon?

Jártál mostanában Abaújszántón, mert én igen, láttam, mennyi az utas.

Az utazási igényt nem a MÁV kelti, a kérdés az, hogy milyen eszközzel elégül ki az igény. Autóval, busszal vagy vonattal.

Hogy a magyar településszerkezet úgy általában nem alkalmas (???) arra, hogy vonattal szolgáld ki, az ordas nagy baromság, nem lehet erről ilyen általánosságban beszélni.

Pl. a Komárom-Fehérvár-Sárbogárd (most bezárt) vonalak nagyon is alkalmasak lennének (a folytatásukkal együtt) arra, hogy valós, régiók közötti igényeket elégítsenek ki. Csak azok a döntéshozók, akiknek majdnem annyi eszük van, mint neked, ezt nem akarják fölfogni.

ti

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2009.12.14. 13:09:32

@erminavet: akkor innentol en is seggfejezhetlek teged, ahogy tetszik?:-)

elhiszem, hogy szep dolog a kadari romantika, amikor is minden selejtnek munkat adtak masok rovasara, meg toltak a lovet minden szarba, nehogy az egyszeri proli egy pillanatra megehezzen, mert akkor rogton nekiall otvenhatozni, ugyjhogy etetni kell a szarfaszuakat, mese nincs.

na ezek az idok elmultak. mar senkit nem _kell_ etetni. a vasutast sem. nem kell azert vonalakat fennntartani, mert jajj, mi lesz qazzal a 3 bakterrel, a ruhes kutyaikkal meg a marival, akit mindharman kurnak a faluban jo penzert.

tessek szepen felfogni, hogy az a vilag 20 eve elmult, amikor is a latszatjolet fenntartasa erdekeben a vilag penzet felvesszuk hitelre. csak azert, hogy jozsi, a fogatlan bakter, pista az alkoholista, meg bela, aki igazabol szerelmes a mariba fizetest kapjon kozpenzbol.
igenis, a vesztesegnek van egy bizonyos hatara, ami mar allamni ceg es vasuttarsasag eseteben sem toleralhato.

ugyanis, kedves imre, ezt a kikurt szarhalmot, amit orszagnak csufolnak paran igen kevesen tartjuk el. namost a vasutasok eppenhogy a kitartottak es nem a kitartok kozott vannak. tehat ilyen helyzetben eloszor mindig a kitartottak szamat kell csokkenteni.

Cobs 2009.12.14. 13:12:36

@Káposztakukac: az baj kukac..hogy igy nem szabad gondolkodni...kicsik, gyengék vagyunk..egyátalán nem vagyunk kicsik..nem vagyunk kisebbek mint osztrákok...vagy szlovákok..."ennyi a tehetségunk" mar mint amit gyurcsany is mondot...ott fenn ennyi a tehetségük...

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 13:13:28

@Káposztakukac: Szerencsére többet már nem rontod itt a levegőt, csak a többieknek mondom, hogy természetesen nem csökkennek a fix költségek a vonalbezárással. A pályát továbbra is fenntartják, sok helyen megmarad a szolgálat. Ellenben bevételek nem lesznek.

Ennek ellenére van olyan vonal, amit már rég be kellett volna zárni, amiért nem kár. De a lényeg nem ez, hanem az, hogy a bezárástól nem lesz jobb, nem lesz olcsóbb a MÁV-csoport. Persze az ilyen barmoknak érvelhet az ember, csak ugyanazt okádják.

ti

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2009.12.14. 13:16:33

@erminavet: kitiltasok a szolasszabadsag, kurvaanyazas az intelligencia jegyeben..

nem vagy te veletlenul vasutas?

:-DDD

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 13:16:39

@az igazi Sipi: Te barom, elolvastad-e egyáltalán, amit írtam? Vagy csak funkcionális analfabéta vagy?

Szerinted én védem a fölösleges vasutasokat? Nem kéne visszakushatnod áltisibe, ha ennyire nem jut el az agyadig, ami le van írva, mielőtt elkezdett osztani az észt?

ti

Cobs 2009.12.14. 13:19:50

@az igazi Sipi:

nahát a "vilag pénzét" most is felvettük hitelre...lol..:)

mind1...a vonat közulekedést prefarálni kellene..erről van itt szó..autok helyet a vonatozásra kellene embereket raszoktatni...

de nem ez a trend zajlik...

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 13:20:02

@az igazi Sipi: Ha mindenáron hülyeségeket akarsz beszélni, akkor inkább a vasútról.

A moderálás a saját blogomon a saját kényem-kedvem szerint történik. A szólásszabadságot csak a félműveltek emlegetik, akik nem értik a fogalmakat, de halottak már róla.

Te is indíthatsz blogot, ott azt írsz, amit akarsz, úgy moderálsz, ahogy akarsz.

A kurvavanyázás lehet, hogy szerinted modortalan, lehet, hogy neked nem tetszik, de semmi köze az intelligenciához.

Téma befejezve.

ti

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2009.12.14. 13:22:56

@erminavet: igen, veded a felesleges vasutasokat.
bar ugy szeretned beallitani, mintha nem azt tenned, hiszen valahol kodosen azert dereng benned, hogy a teljes foglalkoztatasrol beszelni mar ciki, de igen, hatarozottan a teljesen felesleges vasutasokat veded.

csak kormonfontan teszed. monthatni, ugyes;-)
mint a zokos lany. hoztam is, meg nem is, koltsegcsokkentsenek, de nem ugy, hanem amugy.. ja megsem ugy, hanem emigy, na emigy sem, hanem mondjatok le mind!:-D

olvasom egy ideje a blogodat, latom, mit muvelsz:-)

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 13:25:29

@az igazi Sipi: Hát lehet, hogy olvasod, de nem érted. Arra szeretnélek kérni, hagyd abba a kommentelést, ha nincs mondanivalód, csak az, hogy hülyeségekkel vádolsz alaptalanul.

ti

Morzsi36 2009.12.14. 13:29:29

Ha már sajnáljátok a parasztoktól az ingyenvonatot, sajnáljátok kicsit az analfabéta miniszterektől az Audit is, én azt mondom. Meg alóluk az autópályát. A vasút, az autópálya infrastruktúra - nem ott, pontosabban nem csak ott keletkezik a haszna, ahol a szolgáltatást igénybe vevő fizet, hanem ott, bm, ahol dolgozik. Például azért van rá szükség, hogy a minimálbérért güriző bolti eladó eljusson a sarki közértbe, bm, oszt adjon neked zsemlét. De leugorhatsz érte reggelente Audival is, ha van időd, kiszámoltad, kevesebbe kerül, mint a vonat. Vagy mégse?
Meg mondjuk kérdezzétek meg ti is, hogy miért van az, hogy a Kál-Kápolna - Kisterenye vonalon nem jár vonat, miközben teherautók zúzzák szét a Tarna-völgy amúgy is szar állapotban levő műútját meg az út menti házakat az autópálya-építésre hordott kőzúzalékot szállítva - amit aztán, láss csodát, Kál-Kápolnán átraknak vasútra. Lehet, igaz, amit beszélnek, hogy egy neves ember fuvarozóvállalatának kell a garantált profit?

solesz · www.index.hu 2009.12.14. 13:32:50

Imre, a posztod valóban leleplezi azokat kormányzati ordító hazugságokat, melyeket aztán sunnyogva visszavontak ezek a szemét vonalbezáró, kókler, pénzéhes csalók.

Emellett azt is gondolom, hogy a kormányzat csúsztatott egyet, hogy a saját véleményét támassza alá. Mindenesetre komoly szalmabábú érvelést hajtottak végre azzal, hogy lám-lám ausztriában is bezárnának néhány vonalat, és máshol is gond van.
Ha ez még igaz is lett volna, akkor sem támasztja alá azt, hogy kis hazánkban be kell zárni bármit.

De természetesen egy bekopizott VEKE társszervezet levele sem mondja meg, hogy mit kell tenni, és legkevésbé támaszt alá pro-vagy kontra döntést a bezárással kapcsolatosan.

Kezd egyre inkább kialakulni az a véleményem, hogy a vasút körül csak emocionálisan és/vagy személyes anyagi érdekeltséggel túlfűtött emberek vannak.

Legalább azzal lehetne árnyalni a túlfűtöttséget, hogy el kellene mondani, hogy összesen hány vonalon, hány utasférőhellyel rendel meg szolgáltatást összesen az állam, és a most bezárt vonalak lehetséges forgalma így a teljes vonat-utas-forgalomhoz képest hány százalékot tesznek ki.

Amiben egyetértek Veled - mert van ilyen, mégha esetleg pont le is tojod;) - az az, hogy a racionalizálásnál igen jó példa egy előnyösen megkötött szerződés által megnyert milliárdok.

