Nagyszabású interjút adott a Magyar Narancsnak Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal elnöke. A beszélgetés tartalmi ismertetésének nem volna itt értelme. A korábban liberális köz(gazdasági) gondolkodóként ismert "főfelügyelő" számos sokkoló adatot, tényt sorol föl arról, hogy mennyibe kerül az adófizetőknek a MÁV, hogy mekkora a káosz a cégnél, mik a lassan cégcsoporttá bomló konglomerátum működésének anomáliái. Beszél privatizációról, mellékvonalakról és érdekes analógiaként előveszi a rendszerváltás utáni bankkonszolidációt.
És akkor álljon itt a címben már jelzett témáról szóló érdekes idézet az interjúból:
A magyar vasúti rendszernek van legalább három olyan mítosza, amelyekkel le kell számolni. Az egyik, hogy a magyar vasút alulfinanszírozott. Erre senki semmilyen számítást az elmúlt hat-hét évben nem végzett, anélkül pedig mindez porhintés. Amit én látok, abból inkább az következik, hogy nem kevés a pénz, hanem rosszul költik el. A másik, hogy a mellékvonalakon veszíti el a pénzét az államvasút. Ezt a Horn-, az Orbán-, a Medgyessy- és a Gyurcsány-kormány is megvizsgáltatta, és négy, különböző szempontú, különböző intézmények által végzett vizsgálat ugyanazt az eredményt hozta: ez a tétel hamis! Az egész kérdés abból fakad, hogy a mellékvonal-hálózat több választókerületet érint, mint a fővonalak, így az ellenzék-kormánypárt, vidék-főváros és ki tudja még milyen politikai szembenállásokat fejez ki. Magyarországon a 60-as évek óta tízszeresére nőtt az áru- és a személyforgalom, ehhez képest a közúti és a vasúti infrastruktúra még csak meg sem duplázódott. A szállítási infrastruktúra a globalizáció korában csak néhány afrikai országban csökkent, ott is elsivatagosodás vagy polgárháború miatt. Végül az sem igaz, hogy vasutat nem lehet eredményesen működtetni. Az Egyesült Államokban a vasúttársaságok nyereségessége meghaladja a tőzsdei cégek jövedelmezőségét, pedig azok az amerikai gazdaság legkiválóbb vállalatai. Ázsia-szerte dinamikusan növekvő, nyereséges vasúttársaságok vannak. A legnagyobb európai vasúttársaság tőkearányos nyeresége a német átlagot messze meghaladja. Kelet-Európában, sőt Magyarországon is vannak magas megtérülési hányaddal működő, nyereséges vasúttársaságok. Ezek a vasútról való racionális gondolkodás alapjai!
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Pas · http://pasthelod.hell-and-heaven.org 2008.01.23. 17:22:38
Kicserélgetik a legfelsőbb vezetést, eladják, átszervezik, holding rendszer, stb.. de attól még mindig 1) tele van hülyékkel, 2) alacsony hatásfokú, 3) elveszett a saját bürokráciájában, 4) mondtam már, hogy tele van hülyékkel?
érdekes cikk 2008.01.23. 17:32:47
Amíg itt nincs rovancs, addig tényleg nem lehet itt csodát tenni, sóval be kell hinteni az egészet, mert ezt megreformálni nem lehet, bárki bármit is próbálkozik.
hematite · http://standby.blog.hu 2008.01.23. 19:04:14
Ajanlom figyelmetekbe a szemelyes blogjat, ott is csomo kotetlen erdekes iras van:
antaldaniel.blogspot.com/
kolbászoszsömle · http://limerik.blog.hu/ 2008.01.23. 19:08:39
A hármas peronon fél hatkor.
Névtelen · http://www.nincs.hu 2008.01.23. 19:14:43
csaba 2008.01.23. 19:22:30
..és bizony - a szervezett alvilághoz hasonlóan - ha nem megy szépszóval, megoldják erővel.
1995 és 2001 között a MÁV 665 és fél milliárd forint költségvetési finanszírozásban részesült.
Vegyük már észre: az a MAFFIA. Ezek a vezetők ellopták ennek pénznek minimum a felét, a zsebükben tartják a mindenkori közlekedési tárcát, a szakszervezetet, és annyi képviselőt vesznek maguknak, amennyit csak akarnak.
Ezekkel nem lehet mit kezdeni. Iklletve lehetne, de azt úgyis kimoderálnátok...
El Condor 2008.01.23. 19:23:37
szernyeteglejos 2008.01.23. 20:03:17
Durva.
Fostartályt minden mávvezérre!
viktor134 2008.01.23. 20:16:25
általában: ezért kell eladni. egy magáncég ha kirguja utána a sok embert, abból már nem lehet politikia tőkét csinálni.
az államnál azért jobb gazda a magántőke, mert ott már a megmarad az állsáoddal nem lehet megvenni a szavazót.
ezért kell a cargot eladni az osztrákoknak. mert ha leépíteni akarsz, akkor szakszervezet, sztrájk, miegymás, ami politikailag nem túl jó.
így viszont az osztrákok gondja, illetve a dolgozóké, ehet bfeküdni a gysev elé tünttni, hogy szemét sógor. :)
a privatizált egészségügy, és nyugdíj léynege is ez, hogy ne legyen államilag fizetett, szavazatra használható szavazó.
minden nyugdíjreform útjában ez állt korábban.
dezsőke 2008.01.23. 20:36:10
drága állambácsink eladja a nyereséges leányvállalatot az osztrák állam által is tulajdonlott cégnek.
nem az eladás a megoldás. hanem a sok álvezetőt elhajtani a fenébe. és nem úgy ahogy a gazd miniszert csinálta...
tra lala 2008.01.23. 20:39:54
Névtelen · http://www.nincs.hu 2008.01.23. 20:42:50
Natasha Kai 2008.01.23. 20:57:00
ReggieHammond 2008.01.23. 21:42:30
Az "államnál jobb gazda a magántőke" még jó párszor le lesz írva. Hogy miért is ???? Nem azért mert ez egy örökérvényű és megdönthetetlen törvény és az állam nem működtethetne nyereségesan bármiféle vállalkozást, hanem azért mert amig a mi jó kis hazánkban az állami tulajdon = a haverok FB, IT valamint más "zsiros" pozíciókba helyezésével addig szinte kizárt, hogy egy cég (főleg ekkora) nyereségesen működjön. Nem is beszélve a már említett állami dolgozó = szavazat képletről. Ehhez még hozzáadjuk hogy állami százmilliárdok felett rendelkeznek ezek az úriemberek mindenféle anyagi és erkölcsi felelősség nélkül máris itt a recept a tuti bukásra. "jobb helyeken" ahol szintén az állam a tulaj "csak" az FB és IT helyeket b töltik fel "barátokkal" alattuk rendes menedzsment van, piaci elvárásokkal, piaci szintű felelősséggel És valóban piaci szintű fizetéssel. Amíg mi nem fogunk errefelé tendálni addig marad a magánkézbe adás, ami sajnos sokszor = hogy az amúgy állami alkalmazott főmuftik "kis" cégei lesznek az új tulajdonosok s nini egyből lehet profitot termelni. Kíváncsi lennék, hogy ha Gaskó "úr" kicsit privatizálhatna utána mennyire lenne érzékeny a bérkövetelésekre és az "adj nekem is 2,5 havi bért a TE bevételedből" című darabra.
Szvsz
gramercy (törölt) 2008.01.23. 21:48:30
1. - pálya
a) 4000 km fővonal, 2 vágány, vill., 120-160 kmph: 4000*2 mrd = 8000 milliárd, ez 30 éves amortizációval
= évi 270 milliárd
b) 1000 km mellékvonal 1-2 vágány, vill+dízel, 100-140 kmph: 1000*1 mrd = 1000 milliárd, 40 éves amortizációval
= évi 25 milliárd
2. - kb. 10 nagy (10*10 = 100 mrd), kb. 30 közepes (30*5 = 150 mrd), kb. 200 kisebb (200*1.5 = 300 mrd) vasútállomás + kb. 500 megállóhely (500*0.75 = 375 mrd); összesen 925 milliárd, 30 évenkénti felújítással
= évi 30 milliárd
3. - szesza járműállomány:
a) 100 db. új mozdony, 100*0.9 mrd = 90 milliárd, 30 éves amortizációval
= évi 2 milliárd
b) 300 db. 4-6 részes elektromos motorvonat személy/elővárosi/zónázó forgalomra budapesti, vidéki s-bahnokra, 300*1.8 mrd = 540 milliárd, 30 éves amortizációval
= évi 18 milliárd
c) 100 db. 4 részes emeletes elektromos motorvonat bp-i sbahnra, 100*2.2 mrd = 220 milliárd, 30 éves amortizációval
= évi 7 milliárd
d) 100 db. 6-8 részes elektromos motorvonat IC/EC/gyors forgalomra, 100*5 = 500 milliárd, 25 éves amortizációval
= évi 20 milliárd
e) 700 db. személykocsi, 700*0.5 =350 milliárd, 20 éves amortizációval
= évi 17 milliárd
f) 100 db. 2 részes dízel motorvonat, 100*1.2 = 120 milliárd, 30 éves amortizációval
= évi 4 milliárd
4. - bérek
~ 25000 fő * 2 M / év = évi 50 milliárd
= 426 milliárd / ÉV MINIMUM kellene egy jó minőségű magyar vasútra
sok?
na akkor nézzük máshonnan:
magyar GDP = kb. 25.000 milliárd, ennek KETTŐ százaléka = 500 milliárd évente
normális országokban a közlekedési infrastruktúrára 4-6-8 %-ot költenek, szóval az 1.6 % (400 milliárd) beleférne, nem gondoljátok?
---
nem vitatkozom a máv rossz hatékonyságával, a szervezeti inkonzisztenciákkal és rossz dinamikákkal, a felelősség hiányával
de azt állítani hogy eleget költünk vasútra HAZUGSÁG
persze, a felét lehúzzuk a kiszervezés-helyett-mutyizunk, a szakszervezetiség-helyett-lehúzzuk-az-államot stb. csatornákon
ezeken kéne végre változtatni ÉS többet költeni a vasútra
mondjuk feleannyit mint gyorsforgalmi úthálózatra.........
gramercy (törölt) 2008.01.23. 21:51:40
ezen én is sokat rágódtam, és hasonló következtetésre jutottam
NEM törvényszerű, hogy ami állami az szar, NEM törvényszerű, hogy az állam képtelen rendes szolgáltatást nyújtani: lásd DB, lásd SNCF ésatöbbi nyugati állami vasutak, lásd JR privatizálás előtt
itt a probléma a MÁV nevében a "magyar" jelzővel van: a MÁV megmaradt szocialista nagyvállalatként; annak minden jellemzőjével
pitianer 2008.01.23. 21:55:46
ReggieHammond 2008.01.23. 21:58:55
Sajnos a legnagyobb baj hogy semmi jele a változásnak. És sajnos ahogy én látom még nagyobb baj hogy a társadalom jelentős része is még ebben a jó kis paternalista szellemben gondolkodik. Kapitalizmust kapitalsták nélkül, profitot kockázat nélkül, fizetést teljesítmény, számonkérés és felelősség nélkül. És természetesen ebben nem segítenek T. politikusaink, pártjaink mindegy melyikről és épp milyen pozícióban van szó.....inkább populizums jópár szavazatért.....
És természetesen akinek nem inge ne vegye magára
ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2008.01.23. 22:00:52
vanek 2008.01.23. 22:59:33
Az alulfinanszírozottság viszont igaz: az állam megszabja, hogy a MÁV-nak mennyiért kell elszállítani az utasokat, de csak részben fizeti a kiegészítést a valós költségekre. Nincs pontos nyilvántartás arról, hogy a nyugdíjasok után mennyit is kellene fizetni, az állam ad valamennyit - vagy többet, de inkább kevesebbet. És persze az elmúlt 20 évben a vasúti fejlesztésekre szánt pénz töredéke volt a közútra szántnak, miközben a vasút (elvileg) ugyanolyan közszolgáltatás, mint a közút. Nem fejlesztették a pályákat, a többi infrastruktúrát, a gépeket, a kocsikat. Hagyták az egészet lerohadni, most meg sírnak, hogy csődtömeg az egész...
Egy bődületes hülyeség viszont van a cikkben, ráadásul pont az ide bemásolt részben: "Az Egyesült Államokban a vasúttársaságok nyereségessége meghaladja a tőzsdei cégek jövedelmezőségét" Az analógia azért nem jó, mert az USA-ban a vasút szinte kizárólag teherszállítással foglalkozik, a személyszállítás néhány elővárosi vonalra korlátozódik, és van évente pár túristavonat. Gondolom, (de legalábbis remélem,) Antal úr nem ezt szeretné itthon megvalósítani.
