Spanyol- vagy Olaszországból fog érkezni Debrecen 18 új villamosa, legalábbis akkor, ha a járművekre kiírt közbeszerzés mostani, ötödik fordulója végre eredményes lesz.
Az MTI közlése szerint ugyanis most csak ketten, a baszkföldi Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S. A. (CAF) és az olasz AnsaldoBreda Spa. adott be ajánlatot. Az előbbit egyébként az előző fordulóban már győztesnek hirdették, ám a Közbeszerzési Döntőbizottság megtiltotta a szerződéskötést, miután több ajánlattevő is megtámadta a döntést illetve a többiek pályázatát.
A negyedik fordulóban még öten pályáztak, a latinokon kívül a horvát Končar-Električna Vozila d. d., a cseh Škoda Transportation a. s. és a svájci-német Stadler Pankow Gmbh. Utóbbi most már a pályázati anyagot se vette meg, míg a szlávok azt még igen, de nem adtak be anyagot.
Az ország legnépesebb vidéki városa (a sorban őt követő Miskolccal és Szegeddel együtt) európai uniós projekt keretében fejleszti villamoshálózatát. Mindhárom megyeszékhelyen épül új pálya és érkeznek új járművek is.
A debreceni beruházásnak az eredeti tervek szerint idén már be is kellene fejeződnie, de az eljárási hibák miatt sokszorosan megismételt közbeszerzés határideje pillanatnyilag 2012. vége.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Tiborc 2010.08.17. 20:49:40
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.08.17. 21:57:59
aversio avagy pacalfagylalt 2010.08.17. 22:12:10
koromvirag 2010.08.17. 22:16:24
Szerintem az eddigi egyedüli tiszta tender a szegedi volt. Ott a lengyel PESA nyert, jó ajánlattal. E van.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.08.17. 22:16:53
CYHMK · http://bukottfocistak.blog.hu/ 2010.08.17. 22:54:08
"messziről jobban látni a fejlődést"
höh. látszik, hogy nem itt élsz. amúgy igazad van, messziről tényleg jobbnak látszik a helyzet, mert ti csak a hitelből finanszírozott presztízs-beruházásokat veszitek észre.
a mocskos utcákról, a főtéren sorra bezáró üzletekről, a külvárosi földutakról, a bkv-nál ezerszer szemetebb dkv-ról, stb..., már nem hallasz a hírekben.
srácz 2010.08.18. 00:10:26
ftxpmj 2010.08.18. 00:18:46
Lengyel 2010.08.18. 00:37:30
Barátom szerint: A legjobban eladósított város, ahol ha infarktussal beviszed anyádat a Klinikára 5000 Ft parkolási bírságot szabnak ki, mert az önkormányzat lassan az égész várost parkolóvá minősíti. A villamos miatt majd elfoglalnak két sávot, a troli nem foglalta volna el, de a sok sin sokba kerül, abból rendesen lehet leakasztani.
Majd csikorognak a kerekek, a közelben élők előre rettegnek.
Majd megint forgalmi rend változások lesznek, de zöldhullám, amit Lali rég megígért, sose.
A város centrális, s amikor a centrumot lekövezték a fideszkövekkel, azóta megbénult a közlekedés. Az egyetemtől az állomásig 8 perccel nőtt a menetidő.
A nyugdíjasok nem tudnak a strandra kimenni, mert a termálmaffia a csillagokig emelte az árat. Élhetetlen, taszító lett a város az ott élőknek.
Lengyel 2010.08.18. 00:42:35
A villamos vonal terve nem került az emberek elé, csak annak tényét közölték a lakossági fórumon.
Forintromboló Királyság van Debrecenben.
doki55 2010.08.18. 01:10:25
Lehet, hogy sok a látványberuházás, de azért, aki a Piac utcán végigmegy a Nagyállomás felé elég sok üres üzletet fog találni. A Fórumot teljesen feleslegesen építette meg a városvezetés és ahoz kapcsolódó üzleti kör. Ez az idén bezárt debreceni Saturnba csúcsosodott ki. Egész egyszerűen nem tud két ekkora áruházat eltartani a város. Arról nem beszélve, hogy a Fórum gyakorlatilag a légvonlaban 100m re lévő Plázát teljesen kinyírja. Turistaként Debrecen nagyon szép város, de ott megélni már egy más történet. Remélem a Loki drukkerek Viyának meghálálják a stadion alapkőletételét.
bozoa 2010.08.18. 01:36:34
problémák, mint mindenhol máshol.
1. Sokaknak nem tiszta és átlátható a város pénzügyi,
gazdasági működése.
2. Nincs elég munkahely, se minőségi, se szaktudást nem
igénylő kategóriákban sem.
3. Nincs leaszfaltozva számos utca a belváros 3-4 km-es
körzetén belül.
4. Az önkormányzat ráerőlteti/ráerőltette a Sodexho-konyhát
az intézményekre. Nincs elég bölcsőde.
5. Hajléktalanokat nap minden nap látni.
6. A Piac utcától nyugatra a korabeli cívis porták lebontva,
évek óta üres telkek.
7. A turista alig jön repülővel, hiába a több milliárdos
fejlesztések.
8. Nincs egy normális UEFA-kompatibilis stadionja ötszörös
bajnok csapatunknak, ezért vándorcirkuszra kényszerülünk.
9. MÁV, en bloc.
10. Város tehermentesítése.
11. Villamosprojekt, helyi tömegközlekedés.
1. Minek erőlködjön a város vezetése, ha a többség
megszokásból is a narancsot veszi, az elégedetlenkedők pedig
főleg az ellenzéki pártok szavazóitól jönnek. Merthogy erős
civil csoportosulások nem tolonganak a városban. Tessék
szervezkedni, vagy tessék tudomásul venni.
2. Valahogy Debrecenben mindig is nehéz volt munkahelyet
találni, ma meg szinte lehetetlen, ha nincs elég ismerős.
Talán a szociális foglalkoztatást kellene növelni, munkát a
segélyért alapon.
3. Az aszfaltozásnál jóval fontosabb a megelőző közművek
megléte. Gáz már szinte mindenhol kiépült, de a szennyvízben
egyáltalán nem vagyok biztos. Addig nem is érdemes
aszfaltozni, míg egyszer kész nincs minden. Amúgy is a lakók
bármikor összedobhatják rá, ha van rá igényük és pénzük,
mégiscsak megdobja az ingatlan értékét. Talán jobban is
járnak, ha nem a várossal végeztetik el, mert olyan
botrányosan silány minőségű útpálya, mint például a
kiszélesített Mikepércsi belső szakasza, még jobb sorsra
érmedes harmadik világbeli országokban is ritka. Külön
kerékpárút nélkül, ugye.
4. Ez mondjuk elég szemét húzás volt, hogy az EU-ra
hivatkozva zártak be jól bejáratott iskolai, óvodai
konyhákat, mivelhogy nem elég korszerűek. Persze az ott
dolgozók nagy része nem kellett. Követeljük a jól megszokott
öklömnyi töltött káposztákat!
5. Hajléktalanhelyzetben még így is jól áll a város,
szerintem észrevehetően kevesebben vannak, mint mondjuk
Miskolcon, de sajnos többen mint mondjuk 10-15 éve. S messze
nincs még vége a kilakoltatásoknak. Erre nincs jó recept,
talán több hit kellene az utcára kerülteknek, meg kevesebb
olcsó kocsma a Segner tér környékén.
6. A Piac utcát tehermentesítésére tervezett párhuzamos út
úgy látszik, soha nem akar megépülni. Míg 2001-2003 között
rengeteg kisajátítás történt, bontással egybekötve, azóta
alig-alig, és még mindig sok telek van útban az Erzsébet és
a Darabos utca között. Azóta szinte csak az Ítélőtábla és
egy-két társasház épült, még mindig ott a rengeteg üres
telek. Legalább a parlagfüvet irtanák intenzívebben, már az
is sokat dobna.
7. Kicsi az orszég, és nem elég vonzó célpont a keleti
országrész, pedig milyen remek kikapcsolódási lehetőségek
vannak. Gyógyvíz, puszta, reformáció központja. Lehet
befektetni is kérem, olcsó a munkaerő. Nem csak a tunéziai
charterjáratokat látja szeretettel a reptér.
8. Mindig jövőre, stadion mindig jövőre! Már alsóhangon egy
évtizede megígérte a Város a Csapatnak, hogy korszerű,
húszezres stadiont kap. Elég lenne 10-12 ezer férőhely is,
de legyen már végre. Hányszor jusson BL-be a Loki?
9. A MÁV itt sem az utasok érdekét lesi, hanem uralkodik
felettük. Gyakori késések elnézés kérése nélkül, megoldható
elővárosból elővárosba (pl. Hajdúböszörmény-Db-Vámospércs,
vagy Derecske-Db-Nyíradony átszállás nélküli)menetrend még
kilátásban sincs, és a Vasútállomás peronjai is
megérdemelnek egy elégtelent. A vonatjegyek áráról nem itt,
helyben döntenek. Akadna teendő.
10. Most már nagyon sok éve meg van ígérve a 4-es elkerülő,
de amíg sem az M35-ről nem lehet Nyíregyháza felé
kanyarodni, sem a 354-esen(!) tovább a Böszörményi úttól a
4-es út, vagyis Bocskaikert felé, addig bizony továbbra is
élvezhetjük a Vincellér utcától a Kassai útig a kamionokat,
bizonyos helyekről, mint a Rakovszky Dániel utca teljesen
lemondva az utókor számára. Ott már akkor sem nőne ki
egészséges fa a következő 10-15 évben, ha véletlenül
ültetnének. Arról nem is beszélve, hogy már megint csak a
nyugati végek forgalmát igyekszenek csillapítani, teljesen
elfelejtkezve a 471-es, a 48-as és a 47-es utakról. Vagy
innen úgyis mindenki Debrecenbe megy? Vagy az
Erdőspusztákhoz hozzáépült Biczó István-kertiek miatt nem
férne el egy 10 m-es koronaszélességű elkerülő út? Ennek is
illene nekiállni.
11. Pontosan a vita tárgya, hogy a városi kötöttpálya ismét
fejlődésnek indulhat végre, és jó részét az általunk is
vastagon tömött EU fejlesztésekből húzzuk ki, ez örömteli
dolog. Nem érdemes a korábban már említett belvárosi
tehermentesítő út elkészültét megvárni vele, mert akkor soha
nem kapunk rá támogatást. Idővel rá kell vezetni arra, és
legyen a végállomása az új autóbuszállomásnál, ami addigra a
Nagyállomás mellé kerül, mint minden normális vidéki
nagyvárosban. Akkor lenne értelme összehangolt
menetrendekről is beszélni.
Egy kicsit hosszúra nyúltam, de fent említett problémák csak
dolgok, amiken változtatni kell és kész, a város legyen az
emberekért, ne fordítva. Mindezekkel együtt maradjunk
annyiban, hogy magyar viszonylatban Debrecen élhető város,
ahová mindenkit szeretettel várnak.
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.08.18. 07:08:50
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.08.18. 07:12:01
fejlesztések. "
Pontosítok: túrista még soha, egyetlen egy sem érkezett debrecenbe repülőgéppel. Ami azt illeti, a repülőtér az egyik legjobb példája a városvezetés nepotista, dilettáns garázdálkodásának. Milliárdok eltűntek a zsebekben, páran meggazdagodtak, a reptér meg ott áll ZÉRÓ valós forgalommal.
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.08.18. 07:20:08
Nagyállomás mellé kerül, mint minden normális vidéki
nagyvárosban"
Mondjuk ez így nem igaz, most hirtelen egyetlen város sem jut eszembe, ahol így lenne, s ez talán nem is olyan nagy baj, tekintve, hogy miféle emberek tömegei lézengenek az efféle helyeken.. már így is túl sok bűnöző, sötét alak mászkál az állomás környékén, nem hiányzik még több.
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.08.18. 07:24:20
ahová mindenkit szeretettel várnak."
ezt, különösen a második részt, te sem gondoltad komolyan szerintem..
egy városban, ahol embereket mérnök diplomával, folyékony idegennyelvtudással nem hajlandóak alkalmazni még utcát seperni sem (szó szerint), és nyíltan megmondják, hogy bocs, de azért, mert nincs ismerős.. vérlázízónak tartom ezt a "szeretettel várnak mindenkit" kamu dumát.
a valóság az, hogy még egy ilyen magának való, betegesen belterjes, korrupt, nepotista város a világon nincs.
schdl (törölt) 2010.08.18. 08:48:39
Az nem a Tudáspark és az ott működő cégek hibája, hogy nem beszéltek nyelveket és nem értetek az informatikához - ezért mennek oda románok dolgozni...