És azzal is egyetértek, hogy a személyszállítást komplexitásában kell szervezni, valóban az autóbusz, a vonat tekintetében minimumszintként, de esetleg ennél szélesebb körben kell ezt csinálni.

Végignéztem a videoblogpost-ot a bugaci kisvasútról, amikor azt állítod, hogy nem tudod mit kell csinálni.

Sajnos a vasút körül többségben vannak azok, akik érzelmi és saját anyagi alapon hozzák a döntésüket, és még ha jót is akarnak, még akkor is csak a pokolba vezető utat találják meg.

De nem bírom megállni: A vágányok állapotára vonatkozó kérdésnél a válaszod során kitérsz arra, hogy a vágányok nagyon elhanyagoltak - és látványosan himbálózni is kezdtél - pedig a vonat nem is rázott éppen akkor pont annyira. (tudod, ez a túlzások alkalmazása a saját igazunk alátámasztására - és persze mindenki a saját szintjén túloz)
Persze objektív tényként elhangzott az is a műsorban, hogy az ilyen típusú vasúti forgalomban általában megengedhető sebességhez képest is már jelentősen kellett korlátozni a sebességet (a műsorban benne voltak a számok is.)

A vasút témakörben megy a nagynépi erőltetett "himbálódzás", a rájátszás a saját igaz bizonygatására azaz, a vasút körül dúl az érzelmi és a személyes anyagi érdekeltségi harc - beleértve a média szereplőit is.

És ez leginkább kontra-produktív.

Legalább annyira, mint a klimaellenes tüntetésen láncdohányzó greenpeaces ember.

Javaslat: logikai, gazdasági, társadalmi érvek csatarendbe állítva, esetrendszerek, hatásvizsgálatok - felvázolása

Probléma: ha racionalizálni kell a vasutat, akkor az dolgozók - sok dolgozó elbocsájtásával fog járni. Már látom a szomorú arcokkal lefényképezett vasutasokat, akik "nem tehetnek" erről az egészről, és mégi ők szívják meg.

Ja, és ha az Index szerkesztősége, pontosabban a tulajdonosotok elad egy jól működő részt a cégből, akkor légyszíves tüntessetek azért, hogy nektek is jár belőle pénz. Ezt persze cinikusan csak azért szúrtam be a végére, mert a vasút a dolgozókból is áll, nem csak a félidióta vezetőikből. Mint ahogy a vonatot nem az szennyezi be, aki nem takarítja le rendesen, hanem a kedves utas.

És persze a kedves mozdonyvezetők, akik a GPS felszerelése után visszavettek pár száz milliónyit az éves gázolajlopási szokásaikból.

Nyilván nagyon népszerű és kommentgenerátor dolog a fél-idióta felsővezetésről írni.

De nem szabad elfelejteni, hogy a vasutat minden szinten szétlopják és széthazudják.

Nem a kormány, hanem a szakma tudná megoldani a problémát. A szakmának meg nem érdeke.

Erről esetleg egy poszt?

(lehet, hogy a fenti szövegben található több elütés és értelemzavaró fogalmazás, ami abból is fakadhat - túl a saját bénaságomon -, hogy 10 sor x 50 karakter ablakban kell szerkeszteni a kommentet.)

Darvon 2009.12.14. 14:06:53

Kicit zavarónak tartom a sok anyázást a kommentek közt, többek közt kedves blogszerkesztőtől is. Ám legyen...
Szerintem itt egy elvi és egy gyakorlati probléma merül fel, amit azért külön kéne kezelni.

Az elvi: általánosságban, jó ötlet-e (rendes, nem "szüneteltetés", és ésszerű kritériumok alapján) vonalbezárásokkal hatékonyabbá tenni a vasutakat, esetleg mivel mással lehet ezt elérni? Ha elbocsom a vasutasokat akkor az mennyibe kerül nekem? (mert bizonyára gazdaságilag van ára: Nem csak a munkanélküli segély jár nekik, hanem a fogyasztásuk is csökken, kevesebb áfa jut az államnak, stb.)

A gakorlati: a kormány adott választ az elvi kérdésre: igen, a vonalbezárás belefér. De a kivitelezés enyhén szólva el lett cseszve: Nem zárnak be, csak szüneteltetnek, nem bocsátanak el senkit, ráadásul olyan vonalakat is szüneteltetnek, amiket nem kéne, mert sokan használják, politikai szempontból meg olyanokat hagynak meg, ahol nem fájna, stb.

Persze a legjobb az lenne, ha a minisztériumban árnyaltan tekintenék az egészet: miután növelték az egész vasút hatékonyságát, melyek azok a vonalak, ahol még esetleg kell módosítani valamit, bezárni, stb.

Makkasz 2009.12.14. 14:11:47

Valóban, üzleti átalakításról soha nincs szó. A túlfoglalkoztatottság sincs megszűnőben, azt kiszervezésekkel próbálják palástolni, mintha történne vmi, de ugyanaz a Mari néni takarít ugyanazon a színvonalon, csak már harmadik cég alkalmazza.
De mi van pl. a minden nagyvárosban városközpontokban található értékes ingatlanokkal (pályamérnökségek), ahonnan a mérnök urak gépkocsival járnak ki a pályához, ha egyáltalán kimennek? Persze hogy zéró a hivatástudat, morálról beszélni nem lehet.
Azért, mikor 110 éves vonalak bezáráson siránkozunk, és a klímavédelem eszközének tekintjük a vasutat, elfelejtjük hogy mennyit fejlődött a közúti közlekedés (utak, járművek), mennyit változtak a szokások, igények és a személygépkocsik elérhetősége (ez marketing tárgyköre, ma már senkit sem kényszeríthetnek a vasút használatra), végül hogy ezt a klímaszart senki nem vizsgálta a bezárt vasutak esetén, tehát kár pro vagy kontra erre hivatkozni.
Azért hogy kallernek, vezetőnek, bakternek állása legyen, nem kell vasút, a legnagyobb tévedés mikor vasutasok sztrájkolnak bezárás ellen (érintett lakosok az már más téma, tegyék azt, főleg akinek tényleg fontos).
Szerintem a vasút szerepe kistelepülések közti személyszállításban jelentéktelen, és szerepe csak csökkenni fog. Az intenzív, elővárosi közlekedés, az ICk, vagy éppen a ritkábban járó, turisztikai célú is fontos lehet, ahol maga a vasút is az élmények része.
Mondjuk mint pótcselekvés tényleg szánalmas a vonalbezárás, de különösebben nem sajnálom, szerintem ez természetes dolog, de ettől még a vasúti közlekedés fejlődhetne minőségben, mennyiségben is.

Makkasz

simon says: 2009.12.14. 14:18:06

szep dolog a nosztalgia, csakugy, mint az utopia. jelenleg nincs szukseg/kereslet a meglevo lepukkant vasutrendszerre es nincs penz ezt fejleszteni, ami talan keresletet generalna.

2 utat latok ebbol kifele:

1. nagyon sok penzt beleolunk es fejlesztunk egy tiszta es ertelmes koncepcio menten, amig el nem erjuk a megfelelo szinvonalat, majd a kereslet megugrik es rentabilisse valik a vasut (vagy kevesbe vesztesegesse)

2. fogjuk es szinten egy koncepcio menten leepitjuk a vasuti kozlekedest arra a szintre, amire kereslet van, vagy esetleg meg profitabilis is. ez jelenti a mellekvonalak bezarasat, infrastruktura teljes leepiteset, sinek beolvasztasat (meg a ciganyok elott), ingatlanok eladasat, emberek elbocsajtasat, mindent

pl. nemetorszagban sokan hasznaljak az elovarosi vasutat munkaba jarashoz, majd a vasutallomason raulnek az ott tarolt biciklire, esetleg felulnek a pontosan, tisztan es olcson kozlekedo villamosra, buszra es bemennek dolgozni, majd delutan haza

erre van kereslet. meg arra, hogy nagyobb tavolsagokra orszagon belul, esetleg szomszed orszagokba uzleti vagy csaladi okbol vonaton mennek auto helyett. ez eleg draga, 2-3 embernek mar olcsobb autoval menni, viszont a minoseg es a pontossag kivalo, ezert alternativa lehet

magyarorszagon szerintem szinten e ket uton kellene elindulni es fejleszteni/felszamolni, elovarosi vasut (bar nalunk BP-en kivul nincsenek igazi nagyvarosok!) valamint a fo vasutvonalak, nagyvarosok kozott es nemzetkozi forgalom

a tobbire egyszeruen nincs szukseg es nem hatekony

van egy 3. ut is, talalunk a foldben olajat/gazt/aranyat stb. nagy mennyisegben es a megtriplazodo GDP-bol boven jut a vasutbuzik nosztalgiajanak kiszolgalasara es a tobbsegeben kedvezmenyekkel vagy ingyen utazok vonatoztatasara

egy biztos, igy, ahogy most van, nem mehet tovabb, mert mi, nagyon kevesen levo adofizetok nem tudjuk fenntartani a nosztalgiat es nem vagyunk hajlandok fizetni egy utopiaert

is 2009.12.14. 14:32:44

@poszt: imre, nagyon-nagyon elismerésre méltó ez a blog. tényleg látszik, hogy látod-érted-érzed-lélegzed a vasutat, és téged megcsapott a mozdony füstje.

ez a poszt azonban nem viszi előre az ügyet. a 'reformdüh', ha célja eredetileg jó, akkor el kell hogy induljon. minden kezdet nehéz, főleg, ha 50 év ellensúlya, odarohadt világnézete az ellenerő, amit le kell küzdeni. BÁRMI, ismétlem BÁRMI jobb, mint nem csinálni semmit, vagy pusztán szembeszállni azokkal, aki akármilyen szart is (mert teljesen igazad van, szar lett), de csinálnak.

az élet minden területén, oktatásban, eü-ben, rendőrségben, közigazgatásban, vasútban, nyugdíjban rá kell lépni a reformdüh útjára. AZTÁN, ha rajta vagyunk lehet arról beszélgetni, hogy hogyan, meddig, mennyi, ki hülye, és ki nem. még nem vagyunk rajta, még sikeresen 2008-ban lenépszavaztatták az eü-t is, meg az oktatást is, visszaléptünk a kádári nihilbe. szar ez, amit csináltak, de ne már, hogy erről is visszalépjünk a nihilbe. javítást, 2.0-ás verziót, a jókat is sorold fel (írtad, volt tényleg jó bezárás), és javaslatokat tegyél. ha én lennék a miniszter, már régen kértem volna tőled menetrendi javaslatot.

ha már felvállaltad, hogy a vasútért blogot írsz, időt és energiát áldozol rá, akkor figyelj arra, hogy a stratégiai célt ne téveszd szem elől: a MÁV-ot ki kell billenteni a jelenlegi kádárista egyensúlyából. Oszkónak van igaza, hogy nem szabad 4 évente hagyni, hogy leszanáltassa magát, mert beleszokik, és nem is tesz semmit, hogy ne kelljen ezt tenni. és Hónignak van igaza, hogy akár vissza is vonhatta volna ezt a szart, ahogy már 52-en visszavonták (Schamschula akart először valamit csinálnia MÁV-val, ugye), de akkor nyer a kádári MÁV, akkor 20 év után se semmi. ez a szar jobb, mint a semmi. és rosszul tetted, hoyg nem ez lett a végső tanulság ebben a posztban, hanem annak a fikázása (bármily joggal), aki 20 év után másodiknak (első Kóka) nem hagyta, hogy a MÁV ott maradjon a kényelmes kádári nihilben.

minden változás átmeneti rosszabbodás. ne ijedjünk meg, ne féljünk, először szétrázzuk, minden össze-vissza lesz, aztán rendet lehet rakni, újragondolni, letisztítani. a változásért harcolj, ne az ellen.

vidi-master 2009.12.14. 14:33:03

@simon says::
az alapgondolataiddal egyetértek.
de fontos megjegyezni, hogy hazánkban a most és két évvel ezelőtt bezárt vonalak között nem kevés olyan akadt, ahol az utasszám nem indokolta a bezárást. a mellékvonalak többségében aránylag kicsi ráfordítással (nem tíz és százmilliárdokkal) rendbe lehetett volna rakni a pályát (az eredetileg kiépített sebességet el lehetett volna érni). emellett (gyakorlatilag ingyen) olyan buszmenetrendet kellett volna kidolgozni, ami az ÖSSZES mellékvonal esetében alá van rendelve a vasútnak. várni egy évet, hogy mennyivel nőtt így a vasúton utazók aránya, hány utas utazott a vonalakon. majd ahol megéri, meghagyni a rendszert, ahol nem, ott bezárni a mellékvonalat.

emellett "azonnal" rendbe kellene rakni a Budapest - Balaton vonalat, mind az északi, mind a déli parton. fel kellene újítani olyan interregionális vonalakat, amelyek vidéki közép és nagyvárosokat kötnek össze (jó példa a most bezárt Székesfehérvár - Komárom vonal).

hazánkban elővárosi vasúti közlekedési rendszert kellene MINDEN nagyvárosban kialakítani, ahol ma több vasútvonal fut össze.
kapásból ilyen lehet: Szombathely (Kőszeg, Szentgotthárd, Sopron, Celldömölk, Zalaegerszeg felöl), Debrecen, Pécs, Székesfehérvár, Győr, Miskolc és így tovább, egyszóval minden olyan hely, ami manapság is fontos vasúti csomópont és több irányba is kiágazik mellékvonal.

tessék végre megérteni, hogy a vasút állandó költségei fixek. a menetrenddel és a kapcsolódó szolgáltatásokkal (buszos ráhordás, csatlakozás, autó és kerékpárparkoló) kis összegből is komoly bevételnövekedést lehetne elérni. ha még adott esetben a környezetbarát megoldást választva közút helyett vasutat fejlesztenénk...

Samott 2009.12.14. 14:39:35

"...hiába ígérték meg Antaliék, távolsági buszjáratok sehol nem szűntek meg!" - nekem ez a mondat volt az ami nagyon nem tetszett. Gondolom a tavolsagi buszjaratok uresen vagy a a Volanok szamara nem gazdasagosan nem kozlekednenek, ergo ezeken a jaratokon utaznak emberek. Gondolom ezeknek az embereknek jo okuk van hogy a buszt valasztottak a vasut helyett. Gondolom az o utazasuk se kevesbe fontos mint azoke akik vasuton utaznak. Akkor miert kellene elvenni toluk a buszozas lehetoseget es miert kellene vasutra kenyszeriteni oket? (igen, kenyszeriteni hiszen onkent szallnak buszra, maguktol valaszthatnak a vasutat is) Hogy a vasut gazdasgosabban uzemeljen? Az a vasut, amit a valasztasukban elvetettek?

hapcika 2009.12.14. 14:40:24

@erminavet: Jól belegondolva lehet, hogy fiktiv a levél és az egész blog csak provokációnak jó csak. Az eldurvuló hangnemed meg azt sejteti nem is te írtad.

pandacsökiboborján 2009.12.14. 14:56:10

Szerintem az egész MÁV-ot be kellene zárni,mindenkit kirúgni és a vasút üzemben tartásával a Bundesbahnt bízni meg. Ez a MÁV egy mocskos pénznyelő mutyizó és idióták gyűjtőhelye.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 15:00:03

@Samott: Az egy dolog, hogy neked mi tetszik.

Kétségtelenül nem ez az egyetlen logika, még az is lehet, hogy én se ezt gondolom.

De az TÉNY, hogy ők, Antaliék azt mondták pár hónapja, hogy az ő logikájuk ez: mivel a Volánok és a vasút közlekedését adóforintból támogatják, ezek ne járjanak párhuzamosan. Ne osszuk meg a kevéske állami forrást a Bp.-Győr busz és vonat között, mert kimutatható, hogy az összes támogatási igény akkor nagyobb, úgy, hogy nincs érdemi pluszszolgáltatás. (Hiszen elég jó, kiemelkedően jó ezen a viszonylaton a vasút szolgáltatása.) Ergó, a párhuzamosság pazarlás. Aztán mégis maradtak a buszok.

ti

radix 2009.12.14. 15:01:38

Imre, te valamikor újságíró voltál, nem? De valahogy mostanra hívő lettél, magad vetted a fejedre a szemellenzőt.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 15:05:57

@is:

Én az ellenkezőjét gondolom. Ezzel a vonalbezárással pont, hogy ugyanolyan maradt a MÁV, pont nem történt semmi. Az egész cég 99,5%-a nem érez semmit, ugyanolyan tespedés van.

Csak el lehet mondani, hogy van reform, látod, téged is becsaptak. Tehát rosszabb, mintha nem nyúltak volna hozzá.

Pedig nem lehetetlen jó irányban elmozdulni. A Start önállosodása előtti időkben és az önálló céglét elején mintha jó irányban mozdultak volna, nyomták az ütemes menetrendet, szolgáltatni próbáltak, elkezdték megfogni a költségeket. Aztán az anya-MÁV nagyon gyorsan leállította mindezt.

ti

laspalmas · http://vastagbor.blog.hu 2009.12.14. 15:07:31

Fejlesztés, fejlesztés és fejlesztés.
Akkor vonzó alternatíva lenne a vasút. De "ezek" nem gondolkodnak hosszútávon.

Amúgy meg mi ez a 4-5 milliárdos megtakarítás (ha egyáltalán) a kormányzati negyedre kidobott 9,5-el, a tévészékház eladásával, a moszkvai ingatlanbiznisszel, a postapalota eladásával, és a többi mocskos üggyel összevetve? Hogy a mágikus 4-es metrót ne is említsem....

kamasuka 2009.12.14. 15:13:25

Sajnos annyi történt, hogy amikor a kilencvenes évek elején sorra zártak be a gyárak, a MÁVnál nagyobb mértékű leépítés nem történt. Ez bosszulja meg most magát ezekkel a vonalbezárásokkal is. Egyszerűen annyian vannak, hogy egy kormánypárt sem merte megkockáztatni, hogy nagyarányú leépítésekbe fogjon, mert azonnal megbosszulta volna magát a szavazófülkékben.

Anno egy albérleti lakótársam mesélt róla, hogy a sógora apja úgy "szerelt le" a MÁVtól nyugdíjba, hogy elküldéséig sem értette meg, hogy neki miért is kellett évekig kopogtatni a kerekeket ... :D

Most az a baj, hogy a volántársaságok is csak a karácsony miatt fogják tartani a bezárásokból adódó igények busszal való pótlását. Januártól már ritkítják majd a járatokat és nem biztos, hogy tudják majd pótolni a kieső vasúti személyszállító eszközöket.

Tény, hogy a MÁV egy pénznyelő szerkezet. De az is, hogy lehetne ezt jól is csinálni, csak akkor le kellene mondani a millás fizukról és a szolgálati autókról.

Azon meglepődni, hogy ez a kormány meg nem mondott igazat, nos enyhén szólva is értelmetlen. Az a csoda, ha egy igaz szavuk is van.

csupáncsak (törölt) 2009.12.14. 15:13:53

@erminavet: @B.Jackson:
Kedves JAckson
Én Bp-től 53 km-re Verőcén lakom.
A kocsi nem tud versenyezni a vonattal.
Ugyanis, ha reggel megyek be Bp-re, akkor az M3-ason a Shellnél áll a sor vége. Verőce-Benzinkút 30p, onnan a munkahelyem 45 a sorban tötyögve. Ahhoz, hogy ne álljak sorba, el kellene indulnom reggel 5.15-kor, vagy 9.00 után. Sajna, ez ritkán megy.
A vonat? A zónázó 34 perc Verőce-Nyugati, így a házam ajtaja és a munkahelyem ajtaja 60-62 perc. És a bérletemet fizeti a melóhelyem, a 86%-át. Azért írtam azt, hogy ebben az esetben a vasút nyer.
Persze, aki Veresegyházán lakik, az mást mond, mert az a vonal (Vác-Veresegyház-BP) tragikus állapotban van.

Imre te meg maradj higgadt és ne süllyedj le a névtelen nethuszárok stílusának mélységeibe.

Üdv: Lg (egy másik vasútbuzi zsurnaliszta)

Samott 2009.12.14. 15:25:31

@erminavet: Na nekem meg a aztan tenyleg mindegy, nem kenyszerulok vasutra, van autom. De szemet huzas azokkal szemben, akiknek a vasut valamilyen okbol nem megoldas.

beszélő 2009.12.14. 15:26:50

Lehet, hogy rosszul vezetik a MÁV-ot.
Ki kell rúgni a vezetőket. Természetesen végkielégítés nélkül - fegyelmivel.
Ugyanis a vezetőnek nem csak joga van a hatalmas havi jövedelemhez, de némi kötelezettsége is van, hogy a lehetőségekhez mérten igyekezzen a legoptimálisabb döntéseket hozni - külső
tanácsadói szerződések nélkül.
Másodsorban az államnak kötelessége a tömegközlekedést közte a MÁV-ot is olyan mértékben támogatni, hogy a tömegközlekedés vonzóbb legyen az utazók számára a személyautónál.
Ameddig a költségvetésből a tömegközlekedés támogatására nem telik elvárható mértékben, egyik politikus se kampányoljon adócsökkentéssel, mert az adó csökkentés nem lesz pariban az átlagjövedelműekre nehezedő közlekedési költségekkel.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 15:32:32

@Samott: Ezt a "szemét" fogalmat azért egy kicsit részleteznéd? Ugye Bp.-Győr viszonylatról beszélünk. Tényleg érdekelne, hol van a mérhetetlen érdeksérelem, ha valakit vonatra kényszerítenek?

ti

Magyarnaba 2009.12.14. 15:33:55

Tevannak igaza van. A miniszter és brigádjának koncepciója gyanúsan elhibázott, szinte nagyon gyanúsan az.

A mellékvonalak egy részének ideje sajnos tényleg lejárt és ezen vonalakat sajnos tényleg be kellett zárni, mivel az általuk érintett települések elnéptelenedtek, vállalkozások megszűntek. (Ez nem feltétlenül a közlekedéspolitika hibája, hazánkban olyan társadalmi folyamatok zajlottak a második világháború óta, amelyek végül kihúzták a vidéki vasutak alól a padlót.) Amiért valóban van okunk sírni, az az a tény, hogy a régi hálózat felszámolásával egy időben nem zajlik hálózatbővítés a megfelelő helyeken.

• A szuburbanizációnak köszönhetően hatalmasra duzzadtak a Budapest környéki települések, ám egyetlen új vasútvonal sem épült, amellyel a kiköltőzők visszaingázhatnának a városba. Míg nyugaton a városok terjeszkedését RER-vonalak, S-bahnok és elővárosi villamosok érhálózata jelenti, nálunk nincs 5 éve, hogy a BKV a ráckevei HÉV bezárásáért lobbizott a fővárosnál.

• Nem épültek meg a hálózat elemeit összekötő, egyszerűsítő vonalak. Pll Siófokról nem lehet elvonatozni Almádiba, Kalocsáról Paksra és még számos ilyen hely van a vasúthálózatban.

• Az EU-csatlakozás ellenére remény sincs a határátmenetek helyreállítására. Továbbra sem lesz meg a két nagyvárost összekötő Debrecen-Nagyvárad, Szeged-Temesvár vasútvonal, a vasútvonalak a semmiben végződnek. Aki szerint ilyen vonatra nincs igény, az nézzen szét kicsit a vidéki buszállomásokon!

• Egyszerűen nincs elképzelés a hálózat főelemeinek tessék-lássék rekonstrukción túli korszerűsítésére. A vidéki nagyvárosok továbbra is BP felé orientálódnak. Senki sincs, aki olyan elképzelést vetne fel, mint a Pécs-Baja-Kelebia-Szeged-Békéscsaba-Berettyóújfalu-Debrecen fővonal létrehozása, az autópályák által vélhetően soha fel nem táruló térségek vasútjainak helyzetbe hozása, vagy az elővárosi hálózatok kiépítése.

A H. Péter és társai vélhetően nem tehetségtelenségük és fantáziátlanságuk miatt alkalmatlanok posztjuk betöltésére. A probléma másutt van: őket az ellenérdekelt fél (Strabag, autóimportőrök, olajvállalatok) delegálták pozíciójukba.

Wuff 2009.12.14. 15:34:26

Sok baromállatja, akik a hatékonyságot emlegetik. Áruljátok el mégis, hogyan lehetne valami hatékony, ha 19. századi (!) sínek vannak sok helyen még lefektetve (és itt lehetne sorolni hosszan, hogy mik vannak még)?

Nem azért szar a vasút, mert nem használja senki, hanem azért nem használja senki, mert szar, azaz nincs felújítva, karbantartva, és rohadt lassú. Sok közgazdász... Röhejes. Logika!

25 milliárdos árdolyamveszteségük volt korábban (2000-es évek elején)? Azt miért nem emlegetitek okostojások? Mit kellene ahhoz bezárni, hogy ezt jóvátegyék? A vezetőiket?

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 15:36:21

@radix: Na, nincsenek érvek. Persze gondolhattam volna, hogy sokkal egyszerűbb beszólogatni, aztán lapulni. Akkor megpróbálom kitalálni, mire gondolsz.

Nos éppen ellenkezőleg, nekem van a legkevésbé szemellenzőbb, Szemellenzője annak van, aki politikai pártszimpátiái vagy nézetei alapján ítéli meg egy kormány intézkedéseit, és nem a tényleges hatásuk szerint.

Én pont, hogy nem ezt teszem. Szélsőségesen liberálisak a gazdaságpolitikai nézeteim, és a vonalbezárást valamiféle liberális, adófizető-védő intézkedésnek próbálják feltüntetni. De én meg megnéztem, mi történik valójában, és látom, hogy éppen az adófizetői pénzek további herdálásának bebetonozása.

ti

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2009.12.14. 15:37:18

Minden reggel azzal az álommal kelek, hogy egyszer én géppuskázhatom le az egész rohadt bandát.

csupáncsak (törölt) 2009.12.14. 15:38:19

Egy biztos. Ha én lennék a döntéshozó, addig fejleszteném a vasutat, amíg nem lenne osztrák, vagy kínai szintű. S nem érdekelne mennyibe kerül.
Ugyanis barátaim, jobb helyeken ezt így csinálják.
Most itt vagyok Kínában. A shanghaji Pudong reptérről - reptérre 2x 4 sávos autópálya visz/hoz. Mégis van egy MAGLEV mágnesvasút, amely 8 perc alatt teszi meg a 40 km-t. Vajon miért?
És vajon hogy van az, hogy a Shanghai-Peking expressz 10 óra 41 perc 1342 km? Pedig van ám autópálya...

záporjózsi 2009.12.14. 15:38:55

@erminavet: A busz szolgáltatási színvonalát a vasút sok helyen nem éri el. A szolgáltatási színvonal NEM a légkondinál és a szőrös ülésnél kezdődik, hanem az ülőhelynél, a WC-nél, a megbízhatóságnál, az eljutási (és nem menet-) időnél, a tisztaságnál, illetve a várakozás körülményeinél. Direkt olyanokat is írtam, amelyben a buszt a vonat veri. De lehet látni a prioritásokat is: ennyiért az utasok a buszt választják. A vasút, mint rendszer a verseny fel tudná venni. A MÁV, mint szolgáltató nem.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 15:41:43

@Roa:

Na, akkor én vagyok az egyik baromállatja. Bár persze tény, hogy költeni kell az infrastruktúrára, de pl. az ütemes menetrendi rendszerben az a csodálatos, hogy aránylag kis befektetéssel javítható a mobilitás lehetősége. Ezt ismerték föl Svájcban, ahol kiszámolták, hogy ha óránként indul a vonat, az többet hoz, mint ha óriási költséggel nagysebességű pályát csinálnának.

De maradjunk a realitásoknál. Sok magyar vasúti mellékvonal 60-nal vagy 40-nel is gyorsabb lenne, jobb eljutást adna, illetve ad órás vagy akár 2 órás ütemmel, mint a most ugyanott járó Volán.

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 15:44:26

@záporjózsi: A vonat sok helyen bőven meghaladja a busz szolgáltatási szintjét.

Persze abban igazad van, hogy a koszos Bz-k és hagyományos vagonok nem megfelelő szolgáltatást nyújtanak. De pont a járműállomány, amiben a legtöbb történt az utóbbi években.

ti

Samott 2009.12.14. 15:45:47

@erminavet: En nem speciztem ki egy viszonylatot sem, talan azokat kellene megkerdezni, akik a csodalatos vasut helyett a szar buszt valasztjak. Gondolom jo okuk van ra.

solesz · www.index.hu 2009.12.14. 15:50:55

Mégegyszer, az értetlenkedők részére:
A szakma nem akar változtatni. Úgy vannak egymáshoz kenve az egyes emberek, hogyha egyet kiveszel, akkor az összes csúszik.

Az alulról jövő szerveződés meg a f@szfej glaskónál tetőzik, de korábban már amúgy is említettem a vasút alulról és felülről történő szétlopásának népmeséjét, úgyhogy ide s tova az adófizető népen kívül nincs más aki valóban szeretne egy hatékony(abb) vasutat.

Ezen rágódni, hogy fog-e a vasút szállítani mint 0,???1%-kal kevesebb embert vagy többet... a bezárt vonalakkal együtt vagy nélkül...

Még az is megfordul a fejemben, hogy a média kiszolgálja a MÁV azon igényét, hogy ne legyen szó fontos dolgokról.

Dobj a koldusok közé 1 pennyt és megölik egymást érte.

Imre, a blogod biztos elég jól olvasott. Szervezz valami jó kis csapatot, találsz itt elég sok jó embert ehhez és készítsetek egy átalakulási tervet a közösségi közlekedésre.

De természetesen már az is valami, hogy bedobod a pennyt ide közénk ;)

Pedig a blogodban levő erő ennél többre predesztinál Téged.

solesz · www.index.hu 2009.12.14. 15:54:24

Ja, és reklámoznám kicsit az Indóházat. Érdemes a New York Central történetét a személyszállítással kapcsolatosan elolvasni.

Nem a konkrét sztori érdekes - nem szabad a 1000 km-t meghaladó szuperexpresszeket hasonlítani egy kis ország belső vasúthálózati problémájához. A megközelítés. Az utazási szokások, a busszal szembeni előnyök stb.

Nem tudom, hogy fenn van-e az on-line kiadásban, én az újságban olvastam. 2009-12 havi számban.

ledo76 2009.12.14. 15:54:30

@erminavet:
A cikked tartalmával nagyrészben egyet értek, de a hozzászólásokat kár volt elolvasni. Ha nem tetszik, hogy valakinek más a véleménye, miért nem magadnak írogatsz. A kurvaanyázás meg bizony inteligencia kérdése...

radix 2009.12.14. 15:56:28

@erminavet:

Ne légy íly türelmetlen, nekem nincs benne a te blogod a munkaköri leírásomban, akkor válaszolok, amikor sikerül.

Mint újságírótól, azt várnám tőled, hogy el tudd választani az érzelmi reakciódat a munkádtól. Ha a kormány képviselői mellébeszélnek,
arra nyilván rá kell mutatni, szembesíteni kell őket a saját szavaikkal, de úgy érzem, neked ez már rég nem erről szól.

De ha már nem érzed magad újságírónak, csak bloggernek, hát, te tudod.

Én sem gondolom, hogy az idei hercehurca végén a lehető legjobb megoldás született (bár a Volánok szerződéseinek bebetonozását nagyobb horderejű problémának gondolom a mellékvonalak bezárásánál), megkockáztatom, akik végigvitték, sem itélik sikeresnek a saját munkájukat, annyi kompromisszumba kényszerültek bele a végére.

Wuff 2009.12.14. 15:58:39

@erminavet: Szép, szép az ütemes menetrend, de attól még nem fognak többen vonattal utazni, hogy valamivel gyorsabb lesz. Nem az autóhoz képest! Hanem saját magához. Meg persze a kényelmi szint is többségében elég alacsony.

Nem nagysebességű pályát mondtam egyébként. Hanem azt, hogy ne legyenek olyan szakaszok, ahol 30-al vagy 10-el döcögünk kilométereken át. Ki utazik szívesen vonattal az ilyen helyeken? Nem ütemes menetrend, nem nagysebességű pálya kellene ide, csak a régit felújítani. Olyan nagy kívánság lenne, hogy a mezőben ne szöcskéket számolgassunk, hanem tudjunk haladni?

solesz · www.index.hu 2009.12.14. 16:08:19

Találtam egy tanulmányt a svájci ütemes menetrend egy esetére.

Beleolvastam - de nem is vagyok szakmabeli. Az minden esetre látszik, hogy az ütemes menetrend nem egy egyszerű igen-nem kérdés.

Még az is elképzelhető, hogy kis hazánkban kevés helyen lehet alkalmazni.

Tud valaki hasonló honi tanulmányról?

6remi9 2009.12.14. 16:10:11

Először is talán nem ártana (fizető) utasokat megnyerni a vasútra, amit, főleg a mostani 15%-os emelés után, csak valami drasztikus kedvezménnyel lehet.

Erre jó módszer - valószínűleg a légitársaságok sem viccből alkalmazzák - a fapados alővételi rendszer. Javítja a kihasználtságot, többszörösére növelheti az amúgy kedvezmény nélkül utazók számát, főleg holtidőben.

igazivaltozas.blog.hu

Nancsi 2009.12.14. 16:15:58

Sajna a MÁV úgy ahogy van életképtelen. Az hogy miért lett ilyen, részletkérdés. Egyszerű a megoldás: a részvényeket szétosztani a dolgozók között, mindenki kap 1 egységet. Utána szavazzanak ők arról, hogy mi legyen. Majd elgondolkodnak, hogy meg kell-e tartani minden munkahelyet, illetve kinek jár prémium, meg havi 10 milás fizetés.

Állami támogatást, na azt egy fityinget se, soha többé. Az állam majd vesz szolgáltatást a magáncégtől. Pl CO2 kibocsátás csökkentésnek van mértéke, el lehet adni a kvótát, azt ki lehet fizetni a MÁVnak. Ha bizonytja, azonnal. Esetleg lehet beszélni arról, hogy a tanulók/nyugdíjasok viteldíjának egy részét az állam fizesse. Vagy lehet pályázni muzeális értékű vonalak megtartására. Nade csak úgy puszira tolni bele a 100 milliárdokat, ugyanúgy mint a 4-es metróba? Ez kb bűncselekmény kategória.

