(Holnapután) 150 éves a Szolnok–Debrecen-vasút. Az alkalomra ma a MÁV kis ünnepséggel emlékezik. Egy Flirt motorvonat indult Debrecenbe, megáll az évfordulós szakasz városaiban, a polgármesterek ünnepi köszöntőket mondanak. Néhány pillanatra érdemes megállni rohanó világunkban, emlékezni, ünnepelni. Hogy ne csak megszűnő vonalakról legyen szó. A 100-as vasútvonal létét szerencsére nem fenyegeti semmi, sőt, éppen felújítják.
Ebből van is egy kis bibi. Ugyanis ma hajnalban leszakadt egy felső vezeték a vonal elején (tehát nem az ünnepelt szakaszon), Pestszentlőrinc állomáson. Ott ahol az építkezés miatt egyetlen olyan vágány használható, ahol le és fel tudnak szállni az utasok. Mondani sem kell, hogy hatalmas torlódások alakultak ki a forgalmas szakaszon a reggeli csúcsban, hiszen az állomás áteresztőképessége töredéke lett a szükségesnek. Az itt járó villanymozdonyos vonatok dízelelőfogatot (szép szó) kapnak, a kétszeri csere tovább lassít.
A MÁV most se tudta megfelelően kezelni a problémát, most is túl sok vonatot próbálnak „leközlekedtetni” (csúnya szó). Ahelyett hogy szükségmenetrend lépett volna életbe (mondjuk irányonként két-két vonattal), vagy a következő állomáson, Vecsésen fordulna meg minden vonat, és onnan dízelmotoros ingavonatok cipelnék az utasokat a Nyugatiig. Örömteli viszont, hogy ezúttal (legalábbis néhány állomáson) a reális, 60-100 perces késésekről szólt az utastájékoztatás, tehát nem igaz az a korábbi állítás, hogy „lehetetlen pontosan kiírni a késéseket ilyen helyzetben”. De most nem erről akarok írni.
Hanem arról, hogy ebbe a helyzetbe érkezett bele a MÁV-os főnököket és újságírókat szállító különdelfin. Hogy miért, az se világos, hiszen a program kezdőpontját, Szolnokot egy másik, az újszászi vonalon is elérhették volna. Ehelyett a Kádár-rendszer, vagy még talán a gőzmozdonykorszak viszonyai között megcsontosodott, egymás kezét mosó MÁV-vezérek mint mindig, kitalálták a megoldást.
A felső vezetéket nagyban szerelő plafontapasztókat (a legszebb szó a vízdaru után) sürgősen lezavarták a helyszínről, az egyetlen egyenes (átmenő) vágányról. Az építkezés miatt hetekkel ezelőtt bevezetett 40-es lassújelet (sebességkorlátozást) arra a pár percre föloldották, a Flirt pedig lendületet vett, és vagy 80-nal indulva már szépen át tudott gurulni az árammentes szakaszon, majd a másik oldalon megállás nélkül föltolta az áramszedőt és robogott tovább az ünnepségre. Az utasok talán észre se vették, hogy baleset és átépítés helyszínén haladtak át. Mármint a különvonat utasai.
Ebben nemcsak az a szép, hogy a népet a kelleténél jobban szívatják, miközben a VIP-vendégek átsuhannak, hanem az is, hogy az utóbbi némileg oka az előbbinek. A szerelőkocsi levonulása ugyanis szerény számítások szerint is fél órával tolja későbbre a pálya helyreállítását, hiszen előtte a szakiknak mindent, szerelés közben lelógó drótokat, cuccokat el kellett takarítaniuk, hogy ne lógjanak be az űrszelvénybe (újabb szép szó).
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Darth Revan 2007.11.23. 13:33:24
bervas 2007.11.23. 13:38:31
TGV 2007.11.23. 13:46:53
Pók · http://poooOOoook.blog.hu 2007.11.23. 13:51:49
Szmoki Deszperádó a vadnyugati kapcsolat 2007.11.23. 13:56:10
Aknamelós 2007.11.23. 13:58:28
Úgyis mindenki arról papol, hogy a Máv hatalmas vízfejében fejeknek kellene hullania, meg hogy túl sok a vezető (nem mozdony-, hanem managger). Egy ottfelejtett síndarab javította volna a statisztikákat.
