Ez a poszt elsősorban nem arról szól, hogy lehessen-e dohányozni a vonatokon. Hanem ettől kvázi függetlenül arról, hogy hogyan hoz döntést ebben a kérdésben a MÁV Start, illetve hogy hogyan változtatja meg a döntését túl későn, majd hogyan válaszol a MÁV a sajtónak egy erre vonatkozó kérdésre.
Mi a jelenlegi helyzet a dohányzással a MÁV Start vonatain? A vasút az utasoknak azt mondja, hogy a menetrendben jelölt vonatokon tilos a dohányzás. (Most abba ne menjünk bele, hogy jogilag az sincs megnyugtatóan tisztázva, mi is az a “menetrend”. Mi van, ha más van a nyomtatottban, az internetesben és a hirdetményben?) A törvény (1999. évi XLII.) szerint a 100 kilométernél nem hosszabb útvonalú vonatok nemdohányzóvá nyilváníthatóak, a jelenlegi gyakorlat szerint minden ilyen belföldi vonattal ez a helyzet.
Történt, hogy a MÁV Startnál kitalálták, hogy kiterjesztik a füstmentes vonatokat számát, az összes InterCity ilyen lesz. Az ok kettős. Egyrészt a nemdohányzók egészségét, kényelmét akarták védeni, másrészt a nemdohányzó IC-k sokat segítenének a kocsigazdálkodáson.
Az IC-k ugyanis sokkal rövidebbek, mint régebben, például azért, mert szerencsére sűrűbben járnak. Egy háromkocsis szerelvény egyik kocsiját 1. osztályúnak, egy másikat pedig dohányzónak nyilvánítani pazarlás, hiszen az igények eloszlása miatt ezek általában üresek lesznek, vagy a 2. osztályú nemdohányzó lesz kicsi, esetleg a dohányzóba kényszerülnek nemdohányosok is. A ma már jobban elterjedt termes, egylégterű vagonok kettéosztása nem megoldás, mert átmegy a füst.
Kézenfekvő megoldás lenne vegyes kocsikat üzemeltetni, olyanokat, ahol jól elkülönítik a dohányos és füstmentes részt, esetleg kialakítani olyan részt a kocsikban, ahol nem ülnek a dohányosok, csak cigizni mennek át. (Kicsit ahogy a gyakorlatban - szabálytalanul - rendszeresen dohányoznak a Bz mellékkocsik vagy akár más vagonok peronján.) Az ilyen megoldás azonban új kocsik vásárlását vagy átépítést jelentene, erre, legalábbis tömegesen nincs pénz.
A nemdohányzó IC-ket február 1-én akarták bevezetni. Erre utal, hogy a netes menetrendben, az Elvirában megjelent az érintett vonatoknál ez a felirat, néhány nappal ezelőttig ez volt látható:
Január 31-ig (egy vonallal áthúzott cigijel) = "dohányzás csak a kijelölt kocsiban"
Február 1-től (két vonallal áthúzott cigijel) = "dohányozni tilos az egész vonaton".
Csakhogy mégis marad az IC-ken a dohányos kocsi. Jelenleg már az Elvira is így jelöli a februári InterCityket. Mi történt? Kérdésemre a MÁV az alábbi választ adta:
A jelenleg is érvényben lévő az 1999. évi XLII. törvény (a nemdohányzók védelméről) alapján a 100 km-t meghaladó távolságok felett a személyszállító vasúttársaságnak biztosítani kell dohányzó kocsikat is a nem dohányzó személyszállító kocsik mellett. Az európai vasúttársaságok többségénél már teljesen megvalósult a dohányfüstmentes közlekedés biztosítása, azonban Magyarországon a fent említett szabályozások ezt még nem teszik lehetővé. A MÁV-START Zrt. az európai gyakorlatnak megfelelően támogatja a dohányzásmentes vonatok közlekedtetését, azonban ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, szükséges megvárni a hatályos jogszabályok változását. Technikai okok miatt az ELVIRA menetrendi kereső átmeneti jelleggel nem jelöli a dohányzó kocsikat, ennek elhárításán dolgoznak a szakemberek.
Akár el is hihetjük, hogy az Elvirába véletlenül került bele a februártól füstmentes IC-k jelölése, én azonban amondó vagyok, hogy majdnem a lehetetlennel határos, hogy a szerver véletlenül belegépeli az összes IC szolgáltatási rovatába a “II. 1-től = dohányozni tilos az egész vonaton” szöveget. Tamáskodásomat erősíti, hogy éppen az érdeklődésem után sikerült “elhárítani” ezt a “technikai” problémát.
A dohányzók elkülönítése a németországi Chemnitz - amúgy nem zárt - pályaudvarán
A MÁV Start tehát megijedt saját bátorságától, végül úgy döntött, hogy betartja a törvényt. Mint az elején jeleztem, magam nem szeretném ezért kárhoztatni, ez dicséretes, éppen elég baj, hogy más esetekben a MÁV-csoport tojik a törvényekre, saját szabályzataira.
Árnyalja persze a képet, hogy most is vannak nemdohányzó, 100 kilométernél távolabbra közlekedő vonatok. Például a hétvégi, Flirt motorvonattal kiállított egri gyorsok, pénteki, vasárnapi diákmentesítő vonatok, amelyeken elővárosi szerelvények járnak, Miskolc, Mátészalka felé, a Railjetek, valamint a nemzetközi szerelvényből magyar belföldi IC-be átforgó vonatok. Ezek tehát most is, februártól is törvénytelenek.
Amit nem értek, az az, hogy miért képtelen a Start úgy hozni egy döntést, hogy minden szempontot mérlegel, majd amikor végleges döntést hoz, azt közli az utazóközönséggel. A jogi szabályozás ugyanis semmit se változott közben.
Persze ha már itt tartunk, azon is elgondolkodhatunk, hogy a címében a nemdohányzók érdekeit védő törvény a vasút esetében a gyakorlatban a dohányosok érdekét védi. Nem kellene ezen változtatni? A szomszédos országok előrébb tartanak ebben.
Az utolsó 100 komment: