Március közepétől 25 főútszakaszon haladhatunk szabályosan is gyorsabban, mint az általános 90 kilométer per óra, jelentette be Kisbéren Felsmann Balázs, a GKM szakállamtitkára. 31 kilométeren 100 km/órára, 91 kilométeren pedig 110 km/órára nő a sebességhatár, a részletek itt láthatók:
Érintett útszakaszok: |
Sebesség |
1. sz. főút Tata - Almásfüzitő közötti szakaszán, 4 km |
100 km/h |
1. sz. főút Ács - Gönyű közötti szakaszán, 7 km |
100 km/h |
81. sz. főút Bakonysárkány - Kisbér közötti szakaszán, 2,6 km |
100 km/h |
117. sz. főút Esztergom - Tát közötti 2 szakaszán, összesen 4,9 km |
100 km/h |
405. sz. főút Albertirsa - Újhartyán közötti szakaszán, 12 km |
100 km/h |
3. sz. főút Novajidrány - Tornyosnémeti közötti szakaszán, 18 km |
110 km/h |
4. sz. főút ceglédberceli elkerülő szakaszán, 4 km |
110 km/h |
4. sz. főút ceglédi elkerülő szakaszán, 6,7 km |
110 km/h |
4. sz. főút Surjány - Szapárfalu közötti szakaszán, 2,6 km |
110 km/h |
7., 8. sz. főutak Székesfehérvár elkerülő szakaszán, 11 km |
110 km/h |
8. sz. főút Székesfehérvár - Várpalota közötti szakaszán, 8,5 km |
110 km/h |
8. sz. főút Veszprém - Márkó közötti szakaszán, 2,7 km |
110 km/h |
8. sz. főút Csákánydoroszló - Gasztony közötti szakaszán, 1,7 km |
110 km/h |
21. sz. főút 5 db előzési szakaszán, összesen 7,8 km |
110 km/h |
37. sz. főút Felsőzsolca - Gesztely közötti szakaszán, 8,4 km |
110 km/h |
44. sz. főút Békéscsaba - Gyula közötti 2 szakaszán, összesen 7,6 km |
110 km/h |
354. sz. főút Debrecen északi elkerülő szakaszán, 2,5 km |
110 km/h |
67. sz. főút Somogytúr – Balatonszemes közötti 2 szakaszán, összesen 9,1 km |
110 km/h |
Első blikkre is látszik, hogy a szakaszok zöme nemrég felújított, többsávúsított út, vagy olyan főút, amely eleve korszerű vonalvezetéssel, településeket elkerülve, a gyorsúthálózat kiegészítéseként, vagy éppen leendő gyorsútnak épült.
A magam részéről üdvözlöm a döntést, nemcsak azért, mert tényleg irreális követelmény egy négysávos, széles, egyenes úton ideális időjárási körülmények között 90-nel (vagy régebben 80-nal) végigszenvedni, hanem mert bátorságról ad tanúbizonyságot. Mindig egyszerűbb (mi meg pláne ilyen időket élünk most) döntés a hivatalnokoknak a demagóg óvatosság irányába menni, azaz egyre lejjebb venni a sebességhatárt, ezzel csökkentve látszólag a balesetek valószínűségét.
Hogy mennyire kézenfekvő ez a gondolkodás (nem csak bürokratáknak), azt az is bizonyítja, hogy miközben írom ezt a posztot, a Klubrádió reggeli műsorában éppen Mátyási György kommentálja a hírt élőben, a városból. A csatorna autós szakértője a maga megszokott fölényes és felszínes módján pont azt magyarázza, hogy az illetékesek biztos nem olvasták azokat a tanulmányokat, amelyek szerint a nagyobb sebesség súlyosabb balesetek jelent.
Szerintem olvasták, csak képesek árnyaltan gondolkozni Ezt írja a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium közleménye: Az elmúlt időszakban szakemberek elemezték az útszakaszok különböző műszaki paramétereit, pl. a vízszintes és magassági vonalvezetést, a megfelelő előzési látótávolságot, az ívviszonyok kialakítását, és a hosszabb, előzésre alkalmas egybefüggő útszakasz meglétét.
Ettől még igaz természetesen, hogy a sebesség növekedése növeli a balesetek esélyét és súlyosságát, de egy megfelelő útszakaszon ez a kockázat még mindig lehet elhanyagolható. (Ha nem így van, akkor miért nem 10-zel lehet menni a sztrádákon?) És van itt még egy hatás. Ha az autósok irreálisnak érzik a korlátozást, kevésbé tartják be, sőt az általános bizalmuk is csökken a táblákban, szabályokban. Ezt is kimutatta már számos tanulmány.
És a minisztérium is pont erről, betartható és betartandó sebességhatárokról beszél:
A GKM 2008-ban az országos főúthálózat egészén (külterületi és belterületi szakaszokon egyaránt) átfogó forgalmi felülvizsgálatot tervez elvégeztetni, amely elsősorban a sebességszabályozásra terjedne ki.
A betartható és betartandó sebességhatárok intézkedéssorozat részeként a tárca felülvizsgálja az útépítések idején alkalmazott ideiglenes forgalomszabályozási előírásokat azzal a céllal, hogy a 2008. évben a közlekedési operatív program keretein belül megkezdődő – jellemzően több 10 kilométer hosszúságban zajló – főút-rekonstrukciós projektek esetében csak a tényleges veszélyeztetettségnek megfelelő sebességkorlátozások lépjenek érvénybe.
A jelzett intézkedésekkel párhuzamosan a GKM – együttműködve a társszervezetekkel és az önkormányzatokkal – mindent el fog követni a sebesség-ellenőrzés hatékony kiterjesztése érdekében.
A sebességhatár-emelés egyébként nem teljesen újdonság. Két (korábbi autóút-) szakasz már most is százzal illetve 110-zel járható a 8-as illetve a 3-as főúton.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Siendor_ (törölt) 2008.03.05. 08:58:26
Hűha 2008.03.06. 09:02:16
2. És mi van a 2 es út Pest és Vác közötti pár db 2*2 sávos részével? Már persze ott, ahol az aszfaltban nincsenek óriási lyukak... De pl. a 0-shoz beérkező (onnan induló) pár km az túl jó traffipax hely?
Én vagyok 2008.03.06. 13:00:44
OkoskaTo:rp 2008.03.06. 21:31:05
Kedves Erminavet! Ezen nem akarsz csámcsogni egy kicsit? Már a cikk leadje önmagában nyitogatja a bicskát. Gödöllő milyen alapon pofázna bele a BKV árképzésébe és járatritkításaiba? És egy mélyebb kérdés: Tisztelt Gémesi úr mit szólna ahhoz, ha az általuk finanszírozni nem kívánt gödöllői hév Cinkotán (a szentendrei békáson stb.) megállna, a budapesti városhatáron behajtási díjat szednének a személyautóktól is,
aztán az agglomerációba kiköltözött, adót oda fizető, ámde a budapesti infrastruktúrát használó népség kereshetne munkát, iskolát magának odakint?
AlexMcCormick 2008.03.10. 11:53:28
Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.03.11. 15:26:51
a 72-es út kereszteződéstől Várpalota felé eddig is autóút tábla volt kint, ezért ok hogy nincs a listában. node a kereszteződéstől veszprém felé főútvonal tábla van. és nincs a listában. 2×2 sávos út... marad a szüttyögés 90-nel.
de gondolom a 117-es, és 405-ös háromjegyű útak biztosan jobbak. grrr. átgondoltság, hozzáértés a négyzeten
fifuszfc 2008.03.13. 12:37:04
Mind a 117-es, a 405-ös és a 351-es út kiváló állapotban van. Teljesen ésszerű volt ott 100/110-re emelni a max. megeng. sebességet.
+
Hűha:
Az általad említett szakaszt M2-nek hívják, és autóút, tehát 110 a max. sebesség.
krausz2 2011.04.27. 22:45:13
Ez olyan mintha a boltokban a polcon lenne a drog és miután megveted az ajtóban letartoztatnának!!
Ez a hülyék világa...