Fedup Sári 2007.11.23. 14:02:57
Olyan ez, mint amikor egyszer Gödön állt a vonatunk vagy egy órát, és közben egy nosztalgiavonat beelőzött. De már a Nyugatiban is volt olyan, hogy éppen rohadtul nem idultak a vonatok (mondjuk esett két centi hó), viszont a nosztalgiaszerelvény hogy, hogy nem elment, ahogy kell.
vecsesi 2007.11.23. 14:02:58
Nem tudom melyik állomáson vallották be a 60-100 perces késést, de pl. Kertekalján be sem mondtak semmi. Mikor végre továbbdöcögött a vonat Vecsésig, ott is csak 20 percet mondtak várakozásként. A végén persze 55 perc késéssel futottunk be a Nyugatiba.
Hogy miért nem képesek legalább tájékoztatni az embereket, ezt nem bírom felfogni. Tegnap is simán 30 percet késett reggel a vonat, minden bemondás nélkül... Miért kell agyvérzést kapni szinte minden reggel, s miért nem adják meg a lehetőséget, hogy válassz, s esetleg másként juss be a munkahelyedre, ahelyett, hogy állsz és reménykedsz, hogy biztos mindjárt jön a vonat...
G.T. 2007.11.23. 14:18:16
szabiaki (törölt) 2007.11.23. 14:21:00
Semerre Szemere 2007.11.23. 14:25:35
m. 2007.11.23. 14:25:38
11.23, Pestszentlőrinc index.hu/politika/bulvar/vezszak1123/
07.20, Kőbánya-teher index.hu/politika/bulvar/bulvarhirek/321280
07.17, Vecsés index.hu/politika/belfold/budapest/keses070717/
06.27, Vecsés index.hu/politika/bulvar/bulvarhirek/318048
06.01, Köki-Üllő
index.hu/politika/bulvar/von362872/
04.16, Vecsés index.hu/politika/bulvar/0417maavv/
04.12-15, Üllő-Vecsés-Pestszentlőrinc index.hu/politika/bulvar/0415maav/
m. 2007.11.23. 14:26:39
nagypapi 2007.11.23. 14:27:07
Egy normális országban ebben a szent minutumban leváltanák ezeket a vezetőket (persze végkielégítés nélkül), nálunk nyílván nem lesz semmi következmény.
Múlt héten olyan kurva gyorsan kiszámolták, hogy a 6 órás sztrájk 200 milliós kárt okozott, számolják csak ki azt is, hogy a többezer utasnak a különvonat miatti +fél óra késése mennyibe' is van?!
petya.bacsi 2007.11.23. 14:28:50
A MÁV semmilyen problémát sem tud kezelni, csak a szokásos dolgokat hajtogatja állandóan: műszaki ok, forgalmi ok, vis-maior.
Közelg a tél (amire persze sosem készülnek fel), a vezetékek jobban szakadnak, de valami változatlan marad: a színvonal, a késések, és az utasok fejének a színe.
petya.bacsi 2007.11.23. 14:33:53
Dec. 8-ig lesz még egy sínpár, de az állapot az szerintem ettől függetlenül ugyanilyen rossz marad. Köszönjük MÁV!
dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.23. 14:38:54
Berix 2007.11.23. 14:40:55
Szerdán ugye sztrájkoltak, tegnap délután hazafelé cirka 40 percet késik a vonat, ma reggel 70 perc késéssel sikerült a Nyugatiba érni, de az a lényeg, hogy a sok vízfej felveheti az év végi jutalmát, mivel olyan "jól dolgozott" és még az ünnepségen is megjelent. Természetesen a reggeli vonaton egy árva jegyvizsgáló sem volt...gratulálok nekik innen is.
Pelikán et. 2007.11.23. 14:43:17
- Úsznak odabent!
petya.bacsi 2007.11.23. 14:44:11
forintosProjekt - · forintosprojekt.blog.hu 2007.11.23. 14:46:09
Negativ folyomány, hogy saját testi épsége érdekében kalauznak most 1 hónapig laposkúszás a 100/a-n.
Flea 2007.11.23. 14:53:26
Flea 2007.11.23. 14:54:24
hebab 2007.11.23. 14:59:16
HalivudEstevez · http://www.halivud.hu 2007.11.23. 15:05:54
real mode 2007.11.23. 15:06:43
Mike36 2007.11.23. 15:12:28
Kampfer 2007.11.23. 15:16:45
Mar csak halkan jegyzem meg, hogy a tortenelem mar ismer ugye olyan vonatokat, amelyek szinten elsobbseget kaptak mindenhol... Csak azok ugye nem Debrecenbe mentek... Mert azt a vonatukat istenemre en is elore engednem...!
Egyebkent mindettol fuggetlenul a vasut hatalom altal torteno szetverese tovabbra is folyik, s lassan mar az elkotyavetyelese is!
Kampfer
Baromméter 2007.11.23. 15:23:15
Megoldás: ugy kell definiálni a hazugságot a törvényben, hogy ezt az eshetőséget megfelelően figyelembe vegye és kezelje.
Berix 2007.11.23. 15:35:30
Sicc! 2007.11.23. 15:39:48
Inter 2007.11.23. 15:40:14
Üdvözlettel: "Kiírtott Bács-Kiskun megyei szárnyvonalas utas"
petya.bacsi 2007.11.23. 15:52:33
Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2007.11.23. 15:57:37
Nem a vezetőket kéne leváltani, hanem őnekik kéne kirúgni azokat, akik a seggnyalást elrendelték az ügyfelek kárára. Egy normális cégnél.
m62 117 2007.11.23. 16:17:46
csarlee 2007.11.23. 16:25:07
akit a mozdony fustje megcsapott...
Ákos 2007.11.23. 16:49:43
Zoltika 2007.11.23. 17:32:58
"Egy normális országban ebben a szent minutumban leváltanák ezeket a vezetőket (persze végkielégítés nélkül), nálunk nyílván nem lesz semmi következmény.
"
Egy hete két vasúti középvezetővel borozgattam. Az egyikük mondta, hogy 90-óta már 529 vezetőváltást ért meg a MÁV-nál. Mindig reménykedett, hogy most már nincs lejjebb, ezekkel talán végre megindul valami. Aztán persze csak volt még lejjebb, az aktuális menedzsment meg távozott a fejenként 70-80 millás végkielégítésekkel.
V 2007.11.23. 18:32:03
Az epulet szerintem rendben van, ugyanakkor az atadason kb 2m magassagig vegigmazoltak a Matyas utcai hazak aljzatat, ugyanis a miniszterelnoknek nem akartak megmutatni az omlo vakolatu hazakat, es magasabbra pedig ugyse lat ki a kocsibol.
Gyonyoru!
volt ingázó 2007.11.23. 18:45:14
kacsa! 2007.11.23. 21:13:22
gramercy (törölt) 2007.11.23. 21:41:46
itt két megoldás van: privatizálni a cuccot VAGY gyakorolni a tulajdonosi jogokat és teljesen átalakítani a vállalatot
--
a neoliberális gazdaságpolitikát követő tulajdonos természtesen privatizálni szeretné, de ezt a mindenhonnan érkező (tragikusan: jogos) nyomás ellenére nem tudja
viszont a tulajdonosi jogokat sem akarja gyakorolni, mert akkor mindenki belátná, hogy privatizáció NÉLKÜL is lehet egy ÁLLAMI vasutat jól működtetni, amennyiben azokat a szervezeti dinamikákat amelyek a szocializmusból maradtak hátra kizárjuk
csak hát akkor lemondhatna a privatizálásról
---
vagyis adva van egy mávos vízfej és egy tulajdonos, akik között olyan patthelyzet alakult ki hogy mindketten a status quo fenntartásában érdekeltek
és igen, az utasok szívnak...de ez ennél tovább megy, ugyanis az ország produktivitásának egyik tényezője az infrastruktúra állapota, vagyis ez a néhány ezer URASÁG a saját pitiáner (mert még csak nagyon nagy pénzeket se tudnak kaszálni) érdekei miatt az egész ország potenciálja romlik
gramercy (törölt) 2007.11.23. 21:53:08
gramercy (törölt) 2007.11.23. 21:56:00
rp_bubu 2007.11.23. 22:30:54
Ilyenkor nagyon hamar tudnak intézkedni a céges telefonon az urak... senki se önszántából ment ebbe bele.
