Bizonyára mindenkinek megvan a Brian életéből az egyik legmélyebb filozófiai tartalmú jelenet (a másik így hangzik: - Mindnyájan egyéniségek vagytok! - Én nem!), amelyből kiderül, hogy a szemét római elnyomóktól semmit sem kapott Palesztina népe, kivéve a vízvezetéket, az utakat, a jogrendszert, a közrendet, az oktatást, az öntözést stb.
Vasutat tényleg nem kaptunk a rómaiktól, de miért nem? Ismerték a gőzgép elvét, a vasat, tudtak volna hosszú, egyenes sínszálakat csinálni. Ráadásul ha valakiknek, nekik igazán szükségük lett volna hatalmas birodalmukban az ókor színvonalához képest szinte elképzelhetetlen sebességre, amellyel az árut és a légiókat mozgathatták volna.
A választ a december-januári összevont, 132 oldalas Indóházból tudtam meg. Amelyet amikor olvasni kezdtem, persze még nem tudtam, hogy Szele Tamás erről szóló cikke lesz benne számomra talán a legérdekesebb, hiszen az Óraműpontossággal című írás a lap nem túl előkelő, utolsó szekciójában, a Kitérő rovatban kapott helyet. A poént nem lövöm le, a választ nem mondom meg, érdemes elolvasni a cikket. Azt viszont leírom, hogy a cikkben szereplő anekdotának ki a főszereplője, mert az viszont valahogy kimaradt. Nos, Samuel Walker volt, aki koldusnak öltözve lopta el Benjamin Huntsmantól 1742-ben a jó minőségű acél titkát – és persze ezzel részben mégis lelőttük a poént.
De akkor lapozzuk át elölről a dupla Indóházat, amelyben mintha javulna a térképek minősége, és nőne a számuk. Szívemnek igen kedves ez a fejlődés. A hírrovat ismét ír a V43 3000-res sorozatról, ezt csak azért mondom, mert valamiért igen népszerű ez a téma.
Egy gyönyörű bakonyi havas, Bz-s kép (Reményi Gyula) után a folyóirat legfontosabb, nagyvasúti rovata ezúttal is kitett magáért. Olvashatunk a 150-es vonalról, egy színvonalas írásban a Hernyókról és (egyik kedvencemről – mondani sem kell, csak fölnézni a fejlécre) a Samukról egy régi (424,027) és 25 (50) leendő (Traxx) MÁV-os mozdonyról, a cukorrépakampányról, a mai szerb vasútról, Nohab-családról, a hamburgi gyorsvasútról és gyönyörű amerikai vonatokról. Mind-mind alapos, informatív, szépen illusztrált cikk, az utóbbi Indóházak hibátlannak még nem mondható, de szerintem már profinak nevezhető szintjén. A rovatból mégis Böde Csaba írását emelném ki, amely a Nyugati és a kormányzati negyed egymást keresztező sorsát elemzi szakmai alapon. Azt hiszem, újságíróként nem mondhatok szebbet, mint hogy szerintem jobb az írás, mint az enyém a témában.
A vasútszimulátor rovat vezető anyaga a Rail Simulatorról szól. Úgy érzem, a szerző alapvetően elégedetlen a szoftverrel, de ezt nem meri kimondani. Jól tudom, minden technikai újságíró fél attól, hogy ha kritikus, legközelebb nem kap hirdetést, tesztelni való autót, telefont, szoftvert, de a hosszú távú hitelességet az olvasóknál kell megszerezni, úgyhogy bátorságra biztatnék.
A változatosság tovább folytatódik a városi rovatban, Jereván és a volt NDK a helyszín. Nagyon élveztem a kisvasúti rovat igen tartalmas írását (Felek Ferenc) édesapám származási helyének, a Viharsaroknak egykor kiterjedt hálózatáról (jó a térkép Fodor Illéstől).
A modellrovat szerkesztői is ügyeltek a sokszínűségre: mozdonyátépítés, terepasztal, kereskedelmi újdonságok, és egy különlegesség, a legómodellezés.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Toymao 2008.01.06. 23:21:21
tompysoft 2008.01.06. 23:30:19
nem_előfizető 2008.01.07. 00:15:27
ShagBeckur 2008.01.07. 03:14:48
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.01.07. 05:41:31
Azt jelenti, pályaudvar.
Mi a ronda húzás?
ti
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.01.07. 05:48:18
Sajnálatos módon nem ismerek olyan megoldást, amely egy papírújság kinyomtatott cikkére linkelne.
Szerintem egyébként érdemes megvenni az újságot, ha érdekel a kötöttpályás közlekedés.
(Mindkét utolsó kommentezőnek: különben van link a posztban, amelyből megtudható a történet.)
ti
AttiM 2008.01.07. 06:37:02
Hétfő reggel van, indulnánk, de előtte megnézem a mav.hu-t, hogy mi a helyzet: vonat, vagy autó?
Az akutális hírek alatt:
2008. január 6.
Az ónos eső miatt...
De MA JANUÁR HETEDIKE VAN, KÖNYÖRGÖM! Miért nincs a nagy MÁV-rengetegben valaki, akinek az a dolga, hogy hajnalban leírja a legfrissebb infokat??? Kapjon túlórapénzt, nem bánom!
1047 005-2 2008.01.07. 08:39:38
Kis naiv!
bagusz · http://blog.truffle.hu/ 2008.01.07. 09:40:37
nevetőharmadik 2008.01.07. 10:06:49
Főleg, hogy a cikk roppant érdekesnek hangzik. Lehet, veszek egy Indóházat.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.01.07. 11:30:44
Mi ebben az átbaszás? Láttál már filkritikát papírújságban? És ott meg lehetett nézni a filmet?
Megveheted az újságot, ha érdekel, ha sajnálod rá a pénzt, megtalálod közkönyvtárban.
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.01.07. 11:34:40
Valóban érdekes dolgokat feszegetsz, de asszem kissé átesel a ló másik oldalára. Azért ugye technikai ismeretekre is szükség van.
Vegyük a mobiltelefont! Nem lett volna rá igény mondjuk a 70-es években? Dehogynem. Ez is egy izgalmas kérdés. Mármint, hogy miért pont akkor lett belőle tömegtermék, amikor lett. Mert rádiótelefont korábban is tudtak csinálni. Szerintem a hálózatot menedzselő számítástechnika kellett hozzá, annak olyan fejlettsége, hogy elég olcsó lehessen a termék. De nem biztos, hogy jól gondolom.
bagusz · http://blog.truffle.hu/ 2008.01.07. 11:57:17
gery · http://gery.blog.hu 2008.01.07. 15:07:29
bár a cikket nem olvastam, de szerintem az ókorban hiányzott a társadalmi támogatottság ahhoz, hogy az acél tökéletesítésébe feccoljanak óriási energiákat, amikor volt egyéb gondjuk is. ami érthető, hiszen elég abba belegondolni, hogy az ipari forradalom idejében milyen fogadtatása volt a "vasútnak".
..::Froschlama::.. (törölt) 2008.01.08. 19:56:32
Lesz Traxx-unk? és merre fog járni??? Menniy lesz belőle?:-O
Amúgy...szerintem jó cikk, kár hogy nem linkelt. Meg az is, hogy nem is tud linkelni:D Mi az, hogy a kedves író nem tud linkelni PAPÍR újságra???Pfff...szánivaló:-DDD
PozAko · http://pozako.freeblog.hu 2008.01.11. 19:07:46
ShagBekur: Igen, 2007/2008-ban is vannak olyan _folyóiratok_, amelyek nem pakolják fel a teljes tartalmat az internetre. Nekem is kényelmesebb lenne, pláne RSS-ből, de azt is be kell látni, hogy egy ilyen réteglap bizony nem engedheti meg azt a luxust, az esetleges reklámbevételre alapozva a neten nyomja ki a számokat. A kérdés az, hogy kell-e vasúti szaklap annak a bizonyos körnek, de akkor pénzbe kerül, vagy nem kell, és akkor búcsút lehet mondani az igényes periodikának (eltekintve a médiumtól).
nevetőharmadik: Lehet átb@szós, de nekem az a kérdés merült fel, hogy mennyiben felelős a blog szerzője azért, hogy az általa ajánlott újság hogy kezeli az internetes megjelenését? Gondolom azt nem lehet felróni a blogger kollégénak, hogy a kedves olvasóknak a figyelmébe ajánl egy tematikus lapot. Átvágos ott lehetne egy dolog, ha minden, a blogon keresztül eladott példányért részesedést kapna, pl.
Uff.
További jó vonatozást! ;]