ReggieHammond 2008.01.23. 23:05:54
"Nincs pontos nyilvántartás arról, hogy a nyugdíjasok után mennyit is kellene fizetni, az állam ad valamennyit - vagy többet, de inkább kevesebbet."
Így igaz. A MÁV pontosan nem is tudaj és nem is akarja megmondani, hogy mennyi nyugdíjas ill. diák utazik, mert akkor kiderülne hogy pontosan mire és mennyi támogatást kéne adni. Ezért vol (van ???) az a kezdeményezés hogy a nyugdíjasoknak is jegyet kell venni. (pl a jobb múzeumok is ezt csinálják: igyen mész be de jegyet adnak és le is "húzzák" a géppel prezentálva bárki felé, hogy mennyi a látogatottság az adott napon/kiállításon)
Na ez az ami a MÁV-nak (a vezetőknek) nem az érdeke.
kacsa! 2008.01.23. 23:05:58
erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2008.01.23. 23:06:58
Persze, csak az lehet szakember, aki legalább 60 éves, és még a gőzmozdonyokkal kezdett, aztán megszokta a "szocialista" vasutat. Milyen szánalmas vagy, hogy egy ember jó hosszan kifejt mindenféle érdekes gondolotokat, de neked csak az fáj, hogy még nem csöpög a pecse vizelés után?
ti, 42 éves
kulhoni 2008.01.23. 23:16:59
gramercy (törölt) 2008.01.23. 23:24:47
sőt, előnye
ha lenne mögötte 20 lehúzott év az SBB -nél. ÖBB-nél, DB-nél vagy épp az SNCF-nél, akkor előny lenne
20 lehúzott év a mávnál.....csak azok maradtak ennyi ideig a mávnál akik nem rendelkeznek elegendő tudással, hogy a piacon is megéljenek
az interjúból pedig számomra az szűrődött le, hogy egy olyan emberről van szó aki tisztában van a vegyes gazdaság (szabályozott piac és állam) modern, európai, világi struktúráival és dinamikáival ÉS aki nem akarja mindenáron a neoliberális chigagói iskolából egyenes következtetésként 100 %-ban privatizálni a vasutat
szerintem elég jó meglátásai vannak, a cikk alapján
nem hiszem hogy ezekkel a fogalmakkal a máv védőburka alatt több évtizedett lehúzott emberek, akik onnan még csak az orrukat se dugták ki, tisztában vannak.
csak egy példa: undorító beléptetőrendszer 30-40 milliókért a déliben vs. hipermodern beléptető kapuk és elektronikus / vonalkódos jegyek párizsban vagy a vegyes érméket nagyobb címletekre pillanatok alatt felváltó automaták japánban
ezek az emberek NINCSNEK TISZTÁBAN az ilyen technika LÉTÉVEL, nemhogy alkalmazásukról gondolkodnának; vagy ha gondolkodnak is, akkor is azt próbálják meg kitalálni hogyan lehet a beruházás felét-kétharmadát utazásra/audira/plazmatévére konvertálni
tisztelet a kivételnek
kulalak 2008.01.24. 03:32:18
nanemá 2008.01.24. 04:44:01
pitiáner 2008.01.24. 07:03:27
már megint csak a felét olvastad el a kommentnek, erminavet! szakmai tapasztalatot is hiányolt a kommentelő, nem csak az évek számát
Valamilyen munkatapasztalat azért nem ártott volna az AD srácnak, mielőtt _bármilyen_ céget felügyel. nézd meg az önéletrajzát. néha azt sem tudja miről beszél, összevetni az amerikai teherszállító vasutakat a mávval óvodás szintű baki! Nem lehet komolyan venni a kissrácot, aztán ilyen sületlenségeket nyilatkozik a mancsnak.
ElChe · http://bigblue.reblog.hu/ 2008.01.24. 08:07:18
Ez a lépés valahogy mindig egyszerűbb, mint a továbbiak...
Zelefánt 2008.01.24. 08:28:03
Az egész privatizáció egyik alapja volt országszerte, hogy a kb. 10 000 szoc. váll. -- működő -- termelőeszközeit nullára leírva apportálták a vezetők kisded kft-ibe, akik kib... jó pénzért bérbeadták azokat az anyacégnek.
