Kezdjük azzal, a későbbi csalódások elkerülése végett, hogy sokak számára bizonyára borsosnak tűnik még a kedvezményes ár is: aki az Utazás 2008 kiállítás ideje alatt (február 28. - március 2.) veszi meg a Start Klub elnevezésű kártyát, 19900 forintért egy évig (2008. április 1.-2009. március 31-ig) korlátlanul vásárolhat félárú vonatjegyet a MÁV Start és a GYSEV magyarországi járataira. 26 év alattiak számára ugyanez 14900 forint.
(A név egyébként pályázaton dőlt el, a nyertes kap egy kártyát.)
Ez egyébként a normál féléves ár, az éves pedig (tehát március 3-tól ez érvényes) 34900 illetve 26 év alatt 24900 forint. (Az ár annyi lett, amennyit előzetesen mondtak.) Egy ilyen konstrukció árát nyilván úgy igyekszik belőni egy vasúttársaság, hogy ne járjon vele rosszul (hanem jól), különösen az első évben óvatosak. De gondolom, ha az derül ki, hogy nem túl sokan veszik olyanok, akik a jelenlegi, mindennapos közlekedésre használják majd (hiszen a Start célja inkább új utazások generálása), akkor bizonyára feladnak az óvatosságból, például nem emelik az árát jövőre, később is tartanak akciókat. Vasútbarátszemmel a kedvezményes ár talán már megéri, de akkor valóban sokat kell utazni.
A klubkártyához automatikusan jár a Rail plus nevű nemzetközi kedvezmény. Ez egy nem túl attraktív, Európa bizonyos országaiban élő plusz, alapvetően a teljesárú menetdíjból kapható 25% kedvezmény. Hozzáértők szerint ennél általában olcsóbb megoldás is adódik. A Rail plus amúgy 25 euróba kerül "aktív korúaknak".
Jelenleg körülbelül erre jó a Start Klub. Most nézzük meg, hogyan lehet hozzájutni. Kicsit bonyolult, hiszen csak áprilistól érvényes, és a kártya elkészítése időigényes. Három út lehetséges:
1. Ha a kedvezményes időszakban veszed a kártyát, akkor egy darab sajtpapírt kapsz, azt lehet majd becserélni (március folyamán valamikor) a kártyára, ha elkészül. Ez a bumáska nem alkalmas kedvezményes utazásra, hiszen a félár csak április 1-től jár neked.
2. Ha később veszed a kártyát személyesen, akkor rögtön él (belföldön) a kedvezmény, amíg nincs kész a kártya, a megkapott vócserre jár a kedvezmény.
3. Ha neten rendelsz, akkor semmilyen papírka nincs (hiszen a cél éppen az, hogy ne kétszer, csak egyszer kelljen személyesen megjelenni), a megrendelés napjától számított (választhatóan) 30.-90. naptól lesz érvényes a kártya.
A Startnál kísérletnek tekintik a klubkártyát, ha sikeres, mindenféle szempontból elképzelhető a bővítése. A legkézenfekvőbb, hogy érvényes legyen a három-négy MÁV-os kisvasútra. (Mivel ezeken nem a Start jár, most ez nincs benne.) Gondolom a más által kezelt erdei vasutak is adhatnak kedvezményt, ha meg tudnak egyezni a Starttal.
A menetjegyen kívül is járhatna rá kedvezmény, akár házon belül (konkrét információk még nincsenek, de ugye nemrég szűnt meg az IC-törzskártya), akár házon kívül (éttermek, turisztikai vállalkozások).
Végül én szeretném remélni, hogy másfajta kártya is lesz. Tényleg csak a saját fantáziámat elengedve elmehetünk "hard" (100-os kedvezményű, azaz éves bérlet jellegű) és "light" irányba is. A nemzetközi tapasztalatok szerint a csúcsidőn kívüli utazásokra érdemes terelni a felhasználókat, hiszen olyankor gyakorlatilag mindenhol vannak üres kapacitások. Lelki szemeim előtt már meg is jelent egy csak 100 km-nél hosszabb útra, csak 9-24 óráig, csak kedden, szerdán, csütörtökön és szombaton érvényes, mondjuk a sima kártya harmadáért kapható verzió.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2008.02.23. 11:56:51
Biztos jobb statisztikáid vannak, de létezik egy olyan réteg, nagyszámú utas, akit ez az igencsak korlátozott lehetőségeket nyújtó kártya hozna lázba?
nyistapista 2008.02.23. 12:29:34
-Oiler- (törölt) · http://varhegyi.myminicity.com/ 2008.02.23. 12:32:42
varhegyi.myminicity.com/
greg_garcia 2008.02.23. 13:16:49
Papíron persze minden nagyon szép, mint a pannon puma, mert ugye a munkáltatónak törvényszabta kötelessége lenne a városhatáron kívüli utiköltség 86%-át téríteni, ám ezt azzal a felkiáltással, hogy elég jó bért fizet, nem teszi meg. Simán úgy gondolja, hogy ő mérlegelhet, milyen magyar törvényeket tart be és melyeket nem. Ugye nem javasolnád a munkügyi bíróságot? Esetleg asztalra verést? Ugye nem az a megoldás, hogy asszonykám lépjen tovább, hanem az, hogy tartsa be a paraszt a törvényeket, úgy, ahogy otthon is teszi?
Az állomás reggel tele van, a fél város Pesten keresi a boldogulást. Nem állítom, hogy senkinek sem térítik az utazását, de akiket én ismerek, a többségüknél hasonló a helyzet. Ha osztrák a munkáltató, akkor biztosan.
Az ugye 48000 Ft havonta.
Ez a kártya még akkor is megéri, ha teljes áron adják!
Szerintem fogalmad sincs milyen tömegek járnak be vonattal dolgozni Budapestre.
d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2008.02.23. 13:32:18
Stenlee 2008.02.23. 14:32:14
trewq 2008.02.23. 16:27:55
A 26 év alatti bérlet kevés embernek éri majd meg, mivel 26 év alatt hétvégén különben is 33%-os kedvezmény van.
halle 2008.02.23. 16:47:42
Szóval nem értem, miért kell a Mávnak a '93-as német áraknál jóval magasabb áron bevezetnie ezt a terméket, tekintve hogy a DB szolgáltatásának minősége és a használható hálózat nagysága is összehasonlíthatatlanul nagyobb. Ráadásul Németországban a vasúti jegyárak is magasabbak, ezért többet is lehetett vele spórolni.
re:Stenlee 2008.02.23. 16:57:05
Ki venne meg egy olyan személyszállító céget, ahol tényadat, hogy magyarország sokadik prioritásként kezeli a pálya és a vasúti infrastruktúra fejlesztését. Ki akarna egy ilyen szar pályán szolgáltatni?
Az utasok legnagyobb része ilyen-olyan kedvezménnyel utazik, alig vesznek teljes árú jegyet. (közalkalmazottak, rendezvényre utazók, nyugdíjasok, diákok) Ráadásul a fent említett utasok után a magyar állam nem igazán akar fizetni, nem létezik közszolgálati szerződés. Ki akarna ingyen szállítani?
Miért hozzon be egy külföldi cég pl. felújított vagonokat, ha a magyar jogszabályok szerint az utas szétverheti azt, és nem köteles jegyet sem fizetni. Ilyen szabályozási környezetben a jelenlegi teleszart, összefirkált vagonok illeszkednek, kár pénzt pazarolni arra, hogy a vandálokat tovább szórakoztassuk.
Majd talán 20-25 év múlva felmerülhet a személyszállítás privatizálásának a kérdése, addig is a minőség elsősorban a választópolgárokon múlik, hogy mit követelnek meg a politikusoktól. Ebben a kérdésben pedig sok jóra nem számíthatunk, a magyarországon a közlekedési kultúra minden szinten a béka segge alatt van. Itt könnyen uszíthatók az emberek maximum a szüntessünk meg mindent/adjunk el mindent/költsünk mértéktelen forrásokat mintaproektekre hozzáállás működik, nem szakmai szempontok.
ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2008.02.23. 17:03:43
aDoayen@HWSW 2008.02.23. 17:43:07
Egy Bp-Nyh IC jegy oda-vissza pl 10 rugó (ebből egy ezres az IC jegy)
ami azt jelenti, hogy ilyen viszonylatban (kb 250km) a 7. út után biznisz.
Aki mondjuk Pécs-Debrecen vonalon nyomul, annak meg ugye mégjobb. Elég kéthavonta nagyszülőt látogatni és máris megéri.
A kérdés inkább az, mint ami részemről az éves autópályamatrica. Ha kiszámolom, akkor évente kb annyit költök a 4-10 naposra mint amennyi egy éves lenne, de januárban sosincs szívem kipengetni 40 rugót rá. Ez is sokakat elriaszt majd januárban, kivéve ha tényleg biztos benne, hogy leutazza bőven.
EzSemEnVagyok 2008.02.23. 18:17:33
greg_garcia 2008.02.23. 18:37:01
A személyedet érintő soraimat visszavonom.
trewq: az a megoldás, amit a kedves sógor otthon, Európában is alkalmaz, bőven elég lenne itt is: köt egy szerződést, majd betartja a törvényeket.
greg_garcia 2008.02.23. 18:58:16
Csak nehogy gyorsan meggondolják magukat....
kosi 2008.02.23. 21:08:43
ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2008.02.23. 21:31:55
hungary_card 2008.02.23. 21:40:38
www.hungarycard.hu/index.php?p=ham
choren 2008.02.23. 21:45:25
Zzzz 2008.02.23. 22:12:16
Ez jó nagy parasztvakítás megint!
Az ÖBB (osztrák vasút) az egy éves felnőtt félárú kártyát (VorteilsCard) 99,90 euroért árulja, a 26 év alatti 19,90 euro, és van családi kártya is. (Tessék a www.oebb.at-n megnézni!)
Tehát akkor adva van a MÁS, ami egy fos szolgáltatásért többet akar kérni, mint az ÖBB? Köynörgöm, mi folyik itt?
(Igaz, hogy kint drágább maga a menetjegy, de ahogy a dolgok állnak, ez már csak idő kérdése... és más fizetésből veszik ott a jegyet, ez viszont így is fog maradni.)
A MÁV és össze reinkarnációjának (Start, stop, pause, rewind, stb... :-) a helyét sürgősen be kellene hinteni sóval.
Sevendeadlysins 2008.02.24. 00:56:24
guru 2008.02.24. 08:51:39
Lehet, hogy nem egy ÖBB, de első lépésnek megteszi. Végre a teljesárú jegyet vásárló utasok számára van egy jó lehetőség!
nyekkmacsek 2008.02.24. 09:37:37
sztrájk idején meg ingyérbe lehet vele utazni ??
OBrien 2008.02.24. 12:18:45
OBrien 2008.02.24. 12:29:38
kinnfentes 2008.02.25. 10:33:13
isti 2008.02.26. 15:37:38
Valaki rájött már hogy lehet online megrendelni ezen kártyákat, mert a máv oldalán csak egy letölthető, kézzel kitölthető adatlapot lehet csak találni.
Köszönöm a válaszokat!
valaki 2008.02.28. 06:28:20
"Online igénylő felület 2008. március 3-ától lesz elérhető honlapunkon."
(www.mav-start.hu/ajanlatok/utazasi_ajanlat.php?mid=147bc2ef60ea8f)
Dr.Ágoston Sándor 2008.05.26. 20:27:19
Dr.Ágoston Sándor 2008.05.26. 20:36:27
Javulna a vasút gazdasági bevétele is!
Gezuka 2008.06.07. 12:23:50