Kötött pálya

vasút, városi közlekedés, út, térkép, utazás - erminavet (Tevan Imre)

Magyar vasút ma

1 város, 1 villamos

Utazás Transzibériába

MD, a mi motorvonatunk

Vasutasok dolgoznak

Friss topikok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

2008.03.05. 08:00 erminavet

Gyorsabban mehetünk 122 kilométer főúton

Március közepétől 25 főútszakaszon haladhatunk szabályosan is gyorsabban, mint az általános 90 kilométer per óra, jelentette be Kisbéren Felsmann Balázs, a GKM szakállamtitkára. 31 kilométeren 100 km/órára, 91 kilométeren pedig 110 km/órára nő a sebességhatár, a részletek itt láthatók:

Érintett útszakaszok:

Sebesség

1. sz. főút Tata - Almásfüzitő közötti szakaszán, 4 km

100 km/h

1. sz. főút Ács - Gönyű közötti szakaszán, 7 km

100 km/h

81. sz. főút Bakonysárkány - Kisbér közötti szakaszán, 2,6 km

100 km/h

117. sz. főút Esztergom - Tát közötti 2 szakaszán, összesen 4,9 km

100 km/h

405. sz. főút Albertirsa - Újhartyán közötti szakaszán, 12 km

100 km/h

3. sz. főút Novajidrány - Tornyosnémeti közötti szakaszán, 18 km

110 km/h

4. sz. főút ceglédberceli elkerülő szakaszán, 4 km

110 km/h

4. sz. főút ceglédi elkerülő szakaszán, 6,7 km

110 km/h

4. sz. főút Surjány - Szapárfalu közötti szakaszán, 2,6 km

110 km/h

7., 8. sz. főutak Székesfehérvár elkerülő szakaszán, 11 km

110 km/h

8. sz. főút Székesfehérvár - Várpalota közötti szakaszán, 8,5 km

110 km/h

8. sz. főút Veszprém - Márkó közötti szakaszán, 2,7 km

110 km/h

8. sz. főút Csákánydoroszló - Gasztony közötti szakaszán, 1,7 km

110 km/h

21. sz. főút 5 db előzési szakaszán, összesen 7,8 km

110 km/h

37. sz. főút Felsőzsolca - Gesztely közötti szakaszán, 8,4 km

110 km/h

44. sz. főút Békéscsaba - Gyula közötti 2 szakaszán, összesen 7,6 km

110 km/h

354. sz. főút Debrecen északi elkerülő szakaszán, 2,5 km

110 km/h

67. sz. főút Somogytúr – Balatonszemes közötti 2 szakaszán, összesen 9,1 km

110 km/h

 

Első blikkre is látszik, hogy a szakaszok zöme nemrég felújított, többsávúsított út, vagy olyan főút, amely eleve korszerű vonalvezetéssel, településeket elkerülve, a gyorsúthálózat kiegészítéseként, vagy éppen leendő gyorsútnak épült.

A magam részéről üdvözlöm a döntést, nemcsak azért, mert tényleg irreális követelmény egy négysávos, széles, egyenes úton ideális időjárási körülmények között 90-nel (vagy régebben 80-nal) végigszenvedni, hanem mert bátorságról ad tanúbizonyságot. Mindig egyszerűbb (mi meg pláne ilyen időket élünk most) döntés a hivatalnokoknak a demagóg óvatosság irányába menni, azaz egyre lejjebb venni a sebességhatárt, ezzel csökkentve látszólag a balesetek valószínűségét.

Hogy mennyire kézenfekvő ez a gondolkodás (nem csak bürokratáknak), azt az is bizonyítja, hogy miközben írom ezt a posztot, a Klubrádió reggeli műsorában éppen Mátyási György kommentálja a hírt élőben, a városból. A csatorna autós szakértője a maga megszokott fölényes és felszínes módján pont azt magyarázza, hogy az illetékesek biztos nem olvasták azokat a tanulmányokat, amelyek szerint a nagyobb sebesség súlyosabb balesetek jelent.

Szerintem olvasták, csak képesek árnyaltan gondolkozni Ezt írja a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium közleménye: Az elmúlt időszakban szakemberek elemezték az útszakaszok különböző műszaki paramétereit, pl. a vízszintes és magassági vonalvezetést, a megfelelő előzési látótávolságot, az ívviszonyok kialakítását, és a hosszabb, előzésre alkalmas egybefüggő útszakasz meglétét.

Ettől még igaz természetesen, hogy a sebesség növekedése növeli a balesetek esélyét és súlyosságát, de egy megfelelő útszakaszon ez a kockázat még mindig lehet elhanyagolható. (Ha nem így van, akkor miért nem 10-zel lehet menni a sztrádákon?) És van itt még egy hatás. Ha az autósok irreálisnak érzik a korlátozást, kevésbé tartják be, sőt az általános bizalmuk is csökken a táblákban, szabályokban. Ezt is kimutatta már számos tanulmány.

És a minisztérium is pont erről, betartható és betartandó sebességhatárokról beszél:

A GKM 2008-ban az országos főúthálózat egészén (külterületi és belterületi szakaszokon egyaránt) átfogó forgalmi felülvizsgálatot tervez elvégeztetni, amely elsősorban a sebességszabályozásra terjedne ki.

A betartható és betartandó sebességhatárok intézkedéssorozat részeként a tárca felülvizsgálja az útépítések idején alkalmazott ideiglenes forgalomszabályozási előírásokat azzal a céllal, hogy a 2008. évben a közlekedési operatív program keretein belül megkezdődő – jellemzően több 10 kilométer hosszúságban zajló – főút-rekonstrukciós projektek esetében csak a tényleges veszélyeztetettségnek megfelelő sebességkorlátozások lépjenek érvénybe.

A jelzett intézkedésekkel párhuzamosan a GKM – együttműködve a társszervezetekkel és az önkormányzatokkal – mindent el fog követni a sebesség-ellenőrzés hatékony kiterjesztése érdekében.

A sebességhatár-emelés egyébként nem teljesen újdonság. Két (korábbi autóút-) szakasz már most is százzal illetve 110-zel járható a 8-as illetve a 3-as főúton.

8 komment

Címkék: politika közút


A bejegyzés trackback címe:

https://kotottpalya.blog.hu/api/trackback/id/tr12366029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Siendor_ (törölt) 2008.03.05. 08:58:26

Szerintem meg tegyünk minden útra 40es korlátot, és hirtelen népszerű lesz a kötött pálya :)

Hűha 2008.03.06. 09:02:16

1. Ja, és mi köze van ennek a kötött pályához?

2. És mi van a 2 es út Pest és Vác közötti pár db 2*2 sávos részével? Már persze ott, ahol az aszfaltban nincsenek óriási lyukak... De pl. a 0-shoz beérkező (onnan induló) pár km az túl jó traffipax hely?

Én vagyok 2008.03.06. 13:00:44

A sebességhatár emelésének mértékével négyzetesen arányosan emelkedik a halálos balesetek száma. Ezt egy USA-beli felmérés hozta ki. A közút nem rallypálya, a legtöbb személyautó nem Forma1-es kocsi, és a legtöbb vezető se képzett kaszkadőr. Legfeljebb azt hiszi magáról.

OkoskaTo:rp 2008.03.06. 21:31:05

Hogy visszatérjünk a kötöttpályához, nol.hu/budapest/cikk/484029/

Kedves Erminavet! Ezen nem akarsz csámcsogni egy kicsit? Már a cikk leadje önmagában nyitogatja a bicskát. Gödöllő milyen alapon pofázna bele a BKV árképzésébe és járatritkításaiba? És egy mélyebb kérdés: Tisztelt Gémesi úr mit szólna ahhoz, ha az általuk finanszírozni nem kívánt gödöllői hév Cinkotán (a szentendrei békáson stb.) megállna, a budapesti városhatáron behajtási díjat szednének a személyautóktól is,
aztán az agglomerációba kiköltözött, adót oda fizető, ámde a budapesti infrastruktúrát használó népség kereshetne munkát, iskolát magának odakint?

AlexMcCormick 2008.03.10. 11:53:28

Ha az út állapota megengedi, miért ne lehetne emelni a sebességhatárt 10-20 km/h-val? Gondolom az autósok eddig sem kilencvennel mentek ezeken az utakon. Mostantól legalább szabályosan megtehetik ezt.

Hurrá Torpedó · http://www.youtube.com/watch?v=br-D7UneS0E 2008.03.11. 15:26:51

nagyszerű. csak egy 8-as szakaszról megint elfelejtkeztek. csakhogy még véletlenül se lehessen kihasználni a lehetőségeket.

a 72-es út kereszteződéstől Várpalota felé eddig is autóút tábla volt kint, ezért ok hogy nincs a listában. node a kereszteződéstől veszprém felé főútvonal tábla van. és nincs a listában. 2×2 sávos út... marad a szüttyögés 90-nel.

de gondolom a 117-es, és 405-ös háromjegyű útak biztosan jobbak. grrr. átgondoltság, hozzáértés a négyzeten

fifuszfc 2008.03.13. 12:37:04

Hurrá Torpedó:
Mind a 117-es, a 405-ös és a 351-es út kiváló állapotban van. Teljesen ésszerű volt ott 100/110-re emelni a max. megeng. sebességet.

+
Hűha:
Az általad említett szakaszt M2-nek hívják, és autóút, tehát 110 a max. sebesség.

krausz2 2011.04.27. 22:45:13

@Én vagyok: Te borzasztóan okos vagy biztos arra is tudsz válaszolni hogy az autók mért tudnak 130-nál jobban menni,vagy hogy Mo.-o mért nincs autópályán párhozamos közlekedés?
Ez olyan mintha a boltokban a polcon lenne a drog és miután megveted az ajtóban letartoztatnának!!
Ez a hülyék világa...
süti beállítások módosítása