A Bombardier szállította a vezető nélküli, belvárosi, gumikerekű metrót.
Ennek az eszköznek a nevével lesznek még bajaink, a gyártó Bombardier Automated People Moversnek (APM) nevezi, amit a kevéssé informatív sajtóközlemény fordítói „városi utasszállító rendszerként” próbáltak visszaadni, de hát ebből csak az A jelent érdemben valamit, utasszállító rendszer a trolitól a mozgólépcsőig minden.
Magam azért bátorkodtam a budapesti Millenniumi Földalatti Vasúthoz hasonlítani, mert funkciójában nagyon hasonló az MFAV mai szerepéhez. Metró ez, de kicsi, vagyis sűrűn járó és megálló, kis kapacitású belvárosi földalatti. A most megnyitott Kantoni is ilyen, sőt, még ilyenebb, az ottani 3-as vonallal kvázi párhuzamosan halad, de annak három megállóköznyi távolságát nyolc megállóközre osztja.
Különbözik is persze az Andrássy úti elődtől, gumikerekű és automata. A kantoni kismetrót nemrég említettem már egy másik, szintén új metróvonal ürügyén, hiszen Kína robbanásszerűen fejlődő keleti nagyvárosaiban mostanság egy-egy nap akár több metróvonalat is átadnak, különösen nagyobb kulturális vagy sporteseményekre időzítve. Ez most Kanton esetén a pénteken kezdődő Ázsiai játékok.
Azóta picit többet tudni a píplmúverről, amely alul, az ábrán a város közepén látható vékony világoskék vonal. A Csujiang Hszincseng és Tianhe nevű üzleti negyedeket köti össze. Négy kilométeres, kilenc állomása van, ezeken kapuk védik az utasokat, amíg a kocsik nem állnak be. A járművek maximális sebessége 80 km/h (bár a közleményből számomra nem teljesen világos, hogy ezt elérik-e Kantonban).
A jármű Innovia APM 100 névre hallgat, és eddig elsősorban repterekről ismerhettük, Magyarországhoz legközelebb Frankfurtnál és Rómánál láthatunk ilyet. Persze a repülőtereken magasvasútként szokták megépíteni.
Ahogy a hasonló kínai híreknél megszokhattuk, a megrendelő nem egyszerű vásárlóként lép föl, APM-gyár is létesül Kínában, Csuhajban. A 14 kantoni kocsi még a kanadai-német cég (a gyártmányt egyébként az Adtranztól örökölték) pittsburghi üzemében készült, ahogy a Cityflo 650-es automata vonatvezető és a váltók is. Az egyszerűbb egységek kínai termékek, az alagútért, az állomásokért, az erősáramú és kommunikációs berendezésekért a kantoni metrócég felelt.
Az alábbi térképen (forrás: UrbanRail) világos kék szín jelzi az új, belvárosi metrót. Két kattintás után az egész hálózat megcsodálható nagyban.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kerti Öröm 2010.11.10. 15:21:17
Ez töredékéből kijönne, mint a tervezett gyorsvasút, vagy a metró hosszabbítás. Ha 20-30 percenként lenne csatlakozó (pontos és kulturált) MÁV járat a Nyugatiba Ferihegy 1-ről, akkor teljesen megoldaná a reptér megközelítését.
bervas · http://mt10.blog.hu 2010.11.10. 17:08:07
ampelmann 2010.11.10. 17:19:17
Ritchy · http://kettlebellhardstyle.blogspot.com/ 2010.11.10. 17:47:19
Link Elek 2010.11.10. 21:29:01
semmi extra. kinaban minden ilyen sebesseggel epul. autopalyak, vasutak, metrok, kikotok, hajogyarak, eromuvek, irodak, varosnegyedek, ...
egyik ismerosom kinnt lakott Shanghajban 1.5 evet. o mondta, ha meglat egy boltban valami ami tetszik neki, akkor azt meg kell venni, mert masnapra mar lehet, hogy nem lesz ott. nem az aru, a BOLT, es epul a helyen akarmi mas :)
KCB 2010.11.10. 22:09:43
kbalazs · http://www.chinabiz.hu 2010.11.11. 09:42:38
Az APM november 8 és 26 között kihagyja az új Canton Tower és a Haixinsha megállókat és mától a 3-as és az 5-ös metró is kihagyja a holnapi Ázsiai Játékok megnyitójának (Haixinsha) közelében lévő pár megállóját.
Nagyon sok olyan dolog van, amit át lehetne venni a Kínában megszokott megoldások közül Magyarországon is, pl. a BKV-t egy csapásra nyereségessé lehetne tenni azzal, hogy mindenki mindig fizet az utazásért ls nincs egy teljesen felesleges ellenőrgárda.
A HK-i Octopus rendszert lenne értelme bevezetni Budapesten is (anno volt is egy magyar miniszter megtekinteni az Octopust Hongkongban), de sajnos otthon a mobilszolgáltatók erősen nyomják a sokkal drágább mobil fizetési módokat.
Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.11.18. 13:11:06
Rendszerint kis egységekből álló, sűrűn közlekedő - esetleg hívásra érkező - amolyan vízszintes liftet szokott jelenteni,
(ezt erminavet nyilván tudja, a postra viszont ráférne egy kis pontosítás)
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.11.18. 23:49:19
Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.11.19. 13:57:07
Azt mondom, hogy szerintem az első bekezdésből nem derül ki, hogy nem a "kevéssé informatív" sajtóközleményben szereplő elnevezéssel van a baj - a People Mover bevett kifejezés - hanem a magyar fordításával. (Szvsz. erről nem a fordító tehet, hanem hiányzik a magyar terminológia).
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.11.19. 15:48:54
De hát ezt mondom én is. Nem derül ki? Dehogynem derül ki, szvsz egyértelmű, hogy a magyar névről beszélek. ("Lesznek még bajaINK", "fordítói".)
Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.11.20. 11:04:47
(Hogy a mondat mire vonatkozik, az nekem ott lesz zűrös, amikor hivatkozol az idézett magyar elnevezésben nem is szereplő "A"-ra. De a lényeg, hogy legalább ketten értjük ;) )
kbalazs · http://www.chinabiz.hu 2010.11.22. 10:36:56
A cikk egyik állítását azonban pontosítanám. Addig igaz, hogy párhuzamosan halad a hármas vonallal, de a térkép szerinti "három megállóköznyi távolság" csalóka. Kantonban ugyanis kettő darab hármas vonal van, az egyik Tienhe Couch Terminal és Panyu Square között, a másik Tiyuxi és Airport South között. Hülye módon semmivel nem különböztetik meg a két vonalat, így ez nem derül ki a térképről, de Tiyuxi-nél egy peron két oldalára futnak be a két teljesen külön pályán közlekedő szerelvények, ott kell átszállni. Így a három megállónyi távolság igazából egy kicsit több, mert egy átszállást is takar, ettől persze nagyon mini vonal a 3,9 km-ével.
BPO654 2011.03.21. 11:35:28
Sokkal fontosabb lenne metrókat venni használtat M2,M3-ra esetleg a csepeli hév kiváltására mint a F-re a vasút. Pl: a 81-72 (720/721-eket): Az Alstom meg mehetne a francba..
www.iho.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=4549:egy-felemas-sikertortenet&catid=6:sineken&Itemid=9