Morzsi36 2009.12.14. 16:18:32

A mellékvonalak busszal való kiváltása egyébként akkor működne jól, ha egyesített menetrend és menetjegy lenne érvényes. Először is, mondják be a pályaudvaron meg adja ki a menetrendi kereső, hogy melyik vonathoz van csatlakozó busz - akár azért állították üzembe, hogy vonatot pótoljon, akár "mezei" busz, amely megáll a pályaudvarnál, másrészt meg, ha valaki 118 km-t utazik 103+15 bontásban, ne kelljen neki a vasúton megvett 120 km-es jegy után még további 20-at kifizetnie, mert így hiába egységes a díjszabás, a viteldíj nem az.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 16:20:59

@Samott: Ja, akkor nem ugyanarról beszéltünk. "Úgy általában" erről nem lehet beszélni. Konkrétan a közpénzzel támogatott Győr-Bp. buszok kiiktatását ígérték.

ti

6remi9 2009.12.14. 16:22:08

Ja és ha már Ausztria:
Egy éves Start-klub kártya ekvivalens 26 éven aluliaknak:
ÖBB: 19,99EUR; MÁV: 24 900Ft

26 éven felülieknek:
ÖBB: 99,99EUR; MÁV: 34 900Ft

LOL

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 16:22:55

@solesz: De, egyszerű igen-nem kérdés.

Aki azt mondja, hogy nem az, az nem érti igazán. Amíg nem dugtál, gondolhatod azt, hogy a szüzesség nem egyszerű igen-kérdés. :-)

Tanulmány? bevezették az ország felén. Kimutathatóan több utast, több bevételt hozott, bár szeretik letagadni.

ti

solesz · www.index.hu 2009.12.14. 16:23:34

A svájci tanulmány egy része a "Conclusion and Outlook" - (következtetések és kilátások)
"It is unclear how the model will perform for regions with less rail tracks and track switches. A possible test case scenario could be a long track line with few routing possibilities and several trains with different speed profiles."

Próbálom magyarra fordítani:

"Még nem tisztázott, hogy a modell hogy viselkedik kevesebb vágány és kitérő esetén. Megvizsgálandó lehetne hosszú vágányból és kevés kitérő lehetőségből álló eset több eltérő sebességprofillal rendelkező vonattal."

Szóval bedobni az ütemes menetrendet...

Márcsak azért mondom, mert ha egyik sincs komolyan megvizsgálva és alátámasztva, akkor szar ötletnek mind a kettő egyaránt megfelel és így ekvivalensek is.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 16:24:43

@radix:

El tudom választani. Amikor újságot szerkesztek, akkor újságíró vagyok. Amikor publicisztikát írok a saját blogomba, akkor bőven lehetnek érzelmeim.

Műfajismeretből 1-es! Leülhetsz!

ti

Dubito 2009.12.14. 16:27:18

Kína most építi a Peking-Shanghai gyorsvasutat, mely az 1.400km távot 5 óra alatt fogja megtenni, és naponta !! 220.000 utast fog szállítani.

Ezzel szemben mi azt gondoljuk, hogy a vasút arra való, hogy kies falvak között zakatolva, 20 fős kiszolgáló személyzettel juttasson el 5 ingyen utazót 50 kilométerre.

Kína a 21. századot képviseli, mi még a 19.-ikben élünk.

solesz · www.index.hu 2009.12.14. 16:28:22

Ja, és nem válaszoltam Imrének.

Biztos van ahol ez jól működik. Pl. Bp-Miskolc-Nyíregyháza.

De a mellékvonalakra ez nem bizonyított.

Tartom magam ahhoz, hogy ez nem igen/nem kérdés. Attól, hogy a szüzesség (és például a számítógépes bit fogalma is) egy igen/nem kérdés, még nem látom be, hogy az ütemes menetrend az lenne.

Túl laza a b@szás és a ütemes menetrend közötti korreláció - hacsak az ütemességet nézzük, az még talán ide nem elég ... :)

Én próbáltam érvelni, vasut-forgalomtechnikai érvekkel. Uff.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 16:29:37

@solesz: Akkor téged is megkérlek, hogy hagyd abba az ámokfutást itt.

Nem szégyen, hogy ennyire
tájékozatlan vagy, de miért gondolod, hogy ezt mások tudomására kell hoznod?

Az ütemes menetrendi rendszert már többen kidolgozták az országra. A felén be is vezették. Ezt talán meg tudod érteni.

Vannak vonalak, amelyeken jelen állapotukban nem lehet normális ütemest bevezetni. A legjobb példa a 30-as. Nem is akar senki ütemest csinálni itt. De szerencsére felújítják, ha nem csak egy szakaszát, alkalmas lesz.

Az ütemes menetrendnek egyébként óriási előnye, hogy azt is megmutatja, hová érdemes elkölteni a pályaépítésre, esetleg új járműre szánt pénzt. Hol lesz tényleges haszna a megspórolt eljutási időben. Mondanom se kell, hogy nálunk így választják-e ki a fejlesztési célokat.

ti

Spiro 2009.12.14. 16:31:43

Amíg az állam rendeli meg a személy szállítási szolgáltatásokat a MÁV-tól, VOLÁN-októl a nélkül, hogy BÁRKI is ki tudná mutatni, hogy milyen kapacitásokra, milyen menetrendre van szükség a rentábilis működés eléréséhez, addig folyamatosan valakinek a döntésein fogunk fanyalogni.

Meg kell szüntetni az összes kedvezményt és piaci jegyárakat kell alkalmazni (majd adó csökkentésben, vagy nyugdíj emelésben visszakapják az érintettek) és minden fenti társaság működjön piaci alapon.

Szerintem egy fapados Debrecen-Budapest repülő járat árban tudna versenyezni a vasúttal (ezt miért nem rendeli meg az állam??)

Az állam ne rendeljen meg semmit, senkitől.

Senkinek nincs fing fogalma sem, hogy a vasút kell-e, vagy nem, illetve milyen áron, csak mindenki fújja a magáét.

Már réges-régen az alkotmányba kellett volna foglalni, hogy az államadósság nem lehet magasabb mint a GDP 30%-a, és akkor minden kormánynak csak annyi lenne a dolga, hogy annyit költsön amennyi adót be tud szedni.
Ha ebből kevesebb vasútra, szociális támogatásra futja, akkor ez van. Majd ha jobban megy, akkor lesz.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 16:34:34

@solesz: Nézd, a kommentekben folytatott párbeszéd nem igazán alkalmas eszköz. De megpróbálom azért. Az ütemes menetrendi RENDSZER lényege a - bizonyos értelmű - teljesség. Az előnyei ugyanis így mutatkoznak meg.

Nem könnyű röviden elmondani, talán a legjobb hasonlat a vérkeringés.

Csak attól tudsz életben maradni, hogy a szervezeted sejtjeihez "folyamatosan" jut az oxigén, a tápanyag, elszállítódik a salakanyag stb.

Az ütemes RENSDSZER is ilyen. A mellékvonalról érkezve pl. mindig lesz csatlakozásod a fővonalhoz. Így lehet elérni, hogy "bármikor" (persze nem éjjel) tovább tudj utazni, így lesz a mobilitási lehetőséged magasabb szintű, mint a hagyományos menetrendnél. Így a potenciális utas megtanulja, hogy "bármikor" beérhet mondjuk a megyeszékhelyre azonos idő alatt. Ha a rendszerből kihagysz egy-két vonatot, a dolog már nem működik.

ti

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 16:37:18

@Roa: De többen fognak. Már megtörtént. Itt, Magyarországon.

ti

vasziljevics 2009.12.14. 16:41:42

amíg a hatvan-salgótarján vonal minden egyes állomásán annyian teljesítenek szolgálatot, mint az (egyébként GySEV által üzemeltetett) sopron-szombathely vonal teljes hosszán (leszámítva persze a két végpontot), addig nekem senki ne akarjon sehonnan pénzt belerakni a mávba.

inkább dózerolják le az egészet a francba - ahol megéri vagy valós igény van rá, ott valaki úgyis üzemeltetni fogja.

Lord_M_ 2009.12.14. 16:43:06

Racionalitás táptalaján állva a következőt látom én

a számok tükrében a vonatbezárás elenyésző megtakarítást jelent... jelenleg.

Ugyanis megmaradnak a pályák, a szolgálattevők. Tehát a HR rész érintetlen marad. Azaz túl sokan maradnak a máv alkalmazásában.

