A turisztikai célú, keskenynyomközű vasutak (és az iparvágányok valamint a sífelvonók) üzemeltetőinek nem kell majd működési engedélyt és vasútbiztonsági tanúsítványt szerezniük, ha az Országgyűlés elfogadja a Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter benyújtotta törvénymódosítást, amely egy nagyobb közlekedési csomag része.
A 2005-ös vasúti törvény egyértelműen a nagy vasútvállalatokra szabta ezeket az adminisztrációs feladatokat, nem különben ezek díját. Sok kisvasútnak az éves jegyárbevétellel összemérhető nagyságú pénzt kellett volna fizetnie a papírokért, amire természetesen képtelenek voltak. Később a működési engedély díjából 99%-os kedvezményt kaptak, a vasútbiztonságit azonban nem voltak képesek megszerezni, a nélkül működnek. Ezen a visszás állapoton változtat most a módosítás.
A vasúti törvény egy másik módosítási javaslata azt szolgálja, hogy önálló cégként leválhasson a MÁV-ról a pályavasút.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
WinG 2010.11.19. 19:39:22
pietro 2010.11.19. 20:05:14
HavocS · http://www.obsidianshell.com 2010.11.19. 21:54:16
Robinzon Kurzor 2010.11.19. 22:40:57
Hogy egyszerűbb feltételrendszer, arányos korlátozásokkal vonatkozzanak a kisvasútakra, az oké.
De ez -- ha tényleg erről van szó -- kb azt jelenti, mintha a nem menetrend szerinti, hanem csak helyi sétarepülést bonyolító és amúgy is csak lassan és alacsonyan repülő régi repülőkre sem kellene légialkalmassági, meg az egyéb ellenőrzések.
Mert a poszt szövegéből úgy tűnik, hogy nem marad semmilyen szakmai előírás és kontroll, ami ezekre a kisvasútakra vonatkozna.
atpijkamo_ · http://www.deciki.blog.hu/ 2010.11.19. 23:50:51
Jónak hangzik a változtatás, de tényleg nem megnyugtató.
bloggerman77 2010.11.20. 00:02:20
Most nem azért, de nem kicsit visszás, hogy egy másfél km-es turistavasútra azokat a szabályokat húzzák rá, mint egy több ezer vasúti járművet üzenmeltető társaságra...
Nem azt mondják, h ne legyen szabályozás, hanem h ne kelljen letenni a 2 millás kauciót, mikor a vasút éves árbevétele nincs ennyi...
Robinzon Kurzor 2010.11.20. 08:04:46
Nem azt mondom, hogy ugyanaz vonatkozzon a pár km-es turistavasútra, mint a MÁV-ra.
Csak azt mondom, hogy ha semmi sem vonatkozik (mert a posztból nem derül ki, hogy akkor milyen engedély, "vizsga" marad a kisvasútakra), az nem megoldás.
Aztán majd az első "eseménynél" hörög majd a nép, hogy ki a felelős és hogy történhetett ez meg.
VJV Man 2010.11.20. 08:28:59
Oda fönt tudják, hogy ebben az országban nincs felelős, így lehet ilyen hülye szabályokat hozni.
Nyilván ha egyszerűsíteni is kell az elvárásokat a kisvasutakkal szemben, de konkrét szabályozás kell, mert ez így tényleg fura...
Metaxxa 2010.11.20. 08:33:46
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0600072.GKM
Komoly árak vannak, én azért bizonyos mértékig sebességkorláthoz (30 km/h-s sebesség alatt) csak valami egyszerűsített olcsó vasútbiztonsági tanúsítvány kellene és csak a működési engedély kiadásakor.
Ami nekem nem tetszik, hogy a vasútnál sehogy sem akarnak egy kis piacgazdaságot csinálni ezzel a pályavasút dologgal. Bár sehogy sem tudom hogy lehetne is piacot csinálni. Találtam neten egy 2005-ös powerpointos pályavasút prezentációt, brutális árak vannak benne. Csak Belgiumban magasabbak az alapárak. Vehetnék az eu-s tagállamok tavalyi átlagát esetleg a GDP növekedési mértékével megfejelve. Egy 30-40%-al lenne olcsóbb.
zsitva 2010.11.20. 10:15:46
zsitva 2010.11.20. 10:19:51
---------------
a pályavasút NEM nyereséges hanem veszteséges. Az éves költségeinek kb. 75-85%-át szedi be most PHD-ként. Jövőre is (talán ??) 85-90%-ot tud beszedni ha :
- vagy megemelik a PHD-t,
- vagy megkapja a Hónig által ígért (de még meg nem kapott) évi plusz 53 milliárdot az államtól az évi PHD díjon FELÜL.
Kivlov 2010.11.20. 13:09:00
Metaxxa 2010.11.20. 13:17:34
A kocsik takarítása is hagy maga után kívánnivalót. Lehet, hogy ide kellene a műegyetemi diákokat hajtani, az idióta macskanyelogató robotok helyett vasúti kocsi takarító robotokat tervezzenek.
Traktoros 2010.11.20. 14:05:40
Hogy érzékeljétek a helyzetet, ez a tanúsítvány úgy működik, hogy befizetsz egy rakat pénzt (5 millió) a hatóságnak, ők kijönnek, megnézik a vasutat, hümmögnek, bólogatnak és megvan a tanúsítvány. Ezt utána évente hitelesíttetni kell (1,5 millió), ami semmi másból nem áll, mint rányomnak egy pecsétet a papírra. Amikor megvan a negyedik pecsét, jövőre újra meg kell kérni az 5 milliós engedélyt.
Magyarul: a tanúsítvány megléte nem biztosíték lényegében semmire, egy ugyanolyan mocskos lehúzási lehetőség, mint amiket a közúton tapasztalhatunk.
Hozzáteszem, a működési engedélyt sem úgy kell érteni, mint pl. egy vegyesbolt vagy egy körhinta esetében. A posztíró szerintem a _vasútvállalati_ működési engedélyre gondolt, ami pusztán arról szól, hogy ha ilyen engedélyed nincs, akkor az országos közforgalmú (tehát Mo. esetében MÁV és GYSEV, Szlovákiában ŽSR, Ausztriában ÖBB és sorolhatnám) vonalakon nem közlekedhetsz. A kisvasutak nem képezik az előbb említett hálózat részét, mert saját használatú pályahálózatként működnek (az iparvágányok is ebbe tartoznak - igen, a 100 méter hosszúak is).
Traktoros 2010.11.20. 14:06:47
Traktoros 2010.11.20. 14:08:14
230 045-7 2010.11.28. 21:44:42
Mert szerintem az van benne, hogy megszűnik a kontrol.
230 045-7 2010.11.28. 21:46:37
Látszik, hogy laikus vagy.