Borítékolható, hogy alig lesz utas a vasárnaptól öt vonalon újrainduló vonatokon, mert irányonként csupán két-három járat jelenti a kínálatot.
Bizonyos körökben divat manapság a Fidesz-kormányt félelmetes és kegyetlen akarnokként leírni. Nos, ha a MÁV-csoport és a szaktárca illetékes vezetői most megússzák azt a szabotázst, amit a konzervatív pártszövetség egyik választási ígéretével, azaz néhány vasúti mellékvonal újranyitása címén elkövettek, akkor ezektől senkinek sem kell félni.
5. vonal augusztus 29-ig | Székesfehérvár-Komárom |
indul | érkezik |
5:50 | 7:25 |
18:30 | 20:05 |
5. vonal augusztus 29-ig | Komárom-Székesfehérvár |
indul | érkezik |
8:30 | 10:05 |
21:03 | 22:38 |
5. vonal augusztus 30-tól | Székesfehérvár-Komárom |
indul | érkezik |
5:50 | 7:25 |
16:20 | 17:55 |
5. vonal augusztus 30-tól | Komárom-Székesfehérvár |
indul | érkezik |
14:25 | 16:00 |
18:01 | 19:36 |
Még rosszabb, ha az új – kétharmados – többségből bárki elhiszi, hogy egy olyan vasútvonalon, ahol az első (és egyben utolsó előtti) vonat délután fél háromkor indul, valóban állítható 2010-ben, hogy van rajta vasúti közlekedés.
Azt a változatot már elképzelni se merjük, hogy amikor Fónagy János még ellenzéki politikusként ígéretet tett arra, hogy a baloldali kormányok által 2007-ben és 2009-ben bezárt vasútvonalak újranyitják, csak szavazatokat akart vásárolni a jól hangzó ígéretekkel, de valójában magasról tett arra, hogy a vidéki emberek mobilitási lehetősegei tényleg javulnak-e.
11. vonal | Zirc-Veszprém |
indul | érkezik |
6:57 | 7:28 |
12:33 | 13:04 |
17:20 | 17:51 |
11. vonal | Veszprém-Zirc |
indul | érkezik |
8:06 | 8:35 |
16:48 | 17:17 |
18:09 | 18:38 |
Amikor a Kötött pálya megírta, hogy mely vasútvonalakon indulnak meg a vonatok, felvetettük, "az a kérdés, hogy milyen menetrenddel, feltételekkel állítják vissza a közlekedést. Hogy csak az lesz-e a cél, hogy egy ígéretet formálisan ki lehessen pipálni, vagy az ország évtizedek alatt valóban átalakuló közlekedési igényeit jól kiszolgáló rendszer felé lépünk."
A vasárnap életbe lépő menetrendek azonban minden várakozást alulmúlnak. Egy-egy irányban mindössze két vagy három vonat árválkodik az új menetrendekben, vagyis kevesebb, mint amennyi a vonalak haldoklása idején járt erre. Ráadásul ezeket a vonatokat is úgy helyezték el, mintha az lett volna a cél, hogy még ezeken se legyen utas. (Az adatokat látva a mintha szó el is hagyható.)
14. vonal | Pápa-Csorna |
indul | érkezik |
5:42 | 6:35 |
13:40 | 14:33 |
17:30 | 18:23 |
14. vonal | Csorna-Pápa |
indul | érkezik |
9:05 | 9:58 |
14:48 | 15:41 |
21:03 | 21:56 |
Egy-két utasnak talán használhatóak lesznek a vonatok munkába járáshoz (vagy arra se, hiszen van, ahol a hajnali és a délutáni vonat közé nem fér be a műszak), de iskolába már aligha, hiszen hol négy, hol hat óra van. Egész egyszerűen csupán végtelen cinizmussal gondolhatják a menetrendek készítői, hogy bármilyen utazási igénynek megfelelnek ezek a vonatok a 21. században és akár csak elfogadható kínálatot jelentenek.
Ma a minimum a kétórás ütemes menetrend lehetne ezeken a mellékvonalakon (csúcsidőben órás sűrítéssel), így lehetne versenyezni a magánautókkal, buszokkal. Ehelyett az a pár vonat is összevissza indul, néha a csatlakozást is éppen elkerülve. Ilyen menetrenddel tényleg nem érdemes újranyitni e vonalakat, borítékolható az is, hogy így nem lesz sok utas.
103. vonal | Karcag-Tiszafüred |
indul | érkezik |
5:49 | 6:55 |
12:49 | 13:55 |
15:49 | 16:55 |
103. vonal | Tiszafüred-Karcag |
indul | érkezik |
7:05 | 8:11 |
14:05 | 15:11 |
17:05 | 18:11 |
A legpofátlanabb menetrendet az 5-ös vonalra sikerült kidolgozni (a táblázatokban láthatók a kivonatok), ősztől délután 14:25-kor indul majd az első (!) vonat Komáromból Székesfehérvárra.
Úgy tudjuk, a menetrendeket alapvetően a MÁV-csoport vezetői dolgozták azokkal az államigazgatási vezetőkkel együtt, akik eddig is a szakmai megalapozást adták az előző kormányok utasellenes döntéseihez, például a vonalbezáráshoz. Információink szerint a döntésekben szerepet játszottak az Aba Botond vezette Regionális Közlekedésszervezési Irodák, amelyek 2007 óta szabotálják el a buszos és vasúti menetrendek összehangolását. A szakminisztérium legfőbb vasúti illetékese – aki Kóka minisztersége idején került a pozíciójába, de most állítólag egy hirtelen előhúzott KDNP-s párttagkönyvvel próbálja bebetonozni magát - is azt szorgalmazta, hogy minél kevesebb vonat járjon, sőt, hogy ne nőjön a vonatok által megtett összes kilométer.
142. vonal | Lajosmizse-Kecskemét |
indul | érkezik |
6:25 | 6:59 |
16:00 | 16:35 |
142. vonal | Kecskemét-Lajosmizse |
indul | érkezik |
5:42 | 6:16 |
14:49 | 15:25 |
A személyszállító MÁV Start az általa előterjesztett verziók közül így a legkevesebb vonatot jelentő változatokat támogatta, mutogatva a milliárdos költségekre. Noha sem a 2007-es, sem a 2009-es bezárások után nem tudtak érdemi költségmegtakarítást kimutatni, a Fidesz döntéshozói megették, amit főztek nekik. Elfelejtve azt is, hogy a papíron bemutatott költségek zöme a pályahasználat díja, amit a Start fizet saját anyacégének, vagyis egyetlen fillérrel sem befolyásolja, hogy a költségvetésnek mennyibe kerül a vasút.
Így az utasok érdekét nem néző vasúti vezetők megint elhitették a politikával, hogy az a takarékos megoldás, ha a Bz motorkocsi hét órákat álldogál az állomáson dolog nélkül.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
dansun 2010.07.02. 23:23:35
regapó 2010.07.02. 23:30:44
Majd ha lesz igény rá, akkor több járatot tesznek a menetrendbe.
Ha napi 10 járat lenne, akkor meg azon pampogna az mszpés cikkíró, hogy feleslegesen lett újranyitva mert kevesen használják.
Szóval nem a zsömle a kicsi, hanem az éveken át lopó, hazudozó lúzer mszp pofája a nagy.
hüjehalyó · http://www.aldi.hu 2010.07.02. 23:33:45
Hurri Kán 2010.07.02. 23:36:24
Jim Tonic 2010.07.02. 23:37:56
Örülni kell annak, ha hogy elindul, aztán majd kialakul. Ehelyett megy a fikázás. Igazad van, jobb volt bezárva. Ész, hová mész?
Kedves Szomszéd 2010.07.02. 23:39:37
key 2010.07.02. 23:42:29
Fel sem állt az új MÁV menedzsment, máris megy a kormány fikázása! Muszáj ezt csinálni?
A kormány elképzelése 5+5 járatpár naponta, amit meg is fog valósítani.
Türelem elvtársak!
chop 2010.07.02. 23:47:27
Hihetetlen.
Szervátültetés 2010.07.02. 23:48:02
Dabóczi Kálmán, főosztályvezető, Fónagy János kiskedvence anno Kóka alatt került a helyére, azalatt nagy szakember lett belőle, bezáratott vagy negyven vonalat. És nem rajta múlt hogy nem sikerült ötvenet.
Most felfedezte magában a keresztyéni értékeket.
Csak a gerincét, azt hagyta el, már nagyon régen.
Blogger Géza 2010.07.02. 23:49:37
Lenry 2010.07.02. 23:50:04
Gyulimali 2010.07.02. 23:50:08
Szervátültetés 2010.07.02. 23:56:10
Dabóczi Kálmán, főosztályvezető, Fónagy János kiskedvence anno Kóka alatt került a helyére, azalatt nagy szakember lett belőle, bezáratott vagy negyven vonalat. És nem rajta múlt hogy nem sikerült ötvenet.
Most felfedezte magában a keresztyéni értékeket.
Csak a gerincét, azt hagyta el, már nagyon régen.
Sünder 2010.07.02. 23:58:22
Mellesleg meg autókkal versenyezni?
Nos lássuk csak. Kecskemétre járok fősulira, ha vonattal megyek oda vissza Pestről akkor az kerül 2800 HUF-ba. Mivel ketten megyünk ismerőssel, így helyből 5600 HUF-ról beszélünk, s ez esetben ugyebár majd óránként van egy vonat, majd még jussak el a suliba, illetve Pesten haza.
Nos 5600 HUF-ból még 4 napos pályamatrica mellett is olcsóbb kocsival megjárnom a 200KM-et mint vonattal, s nem vagyok kötve se vonat, se busz, se metro menetrendhez (mert ugyebár míg a kocsi háztól házig visz, addig a vonatig ki is kell jutni...). Ergo 2 ember esetében is már jobban megtérül a kocsi mint a vonatozás, 4 embernél meg már bőséggel...
Majd ha már nem tudjuk mire elkölteni állam bácsinak azt a sok-sok pénzét akkor lehet mindenféle veszteséges ágazatot üzemeltetni, de addig inkább a kevésbé veszteségeseket kellene nyereséges felé vinni.
Samott 2010.07.02. 23:58:43
Pszt! 2010.07.03. 00:01:08
mizrolist 2010.07.03. 00:02:16
@gyvy: akkor akár az utolsó bezárás előtti menetrend is visszaállítható lett volna, amíg ki nem dolgozzák az újat, nem?
@key: ez nem a kormány fikázása, hanem a MÁV-é meg a velük kapcsolatot tartó tisztviselőké, akik vagy nem értenek a vasúthoz, vagy szabotálják a működést...
wagabound 2010.07.03. 00:03:57
"Most nyilatkozták, hogy ez egy ideiglenes nyári menetrend, szóval elég demagóg most iskolába járásról pampogni.. "
"...ősztől délután 14:25-kor indul majd az első (!) vonat Komáromból Székesfehérvárra."
Nekem úgy rémlik, ősztől már iskolába járás szok lenni...
Egyébként porhintés az egész. A Fityisz nagyon jól tudja, hogy semmi szükség azokra a vonalakra, de néhány pártkatona körzetékben visszaállították rajtuk a vonatforgalmat. Hogy gazdaságtalan és fölösleges? Ki nem sz@rja le? Megígértük, oszt jónapot.
Uva 2010.07.03. 00:05:54
Emberek, ez nagyon horzsol.
Ja, és nem jár többletköltséggel, mert Zsuzsi vonatot még nem flexelték szét, és a személyzet is megvan. Euréka!
Ez közgázos Nobel-díjat érdemel!
min 2010.07.03. 00:09:23
A szemellenzős fidesz fanok még azt is kéjes gyönyörrel élveznék ha orbán atyájuk az arcukba vizelne.
Sünder 2010.07.03. 00:10:20
"Ja jó képességű barátom egy fillér megtakarítást nem jelentett,hogy bezárták őket."
Ezek szerint te Máv-Start alkalmazott vagy méghozzá jó magasan, hogy belelátsz a valós számokba is, s nem az első hírportál volt az ahonnan félreinformálódsz.
tintamin 2010.07.03. 00:10:58
Ha ezek nem állami cégnél "dolgoznának", rég munkanélküliek lennének.
Majolica 2010.07.03. 00:11:14
2. A ritka járatok esetén a fajlagos vasútpálya fenntartási költség még magasabb. Így kár volt megnyitni. 3. Valaki magyarázza már meg nekem, miért rosszabb a sűrűbben járó autóbusz a motorvonatnál!
combo 2010.07.03. 00:20:35
Egyébként nem tudom, hogy a MÁV szabotálja-e a mellékvonalakat, de vannak arra utaló jelek is, hogy nem. Ugyanis Bátaszéken és Dombóváron is ki voltak plakátolva a megnyitott vonalak (Dombóváron menetrenddel is), és a hangosbemondóba is többször bemondták.
@ermivanet: Légy szíves csinálj már valamit ezzel a bloggal, hogy egy "szaros" 1.6 GHz-es processzorú, 1 GB RAM-mal rendelkező gépen meg lehessen nézni Firefoxszal (Linux) képek + JavaScript engedélyezése mellett.
aragka 2010.07.03. 00:22:57
Csak a gerincét, azt hagyta el, már nagyon régen. "
Ezzel egyetértek. Ugyanezt csinálta Orbán is, és nyilván egyetértünk abban, hogy ő is gerinctelen lett.
Örülök, hogy ennyire a szíveteken viselitek, hogy vasúton közlekedjenek az emberek. Személy szerint jobban örülnék, ha fizetnétek is érte, hogy veszteséges vonalakon járjanak a vonatok az ott olcsóbb busz helyett, de dumálni könnyebb.
"A volt kormány nem oldotta meg a vonatok kiváltását."
Ez inkább probléma, praktikusabb lenne ezen agyalni, mint a népszerűséget hajhászni.
Sok jó intézkedést tett már a Fidesz, számomra meglepő módon, jobb lenne, ha a jobboldalon is lenne némi kritikus szemlélet, hiszen csak Isten tévedhetetlen és ő nem Magyarország miniszterelnöke.
combo 2010.07.03. 00:28:28
Ez inkább probléma, praktikusabb lenne ezen agyalni, mint a népszerűséget hajhászni."
Kiváltotta az, csak a volán nem volt hajlandó 3-4 utas kedvéért buszt indítani, így előbb-utóbb megszűntek. (A volánokba ugyanis nem tolnak 200 md forintnyi zsét évente, kb. nullszaldósak. De fontos megjegyezni, hogy ebben benne van az árkiegészítés.) De ha pl. bepötyögöd a menetrendek.hu-ba, hogy Somogyszob-Balatonmáriafürdő, fogsz látni élő "vonatpótló" buszokat.
MCock 2010.07.03. 00:35:37
"Majd ha lesz igény rá?" - hát erről ennyit.
Az "éveken át lopó, hazudozó mszp" -féle panelszöveg helyett meg gondúkozzá.
aragka 2010.07.03. 00:43:59
Én nem tudok olyan emberi vagy állampolgári jogról, hogy bárki, bárhol éljen, joga van a többiek pénzéből vasútvonalra. Ha tévedek, kérlek írd meg a jogforrást! Gondolkodtam egy Szeged melletti tanya megvételén, ha jogom vana vasúthoz, akkor talán meg is veszem és bevezettetem a vasutat. Onnon fogok Pestre járni dolgozni.
Azzal egyetértek, hogy törekedni kell a tömegközlekedés megoldásán, de azt érdemes látni, hogy a busz olcsóbb. A buszra pedig nem nagyon tudnak jegy nélkül felmenni utasok - kivéve a csaló buszvezetők esetén, ami szintén előfordul.
Az is igaz, hogy nagy probléma a jegy nélküli utazás, főleg, hogy sokan megpróbálnak elvi kérdést csinálni a csalásból: ilyen szolgáltatásért nem fizetek címszóval.
Kicsit off: 10 éve nem utaztam vonaton. Nemrég a szemműtétem miatt nem tudtam vezetni, ezért Szegedre vonaton utaztam. Csak leszállás után vettem észre, hogy az első osztály helyett másodikon utaztam, mert kb. ugyanolyan rondán nézett ki, ugyanolyan kárpittal. A különbség csak annyi volt, hogy az első osztály fülkéi felett a dohányzó jel volt kitéve, ezért nem ültem be. A kalauz persze nem szólt, miért is tette volna. Nyomorogtam, nyolcan ültünk egy fülkében. Mocsok volt.
10 évvel ezelőtt fényévekkel jobb volt a szegedi vonal. Tudom, a kommunisták :) korán ültem fel, láttam, amikor jött a takarító. Egy felmosó mozdulattal, egy másodperc alatt "takarította ki" a fülkét. Szerintem ezek komolyabb problémák, mint a napi néhány utas gedvéért üzemeltetett járatok. Egy vasúti fővonalon tömegek utaznak, higiéniailag elfogadhatatlan körülmények között, gyakorlatilag szolgáltatás nélkül.
A szárnyvonalak esetében szerintem olcsóbb lenne támogatott buszjáratokkal megoldani a dolgot, mint ilyen látszatintézkedésekkel.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.07.03. 01:02:44
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.07.03. 01:04:17
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.07.03. 01:06:00
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2010.07.03. 01:07:46