Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2007.10.18. 20:00 erminavet

Több átszállással a kényelemért!

Kedden kiértékelték a Kelenföldi pályaudvar rendezésére kiírt pályázatot, ahogy arról beszámolt az Index. Az MTI szerint Lakos Imre, a XI. kerület alpolgármestere a jeles alkalomból azt találta mondani, hogy "Közép-Európa legnagyobb intermodális központja épül fel Kelenföldön, amely mind költségeiben, mind méreteiben meghaladja például az új kormányzati negyedet."

A nyertes pályázat meg azt fejti ki, hogy „a közlekedési csomópont leglényegesebb feladata, hogy minél több autót tartson távol a város belső részeitől, azaz minél többen szálljanak át valamelyik közösségi közlekedési eszközre, és ezáltal kevesebb személygépkocsi terhelje a város belső úthálózatát és a környezetet.”

Teccik érteni, ugye, a Szovjetunió gyártja a világ legnagyobb mikroprocesszorát.

Az intermodális csomópont (imcs) az a hely, ahol az embereknek át kell szállniuk más közlekedés eszközre. Mondjuk vonatról, buszról metróra. A nagyobb imcs, ahol többeknek kell átszállniuk. Átszállni kényelmetlenség, időveszteség, nagyobb imcs, az nagyobb szopó. K.-Európa legnagyobb imcs-je azt jelenti, mi szívatjuk a legjobban utasainkat. És mindez még többe is kerül, mint az Államkert, amely azért – úgy fest most – még jobban fogja szopatni a közlekedőket. A haladás töretlen!

Hogy miért van, hogy a közlekedésbuzi amatőrök (kevés kivétellel) elég hamar megértik az utóbbi évtizedek legfontosabb közlekedési törvényszerűségét, a nálunk hivatásszerűen ezzel foglalkozók az istenért se? Azt, hogy a közösségi közlekedés a magánautókkal versenyez. A magánautó kényelmes: háztól házig visz, közben végig a seggemen ülök. A közösségi közlekedés úgy lehet versenyképes, ha szintén kényelmes. Kulturált körülmények között, lehetőleg ülve, minél kevesebb átszállással visz el célomhoz.

Nem állítom, hogy ki lehet, ezért nem állítom, hogy ki kell irtani az összes átszállást. A korszerű közlekedésszervezés egyik fontos területe valóban a jó imcs-k kialakítása. Feltehetően egy ideális rendszerben is imcs lenne a Kelenföldi pályaudvarnál, vagy valahol a közelében. És jó, ha jó imcs lesz. De azzal dicsekedni, hogy az a jó, hogy nagy, azé' nem kéne.

Pláne azért, mert tudjuk, hogy sokkal kisebbnek kéne lennie. Ha a bonszai-metró (© Ali) helyett Kelenföldről a vasutat fúrnánk át a Nyugatihoz vagy a Keletihez, a fő irányokban nem kellene átszállni Kelenföldön. És a P+R parkolók is sokkal jobb helyen lehetnének a délről, nyugatról érkező vasútvonalak különböző megállóinál. Mert ugye azt mindenki tudja, hogy Kelenföldön nincs hely sok P+R parkolónak. Nem is oda kellenének persze, a belváros szájába.

21 komment · 1 trackback

Címkék: index politika vasút építészet közút városi közlekedés


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr86200576

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: BúvárBlog 2007.10.19. 08:43:24

Soha, sehol, senkinekOlvasgatom a hg.hu egyik cikkét, ami a kelenföldi pályaudvar környékének rendezéséről szól. Ott áll egy idézet a győztes pályázatból, ami jól követhetően és kézzelfoghatóan foglalja össze a lényeget (szó szerint vettem át én ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Toymao 2007.10.18. 22:20:46

Na de mit várunk akkor, amikor még mindig az azóta sokszorosan bebizonyosodottan el.. khm.. baltázott "közlekedéspolitikai koncepció" szerint fejlesztik a város (sőt meg merem kockáztaqtni az ország) közlekedését.

Toymao 2007.10.18. 22:21:30

Bocs, kimaradt: 1968-as közl.pol.konc.

gramercy 2007.10.18. 23:44:52

figyelj, amikor a Móriczon és a Moszkván át kell szállni a 6-61-es villamosok között és ezt ÉVTIZEDEK óta nem tudjÁK megoldani, akko' most hogy is van ez?.....

Wales 2007.10.19. 08:58:30

Szoval akkor mi is lenne a megoldas? Osszekotni vasuttal a palyaudvarokat, es kozben a vasutnak lehetne megalloja a varoson belul (mint a metronak)?

De basszus a vonat nem jar olyan gyakran, mint a metro, es Kelenfoldnel pont arrol lenne szo, hogy nem csak a vonatozokat szallitana metro, hanem azokat is, akik Volannal jonnek (vagy vigyuk le azt is a fold ala, mert igy nem kell atszallni?) vagy a kornyeki kisbuszokkal (fold ala veluk is?), amik jaratgyakorisaga es utasrahordokepessege eltorpul a metro kapacitasahoz kepest. Szoval mivel a rahordo kozlekedesi eszkozok forgalma kisebb, mint a metroe, igy vagy valasztjuk az atszallast es a gazdasagossagot vagy minden rahordo kozlekedesi eszkoz nyomvonalat meghosszabbitjuk egeszen be a belvarosig, tobbi palyaudvarig, stb. De akkor mar miert nem visz minden vonat/Volanbusz/kornyekbeli BKV busz mindenkit egybol el a munkahelyere, iskolajaba? Ez meg kenyelmesebb lenne, nem? Ha ezt varod, akkor menj taxival, mert nincs az az orszag, ami ilyen baromsagot celul tuzne ki.

Az auto meg tenyleg alternativ kozlekedesi eszkoz, ami valoban kenyelmes (a gyorsasag kerdeses), viszont azt el kell fogadni, hogy egy varos igenis csokkenteni akarja az autoval kozlekedok szamat (nezd meg hany autoban ul csak egy ember reggelente).

Az mas kerdes, hogy a legtobb ember lusta es sznob, igy csak azert is autoval jar, megha az dragabb is. Viszont akkor nem kell sipitozni, ha dugo van, draga az auto fenntartasa, bevezetik a dugodijat, stb. Te akartal kulteruleten elni, pedig nem ott dolgozol, te valasztottad a kenyelmet, akkor fogadd el, ami ezzel jar

kpetya 2007.10.19. 09:20:43

Wales, te szimplán hülye vagy.
Magyarország nem London, ahol simán átköltöznek egyik bérlakásból a másikba, mert az közelebb van a munkahelyhez. Nálunk a saját lakás a divat, ahol 20-30-40 évig élünk, és nem a munkahely alapján választunk lakhelyet hanem a pénztárcánk alapján és nem lakhely alapján munkahelyet. Ez van. Nem kényelem, nem lustaság hanem adottság.

Szerinted hány db 1000 férőhelynél nagyobb P+R parkoló van pesten? Összesen hány P+R parkoló van és abban hány férőhely?

A kényelem, az idő pénz és van aki megfizeti az árát. Majd ha bkv is olyan gyors, pontos, kényelmes és tiszta lesz mint az autó, lehet hirdetni az igét, de addig tessék szerénynek lenni!

Wales 2007.10.19. 10:01:18

"A kényelem, az idő pénz és van aki megfizeti az árát."
Pontosan. Fizesse meg. A benzin araban, a magas adokban, a dugodijban, a parkolodijban. Mindenki eldontheti, hogy neki meger-e havi x ezer forintot pluszban, hogy autoval jar, csak nem a politikusokat kell szidni azert, ami teljesen normalis, hogy az allam/varos csokkenteni akarja a varosi autozok szamat. De olyat elvarni, hogy mindenkit vigyen el egy kozlekedesi eszkoz a munkahelyere az egyszeruen baromsag. Erre van a taxi vagy a sajat auto, aminek meg van a maga ara.

Az meg, hogy nem valtogatunk lakhelyet, ha mashova megyunk dolgozni olyan dolog, hogy egyreszt lehet relative jo kozlekedesi adottsagu helyre is koltozni (nem feltetlen a belvarosba), valamint az, hogy valamit evtizedekig egyfelekepp csinaltunk meg nem jelenti azt, hogy ugy kene csinalni tovabbra is. De hulye vagy, hogy Londonnal jossz, mert pont Anglia az, ahol az emberek igen sokat ingaznak - akar varoson belul, akar videkrol

Wales 2007.10.19. 10:07:43

De egyebkent szerinted az elvarhato lenne az allamtol, hogy, mert valaki kikoltozott valami szep kertes ovezetbe a semmi hata moge, akkor neki biztositania kellene a kozvetlen tomegkozlekedest? A kenyelem mindenek elott, ki a francot erdekli a hatekonysag es gazdasagossag:) Francokat. Mielott valaki kikoltozik, gondolja at milyen lesz napi x orat ingazni, akar tobbszori atszallassal beerni a munkahelyre, de ugyanakkor elvezni a csondet es jolevegot szemben a varos jobb kozlekedesu reszen lakoval. Szoval gondolkozz elore es ne utolag szidjad a politikusokat a sajat rossz dontesed miatt.

Mert neked jogod van jo kozlekedeshez a vilagvegen is. Faszt van

kpetya 2007.10.19. 10:08:34

Nálunk, nincs meg az bérlakás rendszer, mint nyugaton. Egyébként is "ragaszkodunk" a saját lakáshoz és ez nem fog megváltozni egyhamar. Ilyenek vagyunk.

Lehet, hogy londonban sokat ingáznak, de vszinű nem város egyik végéből a másikba. A metróhálozat is sürübb (408km 275 megálló).

Demszky simán meg fog bukni, ha ujra előveszi a dugódij ötletét. Már most is necces volt a helyzete.

Nem válaszoltál a P+R-s kérdésekre. Vagy csak hadoválsz itt, hogy milyen jó is a bkv az autó helyett?

kpetya 2007.10.19. 10:11:56

Cinkota, Mátyásföld, Pesterzsébet, Keresztút Bp része. Az ott lakóknak is jár normális tömegközlekedés és nem csak annak imitálása!

Aki meg Bp-n kivülről jön, joggal várja el, ha azt szeretnék, hogy tömegközlekedjen, akkor legyenek nagy, felügyelt P+R parkolók (mint pl Bécsben), ahonnan tovább tud menni. Tudsz ma ilyet Pesten?

Wales 2007.10.19. 10:16:44

Lehet, hogy kellene tobb P+R parkolo nem vitatom, de az elso hozzaszolasom nem is ezzel kapcsolatos volt, hanem azzal, hogy mekkora baromsag atszallasok nelkuli kozlekedest kovetelni - lasd rahordo eszkozok es a metro forgalma, surusege, kapacitasa.

Viszont kerdeses, hogy most a Kelenfoldi pu. kornyekebol egy nagy P+R parkolot akarunk, ahova majd rohadt nehez lesz eljutni, vagy az egesszel az a celja az allamnak, hogy az legyen a legdragabb, ha valaki bejar az autojaval a munkahelyere. Ennel legyen olcsobb, ha elmegy autoval Kelenfoldig es ott fizet a P+R-ert, de meg ennel is olcsobb legyen, ha csak tomegkozlekedest hasznal. Azert az talan csak ertheto, hogy az allam a tomegkozlekedest preferalja, nem?

Demszky nem is fog indulni a kovetkezo valasztasokon, az meg, hogy kinyeri azokat, tok mindegy. Az emberek ugyis valtast akarnak, aztan majd meglatjak, hogy az uj sepru hogy seper. Radikalis valtozas ugysem lesz max. par szimbolikus - lasd Fidesz vizitdij/tandij.

Egyebkent, csak, hogy tudd, Londonban siman utazik egy ember akar az 1-es zonan belul is tobb mint egy orat metroval, max. 1 atszallassal. Ez egyaltalan nem rendkivuli. Es sokan tobb zonan at utaznak, plusz videkrol jarnak be

Wales 2007.10.19. 10:22:43

A gond itt az emberek gondolkodasaval van. Megtortent a rendszervaltas, es azota mindenki veri a nyalat, hogy neki ehhez is meg ahhoz is van joga.

Ugyanakkor az emberek ugyanugy gondolkodnak, mint az elozo rendszerben, mert mindent az allamtol varnak el.

Arra senki nem gondol, hogy neki maganak kellene tennie valamit, talan valtoztatni kellene a gondolkodasmodjan, mert kulonben sirhat, ha szar valami es nem segitenek rajta. Vazze menjel ki kulfoldre, nezz korul, aztan miutan megszoktad, hogy csak magadra szamithatsz, akkor majd megertesz. A kulfoldre menetel azert is jo, mert, ha minden ilyen szar Magyarorszagon, akkor te vagy a hulye, hogy nem mesz mashova

kpetya 2007.10.19. 10:26:17

Egész komolyan gondolod, hogy a mai bkv el tudna szállitani normális módon reggel, csúcsidőben +10% utast?
Nézz át mávos blogokra, hogy milyen panaszai vannak az ingázoknak. Igy értehető, hogy sokan inkább az autót választják. De jogos igényük, hogy legyenek P+R-k, ha azt szeretné a város, hogy az autót hagyják a külső részeken és a belvárosba már tömegközlekedjenek.

Nem várom el, hogy háztól-házig vigyen el a bkv, de elvárom, hogy pontos és kiszámitható legyen (ha óra 25-ra van kiirva megállóba, akkor az ne 23 vagy 35 legyen). Joggal elvárható a tisztaság is. Joggal elvárható, hogy ne legyen zsúfoltság, még ha nem is jut mindenkinek ülőhely. Joggal elvárható, hogy télen ne fagyoskodjak, nyáron meg ne kapjak hőgutát.

kpetya 2007.10.19. 10:30:33

Az adómért cserébe joggal várom el az önkormányzattól, az államtól hogy oldja meg a problémákat. Azért vannak.

A bkv bérlettel egy szolgáltatásért fizettem és nem azért hogy pár fömuftinak legyen állása. A bkvnál nincs alternativa, hogy majd utazok másik céggel, mint a fodrásznál, hogy keresek másikat ha nem tetszik. Vagy bkv vagy autó.

Wales 2007.10.19. 10:34:46

OK, neked ezek szerint ezekhez van jogod. De azert remelem te is percre pontosan bennvagy a munkahelyeden, nem hosszabb az ebedszunet a kelletenel, nincs cigi es dumaszunet, otthon egybol elmosogatod a tanyerokat, az asszonynak nincs panasza rad:)

De, tudod, en meg azt tartanam elvarhatonak, hogy pl. piaci alapu tandijak legyenek a felsooktatasban ne olyan nevetsegesek, mint a most bevezetendok (es legyen baromi jo osztondijrendszer ami a tehetsegeket mindenben teljesen tamogatja), az emberek alaposan gondoljak at a tovabbtanulast es tekintsenek ra, mint egy befektetesre.

Na, pl. ez nem hiszem, hogy a kozeljovoben be fog kovetkezni, elsosorban politikai okok miatt. De nem stresszelem magam ezen, mert olyanokkal foglalkozok, amiket en magam is tudok befolyasolni. Szoval pl. visszaterve a kozlekedesre, nem szivatom magam azzal, hogy kikoltozok a francba, mert ismerem magam, es tudom, hogy nem akarok a kozlekedessel sokat szivni. En ennyit tudok tenni ez ellen. De, ha te a rendszert akarod megvaltoztatni, akkor menj el vezeto politikusnak vagy privtizald a BKV-t

kpetya 2007.10.19. 10:42:31

A fentiekkel 1tértek 1 kivételével.

A XVI ker Pálya utca-Határ út sarkát nem tekinteném "kiköltözök a francba"-nak. És BP közighatárán belül, mindenkit azonos jogok kellene, hogy illesenek meg.

Wales 2007.10.19. 10:47:28

Azonos jogok OK, de basszus vegyunk mar figyelembe olyanokat is, hogy hatekonysag meg gazdasagossag. Lehet, hogy rohadt kenyelmes lenne x ember miatt suriteni egy jaratot, csak ez nem biztos, hogy megeri a BKV-nak vagy barmely mas akar magan cegnek. Ha szerinted megeri, akkor alapits iranytaxi vallalkozast az adott kornyekre, es, ha osszejon, en fogok gratulalni a legjobban (es javaslom akkor, hogy terjeszkedj)

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.10.19. 11:19:15

Kedves Wales!

Sajnálom, hogy nem tudtam úgy megfogalmazni a posztot, hogy te is megértsd, hiszen az első kommentedben lévő valamennyi felvetésre ott a válasz az eredeti posztban. Titokban azt is reméltem, rájössz, hogy az aláhúzott színes szavak ún. ugrópontok, ha ezekre kattintasz az egereddel, más, hosszabb cikkekhez, írásokhoz jutsz, amelyek bővebben kifejtik az adott témát.

Ezért most megpróbálom röviden. Elnézést a többiektől az ismétlésért. Természetesen nem lehet minden átszállást kiiktatni, ahogy írtam is. Megtennéd, hogy vetsz egy pillantást a posztom utolsó előtti bekezdésére? Köszönöm.

Nos a ráhordó buszoknak valóban lehet helyük Kelenföldön. Szerintem a főirányokban érdemes nagy kapacitású, az autós forgalomtól teljesen elkülönített, hogy ne mondjam kötöttpályás eszközöket építeni. De miért kelljen az egyik ilyen gyorsvasútról (vonat) átszállni a másikra (metró)? Nem volna egyszerűbb olyat építeni, hogy ne kelljen átszállni? Vagyis a Kelenföldről és a Keletiből kifelé meglévő síneket inkább össze kellett volna kötni M4 építése helyett.

Ha megnézed az összes irányba menő vonatot, amelyek a közös, belvárosi szakaszon egyesülnek, az már nem is olyan ritka, de persze lehetne sűrűbben is indítani. Egy ilyen, valóban hatékony rendszer esetén szükség is lenne rá.

Ismersz hasonló külföldi példákat? Pl. Münchent, a párizsi RER-t, Tokiót?

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2007.10.19. 15:12:32

a lófülét mindenkinek. nekem is jár a jó közlekedés. nem vagyok budapesti, nem vagyok pest megyei.

miért van az hogy 130 kilóméterre ha utazni akarok szükőkhöz 3-mat kell átszállnom és 4 óra? kocsival durván 2 óra.

miért van az hogy a városomból a veszprémbe hétvégén nem tudok értelmesen bejutni? és onnan haza legkésőbb 22.40 (szombaton is!!!), pedig csak 15 km? persze ha nyár van akkor jön ide a fél ország nyaralni, és akkor mégszarabb

szarom a M0-ra, szarok a metróra, de elegem van hogy az ország problémája a főváros elbaszott közlekedésstruktúrája? oldja meg a főváros a főváros pénzéből. de az állam ne adjon rá. vagy pedig 4× annyit adjon vidékre ugyanilyen célra, azaz közlekedésfejlesztésre.

vidéken is lakik 8 millió magyar. legalább annyi jogunk van normálisan közlekedni, mint nektek. nekem miért kell szészart vonattal, utazni? miért nem ide hoznak Flirt-öket?

andras 2007.11.12. 21:40:08

én meg masrseilleből akarok metrót az V. kerületbe. nem kell hogy sűrű legyen, de ne legyen több az út 2-3 óránál. nekem is van jogom. repülő kényelmetlen meg drága....

muskotály küvé 2007.11.13. 11:45:41

Kedves andras,
Nem is mondasz akkora ökörséget, mint amekkorát akarsz: München-Hamburg (belváros-belváros), szűk 800 km, vonattal bő 5,5 óra, kb. óránként jár. Mondjuk ez sem olcsó.

muskotály küvé 2007.11.13. 12:16:54

A Kelenfölddel kapcsolatban, szerintetek nem lett volna jó megoldás, ha az M4 helyett a Déli-pu-nál ill. a Keletinél összekötötték volna a metróalagutat a vasúti pályával, és S-Bahn-szerűséget alakítanak ki (mongyuk Hatvan-Szfvár...)?
süti beállítások módosítása