Állítsuk meg a ......... 2010.08.18. 08:53:42
Annyira élhető város, ja szúnyogírtást is csak akkor végeznek, ha jön a sok idegen augustus 20.-ra, addig meg dögöljenek meg az itt lakók.
Élhető a város kósának és családjának(maffia).
CAF villamsokról olyan fotókat mutagattak az első tendereztetés előtt, amelyek egyáltalán nem hasonlítanak a mostani új képekre.
Gondolom a másik két cég, amelyik megtámadta a pályáztatást azért nem jelentkezett újból, mert nem akart zsebbe fizetni, ami itt megy Debrecenben az türhetetlen.
Tegyenek már fel képeket a régi sárga villamosokról is, ugyanis az 1-es vonalán 10 évvel ezelőtt "elfelejtettek" lecserélni minden szerelvényt, a hiányzó járművek ára ment a zsebekbe.
Állítsuk meg a ......... 2010.08.18. 08:55:03
Állítsuk meg a ......... 2010.08.18. 09:05:43
Évek óta állnak elhanyagoltan ezek a területek a belvárosban, nő a gaz kósa meg 12 éve ígérget.
esef 2010.08.18. 09:24:24
teabore 2010.08.18. 09:26:52
veny 2010.08.18. 09:27:18
Állítsuk meg a ......... 2010.08.18. 09:33:21
A bontási munkálatok és az elhanyagoltság, viszont a kósa érában jelenkezetek.
Milyen szépen is mutat két percre a főtértől az a sok gazos terület.
Annyira szép, mint a belvároshoz tartozó Segner tér melleti földút, amely nyáron sivatagos, télen meg latyakos.
Egy 200 ezres nagyvárosban földút a város közepén?
Egyébként lajos azt ígérte nem indul többször önkormányzati választáson, most akkor hazudott?
kibirhatatlan 2010.08.18. 09:42:39
♥ Kitty ♥ (törölt) 2010.08.18. 10:04:02
Pékszakállú Henceg 2010.08.18. 10:53:20
gabriel8 2010.08.18. 11:25:32
Bp-n ennél még rosszabb a helyzet, ha ez vigasztal vkit: itt többet lopnak el a városban (hiszen itt már többen börtönben ülnek, érdekesmód Debrecenben nem....- oka azért mégis lehet! ), Bp-nél nem lehet koszosabb Debrecen és a tömegközl is biztos olcsóbb keleten.
Pékszakállú Henceg 2010.08.18. 11:29:02
kibirhatatlan 2010.08.18. 11:46:36
Állítsuk meg a ......... 2010.08.18. 14:13:55
Csak megsúgom, azért nem ülnek még rács mögött a "kedves" fidesz tagok, mert a belső kör nagyrészt jogászokból áll, ott van példul orbán.
Fideszesek ülnek a tárgyalóteremben, mint bírák, ők töltik be többnyire a főügyészi tisztségeket.
Egy főbűn el sem jut a nyomozati szak után az ügyészségi szakba, mert..............
Miért történhetett meg, hogy a rendőrkapitányt kirúgták, mert kósáékat maffia tevékenységgel akarta megvádolni?Ez a fidesz éra idején volt!
Valóban többet lopnak Pesten?
Akkor az is csak hazugság, hogy kósa milliárdos lett az eltelt 12 év alatt, a havi 500 ezres jövedelméből.
Állítsuk meg a ......... 2010.08.18. 14:17:22
cstm 2010.08.18. 14:23:10
bozoa 2010.08.18. 14:26:51
Debrecen éves költségvetésének legalább kétszerese tűnik el a költségvetésből, vagy válik újabb hitellé a fővárosnak. Az itt élők (köztük én is) látják, hogy a rendszerváltás óta minden egyre lassabban megy, és talán egyedül a Belváros-Lipótvárost leszámítva, tényleg zajosabb, koszosabb, élhetetlenebb lett. A háború utáni 20 évben felépült romokból az egész Hungárián belüli rész, hat közúti és két vasúti híd, közintézmények és 40 villamosvonal. Az elmúlt húsz évben lebontottak védett épületet, modern lakóparkokért, lelassult a tömegközlekedés (átlagosan 20km/h-ról 13 km/h-ra), rengeteg műszaki meghibásodás, autópálya a Keletitől a Budaörsiig, és cserébe pár új híd (Lágymányosi, Hárosi, Megyeri), amik nélkül aztán nem tudom mi lett volna, de még legalább a Gubacsi és az Acquincumi is kéne. Iskolák, kórházak szűntek meg és a távhő ára khmm kicsit európaias. Életminőségben mondhatni nem lett annyival jobb, mint amit ígértek. De! A pestiekről hajlamos vagyok azt gondolni, hogy ha minden átlátható, gyors és olcsú lenne, abban is megtalálnák a hibát. Ha egy hónapra Bécs és Pest lakosságot cserélhetne, nekik az sem lenne megfelelő. Úgyhogy itt az emberi hozzáállás miatt nehezebb elérni azt az elégedettségi szintet, amit vidéken már komfortnak érzünk.