Logikailag is bukik több helyen : vannak olyan szakaszok ahol a teherszállítás megmarad. Tehát itt logikus hogy marad a személyzet is. Tehát sem pálya, sem HR szempontból nincs nyereség. Az a napi 2-3 egy-két vagon amit megspóroltak... még éves szinten sem mérhető ahhoz ami amúgy kifolyik az ablakon.

Ugyanakkor nem tartom akkora katasztrófának néhány vonal bezárását. Ott ahol tényleg nem ülnek vonatra mert nincs utazóközönség.

Minden más esetben botorságnak tűnik.

A máv veszteségességének lefaragását egy komplett "rendszerváltás" segítségével lehetne végrahajtani.

Tehát
- cégvezetés (és kiegészítő ballasztok) megritkítása, felelősség személy szintű szétosztása
- jutalmak, sikerdíjak, megbízói szerződések ... stb : azonnali felszámolása.
- túlfoglalkoztatottság megszüntetése. (ez is elkerülhetetlen)
- a nem teljesítő alvállalkozásokkal kapcsolat megszüntetése. Illetve a kapcsolat racionalizálása. (tutira takarítanának ha nem csak arra menne a dolog hogy pénz keressenek a mávon)

az így megspórolt több 10 milliárdot lehetne fordítani a vagonok felújítására, a pályák karbantartására.
lehetne minden vagonban kamera, a rongálókat pedig elcsípni, beperelni.

racionális menterend (járatok mennyisége, menetidő, csatlakozások)

Ezzel fel lehetne építeni egy olyan szolgáltatást ami eladható (az utasnak), üzemeltethető, fentartható.

valószínűleg a mávos dolgozók fele az utcára kerülne. Ugyanakkor lehetséges volna ezeknek az embereknek is munkahelyet teremteni a máv és bkv veszteségeinek a minimalizálásával.

Sajnos azt nem tudom elképzelni hogy a személyszállítás gazdaságos legyen (nehezen hiszem hogy 100 ember / vagon tud annyi hasznot hajtani mint amennyit egy vagon cukorrépa termelt pl)

érzelem mentesen, racionálisan kellene felépíteni.

Akkor (és csak akkor) lehetőség nyílna kiesett vonalak újra aktiválására, pályafejlesztésre.

mi pedig végre rendezett és normális körülmények között (normális menetidővel) utazhatnánk a vonaton.

mert hát végülis erre találták ki...

Az Építész 2009.12.14. 16:51:58

Nekem a legnagyobb bajom ezzel a szüneteltetéssel az, hogy akik ezt kitalálták, azok bizony nem itt élnek. Vannak olyan kritikus szakaszok, ahol a norvég nyugdíjasok néhány hét alatt elvisznek minden ingóságot, illetve akár ingatlant is. Felmerül a kérdés, hogy miért nem engedik a regionális vasutak megalalkulását? Ezek többségükben valamikor HÉV-ek voltak. Önállóan üzemeltek, most is lehetne rá kísérletet tenni, persze némileg változtatva a módszeren. Ha leszakdana az anyacégtől, az óriási fölösleges költségektől is megszabadulna. Egy kicsiny cég hatékonyabban tud dolgozni. Hadd válasszanak már az önkormányzatok a MÁV és magánvasút között. De ezt véletlenül sem engedik. Mire az EU kötelezné az országot, mert mi mindennel addig várunk, addigra már nem lesz vonal, ahol magánvasút tevékenykedhetne. A legfőbb probléma az a nemakarásból származik. Rengeteg helyen a házak előtt megy el a sínpár, megálló pedig az Isten háta mögött van. Véletlenül sem lehetne odébbhelyezni illetve újat nyitni, olyat amit senki nem használ megszüntetni. Lehetne a buszos rendszer elemeit honosítani a vasútban is. De a vasút olyan begyepesedett gyökerekből áll, hogy az már fájdalmas. Vagy visszamardt az előző rendszerből vagy a jelenlegi kegyeltje. Sürgősen meg kell ezt szüntetni. Példák vannak nyugatról. A Deutsche Bahn is küzdött hasonló jellegű problémákal, persze nem jutott el ebbe a fázisba. De ott is az átszervezést a vezetőségben kezdték. Javarészét kirugdosták. Egy hozzáértő specialista vette kezébe az egész felügyeletét. Nekik sikerült. Hívhatnánk őket segítségül és nem pedig politikai bérenceket odaültetni növelve az így is súlyos korruptciót. Nálunk is a vezetőségnek a többségét el kell távolítani, valamint a vasúti hivatalokból is a vén begyepesedett "hozzáértőket". Akik olyanokért lobbiztak, hogy ingavonat nem mehet 120km/h-nál gyorsabban. Railjet megy 230-at is. Na? Vagy ne legyen 230V-os csatlakozó a 3G IC kocsikba, majd elég lesz a 4G-nél. Akik most örülnek, hogy ilyen a vasút, azoknak mondanám, a volánok sem különbek. Csak mivel ők kisebb cégek, őrajtuk kevésbé látszik. Fontos tényező még az is, hogy a volánnak nem kell utat építenie. Így jóhogy olcsóbban tud bármit is üzemeltetni okoskák! Ezért összehasonlítás során ezt mindig elsunnyogják. Továbbá ugyanolyan mocsok korrupt az összes, mint a MÁV. Szemétkedő, utassal ki...szó buszsofőrtől kezdve a menetjegykiadást megtagadó pénztárosig mindenki, mert nekik is van feljebb pártfogójuk. Az utolsó csepp ebben a közlekedési reformban a volánok bebetonozás 2016-ig. Ez a piacelvűség, ezzel nem kényszerít rá senkit ugye? Csak a vasútra. Elhangzott egy komment, mely szerint a győri vonalon okkal választják a buszt. Kérdezem mennyi ember jár busszal a vonathoz képest? Mert itt fordított az arány, mint a mellékvonalakon a busz és a vasút között. Ha ott megmondhatja a minisztérium mit válasszon a paraszt, akkor itt is. Merthogy a vidéki ember abszolút le van nézve, semmibe van véve. Végszóként ismét kiemelve: MEGINT NEM CSINÁLTAK SEMMIT. Ahogy Imre is próbálja hangsúlyozni. Mert nem ez a fő probléma. És ha egyszer tényleg eljön az az idő, mikor normális vezetése lesz ennek az országnak, akkor mint minden mást, szinte a nulláról kell újraépíteni.

2009.12.14. 16:57:33

van egy ősrégi játék, Transport Tycoon.. vagy a modernizáltabb Locomotion..
nyilván mindenki ismeri a lényegét, teher és személyforgalmat bonyolító (tömeg)közlekedési hjálózatot kell kiépíteni..
pár alapvető tényt már szinte a játék elején megtanul az ember:
- közúton kevesebbet és lassabban tud szállítani
- központi vasútállomásra ráhordani olcsóbb, mint mindenhova állomást építeni..
- minél tovább tart a szállítás, annál kevesebbet kapunk érte (ugye itt a pálya nem romlik, de a járművek lerobbanhatnak, eltévedhetnek. minél újabb a mozdony, annál gyorsabban tud menni, amikor már figyelni kell, hogy ne tartság fel egymást a vonatok..)

persze ez egy számítógépes játék, ami csak minimálisan közelít egy valós állapothoz, de ott is igaz, hogy amíg csak elvétve jár mondjuk a busz egy megállóba, addig alig van ember.. ha sűrítem a járatszámot, nő az utasforgalom, de ha szarok az egészre, és nem fejlesztek/építek újdonságokat, akkor el fognap pártolni az utasok..

valahogy ma Magyarországon pont az utóbbi sor van élesben.. se fejlesztés se utas..

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 17:18:07

@ledo76: az egy más vélemény szerinted, hogy a fidesz unokatestvére vagyok?

ti

solesz · www.index.hu 2009.12.14. 17:26:44

@erminavet:

Az egyik felvetésedre, az ütemes menetrendre legalább megpróbáltam a témába vágó elemzést keríteni. És tényleg nem vagyok tájékozott - amit egyébként azért nem titkoltam, hogy ha valaki hibát lát a kommentemben, akkor ne lebaltázzon, hanem esetleg korrigáljon, már ha van kedve.
De nincs is kiírva a header-ben, hogy "belépés csak tornacipővel", vagy "mélyvíz, úszóknak." :)

az, hogy egy faluban a lakosság igénye, vagy a politika igénye egy vonal fenntartása, annak pontosan ugyanolyannak kellene lennie: azaz fizetős igénynek. csak a lakosság fizet a vasúti szolgáltatás fenntartásáért (jegyek, bérletek) a politikus nem. milyen egyszerű lenne, ha az adott "politikusi" érdekeltségből fenntartott mellékvonalon a máv beszedné az önkormányzatoktól a fenntartási költséget és az önkormányzat majd beszedi a jegyárakból, vagy másból. persze ez Utópia és nem is ilyen egyszerű.

de hát kéz kezet mos. a mozdonyvezető meg gázolajat lop.

az egészségügy és a közlekedés problémáiban az a hasonlóság, hogy lopnak az alkalmazottak (WC-papírt, algopyrint, gázolajat, telefonhívást),
lopnak a középvezetők (magánrendelési vizsgálatok a korházban, McDonald's-ban átvett pénzestáskák jó kis informatikai szerződésekért) és
lopnak a felsővezetők (pl. a politika számára mindent, lásd pártfinanszírozás problémái)

valós, végrehajtható megoldás jelenleg nincs a vasútra. mérnöki van.

egy kérdés: kié a hazai közforgalmú vágányhálózat? már ha ez egyáltalán kérdés lehet ebben a formában...

üdv: solesz

solesz · www.index.hu 2009.12.14. 17:36:19

Imre, megértettem az ütemes menetrend lényegét és forgalomgeneráló hatását.

És még az is lehet, hogy egy döntés után ezt be kell vezetni. A fejlesztési igényei talán meghaladják a mai MÁV erejét, és a mai állam erejét.

Valaki feljebb leírta, hogy a mellékvonalak bezárása igazából, a máv mai helyzetében nem oszt nem szoroz, és ahogy te is írod, látszatreform.

az azonban szöget üt a fejembe, hogy a várhatóan nagy negatív társadalmi visszhangot kiváltó vonalbezárást egy csökkenő népszerűségi mutatókkal rendelkező kormány miért erőlteti mégis?

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 18:13:56

@solesz:

Nem, még mindig nem érted, de ez nem baj, én igyekszem.

Az ütemes menetrend másik előnye, hogy nagyon hatékony: a meglévő eszközeinket (jármű, személyzet) használja ki azok "folyamatos" pörgetésével.

Aránylag kis többletbefektetés aránylag nagy többletteljesítményt hoz, egy jó ütemes menetrendben nagyon kicsi a holtidő (szerelvénymenet, pihenőben fizetett dolgozók).

ti

Spiro 2009.12.14. 18:14:56

Miből gondoljátok azt, hogy egy nívósabb (nyilván drágább mint most) piaci árú szolgáltatásra lenne fizetőképes kereslet, ha ma sincs.

Vegyük már észre, hogy itt direktben senki sem akar semmiért fizetni (pl. vizitdíj), csak ha az állam vagy az önkori dotálja (azt nem észrevéve persze, hogy ez mások adójából történik).

A vasutas sztrájk eredménytelensége szerintem eklatánsan cáfolja, a vasút mindenek feletti szükségességét.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.14. 21:20:30

@Spiro: Ostoba vagy, akit nem érdekel, hogy a másik mit mond, csak a saját tételeit akarja leírva látni. De legalább nem vagy egyedül.

Amúgy minden mondatod igaz, de miért írtad ide, itt nem erről volt szó.

Most az jön, hogy visszaszólsz keményen, aztán meg kitiltalak. Mindenkinek így lesz jó.

ti

záporjózsi 2009.12.15. 01:43:40

@erminavet: Így van, de a jármű csak egy dolog. Talán ha nem 3 km-re megy el a falutól a vasút, akkor a térbeni rendelkezésre állási adatai is lesznek olyan jók, mint a buszéi vagy az egyéni közlekedéséi. Ez azért elég fontos. Nem kell messzire menni: hol van a helyibe is használható vasúti közlekedés a déli összekötőről? Hol van az Egyetemváros vmh? Nem mellékvonal, hanem fővonal, Budapest. Ennyit sem sikerül megépíteni...

záporjózsi 2009.12.15. 01:44:47

@Az Építész: Akkoriban a HÉV-ek nagyon vastag állami támogatással mentek.

Az Építész 2009.12.15. 10:17:25

@záporjózsi:

Az addig rendben van, meg természetesen nem elsősorban személyszállításra épültek. Hanem üzemeket, uradalmakat szolgáltak ki, amik mára már szinte nem is léteznek. A mai üzemeltetést is állami támogatással lehet csak megoldani, mivel a személyszállítás minden esetben veszteséges. A volánokba is tolják a pénzt. Szóval a lényeg abban van, hogy ha kisebb társaságok kapják az államtól a támogatást, akkor ők konkrétan ott tudják és arra felhsználni, amire kell. Mert egy MÁV méretű vállalatban elfolyik útközben és soha nem fog eljutni oda, ahol a legszükségesebb. Ismételem csak magam: kisebb vállalat, nagyobb hatékonyság.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2009.12.15. 19:03:40

@solesz: Ismerős-e az ITF.hu honlap? Borza Viktor az egyik szerzője. Diplomamunkája az ütemes menetrend svájci és hazai adaptálásáról a holland mintáról mond el sok érdekességet.

záporjózsi 2009.12.19. 20:18:59

@Az Építész: Örülök, hogy vannak még illúzióid a kisebb vállalatok hatékonyságáról...

combo 2009.12.20. 16:47:52

No, vázolom a cikk és a vasútbarátok érvelését:

1. Ne zárjunk be vonalakat, mert máshol nagyobb a pazarlás. (Hurrá, ez meggyőzött.)
2. Az ütemes menetrend majd megold mindent... Kedvenc példámat szeretném ismét előcitálni. Kaposvár-Kecskemét 2 óránként ütemesen közlekedő vonatok. Egy cirka 250 litert fogyasztó Csörgő vagy Szergej vontatta szerelvény (vö. környezetvédelem!), max. 10 utasra Dombóvár-Bátaszék között. Egy év alatt sikerült eljutni odáig, hogy ez talán pazarlás egy picit...
3. A busz üldözendő. Csak az a bökkenő, hogy a busz még a Bzmotnál is kevesebbet fogyaszt (tudtommal), és nem kell az üzemeltetéséhez se kalauz, se bakter, se váltókezelő.

A valódi érveteket én mondom ki:
+1: Szeretem a vasutat!

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.12.22. 18:36:06

@combo:

No, akkor hazudsz. Talán eesetleg én is beleszólhatok abba, hogy mit mondok?

1., Szó nincs erről. Egyrészt azt állítom, hogy a mellékvonalak egy részének - így történő - bezárása nem hoz annyi megtakarítást, amennyi kárt okoz. Másrészt - ez a fontosabb - az érdemi hatékonyságnövelő intézkedések HELYETT csinálják, tehát nagy kár, hogy azokat NEM lépik meg.

2., Az, hogy a Csörgő helyett most Uzsgyi jár, annak elég kevés köze van az ütemes/nem ütemes menetrendhez. Aki ezt mondja, az vagy buta vagy, gyűlöli az ütemes menetrendet, és ezért hazudik. Az olcsóbb Uzsgyi is járhat ütemesen, ugye, most éppen ez történik.

3., Senki nem üldözi itt a buszt. Valójában most több buszjárat lett, sehol sem szűnt meg.

ti

f.domino 2009.12.23. 12:16:21

@combo: Nem érted kristálytisztán!
Ha 10-en utaznak a vonaton, az gáz. Azért gáz, mert a többiek autóval mennek, ami lényegesen többet fogyaszt 1 főre vetítve. (környezetvédelem). Erre nem az a megoldás, hogy megszüntetjük a vonatot, és akkor az a 10 is mehet kocsival, hanem hogy megvizsgáljuk, hogy miért csak 10-en használják, és teszünk valamit azért, hogy a többiek is kedvet kapjanak. Na erre való (többek között) az ITF.
Ha fáj a lábad, és nem tudsz ráállni, nem vágatod le rögtön, mondván hogy fölösleges, hiszen úgyis a másikon jársz, hanem elmész a dokihoz, aki kitalál valamit, hogy ismét használhasd ezt a lábadat is.

A busz akkor üldözendő, ha ugyanaz a feladat kötöttpályán is megoldható. A busz ugyanis többet fogyaszt, mint a vonat (egy utasra vetítve), és aköltségei nem biztos, hogy kisebbek, csak ezt nem szokás kiszámolni. Pl az utakat isten ajándékának, adottságnak tekintik, holott azt is az adófizetők pénzéből kell felújítani, ha a buszok tönkreteszik. Hogy a busz egy szál sofőrrel megy, a Bz meg háromfős személyzettel? Hát többek közt erről beszélt Imre, amit tényleg meg kellett volna oldani, de ehelyett inkább az amputációt választották. Valójában a Bz is mehetne egy vezetővel, és pl automata jegykezelővel, vagy akár a vezető is adhatna jegyet, stb.
süti beállítások módosítása