Megérkezett az első pezsgőspohárra emlékeztető, felső vezeték nélkül is közlekedő villamos Reimsbe.
A franciák a dizájnban, így a villamosdizájnban is vezető szerepet visznek.
Alighanem az egyik legnagyobb karriert a reimsi villamosok terve futotta be, miután kiderült, hogy a város lakói a szemből egy pezsgőspohárra emlékeztető orr-résszel tervezett verziót választották.
A valóban elegáns villamosok közül az első most érkezett meg a pezsgő fővárosába.
A 2007-ben megrendelt 18 jármű nyolc különböző színt visel majd, az Alstom sajtóközleménye magyarul a sárga, narancssárga, vörös, rózsaszín, kék, türkizkék, ánizszöld és a lila szavakat használja, de ez utóbbit azonnal kétségbe is vonjuk. A magyar sajtóközlemény szerint ugyanis az első példány ilyen színű. Namost vagy ez az információ téves, és a rózsaszín érkezett meg a francia városba, vagy ha lesz ennél még rózsaszínebb, akkor sem lila ez.
Az első példány férfiszemmel rózsaszín, a hölgyek manapság inkább pinknek mondják az ilyet, de nem áll messze a T-csoport magentájától sem. (Legfelső kép.)
A dizájnelemeken túl (vagy belül) 32 méteres Citadis villamosokról van szó. Az Alstom nemcsak a járműveket készíti, hanem a pályát is elektronikával, jelzőberendezésekkel, áramellátó rendszerrel együtt.
Ez nem csupán a felső vezetéket jelenti, mert a 23 megállós, 11,2 kilométeres pályából 2 kilométeren a vezeték nélküli APS rendszer működik majd, hogy a drótok ne zavarják a belvárosképet. Vagyis itt a villamosok alulról, az úttestbe épített szerkezetről veszik az áramot.
Fotók: Alstom
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Valaki más 2010.04.14. 19:09:57
Edd China 2010.04.14. 19:11:56
adam434_ 2010.04.14. 19:13:03
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 19:15:44
Gera 2010.04.14. 19:16:44
Valaki más 2010.04.14. 19:18:45
De egyébként is, miért kell hozzáférhetőnek lennie? Nem lehet valami indukciós kapcsolat?
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 19:21:10
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Bordeaux-aps%2Bisolation%26joint.jpg
de ha jól emlékszem, valahogy úgy működik, hogy csak akkor van feszültség, amikor fölötte van a villamos.
Valaki más 2010.04.14. 19:21:27
www.transport.alstom.com/home/elibrary/technical/environnement/_files/file_31288_80093.pdf
is 2010.04.14. 19:21:30
ja, mindig ott egy villamos éppen, nem is értem, hogyan. az első keréknél kapcsol, középen áramot vesz, a hátsó keréknél meg lekapcsol, pl.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 19:21:47
Gera 2010.04.14. 19:21:53
Biztos jó lenne az indukció, csak még kurva drágább lenne és rosszabb lenne a hatásfoka.
Amúgy szerintem ez az APS tipikus francia találmány: nagyon érdekes, de drága és megbízhatatlan.
is 2010.04.14. 19:22:11
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 19:22:46
ti
Vaandor 2010.04.14. 19:27:35
sanche_ 2010.04.14. 19:30:41
De mindenesetre jópofa ez a francia cucc, mondjuk az első színe.. hmm..
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 19:32:00
mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.14. 19:40:24
"nagyon érdekes, de drága és megbízhatatlan"
azért a kezdeti nehézségek után ez mára 99,...%-ra változott, úgyhogy a megbízhatatlanságot szerintem nem kell reklámozni.
Aki pedig volt Bordeauxban, és látta, hogy a belvárosban, vagy épp a hídon, vagy a rakparton mennyire más a látkép a felsővezetékek nélkül, (és persze egyéb más vizuálisan zavaró dolgok) az megérti, hogy gazdagabb városok miért hajlandóak erre áldozni.
Ungabunga · http://hatter24.hu 2010.04.14. 19:43:52
felucca 2010.04.14. 20:01:33
Én remélem, hogy Magyarországon sokkal-sokkal több felsővezetékes villamosvonal lesz, mire öreg ember leszek. Tök mindegy, milyen villamos fog járni rajta, Tőlem lehet magenta is.
veny 2010.04.14. 20:22:03
lbalazs 2010.04.14. 20:27:07
Egyebkent ilyen also erintkezos villamos Pesten is jart regen. A kozlekedesi muzeumban lehet megtekinti technikajat.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 20:27:26
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 20:29:38
ti
lbalazs 2010.04.14. 20:34:29
Nap 2010.04.14. 20:35:54
Igazán buzi szin, de ha erre van igénye a népnek, hát élvezze.
sanche_ 2010.04.14. 20:36:04
Elmondom, keress utána, a Combino kivételesen egy nagyon jó üzlet volt, a modern villamosok közül nagyon jó áron (mások drágábban vettek ugyanolyat általában)
A sárga villamos pedig pesti hagyomány és nagyon jól is néz ki.
mestska: engem így sem hoz lázba a dolog. Sosem zavart még a belvárosban, ha véletlenül van villamos vagy troli is. Sőt, szerintem jól mutat.
Nem mondom, hogy ha ingyen adnák a technológiát akkor ki kéne dobni, de úgy gondolom, hogy élhetőség, környezettudatosság és józanságnak előbb kell szerepelnie, mint annak a divatnak, hogy "juj, villamosvezeték a parlamentnél, gyorsan vigyünk oda inkább környezetromboló buszokat. Mindegy, hogy hosszútávon a villamos és a troli lenne a kifizetődőbb...
Uff
Ja és fel lehetne fogni a dolgot úgy, hogy amennyit spórolunk azzal, hogy megelégszünk a felsővezetékekkel, azt a pénzt esetléeg városszépítésre, felújításra is lehet költeni. Lenne hova.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 20:41:29
ti
Szendvics János 2010.04.14. 20:45:24
souvenirs80.unblog.fr/files/2008/06/tgv1generation.jpg
w@tch me! 2010.04.14. 20:49:35
a rendszer meg szerintem semmivel nem drágább mint a felsővezetéket kiépíteni, és mellette szép.
w@tch me! 2010.04.14. 20:51:39
fasza.
nem is értem szegedre mért lengyel villamosokat vesznek :S
Sanyix 2010.04.14. 20:55:11
Azt hiszem, ezért most hálás lehetek hogy Budapesten a megszokott jól bevált SÁRGA villamosok járnak;-)
A felsővezeték nélküli villamos támogatandó ötlet! Csak sajnos most mi magyarok még csórók vagyunk hozzá.
A magyarok istene mentsen meg minket a rózsaszín villamosoktól! !!!
sanche_ 2010.04.14. 21:01:10
Rosszul tudod. Az előttünk vásárlók tényleg megszívták, mi azonban már az acélvázas technológiával kaptuk. Sőt, azért plussz pénzt kapott a város, mert (pont ezért) nem pont időre szállították le a villamosokat. Pereskedni se kellett.
Ha ez korrupciós üzlet, akkor mit szólsz az ÖSSZES buszvásárlásunkra, 4es metróról nem is beszélve? A combino a legnagyszerűbb vétel volt a városban már jó ideje. Ennél kevesebb korrupciót ilyen szinten sehol nem fogsz találni. Sajnos.
robinzone 2010.04.14. 21:02:58
cziklotron 2010.04.14. 21:18:02
mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.14. 21:26:31
az, hogy a belvárosban van troli, vag yvillamos, az engem sem zavar, az, hogy felesleges oszlop, madzag, és táblaerdő van, az annál inkább. Budapest egy nagy vizuális szennyezés a parkolásrendezetlenségétől, a vezetkék halmazáig.
Nem állítom, hogy mindenhová felsővezeték nélküli villamost kell rakni, (mint pl. lesz Brasiliában) nem állítom, hogy egész vonalakat kell így megvalósítnai, mint pl. történni fog ez Dubaiban, de a belvárosi szűk utcákon, a XIV. századi gótikus templom mellett ha már mindne táblát, oszlopot, és más kiírtottunk, akkor a felsővezetéket is tüntessük el. Engem megygőztek Bodeauxban a beruházás milyenségéről, látva élőben az eredményt.
Persze ma ez divat lett már, és ész nélkül építik mindenhová ezt a rendszert, minden nagyobb villamosgyártónak van ilyenje már, a legutolsó rendelő épp Granada volt, mint ahogy azt a blogomon olvasni lehet.
Budapesten egyébként hirtelen nem tudnék olyan helyet mondani, ahol felsővezeték nélkül lenne klassz a közlekedés. azaz de, egy újjászabott Kossuth téren nagyon pöpec dolog lenne, és a kettes villamos más pontjain is.
azért ez is joban néz ki felsővezeték nélkül, nem?
3.bp.blogspot.com/_V_XWnazo_0E/SF5tUQ_x7NI/AAAAAAAABQE/bykszP1mlVI/s400/Nice+Tramway.jpg
Megköszönöd az italt,hazamész, kivered 2010.04.14. 21:29:19
cziklotron 2010.04.14. 21:43:58
lilly.alien 2010.04.14. 21:48:53
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 22:04:47
Igen, jól jártunk, egy súlyosan korrupciógyanús üzlet után. Tök szabálytalanul. Van ilyen. Szerencse. Én azért nem lennék rá büszke.
ti
nikkel odeon 2010.04.14. 22:08:14
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 22:22:56
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 22:30:45
Valóban van energiatárolós megoldás is, ma már egyre inkább kondenzátoros, mint akkus.
Ám sokkal egyszerűbb volt érintkezéssel, harmadik sínnel megcsinálni, az APS is ilyen rendszer, biztonsági okból úgy, hogy ne legyen feszültség alatt, csak ha rajta van a villamos.
ti
cziklotron 2010.04.14. 22:45:36
jack o'neill 2010.04.14. 22:56:43
Amúgy a baba-rózsaszín gépet ki lehet adni reklámfelületnek a T-nek (ha van a csigazabálóknál), akkor lenne plusz haszna is.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.14. 23:06:36
ti
cziklotron 2010.04.14. 23:07:14
A kondenzátoros elv ugyan müködik, de vannak távolsági korlátai. Amennyiben az "áthidalandó" szakasz hossza indokolja inkább akkumulátorral oldják meg (lásd Siemens Sitras HES Portugáliban - igaz ott metroban 2500 m)
irolvas 2010.04.14. 23:14:38
Kettős ülések vannak a kerekek felett, bár a közöttük levő "folyosó" itt sem tűnik túl szélesnek.
---
Ha jól emlékszem az első, akkor még próbaüzemű villamos vonalat a Siemens építette ki és szállította az összes berendezését, a nyugati pu. és a Király utca között (ha jól emlékszem).
Az is alulról a középső utcaszint alatti sínről kapta a betápot.
HgGina 2010.04.14. 23:15:29
HgGina 2010.04.14. 23:20:28
Ohm és Siemens bácsi nem lehetett valami komoly baleseti sebész, ha ezt nem tudta egyikük sem.. :)
petru 2010.04.14. 23:22:16
(a majom azert van hogy majmoljon valamit)
MakiMuki 2010.04.14. 23:22:53
Mert ha az elmondottak alapján úgy működik, hogy mindíg csak a villamos alatti sínszakasz van feszültség alatt, akkor az egész pálya alatt kell valami iszonyú költséges kapcsoló rendszer, ami mindig csak arra a pár méteres szakaszra kapcsolja a feszültséget. Árban és megbízhtaóságban ez hogy viszonyul a felsővezetékhez, ahol "egyszerűen" feszültség alatt van a teljes hossz?
Persze ettől függetlenül szuper lenne, ha Bp-en is ilyen villamosok járnának. Gondolom, hogy a 4-es metró árából biztos ki lehetett volna hozni egész hosszú felszini gyorsvillamos hálózatot.
petru 2010.04.14. 23:33:47
eml 2010.04.14. 23:37:05
"
Olvasd a posztban:
A pezsgő fővárosában pezsgőspohár alakú villamos.
Tuti
petru 2010.04.14. 23:43:41
Alensha 2010.04.14. 23:44:07
ellenben a rózsaszínt nem a hölgyek nevezik pinknek, hanem az angolok tudtommal, esetleg még a plázacicák.
SzekelyG 2010.04.14. 23:44:32
Le kéne cserélni mindent trolira meg tujára, oszt faszaság lenne
petru 2010.04.14. 23:52:53
"olyan kozonseges".
eml 2010.04.14. 23:53:20
Minden relatív. Gondold el mennyire hányhatnékjuk (lehet) van a sárga kombné láttán.
babsz 2010.04.14. 23:55:20
A lila okés, a pinkizé meg akkor okés, ha a többi villamos összevissza sokszínű, és akkor van egy ilyen is, na. De mondjuk ha az összes ilyen pinkszínű lenne, bizonyára a reimsiek is belázadnának.,,
Amúgy az almazöld a legfaszányosabb. Szerintem.
De vessetek a mókusok elé, nekem a Combino is tetszik.
mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.14. 23:57:29
konkrétan most nem emlékszem, hogy a nagykörúti Siemens alsó-, vagy felsővezetékes volt, az akkori alsóvezetékes üzemek azonban sokkal problémásabbak voltak , lévén bizonyos esetekben hozzáférhettek. Ez Bordeauxnál így néz ki ma:
citytransport.info/Digi/4957a.jpg
nyugodtan sétafikálhatsz rajta, esély sincs rá, hogy bármi történjen veled.
mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.15. 00:00:21
nem olcsó mulatság a rendszer, annyi bizonyos, állítólag háromszor drágább, mint a hagyományos vágányépítés.
Aműködési elve egyszerűen a következő: (wikipediáról)
APS uses a third rail placed between the running rails, divided electrically into eight-metre segments with three metre neutral sections between. Each tram has two power collection skates, next to which are antennas that send radio signals to energise the power rail segments as the tram passes over them. At any one time no more than two consecutive segments under the tram should actually be live.
mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.15. 00:03:15
semmi értelme nem lenne, ha felsővezeték nélküli óriási villamoshálózatot hoznánk létre Budapesten. Kit zavar a felsővezeték a legtöbb helyen? (úgyse vagyunk képesek a többi zavaró kelléket eltüntetni)
Inkább hozzunk létre felsővezetékkel óriási hálózatot :)
petru 2010.04.15. 00:06:53
Ahogy en latom, egymeteres lehet a nyomtava. Ti persze Pesten a normal nyomtavhoz szoktatok ahol a kocsik is sokkal szelesebbek. (vagy csak lehetnek szelesebbek?)
2010.04.15. 00:10:42
P.A.N. 2010.04.15. 00:13:33
petru 2010.04.15. 00:17:50
Dr Milton 2010.04.15. 00:20:40
Joske 2010.04.15. 00:22:15
petru 2010.04.15. 00:24:57
HgGina 2010.04.15. 00:30:46
Pont olyan, mint úgy 8-10 éve voltak azok az ocsmány iMac-ek.
petru 2010.04.15. 03:57:19
petru 2010.04.15. 05:35:12
MakiMuki 2010.04.15. 07:00:54
"úgyse vagyunk képesek a többi zavaró kelléket eltüntetni"
Hát pont ez az. Képesek lennénk rá, megfelelő helyen megfelelő emberek ülnének.
MakiMuki 2010.04.15. 07:01:29
b p 2010.04.15. 09:15:42
gonosztojás (törölt) 2010.04.15. 09:51:22
A márkanév valhonnan ismerős...:))))
felucca 2010.04.15. 10:08:43
Lehet, hogy konzervatív vagyok (biztos), de van egy mondás, a 3F mondása: Form follows function. Ez alapján minden formai divattól függetlenül visszakövethető a tárgyak formai értékállósága, és látható, hogy a tökéletes forma (az, amit évtizedek múltán is tökéletesen frissnek, mainak fogsz látni), abszolút független a divattól, és csakis a funkcióból vezethető le. Magyarul nélkülöz minden manírt és érzelmi vonalvezetést. Ez a villamos formailag csak manírból és érzelmi megnyilvánulásból áll, ez jelenleg aktuálisnak tűnik (tetszik nekünk, mert mostanában sok ilyen tárgy van és ez vezeti a szemünk és az ízlésünk), de néhány év múltán hirtelen avul.
Ellenpéldát is mondok, meg kell nézni egy BR103-as mozdonyt, a prototípus 1965-ből való, tehát majdnem egyidős a mi Szilinkkel....látni-e rajta ma formai avulást? Biztos elfogult vagyok, én nem látok...
Felsővezeték hiánya: A vizuális zűrzavar, ami az utcákon van, 5%-ban írható a felsővezeték rovására, a többi 95%-ért az ellenőrzés nélkül, túlhatalommal, összehangolás nélkül tevékenykedő közműcégek, forgalomtechnikai alosztályok és az ezeket kiszolgáló tervezők a felelősek (A minap átadott pesti Főutca közlekedési táblaerdejét nem lehetett tervezni, az csak úgy "odakerült" az utcára, mindenféle homályos előírás kielégítési kényszere miatt).
Figyelemmel lehet tervezni olyan közvilágítást és utcabútorozást, ami nem csak az előírásoknak felel meg, de esztétikus és összehangolt és ezeken észrevétlenül helyet kaphat a felsővezeték is.
Jelenleg nálunk nincs olyan tervező-, vagy közműcég, ami megfelelő intelligenciával állna a kérdéshez, de szerintem erre nem az alsóvezetékes villamos az egyetlen megoldás. Hanem pl. a tanulás.
De tőlem lehet majd alsóvezetékes isaz a villamos, csak épülne már végre!
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.15. 11:09:05
ti
felucca 2010.04.15. 11:14:44
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.15. 11:38:06
ti
felucca 2010.04.15. 12:19:43
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.04.15. 12:26:07
ti
felucca 2010.04.15. 14:18:54
Az oszlopnak statikai okok miatt d vastagsűgúnak kell lennie, vizuálisan viszont csak 0,75d lenne kívánatos. Ezért karcsúsítani kell, ez csak optikailag történhet.
A szín az szín, ezzel nincs bajom, ha belefér a brendbe.
Fatemplomokra annyiban utal, hogy le kell, hogy csurogjon a víz a tetejéről, ezt korábban a fatemlomnál nyilván csakis lejtős tetőszerkezettel tudták megoldani. Az építészetben nagyon gyakori, hogy a technikai előrelépés mellett még korábban bevált formákat utánoztak az új anyagokból is, ennek az elemzésével könyveket töltöttek meg az építészettörténészek. Ennek a párhuzama a korábban technikai okokból pezsgőspohár-arcú villamosforma átörökítése lenne a Citadisra, ahol már techikailag nincs rá szükség, de a mesterek még nem tudnak szabadulni a hagyománytól.
Van ilyen?
Nincs ilyen.
Van egy pezsgőspohár-arc, mert a dizájner ezt lendületesnek gondolta. Valóban lendületes, de mivel nincs mögötte szerves hagyomány, tök öncélú az egész. Száz azonosértékű megoldást lehetne így rajzolni. Ennek felel meg a formai értéke is.
felucca 2010.04.15. 14:20:41
felucca 2010.04.15. 14:22:08
Pannóca 2010.04.16. 13:25:51
Krokkendáré 2010.04.16. 22:39:33
Ott legalább figyeltek erre is.
felucca 2010.04.19. 16:16:12