Debrecenben más a helyzet. Mint fenn már írtam, van még teendő bőven. de legalább elkészültek olyan beruházások, amik egy szocialista-szabad demokrata irányította városban soha meg nem valósultak volna. S ha ezek a fejlesztések jelentős részben magántőke bevonásával készültek, akkor is állnak már, működnek: Atlétikai Centrum a Nagyerdőn, fedett élményfürdő, MODEM a Hotel Líciummal (Kölcsey), jégcsarnok a Tóciban, Nemzetközi Repülőtér, Új Városháza, Ítélőtábla, Főnix Csarnok, Kassai úti Egyetemi Campus, Kossuth Gimi a régi laktanyába, főtér és környező korzók, minden busz és troli vadiúj stb. stb. Igenis a vak is látja hogy tettre kész a vezetés, jól menedzselik és szeretik a várost. Persze, a korrupció biztosan ott is megvan, de attól még a város szép és ezt nem lehet nem észrevenni.
Eredeti témához annyit, hogy a 2-es villamosvonalat ha a 31-32-es buszok vonalán vezetik, akkor viszont az átmenő autóforgalmat ki kellene tiltani a Csemete, Dózsa György és Nádor utcákból. A Plázánál pedig helyesen írta valaki, le kellene vinni a föld alá az 1-es villamost, és a Tanárképző előtt lenne a közös megálló a 2-es vonallal, ami innen kanyarodna el, és valahol a Darabos-Bethlen utcák között jönne ki a felszínre. Igen, egy-két évig nehézkes lenne autóval arrafelé, utána viszont nem kellene már zebra sem, mert a gyalogosoknak is ott az aluljáró.
@Bukowszky: Csak pár várost hadd említsek, ahol a buszállomás és a vasútállomás szomszédosak. Esélyegyenlőség miatt kisebbeket is: Győr, Nyíregyháza, Kecskemét, Salgótarján, Pécs, Kaposvár, Siófok, Békéscsaba stb. Van rá példa bőven, persze ellenpélda is. A lényeg az, hogy nem lenne haszontalan, mint ahogy a városon áthaladó vonatokhoz hasonló módon kipróbálni a Berettyóújfalu-Hajdúböszörmény, Nyíradony-Hajdúszoboszló, Vámospércs-Balmazújváros buszokat, természetesen a helyi bérlettel mixelt tarifarendszerrel.
SiKom 2010.08.18. 17:55:00
Itt bezzeg egyeztetnek folyamatosan a lakossággal, hogy kell-e új metró vagy inkább a buszokat modernizálják.
Debrecenben hány busznak esett ki a kereke? Hány tört ketté műszak közben???
Zotya 2010.08.19. 00:19:45
Szerencsére egysem, ellenben üzemanyagtartályt már cserélni kellett bennük. A buszok felépítménye katasztrofális. Az Alfabusz által gyártott szóló kocsik 4-5 évnél többet nem fognak kibírni.
Az elmúlt egy év eredménye - azon túl - hogy idehoztak 100 db korábban sehol nem gyártott nullszériás hibáktól hemzsegő buszt, hogy az áremeléseknek, járatcsökkentéseknek és sorozatos elhibázott vonalhálózati átalakítások eredményeként drasztikusan csökkent az utasok száma! A dróton rángatott DKV megítélése pedig meredeken romlik.
Eredmény:
"Egy év alatt 15%-kal csökkentettük az utasok számát!"
Igen fiúk, ezaz Megcsináltuk! ...