Egy idézetet ajánlok az érintetteknek:
"Kis hatalmaddal légy szerény, nagy hatalmaddal még szerényebb!"
M62 230 2007.11.24. 10:14:12
Mit írt volna a szerző, ha az egyik dízellel előfogatolják a különmenetet? "A VIP utasok kisajátították maguknak az ingázók utolsó reményét, Szergejt!"? És akkor átsiklottunk azon nem mellékes technikai probléma felett, hogy a Flirtnek "saku" van az elején (Scharfenberg-rendszerű ütköző- és vonókészülék) a vonógépeken pedig csavarkapocs, magyarul eltérő rendszerű. Honnét a picsából kerítettek volna rájuk közdarabot, ha egyébként nincs rá szükség?!
Ha a különvonat Újszászon át megy, akkor azon a vonalon okazhatott volna felfordulást a nagy hirtelenjében beiktatott rendkívüli vonat (ott is felújítás van), nem beszélve ünnepségek résztvevőiről, akiket feltehetőleg megvárakoztattak volna, hiszen a menetidő nyilván nem ugyanakkora lett volna. Ebben az esetben azon agonizált volna a cikkíró, hogy a MÁV újabban az utasok mellet már a vasutat ünneplőket is megvárakoztatja?
Mindegy, csak nagyot szóljon! Az index tulajdonosa jól járt, mert mondhatja a hírdetőknek, a negatív szenzációval növelték az olvasottságot, fizessenek többet!
Tevan Imre (Erminavet), az index főszerkesztő-helyettese jól járt, hiszen mondhatja a tulajdonosnak, a negatív szenzációval növelte az olvasottságot, fizessen többet!
Csak az olvasóból csináltak szamarat!
Peter "Car" 2007.11.24. 10:50:30
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.11.24. 11:13:23
Tényleg azt hiszed, te gyáva féreg, akinek ahhoz van bátorságod, hogy az én nevemet kiírd, de te egy Szergej neve mögé bújsz, hogy minden egyes poszt után külön fizetésemelésért rohangászok? És ha úgy lenne, mi közöd hozzá? Engem egy nyereséges magánvállalkozás fizet, nem alamizsnán élek, mint te. A poszt egyébként a blogon jelent meg, mint látod, takarékosan gondolkodó barátom, ahol egyetlen hirdetés sincs, nem vetted észre?
Hogy az újságírás szakmai kérdéseihez nem értesz, az a kisebb baj, de választott szakmádhoz sem. Kommented vasúti szempontból is horrorisztikus.
Nevetséges vagy, ha azt állítod, hogy a 120a-n ugyanolyan zavart okozott volna egy extra vonat leközlekedtetése, mint a teljesen meghalt 100a-n.
Ember, érted te mi történt? A felső vezetéket cserélő munkásokat lezavarták, ennyivel később lehetett helyreállítani a pályát. Szerinted kész lettek az a Start honlapján ígért 10-11 órára? Muhaha. A szerelők le- és visszavonulása vette el az időt, ehhez képest nem számít, hogy 40-nel vagy 80-nal megy át a Flirt.
