A BKV tervei szerint egységesítik a bérletfajtákat, a jövőben csak harmincnapos lesz, hónapra szóló nem. A változtatás ki nem mondott célja az egyszerűsítés, bizonyára kevesebbe kerül a szelvények előállítása, szétosztása, az elszámolás, ha kevesebb típus van.
A kimondott cél a bérletpénztárakban tapasztalható hó eleji zsúfoltság, sorban állás csökkentése. Ha csak harmincnapos bérlet lesz, előbb-utóbb szétterül, egyenletessé válik a vásárlás, ahogy szabadság, elutazás, betegség miatt kihagynak az utasok néhány napot, hetet. Így tehát végső soron az utasoknak is jobb lesz.
Ez az érv valószínűleg igaz, szerintem mégis roppant érdekes filozófiailag. Lehet javítani egy szolgáltatás színvonalán úgy, hogy több lehetőségből (naptári hónapra szóló és 30 napos) csak egyet hagyunk meg? Hiszen aki nem akart sorban állni, az már rég áttérhetett a harmincnaposra. Racionálisan döntő felnőttek vagyunk, vagy birkanyáj egyedei? (Gondolom hol ez, hol az.) A válasz messzire visz, Mérő László Magyar Narancsban megjelenő sorozatába való, én csak fölvetném itt a kérdést.
Ami a Kötött pályára tartozik, az az a probléma, hogy ha valaki az év minden napján szeretne bérletet, akkor eddig elegendő volt 12 darab szelvényt vásárolnia, ezentúl nem lesz elég. 30-szor 12 ugyanis csak 360, egy évben viszont 365 vagy (szökőévben) 366 nap van. Ki is számolhatjuk, pusztán ez az intézkedés 1,4 százalékos áremelésnek felel meg (szökőévben 1,7-nek).
Megkérdeztem a kérdésről Regőczi Miklóst. A BKV értékesítési és kommunikációs vezérigazgató-helyettese úgy véli, ez nem egy valós probléma, az a pár nap nem számít. Az emberek zöme néha elmegy szabadságra, de az is elég az 5-6 nap ledolgozásához, ha évente egy-két hétvége a bérletciklus elejére esik, és az illető hétvégén nem jár BKV-val. Ilyenkor elég hétfőtől bérletet venni. Ez igaz, erősködtem, mégis lehetnek néhányan, akik az év minden napján utaznak, vagy utazhatnak. Ráadásul sokak szabadsága majd nem jó helyre esik, hanem a bérlet közepére, így az sem segít rajtuk. (Például aki eddig havi bérletet vett, ezért a jövőben is a hó elején veszi majd meg a harmincnaposát, és július vagy augusztus közepén megy egy-két hét szabadságra.)
Létezik persze éves bérlet, aki ezt veszi, egyszer és mindenkorra letudja a sorban állást, és az év minden napján utazhat. Viszont az egyszeri nagyobb összeg befektetését igen kevesen vállalják a magánemberek közül, ismerte el Regőczi is. Arra a kérdésre, hogy nem lehetne-e, hogy a BKV legyen egy picit nagyvonalú, és 31 vagy 32 napra legyen érvényes a bérlet, hiszen most is a következő hónap 5-ig, azaz (február kivételével) 35 vagy 36 napig érvényes a havi bérlet, a vezérhelyettes határozott nemmel felelt. Ez ugyanis veszteség lenne a BKV-nak, mondta.
Ezen azért elgondolkodtam. Az utasnál tehát nem számít az a pár nap, a BKV-nál számít. Más szavakkal, ha a 31 napos bérlet bevételkiesést jelentene, akkor ha csak 30 napos lesz, az (ahhoz képest, ha 31 lenne) többletbevétel. Márpedig ez egy nullaösszegű játszma (adott mennyiségű bérletvásárlót feltételezve). Tehát a BKV többletbevétele többletkiadás az utasok oldalán. Vagyis ez áremelés. Burkolt áremelés, mivel nem fogják annak hívni.
Q. E. D.
Az utolsó 100 komment: