Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

december 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31

2010.07.02. 23:00 erminavet

Az „újranyitott” vasútvonalak menetrendje a Fidesz ígéreteinek arculcsapása

Borítékolható, hogy alig lesz utas a vasárnaptól öt vonalon újrainduló vonatokon, mert irányonként csupán két-három járat jelenti a kínálatot.

Bizonyos körökben divat manapság a Fidesz-kormányt félelmetes és kegyetlen akarnokként leírni. Nos, ha a MÁV-csoport és a szaktárca illetékes vezetői most megússzák azt a szabotázst, amit a konzervatív pártszövetség egyik választási ígéretével, azaz néhány vasúti mellékvonal újranyitása címén elkövettek, akkor ezektől senkinek sem kell félni.

5. vonal augusztus 29-ig Székesfehérvár-Komárom
indul érkezik
5:50 7:25
18:30 20:05
5. vonal augusztus 29-ig Komárom-Székesfehérvár
indul érkezik
8:30 10:05
21:03 22:38
5. vonal augusztus 30-tól Székesfehérvár-Komárom
indul érkezik
5:50 7:25
16:20 17:55
5. vonal augusztus 30-tól Komárom-Székesfehérvár
indul érkezik
14:25 16:00
18:01 19:36

 

Még rosszabb, ha az új – kétharmados – többségből bárki elhiszi, hogy egy olyan vasútvonalon, ahol az első (és egyben utolsó előtti) vonat délután fél háromkor indul, valóban állítható 2010-ben, hogy van rajta vasúti közlekedés.

Azt a változatot már elképzelni se merjük, hogy amikor Fónagy János még ellenzéki politikusként ígéretet tett arra, hogy a baloldali kormányok által 2007-ben és 2009-ben bezárt vasútvonalak újranyitják, csak szavazatokat akart vásárolni a jól hangzó ígéretekkel, de valójában magasról tett arra, hogy a vidéki emberek mobilitási lehetősegei tényleg javulnak-e.

11. vonal Zirc-Veszprém
indul érkezik
6:57 7:28
12:33 13:04
17:20 17:51
11. vonal Veszprém-Zirc
indul érkezik
8:06 8:35
16:48 17:17
18:09 18:38

 

Amikor a Kötött pálya megírta, hogy mely vasútvonalakon indulnak meg a vonatok, felvetettük, "az a kérdés, hogy milyen menetrenddel, feltételekkel állítják vissza a közlekedést. Hogy csak az lesz-e a cél, hogy egy ígéretet formálisan ki lehessen pipálni, vagy az ország évtizedek alatt valóban átalakuló közlekedési igényeit jól kiszolgáló rendszer felé lépünk."

A vasárnap életbe lépő menetrendek azonban minden várakozást alulmúlnak. Egy-egy irányban mindössze két vagy három vonat árválkodik az új menetrendekben, vagyis kevesebb, mint amennyi a vonalak haldoklása idején járt erre. Ráadásul ezeket a vonatokat is úgy helyezték el, mintha az lett volna a cél, hogy még ezeken se legyen utas. (Az adatokat látva a mintha szó el is hagyható.)

14. vonal Pápa-Csorna
indul érkezik
5:42 6:35
13:40 14:33
17:30 18:23
14. vonal Csorna-Pápa
indul érkezik
9:05 9:58
14:48 15:41
21:03 21:56

 

Egy-két utasnak talán használhatóak lesznek a vonatok munkába járáshoz (vagy arra se, hiszen van, ahol a hajnali és a délutáni vonat közé nem fér be a műszak), de iskolába már aligha, hiszen hol négy, hol hat óra van. Egész egyszerűen csupán végtelen cinizmussal gondolhatják a menetrendek készítői, hogy bármilyen utazási igénynek megfelelnek ezek a vonatok a 21. században és akár csak elfogadható kínálatot jelentenek.

Ma a minimum a kétórás ütemes menetrend lehetne ezeken a mellékvonalakon (csúcsidőben órás sűrítéssel), így lehetne versenyezni a magánautókkal, buszokkal. Ehelyett az a pár vonat is összevissza indul, néha a csatlakozást is éppen elkerülve. Ilyen menetrenddel tényleg nem érdemes újranyitni e vonalakat, borítékolható az is, hogy így nem lesz sok utas.

103. vonal Karcag-Tiszafüred
indul érkezik
5:49 6:55
12:49 13:55
15:49 16:55
103. vonal Tiszafüred-Karcag
indul érkezik
7:05 8:11
14:05 15:11
17:05 18:11

 

A legpofátlanabb menetrendet az 5-ös vonalra sikerült kidolgozni (a táblázatokban láthatók a kivonatok), ősztől délután 14:25-kor indul majd az első (!) vonat Komáromból Székesfehérvárra.

Úgy tudjuk, a menetrendeket alapvetően a MÁV-csoport vezetői dolgozták azokkal az államigazgatási vezetőkkel együtt, akik eddig is a szakmai megalapozást adták az előző kormányok utasellenes döntéseihez, például a vonalbezáráshoz. Információink szerint a döntésekben szerepet játszottak az Aba Botond vezette Regionális Közlekedésszervezési Irodák, amelyek 2007 óta szabotálják el a buszos és vasúti menetrendek összehangolását. A szakminisztérium legfőbb vasúti illetékese – aki Kóka minisztersége idején került a pozíciójába, de most állítólag egy hirtelen előhúzott KDNP-s párttagkönyvvel próbálja bebetonozni magát - is azt szorgalmazta, hogy minél kevesebb vonat járjon, sőt, hogy ne nőjön a vonatok által megtett összes kilométer.

142. vonal Lajosmizse-Kecskemét
indul érkezik
6:25 6:59
16:00 16:35
142. vonal Kecskemét-Lajosmizse
indul érkezik
5:42 6:16
14:49 15:25

 

A személyszállító MÁV Start az általa előterjesztett verziók közül így a legkevesebb vonatot jelentő változatokat támogatta, mutogatva a milliárdos költségekre. Noha sem a 2007-es, sem a 2009-es bezárások után nem tudtak érdemi költségmegtakarítást kimutatni, a Fidesz döntéshozói megették, amit főztek nekik. Elfelejtve azt is, hogy a papíron bemutatott költségek zöme a pályahasználat díja, amit a Start fizet saját anyacégének, vagyis egyetlen fillérrel sem befolyásolja, hogy a költségvetésnek mennyibe kerül a vasút.

Így az utasok érdekét nem néző vasúti vezetők megint elhitették a politikával, hogy az a takarékos megoldás, ha a Bz motorkocsi hét órákat álldogál az állomáson dolog nélkül.

32 komment

Címkék: politika vasút ütemes menetrend másodrész mellékvonal


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr262126055

dansun 2010.07.02. 23:23:35

...annak idején 1, azaz egy utas találtak, aki rendszeresen használta bejárásra a Csorna-Pápa vonalat. Sokkal egyszerűbb a busz, hiszen a pápai buszpályaudvar szinte a Fő tér mellett van, míg a vasútállomás a város szélén. Persze újranyitni még mindig könnyebb, mint a Pápa-Győr-t villamosítani, amit a pápai fideszesek évek óta igérgetnek, de talán majd a köv. 4évben! :)

regapó 2010.07.02. 23:30:44

Naná, hogy a fidesz a hibás, mert a szocik bezárták ezeket a vonalakat.
Majd ha lesz igény rá, akkor több járatot tesznek a menetrendbe.
Ha napi 10 járat lenne, akkor meg azon pampogna az mszpés cikkíró, hogy feleslegesen lett újranyitva mert kevesen használják.
Szóval nem a zsömle a kicsi, hanem az éveken át lopó, hazudozó lúzer mszp pofája a nagy.

hüjehalyó · http://www.aldi.hu 2010.07.02. 23:33:45

Ennyi erővel, újranyitás címén hajtányokat is üzembe állíthattak volna.

Hurri Kán 2010.07.02. 23:36:24

Ha a cikk írója (állítólag) ért a vasúthoz, akkor tudhatná, h a menetrendkészítés igen összetett kb. 1 év átfutású dolog, rengeteg mindent kell összehangolni! De persze, kérjük számon a másfél hónapja hivatalban lévő kormányon az előző 8 év összes mulasztását! Hajrá!

Jim Tonic 2010.07.02. 23:37:56

Ekkora elcseszett cikket, de komolyan.
Örülni kell annak, ha hogy elindul, aztán majd kialakul. Ehelyett megy a fikázás. Igazad van, jobb volt bezárva. Ész, hová mész?

Kedves Szomszéd 2010.07.02. 23:39:37

Mennyit jartam annak idejen a Papa-Csorna vonalon... egyszer lekestem a vonatot (mar akkoriban sem jartak valami surun) es igy lesetaltam Csornatol Szanyig... nyaron, 40 fokban... jo kis seta volt :D

key 2010.07.02. 23:42:29

Nyilván a zorbán a hibás, mert növesztett áramszedőt. hogy villanymozdony legyen! :))

Fel sem állt az új MÁV menedzsment, máris megy a kormány fikázása! Muszáj ezt csinálni?
A kormány elképzelése 5+5 járatpár naponta, amit meg is fog valósítani.

Türelem elvtársak!

chop 2010.07.02. 23:47:27

Nyitottunk is vonalat, meg nem is....

Hihetetlen.

Szervátültetés 2010.07.02. 23:48:02

Így jár az, aki szadeszesekre bízza a vonalnyitást. Ugyanazokra, akik bezárták.
Dabóczi Kálmán, főosztályvezető, Fónagy János kiskedvence anno Kóka alatt került a helyére, azalatt nagy szakember lett belőle, bezáratott vagy negyven vonalat. És nem rajta múlt hogy nem sikerült ötvenet.
Most felfedezte magában a keresztyéni értékeket.
Csak a gerincét, azt hagyta el, már nagyon régen.

Blogger Géza 2010.07.02. 23:49:37

Most nyilatkozták, hogy ez egy ideiglenes nyári menetrend, szóval elég demagóg most iskolába járásról pampogni..

Lenry 2010.07.02. 23:50:04

@gyvy: mint például? hogy a töküres, bezárt pályán biztosan ne jöjjön szembe vonat?

Gyulimali 2010.07.02. 23:50:08

Tehát, csak hogy jól értem-e: pl. a 142-es vonalon a személyzet bemegy hajnali 5 magasságában Kecskemétre, megcsinálnak egy kanyart Lajosmizséig, reggel 700-ig, és utána malmoznak Kecskeméten 1449-ig, amikoris csinálnak egy második kört, és hazamehetnek? Ja, nem is! hiszen erre KÉT műszak kell, mert egybe nem fér bele... Gratulálok.

Szervátültetés 2010.07.02. 23:56:10

Így jár az, aki szadeszesekre bízza a vonalnyitást. Ugyanazokra, akik bezárták.
Dabóczi Kálmán, főosztályvezető, Fónagy János kiskedvence anno Kóka alatt került a helyére, azalatt nagy szakember lett belőle, bezáratott vagy negyven vonalat. És nem rajta múlt hogy nem sikerült ötvenet.
Most felfedezte magában a keresztyéni értékeket.
Csak a gerincét, azt hagyta el, már nagyon régen.

Sünder 2010.07.02. 23:58:22

Valaki árulja már el, hogy napi 15-20 utas mellett hol a fészkesben térül meg egy motorkocsi üzemeltetése? Hiába járna sűrűbben akkor se lenne rajta utas!

Mellesleg meg autókkal versenyezni?
Nos lássuk csak. Kecskemétre járok fősulira, ha vonattal megyek oda vissza Pestről akkor az kerül 2800 HUF-ba. Mivel ketten megyünk ismerőssel, így helyből 5600 HUF-ról beszélünk, s ez esetben ugyebár majd óránként van egy vonat, majd még jussak el a suliba, illetve Pesten haza.
Nos 5600 HUF-ból még 4 napos pályamatrica mellett is olcsóbb kocsival megjárnom a 200KM-et mint vonattal, s nem vagyok kötve se vonat, se busz, se metro menetrendhez (mert ugyebár míg a kocsi háztól házig visz, addig a vonatig ki is kell jutni...). Ergo 2 ember esetében is már jobban megtérül a kocsi mint a vonatozás, 4 embernél meg már bőséggel...

Majd ha már nem tudjuk mire elkölteni állam bácsinak azt a sok-sok pénzét akkor lehet mindenféle veszteséges ágazatot üzemeltetni, de addig inkább a kevésbé veszteségeseket kellene nyereséges felé vinni.

Samott 2010.07.02. 23:58:43

Van itt valaki aki ezeknek az ujranyitott vonalak kornyeken lakik (dansun-on kivul)? Milyen arrafele a buszkozlekedes? Van ertelme a vonatot eroltetni, vagy eleg a busz is az adott utasszamhoz? (tekintsunk el a politikai resztol, nezzuk csak a realitasokat)

Pszt! 2010.07.03. 00:01:08

A vonalnyitás is csak egy lufi a fideSS kelléktárából, mint az AZONNALI, JELENTŐS ADÓCSÖKKENTÉS!

mizrolist 2010.07.03. 00:02:16

@regapó: szerintem te nem érted: ennyi erővel nem kellett volna újraindítani a vonatot, mert ez így használhatatlan.

@gyvy: akkor akár az utolsó bezárás előtti menetrend is visszaállítható lett volna, amíg ki nem dolgozzák az újat, nem?

@key: ez nem a kormány fikázása, hanem a MÁV-é meg a velük kapcsolatot tartó tisztviselőké, akik vagy nem értenek a vasúthoz, vagy szabotálják a működést...

wagabound 2010.07.03. 00:03:57

Blogger Géza:

"Most nyilatkozták, hogy ez egy ideiglenes nyári menetrend, szóval elég demagóg most iskolába járásról pampogni.. "

"...ősztől délután 14:25-kor indul majd az első (!) vonat Komáromból Székesfehérvárra."

Nekem úgy rémlik, ősztől már iskolába járás szok lenni...

Egyébként porhintés az egész. A Fityisz nagyon jól tudja, hogy semmi szükség azokra a vonalakra, de néhány pártkatona körzetékben visszaállították rajtuk a vonatforgalmat. Hogy gazdaságtalan és fölösleges? Ki nem sz@rja le? Megígértük, oszt jónapot.

Uva 2010.07.03. 00:05:54

De most komoly, hogy a legfőbb indok az újranyitásra az, hogy 5 helyinek legyen vonat strandra menni? Mert a busz hangosan brummog biztos..
Emberek, ez nagyon horzsol.

Ja, és nem jár többletköltséggel, mert Zsuzsi vonatot még nem flexelték szét, és a személyzet is megvan. Euréka!
Ez közgázos Nobel-díjat érdemel!

min 2010.07.03. 00:09:23

normális országokban az ilyen vonalakon a helyi vasút buszokat üzemeltet. A bevétel megmarad és vonat sem kell hozzá.
A szemellenzős fidesz fanok még azt is kéjes gyönyörrel élveznék ha orbán atyájuk az arcukba vizelne.

Sünder 2010.07.03. 00:10:20

@hodara: látom kiült a kultúra a szövegedben, te is csak azt látod ki belőle amit szeretnél.

"Ja jó képességű barátom egy fillér megtakarítást nem jelentett,hogy bezárták őket."
Ezek szerint te Máv-Start alkalmazott vagy méghozzá jó magasan, hogy belelátsz a valós számokba is, s nem az első hírportál volt az ahonnan félreinformálódsz.

tintamin 2010.07.03. 00:10:58

Miért van az, hogy ennél a hátbavert MÁV-nál nem szempont a hatékonyság. De egyáltalán nem.
Ha ezek nem állami cégnél "dolgoznának", rég munkanélküliek lennének.

Majolica 2010.07.03. 00:11:14

1. Olyan kis utaslétszám esetén, mint amivel ezek a vonalak üzemeltek, több ember szív a vasúti átkelőknél várakozva, mint amennyi a vonaton ül. Nagyságrenddel.
2. A ritka járatok esetén a fajlagos vasútpálya fenntartási költség még magasabb. Így kár volt megnyitni. 3. Valaki magyarázza már meg nekem, miért rosszabb a sűrűbben járó autóbusz a motorvonatnál!

combo 2010.07.03. 00:20:35

Most mondta az Estében valami muki a kormány részéről, hogy szeptembertől több járatpár lesz... Én úgy vettem ki, hogy a MÁV elhitette a kormánnyal, hogy most még csak járatot tudnak biztosítani.

Egyébként nem tudom, hogy a MÁV szabotálja-e a mellékvonalakat, de vannak arra utaló jelek is, hogy nem. Ugyanis Bátaszéken és Dombóváron is ki voltak plakátolva a megnyitott vonalak (Dombóváron menetrenddel is), és a hangosbemondóba is többször bemondták.

@ermivanet: Légy szíves csinálj már valamit ezzel a bloggal, hogy egy "szaros" 1.6 GHz-es processzorú, 1 GB RAM-mal rendelkező gépen meg lehessen nézni Firefoxszal (Linux) képek + JavaScript engedélyezése mellett.

aragka 2010.07.03. 00:22:57

"Most felfedezte magában a keresztyéni értékeket.
Csak a gerincét, azt hagyta el, már nagyon régen. "

Ezzel egyetértek. Ugyanezt csinálta Orbán is, és nyilván egyetértünk abban, hogy ő is gerinctelen lett.

Örülök, hogy ennyire a szíveteken viselitek, hogy vasúton közlekedjenek az emberek. Személy szerint jobban örülnék, ha fizetnétek is érte, hogy veszteséges vonalakon járjanak a vonatok az ott olcsóbb busz helyett, de dumálni könnyebb.

"A volt kormány nem oldotta meg a vonatok kiváltását."

Ez inkább probléma, praktikusabb lenne ezen agyalni, mint a népszerűséget hajhászni.

Sok jó intézkedést tett már a Fidesz, számomra meglepő módon, jobb lenne, ha a jobboldalon is lenne némi kritikus szemlélet, hiszen csak Isten tévedhetetlen és ő nem Magyarország miniszterelnöke.

combo 2010.07.03. 00:28:28

@aragka: "A volt kormány nem oldotta meg a vonatok kiváltását.

Ez inkább probléma, praktikusabb lenne ezen agyalni, mint a népszerűséget hajhászni."

Kiváltotta az, csak a volán nem volt hajlandó 3-4 utas kedvéért buszt indítani, így előbb-utóbb megszűntek. (A volánokba ugyanis nem tolnak 200 md forintnyi zsét évente, kb. nullszaldósak. De fontos megjegyezni, hogy ebben benne van az árkiegészítés.) De ha pl. bepötyögöd a menetrendek.hu-ba, hogy Somogyszob-Balatonmáriafürdő, fogsz látni élő "vonatpótló" buszokat.

MCock 2010.07.03. 00:35:37

@regapó:

"Majd ha lesz igény rá?" - hát erről ennyit.

Az "éveken át lopó, hazudozó mszp" -féle panelszöveg helyett meg gondúkozzá.

aragka 2010.07.03. 00:43:59

@hodara:

Én nem tudok olyan emberi vagy állampolgári jogról, hogy bárki, bárhol éljen, joga van a többiek pénzéből vasútvonalra. Ha tévedek, kérlek írd meg a jogforrást! Gondolkodtam egy Szeged melletti tanya megvételén, ha jogom vana vasúthoz, akkor talán meg is veszem és bevezettetem a vasutat. Onnon fogok Pestre járni dolgozni.

Azzal egyetértek, hogy törekedni kell a tömegközlekedés megoldásán, de azt érdemes látni, hogy a busz olcsóbb. A buszra pedig nem nagyon tudnak jegy nélkül felmenni utasok - kivéve a csaló buszvezetők esetén, ami szintén előfordul.

Az is igaz, hogy nagy probléma a jegy nélküli utazás, főleg, hogy sokan megpróbálnak elvi kérdést csinálni a csalásból: ilyen szolgáltatásért nem fizetek címszóval.

Kicsit off: 10 éve nem utaztam vonaton. Nemrég a szemműtétem miatt nem tudtam vezetni, ezért Szegedre vonaton utaztam. Csak leszállás után vettem észre, hogy az első osztály helyett másodikon utaztam, mert kb. ugyanolyan rondán nézett ki, ugyanolyan kárpittal. A különbség csak annyi volt, hogy az első osztály fülkéi felett a dohányzó jel volt kitéve, ezért nem ültem be. A kalauz persze nem szólt, miért is tette volna. Nyomorogtam, nyolcan ültünk egy fülkében. Mocsok volt.
10 évvel ezelőtt fényévekkel jobb volt a szegedi vonal. Tudom, a kommunisták :) korán ültem fel, láttam, amikor jött a takarító. Egy felmosó mozdulattal, egy másodperc alatt "takarította ki" a fülkét. Szerintem ezek komolyabb problémák, mint a napi néhány utas gedvéért üzemeltetett járatok. Egy vasúti fővonalon tömegek utaznak, higiéniailag elfogadhatatlan körülmények között, gyakorlatilag szolgáltatás nélkül.
A szárnyvonalak esetében szerintem olcsóbb lenne támogatott buszjáratokkal megoldani a dolgot, mint ilyen látszatintézkedésekkel.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.07.03. 01:04:17

@regapó: ostoba, előbb tanulj meg egy szöveget megérteni, aztán kommentelj.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.07.03. 01:07:46

@Blogger Géza: nézd meg még egyszer azt a menetrendet, aztán megérted, hogy hülyeséget beszélsz. vagy nem.
süti beállítások módosítása