Az Antali-csapat egyik embere maga állította ezt.
Péntek óta egy kétoldalas levél tartja izgalomban a vasútreformmal hivatásosan és hobbiból foglalkozókat. Először a Magyar Nemzet írt cikket a(z alapvetően) Takács László által írt dolgozatról, szemelvényeket is közölve belőle. Utána az Indóház vasútmagazin online változata, az IHO foglalkozott a témával, bemutatva a teljes levél másolatát. Sőt, a portál már hozta a Takács László által kért helyreigazítást is. Nem szeretnék bővebben foglalkozni a nem minden vonatkozásában gusztusos üggyel, bár a fogalmazvány némely fordulata máris szállóigévé kezd válni vasutas körökben (“Ez tiltott, határozottan tiltott.”).
A levél címzettje Aba Botond, a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) személyszállítási igazgatója, vagyis a Regionális Közlekedésszervezési Irodák (RKI-k) főnöke. Aláírója Antali Károly, a közlekedési miniszter kabinetfőnöke, a közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos. Témája a szeptember 3-án és 4-én “végrehajtandó” menetrendi egyeztetés. (Ezen az RKI-k, a MÁV Start és a Volánok képviselői vettek részt.) Ahol foglalkozni kellett valamennyi regionális megrendelésű vasútonal további sorsával.
Ahol pedig a napi utasszám nem éri el az 1000 főt, az RKI vizsgálja meg a szolgáltató váltás [helyesen: szolgáltatóváltás] lehetőségét, írja a levél.
Mondom, mindezzel csupán azért foglalkozom, mert amikor éppen két hete a Kötött pálya megszellőztette a bezárandó mellékvonalak listáját és térképét, hivatalosan cáfolták azt. A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium közleménye szinte személyesen engem szólított meg (ami persze nagy-nagy megtiszteltetés):
“A minisztérium arra kéri a szakmai szervezeteket és a szakújságírókat, hogy egyetlen, forrás megnevezése nélkül közölt, bizonytalan eredetű táblázat alapján ne vonjanak le megalapozatlan és elhamarkodott következtetéseket, ne vegyenek részt felesleges és indokolatlan pánikkeltésben.”
Nos a szóban forgó Takács-levél az alábbi kitételt is tartalmazza:
Az egyeztetéseken NE a színes, sokfeladatú, vonali besorolási táblázatot használják. [Kiemelés az eredetiben.]
Márpedig a színes táblázat éppen az, ami alapján a Kötött pálya írása készült. (Konkrétan narancssárga a “szolgáltató-váltásra [helyesen: szolgáltatóváltásra] javasolt vonalak" sorszáma.
A Kötött pályán közölt lista létét tehát most megerősítette a levéllel Takács László, aki minden kétséget kizáróan az Antali-csapat része volt akkor. A Takács-levélnek ezt az állítását nem igazíttatták helyre, azaz bizonyára igaz. Azt viszont kérték javítani az IHO-tól, hogy “a Takács által írt levél Antali Károly tudta nélkül ment ki”. Vagyis a levélről, így a benne szereplő “színes táblázatról” ezek szerint tudott Antali Károly is.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
is 2009.09.06. 20:32:43
az államigazgatásban minden helyzetre van dokumentum/levél/iromány/tanulmány/elemzés. van olyan is, hogy mi támadjuk meg Szlovákiát, meg olyan is, hogy minket támadnak meg ők. olyan is, hogy lebombázzák a teljes vasutat, és minden buszon fog menni, és olyan is, hogy minden busznak kiszúrják a kerekét, és csak a vonat marad.
ezek azonban nem hivatalosak, aktuálisak, eldöntöttek, követendők. ezek előkészítő anyagok, felvetések, vázlatok. bizonyára van ennél durvább vonalbezárási doksi is, de két hete ez szivárgott ki. egészen pontosan leírták, hogy ez nem a követendő változat, és ez a levél ezt most megerősítette. NEM ez a követendő irány.
kész, az újságíró örvendjen, hogy sikerült más irányba terelni a dolgot. ebből a helyzetből a fenti posztot kihozni hülyeség, értelmetlenség, és az államigazgatás teljes nem-ismeréséről tesz tanúbizonyságot.
vidi-master 2009.09.06. 20:58:25
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.09.06. 20:59:17
ti
Nibelis 2009.09.06. 20:59:45
Attack! 2009.09.06. 21:23:06
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.09.06. 21:27:45
ti
KomplexSokaság 2009.09.06. 21:31:27
Félreértés ne essék támogatom, hogy a turizmus szempontjából fontos, "tájképi" vonatok megmaradjanak (Zirc, Szilvásvárad).
oberstrubanfhürer 2009.09.06. 21:46:00
zsoltix 2009.09.06. 21:51:22
Attack! 2009.09.06. 22:34:57
Törölj bátran, ahogy az előző hsz-omat is, te bajod.
HappyMan · http://borsod.blog.hu 2009.09.06. 22:41:50
Valamit kell kezdeni a MÁV-val. Ha ez vonalbezárás, akkor azt. Ha ez 120 vonat leállítása, akkor azt.
Ha ez a nagy MÁV-os vízfej leépítése, akkor azt. Csak kezdődjön már valami ott is!
gozos 2009.09.06. 22:46:52
- a kurta vonatok helyett hosszan járatni (lásd pl. Komárom-Székesfehérvár és Székesfehérvár-Sárbogárd esetét -- mindkét vonat többet áll, mint halad)
- a buszpályaudvarokat a vasútállomás mellé helyezni és nem kilométerekkel odébb eldugni, mint jelenleg a legtöbb városban van.
- az utas részére mikor lesz EGYETLEN ORSZÁGOS, netalántán nemzetközi HONLAP, ahol beírhatod, hogy Szeged és a másik rubrikába azt, hogy Zsámbék ???
Ja, hogy nem megy Tarjánba vasút? És? Attól még ki kellene adnia a honpolgárnak, hogy "Menj vonattal eddig és itt át tudsz szállni az ekkor induló buszra, ami odavisz".
Szóval a nyírbálás és a nép terrorizálása helyett ELŐSZöR ÉRTELMES ÁTALAKÍTÁST, ami pedig így már szükségtelen, azt tényleg meg lehet szüntetni.
solesz · www.index.hu 2009.09.06. 23:48:09
persze ez a Te blogod és Te választod meg miről írsz.
azért én mégiscsak feltennék Neked egyet a régi lemezeimből: hol van az építő javaslatod, az excel táblád a bezárások ellen.
és persze a MÁV excel tábláját sem látom a bezárások mellett. de azt majd a MÁV-on keresem.
... a szomszéd tehene is (törölt) 2009.09.06. 23:48:41
ubk 2009.09.07. 03:43:23
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.09.07. 06:52:36
Nem értem, mire gondolsz, milyen táblázatra?
ti
solesz · www.index.hu 2009.09.07. 07:34:48
KomplexSokaság 2009.09.07. 07:50:05
alaszka 2009.09.07. 07:57:46
Ők minden tekintetben kivételezettek.
Ez az eset hasonló a tavaly bevezetett paraméter könyvhöz, de ott a járatmegszüntetés mellett új, összevont járatokat indítottak. Alapvetően jól sikerült a dolog.
Vidéken a választás és a gyors távolsági közlekedés lehetősége szűnik meg. Egy kis faluból még nehezebb lesz eljutni a legközelebbi városba,megyeszékhelyre v. Budapestre.
A csatlakozási lehetőségek nagyon rosszak. Egy busszal 1,5 órás út vonattal 2,5-3 óra, mert egy nagyobb pályaudvaron 0,5-1 órát kell várni a csatlakozásra. Készüljön először egy jó, az utazók igényeit kielégítő menetrend.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy a "szüneteltetett" vonalak nagy része elmaradott területeken találhatók. Az őrzés, esetleges helyreállítás sok pénzbe kerül.
citrix 2009.09.07. 08:25:00
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2009.09.07. 08:26:41
Addig is olvasd el, mit írtam két éve a vonalbezárásról, ha gondolod:
index.hu/velemeny/eheti/eh071105/
charlie 2009.09.07. 09:38:42
Van a Pályavasút, mely kb. azt csinalja mint a közútkezelő. Azonban míg a közutat gyakorlatilag ingyen veszed igénybe (nem, a benzinbe beépített jövedéki adó meg a súlyadó nem fedezi) addig a vasúton reálisan meg kell fizetni a pályavasúton ha igénybe veszed a pályát.
A MÁV-Start (és volánok) legnagyobb hibája, hogy szar a menetrend. Ugyanakkor megy a busz is mint a vonat is egy településről egy irányba, utána meg 3 órán át semmi nincs. A busz nem várja be a vonatot és fordítva. Ütemes menetrendet az istenért sem akarják bevezetni...
Aztán ott van a trakció, máv-start elavult, széteső járműállománya. Amit nem cserélnek, inkább toldozgatnak. De a toldozgatás többe van mint újakat üzemeltetni (nézd meg pl. a fapados légitársaságokat. látsz egyet is amelyik nem vadonatúj gépekkel repül?). stb., stb.
a vasúti személyszállítást jelenleg direkt építik le. a teherszállítást (amiből pénz van mindenhol és ez segít a személyszállítás finanszírozásába) meg jól eladták az elvtársak...
newenergy · http://altenergia.blog.hu/ 2009.09.07. 09:43:00
szercsike 2009.09.07. 10:09:03
Felháborítónak tartom, hogy napjainkban ilyen előfordulhat,hogy egy 2,5órás útból lesz 8órás út, sem egy pótló busz, sem információ-mert persze a kalauzok semmit nem tudtak mondani..
Mi van akkor és ezt csak halkan kérdem, ha valaki a pici gyermekével utazik és ő is csak 2órás úttal számol..Mer a kosz és a vonat állapota miatt,még tisztába tenni sem meri az ember a gyermekét.A wc-ről és a többiről nem is beszélve.
Nem elég, hogy sztrájkolnak 2percenként, mert mindig van vmi nyűgjük és karácsonykor!!- is alig lehet haza jutni, most egy dugig tömött vonat állt több, mint 3órát a puszta kellős közepén, illetőleg Mezőtúron még egy kellemes 1,5órát, mire értünk jöttek autóval.
Hajnal fél 3körül értünk haza.
Mi még szerencsésnek mondhatjuk magunkat, mert van, aki 4-kor és még később jutott el a célig...
A MÁV nem szégyelli magát??
Pofátlanul drága jegyek,undorítóan koszos vonatok és én még életemben nem utaztam vonattal úgy, hogy ne lett volna gebasz,késés,stb...
Nagyon sok vonaton és hidegben töltött éjszakát kívánok mindazoknak, akik ez ellen nem tesznek semmit és még meg is akarják szüntetni ezt a vonalat, hogy én és hasonló társaim ne tudjunk a családunkhoz haza jutni.
A jegyeket természetesen nem váltották vissza, merthogy igénybe vettük őket-de ki fizeti ki a benzint az autóba, amivel igazából haza jutottunk??
Mondanom sem kell, visszafelé vasárnap egy órát késett a vonat de persze ez már "édeskevés" a pénteki majd' 9órás utamhoz.
magyar ember 2009.09.07. 10:21:53
Az a baj ebben az országban, hogy sok hozzád hasonló ember ül ott ahol neki nem kellene, és hoz olyan döntéseket amelynek az eredménye az ország romba döntése. A vasutat nem bezárni kellene, hanem ésszerűsíteni, olyan mentrendet összeállítani, hogy az embereknek legyen kedve vasúttal járni. Ebben nagy szerepe lenne annak is, hogy a járművek állapota megfelelő legyen. Ezért talán nem azzal kéne kezdeni, hogy a járműjavítókat bezárják, lehetetlenné téve a karbantartást. A vasútnál nem a vobnalakat kellene bezárni, meg a járműveket selejtezni, hanem a vízfejet meg a lopást megszüntetni. Dehát ez hogy a vasutat tönkretegyék, ugyanolyan érdek, mint anno az Ikarus bezárása volt. A "csotrogány" Ikarusokról meg annyit, hogy szégyen hogy a magyar utakon nem Ikarus busz jár. Más országokban egy ilyen gyár bezárásáért fejek hullottak volna, elképzelhetetlen dolog lenne... De hála az olyanoknak mint te, ez megy ebben az országban. Csak a pusztításra, meg a lopásra van ész... remélem egyszer végre lógni fognak akik ezt véghezvitték!
charlie 2009.09.07. 10:26:49
nicsakegy 2009.09.07. 10:27:28
Mutyi gennyes ország, hánynom kell már az egésztől.
Alapvető élelmiszer 2009.09.07. 10:34:22
Én nem értem ezt a beteg ragaszkodást a vasúthoz. Igenis, látni kell, hogy a MÁV a dualizmus korabeli hálózatot toldozza-foldozza a mai napig. Az akkor kialakult hálózat van a mai napig megcsontosodva. Amit a '40-es évekig a vasút monopóliuma tartott életben, utána a kommunizmus, mert mindenkinek dolgoznia kellett valahol. Ez a két dolog tartott üzemben olyan vonalakat, ahol ésszerű keretek között talán meg sem építik a vasutat. Ma ott tartunk, hogy sem monopólium, sem szocializmus nincsen. Verseny van. Érdekes módon a BKV-nál 1995-ben néhány hónap alatt lerendezték a vonalakat, utána már csak kisebb-nagyobb amputációk zajlottak. Ugyan sajnos olyan vonalak is áldozatul estek, mint a 44/67 villamos, de sok olyan járat, amire már nem volt olyan volumenben igény, mint addig. Pl. 83-as, 10-es, régi 148-as, piros 35-ös, stb. A MÁV-nál meg még mindig azon vegetálunk, hogy vajon a napi 10-20 utast elszállító vonalakon kell-e vasúti közlekedés? Be kell látni, igenis változnak az idők. Azok a települések, amelyek egykor virágzóak voltak, ma életképtelenek. Nincs munka, nincs föld, nincs megélhetés. Ennek nem az az ellenszere, hogy akkor támogatjuk őket a végtelenségig vasúttal, szociális segéllyel, stb., hanem "finoman" ösztönözni kell őket arra, hogy igenis, tegyenek valamit saját érdekükben. Költözzenek, vándoroljanak. Csak hát ez a tipikus paraszti röghöz kötöttség van még mindig sokunkban, hogy ragaszkodunk ahhoz a 100-150 négyszögölni területhez, amit házhelynek, miegymásnak hívunk, és abból egy tapodtat nem engedünk.
szercsike 2009.09.07. 10:45:25
Sok dologban igazad van, viszont az én szülővárosomban sok iskola, főiskola működik, ahova eddig sokan jártak/járnak, de ha el van lehetetlenítve az odajutás, nem tudom, fog-e oda bárki járni.
Ráadásul nem olyan kis város ez, tele túristákkal, gyönyörű helyekkel, nekem pedig a családom él ott, akikhez szívesen megyek haza.
Nem arról van szó, hogy nem akar senki elmenni,mert a ragaszkodás meg miegymás(biztos van benne ilyen is) de a java nem mer "várost váltani" mert örül, hogy van munkája és nem biztos, hogy meri kockáztatni azt a kis szerény fizetést is, esetleg egy bizonytalanabb munkával.
Sajnos, de biztosan mindenki látja,tapasztalja is, most nem abban a helyzetben vagyunk, hogy munkahelyeket váltogassunk, mert hoppon maradhatunk.
És miért költözzön el bárki is a szeretett városából, csak azért, mert a MÁV megszüntet járatokat?
Valóban inkább korszerűsíteni kellene és megakadályozni a lopásokat, nem pedig 1-1 várost elzárni a külvilágtól azáltal, hogy képtelenség odajutni.
snorbi 2009.09.07. 10:53:28
Kis csapatot, de sok osztható pénzt és fontos feladatot kap a BKV kirúgott vezérigazgatója."
Bakker, ezt nem is tudtam, pedig már több, mint 2 éve...
Na kérem, így kell felfelé bukni. A fő hangsúly a "sok osztható pénz"-en van, na nem mintha a BKV-nél nem lett volna elég...
citrix 2009.09.07. 10:58:55
nekemirj 2009.09.07. 11:04:21
Az nem megy, hogy van egy egy kocsiból álló Bz 3 utasssal, amiből mindenki ingyen utazik és van hozzá egy mozdonyvezető meg egy kalauz, hogy a sok állomásfőnökről ne is beszéljünk. Bőven elég lenne a mozdonyvezető is, aki ha kell ad jegyet annak aki utazni akar, mint nyugat európában. A sok pénztáros helyett is inkább a jegykiadó automatákat kellene forszírozni ami éves szinten jóval olcsóbb mint egyetlen péztáros. Itt kell kezdeni a korszerüsítést, de amíg mindenki ragaszkodik a kiváltságaihoz addig semmi sem lesz. Már többször leírtam ha én lennék a MÁV vezetője akkor prémium csak akkor lenne ha lenne nyereség. Viszont 5 percet meghaladó késés esetén balesetet kivéve az adott vonalon dolgozók bére annyiszor 10 ezer forinttal csökken ahány percet késik a vonat. Havi kettőnél több alkalom esetén elbocsátás járna
Dr Kangörény 2009.09.07. 11:13:06
citrix 2009.09.07. 11:49:12
2009.09.07. 11:55:41
Más téma. Én az előző megszűntetéskor elmentem hajtányozni Takács Lászlóval. Kvázi elvittük egy körre egy megszűnő vonalon, amely nem is annyira elmaradott környéken volt, mi elmondtuk a magunkét, Ő hozzátette a magáét. Én csak szimpla vasútszeretetből tudtam vitázni vele, érveket nem tudtam felhozni a vasút mellett. Azon a vonalon most sincs forgalom, de van több ipartelep, amelyek közöt van, aki ismét vasúton szállít, de van, aki maradt a közútnál.
Sok esetben most sem tudnék a vasútbuzuláson kívül más okot felhozni arra, hogy miért NE zárjuk be az adott vonalat. Persze a HA ott van, HA lenne jó pálya ÉS egy jó menetrend ÉS még szép kényelmes váróterem....de ehhez meg kéne PÉNZ ami nincs, a buszok meg amúgy is ott porolnak el, azoknak kvázi plusz egy megálló.
A járulékos költségek (nyugdíjazások költsége, egyebek) az nem szerepel a híradásokban.
Őrzés és egyéb fenttartás a bezárt vonalak túlnyomó részén nincs. Ezt tapasztalatból mondom, jártam néhányon. Ilyen költségeket kár felszámolni. Max papíron kerülnek be-le írásra, valójában nem történik semmi.
ubk 2009.09.07. 13:41:28
Matiz-nak is igaza van, hogy erős túlzás a dualizmus korai pályákat felemlíteni, mert azért voltak változtatások. Ellenben hazánkban inkább adottságnak tekintik már a vasúti vonalakat, melyekhez tilos volna nyúlni. Vajon ha az autópályákról is így gondolkodnánk itthon, lenne ennyi autópálya, alagutakkal a síkságon?
blim 2009.09.07. 15:18:53
Moszkvicsslusszkulllcs 2009.09.07. 17:09:16
Szerintem nem jól fogalmaztál:
Ha a volán y városban nem a vasútállomás elől indul (illetve útja során nem tér be a vasútállomás elé) és nem a vonathoz hangoltan indul tovább, és annak késése esetén nem várja meg a pesti gyorsot, akkor városotok valóban el lesz vágva.
A fentiekben az ún. integrált közlekedési rendszer (illetve annak hiánya) van körülírva.
Részben épp' emiatt a nagy felháborodás: úgy terveznek vonalakat bezárni, hogy a volán útvonalak nem lesznek módosítva(nem lesz betérés a vasútállomáshoz) és nem lesz összehangolás, vagyios nem lesz integrált közlekedési rendszer.
Ha terveznék, valószínűleg már eldicsekedtek volna vele (de ez csak egy tipp).
vamá 2009.09.07. 18:38:42
- az utas részére mikor lesz EGYETLEN ORSZÁGOS, netalántán nemzetközi HONLAP, ahol beírhatod, hogy Szeged és a másik rubrikába azt, hogy Zsámbék ???
Az utvonalterv.hu már kísérletezik egy ilyen intermodális tanácsadással.
citrix és mások!
Az adók, amiket fizetünk, nem közvetlenül arra valók, hogy abból fedezze az állam egy-egy termék előállítását. A jövedéki adó sem azért van, hogy abból tartsák fenn az utakat. Viszont ha az évek óta elmaradt valorizációja megtörténnék, az majd 200 milliárd forint bevételhez juttatná a költségvetést. Az autósok meg ki tudnák fizetni, amit az is mutat, hogy szinte egyedül Európában csak nálunk emelkedett az év első hónapjaiban az üzemanyagfogyasztás. Máshol mindenütt jelentősen csökkent (Lásd az Eurostat és a KSH közleményeit) A közvetlenül az útfenntartásra valamikor megállapított díj, amit beépítettek a benzin árába, pedig már semmire sem elég. Sőt, az autópálya-matrica-bevételből is legfeljebb a kátyúzásra futja az autópályákon és az érintett főutakon. Heizinger István azt mondta a minap az ATV-ben, hogy a közutakra az ország 1000 milliárd forintot költ, és a forgalomnak mintegy 10 százalékát adja a helyközi buszközlekedés. Vagyis a Volánok rejtetten 100 milliárd forint évi támogatást kapnak, ezért néz ki úgy, mintha olcsóbb lenne, mint a vonat.
A 2009/2010. évi menetrendi koncepció emlegeti a párhuzamosságokat, de nemhogy megszüntetni rendelné az IC -kel konkuráló buszjáratokat, inkább az erősítésükről beszél.
További, nyilvánvalóan vonatfelszámolást célzó törekvés a koncepcióban a "kis forgalmú megállók" kiiktatása a menetrendből. Olyan ez, mintha az interneten előírnák, hogy hogy azokat a routereket ki kell venni a hálózatból, amelyeken csak pár száz megabit megy át naponta.
A tömegközlekedés egy közszolgálat, amire ráadásul egyre nagyobb szükség van például az iskolák, az oktatás és az egészségügy centralizációja miatt. A vasút pedig ezen belül azért jobb, mert kisebb a fajlagos energiaigénye, és mert jóval környezetkímélőbb, mint a közúti személyszállítás.
Moszkvicsslusszkulllcs 2009.09.08. 12:59:46
A helyközi modal split talán 15 %
Hogy a fenébe lenne a közúti forgalom 10%-a helyközi busz? Tegyük fel, hogy egy szgk-ban átlagosan 1,5 ember utazik, egy buszon meg 15 ember. Akkor a közúti forgalom 1,5%-a a menetrend szerinti busz. Vagyis közútfenntartási szempontból 1,5 mrd forintba kerül az országnak a helyközi-távolsági buszközlekedés.
Csak azért kaptam fel a vizet, mert az ilyen vastag és átlátszó csúsztatás, ráadásul egy MÁV második embertől elég szokatlan és furcsa (legalábbis civilizált körökben).
Ha esetleg a kommentelő idézett rosszul, akkor elnézést kérek HI-tól, de ha tényleg ezt mondta, akkor (nem fejezem be a mondatot)...
szercsike 2009.09.08. 15:42:29
Minden alkalommal, amikor pénteken haza szeretnék menni a családomhoz(legalábbis megpróbálok) az esti vonatokon csak úgy csüngenek az emberek.
Én még nagyon leülni nem tudtam, amíg eljutok x városig, ott pedig a bzmotra való átszállás után sincs lehetőség, mert gyakorlatilag a kispiros tartalma, az a sok ember pontosan abba a városba megy, amit most el akarnak zárni a külvilágtól..
Úgy gondolom, hogy eddig sem vitték túlzásba ezeket a járatokat, ott spóroltak, ahol nem szégyelltek, de az, hogy minden álldott péntek este egy kocsin nyomorog 100ember, az nekem nem azt bizonyítja, hogy nem használják sokan ezt az útvonalat.
És igen, baromi nagy luxus busszal haza menni, mert valóban fél nappal korábban el kell menni a munkahelyről ahhoz, hogy az utolsó arra kószáló buszt elérjem.
Nem tehetem meg.
És az is igaz, mert én is rajta voltam a 4.-i csodás 5órán át várakozó vonaton, hogy nincs olyan ember, aki eljöhetne értem bármikor, viszont a családom valóban rommá aggódta magát több órán keresztül, mire hajnal 2-re sikerült haza érni.
Ezen az útvonalon én már álltam 2,5órát a szakadó hóban, álltam 1-1,5órát a 70fok napsütésben is, oda-vissza, mégis erre járok, mert nincs más út, hogy haza mehessek a családomhoz.
Azt pedig végképp felháborítónak tartom, hogy az elvirán kiírt menetrendnek megfelelően sikerül szökőévente 1szer 2,5óra alatt visszajönni a fővárosba, nem 100órás várakozás után, már el sem hiszi az ember és őszinte örömet érez, hogy most az egyszer sikerült..
Ebból pedig táplálkozhatsz a következő 8órás utadon.
Én Blimnek adok igazat.
combo 2009.09.08. 19:05:35
1. Vannak vonalak, amelyeket igenis be kell zárni, mert akkor se lesz rajta utas, ha TGV megy arra. Egy példa: Kisszénás-Kondoros.
2. Írják itt a dualizmus korai vasúthálózatot. Ehhez hozzátenném, hogy: és Trianon utáni... Az egész vasúthálózatot át kellene gondolni (miért kerüli el a vasút Bonyhádot? - mert annak idején nem engedték a helyi lakosok), sok bezárással, néhány építéssel (Pécs-Baja-Szeged pl.)
3. Nem összehangolt a busz a vonattal, nincs elég buszjárat, nem tér be a vasútállomásra stb. Részletkérdés, egy tollvonással (és némi szervezéssel) megoldható.
4. Rossz a menetrend. Mindenkinek soha nem lesz jó. Azokon a vonalakon, amelyek engem érintenek, mindenhol ütemes menetrend van, a kihasználtság kb. ugyanolyan, mint előtte (pl. a Kaposvár-Kecskemét vonat törzsutasa vagyok; kong az ürességtől Dombóvár-Baja között)
5. Igen, a volán-vonat kooperációt már 20 éve ki kellett volna kényszeríteni (még a volán-volán kooperáció sem sikerült máig).
6. Sokan nem tudják, hogy a bezárásra jelölt vonalak nagy részén maximum 40-nel cammoghat a vonat. (Persze, lehetne felújítani, csak kicsit sokba kerül ám az.) Ajánlom végigutazásra a Siófok-Kaposvár vonalat (röpke 3,5 óra).
7. Megtakarítási potenciál per pillanat tényleg nem a bezárásban van, hanem a túlfoglalkoztatás megszüntetésében. Amire rövid távon semmi esély (ugyanis költségekkel jár egy darabig, végkielégítés stb.) Megjegyzem, hogy a túlfoglalkoztatás ellenére a vasutasok nem keresnek rosszul, mondjuk egy tanárhoz képest...
ubk 2009.09.09. 14:26:05
Ha az autódban leereszt a gumi, toljuk be egy bokor mellé örökre, mert már minek? Ez kb olyan.
combo 2009.09.09. 19:11:44
Zárásként szeretném megköszönni Gaskó úrnak, hogy megmutatta, mennyire van szükség ennyi vasútvonalra... A Tisza Volán berak 5 buszt Szeged-Budapest közé, aztán probléma meg van oldva (tehát ott szükség van vasútvonalra). A bezárásra ítélt vonalak környékéről meg nem hallottam, hogy hatalmas volános mentesítés kellett volna...
Szergej Alekszejevics Budenszkij 2009.10.09. 01:28:15
A másik az összehasonlítási alap. Nekem nem fér a fejembe, hogy hogyan kerülhet egy Bzmot önmagában több, mint 800 ft-ba km-enként személyzeti és egyéb költségekkel. Természetes, hogy amíg ilyen árak vannak a vasút túl drágának fog számítani.
Igen, a vasúti pályák többsége simán rossz helyen van, vagy jó helyen fut, de nincs ott megálló vagy állomás. Persze egy nyomvonalkorrekció igencsak drága mulatság,de ellenpéldának a települések központján áthaladó Nyírvidéki Kisvasutat hoznám fel, amelynek vannak olyan szakaszai, amelyek még a lepusztult pálya ellenére is a buszéval azonos menetidőt produkál, ráadásul nem egy külön teljesítménytúra egy állomásig vagy megállóig eljutni és most bezárásra van ítélve (mozdonyok nincsenek karbantartva, az 5 mozdonyból 2!!! működőképes van), amely díszes példája a tudatos leépítésnek.
A merre tovább kérdése akkor működne, hogyha a fővonali közlekedés maradna az állami vállalat kezében és a mellékvonalak a régiókhoz, kistérségekhez kerülnének a buszforgalommal együtt. Persze ehhez kellene, hogy a kistérségek és régiók ne csak papíron létezzenek, ne olyan önkormányzatokra terheljék rá a tömegközlekedés fenntartását, melynek működését is csak akadozva finanszírozza az állam!
Persze mindenek előtt a legfontosabb az emberi erőforrások leépítése lenne, legfőképp a vízfejben, mellékesen a dolgozók között (már csak azért is, mert a vezető kirúgásával többet lehet spórolni) és végre olyan módon módosítva a szerződéseket, hogy ne kelljen horribilis összegeket kifizetni az elbocsátottaknak. Továbbá nagyon fontos lenne a kamumunkakörök megszüntetése, hogy az innen elküldöttek helyébe ne kelljen új léhűtőt felvenni.
Monarchia vasútja: érdekes módon, akkoriban valahogy a közút építéséhez és fenntartásához képest olcsóbb volt a vasút és gyors megtérülésű tőkebefektetésnek számított. A morálról pedig csak annyit, hogy a kézzel-fúróval-kalapáccsal építő munkások leelőznék a mostani modern gépláncainkat...vagy központi vezérlésű berendezések nélkül is képesek voltak jelentősen nagyobb mennyiségű áru és utas elszállítására ellenben a mai példával, amikor előfordul, hogy a tehervonat akár 1 hetet!!!! is késik. Persze az vitathatatlan, hogy az ésszerűsítés elkerülhetetlen, de ennek vannak más formái is, nem csak a szolgáltatás megszüntetése. Ahogy az elején írtam: kár, hogy mindig a végletek hangzanak el...