El nem lehet képzelni, mennyi pénzt bukott így az állam a kilencvenes években -- s nem mellesleg szinte a semmiből létrejöttek azok a vagyonok, amelyekre építve (+ E-hitel, meg ilyesmik) privatizálni lehetett magát az állami tulajdont.
Itt sem megy másképp -- az állami tulajdon magánvagyont termel, s mindezt a mesterségesen fenntartott káosz biztosítja, s persze a sok-sok érdekelt szereplő ellenkezése folytán a fennálló rendszer gyakorlatilag szétverhetelen.
nebammeg 2008.01.24. 09:00:58
Multinacionális cégeknél dolgozom jópár éve és ott a vezetők átlagéletkora nem nagyobb, mint 32-35 év. Nem is rendelkeznek több évtizedes vezetői tapasztalattal, mégis évről évre egyre több nyereséget produkálnak beszéljünk bármelyik szektorról is.
Nem hiszem, hogy a süsü szektorban erre ne lennének képesek...
Prez (törölt) 2008.01.24. 09:06:18
1. Mindent Kínában gyártanak.
2. Amit aztán hajón hoznak Európába.
3. Vonattal gyorsabb?
4. Vonattal olcsóbb?
5. Hol is megy az a vonat? (itt súgok: Kína-Oroszország-Ukrajna, innentől lehet találgatni, hogy melyik országban van olyan állomás, ahol a széles nyomtávú sínről normálra teszik a vonatokat).
rp_bubu 2008.01.24. 10:14:08
Szinte látom amint a melósok hánnyák át egyik nyitot kocsiból a másikba lapáttal a kínai bálás tangát...
Nem kell hozzá Záhony-port, hogy ezt a forgalmat lebonyolítsa. Ezek mind konténer vonatok lesznek már, ahhoz meg elég pár kalmár, egy szép nagy beton platz egy széles és egy normál vágány és jó szervezés.
crowd 2008.01.27. 12:33:46
Valamelyik reggel jegyet vettek Kiskunfélegyházáig, mivel oda járnak át nap mint nap dolgozni Szegedről. Már a vonaton, de a barátnője észrevette, hogy a Nagyállomás pénztárosa 2e Ft-tal többet adott vissza, mint kellett volna. Este amint visszaértek, bementek a pénztárhoz és megkérdezték itt van-e a hölgy, akinél vették a jegyet. Az aktuális pénztáros mondta, hogy már nincs. Majd megkérdezték hogy nem-e esetleg volt-e hiány a pénztárban záráskor. Mire a hölgy megadta az elképesztő választ:
" Ááá, majd hó végén zárunk"
Azaz gyakorlatilag, ez azt jelenti, hogy a napi kb. két műszakban senki az ég egy adta világon nem törődik azzal, ki kitől milyen "állapotban" veszik át a pénztárat vagy hogy a nap végén mennyi pénz van. Majd a hó végén!!! Tudom én hogy a személyszállítási üzletág nem éppen húzó-, inkább szopóág a vasútnak, de hogy még ennyi pénzügyi fegyelem se legyen... És még csodálkoznak, hogy folyik szét a pénz ebben a lyukas vödörben, amit MÁV-nak hívunk.
Rackos 2008.01.28. 10:24:46
pjotr 2008.02.07. 18:51:39
Mégtöbb AD-t Magyarországnak!
Intelligens, felkészült, érthető, nemnagyon esik ki a hivatalos szerepéből, és fiatal.
Fridivel beszélget
2008. február 5. kedd
www.atv.hu/friderikusz/?q=node/1223
SMáté · http://www.cpcontact.hu 2008.03.02. 21:01:50
Azért amúgy az sem ártana, ha a MÁV-ot nem mint valami nagy pénzfaló és a közszolgáltatásokra direkt magasról ejtő mogult határoznánk meg. Sokkal fontosabb, hogy honnan lehetne elindítani azt a változást, ami elfogadhatóbb vasutat eredményezne itthon. A privatizáció, vagy részleges privatizáció is megoldás. De felmerül a kérdés, hogy megfelelő kontrollal, illetve adott jogszabálymódosításokkal (azok következetes végrehajtásával) is lehet eredményt elérni. Kérdés, hogy ezek a jogszabályok miért nem változnak megfelelő ütemben.