Egyébként volt ott "közdarab", hiszen Hernyók is járnak arra, úgyhogy ez is hülyeség a kommentedben. De nem sorolom tovább.
Figyu, azt tudod, hogy az idekattintásod és a kommentírásod még legalább 2-3 page impressiont hozott a Kötött pályának?
Ne érts félre, én senkit nem zavarok el a saját blogomból, lehet velem vitatkozni is, sőt szabad engem gyűlölni is, nyilván én se szeretnélek túlzottan téged, ha valaha is szánnék rád annyi ATP-t, hogy egyáltalán megjegyezzelek, mindazonáltal nem volna hasznosabb számodra, ha az itt töltött idő helyett addig is más módon nyalnád főnökeid évtizedes szakmai tapasztalattól koptatott seggét?
nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2007.11.24. 16:44:11
Ez ült! :-)
Mellesleg tökmindegy mi van vagy volt, hisz 2 hét múlva érvényes menetrend se lesz..
Rabbeleben 2007.11.24. 17:20:29
Az indulat rossz tanácsadó!
És persze nem segíti elő az elfogulatlan vizsgálódást.
A történetről, annak előzményeiről és a publikálás céljairól talán megtartanám a véleményemet.
De ha már szakmai kérdésekben is sikerült állást foglalnia, akkor néhány dolog gyáva férgezés nélkül.
Bizonyára a helyszínen utánajárt, hogy feloldották a lassújelet. Nem fordulhatott elő, hogy az érvényes utasítások szerint motorvonatokra más sebességkorlátozás volt érvényben, mint a mozdony vontatta szerelvényekre? Ez nem egyedi eset.
Esetleg rendelkezésére áll az említett jármű sebességének regisztrátuma, amelyből hibátlanul megállapítható az áthaladás tempója.
Az is remek megfigyelés, hogy volt a helyszínen "közdarab". Önnek hála, most már tudom, hogy a Hernyó és a FLIRT segéd-vonókészüléke (ha már szakma!!!) kompatibilis egymással.
Már ezért érdemes volt ide benézni.
gramercy (törölt) 2007.11.24. 18:04:22
ki volt az a marharépa aki ezt jóváhagyta? miért nem lehetett az egyik felújítását 1 évvel odébb tolni és addig máshol felújítani, vagy ugyanazt az erőforrást/pénzt az egyik vonalra koncentrálni, így az ha nem is 2x de mondjuk 1.5x gyorsabban van kész
ész hová mész..
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.11.24. 18:30:26
Kiváló ötlet volt, hogy bizonyos kérdésekben megtartotta magának a véleményét. Szerényen javasolnám ennek az attitűdnek a kiterjesztését más kérdésekre is.
Akkor például nem ébrednének bennem kétségek az Ön szövegérésének tárgyában. Azt például egy szóval sem mondtam, hogy a Flirt és a Hernyó segéd-vonókészüléke kompatibilis. Az Ön által védett Szerjózsa kommentelő azon mondatára utaltam, hogy (szó szerinti idézet jön, kéretik a benne lévő pontatlanságokat nem rám kenni, ahogy az előbb történt):
"Honnét a picsából kerítettek volna rájuk közdarabot, ha egyébként nincs rá szükség?!"
Tehát én arra utaltam, hogy ha az egyik készüléket be lehet szerezni, akkor talán a másikat is.
Persze ez az egész egy lényegtelen kérdés.
Természetesen ellenőriztem az információkat, és természetesen nem fogom itt most elmondani, hogy hogyan.
Rabbeleben 2007.11.24. 19:19:28
Ha jól értem, akkor ide csak az írhat, aki Önnel egyetért, egyébként bizonyára nem javasolta volna attitűdöm kiszélesítését.
De a szövegértésem valóban nem tökéletes. Különben ki tudtam volna olvasni az írásomból, hogy kit védek. Így viszont az Ön segítségére szorulok, amit természetesen köszönök.
"Egyébként volt ott "közdarab", hiszen Hernyók is járnak arra, úgyhogy ez is hülyeség a kommentedben." Természetesen mindig van a helyszínen közdarab, hiszen ez a jármű tartozéka. Nem bonyolult a helyszínen beszerezni. Felszerelni, leszerelni viszont időigényes, az ezzel járó egyéb szakmai teendőkkel (fékpróba, megfékezettség, néhány váltó elzárása) nem untatnám. Így viszont a Hernyó miért keveredett bele a történetbe?
Az Ön vasút iránti elkötelezettsége közismert. Szakértelme is. Én is azt írtam, hogy
"Bizonyára a helyszínen utánajárt", nem vonva kétségbe forrásait. Természetes, hogy itt nem osztja meg velem a módszereit.
Talán az is természetes, hogy most nem hívom fel a történet szereplőit ellenőrzésképpen. Ha gondolják, majd reagálnak.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2007.11.24. 21:17:40
Rosszul érti, hiszen mint láthatja, itt virít az Ön két kommentje, nem moderáltam ki őket, s nagyon remélem, hogy személyének sem esett bántódása miattuk, szóval az is írhat, aki nem ért velem egyet, sőt!
Aki azonban rögvest valami kedves rosszindulatúsággal köszönt be, az várhatja, hogy némi pikírtkedés visszakap.
Mivel úgyis visszakérdezne, a rosszindulatúság a publikálás céljára való célozgatása. A vélt célt persze megtartja magának, mindenki gondoljon, amit akar. Hát ez szerintem gyávaság, írja csak le, ha úgy véli a történet publikálásával más célom volt, mint hogy a nyilvánosság megismerhesse! Ezzel együtt se mondtam, hogy ne írjon ide, csupán bizonyos megfontolásokat ajánlottam.
Hogy kit véd? Azt hittem egyértelmű, hiszen Ön volt olyan kedves, és idézett egy fordulatot az én kommentemből, amelyben egy bizonyos M62 230 nick kommentjével vitázom. Célozni próbáltam erre a "Szerjózsa" elnevezéssel, Ön előtt bizányára nem ismeretlen az M62-es sorozat közkeletű elnevezése.
Most utoljára szeretném leírni, hogy a "közdarab" odavitelének nehézségeiről az Ön M62 230 szellemi barátja értekezett, a mondatot nem idézném még egyszer, mivel Ön úriember, és egy csúnya szó van benne.
Nagyonis örömmel venném, ha fölhívná a történet szereplőit. Ha bárki bármit másképp tud, vagy akár csak másként értelmez, megkülönböztetett örömmel veszem, ha megosztja velünk. Korántsem vagyok ugyanis tévedhetetlen, sőt ezt nem is hiszem magamról. Ha viszont valaki nem tud olyasmiről, ami cáfolná a leírtakat, de sandán célozgat ilyesmire, azzal kapcsolatban - attól tartok - ismét kénytelen lennék a "gyáva" szót használni.
Ön téved abban, hogy nekem szakértelmem lenne vasúti témákban. Laikus vagyok, akit a hobbija némileg köt a vasúthoz. Írásaim elkészítésekor igyekszem hozzáértőktől tájékozódni, és megérteni, amit mondanak. Bizonyára nem mindig járok sikerrel.
Vasút iránti elkötelezettségem semmiképp sem jelenti azt, hogy azt hiszem, minden jó, ami az egyes vasútvállaltoknál történik, hogy az ország költségvetése annyi pénzt köteles juttatni a vasútnak, amennyit a vasutasok kérnek, vagy hogy az utasoktól, újságíróktól gyakorta olyan szigorúan számon kért szabályok pont a MÁV legmagasabb beosztású vezetőire nem kell, hogy vonatkozzanak.
ti
dark future · http://www.andocsek.hu 2007.11.26. 15:23:39
A MÁV-vezérek (és középszintű seggnyalóik) hozzáállása a legszebb komcsi időket juttatja az eszembe.
annico 2007.12.03. 09:35:03
Viktor 2007.12.05. 20:54:31