Ordas nagy hazugság lenne azt állítani, hogy a mozdonyvezetők a legfőbb okai a vonalbezárásnak, de az tény, hogy a szakszervezetük erősen kihasználja a zsarolópozícióját a vezérek kiváltságainak, kényelmének, különleges jogainak védelmére, ami a gyakorlatban jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a MÁV ma is XIX. századi technológia szerint, XIX. századi mennyiségű munkaerőt elpazarolva működik, azaz legalább egy nagyságrenddel drágábban, mint a buszos közlekedés.
Nézzünk egy mai tipikus kis forgalmú mellékvonalat! A pályát hagyjuk, mert ott tényleg igazságtalan a költségek elszámolása a vasút szempontjából, azt mi se vegyük számításba! A szóló Bz-nek olyasmi motorja van, mint egy busznak, feltehetően most már korszerűtlenebb, többet is fogyaszt, de itt még nincs nagy különbség. A motorkocsit vezető vasutas fizetése akár a duplája is lehet egy vidéki volánsofőrének, de nem irigylem én tőle, meg ez még mindig nem nagyságrendi különbség (illetve csak kettes számrendszerben).
A mozdonyvezető vezénylése feltehetően sokkal hektikusabb, mint a mellette haladó buszvonalon dolgozó kollégáé, ami neki is rossz, de azt is jelenti, hogy több állásidőt kell a MÁV-nak fizetnie, ami a vasúttársaság szempontjából kidobott pénz. Persze ez elsősorban nem a szakszervezet hibája. Az se, hogy a mellékvonal által érintett állomások némelyikén egy csomó vasutassal találkozunk, palacsintasütőjükkel indítják a Bz-t, tekergetik naponta párszor a sorompót, üldögélnek a jegypénztárban, és havonta a saját fizetésük töredékéért adnak el összesen jegyet. (Ebbe tessék külön belegondolni! Alkalmazom egy – a fenét, több ezer – embert, akinek az a dolga, hogy az ügyfeleimtől beszedje a szolgáltatás ellenértékét, de nem tud annyi bevételt hozni, ami a saját fizetését kitermeli!) Munkája végeztével a Bz hazamegy a fűtőházba, egy csomó vasutas ott is gondját viseli, van egy olyan sanda gyanúm, hogy mondjuk utasszámra vetítve picit több, mint a buszt, de erről nincs kimutatásom.
Ami viszont biztos, hogy a motorkocsit külön takarítók takarítják, a volánsofőr ellenben kisepregeti saját járművét, kiüríti a szemeteseket. Kezd lassan összejönni a nagyságrendi különbség az élőmunka-szükségletben. Ha az adott vonalon egy vagy két mellékkocsival jár a Bz, és irányt kell váltani menet közben, a körüljárást elvileg el tudja végezni a vonatszemélyzet, van, ahol így is történik, máshol azonban nem engedi a nagy hatalmú szakszervezet, hogy a jegyvizsgáló csatolgasson, így egész napra külön személyzet van a néhány vonatra.
És elérkeztünk a poszt valódi témájához. A buszsofőr szépen jegyet ad mindenkinek minden köztes megállóban. A Studenkán viszont végigdöcög egy kalauz is a szociális foglalkoztatás nagyobb dicsőségére. Sok munkája nincs, ha egy háromórás út során találkozik mondjuk tíz utassal, abból legalább két vasutas, négy idős falubeli, őket már ismeri, a velük kapcsolatos munkát egyszázad másodperc alatt elvégzik szemének és agyának idegsejtjei. Mondjuk négy utasnak tényleg ad jegyet, ráér, komótosan, úgyhogy tartson ez egyenként két, nem, legyünk nagyvonalúak, három percig. Szóval dolgozott 12 percet a három órából.
Kézenfekvő lenne tehát, hogy a kalauz munkáját is végezze el a mozdonyvezető az egykocsis motorvonatokon. Ahogy ez Európa számos országában, például Csehországban is van. (Ausztriában is működött ilyesmi, de ők már továbbléptek, automata árul jegyet.) Eszébe jutott ez a MÁV vezetőinek is már tíz éve. Óvatosságból először egy kísérletet akartak kezdeni a 98-as vonal „felső” végén. De adjuk át a szót végre a korabeli sajtónak:
Szerencsi tanfolyam
Boros O. Tibor mozdonyvezető írása
Szerencsen húsz mozdonyvezető részére jegyvizsgáló tanfolyamot indítottak. Az Abaújszántó és Hidasnémeti között közlekedő szóló Bz-n kellett volna gépi jegyet kiadnunk. A tanfolyam első órájában kiderült, hogy nemcsak a gép kezelésére tanítanak meg minket, hanem teljes értékű jegyvizsgáló vizsgát kell tennünk.
Az első szünetben felhívtuk a Mozdonyvezetők Szakszervezete Központját, ahol gyorsan intézkedtek, s három óra leforgása alatt vége lett a tanfolyamnak, délben már a bankettet is megtartottuk.
Pályaőr 1997. május 26. oldal.
A szomorú történet azzal kerek, hogy december 9-én minden bizonnyal megszűnik a vonatok közlekedése Abaújszántó és Hidasnémeti között, arra hivatkozva, hogy a szakasz üzemeltetése rendkívül gazdaságtalan. Nem tudom, tart-e bankettet most is a szakszervezet.
(A cikkrészlet felkutatásáért és újraközléséért a vasutastopikban köszönet M62 187-es és monor-21 olvtársaknak.)
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
bandy 2007.11.01. 12:21:10
Lord_Cica (törölt) 2007.11.01. 12:24:56
mr lebowski (törölt) · http://nearlydark.blog.hu/ 2007.11.01. 12:42:24
-már itt voltam nyugdíj előtt, erre tessék, ezt a vonalat is bezárja az a rohadék kormány, hát hová menjek én már el dolgozni vén fejemmel, 50-55 évesen kinek kellek?
a környéken munka sincs nagyon t'án,
most talán elgondolkodik. bár nem hiszem.
Fisher 2007.11.01. 12:52:04
Több mint tíz éve járok fel pestre, és láttam, hogy a menetrenddel sikerült elérni, hogy egyre kevesebb utas legyen az amúgy is rettentően kihasználatlan vonalon, így meg lehetett szüntetni egy-két járatot, ami persze megint csak azzal járt, hogy kevesebb lett az utas, és így szépen magába dőlt az egész.
Biztos vagyok benne, hogy ez nem egyedi a jelenség, érdemes lenne valami ügyes módszerrel összevetni, hogy mennyit kellett várni a csatlakozásokra az évek folyamán. Egyáltalán nem lennék meglepve, ha az jönne ki, hogy egy rakat vonalon folyamatosan romlott a csatlakozások elérhetősége.
Őrnagy Őrnagy 2007.11.01. 12:52:45
viktor134 2007.11.01. 12:53:56
Miért van az, hogy a DunaTV-n működő, tiszta, stb vonatokat látni mondjuk a sVájcit, ahol szintén egyvágányos mellékvonal, egymást bevárással, meg satöbbivel.
Siemens113 2007.11.01. 13:18:48
Wales 2007.11.01. 13:43:33
Ket megoldas van:
1. Privatizacio es versenyhelyzet teremtese
2. Szakszervezeti vezetok ellehetetlenitese - pl. nemreg nagyon sok penzt kaptak a vallalattol. Na, ezt kellene a cegnek kihasznalnia (akar kulso felen keresztul - pl. media), hogy el kezdje bomlasztani a szakszervezeteket, a tagokat a vezetokkel szembe helyezni.
storyline :) 2007.11.01. 13:59:10
Boros O. Tibibácsit baccpapuccsal elfenekelni!
Koller Andor 2007.11.01. 14:24:29
Nagyon sajnálom, hogy ezt így megjelentetted.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.11.01. 14:28:08
Nem kaptam, hanem a topikon olvastam. Mi az, ami szerinted nem úgy van? Érvelj, kérlek!
ti
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.11.01. 14:29:05
Igen, javítottam, mert többen szóltak, hogy hülyeséget írtam (másoltam ki a topikból).
ti
storyline :) 2007.11.01. 14:42:15
Direkt írtam furcsát, valószínűleg az igazságtartalommal nincs baj :P
Koller Andor 2007.11.01. 15:07:43
Pápa-Csorna jó kihasználtságú vonal volt. Közbenső állomásokon nem kellett személyzet még a vonatkereszthez sem.
Valszeg többe kerül most az őrzése.
Vagy rádió100józsi egyik friss hozzászőlása a vici topikon.
Vagy a 147a utasstatisztikája a GKM honlapon, ami szemenszedett hazugság, hiszen a saját szememnek jobban hiszek, és a látottak-tapasztaltak kissé mást mutatnak.
Én ott állandó utas vagyok a legkülönbözőbb időpontokban.
Utasszámlálóval sohasem találkoztam, sőt az általam megkérdezett állomási-vonat személyzet sem.
Mint annyi mindenben, itt is Churcillnek volt igaza.
És így tovább, de minek? Az a csoda, hogy nem az itéletet olvasták fel először véletlenül.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.11.01. 15:08:14
thx, Dövan!
ti
states 2007.11.01. 15:46:34
rg7 2007.11.01. 15:51:10
Miért?
Láttál már olyat, aki hallott róla, hogy van megtakarítás?:))
ZAttila 2007.11.01. 15:51:14
A mostani helyzetet a MÁV vezetése, dolgozói és az utazóközönség közösen főzte meg, és utóbbi szívja a legnagyobbat.
1. A menetrend
Évek óta rosszabb és rosszabb. Átszállások két percen múlnak (a NEM irányában).
Hogy miért kell 2 óra 50 km megtételéhez (pl. Komárom-Esztergom) szintén rejtély.
2. A szolgáltatások
Kosz, mocsok mindenütt, hála a "sikeres" kiszervezéseknek.
3. A személyzet
Öntudatos mozdonyvezér nem kezel jegyet, kaller nem kapcsol össze kocsit és nem seper, takarító nem ad jegyet, stb. Különben Sztájk. Félórányi munkáért négy-öt munkahely - vicc.
4. Személyzet 2 - Az utas felé
Bunkó, modortalan kiszolgálás, "szívességet teszek ha adok neki jegyet" hozzáállás
Korrupció - A szárnyvonalakon jegyeladás helyett fele összeg a zsebbe, jegy nélkül. Tény, én is szólíttattam le vadidegen kaller által. Némber: "Elszámolják magának a jegyet? Nem? Akkor 580 Ft helyett as egy 200-ast jegy nélkül, aszt jóvan"
5. Utasközönség
Aki a fenti mókába belement. Komolyan, valaki azt hitte, hogy NEM a jegyeladással mérik a kihasználtságot?
Hiába van 150 utas a vonaton, ha 15 jegyet ad el a kaller, akkor MÁV zerint 15 utas utazik. ÉS EBBEN IGAZUK VAN.
VÉGEREDMÉNY: Megfelelő fejlesztések és korszerűsítések híján most az utas szívja meg. Aki utazott busszal és vonattal is csomagokkal, az tudja, milyen jó is buszozni órákat, csomaggal az ölünkben, felállás és WC nélkül...
Hogy melyik a kényelmesebb, a szebb, a biztonságosabb, környezetkímélőbb, és lehetne olcsóbb, az nem kérdés. Sirathatjuk a vonatot, köszönettel a fentebb leírtaknak.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.11.01. 17:47:23
Nemigen van vita közöttünk abban, amit mondasz, de ez keveset változtat azon, hogy ettől még az eredeti poszt is igaz.
"Nincs akadálya a kalauz nélküli közlekedésnek. (néhány utasítást kellene módosítani)"
A kalauz nélküliség nem azonos a mozdonyvezető jegyeladásával, az előbbire van példa (pl. Kőszeg felé), az utóbbira nincs a MÁV-nál.
"Pápa-Csorna jó kihasználtságú vonal volt. Közbenső állomásokon nem kellett személyzet még a vonatkereszthez sem."
A Pápa-Csornát felszámolni szerintem is hiba volt, nem említetted, hogy viszonylag jó a pálya, jó volt az elért sebesség.
"Vagy rádió100józsi egyik friss hozzászőlása a vici topikon.
Vagy a 147a utasstatisztikája a GKM honlapon, ami szemenszedett hazugság, hiszen a saját szememnek jobban hiszek, és a látottak-tapasztaltak kissé mást mutatnak.
Én ott állandó utas vagyok a legkülönbözőbb időpontokban.
Utasszámlálóval sohasem találkoztam, sőt az általam megkérdezett állomási-vonat személyzet sem.
Mint annyi mindenben, itt is Churcillnek volt igaza."
Én becsületes, nagyon alapos számlálókkal találkoztam március előtt, és a tapasztalataimmal egybevágó adatokkal.
"És így tovább, de minek? Az a csoda, hogy nem az itéletet olvasták fel először véletlenül."
Szerintem érdemes tovább, legalábbis én sokkal árnyaltabban látom a kérdést, mint az "egy méter sínt se adunk föl" illetve a "minden mellékvonalat bezárunk, mert gazdaságtalan" álláspontok képviselői.
Amit meg mondasz, az igenis megtörtént, pontosan ez volt. Ha emlékszel tavaly az ítélettel kezdték, jött a lista a felszámolásról (talán 28 vonal?, most nem néztem meg), majd hetekkel KÉSŐBB mondták, hogy akkor most utasszámlálást végzünk, társadalmi egyeztetést kezdünk. Igaz, a vonalak fele megmenekült, még olyan is van az első listáról, amely most a legbővebb listán sincs rajta, vagyis, ha igaz, mindenképpen marad (Lenti).
nyl 2007.11.01. 22:15:54
Nemrég arra vetemedtem, hogy elővárosi buszra száljak. Azt a mocskot, ami azon a járművön volt, nem ecsetelném inkább. Jegyet árulni a mozdonyvezető max akkor tud, ha szóló Bz közlekedik. A többi esetben a járművek mérete miatt kivitelezhetetlen. Egyébként a legváltozatosabb időpontokban szoktam a legváltozatosabb helyeken utazni, és valahogy sosem éreztem magam magányosan bizonyos vonatokon, márpedig nem valószínű, hogy az én két szép szemem miatt jönnek némileg többen, mint az adatok szerint.
Annyira jó, hogy van, aki beveszi az erre rendszeresített dolgozó maszlagát, bár ha a politikusokét van, aki megeszi, akkor ezen sem csodálkozom...
koller andor 2007.11.02. 06:45:43
A dolog természeréből adódóan, ebben a fázisban azoknak a hangját hallani, akiknek a manipulációit kell most elszenvedni.A koncepciótlan-koncepciójuk ellen kell most harcolni. Akiknek egyik jeles képviselőjéről az első hozzászólásomban írtam.
A baj csak az, hogy azok szívják ezt meg, akiknek a kegyelméből, ezek az "urak" ott vannak, ahol.
Kovács Attila · http://Attila 2007.11.07. 10:56:39
mintti 2007.11.11. 15:51:00
kovácske t. jános 2007.11.16. 09:11:44
The Ghost Wolf O1G · https://www.youtube.com/watch?v=Hy6Cf9nGNiw 2008.02.05. 16:16:26
Mondhatod, hogy a vasút a Gyurcsány-Veres-Zuschlag kormány alatt ment tönkre, de ne felejtsd el, hogy volt egy Orbán-Schlecht-Simicska éra is. A MÁV akkor sem volt jobb állapotban, és akkor is a másra alkalmatlan káderek és párttársak "temetője" volt. Amíg mindegyik kormány erre használja a MÁV-ot és a BKV-t, addig nem is várható változás ezeknél a cégeknél.
UFF
G.T. 2008.02.05. 23:33:09
tlantos 2009.04.16. 14:58:51
?
blokkos 2009.04.16. 16:59:45
blokkos 2009.04.16. 17:00:39
NOOORMÁÁÁLIS?
misi46 2009.04.30. 09:15:54