Komárom-Székesfehérvár, Zirc-Veszprém, Pápa-Csorna, Karcag-Tiszafüred, Lajosmizse-Kecskemét
A Kötött pálya úgy értesült nem hivatalos, de megerősített forrásokból, hogy napokon, heteken belül öt olyan vasútvonalon indulnak meg ismét a személyszállító vonatok, ahol a Bajnai- illetve a Gyurcsány-kormány intézkedése nyomán álltak le.
A tavaly decemberi menetrendváltás óta ki nem szolgált 5-ös számú (Komárom-Székesfehérvár) és 103-as Karcag-Tiszafüred vonalat, valamint a 142-es „alsó” felét, a Lajosmizse-Kecskemét szakaszt nyitják újra. Az ugyanakkor térben illetve időben korlátozott 11-es vonalon is újra minden nap végigmennek majd a szerelvények Győr és Veszprém között. (Jelenleg Győrtől csak Zircig van napi szolgáltatás, a teljes vonalat csak hétvégén szolgálják ki.)
5.
A Fidesz tehát megkezdte egyik választási ígéretének teljesítését, sőt, ahogy a párt szakpolitikusa, jelenleg az illetékes tárca államtitkára, Fónagy János korábban jelezte, nemcsak a 2009. decemberben bezárt, hanem a 2007 márciusában felhagyott szárnyvonalak ügyét is előveszik. A Kóka János minisztersége idejétől szünetelő személyforgalmú mellékvonalak közül most egyen, a Pápa és Csorna közöttin indul meg a forgalom.
A vonatok június-július fordulója körül indulnak újra, talán két hét múlva. (Július 3-ra már eleve beterveztek egy ünnepi különvonatot az 5-ös vonalra.)
11.
Úgy tudjuk, könnyen lehet, hogy ez az öt vonal csak az első ütemnek tekinthető, később más szakaszokat is újranyithatnak. Egyértelműnek látszik, hogy most azokat a vonalakat veszik működésbe, amelyeknek befolyásos, nem egyszer kormányzati tisztségbe került fideszes mentora van. Nyilvánvalónak tűnik az összefüggés Komárom, Karcag, Pápa esetén.
14.
Ez azonban nem azt jelenti, hogy szakmailag irracionálisnak lehetne mondani a válogatást. Inkább az a kérdés, hogy milyen menetrenddel, feltételekkel állítják vissza a közlekedést. Hogy csak az lesz-e a cél, hogy egy ígéretet formálisan ki lehessen pipálni, vagy az ország évtizedek alatt valóban átalakuló közlekedési igényeit jól kiszolgáló rendszer felé lépünk. Az előbbi esetben a vonalak újranyitása akár (majdnem) olyan buta lépés is lehet, amilyen a bezárásuk volt.
103.
Nézzünk egy konkrét példát! Ha a Komárom-Fehérvár vonalon a régi menetrend áll helyre, akkor – a jelenlegi pályaállapotok miatt – nem lehet ideális csatlakozásokat létrehozni. Ehhez néhány megállást ki kellene hagyni. De ugyan mi értelme is lenne megállítani a vonatokat például Ászár keményítőgyárnál, ahol rég bezárt a gyár, tehát nincsenek már utasok.
142.
Ha még tágabban nézzük ugyanezt a vonalat, kiderül, hogy – bár itt a megszűnés előtt sem volt kevés az utas – igazi életet az adhatna neki, ha nemcsak a helyi, hanem a régiók közötti jelentős utazási igényeket is kiszolgálhatná. Ehhez Komárom-Székesfehérvár-Sárbogárd-Szekszárd-Baja útvonalon lehetne gyorsvonatokat indítani. Csakhogy az 5, 45, 46, 154 jelű vonalakat érintő tengely beüzemeléséhez nemcsak az 5-ös, hanem a szűklátókörű Hónig-Antali-féle minisztériumi vezetés által szintén kivégzett – helyi forgalomban valóban nem túl erős – 45-ös (Székesfehérvár-Sárbogárd) vasútvonalat is újra kellene éleszteni.
Az utolsó 100 komment: