Ismét lép egyet a MÁV Start elektronikus jegyértékesítési rendszere. Éjféltől – bizonyos korlátozásokkal – az interneten hat külföldi ország vonatai között is kereshetünk, és ülőhelyre szóló jegyeket is vásárolhatunk a legfontosabb városokba.
Az érintett országok: Németország, Ausztria, Csehország, Lengyelország, Szlovákia, Románia. A vonatkereső Elvira tehát holnaptól lényegében úgy működik erre a hét országra (Magyarországgal együtt), ahogy most Magyarországra. Vagyis elvileg az összes vonat benne lesz ezekből az országokból. (Ez a szolgáltatás eddig a német vasút honlapján például működött, sőt ott Európa összes országa megtalálható, de van, aki jobban szereti az Elvirát, bizonyos keresési metódusokban különbözik is a két rendszer.)
Csehországi hálókocsiba még nem vehetünk jegyet a neten
Bonyolultabb kérdés a vonatos utazások tervezésénél a jegyvásárlás. A vasutasok és a politikusok ugyanis Európa-szerte korlátolt emberek, nem csupán Záhony és Gyékényes között. Ezért olyan rend alakult ki a kontinensen, hogy a rendes nemzetközi tarifák megfizethetetlenek. Gyakorlatilag nem is utazik senki listaáron. Viszont, mivel a vasutak mégis szeretnének nemzetközi utasokat, mindenféle kedvezményeket találnak ki (ahelyett, hogy általában bevezetnének egy reális, más utazási módokkal versenyképes tarifarendszert). Ezek legtöbbje A és B pont között érvényes, egy részük kvótás, vagyis csak az első néhány vásárló kapja a legolcsóbb jegyet, mint a fapados légitársaságoknál. Tehát például Békéscsabáról nincs normális jegy Bécsbe, noha közvetlen vonat van, a csabaiak bizonyára úgy utaznak, hogy vesznek egy belföldi jegyet Pestig, aztán egy kedvezményes nemzetközit Bécsig.
A lényeg, hogy mostantól valamennyi olyan viszonylatra megvehetjük az interneten a jegyet, ahová a MÁV Start árul akármilyen néven nevezett kedvezményes ülőjegyet. Ez azt jelenti, hogy általában mindenhová árulnak a neten jegyet, ahol megáll egy Magyarországról induló vonat (de nem minden érintett magyar városból ugye!), és néhány további célpontra is, ahová átszállással lehet eljutni.
Ülőkocsiba viszont igen (a képen Romániába megy a vonat)
Ahová van menetjegy, oda vásárolható helyjegy is. A fekvő- és hálókocsikba viszont egyelőre nem vehetünk e-jegyet, de ez lesz a fejlesztés következő lépése, a Start tervei szerint hamarosan.
Még egyszer a lényeg: a keresés kvázi teljes körű lesz az említett országokba, jegyet vásárolni viszont csak sokkal szűkebb körben lehet, de persze azokra a viszonylatokra, ami lefedi az igények zömét. Egy közvetlen Bécs-Varsó vonatot tehát megtalálhatunk az Elvirával, de jegyet nem vehetünk, hiszen erre a vonalra nem is árul a MÁV Start.
Kicsit bonyolultan hangzik leírva, reméljük élőben egyszerűbb lesz, ha igaz, éjféltől kipróbálhatjuk.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
2010.10.20. 20:02:52
-Flatley- 2010.10.20. 20:39:07
átlátó 2010.10.20. 20:44:23
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.10.20. 21:38:59
Arra a fejlesztésre sajna még várni kell.
ti
Hargita Nándor · http://sliceandsmile.blog.hu 2010.10.20. 21:40:31
viszont azok csak a máv hőpapírját bírják meg, sanszos hogy az egy nemzetközi vonatra nem jó és inkább otthon lehet majd kinyomtatni.
dw1 · http://bpcity.hu 2010.10.20. 21:41:26
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.10.20. 21:51:29
de. jó lesz nemzetközi jegyre. a tekercsből kétszerannyit fognak használni, mint a hazai jegyre, és keresztbe nyomtatják. ez olyan lesz, mint a többi nemzetközi jegy.
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.10.21. 00:32:13
Máv-Stop :)
KékFény6 2010.10.21. 00:36:28
fuad 2010.10.21. 09:25:49
Orfeus 2010.10.21. 09:43:24
Remélem beválik.
Feltételezem, hogy az eddigi korlátozott viszonylatmennyiséget azért kibővítik. (Mint látjuk, pl. Szerbia felé is nagyon szeretnének már jegyet váltani. @fuad: kívánom, hogy feltételezésed tévedésnek bizonyul ;-))
Durchzugabwicklungskommandant 2010.10.21. 09:49:12
Az miért van, hogy ha repülőjegyet veszek a neten, akkor kinyomtatom, becsekkolok, repülök, a MÁVnál meg keresgéljem a rohadt automatát azon az 5 állomáson, ahol egyáltalán van...
charlie 2010.10.21. 10:05:20
Pl. Szlovéniába a km árak nagyjából annyi mint itthon (eur-huf árfolyamtól függően persze lehetnek eltérések), Őrihodosig megveszi az ember a jegyet a MÁV-tól, Őrihodostól meg az SŽ-től, és akkor pl. egy kiruccanás Zegról Muraszombatra megvan 1000 Ft+ 2,31 €-ból (attól most tekintsünk el, hogy ott nagyon szar a menetrend...), nemzetközibe ennek sokszorosa lenne.
Eudocimus Ruber 2010.10.21. 11:05:52
felucca 2010.10.21. 11:13:17
Ennél a semmitmondó szövegnél többet eddig nem sikerült kicsalni a rendszerből, akár egy hónapra előre sem. Én Lengyelországba próbáltam. Valaki jutott ennél többre?
Durchzugabwicklungskommandant 2010.10.21. 12:13:54
Vonalkód kell a kinyomtatható jegyre, a kallernek meg leolvasó oszt keziccsókolom. És már nem kell bohóckodni az autómatákkal.
LouiS 2010.10.21. 12:21:59
Durchzugabwicklungskommandant 2010.10.21. 13:39:23
Magyarországon állandóan a tetővel kezdve építik a házakat...
vanek ur 2010.10.21. 16:11:38
Ez nem ilyen egyszerű. A repülőtéren meg tudják oldani, hogy egy kóddal csak egyszer lehessen bemenni, mivel ott a kapu. A vonaton is meg kell oldani, hogy 1 kódot csak egyszer lehessen felhasználni. Nagyságrendekkel nehezebb probléma.
És akkor vedd hozzá, hogy egy nemzetközi jegyet minden országban lekezel az ottani kaller. Tehát a feladat: minden kód csak egyszer legyen felhasználható, de minden országban le tudják ellenőrizni a kódot. + oldd meg azt, ha az egyik országban még sincs leolvasója a kallernek. (Nem véletlen, hogy a nemzetközi jegyeket a DB is inkább kiküldi postán.)
Már az is szép, hogy a MÁVnál ideáig eljutottak, mármint hogy interneten is lehet jegyet venni.
vanek ur 2010.10.21. 16:15:39
Még belföldi utazáshoz sem tűnik kis munkának.
pbence 2010.10.21. 22:52:15
Ez tényleg elég nagy beruházás, ugye minden jegyvizsgálónak kéne új gép, meg valami mindenhol elérhető vezeték nélküli kapcsolat.
Kérdés, hogy nem érte-e volna meg jobban, ha eleve ezt építik ki az x automata helyett, ami ugye állandó áramellátással és papírfelhasználással is jár.
vanek ur 2010.10.22. 22:22:19
Másik oldal: kell 1500-2000 db PDA (a strapabíróbb fajta), nyomtatóval (mivel jegyet is kiad), mobilkommunikációval, esetleg kódolvasóval. Darabja kb. 3-400000 Ft, máris 600 milliónál vagyunk alsó hangon. Erre jön a szoftver (jegykiadás és ellenőrzés) valamint az adatbázis az online vett jegyekről. Itt jön egy baromi drága programozási feladat: egyrészt biztosítani kell, amit már írtam, hogy 1 kódot ne lehessen többször felhasználni; másrészt meg kell oldani, hogy - akárcsak a papírjegyeket - egy következő jegyvizsgáló ugyanazon a vonaton vagy egy másik vonaton, esetleg visszafelé is lekezelhesse.
Valószínűleg nem véletlenül nincs a MÁVnak ilyen PDA-ja még. Egy hátránya van az automatának: ha mégis lesznek egyszer ilyenek, akkor feleslegessé válnak.
pbence 2010.10.22. 23:28:31
Valóban, a villanyszámla sem lehet túl magas, de azért mégiscsak 60 számítógép éjjel-nappali ellátását kell biztosítani. Azért valamit ezen is lehetne spórolni.
A jegyek díja sem tűnik így elsőre soknak, de azt is figyelembe kell venni, hogy nem csak a jelenleg neten vásárolt jegyeket nem kéne kinyomtatnia a START-nak, hanem ennél sokkal többet - mivel a szolgáltatás jelenleg elég korlátozottan érhető el, a PDA-s megoldással pedig mindenhol elérhető lenne.
Illetve szerintem jelenlegi rendszer árába bele kellene számolni a jelenlegi jegykiadó gépek árát is, mivel a PDA-s rendszer azt is kiválthatta volna.
(Persze ehhez még korábban kellett volna gondolkozni, de azt is vegyük figyelembe, hogy ezek a gépek néhány éven belül cserére fognak szorulni.)
Az adatbázis-programozás kérdése központi kapcsolattal pedig szerintem nem lett volna sokkal több, mint a jelenlegi rendszeré.
Én úgy képzelem el, hogy van az utasnak egy vonalkódos jegye A-ból C-n át B-be. (C-n átszáll.) Az AC vonaton kezelik a jegyét: a PDA elküldi a központnak a kódot és a felhasznált viszonylatot, a központ pedig ezt a viszonylatot (AC) érvényteleníti, de CB-n a jegy még egyszer ugyanígy igénybe vehető.
Ez a jelenlegi rendszerhez képest valamivel több, de túl nagy összeget bizonyára nem emésztett volna fel az elkészítése.
Persze nyilván így is jópár évbe telt volna, mire megtérült volna a befektetés a jelenlegihez képest. De megint figyelembe kell venni, hogy jóval több jegyet adnának el ezzel a módszerrel interneten, így a pénztárkapacitás csökkentésével is lehet már számolni.
Na meg úgyis ez a jövő, ebbe az irányba mutat már minden, mindenképp azt mondom, hogy talán ebbe az irányba kellett volna elindulni.
Persze még talán nem késő, meg örülök az automatás rendszernek is, csak azért az ember gondolkozik dolgokon.
vanek ur 2010.10.24. 16:53:14
Egy nagy előnye van/volt az automatás rendszernek: olcsóbban és gyorsabban meg lehetett valósítani, mint a jegyvizsgálók gépének a cseréjét. Ezért kaphatott zöld utat. (Lehet, hogy szégyenszemre még most sem lehetne interneten vonatjegyet venni, ha a gépcsere mellett döntenek.)
Ördög ügyvédjét fogok játszani, de szerintem nem látod át egészen, milyen feladatot is kellene megoldani az ellenőrző gépekkel és az adatbázissal. Igazából ha gyakori utazó vagy, te is végig tudod gondolni, mi minden történik a jegyeddel út közben.
Elsőre jó ötletnek tűnik szakaszokra felosztani a jegyet aszerint, hogy hányszor váltok vonatot. Csakhogy van olyan vonat, ahol útközben új jegyvizsgáló jön, aki ismét végignézi az összes jegyet. De ez a kisebbik gond. A nagyobbik gond az, hogy hiába választom ki a vonatokat az Elvirán, a jegyemmel bármikor utazhatok (már ha nem IC-t választok). Vagyis előfordulhat, hogy valami miatt nem érem el a közvetlen vonatot, a következő vonat pedig átszállásos. Viszont én az átszállás nélküli vonatot választottam ki, nem lesz hely az adatbázisban a kezelésnek. (Ismerve a MÁV jelenlegi színvonalát, nem tartanám túl jó ötletnek azt bevezetni, hogy azzal a vonattal kelljen utazni, amelyiket kiválasztottam az Elvirán.)
Vegyük még hozzá a térerő esetleges hiányából adódó nehézségeket, vagyis hogy úgyis meg kell oldani az 1 kód - 1 utazás ellenőrzését, hogy nem mindig lehet felvenni a kapcsolatot a központi adatbázissal. (Ezen segítene az, ha a jegyvásárláskor meg kellene adni legalább az egyik utazó nevét, aki aztán igazolja is magát az ellenőrzéskor.)
Ha egy kicsit visszatérünk az eredeti bejegyzéshez, egy nemzetközi jegy kapcsán azt is meg kell oldani, hogy a külföldi jegyvizsgáló is hozzáférhessen a kódokat tartalmazó adatbázishoz - már ha van egyáltalán megfelelő készüléke. Mert ha nincs, akkor valamilyen jegyet mégiscsak ki kell neki nyomtatni.
pbence 2010.10.24. 19:05:05
A térerő is egy elég érdekes kérdés, sajnos tény, hogy sok szakaszon nincs térerő a vasútvonalak mentén.
Viszont a kezelést ugyanúgy csinálnám, mint most, csak virtuálisan:
Ha most van egy jegyem Budapesttől Szolnokig, akkor is választhatok, hogyan megyek, közvetlenül, vagy nem. Az összes jegyvizsgáló kezeli a jegyemet, úgy, hogy ráírja a vonatszámot és a dátumot, ezzel egy adott szakaszra érvényteleníti.*
Ezt adatbázissal is hasonlóan csinálnám. Egy jegyhez korlátlan számú kezelést lehetne hozzárendelni, persze csak az érvényességén belül. A rendszer megkapná a vonatazonosítót és az időpontot, és ez alapján tudná elvégezni egyrészt az érvényesség vizsgálatát, másrészt a kezelést. Az érvényességtől küld egy visszajelentés a jegyvizsgálónak, aki szükség esetén intézkedik.
Például ugyanúgy megyek Budapestről Szolnokra. Ha közvetlen vonatról van szó, akkor semmi gond, egyszer kezelik, többé nem érvényes, mert Budapest-Szolnok távra kezelve lett. Ha viszont Cegléden át kell szállnom, akkor kezelik először az első vonaton, így az adatbázisban megjelenik, hogy a Budapest-Cegléd szakaszon kezelve lett a jegy. Átszállás után a jegyet ismételten kezelik a Cegléd-Szolnok távra. Ezek után a jegy nem érvényes.
Az sem lenne különösebb probléma, ha többször ellenőriznék a jegyemet. Az adatbázisban pontosan szerepelne, melyik vonaton, mikor, milyen távra volt már kezelve a jegy. Ha újra ugyanazon a vonaton kezelnék, akkor a központ érvényesnek tudná tekinteni, és erről tájékoztatná a jegyvizsgálót.
Én ezt így képzelem el. Tudom, valamivel bonyolultabb, mint a jelenlegi rendszer, de nem hiszem, hogy megoldhatatlan probléma lenne.
(* Az a véleményem a jelenlegi rendszerről, hogy elég nehezen tekinthető át. Ha mondjuk van egy bonyolultabb útvonalú jegyem, akkor elvileg a jegyvizsgálónak a vonatszámok alapján utána kéne néznie, hogy melyik szakaszokon volt kezelve. Azért ezt nem várom el egyiktől sem, pedig ha nem teszi meg, akkor csak vakon elfogadja, de azt sem tudja, hol jártam már azzal a jeggyel. A virtuális kezelés ezt is megoldaná.)
GMary 2010.11.04. 10:33:21
Csak egy példa, amit kihagytál a gondolatmenetből: azt is meg kell oldalni, hogy ne lehessen két (vagy több) embernek egy vonaton egy kóddal (otthon nyomtatott papírral) utaznia, az egyik felszáll az első, a másik az utolsó vagonban és máris elbukta a MÁV egy jegy árát.
Ezért is jobb - ha messze nem is tökéletes - megoldás a mostani speciális pénzpapírnak minősülő hőpapírra való jegynyomtatás. Ráadásul minél több jegyautomatát vesz a MÁV úgy csökkenhet idővel az egységára (ehhez hozzáteszem, hogy nem egy, hanem kettő nyomtató van benne, tartalék... :), másrészt ha bevállik a rendszer, idővel minden állomáson lesz legalább egy automata, még az utolsó porfészekben is, sőt, automatánál lehet majd kiválasztani az úticélt (nemcsak neten), így már pénztárosra sem lesz szükség, míg a PDA-s verziónál továbbra is kell pénztáros az állomásra, hiszen nem mindenki netezik... És így költségszempontból is ideális megoldás lesz egyszer a mostani. Lásd a jövőt, közeledik! :D
pbence 2010.11.04. 14:54:06
"azt is meg kell oldalni, hogy ne lehessen két (vagy több) embernek egy vonaton egy kóddal (otthon nyomtatott papírral) utaznia, az egyik felszáll az első, a másik az utolsó vagonban és máris elbukta a MÁV egy jegy árát."
Való igaz.
"másrészt ha bevállik a rendszer, idővel minden állomáson lesz legalább egy automata, még az utolsó porfészekben is, sőt, automatánál lehet majd kiválasztani az úticélt (nemcsak neten), így már pénztárosra sem lesz szükség"
Ez egyébként tök jó lenne. De a jelenlegi helyzet az, hogy vannak az internetes automaták, amiken semmi mást nem lehet csinálni, csak kóddal jegyet átvenni, és vannak a "sima" automaták, amik eléggé le vannak butítva.
Egyikkel sem lehet nagyon mit kezdeni, mert az előbbieket át kellene alakítani, hogy el tudjanak fogadni pénzt, az utóbbiakat pedig úgy kéne kialakítani, hogy lehessen beléjük állomásneveket írni.
Így szerintem ez egy nagyon elhibázott koncepció a MÁV-START részéről...
GMary 2010.11.04. 15:28:36
Lehetett volna egy lépéssel előrébb is kezdeni, az osztrákoknál már rég lehet automatánál jegyet venni... és onnan már csak egy lépés, amit fentebb megálmodtunk. :D
Amúgy a gyakorlatban a PDA-s verziót szerintem kizárólag a biztos adatkapcsolat hiánya zárja ki jelenleg. Tudjuk, hogy még a mobilok is elvesztik a jelet sok-sok helyen a vasútvonalak mentén... Tehát LIVE központi kapcsolat jelenleg költséghatékonyan nehezen elképzelhető.