Állítsuk meg a ......... 2010.08.19. 11:55:24
Nagyon jól leírtad a nagy látványberuházások egy részét, amelyet a lakosság döntő többségének nincs módja kihasználni.
Ezek a látványberuházások annyira megterhelték a város költségvetését, hogy most minden egyes lakójára kb. 100 ezer forint adósságállomány jut.
Debrecen lakosságának száma 214 ezer.
Köszönjük kósa!
matekacska 2010.08.26. 19:39:11
Mindenesetre örülnék, ha lenne Debrecennek is szép, új villamosa, villamospályája... Bár miskolciként szeretünk versenyezni...:P Arra viszont felhívnám a figyelmet, hogy itt is lesz szeptember 20.-án pályázat beadási határidő, október 20.-án eredményhirdetés, november 20.-án pedig remélhetőleg szerződéskötés is gépjárműügyben...;) Mellesleg a villamospálya nagyon jó ütemben épül!;)
premium salmon 2010.08.26. 20:10:36
Debrecen Ver 5.1 - dióhéjban
Július 1.-től immár nyilvánvaló, hogy az 5. villamos tender felhívással a debreceniek megmásították szavukat, a kiírás ismeretében meg az is, hogy ismét feladták elveiket:
- szigorították a műszaki tartalmat – min 70% helyett 100%-ban alacsonypadlós járműveket kérnek - ez indokolható
- drasztikusan belenyúltak a bírálati szempontokba is, - 17-ből, miután értelmét vesztette 1 kiszórtak még 9-et és átrendezték a súlypontokat is - ez „aggályos”
(és ami előre jelezhető volt, a dehír.hu július 23.-i a híre után gyakorlatilag tény)
- az új kiírás részvételi feltételeinek szűkítésével végül kettőre redukálták a pályázók számát – ez indokolhatatlan, elfogadhatatlan, akár sértheti a versenytörvényt
Ezt jelezték jó előre az internetes vitafórumok, mindenek előtt a PTInfo posztja (cities.blog.hu/2010/07/17/ki_a_kicsit_1), amely felsorolta a változásokat, taglalta az esélyeket, mindenek előtt fájlalta a felkészültségüket már bizonyított kelet-közép-európai gyártók kizárását az eljárásból. Ám nem vizsgálta a bírálati szempontoknak, illetve azok megváltoztatásának a következményeit az indulás kegyelmében részesülő gyártók számára.
„Férőhely-alapú” észrevételek
Íme három megjegyzés kizárólag a férőhelyekre, (utaskapacitásra, befogadóképességre, stb) vonatkozóan, miután ezekre korábbi „Krakkó 24 B villamost vesz” bejegyzésemben elvi észrevételeket tettem és vetettem fel.
A legfontosabb bírálati szempontú megállapítás, hogy hétből két paraméter – a fajlagos ár illetve a fajlagos tömeg – férőhelyfüggő, és bár ez eddig is így volt, 53% helyett immár e kettő hozza a súlypontok 70%-át.
1. Ha a flottaárat / ajánlati árat elosztjuk az ígért férőhelyekkel, egyrészt kedvezünk a magas férőhelyszámnak, másrészt elfedjük a valóságot, hiszen szerződéskötésnél nem a fajlagos, hanem a konkrét árat kell majd kifizetni :-)
Az pedig a 4. forduló adatai szerint mindkét kizárt pályázó esetén jóval, akár egy milliárd forinttal(!) alacsonyabb volt, mint a kihirdetett győztes CAF ajánlata. Ilyen áron nem luxus azt választani a sok egyformán korszerű villamos közül, akinek a járművei a legtöbb üres, bevételt nem hozó többlet (állóhelyi) férőhelyet szállítják?
Miközben sajnos amúgyis csökken a tömegközlekedés fizető utasainak a száma, így a nem-többlet férőhelyek kihasználtsága is. Akik meg még villamossal utaznak inkább ülnének, mint állnának.
Igazi „debrecenikum” a másik férőhely-determinált paraméter, az egy utashelyre eső, másnéven fajlagos tömeg mutató – sehol sincs párja.
2. Üres, (nem tele járművel?) és egy utasra, (nem egy tengelyre?) számolják. Márpedig a villamos tömege tengelyre, és nem utasra esik :-). A trükk ott rejtőzik, hogy hiányzik a számlálóból szorzóként a magas férőhelyszám, (ami ott akár 27 tonna(!) többletet jelent, széthúzza a mezőnyt, és előnytelen) az átkerül a nevezőbe, ahol viszont jelentősen javítja az eredményt. Az így kapott „paraméter” ugyan a gyakorlatnak nem mond semmit, de kétszeres előnyt és semmiféle hátrányt sem jelent egy-egy sokat ígérő gyártónak. A befogadóképesség városonként eltérő, könnyen alakítható, nem egzakt adat. Most fikció, 22 hónap múlva a tesztelésen kezd majd kiderülni működik-e, kell-e átalakítás. Az ígéret megbízhatósága tehát évek múlva dől el, ma számonkérhetetlen. Győztest választani pedig most kell, ezért indokolhatatlan sok tíz milliárdos beruházások sorsát a férőhelyszámtól tenni függővé
A harmadik jelentős vizsgált változás, hogy 9 bírálati szempontot kiszórtak, ebből 6 az utasforgalomra vonatkozott, közte az egy ajtószárnyra eső maximális utasszám, a járművek gyors feltöltése és evakuálása felett őrködő utas-biztonsági mutató.
3. Ha sok a beígért utas, az gonddal is jár: több ajtó kell például, ami szerkezetileg gond, akár 5 tonnával nehezebb a jármű, nő az üzemeltetési költség, kényelmetlenebb az utazás, önköltségben drágább az ajánlat mint a versenytársaké. Ötödszörre Debrecenben a kevés ajtó / felszállósáv már nem probléma, nem bírálati szempont, de felesleges támadási felület, példa az elfogultságra, előnybiztosításra. Több mint aggályos, akár felháborító, hogy nem szerepel a követelmények közt egy érvényes magyar jogszabály betartása, amin egyébként az előző fordulóban a KDB szerint elvérzett (volna) mindkét most várt pályázó a CAF és az AnsaldoBreda is.
Ki vállalja a felelősséget, ha ne adj Isten 30 év alatt, a 18 villamos bármelyikében, egyszer szükség lesz arra a plusz ajtóra?
A férőhely-determinált, de költség-érzéketlen - legalábbis a végső ajánlati árat negligáló - közbeszerzési döntéshozatal azonban nem csak debreceni jelenség – immár hungarikum.
Miskolc Ver 4.1 - konvergencia
Augusztus 7-.-én itt is felütötte a fejét a ”kóros férőhely-függőség” szindróma, miután közzétették a 4. tender felhívást. Elsőre fel sem tűnt, hiszen ugyanazok a bírálati szempontok, mint a harmadikban. Ám hat közül kettőnél bekerült a nevezőbe az utaskapacitás - míg az előzőekben egyikben sem volt ott – és ami brutális, a két szempont a súlypontok 84%-át jelenti! Így már egyenesen káros a férőhely-függőség, hiszen a 12 milliárd után a 20 milliárd forintos szerződés sorsát is eldönti.
Megjegyzés: arra a miskolciak nem „vetemedtek”, hogy az üres villamos tömegét elosztva az ígért utasszámmal bírálati paramétert képezzenek, ehelyett a járművek energiafogyasztását „fajlagosították” utasokra. Így a „debrecenikum” pozícióját nem veszélyezteti Miskolc, és használható(bb) mutatót kapnak, amit az évek során kiszámolhatnak, aztán ellenőrizhetnek.
Egyetlen dolgot tehetnek az ismét induló versenytársak (immár Miskolcon is) minél több férőhelyet kell ígérniük – azaz virtuális utast bepasszírozniuk a digitális látványtervekbe, akármilyen kényelmetlen üléseken, akárhány ülésről akár az állóhelyi közlekedő területbe belógó lábbal - a forgalmista szerint meg elég lenne 200 férőhely. Azt meg mindenki alapból tudja, sőt túl is teljesíti.
Megéri?
A férőhely egy beígért mennyiségi adat, nem mond semmit a minőségről, így például ülések számáról és kényelméről, az utaskomfortról. Semmi baj a férőhely-determinált mutatókkal, ha azokat megbízhatóságuknak, súlyuknak, megfelelően elsősorban utasszámként a statisztikákban veszik őket figyelembe. Akkor sincs vita, ha a legtöbbet ígérő villamos a legolcsóbb. A két magyar városban azonban távolról sem ez a helyzet – egyelőre legalább is.
A jelek szerint Debrecen mindenképp nyugati villamosokat, méghozzá lehetőleg / csakazértis spanyol járműveket akart és ezt a vágyát igencsak gátlástalanul, a követelmények többszöri átszabásával, egyetlen jármű-jellemző preferálásával és a verseny korlátozásával is igyekezett érvényesíteni. Ám akinek a terméke több szempontból is kiváló, nem szorul rá erre. Ugyanakkor előfordulhat, hogy aki a trükk fegyveréhez nyúl, maga is e fegyver által vész el. Szeptember végén megtudjuk…
matekacska 2010.08.28. 20:30:12
premium salmon 2010.08.31. 06:04:09
Csakhogy ne feledjük, Debrecen hathatós támogatásával végre kettesben maradtak a korábbi kihirdetett győztesek. Nem váratlanul – július 1, az átszabott felhívás megjelenése óta többen figyelmeztettek erre - és nem teljesen egyedül –
12 milliárd forint biztos, 18 milliárd remélt társaságában.
Az sem volt titok, hogy napokon belül tök ugyanilyen tujákra kijön a 4. miskolci tender kiírás. Jött is augusztus 7.-én gyakorlatilag megegyező feltételekkel és „tárggyal”. És bár szép-szép a hősi halál, de hátha van más…
Igen, a másik lehetőség, ahogy írod a „lezsírozás”. Nem lehet nem gondolni rá, annyi jel, felkínált lehetőség erősíti a gyanút, hogy senki sem mossa le azt a mediterrán gyártókról, még ha teljesen alaptalan is és az égvilágon semmi sem történik köztük.
Ez Debrecen sara.
És nem lepődnék meg, ha a két csapat térfelet és eredményt cserélne, hogy elkerüljék a legutóbbi forduló irányított megismétlődésének a gyanúját is.
Ravasz, nagyon profi…
Szomorú, hogy a harmadik forgatókönyvre, a nyílt, tisztességes megmérettetésre, a megnyugtató végeredményre senki sem gondol a magyar villamos tenderek kapcsán Szegednek miért sikerült?
premium salmon 2010.09.17. 12:20:40
Nincsenek jó híreim:
- 15.-én Kósa Lajos bejelentette, hogy (szept. 16. 9.30 helyett) októberben várható eredményhírdetés. Tudjuk sajnos, ez még távolról sem eredmény.
- tette ezt Polgármester úr igen bizarr körülmények közepette, a háttérben egy Ansaldo Sirio-nak látszó tárgy volt kirakva virágokból.
Kérdés, ha akár egy hónap van a döntésig, ki, miért választotta az előző fordulóban kizárt nápolyit, hogy ezzel elkerüljék a pártatlanságnak még a látszatát is?
Szegednek miért sikerült? És mi várható Miskolcon?
mcfigyelo 2010.09.23. 12:46:19
"...előfordulhat, hogy aki a trükk fegyveréhez nyúl, maga is e fegyver által vész el. Szeptember végén megtudjuk…"
A fenti jelenséget én is mcfigyeltem és Miskolcra is igaznak vélem.
Azt is mcfigyeltem, hogy ha október 7-én tényleg lesz Debrecenben eredményhirdetés, az időpont közeledik, konvergál a miskolcihoz, október 20-hoz, amit ott nem neveznek "tervezett"-nek.
premium salmon 2010.10.07. 14:40:10
Na most figyelj! Öt napja van Don Dugovics(os)nak hogy a debreceni bástyáról megpróbálja a mélybe rántani a Nápolyit.
A miskolci bástyákon nem látok harci előkészületeket, az ostromállapot későbbre várható, mint október 20. Szóval az az időpont is most már "tervezett" lett.:-(
premium salmon 2010.10.20. 17:08:06
A műszaki panaszok mind a megjósolt bibliai léptékű 19 fős "csodálatos férőhelyszaporításhoz" kapcsolódnak, így valószínűleg igaza lesz mindazoknak, akik hatodik fordulót vártak.
mcfigyelo 2010.11.30. 00:22:09
premium salmon 2010.11.30. 18:01:09
A címből az is látszik, hogy a város ISMÉT bírósághoz fordul. Nem kéne önvizsgálatot tartani annál, akit "visszaesőként" elmarasztalnak?